Den økologiske skolehave
Hvad er formålet med – eller visionen for – skolehaven?
Formålet med haven er at give lærerstuderende mulighed for at få ideer,
erfaringer og diskussioner om læring, der kombinerer det at arbejde med
hænderne (hands – on) med det at arbejde med noget meningsfuldt (økologi
og bæredygtighed) indenfor en konkret, sammenhængende helhed (en have).
Når jeg understreger ordene hænder, mening og helhed er det fordi,
det er afgørende begreber indenfor den grundtvigsk-koldske tænkning om liv og
skole, som haven gerne skulle være et konkret og tidssvarende eksempel på.
Haven skal være med andre ord være et
inspirerende bud på, hvordan man kan indrette et udepædagogisk område i skolens
nærmiljø, der integrerer sanselige naturoplevelser med biologisk viden og med
IT, og som kan bruges alment i undervisningen.
Hele haven er således et økologisk eksperimentarium, et levende værksted
eller undervisningsrum, og det primære udbytte fra haven er således oplevelser
og læring - men det er også meningen at vi efterhånden skal blive bedre og
bedre til at få et godt og bæredygtigt udbytte af grøntsager og urter fra
haven.
Det er også et mål med haven, at den skal opbygges til at få en så høj
artsrigdom og en så stor skønhed og inspirationskraft som muligt.
Livet, ideerne og arbejdet i haven formidles via nettet og efterhånden også
med skiltning og opslag i selve haven.
Klasser og hold på Lærerskolen laver forskellige opgaver, øvelser og
projekter i haven, der planlægges kurser i haven og det er muligt for alle at
komme og få en rundvisning i haven.
Hele haven dyrkes økologisk: 0 kunstgødning, 0 sprøjtning. Frø og planter
til haven købes fortrinsvis i økologisk eller biodynamisk kvalitet. Fra
efteråret 2010 begynder vi at høste frø fra egne planter til brug i haven næste
forår.
Ambitionen er at studerende på Lærerskolen
– gennem at arbejde såvel konkret-praktisk som abstrakt- teoretisk med økologi
og bæredygtighed i haven, får lyst, mod og inspiration til at gå ud og arbejde
med tilsvarende projekter i skolerne og i foreningslivet.
Skolehavens historie og opbygning
Den økologiske Skolehave begyndte sin tilværelse i Natur- og
friluftslivslærerens egen have på Lærerskolen i 2009, men i foråret 2010 fik vi
mulighed for at flytte køkkenhaverne til andre (og bedre) jorde på matriklen,
hvor vi i kraft af en stor indsats fra flere årgange af lærerstuderende har
fået opdyrke nogle gamle køkkenhaver, som havde ligget brak i en årrække og var
totalt groet til i brændenælder og skvalderkål.
Skolehaven er stadig under udvikling og opbygning – og her i 2012 begynder vi
på den 4. sæson, hvor målet er at få køkkenhaven og urtehaven færdiganlagte.
Derudover bliver der muligvis tid og energi til at arbejde på nye projekter
i form af at få indlagt vand i haven, en videre restaurering af drivhuset og måske
at også begynde på planerne om en vandhave øst for det nye Naturfagshus
Mindedal.
Skolehaven på Lærerskolen består foreløbig af:
Køkkenhaven (enårige afgrøder)
Urtehaven (flerårige afgrøder)
Drivhuset (bruges foreløbig mest som læsted når vi arbejder i haven)
Kompostbunkerne
Køkkenhaven i skolehaven
I køkkenhavedelen af skolehaven dyrker vi enårige spiselige afgrøder.
Køkkenhaven er omkring 100 kvadratmeter stor og i 2012
ser planen for den sådan her ud:
Dyrkningsplan for
skolehaven 2012
Grøntsagerne i skolehaven dyrkes i et sædskifte, fordelt på
7 bede:
Bed/sædskifte nr.
|
Afgrøderne i bedet
|
|
1
|
Grøntkål (2 rækker), rosenkål (2 rækker), majroer (2 rækker). Kløver som bunddække.
