Undervisningsplaner for Balancen

Tema: Natur & Miljø

Log:

Jeg var til De frie skolers fællesmøde, så jeg har ikke nogen log fra timerne.

Dagsorden:

Projekt natur-filosofi lægger op til øvelser og debat.

Evaluering:

    1. Hvordan har I oplevet timerne?

    2. Hvad var godt - og hvad kunne blive bedre?

    3. Var det så ”folkelig livsoplysning om natur for unge”(formålet)?

    4. Har det været ”problemorienteret projektarbejde”? (formen)

    5. Har formidlingen til klassen været øvelser og debat fremfor undervisninng.

Næste gang: Projekt natur-fortælling lægger op til øvelser og debat

Tema: Natur & miljø

Log:

I torsdags var der sket en misforståelse så projektgruppen ikke var klar – vi blev så enige om at jeg kom med en udredning af begrebet ”folkelig livsoplysning”, som jeg havde forberedet for alle eventualiteters skyld og så bruge resten af tiden på projektarbejde.


Jeg lavede et mindmap over folkelig livsoplysning med en udredning af de forskellige betydningstråde i det. Det virkede som om folk generelt fandt det interessant og afklarende og nu har vi det som en fælles baggrundsforståelse for formålet med det vi laver i dette forløb.


For at få flere til at bruge fagets hjemmeside har jeg arrangeret det sådan at man fremover får en mail hver gang der er nyt om undervisningen på siden.


Dagsorden for timerne tirsdag:


  • projekt natur-fakta lægger op til øvelser og debat over, hvordan man kan lave fakta-orienteret folkelig livsoplysning om natur

  • Husk tøj til en tur ud i naturen

  • Det vil være godt hurtigst muligt at få tømt og renset akvariet og få sat padderne tilbage i naturen, så de kan nå at gå i vinterdvale.


Evaluering:

    1. Hvordan har I oplevet timerne?

    2. Hvad var godt - og hvad kunne blive bedre?

    3. Var det så ”folkelig livsoplysning om natur for unge”(formålet)?

    4. Har det været ”problemorienteret projektarbejde”? (formen)

    5. Har formidlingen til klassen været øvelser og debat fremfor undervisning?

Næste gang:

Projekt "træer for unge - unge for træer" læger op til øveser og debat.

Tema: Undervisningsplan biologi 9. klasse.

Log:


I timerne mandag gennemgik vi temaet “Kyst og hav”. Vi gik i dybden med krebsdyrenes opbygning og tog hul på en debat om arbejdsmåder og tankegange indenfor naturvidenskaben.


Folk havde ikke fået alle bøgerne så det fungerede ikke denne gang med at tage udgangspunkt i faglige spørgsmål til teksten, men jeg regner med at man har fået læst teksterne til næste mandag så vi kan gøre det denne gang,


Formålet med denne metode er at lukke de faglige huller som folk på holdet måtte have indenfor dette emne, således at alle føler sig sikre i det mindste i det faglige indhold i denne konkrete tekst når de selv skal gennemgå den med en klasse.


Jeg synes vi havde en god faglig samtale hvor mange bød ind.


Bagefter gav Magnus lidt inspiration til hvordan man kan arbejde med enkle, billige og driftsikre saltvandsakvarier indenfor dette emne.

Dagsorden:

Denne gang er emnet ”Akvariet som modeløkosystem”.

Vi læser de sider i BIOS-bogsystemet, som hører til emnet i undervisningsplanen for 9. klasse (se "Uv-plan 9. klasse") her på siden, altså BIOS A, side 6-26 osv.

  1. Orientering

  2. Oplæg ved Jens Elton og Martin, herunder oplæg fra IN om guppyers genetik

  3. Ugens IT-inspiration ved Tonny og Mikkel

  4. Log og oprydning


Næste gang: ”Akvariet som modeløkosystem”  - Læs siden om "Skoleakvariet" her på hjemmesiden.

Tema: Natur og miljø

 

Log:

 

I tirsdags have projektgrupen organiseret timerne således, at klassen først skulle fange et dyr i den til lejligheden indrettede vandhulsmodel (se billede), dernæst i grupper studere dyret nærmere under stereolup og ud fra nogle vejledende spørgsmål, og endelig fremlægge for resten af klassen. Herefter supplerede og forlængede projektgruppen med deres egne billeder, undersøgelser og faktuelle viden om de dyr som grupperne havde valgt.

