|
|
|
|
|
Undervisningsplaner for linjefaget Naturfag på 2. årgang
Undervisningsplan
for linjefaget naturfag på 4. årgang, forår 2013 - opdateret 10. maj
Oversigt over indholdet i semestret:
Uge
|
Indhold
|
Bemærkninger
|
2
|
Midtvejsstatus og nye planer:
Tilbageblik
på de 2 forgangne semestre, og herefter forventninger, ideer og planer til
forårssemestret.
Drøftelse
af undervisningsplanen for naturfagsholdet på 2. årgang, ud fra jeres
erfaringer og ideer.
Naturen
netop nu og igangsætning af årets første forsøgsopstilling.
|
|
3
|
Menneskets Biologi
Vi
læser formål og mål i faghæftet for biologi, med særligt henblik på
menneskets biologi.
Vi
læser indledningskapitlet og de kapitler, der vedrører menneskets biologi, i
en international, forskningsbaseret lærebog (”Biology”).
De
studerende på holdet underviser i emner indenfor menneskets biologi, svarende
til kapitlerne i ”Biology”, i en blanding af teori og praksis, og relateret
til undervisningen ude i skolerne.
Faglæreren
gennemgår kapitlerne i ”Biology” via projektoren, med hovedvægten på de
vigtigste illustrationer, sammenhænge og begreber, og på en sådan måde at det
supplerer og kompletterer det de studerende har undervist i.
Parallelt
med fokuset på menneskets biologi indeholder ”Lærerens timer” blandt andet
faglige nyheder, fagdidaktik og en række forskellige praktiske øvelser som
følger årstidernes gang.
|
|
4
|
Forberedelse
af undervisning
|
5
|
|
6
|
Sonja
underviser i fordøjelsessystemet
|
7
|
Signe
og Louise Klemme underviser i cirkulationssystemet
|
|
|
9
|
Andreas
og Per underviser i immunsystemet. Helene underviser i cellen.
|
|
|
14
|
Mette
underviser i nyrerne.
|
15
|
Midtvejsstatus
|
16
|
Emil
og Jens underviser i sanserne
|
17
|
|
|
|
|
20
|
Lars, Henrik og Anders underviser i muskler
og skelet.
Forberedelse
af næste uges ekskursion.
|
|
21
|
Ekskursion
Vi
tager på ekskursion til Helnæs.
Man
kan tage derud mandag eftermiddag og overnatte, eller man kan komme tirsdag
morgen og være med om formiddagen.
|
|
22
|
Individuelle samtaler i Mindedal.
Udgangspunktet
er 10 minutters samtale med hver enkelt på holdet om vedkommendes status mht.
faglig og fagdidaktisk viden, kunnen og indsigt.
Vi har
endnu ikke besluttet, om resten af holdet arbejder, mens jeg taler med hver
enkelt – er der nogen der kunne tænke sig at organisere en for form
undervisning af holdet, hvor man kunne gå til og fra samtalerne med mig i
Mindedal?
|
|
|
|
|
24
|
Afrunding og evaluering af semestret.
Ideer til næste semester.
|
|
Fælles retningslinier for undervisningen:
-
Undervisningen bliver til i løbende dialog og
samarbejde imellem lærer og studerende
-
Holdet undervises både af læreren og af
studerende fra holdet.
-
Hver gang en studerende har stået for
undervisning givers der en kort feedback fra resten af holdet og fra læreren
-
Undervisningen tilrettelægges så vidt muligt
hver gang som en variation imellem teori og praksis
-
Når vi laver praktisk arbejde varierer vi
imellem fagområdets forskellige arbejdsformer, især imellem forskellige former
for feltarbejde og laboratoriearbejde, afhængigt af årstiden
-
Hver gang vi har timer har vi ”Lærerens
time”, hvor vi blandt andet har
o
Faglige nyheder: Tidsskrifter, artikler mv.
præsenteres og udvalgte emner fra dem forklares og diskuteres eventuelt
o
”Naturen netop nu”: Hvad sker der derude på
dette tidspunkt i året?
o
Praktiske øvelser
-
Hver gang vi har timer skal der være sat tid
af til at rydde op og sætte alt på rette plads (inklusive stole).
Log over 4. årgang naturfag forår 2013
Uge
|
Indhold
|
Observationer &
refleksioner
|
2
|
Forslag til undervisningsplan: Min præsentation, gennemgang af forslaget i arbejdsgrupper,
fremlæggelse af kommentarer, ideer og ændringsforslag.
