Undervisningsplaner for Balancen

 

Tema: Natur og miljø – inspiration til projekter


Log:

Torsdag den 20. september havde vi de første timer i forløbet. Jeg synes at det gik godt: vi nåede det planlagte og jeg oplevede stor åbenhed, lydhørhed og parat-til-at-komme-igang-hed fra klassens side.


Vi begyndte med at søge svar på spørgsmålet: Hvad skal man vide om naturen for at være en god lærer i de frie skoler?


Her er de sætninger som klassen skrev som svar:

  • Man skal vide hvordan man bruger sig selv og naturen bedst muligt

  • En lærer skal kunne skabe nysgerrighed gennem naturen

  • At uden natur kan vi mennesker ikke eksistere

  • Man skal kunne åbne op for at se naturen

  • Livsforståelse, relation og oprindelse

  • At naturen er grundlaget for livet

  • Lære om naturens madkammer

  • Naturen er bare så fed!


Dagsorden for timerne tirsdag 25. september:

  • Opsamling

  • Gennemgang af de 4 projektforslag (se de redigerede beskrivelser under ”Naturfag efterår 07”)

  • Er det ok at vi denne gang laver de projekter som jeg har formuleret – og at I så i næste tema (Sundhed) er med til, på baggrund af Jeres erfaringer med det første projektforløb, at formulere projekbeskrivelserne?

  • Vi begynder at arbejde med projekterne: I denne time forestiller jeg mig at de 4 projektgrupper er åbne, således at man kan cirkulere rundt mellem grupperne for at se hvilken man mener at passe bedst ind i. Målet er at klassen fordeler sig nogenlunde ligeligt imellem de 4 projekter og at alle kommer med i et projekt som interesserer dem.

  • Afrunding: Vi runder af ca. 15.15, hvor vi lige hører hvordan status er i hver projektgruppe og om alle er kommet med i et projekt som de har interesse for.


Om vejledningen i projekterne:

Mit mål er at lave stjernevejledning.

Stjernevejledning betyder på det praktiske plan, at jeg som vejleder laver ”stjerneløb” mellem tavlen i Klodshans, hvor projektgrupperne til enhver tid har skrevet hvor de arbejder, og de steder rundt omkring på skolen, hvor de forskellige projektgrupper befinder sig. Jeg skriver også altid på tavlen hvor jeg befinder mig, så I til enhver tid kan finde mig.

På det værdimæssige plan betyder stjernevejledning at jeg stræber efter at give Jer den bedst mulige vejledning...

Vejledningen er både mundtlig og skriftlig. Den skriftlige vejledning ligger under ”Nyt om undervisning” op til hver gang vi har timer (tirsdag og torsdag).

Ingvar

 

Oplæg naturfag linie 24. september


Tema: Indretning af faglokale


Log: Vi begyndte denne gang med at jeg kort opfriskede Grundtvigs erkendelsesteori for at gøre det klarere, hvad det er for et værdigrundlag som vi laver forsøg og undervisningsplaner ud fra. Det førte til en lille debat om det virkelig er alle mennesker der lærer på den måde, og om man som lærer ikke er nødt til først at møde folk der hvor de befinde sig – nemlig i forstanden!


Derefter arbejdede vi videre med indretning af miljøafdeling, sundhedsafdeling og auditorium med adgang til internet og stereolup.


Endnu engang med en meget imponerende og oplivende energi, kreativitet og koncentration. I min oplevelse et virkeligt godt læringsrum, med plads og udfoldelsesmuligheder for mange inteligenser og interesser.


Folk arbejder så selvstændigt og engageret med at udtænke, planlægge og opsætte forsøgsopstillinger og modeller - og de har i den grad taget ansvaret og kompetencen på sig – at man skal være mere end almindelig vågen for at komme på banen som lærer når indretningen af faglokalet kører derudad.


