|
|
|
|
|
Undervisningsplaner for Balancen
Tema: Undervisningsplan biologi 9. klasse
Dagsorden:
1) Opsamling: Log mv.
2) Status fra afdelingerne
- Hvad har I lavet?
- Hvordan kan det bruges i uv-plan 9. klasse?
3) Gennemgang af den foreløbige uv-plan for 9. klasse
4) Hvordan færdiggør vi denne undervisningsplan – og hvordan forbereder vi os i fællesskab på at undervise efter den?
5) Eventuelt: Tid til at runde arbejdet i afdelingerne af.
Planer:
Dato
|
Indhold
|
Oplæg
|
29/10
|
Kyst og hav
|
Anders, Magnus, IN
|
5/11
|
Akvariet som modeløkosystem
|
Martin, Jens Elton, IN
|
12/11
|
Akvariet som modeløkosystem
|
26/11
|
Mad og sundhed
|
Line, Ole, NC, Signe, IN
|
3/12
|
Mad og sundhed
|
10/12
|
Biavl
|
Barbara, IN
|
Hver gang
|
Tonny og Mikkel: Ugens IT-inspiration – hvordan kan man bruge bærbar computer, internet og projektor til at gøre undervisningen i dagens område bedre? Finde netadresser, billeder, videoklip mv. frem og lægge det ind på fagets bærbare computer, så vi kan bruge det i den aktuelle lektion og så I hver kan få en kopi af det med eller hente det på fagets hjemmeside.
|
Bemærkninger:
Retningslinien for vores fælles forberedelse af undervisningsplanen for 9. klasse er, at vi skal lave noget sammen, som I ikke ligeså godt kunne lave hver for sig. I kan allesammen læse nogle sider i BIOS og gennemgå dem med en klasse – men I kan ikke når I sidder derude få de faglige og fagdidaktiske ideer, diskussioner og dybder som vi tilsammen kan.
Målet er således at have en inspirerende, køreklar uv-plan for 9. klasse færdig til jul. Lagt ind på http://www.naturfagsundervisning.dk/ og på fagets bærbare computer.
Hver lektion er på 115 minutter. Jer foreslår at vi bruger dem således:
-
Dagsorden, opsamling og valg af dagens logfører: 10 minutter
-
Fagfaglig gennemgang af dagens tekster: 60 minutter
-
Faglige forståelsesspørgsmål til teksterne
-
Evt. et lille oplæg om et af de sværeste omåder i teksterne
-
Fagdidaktisk gennemgang af dagens tekster: 30 minutter
-
Hvorfor og hvordan underviser man i det her?
-
Hvordan kan vi bruge faglokalets afdelinger til at lave en undervisning der ”i videst mulige omfang tager sit udgangspunkt i elevernes egne oplevelser, undersøgelser og opfattelser” (Citat fra formålet med faget biologi).
-
Hvilke ideer har vi ellers til at undervise i det her så vi både opfylder Fælles mål og de frie skolers værdigrundlag?
-
Oprydning og log: 5 minutter
Som I kan se lægger vi mere vægt på teori end praksis i dette forløb, men der er afsat tid til at vi kan snuse til hvordan man kan bruge afdelingerne i faglokalet til at lave praktiske forsøg, modeller mv.
Næste gang:
Det kommer jo an på hvad vi beslutter os for – jeg forestiller mig at vi først arbejder med de første uger af uv-planen, nemlig temaet om ”Kyst og hav”, og at miljøafdelinger der har arbejdet med saltvandsakvarier kommer med et oplæg om hvordan man kan bruge dem i undervisningen.
Tema: Natur & miljø
Log:
Husk altid at skrive på tavlen hvor I arbejder – ellers fungerer systemet ikke, denne gang var der kun 2 grupper der huskede at gøre det.
Husk også at aflevere fraværssedler til mig/i min posthylde.
Husk endelig at opgaven er at lægge op til praktiske øvelser og interessante debatter over jeres problemstilling i klassen.
Vejledninger:
Natur-forskning: Meget spændende at lave en indendørs demonstrationssø – der er nogle udfordringer til det som vi skal forholde os til:
-
Vandinsekter kan flyve; hvad hvis de forlader søen og flakser om i naturfagslokalet?