 

Endnu en gang fungerede det fint med IT i undervisningen, konkret med koblingen asg digitalt kamera, bærbare computere og projektoren i naturfaglokalet der gjorde, at hver gruppe kunne vise billeder af det konkrete dyr de havde studere for resten af klassen.

 

Jeg synes også at det lykkedes gruppen at vise i praksis hvordan man kan lave folkelig forskning (reel forskning af lægfolk). Al tiden gik med det så vi ikke denne gang fik tid til debatten.

 

Dagsorden for timerne torsdag:

 

Projekt ”Træer for unge – unge for træer” lægger op til øvelser og debat.

 

Til sidst er der evaluering ud fra de sædvanlige spørgsmål.

 

Eventuelt: Hvis der skulle være mer tid i den sidste ende vil jeg gerne lægge op til en afklaring i klassen af hvad der ligger i ”folkelig livsoplysning om natur for unge”.


Husk at medbringe tøj så I kan være udenfor.
 

Næste gang:

 
Projekt Natur-fakta lægger op til øvelser og debat.

 

 

Tema: Natur & miljø

Log:

 

Sidste gang viste de 4 grupper der var blevet sendt ud for at tage naturbilleder indenfor 5 forskellige kategorier deres billeder for resten af klassen. Trods forskellige styresystemer og lagringer af billeder lykkedes det at få vist alle billederne uden alt for meget ventetid – for mig at se et tegn på at IT er ved at blive noget man kan regne med at i hvert fald grupper af lærerstuderende kan anvende uden videre.

 

Resten af tiden gik med debat og perspektivering ud fra en række spørgsmål som projektgruppen havde lavet. Det vil føre for vidt at refere her men der kommer senere et referat af debatten, som f.eks. gav sig udtryk i udsagn som: ”Oplevelser af natur giver indre motivation til at arbejde med natur i undervisning – i modsætning til opgaver om natur som giver en ydre motivation til ar arbejde med natur.”

 

Til sidst havde vi en kort evaluering af timerne ud fra formålet meed undervisningen. Det viste bl.a. at der nok er behov for ehn afklaring af hvad præcist ”Folkelig oplysning om natur for unge” egentlig er for noget. Jeg kommer med et oplæg når lejligheden byder sig.

 

Plan for projektgruppernes oplæg:

Dato

Projekt

30/10

Natur-forskning

1/11

Træer for unge – unge for træer

6/11

Natur-fakta

8/11

Natur-filosofi

13/11

IN er til Frie skolers Fællesmøde

15/11

Natur-fortælling

 
Dagsorden:

I tirsdagens timer lægger projektgruppe natur-forskning op til øvelser og debat over deres problemstilling.

Forhåbentlig bliver der tid til at evaluere det sidste kvarters tid af timen.

På torsdag er det som man kan se af planen projektgruppen "Træer for unge - unge for træer" der lægger op til øvgelser og debat.

Naturfag 25. oktober


Tema: Natur & miljø


Log:

Timerne tirsdag var tilrettelagt af natur-foto projektgruppen. Jeg synes at det blev nogle rigtig gode timer: Efter en kort men grundig instruktion blev klassen i mindre grupper sendt ud for at tage digitale naturbilleder ( i 5 forskellige kategorier) i mosen og ved søen. Efter en times tid ude i strålende sol og stille vejr vendte gupperne tilbage til klasserummet og gik igang med den anden del af dagens opgave; at udvælge de bedste billeder og forberede en præsentation af dem til næste gang.


For mig er det stadig lige slående hvor oplivende det er at komme ud og opleve naturen med åbne sanser, kroppen i bevægelse og samtaler om det vi støder på derude...


