Etik i naturfag

Etik for koldblodede kryb

 

Vi har alle et etisk forhold til vores familie, venner, kolleger og andre mennesker – og nogen har herudover et etisk forhold til bestemte slags dyr, især kæledyr – men hvilken form for etisk forhold kan man have til hvirvelløse smådyr? Kan vi gøre med dem efter forgodtbefindende eller har vi også en form for etik overfor dem?

 

Dette er et forsøg på at belyse, hvordan denne konkrete flok mennesker (1.a 2006) forholder sig etisk til de hvirvelløse smådyr som for tiden er helt i vores vold. Samtidig er det en introduktion til forskellige etiske synspunkter som jeg synes det er en vigtig del af det almentdannende naturfag at forholde sig til:

 

 

Etisk synspunkt:                                                    

1)
    
De er skabte

a.       og vi må respektere skabelsesværket                                         

b.       og vi må frygte skaberens vrede hvis de ødelægges                

2)      Hvis vi volder dem så volder verden måske os (karma)

3)      De har ret til at eksistere ligesom vi har

4)      De har værdi i sig selv og derfor bør de respekteres!

5)      De har følelser (smerte, ubehag, sult) som ikke bør voldes

6)      De har behov ligesom os (mad, ilt, bevægelse, ly osv.) og disse bør opfyldes

7)      Hvis vi volder dem mister vi vores værdighed og selvrespekt

8)      Hvis vi volder dem hvem er så de næste vi volder? (glidebaneargument)

9)      Det gør ondt mig at se disse dyr lide

10) Vi har lånt dem af vores børn og derfor passer vi på dem – i det mindste som art

11) De er koldblodede og derfor kan de ikke lide ligesom vi kan; man kan gøre med dem som man vil bare det ikke generer andre mennesker (f.eks. børn)

12)  De er at regne som ting: Vi bør ikke have noget etisk forhold til dem.

 

 

Planen er at vi tager synspunkterne fra en ende af; først med en udfoldelse af synspunktet, så med en summen over synspunktet som opvarmning til en klassedebat og endende i en markering af, hvor mange der går ind for det pågældende synspunkt.

 

Det er afgørende vigtigt at vi får hørt, udfoldet og diskuteres hinandens forskellige holdninger - så derfor vil jeg prioritere dette frem for at nå alle spørgsmålene igennem.

Hvis I tænder på det kan vi evt. tage en runde med resten af spørgsmålene senere.

                                                                                                                                   Ingvar           

Etik i undervisningsplaner

Når jeg laver undervisningsplaner i naturfag hvor vi arbejder med levende dyr, så bruger jeg følgende sæt etiske retningslinier:


Etik:
                          Hvordan bør vi gøre det?

 

Følgende sæt etiske retningslinier gælder generelt for arbejde med levende væsener:

 

-          undgå så vidt muligt at dræbe eller lemlæste dyrene

-          giv de indfangne dyr de bedst mulige livsbetingelser

-          sæt dem hurtigst muligt ud igen i deres naturlige omgivelser