-
Hvis man laver en naturlig blanding af dyrelivet i vandhullet vil rovdyrene formodentlig udrydde byttedyrene i løbet af efterårsferien – og selv dø af forædthed...
-
Forskellige former for smitte (parasitter mv.) kan overføres til de tropiske akvarier
-
Hvordan kan man nemt lave en række nicher (levesteder) således at dyrene fra vandhullet kan finde naturlige levesteder?
Forslag:
-
læg en stor sten i det inderste hjørne af søen så den ikke så let vælter ned...
-
skyl det grus der ligger i en blå balje på terrassen bag naturfagslokalet og fyld det i (kun!) den nederste del af søen
-
fyld vand i søen så det nederste bassin og et par cm af det næst-nederste er fyldt op med vand
-
vælg et par af de særlige træstykker vi har i faglokalet og evt nogle sten og placer det så det ser smukt ud set ovenfra
-
lav en rørsump (i det bagerste hjørne) af søen af korte, tørre stykker af tagrør eller af tilsvarende bambusstykker
-
plant 2-3 grupper af vandplanter (vandpest og hornblad) rundt omkring i gruset, så det ser så smukt og naturligt ud som muligt
-
sæt pærer (Poul-Erik) i de 2 arkitektlamper (60 w) og arranger lyset bedst muligt
-
prøv at få en timer til at fungere på i hvert fald den ene lampe – køb evt en billig timer i jem og fix med regning til faget.
-
Med hensyn til at sætte dyr i: Vælg enten at sætte alle Jeres dyr ud igen i deres naturlige omgivelser så de ikke dør af sult i efterårsferien (og så fange nogle nye en dag eller to før I har Jeres timer med klassen) eller udvælg og udsæt bestemte arter (eventuelt talte!) af ”byttedyr” i søen, så ser vi om ikke de kan leve og formere sig op der indtil I fylder resten af dyrene i søen. Forslag til udsætning: Daphnier, cyclops, vandbænkebidere, hvide myggelarver.
-
Pod postevandet i søen med et par liter vand fra mosen, så bakterier og plankton kan etablere og formere sig i søen.
Natur-fakta: Jeg synes at I har fået bygget et godt akvaterrarium op. Brug denne sidste gang på at rense ruder og vand, så det fremstår smukkere; på at fylde foderdyr i (mest vanddyr, gerne en masse hvide myggelarver) så padderne kan klare sig efterårsferien over; på at sætte en timer på lyset så faglæreren ikke skal tænke og slukke hver dag og på at få skrevet noget ned (ideer, iagttagelser, erfaringer mv.) som Daniel foreslog. Det en nok også klogt at lægge planer for Jeres timer med klassen denne gang.
Natur-billeder: Det ser ud til at I har styr på det. Jeg vil gerne have en fil med tekst og et par billeder til at lægge ind på www. naturfagsundervisning.dk som oplæg til timerne efter efterårsferien, som I jo står for.
Natur-filosofi: Jeg fandt Jer ikke denne gang – jeg går ud fra at det går godt med at interviewe og med projektet?
Træer for unge – unge for træer: Jeg kunne ikke se hvor I arbejdede denne gang og vi fik kun lige en kort snak; jeg er ikke helt klar over om I har check på hvad det er der skal komme ud af projektet; vil i kontakte mig i næste time så vi lige kan vende det?
Natur-fortælling: Ser fortsat ud til at gå rigtig godt. Lyder fint med tegning – husk at vi har mulighed for at bruge projektoren i naturfagslokalet. Lav gerne en tegning i stedet for et billede til Jeres fil som oplæg til Jeres timer.
Ingvar
Tema: Natur & miljø
Log: Jeg oplevede det som nogle glimrende timer med stor, selvstændig og engageret aktiviter på alle fronter…
Vejledning:
Natur-fakta: Meget spændende med de danske padder i akvaterrariet – men de sviner voldsomt (vandet er allerede uklart) og er I i stand til at passe dem ordentligt (fordring, lysning, rensning), specielt hen over efterårsferien? De er fredede og vi skal sætte dem ud igen med gode odds (= velnærede) for at gå i hi i rette tid og klare sig vinteren over. Så: Enten en detaljeret og realistisk plejeplan eller ud med dem igen, rense ud og etablere med tropiske fisk og rejer, evt et par krabber. Jeg vil gerne have mine akvariebøger tilbage inden efterårsferien.