Holdets kommentarer til undervisningsplanen for 2. årgang.
Praktiske øvelser: Naturen netop nu – indsamling, bestemmelse og
udstilling på rullebord, til sidst fælles gennemgang
|
Godt med balance imellem ”gammelt guld” og nye ideer til uv-planen.
Meget kvalificerende og engagerende med drøftelse af min
undervisningsplan i grupper – og at vi i fællesskab beslutter en uv-plan ud
fra gruppearbejde, fremlæggelser og debat.
Stor hjælp at få 2. årgangs uv-plan drøftet på dette hold.
Variationen imellem teori og praksis fungerer godt; giver energi og
flow.
|
3
|
Naturnyheder, revideret forslag til undervisningsplan drøftes og
besluttes.
Praktiske øvelser:
Vintervandhullet ind i varmen – opstille forsøgsakvarium, se på dyr i
stereolupper og projiceret op på storskærmen.
Fagdidaktik: Gennemgå formål og slutmål for biologi
Forberedelse af elevundervisning i mindre grupper.
|
Praktiske øvelser skaber god variation og gode relationer – og nødvendige
praktiske færdigheder – med de er meget tidskrævende i forberedelse og
afvikling.
|
4
|
Ekskursion til åmosen for at
se på naturen netop nu.
Gennemgang af centrale begreber og vigtigste begreber i ”Biology”,
Kapitel 1, ud fra tekst og billeder på
farvekopiark.
Forberedelse af elevundervisning i dialog med læreren.
|
Meget fin variation imellem teori og praksis; rigtig godt at starte i
åmosen og positiv feedback på min gennemgang/oplæsning af udvalgte dele af
kapitlet.
|
5
|
Laboratorieøvelser: Tropiske akvarier – zoologi, botanik , og
geografi, fordelt på laboratoriegrupper/forskerteam.
Fortsat gennemgang af Biology, kap. 1
|
Laboratorieøvelser af et vist omfang og dybde må laves over flere
undervisningsgange/uger: det gode ved dette er at vi kan arbejde ordentligt
med tingene (lære det praktiske og udvikle nye øvelser), at hele holdet
prøver øvelserne og eventuelt forskelige dele af dem, mens det ikke så gode
er at resultater/notater kan glemmes fra en gang til den næste og at de samme
forskerteam kommer til at bestå af forskellige mennesker fra gang til gang.
|
6
|
Laboratorieøvelser: Færdiggøre opgaverne og forberede at fremlægge
resultaterne til inspiration og diskussion.
”Biology”, kapitel 41.
Sonja underviser i fordøjelsen: Praktiske øvelser der illustrerer og
konkretiserer den faglige tekst.
|
Øvelserne og det at fremlægge resultaterne er meget dialogskabende og
aktiverer stort set alle på holdet. Vigtigt for mig at høre, hvordan ”holdet”
tænker, hvor det faglige niveau er henne, hvad der tænder folk og hvad der
virker.
Meget fine praktiske øvelser om fordøjelsen; inspirerende, konkretiserende,
aktiverende og godt for relationerne på holdet.
|
7
|
Faglige nyheder: Tidsskrifter og avisartikler.
Laboratorieøvelser: Laboratoriegrupper/forskerteam fremlægger deres resultater.
Louise Klemme og Signe underviser i blodkredsløbet: Praktiske øvelser
der illustrerer og konkretiserer den faglige tekst.
”Biology”, kapitlet om blodkredsløbet.
|
Efter at have prøvet forskellige former gennemgår vi nu ”Biology” via
e-bog og projektor, hvilket ser ud til at være det bedste; dog synes jeg ikke
at vi endnu har fundet en optimal form at gennemgå lærerbogen på i fællesskab
på holdet.
Meget fine praktiske øvelser om blodkredsløbet; inspirerende, konkretiserende,
aktiverende og godt for relationerne på holdet.
|
|
|
|
9
|
Ingvar syg af influenza…
|
|
|
|
|
14
|
Faglige nyheder.
Midtvejsstatus over semestret.
|
Faglige nyheder er ment som faglig opdatering, inspiration,
forklaring og eventuelt en faglige debat. Et forum hvor aktuelle emner
udenfor planen kan komme på banen.
|
15
|
|
|
16
|
|
|
17
|
|
|
|
|
|
20
|
|
|
21
|
|
|
22
|
|
|
|
|
|
24
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|