|
|
|
|
|
Undervisningsplaner for linjefaget Naturfag på 2. årgang
Undervisningsplan
Naturfag 2. årgang forår 2016
-
Opdateret
10. juni (planerne for uge 24)
Formål
Formålet med linjefaget er at sætte naturen i centrum for undervisningen,
både den natur som omgiver os og den natur som vi selv består af – med henblik
på at opnå en så stor viden og indsigt
som muligt om naturen og om livet, og blive
så dygtige som muligt til at formidle denne viden i form af undervisning og
naturvejledning.
Formålet er også at lave en undervisning og et læringsmiljø, som er
-
inspireret af traditionen efter Grundtvig og Kold
-
baseret på forskningen indenfor naturvidenskab og indenfor undervisning og
læring
Hensigten er alt i alt at uddanne så
gode lærere som muligt, der kan varetage undervisningen i naturfagene
biologi, geografi og natur/teknologi i de frie skoler, og som kan bidrage med oplivende livsoplysning
omkring naturoplevelser, naturfaglig viden og bæredygtig udvikling.
Målsætning
Målet for linjefaget er at den enkelte
studerende
-
tilegner sig en dybere faglig indsigt, viden og færdigheder indenfor udvalgte
naturfaglige områder
- opnår et bredt
overblik over hvad der sker indenfor den naturvidenskabelige forskning
(bortset fra fysik/kemi) og over en række udvalgte, almindeligt forekommende
arters kendetegn og naturhistorie
-
træner i at forberede, gennemføre og evaluere
naturfaglig undervisning
, i samarbejde med andre studerende og i dialog med faglæreren
Målet med dette forløb er der ud over særligt
at forberede den enkelte fagligt og
fagdidaktisk til at kunne begynde at
undervise i naturfag ude i skolerne i praktikåret – med særligt henblik på
skolefagene biologi, geografi og natur/teknologi.
Indhold
Uge
|
Indhold
|
Forberedelse og info
|
2
|
Intro til linjefaget Naturfag;
undervisningsplanen, holdet og undervisningsgrupperne.
Jeg
byder velkommen, gennemgår undervisningsplanen og organiserer fordelingen af
holdet på de 6 undervisergrupper: 2 i natur/teknik, 2 i biologi og 2 i geografi,
således at vi ender med minimum 4 personer i hver undervisergruppe.
Bagefter
introducerer jeg arbejdet med artskendskab og naturformidling, og vi uddeler formidlingen
af de første 8 (dyrearter) af de 80 arter, som vi gennemgår i løbet af
semestret.
Vi
hører også lige, om der er nogen som allerede nu har lyst til at forberede
(være tovholder for) en interessegruppe i Natur/teknik i uge 4 og 5; det
kunne være at finde og ansøge (faglæreren) om forsøgsudstyr, hente
undervisningsmaterialer på Amtscentralen, hyre en gæstelærer mv.
Til sidst
bliver der tid til, at undervisegrupperne kan mødes og begynde at forberede
deres undervisning + at de 8 som skal formidle en dyreart i næste uge kan få
råd og vejledning af mig.
|
Timerne
denne mandag begynder først 10.35, da der er fælles skolestart fra kl. 9.
Læs
undervisningsplanen igennem.
Medbring
dit UNI-Login..
Tænk
over, hvilken undervisergruppe (nat/teknologi, biologi eller geografi) du
helst vil være med i (prioriter eventuelt 1-3).
Info
om undervisergrupper:
Formålet
med undervisergrupperne er – sammen med andre studerende - at træne i at
forberede, gennemføre og evaluere naturfaglig undervisning.
Undervisningen
skal være en blanding af teori og praksis (opgaver, eksperimenter,
feltarbejde mv.) og vare en sædvanlig dobbelttime (115 minutter) inklusive
pause og tid til
-
10 minutters evaluering og didaktisk diskussion (det vil
sige diskussion af undervisningens formål, mål, metoder, materialer,
dagsorden mv.)
-
Faglærerens 5 minutter: Jeg får de sidste 5 minutter af
timen til at komme med mine faglige og fagdidaktiske kommentarer til
undervisningen; dvs. at det er her
jeg kommenterer, hvad der eventuelt har været af faktuelle fejl eller unøjagtigheder
i undervisningen – jeg afbryder altså ikke
jeres undervisning med rettelser ol. undervejs, men hvis dem der underviser
bliver i tvivl om noget, så kan de vælge at spørge mig undervejs – så kan det
jo være at det er noget jeg ved og hurtigt kan afklare.
