Undervisningsplaner for linjefaget Naturfag på 2. årgang

Undervisningsplan for linjefaget naturfag på 4. årgang, forår 2013 - opdateret 10. maj

Oversigt over indholdet i semestret:

Uge

Indhold

Bemærkninger

2

Midtvejsstatus og nye planer:

Tilbageblik på de 2 forgangne semestre, og herefter forventninger, ideer og planer til forårssemestret.

 

Drøftelse af undervisningsplanen for naturfagsholdet på 2. årgang, ud fra jeres erfaringer og ideer.

 

Naturen netop nu og igangsætning af årets første forsøgsopstilling.

 

3

Menneskets Biologi

Vi læser formål og mål i faghæftet for biologi, med særligt henblik på menneskets biologi.

 

Vi læser indledningskapitlet og de kapitler, der vedrører menneskets biologi, i en international, forskningsbaseret lærebog (”Biology”).

 

De studerende på holdet underviser i emner indenfor menneskets biologi, svarende til kapitlerne i ”Biology”, i en blanding af teori og praksis, og relateret til undervisningen ude i skolerne.

 

Faglæreren gennemgår kapitlerne i ”Biology” via projektoren, med hovedvægten på de vigtigste illustrationer, sammenhænge og begreber, og på en sådan måde at det supplerer og kompletterer det de studerende har undervist i.

 

Parallelt med fokuset på menneskets biologi indeholder ”Lærerens timer” blandt andet faglige nyheder, fagdidaktik og en række forskellige praktiske øvelser som følger årstidernes gang.

 

4

Forberedelse af undervisning

5

 

6

Sonja underviser i fordøjelsessystemet

7

Signe og Louise Klemme underviser i cirkulationssystemet

 

 

9

Andreas og Per underviser i immunsystemet. Helene underviser i cellen.

 

 

14

Mette underviser i nyrerne.

15

Midtvejsstatus

16

Emil og Jens underviser i sanserne

17

 

 

 

 

20

Lars, Henrik og Anders underviser i muskler og skelet.

 

Forberedelse af næste uges ekskursion.

 

 

21

Ekskursion

Vi tager på ekskursion til Helnæs.

Man kan tage derud mandag eftermiddag og overnatte, eller man kan komme tirsdag morgen og være med om formiddagen.

 

22

Individuelle samtaler i Mindedal.

Udgangspunktet er 10 minutters samtale med hver enkelt på holdet om vedkommendes status mht. faglig og fagdidaktisk viden, kunnen og indsigt.

 

Vi har endnu ikke besluttet, om resten af holdet arbejder, mens jeg taler med hver enkelt – er der nogen der kunne tænke sig at organisere en for form undervisning af holdet, hvor man kunne gå til og fra samtalerne med mig i Mindedal?

 

 

 

 

 

24

Afrunding og evaluering af semestret.

Ideer til næste semester.

 

 

Fælles retningslinier for undervisningen:

-           Undervisningen bliver til i løbende dialog og samarbejde imellem lærer og studerende

-           Holdet undervises både af læreren og af studerende fra holdet.

-           Hver gang en studerende har stået for undervisning givers der en kort feedback fra resten af holdet og fra læreren

-           Undervisningen tilrettelægges så vidt muligt hver gang som en variation imellem teori og praksis

-           Når vi laver praktisk arbejde varierer vi imellem fagområdets forskellige arbejdsformer, især imellem forskellige former for feltarbejde og laboratoriearbejde, afhængigt af årstiden

-           Hver gang vi har timer har vi ”Lærerens time”, hvor vi blandt andet har

o    Faglige nyheder: Tidsskrifter, artikler mv. præsenteres og udvalgte emner fra dem forklares og diskuteres eventuelt

o    ”Naturen netop nu”: Hvad sker der derude på dette tidspunkt i året?

o    Praktiske øvelser

-           Hver gang vi har timer skal der være sat tid af til at rydde op og sætte alt på rette plads (inklusive stole).

Log over 4. årgang naturfag forår 2013

Uge

Indhold

Observationer & refleksioner

2

Forslag til undervisningsplan: Min præsentation,  gennemgang af forslaget i arbejdsgrupper, fremlæggelse af kommentarer, ideer og ændringsforslag.