|
|
|
(Imellem benene anlægges en jordgang, som er 50 cm bred)
|
|
2
|
Porrer (2 rækker), buskbønner (2 rækker), pastinak (2 rækker)
|
|
3
|
Kartofler & hestebønner (4 rækker), newzealandsk spinat (2 rækker)
|
|
4
|
Squash (1 række), hokkaidogræskar
(1 række), morgenfruer ( 2 rækker i midten)
|
|
5
|
Løg (2 rækker gule og 2 rækker
røde), rødbeder (række), gulerødder (1 række)
|
|
6
|
Majs ( 4 halve rækker), ærter (2 rækker), feldsalat (4 halve rækker)
|
|
7
|
Brakjord med kompost lavet af
planterester og opluget ukrudt fra de andre bede i sædskiftet. I dette bed
plantes også 2 halloweengræskarplanter.
|
|
Grøntkål, rosenkål og porrer køber jeg som
udplantningsplanter i maj. Squash, hokkaidogræskar, halloweengræskar og
klatrebønner forspires af Team Skolehave i april. Læggekartofler og læggeløg
har jeg købt og ligeledes de frø, som Team Skolehave kan gå i gang med at så i
april: Majroer, pastinakker, hestebønner, almindelig spinat, gulerødder og morgenfruer.
I bed nr. 1 bredsås der rødkløver eller blodkløver i april, og sidst i maj
plantes kålene så imellem kløveren. Buskbønner, ærter, majs, rødbeder og
newzealandsk spinat sås først senere på foråret, når jordtemperaturen er høj
nok, formodentlig sidst i maj.
Det er vigtigt omhyggeligt at notere, præcis hvilken afgrøde
der sås hvor og hvornår – så vi kan fortælle om alle afgrøderne og opsamle
erfaringer med de forskellige sorter.
De 5 første bede i sædskiftet (+ brakjorden) ligger i den
nordlige side af skolehaven, med bed nr. 1 længst mød øst og brakbedet længst
mod vest.
Bed nr. 6 i sædskiftet ligger i den sydlige del af skolehaven,
på den anden side af den brede midtergang der går ned midt igennem haven. I
denne del anlægges også et bed, hvor vi dyrker klatrebønner på stativet.
I hvert bed dyrkes der 6 rækker af grøntsager (eller
eventuelt blomster). Rækkerne anlægges parvist,
med 50 cm imellem afgrøderne i de 2 rækker (imellem de 2 rækker sås der en mellemafgrøde, hvor I kan variere
imellem almindelig spinat, morgenfruer og kornblomster), og med en 50 cm bred gang på hver side af
rækkeparret. Imellem rækken og gangen er der 10 cm.
Udtrykt på en anden måde så ser hvert bed sådan her ud i
bredden:
|
række
|
|
række
|
|
gang
|
|
række
|
|
række
|
|
gang
|
|
række
|
|
række
|
|
10 cm
|
|
50 cm
|
|
10 cm
|
50 cm
|
10 cm
|
|
50 cm
|
|
10 cm
|
50 cm
|
|
|
50 cm
|
|
|
Hvert bed er således 310 cm bredt.
Og for at forklare det på en tredje måde, så laver jeg også
en tavletegning, som vi gennemgår fælles i klassen – for så vidt muligt at
sikre, at alle har forstået , hvordan haven skal anlægges, for vi skal alle
være med til at gøre det og det er vigtigt at det gøres rigtigt første gang.
Inden der lægges og sås i bedene, så skal jorden renses så
grundigt som muligt for ukrudtsplanter; jo grundige jorden er renset inden
såning og udplantning, jo mindre bliver det lugearbejde, der senere skal gøres
i haven. Jorden renses bedst ved at grave alle de ukrudtsrødder, man kan finde
– specielt rødder af Skvalderkål – op
så forsigtigt som muligt, så man får hele roden med op, og undgår at små
tilbageværende rodstykker vokser frem til ukrudtsplanter senere.
Hvilke principper dyrkes køkkenhaven efter?
Foreløbig har jeg valgt følgende principper for
køkkenhavens opbygning og drift:
1)
Oversomring:
Skolehavens primære sæson ikke sommeren – fordi der ikke er nogen elever i
sommerferien – men forår og efterår. Derfor skal den opbygges og drives på en
sådan måde, at vi kan få den igennem sommeren (oversomre) med så få
arbejdstimer som muligt, når målet stadig er at holde den præsentabel og at
kunne høste afgrøder om efteråret.
