Undervisningsplaner for Balancen

I næste uge (uge 33) går undervisningen i gang på Den frie Lærerskole. Så kommer der løbende til at ligge oplæg til undervisningen på holdene her på denne side. Planlægningen af undervisningen kan følges på andre sider (se i menu-linien yderst til venstre).

2. årgang runder deres almene naturfag af med at lave en række skriftlige produkter, der ud over at samle op på noget af det vi har arbejdet med (sundhed eller natur) også peger frem mod praktikken.

 

Planerne for de sidste fremlæggelser er:


2.b:

18/6

Matematik udendørs

Michael, Ricki

18/6

Træer: tværfagligt i naturfag og i kunstfag

Lis, Sara L.

18/6

Kortfilm om mosen

Trine N.

 

Bemærkninger: Efter fremlæggelserne er der tid til finpusning af de skriftlige produkter, som afleveres til IN@dfl-ollerup.dk .


2.c:

18/6

Film om stress

Jesper og Pø

18/6

Inspirationsark om brug af computerspil

Stine, Julie

18/6

Hestens indflydelse på psyken

Ruby

18/6

Børn og sundhed

Ina


Bemærkninger: I hvert fald ”Film om stress” foregår i foredragssalen, hvor der er videokanon med dvd-afspiller.

Evaluering:

 2.c evaluerer mandag efter fremlæggelser, mens 2.b evaluerer fredag.

Se oplægget til evaluering under "Evaluering" her på siden. 

 

Ideen i dette sidste forløb er at hver enkelt studerende laver et skriftligt produkt, der

- afrunder det almene naturfag
- peger frem mod årspraktikken
- er af en kvalitet så det kan vises her på hjemmesiden

Rent konkret betyder det at man for eksempel kan lave

- en stress-handlingsplan (personlig eller for en skole)
- en kost-plan (personlig eller for en større gruppe)
- en bredere sundheds-plan, f.eks. om  motion, kost, rygning og alkohol
- en undervisningsplan 
      -  i naturfag
      - tværfaglig med naturfag som et af fagene
      - i andre fag men med naturfaglige elementer (sundhed, udepæd. ol.)
- naturhistorier om vandhullets dyr eller om træer.

I kan finde inspiration til at lave undervisningsplaner, stresshandlingsplaner, naturhistorier med mere her på hjemmesiden, se under de relevante emner i menulinien ude til venstre.

Vi organiserer det sådan, at man får et par gange til at arbejde med sit skriftlige produkt (individuelt eller i grupper, som det nu bedst passer), hvorefter vi har en række timer fælles i klassen hvor hver enkelt fremlægger sit produkt (se tidsplanen under "Naturfag forår 06")

Formålet med denne fremlæggelse er dels at inspirere hinanden med det vi har laver, dels at kvalificere de skriftlige produkter gennem feedback fra resten af klassen og fra læreren.

Efter fremlæggelsen finpudser man sit skriftlige materiale og afleverer det til IN@dfl-ollerup.dk der til sidst lægger det ind på hjemmesiden (hvis kvaliteten er ok) til inspiration for andre ude i skolerne.

Tidsplanen er som tidligere besluttet:

30/5

Oplæg og inspiration

 

 

Vi laver skriftlige produkter i grupper eller individuelt

Stjernevejledning [1] [1]

 

Vi laver skriftlige produkter i grupper eller individuelt

Stjernevejledning

 

Fremlæggelse af skriftlige produkter

6 fremlæggelser

 

Fremlæggelse af skriftlige produkter

6 fremlæggelser

 

Fremlæggelse af skriftlige produkter

6 fremlæggelser

 

Reviderede skriftlige produkter afleveres
Afrunding og evaluering af forløbet

 

21/6

 

IN feriefridag


Hver klasse har 2 gange  til at forberede produktet. Begge disse gange er der stjernevejledning, hvilket som bekendt dels er et udtryk for lærerens ambitionsniveau, dels betyder at jeg laver stjerneløb mellem biologilokalet (hvor jeg altid skriver på tavlen hvor jeg befinder mig) og personer og grupper der arbejder rundt omkring på skolen. I behøver ikke at arbejde på skolen disse to gange: I kan også arbejde hjemme ol. og få vejledning af mig via mail IN@dfl-ollerup.dk
                                                                           Ingvar