Holdets kommentarer til undervisningsplanen for 2. årgang.

Praktiske øvelser: Naturen netop nu – indsamling, bestemmelse og udstilling på rullebord, til sidst fælles gennemgang

Godt med balance imellem ”gammelt guld” og nye ideer til uv-planen.

Meget kvalificerende og engagerende med drøftelse af min undervisningsplan i grupper – og at vi i fællesskab beslutter en uv-plan ud fra gruppearbejde, fremlæggelser og debat.

Stor hjælp at få 2. årgangs uv-plan drøftet på dette hold.

Variationen imellem teori og praksis fungerer godt; giver energi og flow.

3

Naturnyheder, revideret forslag til undervisningsplan drøftes og besluttes.

Praktiske øvelser:  Vintervandhullet ind i varmen – opstille forsøgsakvarium, se på dyr i stereolupper og projiceret op på storskærmen.

Fagdidaktik: Gennemgå formål og slutmål for biologi

Forberedelse af elevundervisning i mindre grupper.

Praktiske øvelser skaber god variation og gode relationer – og nødvendige praktiske færdigheder – med de er meget tidskrævende i forberedelse og afvikling.

4

 Ekskursion til åmosen for at se på naturen netop nu.

Gennemgang af centrale begreber og vigtigste begreber i ”Biology”, Kapitel 1,  ud fra tekst og billeder på farvekopiark.

Forberedelse af elevundervisning i dialog med læreren.

Meget fin variation imellem teori og praksis; rigtig godt at starte i åmosen og positiv feedback på min gennemgang/oplæsning af udvalgte dele af kapitlet.

5

Laboratorieøvelser: Tropiske akvarier – zoologi, botanik , og geografi, fordelt på laboratoriegrupper/forskerteam.

Fortsat gennemgang af Biology, kap. 1

 

Laboratorieøvelser af et vist omfang og dybde må laves over flere undervisningsgange/uger: det gode ved dette er at vi kan arbejde ordentligt med tingene (lære det praktiske og udvikle nye øvelser), at hele holdet prøver øvelserne og eventuelt forskelige dele af dem, mens det ikke så gode er at resultater/notater kan glemmes fra en gang til den næste og at de samme forskerteam kommer til at bestå af forskellige mennesker fra gang til gang.

6

Laboratorieøvelser: Færdiggøre opgaverne og forberede at fremlægge resultaterne til inspiration og diskussion.

”Biology”, kapitel 41.

Sonja underviser i fordøjelsen: Praktiske øvelser der illustrerer og konkretiserer den faglige tekst.

Øvelserne og det at fremlægge resultaterne er meget dialogskabende og aktiverer stort set alle på holdet. Vigtigt for mig at høre, hvordan ”holdet” tænker, hvor det faglige niveau er henne, hvad der tænder folk og hvad der virker.

Meget fine praktiske øvelser om fordøjelsen; inspirerende, konkretiserende, aktiverende og godt for relationerne på holdet.

7

Faglige nyheder: Tidsskrifter og avisartikler.

Laboratorieøvelser: Laboratoriegrupper/forskerteam fremlægger deres resultater.

Louise Klemme og Signe underviser i blodkredsløbet: Praktiske øvelser der illustrerer og konkretiserer den faglige tekst.

”Biology”, kapitlet om blodkredsløbet.

Efter at have prøvet forskellige former gennemgår vi nu ”Biology” via e-bog og projektor, hvilket ser ud til at være det bedste; dog synes jeg ikke at vi endnu har fundet en optimal form at gennemgå lærerbogen på i fællesskab på holdet.

Meget fine praktiske øvelser om blodkredsløbet; inspirerende, konkretiserende, aktiverende og godt for relationerne på holdet.

 

 

 

 

9

Ingvar syg af influenza…

 

 

 

 

14

Faglige nyheder.

Midtvejsstatus over semestret.

Faglige nyheder er ment som faglig opdatering, inspiration, forklaring og eventuelt en faglige debat. Et forum hvor aktuelle emner udenfor planen kan komme på banen.

15

 

 

16

 

 

17

 

 

 

 

 

20

 

 

21

 

 

22

 

 

 

 

 

24