Målgruppen
for undervisningen er naturfagsholdet; vi skal altså ikke lade som om vi er
for eksempel 4. klasse, men når I nu underviser lærerstuderende i emnerne, så
sørg for (om ikke andet i den afsluttende didaktiske diskussion) at de får
lejlighed til at diskutere, hvordan man kunne gribe emnerne an, hvis nu det
var 4. klasse eller en anden målgruppe.
Husk
også at drøfte og forberede, hvordan I vil tilrettelægge evalueringen af
jeres undervisning; det er klogt at forberede evaluering (mindst) lige så
omhyggeligt som selve undervisningen, blandt andet fordi det er ”følsomt” og
fordi udbyttet af evalueringen afhænger MEGET af hvordan den er tilrettelagt.
Du kan
læse mere om mit forslag til indholdet i hver undervisergruppes undervisning
i den uge, hvor de har undervisning – for eksempel om Natur/teknologi i uge
4.
Info
om opgaven med at formidle 1 art:
Opgaven er
1)
at sætte sig ind i mest muligt viden om arten, blive
”professor” i arten, så at sige.
2)
at formidle artens naturhistorie på en så spændende og
lærerig måde som muligt, med ord, billeder og lyd (find for eksempel fugles
stemmer på DOF’s hjemmeside), med holdet som målgruppe og foran tavlen i
Mindedal. Du har 5 minutter.
|
3
|
Aktuelt fra naturens og naturvidenskabens
verden – januar måned
I
disse timer beskæftiger vi os med, hvad der er aktuelt ude i naturen og i
nyhedsstrømmen om naturvidenskab og undervisning.
Først
skal vi høre 8 aktuelle arters naturhistorie; hver naturformidler har 5 minutter
til at fortælle om sin art, og når vi har hørt om alle arterne er der tid til
spørgsmål og kommentarer.
Derefter
kommer jeg med en række udvalgte nyheder fra naturvidenskabens eller
undervisningens verden, sætter dem lidt i perspektiv (for eksempel i forhold
til videnskabsteorien) og man er velkommen til at stille spørgsmål og
kommentere undervejs.
Efter
formiddagspausen går vi en tur ud i det lokale landskab for at se på dagens 8
træarter, og på hvad der ellers rører sig af liv derude.
|
Påklædning
til at kunne være ude i landskabet efter formiddagspausen.
Læs om
følgende arter af træer og buske: Eg, bøg, Hestekastanje, Rød-el, Grå-pil,
Alm. Hyld og Hassel, for eksempel i bogen ”Træer og buske i Danmark”.
Læs om
følgende øvrige arter: Gråspurv, Musvit, Rødhals, Spurvehøg, Fiskehejre,
Fuglekonge, Ravn, Ræv, Odder, Rådyr, Tusindfryd, Fløjlsfod og Østershat, for
eksempel i bogen ”Fuglene i Danmark”, redigeret af Meltofte og Fjeldså (den
har efter min mening de bedste fugle-naturhistorier).
Mulighed
for yderligere forberedelse: Læs januar måned igennem i ”Natur 15 –
lommekalenderen”.
|
4
|
Fagligt fokus:
Natur/teknologi
I disse
timer har vi fokus på undervisning i faget Natur/teknologi.
Undervisergruppe
1 underviser holdet fra 08.20 til 10.10, inklusive tid til spørgsmål,
feedback og didaktisk diskussion.
Efter
formiddagspausen er der så selvorganiseret fordybelsesarbejde i Natur/teknik:
Det kunne for eksempel være en teoretisk fordybelse i form af at sætte sig
grundigere ind i
www.naturteknikfaget.dk
eller i at læse fagets formål og
undervisningsvejledning på
www.emu.dk
, eller det kan være
en praktisk fordybelse i form af afprøvning af noget laboratorie- eller
feltarbejde.
Fra
11.00 har jeg 5 individuelle evalueringssamtaler a 15 minutter i Blå Stue.
I denne
uge vil jeg gerne tale med Amalie, Claus, Jonas, Live og Jonathan.
|
Læs på
Viggo, hvad undervisergruppe 1 (Henriette, Anders, Live) har lagt ud til os
(holdet + lærer) af forberedelse.
Husk
dit UNI-login, så du kan arbejde på
www.naturteknikfaget.dk
Tænk
over, hvad du kunne tænke dig at fordybe dig i indenfor natur/teknik i
timerne efter formiddagspausen.
Hvis du
er sat på til samtale i denne uge så tænk over de 3 fokuspunkter:
-
Hvordan ser det ud med din trivsel, dit fremmøde og din
forberedelse?
-
Hvordan arbejder du med tilegnelsen af faglig viden og
kunnen og med udviklingen af din naturfaglige professionsidentitet?