Natur-forskning: Det ser ud til at I virkelig får lavet noget reel forskning, nogle gode indsamlinger, undersøgelser og småforsøg – det giver en herlig stemning i faglokalet! Jeg vil gerne have de 3 biblioteksbøger tilbage på tirsdag.
Natur-fortælling: Dejligt at se at I går så grundigt ind i naturhistorien og bygger fortællingen systematisk op. Sig til hvis I får brug for flere naturhistoriske detaljer, så kan jeg godt finde mere. Jeg vil gerne have mine bøger igen på torsdag.
Natur-billeder: I får som aftalt de 2 lektioner i ugen efter efterårsferien – det vil være optimalt hvis I har tekst og et par billeder klar til at lægge ind på
www.naturfagsundervisning.dk
på torsdag, så klassen kan læse det som oplæg til timerne tirsdag den 23. oktober.
Træer for unge: Glædede mig meget at I så ud til at finde et projekt I alle kan brænde for – og at det er et projekt med en ægte problemstilling. Sig til hvis I har brug for mere tekst om de valgte træarter.
Planer
Uge 43: Natur-billeder
30/10: Natur-forskning
1/11: Træer for unge
6/11: Natur-fakta
8/11: Natur-fortælling
13/11: Natur-filosofi
15/11: Evaluering af første projektforløb
Dagsorden:
Vi går direkte i projektgrupperne, men læs som sædvanlig mine vejledninger og skriv hvor I arbejder på tavlen.
Tema: Natur & miljø
Log:
Stor energi, selvstændighed og kreativitet i projektgrupperne – jeg synes at I gør det rigtig godt! Jeg nåede ikke rundt til alle grupperne, så I må endelig sige til eller skrive en besked på tavlen når I har brug for at jeg prioriterer Jeres gruppe, Mit indtryk er at det fungerer godt med at alle skriver på tavlen hvor de arbejder, mens det endnu ikke er blevet helt indarbejdet at læse oplægget på naturfagsundevisning.dk til hver time. Øv Jer i at få det gjort; det tager ikke lang tid og det giver nogle bedre projekter.
Jeg har ikke fået projektbeskrivelser fra alle grupper at give feedback på.
Planer:
Projektgrupperne har frem til efterårsferien at arbejde i - altså 3 gange mere.
Natur-foto har fået uge 43 til at lægge op til øvelser og debat om deres problemstilling. Hvis andre har bestemte ønsker så sig til.
Hvis I ikke synes at planen er realistisk eller har gode ideer så sig til, så kan vi holde et møde i klassen og diskutere mulighederne.
Dagsorden for torsdag:
Vi har aftalt at alle skriver på tavlen hvor de arbejder, men at vi ikke holder et fælles møde først i timerne.
Vejledninger:
Natur-fakta: Fin opbygning af akva-terrarium. Jeg vil gerne diskutere artslisten med Jer inden I køber nogen dyr, bl.a.: Er det hensigtsmæssigt at have en fugleedderkop i et offentligt klasserum? Hvordan med fordrings- og pasningsplaner for dyrene? Endelig skal der være en plan for hvad vi gør med dyrene når vi er færdige med forløbet til jul. Læs siden om skoleakvariet på
www.naturfagsundervisning.dk
. Husk også at indrette akvaterrariet i forhold til problemstillingen og mantraet. I kunne overveje at lave en informationstavle til at hænge op ved siden af akvaterrariet, hvor der både står noget om ideen med det, dyrenes naturhistorie og en log over livet i det.
Har I tænkt over mulighederne for at sætte varmelegeme og filter på Jeres økosystem?
På torsdag er det vigtigste at få fyldt vand og planter i det, så det kan finde en form for balance (helst mindst een uge) inden vi sætter dyr i vandet.
Natur-forskning: Det ser ud til at gå rigtig fint med undersøgelserne. Jeg forstår det sådan at jeres forskningsfelt er: Hvilke sære væsener lever der i vandhullet i mosen? Det tror jeg er et konkret og frugtbart forskningsfelt, så bliv endelig ved med det og sæt det i relation til problemstillingen (min oprindelige, foreslår jeg). Læs gerne
www.vandhulstjek.dk
.