Ikke fordi der ikke er nok at gøre med at følge med i alle projekterne, give gode råd og svare på spørgsmål, men fordi det virker som om folk ikke har tid eller tålmodighed til at lytte til længerevarende forklaringer når der undervejs dukker muligheder op for at perspektivere en iagttagelse, et fænomen ol.


Det er ellers netop der det praktiske, sanselige, eksperimenterende arbejde har en stor styrke, nemlig når man lader teoretiske forklaringer tage udgangspunkt i noget konkret, sanseligt her og nu.


Men det er måske ikke muligt at rumme eller fokusere på begge ting på en gang – og derfor må vi gemme det meste af teorien til vi senere allesammen arbejder med det vi har indrettet i faglokalet?


Barbara arbejder med emnet Bier og forbereder et teoretisk og praktisk oplæg om dette emne i undervisningsplanen for resten af holdet efter efterårsferien.


Sundhedsafdelingen fokuserer på fordøjelsessystemet, læser teori om det, holder oplæg for hinanden næste gang og derudfra planlægger de hvordan man teoretisk og praktisk kan arbejde med det i 9. klasse.


I miljøafdelingen arbejdes der fortsat med opsætning af, drift af og undervisning over satvands- og skoleakvarier.


I auditoriet har vi fået opsat projektoren og vejrstationen og der arbejdes på at få data fra dataloggeren vist på storskærmen. Videre skal der trækkes ledninger til computere og til stereoluppens kamara.


Dagsorden:

Med denne her mandag er der 3 gange tilbage inden efterårsferien. Ud fra det jeg kender til de forskellige afdelingers arbejde er det min vurdering, at det vil være mest hensigtsmæssigt at bruge tiden frem til efterårsferien til at få gjort arbejdet med dette tema færdigt. Efter efterårsferien koncentrerer vi os så om at forberede undervisning for 9. klasse ud fra det vi nu har bygget op i faglokalet + hvad vi ellers kan nå at gennemgå af den undervisningsplan vi laver for målgruppen.


Arbejdet består – som jeg skitserede sidste gang – i at:

  • Lave forsøgsopstillinger og modeller i relation til Fælles mål og de frie skolers værdigrundlag

  • Afprøve forsøg/modeller, herunder føre log (notere hvad I gør, iagttager og tænker med forsøgene)

  • Finde tekster der giver en teoretisk baggrund for arbejdet med forsøg/modeller

  • Begynde at lave (jeres del af ) en undervisningsplan for 9. klasse

  • Overveje hvordan vi kan bruge IT i undervisningen (tekst&billeder på bærbar computer; steder på nettet; video; datalogger mv.) indenfor Jeres område


På mandag mødes vi som sædvanlig til en kort fælles udsamling ud fra denne log og så arbejder vi ellers videre i afdelingerne.

Tema: Indretning af faglokale

 

Log:

 

I dag mandag har vi fået naturfags nye bærbare computer, så nu begynder jeg at lægge de undervisningsmaterialer vi bruger og arbejder med (ideer, planer, erfaringer, billeder mv.) ind på den - og ud på nettet, for målet er jo også i videst muligt omfang af formidle det vi laver til orientering - og forhåbentlig også inspiration af  - de frie skoler over hele landet.

 

I vores proces med at arbejde med indretning af et levende og inspirerende faglokale har vi nu fået 3 afdelinger, idet det er et projekt i sig selv at indrette et auditorium (i midten af faglokalet, med laboratorier uden om) hvor vi via en fast monteret projektor i loftet kan vise billeder fra internettet, fra ”faglærerens bærbare undervisningsmaterialer” på den bærbare computer, fra dataloggere,  fra stereolup og måske fra mikroskop. Vi har også fået sat en vejrstation op som måske også kan kobles på systemet.

 

Min oplevelse er at folk har arbejdet meget selvstændigt, kreativt og engageret i dette værkstedsagtige læringsmiljø – for mig er det en ret beset fantastisk oplevelse, når så mange mennesker er så engagerede i at skabe en række forskellige elementer i indretningen af et faglokalet. Jeg tror på at det kommer til at lykkes for os at levendegøre og udvikle faglokalet, både i forhold til fælles mål og i forhold til de frie skolers værdier, og at de folk der har deltaget i processen vil kunne tage denne kvalifikation med sig ud i skolerne.