-
Hvordan oplever du timerne i Naturfag – hvad mener du er
særligt godt og velfungerende, og er der nogle områder, hvor du synes at det
kunne være bedre eller anderledes?
Info
til undervisergruppen:
Gå ind
på
www.naturteknikfaget.dk
under fanen ”Forløb” og find redaktørens
(Gry Riemann) forslag til en årsplan for 4. klasse i skoleåret 15/16.
Læs
forløbet igennem fra august til juni.
Vælg 2
af emnerne som I vil undervise holdet i – jeg vil foreslå emnerne ”Vejr og
Klima” og ”Vi undersøger Afrika”, men det er op til undervisergruppen at
bestemme hvilke af forløbets emner I vil undervise holdet i; bare sørg for at
koordinere det med den anden undervisergruppe i natur/teknologi.
Ud over
at undervise i det faglige stof så skal I som sagt sørge for at planlægge og
sætte tid af til de 10 minutters feedback og didaktisk diskussion + til
faglærerens 5 minutter.
|
5
|
Fagligt fokus: Natur/teknik.
I disse
timer har vi fokus på undervisning i faget Natur/teknik.
Jeg
laver tjek – ind kl. 08.15.
Undervisergruppe
2 underviser holdet fra 08.20 til 10.10, inklusive tid til spørgsmål, feedback
og didaktisk diskussion + faglærerens 5 minutter.
De 2
sidste af faglærerens 5 minutter har Peter fået til at give en besked.
Efter
formiddagspausen samler vi kort op på sidste uges selvorganiserende
fordybelse: Hvordan gik det og er der nogen der har planlagt at lave noget
praktisk (laboratoriearbejde eller feltarbejde) i denne uges timer.
Fra
11.00 har jeg 5 individuelle evalueringssamtaler a 15 minutter i Blå Stue.
I denne
uge vil jeg gerne tale med Mads, Henriette, Anders, Sille..
|
Vickie er
gået over på religionsholdet – velkommen til Rasmus og Mikkel her på holdet.
Læs på
Viggo, hvad undervisergruppe 2 (Bjarke, Mathias, Maria) har lagt ud til os (holdet
+ lærer) af forberedelse.
NB:
Holdet har et ønske om at få mandagens lektier lagt ud på Viggo om fredagen.
Tænk
over, hvad du kunne tænke dig at fordybe dig i indenfor natur/teknik i timerne
efter formiddagspausen; vil du læse videre på teorien eller skal det denne
gang være noget praktisk laboratorie- eller feltarbejde i natur/teknik som du
arbejder med? En mulighed kunne være at samle og medbringe organisk
husholdningsaffald til forsøg med at lave en indendørs kompost, eller det
kunne være at samle og medbringe tørt husholdningsaffald, så man så kunne
sortere, veje og lave robotter af.
Hvis du
er sat på til samtale i denne uge så tænk over de 3 fokuspunkter:
-
Hvordan ser det ud med din trivsel, dit fremmøde og din
forberedelse?
-
Hvordan arbejder du med tilegnelsen af faglig viden og
kunnen og med udviklingen af din naturfaglige professionsidentitet?
-
Hvordan oplever du timerne i Naturfag – hvad mener du er
særligt godt og velfungerende, og er der nogle områder, hvor du synes at det
kunne være bedre eller anderledes?
Info
til undervisergruppen:
Gå ind
på
www.naturteknikfaget.dk
under ”Emner” og find emnet ”Teknologi”
Klik på
”Teknologi” og vælg 2 af emnerne herinde, som I vil undervise holdet i – jeg
vil foreslå emnerne ”Sukker” og ”Affald”, men det er op til undervisergruppen
at bestemme hvilke emner I vil undervise holdet i; bare sørg for at
koordinere det med den anden undervisergruppe.
Ud over
at undervise i det faglige stof så skal I som sagt sørge for at planlægge og
sætte tid af til de 10 minutters feedback og didaktisk diskussion + til
faglærerens 5 minutter.
|
6
|
Aktuelt fra naturens og naturvidenskabens
verden – februar måned
I
disse timer beskæftiger vi os med, hvad der er aktuelt ude i naturen og i
nyhedsstrømmen om naturvidenskab og undervisning.
Først
skal vi høre 8 aktuelle arters naturhistorie; hver naturformidler har 5
minutter til at fortælle om sin art:
Blåmejse
– Frederik
Solsort
– Asbjørn
Gærdesmutte
– Søren
Bogfinke
– Mathias
Sanglærke
– Mikkel R.
Krage – Claus
Troldand –
Christoffer
Pindsvin – Sille
Egern – Theo
Hare – Live.