Natur-filosofi: Jeg synes at Jeres spørgeskema og spørgeteknik virker godt – det vækker virkelig til eftertanke og det ser også ud til at I finder ud af noget som er interessant for Jer. Læs evt. om Natur i Eckhart Tolle: ”Stilheden taler” eller om naturfilosofi på
www.friluftslivsuddannelsen.dk
.
Natur-foto (?): Er det Jeres overskrift? Så vidt jeg har forstået har I fundet et godt bredt fokus, som giver mulighed for at fange de aktuelle muligheder og stemninger i naturen. Det lyder til at I gør Jer nogle spændende tanker om naturoplevelse og naturformidling. Læs eventuelt artikel om Grundtvigs erkendelsesteori på
www.udeskole.dk
Natur-fortælling: Det lyder som en god ide at lave fluens naturhistorie. Husk at basere fortællingen på reel naturhistorie om en flues liv fra fødsel til død – det må ikke være ren fantasi eller fiktion. Husk også at arbejde ud fra den problemstilling som jeg beskrev for dette projekt. Ellers må I meget gerne gøre det kreativt og tværfagligt – bare målet er folkelig livsoplysning om natur for unge.
Natur-træer (?): Er det Jeres overskrift? Jeg vil meget gerne tale med Jer på torsdag om problemformulering og om hvad i realistisk set kan nå.
Tema: Indretning af faglokale
Log: Der var fuld gang i alle afdelingerne og vi er nu næsten færdige med temaet om indretning af faglokale, der i dette konkrete faglokale ser ud til at ende med en model af fordøjelsessystemet, 3 skoleakvarier og 2 saltvandsakvarier og et auditorium med en projektor koblet til bærbar computer (og dermed internettet) og til en stereolup. Under den fælles opsamling var vi bl.a inde og se på biologforbundets hjemmeside og talte lidt om Pisa- og Roseundersøgelserne.
Vejledning: Sundhedsafdelingen – forslag til model af fordøjelsessystemet: Lav en model af fordøjelsessystemet på det store sorte forsøgsbord bagerst i naturfagslokalet – sådan at fordøjelseskanalen snor sig fra hoved til røv hen over bordet og sådan at der er stationer langs kanalen: Mund = stavblender i (spyt-) skål, mave = stort æltetrug med træske osv.
Ved hver station kan der være et forsøgsvejledning og et ark med forskellige spørgsmål: faglige, perspektiverende, etiske osv. Lav modellen således at den kan stilles ned under bordet i kasser når vi ikke bruger den i undervisningen. Ideer til stationer: Munden: skål med stavblender, blende forskellige grundtyper af måltider og spytte i dem svarende til en almindelig tygning. Se celler fra mundhulen i mikroskop. Evt. have en flaske med kunstigt spytamylase stående – relatere til bioteknologi. Flaske med cola – hælde på tænder... Maven: dejtrug med stor ske i. Tilsætte saltsyre. Diskutere hvor meget der egentlig skal til og hvordan vi tåler at have det midt inde i kroppen. Flaske med pepsin stående. Tolvfingertarmen: Dejtruget passeret udførselsgange fra galdeblære og bygspytkirtel. Flaske med ægte galde og en med anden emulgator, evt. bare opvaskemiddel. Flasker med de 3 hovedgrupper af fordøjelsesenzymer: protein- fedt- og kulhydratspaltende. Forsøg med brintoverilte på frisk leverstykke. Tyndtarmen: Dejtruget dækkes med madfilm (!) og sættes i varmeskab ved 37 grader et døgn. Eventuelt først efter tilsætning af bakterier fra surmælksprodukter, piller, pulvere ol. Forsøg med bakterier i varmeskab og under mikroskop + forsøg med at lave melklister ud af hvidt brød og diskutere hvordan det arter sig på tarmens villi. Tyktarmen; Si dejtrugets indhold, evt komme det i en gl. nylonstrømpe. Tørre det igennem og finde tørstofindholdet i forskellige måltider og relatere det til fiber i kosten. Perspektivere til tarmskyldninger Endetarm: Skylle lorten ud i toilettet – eller komme den i et muldtoilet... Diskutere hvordan vi kommer af med lorten i vores samfund..., i relation til vandmiljø, vandforbrug, bæredygtighed ol.