 

Indtil videre har vi nok lagt mest vægt på nogle af de centrale værdier i de frie skolers læringssyn  (sanselighed, samtale og det ligeværdige) og mindre vægt på indlæring af faglig viden via lærebøger.

 

Planen er at vi først får indrettet os et læringsrum (faglokalet) der giver muligheder for at lave forskellige iagttagelser og forsøg, og derefter koncentrerer os om at lave en undervisningsplan for 9. klasse, hvor vi udvælger nogle særligt relevante og svære emner som vi så i fællesskab sætter os grundigt ind i.

 

Miljøafdelingen har fået et spændende lavbudgets saltvandsakvarium med rejer og en enkelt krabbe op at stå. Skoleakvarierne er ved at have stået et par uger og er klar til at få sat fisk i. Vi har lavet en Ph-måling over en uge og den viser nydeligt de forventede døgnsvingninger.

 

Sundhedsafdelingen har haft sværere ved at finde fokus og komme igang med indretningen, sikkert på grund af fravær og usikkerhed om hvem der var med her, men måske har det også været sværere at se for sig her hvad opgaven gik ud på? Eller forskellige forventninger?

Nu fokuserer de på fordøjelsessystemet: På at sætte sig ind i de materialer (plancher) som vi lavede sidste år og i det hele taget få et sådant overblik, at der kan laves en model af fordøjelsessystemet med forskellige stationer og perspektiver (sundhed; biokemi; fødevareproduktion mv). Målet er at finde forsøgsmaterialer om fordøjelsessystemet, således at hele holdet kan bruge dette og gruppens viden som udgangspunkt for det fælles arbejde med dette emne efter efterårsferien. Særligt svære emner lægger over til faglærerens gennemgang.

 

Dagsorden mandag 17. september:

  1. fælles opsamling: spørgsmål eller kommentarer til log’en?
  2. Vi arbejder videre i de 3 afdelinger; sundhedsafdelingen har i hvert fald brug for mere tid og i de andre afdelinger kan man begynde at lave skitser til hvordan dette kan indgå i en undervisningsplan for 9. klasse. Man kan også begynde at finde tekster som holdet kan læse når vi skal arbejde med emnet, tekster der giver os en større viden end den der står i f.eks. BIOS.

Forslag til indkøb af dyr til skoleakvarier

 

Art

Antal

Pris

Bemærkninger

Algereje

5

100,-

Købes i Dyfo nu, i det lille akvarium

Kobberpansermaller

3

 90.-

Købes i Dyfo nu, i det store akvarium

Guppy

6 hanner

100,-

Købes i Søpet nu, 3 i hvert akvarium

 

 

 

Køber ufarvede hunner senere

Dværgrasbora

10

 

Lånes fra IN’s akvarium, i det lille akva.

Dværggurami

1 par

 

Købes senere, i det store akvarium

 

 

 

 

 

 

Andet indkøb:

  1. foder
    1. bundpiller
    2. guppyfoder
    3. eventuelt saltsørejer
  2. fiskenet i passende størrelse

  Andet vedrørende indretningen og driften af akvarierne:

 

Omlæg det tredie akvarium til skoleakvarium også (flytte om på bundlaget, plante planterne i grupper i hjørner og bagerst, plante amazonsværdplante ind, skifte 1/3 af vandet ud).

 

Overvej mulighed for baggrund på akvarierne (giver tryghed og bedre æstetik) – vi har nogle fotografiske og det kan også være malet papir i mørke grønne og brune nuancer.

 

Plant planterne i Martins akvarium ud fra reglerne for æstetik og fiskeadfærd (se det papir som I fik af mig).

 

Lav pasningsplaner for akvarierne (fodring, check, vandskifte, rensning af filter og glas).