Derefter
kommer jeg med en række udvalgte nyheder fra naturvidenskabens eller
undervisningens verden, sætter dem lidt i perspektiv (for eksempel i forhold
til videnskabsteorien) og man er velkommen til at stille spørgsmål og
kommentere undervejs.
Efter
formiddagspausen går vi en tur ud i det lokale landskab for at se på dagens 8
træarter, og på hvad der ellers rører sig af liv derude.
|
Vi går
en tur ud i landskabet efter formiddagspausen og frem til frokost; husk
påklædning til skiftevis at stå og gå; her torsdag formiddag ser vejrudsigten
VÅD ud, så sørg for tøj til det
J
Læs om
følgende arter eller slægter af træer: Birk, Lind, Taks, Ahorn, Ask,
Skov-fyr, gran og ædelgran, gerne i grundbogen ”Træer og buske i Danmark”.
Læs om
følgende øvrige arter: Blåmejse, Solsort, Gærdesmutte, Ringdue, Bogfinke,
Sanglærke, Krage, Troldand, Pindsvin, Egern, Hare og Judasøre
Mulighed
for yderligere forberedelse: Læs februar måned igennem i ”Natur 15 –
lommekalenderen” .
|
8
|
Laboratorieøvelser – en smagsprøve på
laboratoriearbejde, målrettet til forholdene ude på skolerne
-
introduktion til dagens tema
-
gennemgang af laboratorieområdet i Mindedal
-
dannelse af 4 forskerteam
-
forskerteamene planlægger og fordeler dagens
arbejdsopgaver
-
gennemgang og klargøring af udstyret til teamets første
laboratorieøvelse
-
forskerteamet laver de 4 laboratorieøvelser i den aftalte
rækkefølge; der er 30 – 40 minutter per øvelse.
-
når teamet har lavet den sidste øvelse, så ordnes og
renses forsøgsudstyret, inden det stilles pænt på rette plads
-
forskerteamet laver én samlet lærings-rapport over de 4
forsøg, med 3 punkter:
- hvad var det mest interessante og lærerige
ved hvert forsøg? Vedlæg de bedste billeder og de mest overraskende
resultater eller erkendelser
- hvad tænker I om at lave disse forsøg med
eleverne ude i skolerne?
- var der noget som kunne gøres bedre eller
tilføjes til de 4 laboratorieforsøg eller til organiseringen af dagens timer?
-
rapporten mailes til:
naturnielzen@gmail.com
|
Vi skal
denne gang lave 4 laboratorieøvelser:
1)
Mikroskopi: Celledelinger og grøntkorn
2)
Stereolup: Studer, tegn og prøv at sætte navne på
detaljer i grus, sten, mos, lav og kviste under stereoluppen.
3)
Vandundersøgelse: Undersøg indholdet af kvælstof og
fosfat, samt mål Ph, i prøver af akvarievand, vand fra vandhullet i
Lærerskolens ”grønne hjerte” og eventuelt også prøver af drikkevand.
4)
Madundersøgelse: Påvisning og nedbrydelse af stivelse i
fødevarer.
Forberedelse:
Gå ind
på biologifaget.dk/aktiviteter/introduktion til mikroskopi; læs teksten og se
videoklippet.
Gå ind
på biologifaget.dk/aktiviteter/grønkornene i en plantecelle; læs teksten.
Gå ind
på biologifaget.dk/aktiviteter/påvisning af stivelse i mad; læs teksten.
Gå ind
på biologifaget.dk/aktiviteter/måling af nitrat og fosfat; læs teksten.
|
13
|
Åben uge
I denne
uge skal jeg på et meget interessant og relevant stresshåndteringskursus i
København, så jeg er her ikke.
Planen
er, at morgenens timer er omlagt til en fuglesangstur en tidlig morgen i maj
eller juni.
Timerne
efter formiddagspausen:
Claus
Frisk holder oplæg og lægger op til diskussion om menneskets evolution.
Derefter
mødes undervisergruppe 3-6 for at forberede deres undervisning af holdet i de
kommende uger bedst muligt.
Undervisergruppe
1 og 2 mødes for at forberede formidlingen af de 8 dyrearter som er på
dagsordenen i uge 17; fordel arterne imellem jer, læs mest muligt om deres
naturhistorie (for eksempel i de stabler af fagBLADE som ligger i skabet i
”Thor”) og forbered en spændende formidling af deres naturhistorie til uge 17.
|
Har du
mødt en lærer derude, som kan komme som gæstelærer i uge 24 og give os råd,
ideer og vejledning til at lave afgangsprøver i biologi og i geografi? Send
mig en mail:
naturnielzen@gmail.com
Mail
mig også, hvem der har hvilke arter i uge 17.
|
14
|
Feltarbejde – en smagsprøve på naturfagligt
feltarbejde, målrettet til forholdene ude på skolerne
I disse
timer vil jeg vise en måde man kan organisere og udføre feltarbejde omkring
et vandhul på.
