Det hele menneske og den levende natur
Fagbeskrivelse for fællesfaget Balancen
Man skal blive sit eget livs
ansvarshavende redaktør
(Søren Kierkegaard)
Med åndedræt og stofskifte er vi
indlagte i naturens kredsløb, med vore sanser er vi indlagte i universet
(K. E. Løgstrup)
Beskæftigelse med naturen hæmmer
menneskeåndens hang til udskejelser og giver sjælen et smukt, sundt og rigt
tankeindhold
(Jean-Jacques Rousseau)
Kernen i Balancen
Det grundlæggende spørgsmål, som
fællesfaget Balancen drejer sig om, er: Hvordan
kan man leve et professionelt liv i lidt bedre balance med sig selv, med andre
mennesker og med den natur som er vores omgivelse og ophav?
Dette grundlæggende spørgsmål
kan også formuleres som disse 3 underliggende spørgsmål:
Hvordan kan man leve sit professionelle liv på en
sådan måde, at man ikke nedbryder sit personlige naturgrundlag i form af
kroppen, men tværtimod kan virke som lærer med energi, velvære, sundhed og
overskud, så længe man ønsker det/får mulighed for det?
Hvad kan vi som lærere gøre for at lave en sund og
bæredygtig undervisning for vores elever, så de kommer til at trives og lære
bedst muligt, som de hele mennesker vi tror på at de er, med krop, sind og ånd?
Hvordan kan man som lærer inspirere og bidrage til
en bæredygtig udvikling i forhold til det ydre naturgrundlag, som vi alle er
totalt og aldeles afhængige af?
Formål med Balancen
Formålet med Balancen er at sætte
temaerne Mennesket & Naturen og Krop & Sundhed på dagsordenen i
læreruddannelsen på Den Frie Lærerskole.
Balancen er det naturfagligt orienterede fællesfag,
hvor vi arbejder med at forholde os til disse to store temaer på et
naturfagligt grundlag af viden og færdigheder, komplementeret af et
grundlæggende grundtvigsk syn på mennesket, livsoplysningen og dannelsen af sin
lærerpersonlighed.
Dette
grundtvigske syn på menneske og på skole betyder blandt andet, at
undervisningen i Balancen sigter imod at undervisningen i de to temaer sker i
et undervisningsmiljø baseret på værdier
som inspiration, indsigt, glæde, tryghed
og fællesskab.
Formålet
med Balancen er alt
i alt at
bidrage til en alsidig personlig og professionel
udvikling i retning af at blive en god lærer, som også på den lange
bane kan holde til, trives med og på sin egen personlige måde være en værdifuld
del af lærerarbejdet i de frie skoler.
---
Formålet er det
første punkt i undervisningsplanen, fordi det helt overordnet sætter en ramme
af mening og af retning for undervisningen.
Som lærer i de
frie skoler er man i en eller anden grad forpligtet på at kunne give et godt
svar på, hvad meningen er med de
n undervisning som man laver; fordi
det ligger i ånden eller i værdigrundlaget bag de frie skoler, at det at gå i
skole skal give en form for alment menneskelig - og alment forståelig - mening
(hvad det jo ikke nødvendigvis umiddelbart gør i alle skoleformer) plus at undervisningen bliver til i
dialogen imellem læreren og eleverne, hvilket jo kan siges at forudsætte at
eleverne kan se en form for dybere mening i det der foregår.
Når man bruger det at have et formål i sin
undervisning, så har man også mulighed for at evaluere sin undervisning ud fra
dette formål, fremfor udelukkende at evaluere undervisning efter målopfyldelse
eller efter tilfredshedsundersøgelser.
En formålsevaluering kan for eksempel tage
udgangspunkt i spørgsmål om, i hvor høj grad det er lykkedes os (lærere +
studerende/elever) at lave en daglig undervisning i formålets ånd. Konkret kan
man for eksempel spørge, hvor i undervisningen man har kunne mærke værdierne i
formålet ført ud i daglig praksis: I hvilke situationer har du følt glæde? Hvornår har du oplevet at arbejde
på noget i fællesskab? På hvilke måder er værdien indsigt kommet til udtryk i den daglige undervisning?
