Skitser til projekter i natur & miljø
Projekt natur-fortælling
Overskrift: Naturhistorier fra de små vande…
Problemfelt: Hvordan skriver man en god, gedigen naturhistorie om nogle af de sære væsener der lever i vandhullet?
Arbejdsplaner: En blanding af sanselige oplevelser og iagttagelser af dyrene i naturen og i vandhulsakvariet, litteraturstudier af dyrenes naturhistorie og præsentationer af tekster og billeder for hinanden til inspiration og feedback. Forslag til arter: Guldsmed, vandnymfe, vandedderkop, vandbænkebider, skorpionstæge, grøn frø, lille vandsalamander (vi har 2 larver af dem gående).
I kan studere arterne (typisk en hver) i naturen i vandhullet og I kan indrette nogle små biotopvandhulsakvarier i naturfagslokalet, hvis I kan komme til for forskerne…
Brug notesbøger til at fastholde iagttagelser, ideer og tegninger.
Lav en tidsplan:
Litteraturforslag:
”Vandhulsakvariet”, Jørgen Eggers
”Danske dyr i vandhuller”, Jørgen Liljensøe
”Danske dyr i akvariet”, Jørgen Liljensøe
”Smådyr i sø og å”, Lars-Henrik Olsen m.fl.
Læs eventuelt artikel om fortælling i det seneste nummer af “Efterskolen”.
Produkt: Et oplæg til samtale, øvelser og diskussion i klassen + en fil med tekst og billede til at lægge ind på naturfagshjemmesiden.
Projekt natur-forskning
Overskrift: Vandhullet som forskningsfelt…
Problemformulering: Hvordan kan man lave systematiske iagttagelser og undersøgelser (forskning) af livet i et vandhul?
Arbejdsplaner: Undersøge dyrelivet i mosens vandhuller, planlægge og indrette vandhulsakvarier i naturfagslokalet, læse om og iagttage udvalgte dyrs adfærd systematisk (skemaer) og skrive iagttagelserne ned i vandhullets og vandhulssakvariets logbog/forskningsjournal.
Indret for eksempel et biotopakvarium til vandsalamanderlarverne, find ud af hvad de spiser og fodr dem mens I studerer deres adfærd.
Eller lav et biotopakvarium til en vandedderkop og studer hvordan den spinder sine net, finder sin føde og i det hele taget lever sit liv.
I kan også prøve at se hvor mange forskellige arter af dyr I kan finde i et enkelt vandhul (lav en artsliste). Find dem, studer dem nænsomt under stereoluppene og sæt dem ud igen bagefter. Publicer listen på fagets hjemmeside og i “Flora & fauna”.
Lav en tidsplan:
Produkt: Et oplæg til samtale, øvelser og diskussion i klassen + en fil med tekst og billede til at lægge ind på naturfagshjemmesiden.
Projekt natur – fakta
Overskrift: Skoleakvariet som økologisk dannelsesinstrument…
Problemformulering:
Hvordan kan man bruge det at planlægge, lave og passe et akvarium som middel til at få opmærksomhed overfor, erfaringer med og diskussioner af aktuelle økologiske problemstillinger?
Hvordan kan man bruge et akvarium som smuk og spændende anledning til at formidle økologiske fakta (som for eksempel kvælstofs kredsløb, arvelighed, evolution og tilpasning mm.)
Hvordan gør man tørre kendsgerninger levende og spændende for unge?
Arbejdsplaner: Planlægge og indrette et skoleakvarium i Klodshans. Ved at studere livet i dette og læse i litteraturen få ideer til hvordan man giver folk konkrete oplevelser af og erfaringer med et modeløkosystem – og hvordan man kan perspektivere fra dette modeløkosystem til diskussioner om aktuelle økologiske problemstillinger om artsrigdom, bæredygtighed, forurening, klimaforandringer mv.
I må bruge det store akvarium der står på terrassen bag naturfagslokalet (Tøm det nænsomt; der bor 2 vandsalamanderlarver i det og de skal over i vandhulsakvariet).
Litteratur: Læs om indretning af akvarier på fagets hjemmeside.
Lav en tidsplan:
Produkt: Et oplæg til samtale, øvelser og diskussion i klassen + en fil med tekst og billede til at lægge ind på naturfagshjemmesiden.
Projekt natur – filosofi
Overskrift: Filosofiske undersøgelser af vores forhold til naturen…
Problemformulering: Hvordan skal man egentlig forstå begrebet ”natur” – og har vi overhovedet et fælles syn på hvad natur er for noget?
Arbejdsplaner: Undersøge betydningerne af ordet ”natur” ved opslag i fagbøger (filosofiske, sprogvidenskabelige og leksikale) og ved spørgeunderesøgelser. Arbejde med en metode til at lave filosofiske undersøgelser af forskellige påstande (”Det filosofiske sigtekorn”)
Lav en tidsplan:
Litteraturforslag:
“Menneske,samfund, natur – indføring i filosofi”, Hans Fink m.fl., Gyldendal 1993
“Filosofi for sjov”, Stephen law, Carlsen 2003
Produkt: Et oplæg til samtale, øvelser og diskussion i klassen + en fil med tekst og billede til at lægge ind på naturfagshjemmesiden.