 

Lav en logbog til hvert akvarium, skriv hvad I har gjort indtil nu og før logbogen hver gang fremover.

 

Ingvar

 

 

Tema: Indretning af faglokale

 

Log:

 

I sundhedsafdelingen blev der arbejdet på en ansøgning om at få en projektor sat op i loftet, således at vi kan vise billeder fra stereolup, internettet og ”faglærerens bærbare undervisningsmaterialer” direkte på storskærm. Der blev også lavet en ansøgning om en bærbar computer.  Vi har fået både projektor og bærbar computer bevilget af paritetisk udvalg, så nu regner jeg med at der bliver arbejdet videre med at få indkøbt det næste gang.

 

Der var ikke så meget gang i arbejdet med at organisere materialer til fysiologiske forsøg (pga fravær og frafald), men vi har snakket om at fokusere på forsøg om celler og om fordøjelsessystemet. Ole har kigget i bøgerne og er klar til at sætte gang i arbejdet på mandag.

 

I miljøafdelingen blev der bygget et saltvands”akvarium”: En murerbalje med lighuller af pexiglas ind til forskellige nicher/dybder. Jeg regner med at den er klar til påfyldning på mandag; der skal sand, sten, rejer og lidt alger i så det kommer til at ligne en strandbiotop, skrånende fra det lave vand og lidt ud på det dybere. Magnus undersøger fortsat muligheder for at købe et brugt akvarium eller bestille et forsøgsakvarie færdiglavet.

 

Og så er de to tropiske akvarier sat op med grus, vand og planter + varme, filtre og lys. Nu står de og kører en uge eller to mens vi finder ud af hvilke levende væsener der egnner sig bedst til disse skoleakvarier, og hvilke af de fælles mål de kan illustrere. Der er også blevet sat måleudstyr på dem, til at måle svingningerne i Ph og co2 i ugens løb.

 

Dagsorden for mandag den 10. september:

 

  1. Vi starter som sædvanlig med en fælles opsamling og planlægning.
  2. Dernæst arbejder vi videre i de 2 afdelinger. Min vurdering er at vi i hvert fald skal bruge denne gang og den næste inden vi er færdige med temaet indretning af faglokale. Når vi er færdi med at indrette de 2 afdelinger foreslår jeg at vi bruger en mandag på at udveksle erfaringer med indretningen af de 2 afdelinger, inden vi kaster os ud i at lave en undervisningsplan der dækker Fælles mål, en fri skoles værdier og udnytter mulighederne for praktiske forsøg og illustrationer i de 2 afdelinger som vi har skabt.

Inspiration til sundhedsafdelingen

 

Forslag: fokuser på forsøg og modeller der har med cellen og med fordøjelsessystemet at gøre. Ud fra de 2 emner kan man arbejde med en masse central biologisk teori, og det er noget som I ikke har arbejdet så meget i dybden med tidligere.

 

Retningslinier: Jeg synes at vi skal satse på at få lært at bruge mikroskoper + på at få udviklet nogle gode køkkenbordsforsøg over fordøjelsessystemet , hvilket f.eks. vil sige

-         mikroskopet:

o       se på planteceller (grønkorn, cellevægge, stivelseskorn mm.)

o       se på menneskeceller (kernen, formen mm.)

o       se på forskellige typer af væv fra planter og dyr

 

-         fordøjelsessystemet:

o       lave 3 kasser med eksempler og forsøg med henholdsvis fedtstoffer, kulhydrater og proteiner + en med bioteknologi (enzymer)

o       lave en model af fordøjelsessystemet med stationer for mund, mave, tolvfingertarm, tyndtarm, tyktarm og endetarm. Køre forskellige retter igennem denne model, f.eks, hvidt franskbrød med smør og marmelade (ækelt harsk klister), letkogte grøntsager med olivenolie (forbavsende lækkert set indefra) mv.