Efter formålet med undervisningen kommer vi til
målsætningen:
Målsætninger
for Balancen
Balancen mål er, at den enkelte
studerende bliver mærkbart bedre til:
-
At kunne
arbejde i og med Naturen som et rum for almen dannelse og for almen undervisning
(naturmålet).
-
At få en
dybere, mere balanceret og mere handlingsorienteret indsigt i begrebet sundhed (sundhedsmålet).
-
At begynde
på arbejdet med udviklingen af din professionelle personlighed - din
lærerpersonlighed - med særlig vægt på hvordan du med netop din personlighed
kan arbejde og trives i mange år som lærer i de frie skoler (professionsmålet).
Alt
sammen med særligt sigte på et mere bæredygtigt,professionelt liv; i første omgang et professionelt liv som
lærerstuderende og på længere sigt et professionelt liv som lærer.
I
forhold til formålet, så skal et mål gerne være mere konkret og mere målbart,
så man bedre kan se for sig, hvad det konkret er man skal nå frem til, og i
hvilken grad man har opnået målet når forløbet er færdigt.
Balancen
målsætning er et eksempel på et elevorienteret mål, hvor det er den enkelte
elev – eller den enkelte studerende, i dette tilfælde – som skal nå målet; man
kan også lave undervisningsorienterede mål, hvor målet er at nå nogle konkrete
ting, opnå en bestemt viden eller kunnen, i løbet af undervisningen.
Historien om fællesfaget Balancen
Balancen
er et af de 4 større fælles og obligatoriske undervisningsforløb, som alle
lærerstuderende på Den frie Lærerskole har i løbet af det første studieår.
Navnet ”Balancen” udsprang af de
drøftelser vi havde, da vi lavede den seneste undervisningsplan for hele
Lærerskolen.
”Balancen” blev valgt som overskrift
for den del af den fælles undervisning, som indeholder de to temaer ”Natur” og
”Sundhed”, og som skal præsentere de studerende for en grundlæggende
naturfaglig tænkning og arbejdsform i en læreruddannelsessammenhæng.
Ideen var, at ordet balance er en god overskrift for
essensen i arbejdet med såvel natur som sundhed: Der er behov for balance i menneskets forhold til
naturen, både forstået som mere balance i den måde vi bruger og udnytter
naturens ressourcer på (svarende til begrebet bæredygtighed) og forstået
på den måde at vi som mennesker har brug for naturomgivelser og naturoplevelser
for at holde balancen – fysisk som mentalt – i vores moderne teknologiske og
krævende virkelighed.
Også i forhold til arbejdet med temaet
Sundhed er balance en god overskrift: Essensen i sundhed kan med god ret
hævdes at ligge i det at kunne holde balancen i forhold til de mangeartede
udfordringer, som livet stiller os over for: Grundlæggende for kroppens sundhed
er opretholdelsen af den indre biologiske balance, som kaldes for homøstase;
hvis vi kommer til så at sige at byde vores krop for meget eller for lidt
– motion, afspænding, fedtstoffer, proteiner, drikkevarer, vitaminer, arbejde
mm. – så kan det blive udfordrende for kroppen at opretholde den indre homøstatiske
balance, hvilket igen kan komme til at gå udover vores normale sundhed, velvære
og livsglæde.
Forskning har vist, at kropsfornemmelser,
følelser, tanker og handlingsimpulser er tæt forbundne, således at en ubalance
i et af disse områder af mennesket kan spredes til hele systemet - og at man
omvendt aktivt kan arbejde på at opretholde en dynamisk og sund balance i krop
og sind, hvis man har en vis indsigt og øvelse i det.
Balancen handler derfor også om, hvad man
kan gøre for at holde balancen i en ofte travl hverdag som lærerstuderende og
som lærer, og på den måde - i samspil med andre faktorer som arbejdsmiljø og
samfundsforhold - selv bedst muligt bidrage til et langt, aktivt og glædesfyldt
arbejdsliv.
Endelig var det tanken, at Balancen
som et naturfagligt baseret undervisningsforløb skulle balancere den i øvrigt
humanistisk baserede undervisning i de andre obligatoriske og fælles forløb i
læreruddannelsen. Hensigten var således at give alle lærere uddannet fra
Lærerskolen en bredt funderet – altså både humanistisk og naturvidenskabelig
baseret - og bredt anvendelig fælles grundviden.