Miljøafdelingen Rense forruder for alger, skylle filtre, evt. fylde/skifte vand Lave en ynglehule til kribensischicliderne Pasningsplaner for akvarierne resten af semestret Fordring, rensning, tilsyn
Auditorieafdelingen Det ville være rart med en brugervejledning til projektoren Lave en ansøgning til paritetisk udvalg om tilslutning af kamera til computer og derfra til projektor Få dataloggeren til at vise data på storskærmen Undersøge om vi kan få en stationær computer fra Niels Eventuelt finde gode netadresser til vores undervisningsplan
Dagsorden for mandag den 8. oktober: opsamling: Log, vejledning og planer Afdelingerne færdigindrettes så vi er klar til at arbejde med forberedelse af undervisningen i 9. klasse efter efterårsferien
1. a 2. okto.
Tema: Natur & Miljø
Log:
Jeg synes at vi kom godt i gang med projekterne i torsdags; folk virker engagerede i det og klassen er blevet godt fordelt på projekterne. Der er en ”restgruppe” på 3 som er i gang med at finde sig et projekt, der passer til temaet og arbejdsformen. Vi må lige snakke sammen næste gang og sikre at i også for formuleret et godt projekt.
Mantraet for dette forløb er disse 3 ting, som vi har aftalt at lære udenad
J
:
-
formålet er folkelig livsoplysning om natur for unge
-
formen er problemorienteret projektarbejde
-
formidlingen til klassen er øvelser og debatoplæg – ikke undervisning
Der var lidt småsnak og puslen i starten af timen som gør det svært at komme i gang og få givet de indledende vejledninger – det regner jeg med bliver bedre efterhånden, om ikke andet når I selv har prøvet at stå deroppe…
Vi har nu følgende projekter:
1) projekt natur-forskning: Pia, Andreas, Johanne og Nina
2) projekt natur-fortælling: Rie, Nikolaj, Jeppe og Uta
3) projekt natur-fakta: Karina, Asbjørn og Stefan
4) projekt natur-filosofi: Ina og Jesper
5) projekt natur-billeder: Helle, Mette, Michael og Jonathan
6) projekt ?: Line, Elisabeth og Sophie
Nu har vi besluttet undervisningsplanen - I kan se den færdige formulering under "Naturfag efterår 07".
Dagsorden for tirsdag:
1) opsamling: Log og fremmøde
2) Problemorienteret projektarbejde med stjernevejledning – grupperne arbejder
Vejledning:
Natur-forskning: Godt at I har lavet en problemformulering selv, den er for bred og upræcis – jeg synes hellere at I skulle beholde min. Husk at lave en logbog/forskningsjournal.
Natur-fortælling: Det lød til at I har valgt eet dyr – hvorfor ikke et dyr hver? God vinkling med dyrets synsvinkel. Vælg et dyr udfra hvor gode tekster (dvs naturhistorie) I kan finde om det. Pas på at det ikke bliver for meget ”disney” og for lidt reel naturhistorie.
Naturfakta: Overvej igen om det er en god ide at lave et akva-terrarium; det er mere indviklet at lave (og ikke mindst holde) smukt og spændende; efter min erfaring er det ikke en god begynder-ting. Læs teksterne om skoleakvarium her på hjemmesiden. Jeg foreslår at I laver et akvarium med guppyer og algeædende rejer. Husk at arbejde ud fra en problemformulering.
Natur-filosofi: Spændende projekt – faren er at det bliver for stort og bredt. Lav Jeres spørgsmål til folk ud fra problemformuleringen, så I reelt undersøger problemet.
Natur-billeder: Glimrende ide med den illustrative fortælling – lav en problemforlering ud af det. Fugle er svære at fotografere!
Natur-billeder: Glimrende ide med den illustrative fortælling – lav en problemforlering ud af det. Fugle er svære at fotografere! Hvorfor vælger I ikke insekter, som lige nu er lette at fotografere sugende den sidste nektar af asters ol? Eller træerne og følger løvfaldet? Eller et problem som kræver billeder af flere forskellige organismegrupper of sværdhedsgrader?
Natur-?: Vi mødes tirsdag og diskuterer Jeres problemstiling. Hvis ikke i her en god her her tror jeg at det vil være bedre at fordele Jer på de andre grupper.