At
udforske og undersøge livet i og omkring et vandhul er en klassisk og meget
anvendelig forårsaktivitet indenfor det naturfaglige område.
Udover
at vise jer hvordan man kan gøre dette fra A-Z, så er målet for dagens
feltarbejde at vi grundigt får undersøgt og dokumenteret (skriftligt) hvilke
arter af smådyr og planter, som lever i Lærerskolens vandhul, så vi kan
offentliggøre en artsliste anno 2016 og så i øvrigt følge udviklingen år
efter år: Bliver der flere eller færre arter? Ændrer fordelingen af arter sig
hen over årene? Mv.
|
Påklædning
til at være udenfor – i fugtige og kølige omgivelser - det meste af
formiddagen.
Vi
begynder indendørs med den teoretiske introduktion til dagens feltarbejde,
hvorefter vi går ud og laver feltarbejde i mindre forskergrupper.
Til
sidst gennemgår vi den samlede artsliste og hører fremlæggelser af nogle af
arternes naturhistorie.
Vælg
1-3 af nedenstående arter og læs op på deres naturhistorie, så du kan
fortælle gruppen/holdet en spændende 2- minutters historie om deres
kendetegn, opbygning, kropsfunktioner, tilpasninger, adfærd, levevis, livscyklus,
anvendelsesmuligheder mv.
Brun
frø
Grøn
frø
Lille
vandsalamander
Skøjteløber
Rygsvømmer
Bugsvømmer
Skorpionstæge
Stor
Vandkalv
Vandrøver
Vårfluelarver
Dansemyggelarver
Stor
Mosesnegl
Vandbænkebider
Bruskigle
Tagrør
Lysesiv
Dunhammer
Kig på
siden ”Artsliste vandhul”:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311851
|
15
|
Fagligt fokus: Biologi.
I disse
timer har vi fokus på undervisning i faget Biologi
Undervisergruppe
3 underviser holdet fra 08.15 til 10.10, inklusive tid til spørgsmål,
feedback og didaktisk diskussion.
Efter
formiddagspausen er der så selvorganiseret fordybelsesarbejde i Biologi: Det
kunne for eksempel være en teoretisk fordybelse i form af at sætte sig
grundigere ind i
www.biologifaget.dk
eller i at læse fagets formål og
undervisningsvejledning på
www.emu.dk
, eller det kan være
en praktisk fordybelse i form af afprøvning af noget laboratorie- eller
feltarbejde, som for eksempel:
-
Iagttage og TEGNE smådyr fra dammen detaljeret under
stereolup i laboratoriet
-
Nøgle og lave artsliste over vandhullets smådyr, men nu i
en ny biotop: Vandhullet øst for stien igennem Åmosen
-
Øve sig i at nøgle planter ud fra den nye universalnøgle
til alle danske planter
-
Tappe birkesaft fra GRENE og finde ud af, hvordan du kan
bruge denne klassiske forårsaktivitet i din undervisning.
Fra
11.00 har jeg 5 individuelle evalueringssamtaler a 15 minutter i Blå Stue; i
denne uge vil jeg gerne tale med Andreas, Ann Katrine, Asbjørn, Asger og
Bjarke (Christoffer og Frederik er stand-by)
|
Læs på
Viggo, hvad undervisergruppe 3 (Magnus, Andreas, Sille) har lagt ud til os
(holdet + lærer) af forberedelse.
Info
til undervisergruppen:
Gå ind
på
www.biologifaget.dk
under fanen ”Forløb” og find redaktørens
(Esben Eriksen) forslag til en årsplan for 7. klasse i skoleåret 15/16.
Læs
forløbet igennem fra august til juni.
Vælg 2
af emnerne som I vil undervise holdet i – jeg vil foreslå emnerne ”En model
af cellen” og ”Angreb af mikroorganismer!”, men det er op til
undervisergruppen at bestemme hvilke af forløbets emner I vil undervise
holdet i; bare sørg for at koordinere det med den anden undervisergruppe.
Ud over
at undervise i det faglige stof så skal I som sagt sørge for at planlægge og
sætte tid af til de 10 minutters feedback og didaktisk diskussion + til
faglærerens 5 minutter.
Hvis du
er sat på til samtale i denne uge så tænk over de 3 fokuspunkter:
-
Hvordan ser det ud med dit fremmøde, din trivsel &
glæde og din aktivitet indenfor faget?
-
Hvordan arbejder du med tilegnelsen af faglig viden og
kunnen i Naturfag - og med udviklingen
af din naturfaglige professionsidentitet?