§         mund = foodprocessor + spytamylase

§         mave = æltetrug + saltsyre + pepsin

§         tolvfingertarm = glaskrukke, tilsat galde

§         tyndtarm = glaskrukke i varmeskab, tilsat fordøjelsesenzymer

§         tyktarm = si

§         endetarm = pose man pynter kager med flødeskum med...

 

Gennemgå eventuelt også BIOS’ forsøgshæfte og min forsøgsmappe for at finde konkrete forsøg der har med de 2 emner at gøre. Vælg de bedste (mest relevante ift fælles mål, mest spændende, mest realistiske at lave  med alm. udrustning i frie skolers faglokaler), check hvad vi har af udstyr til dem og lav indkøbslister (paritetisk + fagkontoen) over det manglende.

 

Inspiration til miljøafdelingen


Gør opsætningen og indretningen af skoleakvarierne helt færdigt: Flere planter i (vandpest + vallisneria); akvariegødning i; placere pumper og lys æstetisk; måleudstyr placeres så låget ikke står åbent og lyset skinner ud og i øjnene (og vandet fordamper).

 

Lav et forslag til en artsliste over dyrerne i skoleakvariet

 

Retningslinier:

-         vælg arter der kan udfolde deres naturlige adfærd i det pågældende akvarium

o       vælg små arter

o       vælg arter der naturligt lever i små vande

-         vælg hårdføre arter der kan tåle skolemiljøet...

-         vælg arter der illustrerer forskellige biologiske tilpasninger og principper

-         vælg arter der passer sammen og som udfylder forskellige nicher i akvariemiljøet

 

Tag udgangspunkt i følgende forslag til artsliste:

-         guppyer, Poecilia reticulata (ikke vildformer og ikke for forædlede, gerne flere forskellige varianter) i en lile flok med flere hunner end hanner

-         pansermaller (ikke Ancistrus-maller!), helst arten Kobberpansermalle (Corydoras aeneus) i en lille flok

-         et par labyrintfisk (mit bedste bud er Dværggurami, Colia Lalia, men vi kan gennemgå mulighederne sammen)

-         algeædende rejer (ikke krabber, hummer ol.; de er for grove i kost og adfærd...)

-         posthornssnegle (ikke de store arter af snegle; hvis de dør tilter økosystemet...)

 

Saltvandsakvariet: Der er alt for mange rejer til det livsrum. Læs siderne om danske havområder i ”Saltvandsakvariet for begyndere” af Jens-Erik Kjeldsen. Undersøg hvordan man laver saltsørejer og lav et klækningssystem til dem.

 

Inspiration til auditorium:

 

Drømmen er at få indrettet et faglokale med et multimedie-auditorium i midten; altså hvor vi kan vise billeder fra internettet, fra hvad der ligger af tekst og billeder på fagets bærbare computer (bl.a. de undervisningsmaterialer vi laver for 9. klasse i dette forløb) og fra mikroskop og stereolup på storskærm.

 

Den bærbare computer skal altså kunne gå på nettet, rumme en masse billeder og video, lave datalogging foruden naturligvis almindelig tekstbehandling, billedbehandling og regneark. Det skal være muligt at vise og redigere hjemmesiden fra den.

 

 

 

Ingvar

Tema: Indretning af faglokalet - i en sundhedsafdeling og i en miljøafdeling.

Log: Efter at jeg havde skitseret ideer og planer fordelte folk sig i de 2 afdelinger efter interesser.


I miljøafdelingen blev der arbejdet med at tømme og rengøre et stort skoleakvarium (ca. 100 liter) og et lille skoleakvarium (ca. 50 liter). De bliver så sat op med grus, vand, planter og teknisk udstyr på fredag kl 9. Der blev også arbejdet på at komme til at se planktonalger i stereolup og mikroskop, heruden eventuelt købe en bog/plancher med planktonalger til vandkvalitetsbestemmelse.Endelig blev mulighederne for at bygge et stort lavvandet forsøgsakvarium undersøgt; umiddelbart bliver det for dyrt at købe 1 cm tykt glas hos en glarmester (1700,- per kvadratmeter) og det brugte glas vi havde (termoruder) duer nok nærmest ikke. Magnus ringer til Svendborg Naturskole og spørger hvor de har deres akvarium fra og vi andre undersøger mulighederne for at købe brugte akvarier (via Paritetisk udvalg).


