Natur og menneske
- natur, miljø og bæredygtighed for lærerspirere...
Formål: Identitets- og professionsafklaring – i forhold til mennesket og naturen.
Mål:
- Fælles
o Oplivende oplevelser af forårets komme og udfoldelse
o Undersøge, beskrive og formidle et lokalt økosystem (vandhullet)
o Lave en serie spændende og smukke vandhulsakvarier, der sættes ind i en aktuel og eksperimenterende pædagogisk ramme (”Ø-faktor”)
- Individuelle
o Kunne fortælle en arts naturhistorie levende, sammenhængende og faktuelt – såvel mundtligt som skriftligt
o Kunne sætte den enkelte arts naturhistorie ind i en større sammenhæng, herunder perspektivere til begreberne biodiversitet, økosystem og bæredygtighed
o Kunne sætte den menneskelige eksistens i relation til alle de andre livsformer i naturen og til naturen som helhed
Indhold:
Dato | Indhold |
7/4 | Økologiforløbet begynder: Gennemgang, diskussion og beslutning om undervisningsplanen. |
10/4 | Gennemgang af Grundtvigs erkendelsesteori, Akvariet som model-økosystem og principperne for en naturhistorie som fælles grundlag for arbejdet. |
14/4 til 15/5 | Vi arbejder i en vekselvirkning mellem naturfagslokalet og mosen: Akvarierne og naturhistorierne bygges op i naturfagslokalet, ud fra de oplevelser, iagttagelser og indsamlinger vi laver i mosen. Akvarierne er gruppeopgaver, naturhistorierne individuelle opgaver og derudover er der fælles orientering og opsamling hver gang. |
26/5 | 1 af de 5 akvarier forlader konkurrencen... 4-5 naturhistorier fremlægges |
29/5 | 1 af de 4 akvarier forlader konkurrencen... 4-5 naturhistorier fremlægges |
2/6 | 1 af de 3 akvarier forlader konkurrencen... 4-5 naturhistorier fremlægges |
5/6 | Finalen: Ø-faktor mestrene kåres! Naturhistorierne lægges ind på siden. |
9/6 | Fleksible timer: Hvis vi har behov for mere tid til at gøre forløbet færdigt, personlige samtaler ol. |
12/6 | Afrunding og evaluering |
Metoder: En masse konkrete, sanselige oplevelser af den nære natur som grundlag for abstrakte perspektiveringer til teoretiske begreber som økosystem, biodiversitet og bæredygtighed – og til det globale økosystem og menneskets rolle i det.
Gensidig læring igennem et åbent og uformelt værkstedsmiljø, der naturligt lægger op til samtale og gensidig udveksling af idder og iagttalelser.
Grundform for en lektion: 15 minutters orientering – 60 minutters arbejde i mose og laboratorium – 30 minutters fælles opsamling af iagttagelser, spørgsmål og teoretiske modeller og forklaringer.
Vi bruger IT til at fastholde og formidle oplevelser, forklaringer og de gode naturhistorier – konkret i form af digitale billeder, digital log og ved at lægge tekst og billeder ind på forskellige sider under naturfagsundervisning.dk , samt på www.vandtjek.dk og www.obsnatur.dk