2)
Et biologisk eksperimentarium:
Det
er et vigtigt princip for os at vi bruger haven til at lave observationer og
eksperimenter i, således at de studerende som bruger undervisningstid i haven
her kan træne naturvidenskabelige metoder som observation og eksperimenter – og
således at vi kan udvikle og dokumentere gode måder at lave skolehave på til
brug ude i skolerne.
3)
Sædskifte:
Køkkenhaven
drives efter sædskiftesprincippet. Vi har 6 bede + et kompostbed i køkkenhaven,
således at afgrøderne i løbet af årene flytter fra bed til bed.
4)
Dybdevanding:
Vi
eksperimenterer med at drive haven efter dybdevandingsprincippet, såvel af
praktiske, arbejdsmæssige grunde som af bæredygtighedsgrunde. Det betyder at vi
vander meget grundigt i sårillerne (fyld dem med vand og lad det synke ned 3
gange) inden vi sår/lægger, og derefter vander vi kun haven hvis planterne
begynder at hænge – og i så fald igen meget grundigt, så vandet (og rødderne)
trænger dybt ned.
5)
Højbedsprincippet:
Afgrøderne i skolehaven plantes i rækker; 2 rækker sammen med 50 cm imellem sig
og omgovet af en gangsti på begge sider. Når rækkerne og stierne er anlagte, så
undgår vi så vidt muligt at træde på jorden omkring rækkerne, således at jorden
kan blive så luftig og porøs som muligt igennem vækstsæsonen.
6)
Bufferzoner:
Hele
vejen rundt om køkkenhaven anlægges der en jordsti, som jævnligt hakkes, så den
kommer til fungere som en bufferzone mod de ukrudtsplanter, som omgiver
køkkenhaven
Urtehaven
Urtehaven anlægges på den anden side af stien ned gennem midten af
skolehaven.
Urtehaven placeres således på områdets solrigeste, varmeste og tørreste
sted, som bedst svarer til det levested som de mange middelhavsplanter i haven
naturligt er tilpassede til, og som vil give det optimale indhold af æteriske
olier og andre smagsstoffer i dem.
Urterne plantes i rækker, varieret med rækker af spiselige blomster,
således at haven kommer til at danne en smuk og funktionel helhed, der er let
at bruge og rart at se på – og som ikke mindst er overkommeligt at holde rent
for ukrudt.
Urtehaven skal også være et godt levested for smådyr, som tilsvarende
trives i varme og tørre omgivelser + levere nektar og pollen til sommerfugle,
bier og andre insekter.
Planerne for foråret 2012 er foreløbig at få gennemrenset jordstykket og at
få anlagt rækker med jordbær og med krydderurter som citronmelisse, persille og
purløg.
Kompostbunkerne
Kompostbunkerne består foreløbig af en kompostplads og et kompostbed. Det
er her alt planteaffaldet fra skolehaven opsamles og lægges til at kompostere.
På den måde er de en slags organisk genbrugscentraler, hvor det organiske
”affald” hurtigt, effektivt og praktisk omdannes til en færdig kompost, som
øger den dyrkede jords indhold af humus, næring og mikroorganismer.
Kompostbunkerne bygges op i løbet af foråret og sommeren, for så at blive
spredt ud i køkkenhaverne om efteråret, på de steder, hvor der ikke er sået
vinterafgrøder til jordforbedring.
.
Litteratur til inspiration for arbejdet med en økologisk skolehave
Jeg har især haft glæde og inspiration af
følgende
Bøger:
Jens Juhl & Sølva Fahlgren:
Økologisk have
Camilla Plum: Grønt, 1 og 2
Camilla Plums Havebog
Signe Wenneberg: Barndommens have
Politikens økologiske haveleksikon
John Fedor: Den økologiske have
John Seymour: Den selvforsynende have
Bird og Ingram: Dyrk dine egne
Rodfrugter
Netsider:
www.kbhskolehaver.dk
(hjemmeside for de
københavnske skolehaver)
http://www.groen-skole.kk.dk/skolehaver/oversigt.htm
(en anden hjemmeside om
skolehaver)
http://www.haven.dk/
(Havselskabets hjemmeside)
www.havenyt.dk
(nyhedsbrev om økologisk havedyrkning; meget
aktuelt og informativt)
Tidsskrifter:
Haven
(månedligt tidsskrift for det danske
haveselskab)
Økologisk
(kvartals tidsskrift
for Økologisk Landsforening)