I sundhedsafdelingen var det sværere at komme igang (for åben en opgave i dette tilfælde?). Det endte med at de tager udgangspunkt i forsøgene i BIOS og finder ud af om faglokalet her udstyret til de forsøg + laver bestillingslister til det der mangler, i den sidste ende ansøgning til paritetisk udvalg. Der blev også kigget lidt på udstyret, men det blev ikke gået systematisk igennem.

 

Generelt er det mit indtryk at denne arbejdsform (værkstedsarbejde) er meget mere udfordrende, aktiverende og kreativ/udviklende end en lærerstyret holdundervisning, men at den nok også er sværere at finde sig til rette i som læringsrum, om ikke andet fordi det er forholdsvis uvant og kræver meget af den enkelte og af samarbejdet.

 

Dagsorden for mandag den 3. sept.

-           vi starter med en opsamling, med udgangspunkt i ovenstående log

-           så arbejder vi videre i de 2 afdelinger resten af tiden (efter undervisningsplanen har vi denne time og den næste til at arbejde med indretning af faglokalet, måske får vi brug for en gang mere?)

 

Mål: Målet for denne gang er at begge afdelinger får lavet indkøbslister over udstyr vi mangler at have i faglokalet for at lave de forsøg der passer til Fælles mål. Indkøbslisterne deles op i supplerende udstyr (driften) og nyindkøb – det sidste skal vi nemlig søge Paritetisk udvalg om.

 

Næste gang: Liv og Martin arbejder videre med skoleakvarierne på fredag kl. 9. Jeg kigger forbi og giver gode råd og andre fra holdet er også velkomne. Ellers mødes vi som sagt alle sammen mandag den 3/9 og arbejder videre med indretning af faglokale.

Tema: Indretning af en Sundhedsafdeling og af en Miljøafdeling i faglokalet

 

Læsning: Afsnittet om biologilokalet i undervisningsvejledningen http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Biologi/vejledning.html


Fra afsnittet "en praktisk, eksperimentel og undersøgende undervisning" og resten af dokumentet.
 

Medbring: Kataloger over undervisningsmaterialer, forsøgsvejledninger og hvad I ellers måtte have af materialer og inspirationer.

 

Generel opgavebeskrivelse for de 2 afdelinger:

-           gennemgå faglokalets udstyr (hvad har vi?) og muligheder (hvordan kunne vi indrette det her?)

-           hvad har vi af udstyr andre steder på skolen (fysik, idræt)?

-           gennemse kataloger over undervisningsmaterialer, forsøgsbeskrivelser i kopier, BIOS, mapper mv.

-           sammenholde disse ideer og muligheder med de for afdelingen relevante fælles mål

-           vælge en række konkrete forsøgsopstillinger og modeller, som vi vil satse på at købe ind til, bygge op og afprøve i faglokalet.

 

Ideer til sundhedsafdelingen:

-           opbyg en model af fordøjelsessystemet

-           kig på de tavler over fordøjelsen som 5. årg. lavede sidste år og integrer dem

-           se på plante- og menneskeceller i mikroskop

 

Ideer til miljøafdelingen:

-           et stort lavvandet forsøgsakvarium (snak med Magnus)

-           et tropisk skoleakvarium på ca.100 liter

-           få vores bærbare vandhul indendørs

-           eventuelt også et vandhulsakvarium

-           vandtestudstyr, kemisk og eventuelt også elektronisk koblet til computer

-           brug af stereolupper til at se på levende smådyr

 

Næste gang:

Fredag den 31. august: Mulighed for at grupperne (eller dele af dem) arbejder videre med indretningen af faglokalet; det er som sagt frivilligt at deltage i timerne om fredagen, men vi har dem som en mulighed for at lave gruppearbejde ud over de faste fælles timer om mandagen.

