Tema: Undervisningsplan biologi 9. klasse – kyst og hav
Log:
I timerne mandag den 22. oktober gjorde vi status og lagde planer for resten af semestret (se nedenfor). Vi blev enige om at læse tekster fra BIOS og folk bestilte bøgerne hjem fra diverse biblioteker på http://bibliotek.dk
Til næste gang læses afsnittet om ”Kyst og hav”.
Dagsorden:
1)
Dagsorden, opsamling og valg af dagens logfører: 10 minutter
2)
Fagfaglig gennemgang af dagens tekster: 45 minutter
a.
Faglige forståelsesspørgsmål til teksterne
b.
Evt. et lille oplæg om et af de sværeste omåder i teksterne
3)
Fagdidaktisk gennemgang af dagens tekster: 45 minutter
a.
Hvorfor og hvordan underviser man i det her?
i.
Ugens IT-inspiration fra Tonny og Mikkel
ii.
Hvordan kan vi bruge faglokalets afdelinger til at lave en undervisning der ”i videst mulige omfang tager sit udgangspunkt i elevernes egne oplevelser, undersøgelser og opfattelser” (Citat fra formålet med faget biologi).
iii.
Hvilke ideer har vi ellers til at undervise i det her så vi både opfylder Fælles mål og de frie skolers værdigrundlag?
4)
Oprydning og log: 5 minutter
Planer:
Dato
|
Indhold
|
Oplæg
|
29/10
|
Kyst og hav
|
Magnus, IN, Anders?
|
5/11
|
Akvariet som modeløkosystem
|
Martin, Jens Elton, IN
|
12/11
|
Akvariet som modeløkosystem
|
26/11
|
Mad og sundhed
|
Line, Ole, NC, Signe, IN
|
3/12
|
Mad og sundhed
|
10/12
|
Biavl
|
Barbara, IN
|
Hver gang
|
Tonny og Mikkel: Ugens IT-inspiration – hvordan kan man bruge bærbar computer, internet og projektor til at gøre undervisningen i dagens område bedre? Finde netadresser, billeder, videoklip mv. frem og lægge det ind på fagets bærbare computer, så vi kan bruge det i den aktuelle lektion og så I hver kan få en kopi af det med eller hente det på fagets hjemmeside.
|