Tema: Indretning af faglokale
Log:
I sundhedsafdelingen blev der arbejdet på en ansøgning om at få en projektor sat op i loftet, således at vi kan vise billeder fra stereolup, internettet og ”faglærerens bærbare undervisningsmaterialer” direkte på storskærm. Der blev også lavet en ansøgning om en bærbar computer. Vi har fået både projektor og bærbar computer bevilget af paritetisk udvalg, så nu regner jeg med at der bliver arbejdet videre med at få indkøbt det næste gang.
Der var ikke så meget gang i arbejdet med at organisere materialer til fysiologiske forsøg (pga fravær og frafald), men vi har snakket om at fokusere på forsøg om celler og om fordøjelsessystemet. Ole har kigget i bøgerne og er klar til at sætte gang i arbejdet på mandag.
I miljøafdelingen blev der bygget et saltvands”akvarium”: En murerbalje med lighuller af pexiglas ind til forskellige nicher/dybder. Jeg regner med at den er klar til påfyldning på mandag; der skal sand, sten, rejer og lidt alger i så det kommer til at ligne en strandbiotop, skrånende fra det lave vand og lidt ud på det dybere. Magnus undersøger fortsat muligheder for at købe et brugt akvarium eller bestille et forsøgsakvarie færdiglavet.
Og så er de to tropiske akvarier sat op med grus, vand og planter + varme, filtre og lys. Nu står de og kører en uge eller to mens vi finder ud af hvilke levende væsener der egnner sig bedst til disse skoleakvarier, og hvilke af de fælles mål de kan illustrere. Der er også blevet sat måleudstyr på dem, til at måle svingningerne i Ph og co2 i ugens løb.
Dagsorden for mandag den 10. september:
-
Vi starter som sædvanlig med en fælles opsamling og planlægning.
-
Dernæst arbejder vi videre i de 2 afdelinger. Min vurdering er at vi i hvert fald skal bruge denne gang og den næste inden vi er færdige med temaet indretning af faglokale. Når vi er færdi med at indrette de 2 afdelinger foreslår jeg at vi bruger en mandag på at udveksle erfaringer med indretningen af de 2 afdelinger, inden vi kaster os ud i at lave en undervisningsplan der dækker Fælles mål, en fri skoles værdier og udnytter mulighederne for praktiske forsøg og illustrationer i de 2 afdelinger som vi har skabt.
Inspiration til sundhedsafdelingen
Forslag: fokuser på forsøg og modeller der har med cellen og med fordøjelsessystemet at gøre. Ud fra de 2 emner kan man arbejde med en masse central biologisk teori, og det er noget som I ikke har arbejdet så meget i dybden med tidligere.
Retningslinier: Jeg synes at vi skal satse på at få lært at bruge mikroskoper + på at få udviklet nogle gode køkkenbordsforsøg over fordøjelsessystemet , hvilket f.eks. vil sige
-
mikroskopet:
o
se på planteceller (grønkorn, cellevægge, stivelseskorn mm.)
o
se på menneskeceller (kernen, formen mm.)
o
se på forskellige typer af væv fra planter og dyr
-
fordøjelsessystemet:
o
lave 3 kasser med eksempler og forsøg med henholdsvis fedtstoffer, kulhydrater og proteiner + en med bioteknologi (enzymer)
o
lave en model af fordøjelsessystemet med stationer for mund, mave, tolvfingertarm, tyndtarm, tyktarm og endetarm. Køre forskellige retter igennem denne model, f.eks, hvidt franskbrød med smør og marmelade (ækelt harsk klister), letkogte grøntsager med olivenolie (forbavsende lækkert set indefra) mv.
§
mund = foodprocessor + spytamylase
§
mave = æltetrug + saltsyre + pepsin
§
tolvfingertarm = glaskrukke, tilsat galde
§
tyndtarm = glaskrukke i varmeskab, tilsat fordøjelsesenzymer
§
tyktarm = si
§
endetarm = pose man pynter kager med flødeskum med...
Gennemgå eventuelt også BIOS’ forsøgshæfte og min forsøgsmappe for at finde konkrete forsøg der har med de 2 emner at gøre. Vælg de bedste (mest relevante ift fælles mål, mest spændende, mest realistiske at lave med alm. udrustning i frie skolers faglokaler), check hvad vi har af udstyr til dem og lav indkøbslister (paritetisk + fagkontoen) over det manglende.
Inspiration til miljøafdelingen
Gør opsætningen og indretningen af skoleakvarierne helt færdigt: Flere planter i (vandpest + vallisneria); akvariegødning i; placere pumper og lys æstetisk; måleudstyr placeres så låget ikke står åbent og lyset skinner ud og i øjnene (og vandet fordamper).
Lav et forslag til en artsliste over dyrerne i skoleakvariet
Retningslinier:
-
vælg arter der kan udfolde deres naturlige adfærd i det pågældende akvarium
o
vælg små arter
o
vælg arter der naturligt lever i små vande
-
vælg hårdføre arter der kan tåle skolemiljøet...
-
vælg arter der illustrerer forskellige biologiske tilpasninger og principper
-
vælg arter der passer sammen og som udfylder forskellige nicher i akvariemiljøet
Tag udgangspunkt i følgende forslag til artsliste:
-
guppyer, Poecilia reticulata (ikke vildformer og ikke for forædlede, gerne flere forskellige varianter) i en lile flok med flere hunner end hanner
-
pansermaller (ikke Ancistrus-maller!), helst arten Kobberpansermalle (Corydoras aeneus) i en lille flok
-
et par labyrintfisk (mit bedste bud er Dværggurami, Colia Lalia, men vi kan gennemgå mulighederne sammen)
-
algeædende rejer (ikke krabber, hummer ol.; de er for grove i kost og adfærd...)
-
posthornssnegle (ikke de store arter af snegle; hvis de dør tilter økosystemet...)
Saltvandsakvariet: Der er alt for mange rejer til det livsrum. Læs siderne om danske havområder i ”Saltvandsakvariet for begyndere” af Jens-Erik Kjeldsen. Undersøg hvordan man laver saltsørejer og lav et klækningssystem til dem.
Inspiration til auditorium:
Drømmen er at få indrettet et faglokale med et multimedie-auditorium i midten; altså hvor vi kan vise billeder fra internettet, fra hvad der ligger af tekst og billeder på fagets bærbare computer (bl.a. de undervisningsmaterialer vi laver for 9. klasse i dette forløb) og fra mikroskop og stereolup på storskærm.
Den bærbare computer skal altså kunne gå på nettet, rumme en masse billeder og video, lave datalogging foruden naturligvis almindelig tekstbehandling, billedbehandling og regneark. Det skal være muligt at vise og redigere hjemmesiden fra den.
Ingvar