Naturen
som læremester
Fagbeskrivelse
for linjefaget Naturfag
Formål
Formålet med linjefaget
Naturfag er at sætte naturen i centrum
for undervisningen - både den natur som omgiver os og den natur som vi selv
består af – og derved opnå en så stor indsigt som muligt i menneskets
natur, livets natur og i den verden som omgiver os.
Visionen er at arbejde hen imod
denne indsigt i et undervisningsmiljø, som er inspireret af det
grundtvig-koldske syn på skole og menneske, hvilket i vores sammenhæng for
eksempel vil sige et undervisningsmiljø hvor vi dyrker værdier som
inspiration, indsigt, glæde, tryghed og fællesskab, samt baserer
arbejdet på klassiske naturvidenskabelige idealer som nysgerrighed,
evnen til at kunne udforske og eksperimentere, åbensindet og kritisk at kunne
diskutere videnskabelige hypoteser, resultater og tekster, og det at kunne
formidle naturfaglig viden på en velunderbygget, logisk og saglig måde.
Hensigten er alt i alt
at du får lagt grunden til at blive en så god lærer som muligt, der kan
undervise i naturfagene biologi, geografi og natur/teknologi i de frie skoler,
og som kan bidrage til den folkelige
livsoplysning, med særligt henblik på naturvejledning, sundhedsoplysning og
bæredygtig udvikling.
Mål for Naturfag
Målet med det første års
undervisning i Naturfag er først og fremmest
at opmuntre og inspirere de studerende til at forberede sig på at kunne begynde at undervise i naturfagene
natur/teknologi, geografi og biologi
ude i skolerne i praktikåret.
Målet for hele linjefaget er at hver enkelt studerende
i løbet af uddannelsen opnår et tilfredsstillende niveau for en ny lærer af
viden, færdigheder og fagdidaktik/formidlingskompetence indenfor udvalgte
geografiske, biologiske, natur/teknologiske, fællesfaglige og videnskabsteoretiske
vidensområder.
Den viden, som man skal tilegne sig i
linjefaget Naturfag, er organiseret i form af temaer af typisk 3 ugers
varighed. De temaer, som vi har valgt at lægge vægten på i Naturfag på
Lærerskolen er:
-
4 fællesfaglige
fokusområder, som for eksempel ”
Produktion med bæredygtig
udnyttelse af naturgrundlaget”, ”Den enkeltes og samfundets udledning af
stoffer” og ” Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer”.
-
3 geografiske temaer: Jordkloden og dens klima, Naturgrundlag
& levevilkår, og Globalisering & bæredygtig udvikling
-
3 biologiske temaer: Økologi, Evolution og Krop & Sundhed
-
2 Natur/Teknologiske temaer:
Natur/Teknologifaget 1. – 3. klasse og Natur/Teknologifaget
i 4.-6. klasse
De
færdigheder
, som vi har valgt
at lægge vægten på i Naturfag på Lærerskolen er
laboratoriearbejde, feltarbejde, faglig læsning, naturvejledning og det at
kunne føre elever op til den naturfaglige prøve.
Tilfredsstillende laboratoriefærdigheder vil sige at
kunne håndværket med at lave naturfaglige forsøg, fra at læse, forstå og
udarbejde forsøgsbeskrivelse over indkøb og håndtering af de praktiske
materialer til diskussion af metoder, hypoteser og fejlkilder. Samt eventuelt
at kunne indrette og vedligeholde et skoleakvarium (med guppyer og med danske
vandhulsdyr) og bruge det til at illustrere naturfaglige begreber som
økosystem, stofkredsløb, vandrensning, gødning, ernæring, adfærd, genetik og
evolution.
Tilfredsstillende feltarbejdsfærdigheder vil sige at
kunne udvælge og bruge feltudstyr som håndbøger, bestemmelsesduge,
vegetationsanalyser, kikkerter, ketsjere, lupper, plastakvarier og -bakker og
lave undersøgelser ude i felten (for eksempel dammen, skoven eller stranden) på
en organiseret, interessevækkende og lærerig måde. Samt eventuelt at kunne lave
små feltforsøg med bæredygtig dyrkning af grøntsager, blomster eller
landbrugsafgrøder og bruge det til at illustrere naturfaglige begreber som
bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget, landbrug, artsrigdom, arters nicher
og tilpasning til miljøet, jordbund, humuslag, næringsstoffer og
klimatilpasning.
Tilfredsstillende naturvejledning vil sige at have et
arts- og naturkendskab til at kunne tage en målgruppe med ud i naturen (primært
den nære) på alle årstider og formidle udvalgte, aktuelle arter og naturforhold
på en interessant og inspirerende måde, og bruge det til at illustrere faglige
begreber som organismers opbygning & funktion, tilpasninger til miljøet,
udviklingshistorie/evolution, forholdet imellem naturen og mennesket,
livscyklus og adfærd.
Tilfredsstillende færdighed ift. den fælles
naturfaglige prøve vil sige at have læst, forberedt og diskuteret forskellige
forløb til fællesfaglige fokusområder (som for eksempel landbrug, drivhuseffekt
og drikkevand) samt at have et indgående kendskab til prøvens form og
kriterier.
Med hensyn til fagdidaktik/formidlingskompetence,
så lægger vi i undervisningen i Naturfag især vægt på at man bliver bedre til:
-
At kunne forberede, udføre og evaluere undervisning
i et fagligt emne på en sådan måde, at det faglige og fagdidaktiske niveau
er i orden
-
At kunne reflektere over og diskutere, hvad god
undervisning i Naturfag er, såvel i teori som i praksis, baseret på
didaktiske teorier og tanker
-
At kunne sætte ord på sin egen naturfaglige
lærerprofil eller professionsidentitet, såvel mundtligt som skriftligt