Dagsorden torsdag 25. oktober:

  1. grupperne fremlægger deres billeder (10 minutter per gruppe)

  2. projektgruppen lægger op til debat:

    1. Giver det en anderledes oplevelse af naturen at have et kamara med derude?

    2. Hvordan opleves det at gå indefra ud i naturen?

    3. Giver det at tage billeder af naturen lyst til at lære noget fagligt om den?

    4. Giver det en større nysgerrighed overfor naturen?

    5. Hvordan fungerer det at man skulle tage billeder indenfor 5 forskellige kategorier?

    6. Hvordan oplever I det at have en observatør fra projektgruppen med når I går ud for at tage billeder i naturen?


  1. Perspektivering:

    1. Kan naturfilm give lyst til at komme ud i naturen?

    2. Kan de ødelægge den almindelige naturoplevelse ved at give folk urealistiske forventninger til hvad man kan opleve i naturen?

    3. Kan man bruge denne undervisningsform overfor andre målgrupper end os? Børn? Unge?

  2. Evaluering:

    1. Hvordan har I oplevet timerne?

    2. Hvad var godt og hvad kunne blive bedre?

    3. Var det så ”folkelig livsoplysning om natur for unge”(formålet)?

    4. Har det været ”problemorienteret projektarbejde”? (formen)

    5. Har formidlingen til klassen været øvelser og debat fremfor undervisning?

  3. Evt: Tid til at forberede de næste oplæg


Næste gang:

Natur-forskning:

Projektgruppen lægger op til øvelser og debat. Se oplæg til timerne på www.naturfagsundervisning.dk og på klassens opslagstavle.


Naturfag 1. a

Plan for projektgruppernes oplæg



Dato

Projekt

30/10

Natur-forskning

1/11

Træer for unge – unge for træer

6/11

Natur-fakta

8/11

Natur-filosofi

13/11

Natur-fortælling


Tema: Undervisningsplan biologi 9. klasse – kyst og hav

 

Log:

 

I timerne mandag den 22. oktober gjorde vi status og lagde planer for resten af semestret (se nedenfor). Vi blev enige om at læse tekster fra BIOS og folk bestilte bøgerne hjem fra diverse biblioteker på http://bibliotek.dk

 

Til næste gang læses afsnittet om ”Kyst og hav”.

 

Dagsorden:

 

1)      Dagsorden, opsamling og valg af dagens logfører: 10 minutter

2)      Fagfaglig gennemgang af dagens tekster: 45 minutter

a.       Faglige forståelsesspørgsmål til teksterne

b.       Evt. et lille oplæg om et af de sværeste omåder i teksterne

3)      Fagdidaktisk gennemgang af dagens tekster: 45 minutter

a.       Hvorfor og hvordan underviser man i det her?

                                                              i.       Ugens IT-inspiration fra Tonny og Mikkel

                                                            ii.       Hvordan kan vi bruge faglokalets afdelinger til at lave en undervisning der ”i videst mulige omfang tager sit udgangspunkt i elevernes egne oplevelser, undersøgelser og opfattelser” (Citat fra formålet med faget biologi).

                                                          iii.       Hvilke ideer har vi ellers til at undervise i det her så vi både opfylder Fælles mål og de frie skolers værdigrundlag?

4)      Oprydning og log: 5 minutter

 

Planer:

 

Dato

Indhold

Oplæg

29/10

Kyst og hav

Magnus, IN, Anders?

5/11

Akvariet som modeløkosystem

Martin, Jens Elton, IN

12/11

Akvariet som modeløkosystem

26/11

Mad og sundhed

Line, Ole, NC, Signe, IN

3/12

Mad og sundhed

10/12

Biavl

Barbara, IN

Hver gang

Tonny og Mikkel: Ugens IT-inspiration – hvordan kan man bruge bærbar computer, internet og projektor til at gøre undervisningen i dagens område bedre? Finde netadresser, billeder, videoklip mv. frem og lægge det ind på fagets bærbare computer, så vi kan bruge det i den aktuelle lektion og så I hver kan få en kopi af det med eller hente det på fagets hjemmeside.

 

 

 

Tema: Natur & miljø

 

Forberedelse:

 

Projektgruppen om natur-billeder lægger op til øvelser og debat og beder om at man medbringer følgende til timerne:

 

-           Digitalt kamera (også kunne bruges i regnvejr…)

-           En eller flere bærbare computere med billedbehandlingsprogram

-           Noget at skrive med og på – gerne en lille notesblok

-           Praktisk tøj og fodtøj til alt slags vejr

-           En cykel hvis du har

-           Godt humør…

 

Næste gang: Fortsat natur-billeder