Uge
|
Indhold
|
Observationer &
refleksioner
|
2
|
Præsentation og diskussion af undervisningsplanen for semestret.
Faglige øvelse nr. 1: Naturen netop nu ;
iagttagelser-indsamlinger-beskrivelse & bestemmelse – udstilling.
Læst netsiden om undervisningsplaner.
|
Positiv feedback på undervisningsplanen; den er rigtig god ift.
tidsrammen. Vi diskuterer den grundigt og bliver enige om nogle ændringer og
om forventningerne.
|
3
|
Naturfaglige laboratorieøvelse: ”Vintervandhullet ind i varmen”;
observationsjournal, artsliste, brug af stereolup og af stereolup koblet til
projektor, studere og beskrive udvalgte arter (iagttagelser, tegninger,
notater), brug af IT til at finde informationer om og billeder af de udvalgte
arter, indretning af et vandhulsakvarium.
Resultaterne fremlægges kort for resten af holdet (Inspiration og
vidensdeling).
Forberedelse af de studerendes undervisning af holdet i grupper efter
det valgte fag og med vejledning fra faglæreren, der har medbragt forskellige
lærebogssystemet og henvist til ”Fælles mål”.
Læst formål og må for skolefaget biologi.
|
Spændende og bredt aktiverende at arbejde med vintervandhullet inde i
laboratoriets varme og lys.
Praktiske øvelser som denne kræver ofte (uforudsigeligt) lang tid,
blandt andet pga. forbydelsesmulighederne, de praktiske færdigheder det
kræver og de gode muligheder for relationer; derfor er det vigtigt med
opsamlinger undervejs og med ”buffertid” i planlægningen.
Dybt facinerende at se vandhullets smådyr store og levende på
storskærmen.
|
4
|
Ekskursion til vinterskoven/åmosen: Brug af kikkerter, stoppesteder
på ture, vintertræer, dyrespor og hvad der ellers viser sig derude.
Studerendes undervisning i udvalgte emner begynder:
Esben underviser i ”Cellen”.
Lasse underviser i ”Genetik”.
Carina underviser i ”Nervesystemet og hjernen”.
|
Dejligt opkvikkende feltbiologisk tur til åmosen.
Glimrende undervisning og super feedback fra holdet; de studerendes
undervisning og feedback er essentielt i en læreruddannelse, især i dette
semester op til årspraktikken – folk får konkret lejlighed til at øve sig i
en længere undervisningssituation, til at iagttage mange andre undervise og
får et bredt fagligt indblik i emner, som de studerende selv har udvalgt som
interessante og relevante.
|
5
|
Laboratoriearbejde: Tropiske akvarier (biologi-geografi-natur/teknik).
Oplæg: Tavletegning + netsiden ”Skoleakvariet”.
Dannelse af 5 laboratoriegrupper/forskerteam: Geologerne, zoologerne,
botanikerne, (vand-) kemikerne og det tværfaglige team der indrettede et
biotopakvarium til ungefødende tandkarper.
Kristian underviser i ”Rusmidler” – de hårde stoffer og hjernen.
Læst netsiden om Skoleakvariet.
|
Ambitionen var at vise folk, hvor brugbart tropiske akvarier er som
et tværfagligt, praktisk og sanseligt element i en naturfaglig undervisning,
der vægter variationen imellem teori og praksis; tropiske akvarier er desuden
spændende og komplekse økosystemer, som er realistiske at indkøbe og finde
plads til ude i skolernes ofte forholdsvis snævre fysiske rammer for den
naturfaglige undervisning.
Så vidt jeg observerede så lykkedes ambitionen.
Atter undervisning med stor faglig dybde og meget fin didaktisk
kvalitet.
|
6
|
Faglige nyheder: Tidsskrifter, artikler mv.
Laboratoriearbejdet med de tropiske akvarier fortsætter, efter en
status og med et opdateret opgaveark.
Pil underviser i virus og bakterier.
De første forskerteam fremlægger: 10 minutters resultater + 10
minutters faglig og fagdidaktisk spørgsmål og debat.
Læst i faghæftet om geografi.
|
Faglige nyheder er bredt orienterende om, hvad der sker aktuelt
indenfor fagområdet, i faglige tidsskrifter og i den brede offentlige debat.
Laboratoriearbejdet virker som en dejlig arbejdsform, der aktiverer
alle på holdet og giver mulighed for faglig fordybelse indenfor en fælles
ramme, samtidig med at det giver en vigtig sans for og erfaring med det
praktiske og forskeragtige arbejde indenfor fagområdet.
Det tager lang tid og kræver mange ressourcer, både at forberede og
at udføre.
|
7
|
Faglige nyheder: Orientering og drøftelse på holdet om ideer og
planer for fagområdet fremover på DFL.
Laboratoriearbejdet afsluttes med fremlæggelser og drøftelser af
resultaterne.
Rengøre-rydde op-alt på rette plads.
Bellis, Kathrine og Anders underviser i et fælles geografisk tema om
Afrika.
|
Forskerteamene har ikke så meget at fremlægge, muligvis pga. at
materialer (filer) gik tabt undervejs og at strukturen i grupperne var lidt løs
(delvist forskellige medlemmer fra
gang til gang), men vi fik en god afrunding og fagdidaktisk snak i akvarierummet, som
viste sig at være velegnet til dette.
En god og bred tematisk introduktion og appetitvækker til kontinentet
Afrika, med fokus på det faglige og med fagdidaktisk/metodisk inspiration til
undervisningen: starter med korte og koncentrerede faglige oplæg, så lang tid
til selvstændigt og forskelligartet gruppearbejde og til sidst 10 minutters
fremlæggelser.
|
|
|
|
9
|
Ingvar syg af influenza.
Christian holdt oplæg om pladetektonik på engelsk, fordi der var en
udenlandsk gæst på holdet.
Tim holdt et oplæg om Japan, med fokus på demografi.
Individuel forberedelse af 3-ugers praktikken.
Læst læseplanen for skolefaget geografi.
|
|