-
Hvordan oplever du timerne i Naturfag – hvad mener du er
særligt godt og velfungerende, og er der nogle områder, hvor du synes at det
kunne være bedre eller anderledes?
|
16
|
Fagligt fokus: Biologi.
I disse
timer har vi fokus på undervisning i faget Biologi
Undervisergruppe
4 underviser holdet fra 08.15 til 10.10, inklusive tid til spørgsmål,
feedback og didaktisk diskussion.
Efter
formiddagspausen er der så selvorganiseret fordybelsesarbejde i Biologi: Det
kunne for eksempel være en teoretisk fordybelse i form af at sætte sig
grundigere ind i
www.biologifaget.dk
eller i at læse fagets formål og
undervisningsvejledning på
www.emu.dk
, eller det kan være
en praktisk fordybelse i form af afprøvning af noget laboratorie- eller
feltarbejde, som for eksempel:
-
Klassisk nøgling af blomsterplanter ud fra Feltfloraen
(og en lup): Prøv at nøgle den gule blomstrende Eng-Kabbeleje fra
Lærerskolens vandhul (eller fra engen i Åmosen) fra side 45 i ”Dansk Feltflora”;
på siderne før side 45 findes forklaringer på de fagudtryk, som anvendes i
nøglen. NB! Prøv IKKE at nøgle en mælkebøtteblomst
-
Den svære: Prøv at nøgle den blomstrende Star der står
med sorte blomsterstande fra blågrønne tuer i vandhullerne øst for stien
igennem Åmosen; begynd på side 614.
-
Trækendskab: Prøv at nøgle grene fra løvtræer (uden
blade) ud fra nøglen på side 724; start med en du kender (for eksempel
Hassel, Birk eller Bøg) og prøv bagefter med en art du ikke kender.
-
Blomstrende træer netop nu: Prøv om du i hegnene i
landskabet omkring Lærerskolen (ved hjælp af ”Træer og buske i Skov og hegn)
kan finde og bestemme 3 af de hvidblomstrede træer som blomstrer lige nu:
Mirabel, Slåen og Kræge.
-
Tag ud til de blomstrende ”anemonebede” i Hvidkildeskovene
og se om du kan finde: Hvid Anemone, Lærkespore, Bingelurt, Lungeurt, dansk
Ingefær – og måske endda en Gul Anemone?
Fra
11.00 har jeg 5 individuelle evalueringssamtaler a 15 minutter i Blå Stue; i
denne uge vil jeg gerne tale med Christoffer, Frederik, Jakob, Luca, og
Magnus. (Maria og Marie er stand-by)
|
Læs på
Viggo, hvad undervisergruppe 4 (Marie, Theis, Asbjørn, Søren) har lagt ud til
os (holdet + LÆRER) af forberedelse.
Info
til undervisergruppen:
Gå ind
på
www.biologifaget.dk
under ”Emner” og find emnet ”Basis-økologi”.
Klik på
”Basis-økologi”, gå ind under ”Kredsløb” og vælg 2 af emnerne herinde, som I
vil undervise holdet i – jeg vil foreslå emnerne ”Fotosyntese” og
”Nitrogenkredsløbet”, men det er op til undervisergruppen at bestemme hvilke
emner I vil undervise holdet i; bare sørg for at koordinere det med den anden
undervisergruppe.
Ud over
at undervise i det faglige stof så skal I som sagt sørge for at planlægge og
sætte tid af til de 10 minutters feedback og didaktisk diskussion + til
faglærerens 5 minutter.
Hvis du
er sat på til samtale i denne uge så tænk over de 3 fokuspunkter:
-
Hvordan ser det ud med dit fremmøde, din trivsel &
glæde og din aktivitet indenfor faget?
-
Hvordan arbejder du med tilegnelsen af faglig viden og
kunnen i Naturfag - og med udviklingen
af din naturfaglige professionsidentitet?
-
Hvordan oplever du timerne i Naturfag – hvad mener du er
særligt godt og velfungerende, og er der nogle områder, hvor du synes at det
kunne være bedre eller anderledes?
|
17
|
Aktuelt
fra naturens og naturvidenskabens verden – april måned
I
disse timer beskæftiger vi os med, hvad der er aktuelt ude i naturen og i
nyhedsstrømmen om naturvidenskab og undervisning.
Først
skal vi høre nogle aktuelle arters naturhistorie; dem der gerne vil formidle
deres art indendøre gør det her.
Derefter
kommer jeg med en række udvalgte nyheder fra naturvidenskabens eller
undervisningens verden og sætter dem lidt i perspektiv (for eksempel i
forhold til videnskabsteorien).