Mandag den 3. september: Her arbejder vi alle videre med indretningen af de 2 afdelinger i faglokalet.

Forberedelse:

Læs Fælles mål biologi 9. klasse:

http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Biologi/slutmaal.html

Dagsorden:

Vi gennemgår i fællesskab fælles mål (især de 2 første af de 4 temaer), med fokus på at afdække Jeres forforståelse af de enkelte mål og på at få udviklet ideer til hvordan vi kan arbejde praktisk-eksperimentelt med målene i de 2 hjørner eller værksteder i faglokalet: Miljøafdelingen og Sundhedsafdelingen.

Derefter vil vi diskutere fælles mål i forhold til:
- er de realistiske at nå med efterskoleelever anno 07?
- hvordan harmonerer de med de frie skolers værdigrundlag?

Til sidst vil vi samle op på planen for forløbet og lægge op til at vi tager fat på det praktiske arbejde med indretningen af Miljøafdelingen og af Sundhedsafdelingen - så tænk over om du er til miljø (Skoleakvarier mv.) eller til sundhed (Det sunde hjørne: kropsmodeller, mikroskoper, gensplejsningsspil mv.) til næste gang.

Revideret forslag til undervisningsplan:

Undervisningsplan Naturfag linie efterår 07


Mål


Målet med dette tredie semester i naturfag liniefag er at alle på holdet bliver færdiguddannede faglærere i biologi.

 

Dette vil sige at man -  såvel selvstændigt som i samarbejde -  kan planlægge, gennemføre og evaluere undervisning i biologi i de frie skoler.

 

I denne tilrettelæggelse af undervisning skal man kunne tage hensyn til såvel fælles mål som den frie skoles værdigrundlag, ligesom man skal kunne tage udgangspunkt i elevernes interesser og forforståelser.

 

Det ligger også i de frie skolers værdigrundlag at

-         sansning

-         samtale                                                                                      og

-         sammenhæng/mening

er af grundlæggende betydning for at skabe de bedst mulige læringsmiljøer sammen med eleverne.


Oversigt over forløbet:

 

Uge

Indhold

Bemærkninger

33

Ideer og planer

 

34

Fælles mål biologi 9. klasse: Vi gennemgår målene, afklarer vores forforståelser af dem og diskuterer dem didaktisk (især ideer til praktiske øvelser)

Vi mødes mandage 8.15.

Der er mulighed for gruppearbejde eller studiekreds fredag morgen.

35

Faglokalet: Planlægning og indretning af Miljøafdelingen og af Sundhedsafdelingen – ud fra fælles mål, Lærerskolens værdier og hvad vi brænder for.

Læs undervisningsvejledningen

på nettet

36

37

38

Undervisningsplan 9. klasse: Fælles valg af emner, tekster og praktiske øvelser i de to afdelinger

 

39

 

40

 

41

Midtvejsevaluering

 

43

Undervisningsforberedelse: Vi gennemgår i en blanding af samtaler og praktiske øvelser udvalgte dele af vores undervisningsplan

+

lægger alle vores materialer systematisk ind på fagets hjemmeside og en bærbar computer, således at de lige er klar til brug for os og andre faglærere i biologi.

 

44

 

45

 

46

 

47

 

48

 

49

 

50

Prøve i biologi: Har vi nu rustet os til at forestå den?

Læs på nettet

51

Evaluering

 

                                                                                                                                                                                                    Ingvar

Bemærk: 

I denne uge har vi timer onsdag morgen (i stedet for timerne om mandagen).

Vi mødes 8.15 i Naturfagslokalet.

Forberedelse: Læs forslaget til undervisningsplan her på fagsiden, under "Liniefag efterår 07":

Billedet viser en Kribensis - hun (en chichlide art) der er klar til at yngle... (og han ser heller ikke helt uinteresseret ud); jeg glæder mig til at vise Jer hvordan det går i skoleakvariet når vi mødes på onsdag!