Vejledning i at lave god formidling
-
som f.eks. oplæg,
foredrag eller taler
1)
Vælg
hvilken viden du vil formidle og formidl den så korrekt som
muligt
o
Prioriter
hvilken del af den viden, du har om emnet, du vil formidle – det
kan du for eksempel gøre ud fra en vurdering af, hvad du finder er mest
interessant, eller mener er mest relevant for målgruppen – eller slet og ret ud
fra hvad du har læst mest grundigt og har mest styr på. Du kan vælge at dele
din prioritering med modtagerne, for eksempel ved at skriveen dagsorden på
tavlen eller i et powerpointbillede.
o
Udvælg
de vigtigste pointer, det der er allervigtigste for dig at få formidlet,
og sæt det på først i formidlingen, først på dagsordenen.
o
Forbered
eventuelt nogle tavlenotater, et powerpoint eller et dokument med de
vigtigste pointer, således at du får dem formuleret så klart og præcist
som muligt (som sætninger eller som stikord forbundet i en form for figur,
f.eks. et mindmap eller en tegning), og således at folk får optimale muligheder
for at få fat i disse pointer ved både at høre og se dem
o
Repeter
eventuelt de vigtigste pointer (kort) til sidst i formidlingen
2)
Tag hensyn til målgruppen
o
Vis grundlæggende respekt for at
nogen giver dig tid og opmærksomhed.
o
Se rundt
på alle tilhørerne hvis du kan, eller kig hen over hovedet på folk hvis du
har det bedre med det; undgå kun at se på de tydeligt interesserede eller kun på
dem der sidder til venstre...
o
Prøv gerne at aktivere målgruppen lidt
undervejs i undervisningen; det kan være i form af et spørgsmål til
forsamlingen, i form af en ”summeopgave” (tal med din sidemand om xxx…) eller i
form af en aktivitet: Tegne, skrive, få en genstand i hænderne og snakke om og
ud fra den
o
Sørg for at form og indhold passer til
målgruppen
§
Relevans (for eksempel for
lærerstuderende eller for filosofisk interesserede)
§
Niveau (f.eks. voksne med en almen viden og
livserfaring)
§
Mangfoldighed: Tilstræb at der er noget
til både øjne, ører og hænder i formidlingen, så folk med forskellige måder at
lære på eller bruge sanserne på føler sig mødte i løbet af timen
3)
Lav en plan for formidlingen
o
Planlæg starten
omhyggeligt (De første 2-3 minutter er især vigtige...)
o
Planlæg slutningen
omhyggeligt (det giver ro at vide hvordan man kommer ud af det her,
hvordan man ”lander”; forbered stikord til din afslutning)
o
Midterpartiet kan være mere fleksibelt, og
f.eks. struktureret i punkter eller i overskrifter
o
Brug den tid du har fået, hverken mere
eller mindre (det er det eneste professionelle...); lav eventuelt en plan B i
form af nogle ekstra debatspørgsmål eller en passende aktivitet, hvis du er
bange for at have for lidt på dagsordenen
o
Lav eventuelt en generalprøve, tag
tid på det og få om muligt feedback på det fra en frivillig tilhører
4)
Brug nogle af de virkemidler som
erfaringsmæssigt gør formidlingen bedre
o
Brug fortælling til at
eksemplificere eller til at understrege pointer
o
Fortællinger giver sammenhæng og mening
o
Fortællinger får folk til at lytte og
huske bedre
o
Fortællinger giver variation – og måske en
pause til hjernen
-
Brug billeder; til at illustrere pointer og begreber, eller som en
smuk baggrund
-
Brug stemmen bevidst
o
Tal (tilpas) højt, klart og tydeligt
o
Varier tonelejet og stemmebrugen
o
Undgå at sige ØØØØHHHHH eller bestemte ord
og vendinger for ofte
-
Brug kroppen bevidst
o
Vær bevidst om, hvordan du placerer din
krop i rummet og varier gerne placeringen af kroppen; hvis du for eksempel vil
formidle 3 forskellige synspunkter eller teorier, så stil kroppen 3 forskellige
steder, svarende til de 3 pointer. Du kan også variere imellem at stå op, at
sidde på bordet ol.
o
Stå ikke i vejen for folks udsyn til
tavlenoter ol.
o
Undgå at pille, fumle ol. som kan
distrahere tilhørerne
o
Vær ikke bange for at holde korte pauser i
informationsstrømmen
§
Til at en pointe kan synke ind i folk
§
For at finde dit fokus eller den røde tråd
igen; giv f.eks. tilhørerne en kort mental pause, mens du kigger i dit manuskript/dine
noter
5)
Vær bevidst om relationen til dem
du formidler til
o
Tag en beslutning om, om du vil have spørgsmål
undervejs eller ej, og meld det klart ud fra starten af
o
Tal hverken ned til eller op til, men lige
ud til folk; relater ligeværdigt
o
Brug gerne humor, IKKE ironi
o
Gå aldrig i længere dialog eller
diskussion med en enkelt person på helhedens bekostning, men luk det efter en 1-2
spørgsmål/indlæg og henvis eventuelt til en snak bagefter
o
Vær ikke flov over at sige ”Det ved jeg
ikke”; du er ikke ansat som alvidende orakel, men som formidler af det du
har sat dig ind i, så fremtur ikke i vage spekulationer eller tågede
forklaringer, men henvis til selvstudie eller eventuelt til at komme med et
svar en anden gang
o
Hvis du er nervøs så sig det; de
fleste mennesker har forståelse for, at man kan blive nervøs ved at stå frem og
formidle noget og vil ofte gerne støtte og hjælpe. Man kan for eksempel hjælpe
sig selv ved at trække vejret dybt før og nogle gange under formidlingen, eller
ved at beholde kontakten med sin krop (mærke sine fødder indefra ol.) mens man
formidler
6)
Træn dig op til at være god til at give og
modtage konstruktiv og lærerig feedback. Når du giver feedback så kunne
du for eksempel gøre det ud fra 3XI-modellen:
o
Iagttagelser (intelligensen): Hvad lagde
du mærke til under oplægget/foredraget? Hvad så du? Hvad hørte du? Hvad
noterede du? Du kan komme i gang med dette feedbackpunkt ved hjælp af
sætningen: ”Jeg lagde mærke til, at du…”
o
Indtryk (følelsen): Hvornår gjorde hvad et
særligt indtryk på dig under oplægget/foredraget? Hvornår vakte noget en særlig
følelse i dig; hvornår og hvorfor blev din følelse vakt under
oplægget/foredraget? Du kan komme i gang med dette feedbackpunkt ved hjælp af
sætningen: ”Det gjorde indtryk på mig, da du…” eller ”Da du …, så følte jeg …,
fordi det …”
o
Ideer (Intuitionen): Hvilke ideer fik du
under oplægget/foredraget? Ideer som kunne gøre det bedre – eller bare anderledes
– eller ideer som du selv kunne have lyst til at bruge en anden gang, og gerne
vil dele med oplægsholderen og os andre. Du kan komme i gang med dette
feedbackpunkt ved hjælp af sætningen: ”Under dit oplæg fik jeg den ide, at man
kunne…” eller ”Da du …, så kom jeg til at tænke på, at man også kunne…”
God vind med at træne
dit talent for at holde gode og inspirerende oplæg, foredrag eller taler op!