Ingvar
Tema: Indretning af faglokale
Log:
Denne gang var der fortsat fuld gang i miljøafdelingen, som er ved at have indrettet akvarierne (2 med dansk saltvand og 3 med tropisk ferskvand) og begynder at fokusere på hvordan man kan bruge dem i undervisningen.
Det var en mere stille dag i de 2 andre afdelinger. Auditorieafdelingen ventede på ledninger og så på et billigt mikroskop, der kan sluttes til computeren (se det evt. på Næstved fri skoles hjemmeside).
Fordøjelsesgruppen bestod kun af Line, som så læste mere på teksterne. Desværre har denne afdeling været meget præget af fravær, så det har været vanskeligt at få sammenhæng og flow i arbejdet.
Planer:
Vi har nu 2 gange tilbage inden efterårsferien (1/10 og 8/10). Jeg forestiller mig at de 2 gange bruges til at gøre arbejdet med at indrette faglokale færdigt.
Efter efterårsferien har vi så efter planen 8 gange til at arbejde med undervisningsplanen for 9. klasse. Jeg forestiller mig at vi i arbejdet med dette tema fokuserer på at arbejde hele holdet sammen i alle timerne, og at vi fokuserer på gennemgang af det teoretiske faglige stof – naturligvis med brug af de afdelinger vi har indrettet når det passer med det aktuelle emne.
For at få mest muligt ud af vor sparsomme tid sammen foreslår jeg at vi allerede nu begynder at arbejde på at lave den undervisningsplan for 9. klasse, som vi sammen skal forberede os på efter efterårsferien.
Min ide er at jeg opretter et tekstdokument på fagsiden og på fagets computer, og begynder at skrive mine tanker og ideer til undervisningsplanen ned. Tanken er så, at I også skriver med på det samme dokument, efterhånden som I får ideer, tanker og planer.
Den bærbare står i faglokalet når vi arbejder der så I kan gå direkte hen og skrive ind i dokumentet, hvis I får en ide eller har lidt til til overs. I kan også til hver en tid sende mig en mail (
In@dfl-ollerup.dk
), så lægger jeg det ind i dokumentet.
Det er altså ikke planen at afdelingerne skal fremlægge deres arbejde efter efterårsferien – planen er at afdelingerne skal komme med forslag til at integrere deres arbejde i vores fælles gennemgang af undervisningsplanen for 9. klasse: Hvor i sådan en undervisningsplan kan I komme på banen med Jeres grej og Jeres viden?
Se skitsen til undervisningsplanen her på siden under "Uv-plan 9. klasse".
Dagsorden:
1)
Opsamling, herunder kommentarer til log og planer
2)
Afdelingerne arbejder med
a.
Færdigindretning af afdelingen
b.
Finde tekster der belyser det man kan arbejde med i afdelingen – såvel i ”BIOS” som andre steder med et højere faglige niveau (som dem der skal forberede undervisningen – f.eks. os – kan læse for at få større dybde og overblik).
c.
Lave undervisningsplaner hvor afdelingens udstyr og viden kommer på banen – målgruppen er 9. klasse.
Tema: Natur & miljø
Log:
Sidste gang præsenterede jeg 4 projektforslag, vi besluttede undervisningsplanen og brugte det sidste af timen på at folk cirkulerede mellem projektforslagene for at finde den projektgruppe, hvor de helst ville være. Herunder opstod der et 5. projekt, som vil formulere en problemstilling omkring det at skabe illustrerede fortællinger (primært om fugle) for unge.
Det er mit indtryk at det fungerede optimalt med at cirkulere mellem de forskellige projektforslag, så folk fik tid til at snuse til de forskellige projekter, tænke med på nogle af dem, lave et nyt projekt og i det hele taget nå at finde sig det rette sted at være ud fra en mere konkret viden om projektgrupperne.
Dagsorden for timerne torsdag:
1) Opsamling
2) Præsentation af projektgrupperne: Hvem er I og hvad vil I arbejde med?
3) Igangsættelse af projekterne, herunder aftaler om rammer og om vejledning. De sidste fordeler sig på projektgrupperne.
4) Problemorienteret projektarbejde med stjernevejledning: Grupperne arbejder.
Ingvar
|
|
|
|
|
|