Vi
kører op til Svinehaverne efter formiddagspausen og går en tur rundt på
overdrevene og i skoven for at opleve nogle af de arter som er aktuelle i
april, så det er også muligt at formidle sin art herude.
Målet
er at lære området + nogle arter at kende; jeg vil fortælle om udvalgte arter
og vi tager nogle felthåndbøger, nogle kikkerter og noget fangstudstyr med,
så man kan nøgle arter parvis/i mindre grupper.
|
Påklædning
til at være ude i landskabet efter formiddagspausen (pt. ser det vådt ud!) og
frem til kl. 13; vi mødes på den store parkeringsplads efter
formiddagspausen, hvor vi fordeler os på bussen, privatbiler og cykler.
Tag bil
eller cykel med, hvis du har mulighed for det.
Vi
kører op ad Alpevej og til venstre ad vejen Tørvelong (der står et skilt til
”Spejdercenter Egebjerg”) og frem til P-pladsen/cykelrastepladsen på højre
side af Tørvelongvejen.
Også
gerne en lille turrygsæk med ekstra varmt tøj, noget at drikke, noget at
sidde på og plads til et par felthåndbøger.
Læs om
følgende arter af planter: Hvid anemone, Sphagnum, Vorterod, Guldstjerne,
Krat-viol, Løgkarse, Mælkebøtte og Skov-syre.
Læs om
følgende øvrige arter: Gul engmyre, Rødrygget tornskade, Løvsanger, Gulspurv,
Sangdrossel, Havemyre, Jagtedderkop og Muldvarp.
|
20
|
Fagligt fokus: Geografi
I disse
timer har vi fokus på undervisning i faget Geografi
Undervisergruppe
5 underviser holdet fra 08.20 til 10.10, inklusive tid til spørgsmål,
feedback og didaktisk diskussion.
Efter
formiddagspausen har jeg lidt oplæg til praktikken til jer.
I den
sidste times tid er der så selvorganiseret fordybelsesarbejde i Geografi: Det
kunne for eksempel være en teoretisk fordybelse i form af at sætte sig
grundigere ind i
www.geografifaget.dk
(læs de nye årsplaner for geografi og prøv
evt.. chatsupporten) eller i at læse fagets formål og undervisningsvejledning
på
www.emu.dk
, eller det kan være en praktisk
fordybelse i form af afprøvning af noget laboratorie- eller feltarbejde, som
for eksempel:
-
Gravning af en jordprofil, for eksempel nede i skoven i
Åmosen og/eller på overdrevsskrænten vest for solfangeranlægget
-
Lære de 5-6 hovedgrupper af strandsten at kende, for
eksempel på stranden ved ”Præstens Skov”
-
Studere og tegne akvariegrus under stereolup
-
Lave forsøget ”Drivhuseffekten på glas”
-
Lave øvelsen ”En uges affald” og vise resultatet i
timerne i næste uge
-
Lav en vejrstation og en vejrudsigt; lav øvelsen om
vejrudsigten, tjek det vejrudstyr som vi har og kom med et konkret bud på
hvilket nyt udstyr vi kunne overveje at købe til faget
-
Forberede en forbrugerundersøgelse i Brugsen i Ollerup –
for eksempel om økologiske varer, fair trade varer og lavprisvarer.
Fra
11.00 har jeg 5 individuelle evalueringssamtaler a 15 minutter i Blå Stue: I
dag vil jeg gerne tale med Frederik, Marie, Mathias, Mikkel Kærgaard og
Mikkel Ravn. Stand-by: Peter og Rasmus.
|
Læs på
Viggo, hvad undervisergruppe 5 (Theo, Mikkel, Frederik og Luca) har lagt ud
til os (holdet + lærer) af forberedelse.
Hvis du
har et bud på en god gæstelærer til timerne i uge 24, så sig til.
Oplæg
til undervisergruppen:
Gå ind
på
www.geografifaget.dk
under fanen ”Forløb” og find redaktørens
(Christian Sandby-Møller) forslag til en årsplan for 9. klasse i skoleåret
15/16.
Læs
forløbet igennem fra august til juni.
Vælg 2
af emnerne som I vil undervise holdet i – jeg vil foreslå emnerne ”Økonomiske
og militære samarbejder” og ”En bæredygtig fremtid?”, men det er op til
undervisergruppen at bestemme hvilke af forløbets emner I vil undervise
holdet i; bare sørg for at koordinere det med den anden undervisergruppe.
Ud over
at undervise i det faglige stof så skal I som sagt sørge for at planlægge og
sætte tid af til de 10 minutters feedback og didaktisk diskussion + til
faglærerens 5 minutter.
Hvis du
er sat på til samtale i denne uge så tænk over de 3 fokuspunkter:
-
Hvordan ser det ud med dit fremmøde, din trivsel &
glæde og din aktivitet indenfor faget?
-
Hvordan arbejder du med tilegnelsen af faglig viden og
kunnen i Naturfag - og med udviklingen
af din naturfaglige professionsidentitet?
-
Hvordan oplever du timerne i Naturfag – hvad mener du er
særligt godt og velfungerende, og er der nogle områder, hvor du synes at det
kunne være bedre eller anderledes?
|
21
|
Fagligt fokus: Geografi
I disse
timer har vi fokus på undervisning i faget Geografi
Undervisergruppe
6 underviser holdet efter formiddagspausen.
I
timerne inden formiddagspausen har jeg lidt mere oplæg til praktikken til jer
+ et oplæg om arbejdsformen ”Geografien bag nyhederne”.
I den
sidste times tid op til pausen er der så selvorganiseret fordybelsesarbejde i
Geografi: Det kunne for eksempel være en teoretisk fordybelse i form af at
sætte sig grundigere ind i
www.geografifaget.dk
(læs de nye årsplaner for geografi og prøv
evt.. chatsupporten) eller i at læse fagets formål og undervisningsvejledning
på
www.emu.dk
, eller det kunne være aktiviteter
som
-
Forbered 10 minutters ”Geografien bag Nyhederne”
ud fra min model og artikelsamlingen, og fremlæg det for holdet i næste uge.
-
Lær hovedgrupperne af strandsten at kende, lav en
udstilling af dem i et af lokalets glasskabe og undervis holdet 10 minutter i
det i næste uge. NB! Tag gerne på stranden inden mandagens timer og saml
nogle forskellige sten, som vi kan arbejde med.
-
Lav aktiviteten ”En uges affald”, fremlæg
resultatet i timerne i næste uge og læg op til en drøftelse på holdet af
hvordan man kunne bruge dette i sin undervisning af forskellige aldersgrupper
(alt i alt 10 minutter).
-
Tegn tværprofil og mål strømhastighed i Syltemae å
(OBS! Muligvis er der farligt dybt mudder ved jernbroen ned i åmosen). Hæng
resultaterne op på opslagstavlen i Mindedal.
-
Bestem jordarten
i blomsterengen, i overdrevsskrænten vest
for solfangeranlægget, i køkkenhaverne bag Toften og i Åmosen. Hæng
resultaterne op på opslagstavlen i Mindedal.
-
Trafiktælling
på Svendborgvej. Hæng resultaterne op på
opslagstavlen i Mindedal.
Fra
0910 har jeg 3 individuelle evalueringssamtaler i Blå Stue: I dag vil jeg
gerne tale med Peter, Claus og Mikkel Kærgaard. Stand-by: Mikkel Ravn og
Rasmus.
|
Afbud:
Hvis du ikke kan komme til timerne, så husk
at melde afbud på Viggo.
Lektie:
Læs på Viggo, hvad undervisergruppe 6
(Christoffer, Jakob, Peter, Amalie) har lagt ud til os (holdet + lærer) af
forberedelse.
Tænk
over, hvilken af formiddagens fordybelser du helst vil deltage i.
Medbring
de bedste sten fra din samling af strandsten
J
Vejledning
til undervisergruppen: Gå ind på
www.geografifaget.dk
under ”Emner” og find emnet ”Naturgrundlaget”.
Klik på
”Naturgrundlaget”, og vælg 2 af emnerne herinde, som I vil undervise holdet i
– jeg vil foreslå emnerne ”Det danske landskab” og ”Jordbunden”, men det er
op til undervisergruppen at bestemme hvilke emner I vil undervise holdet i;
bare sørg for at koordinere det med den anden undervisergruppe.
Ud over
at undervise i det faglige stof så skal I som sagt sørge for at planlægge og
sætte tid af til de 10 minutters feedback og didaktisk diskussion + til
faglærerens 5 minutter.
|
22
|
Naturen netop nu – juni måned
Efter
tjek-ind (husk afbud) lægger jeg op til de 3 sidste aktiviteter, som jeg
gerne vil give jer med på vejen ud i årspraktikken. Hver aktivitet varer 45
minutter, og efter en pause er der 10 minutters fremlæggelser af hver af de 3
aktiviteter.
Aktivitet
1 - Biologi: Mad & Motion – lav en køkkenhave sidst i maj.
Aktivitet
2 – Geografi: Grøngødning – i teori og praksis.
Aktivitet
3 – Natur/teknik: Jagten på det hvide guld i det lokale supermarked; hvor
mange sukkerknalder er der i Morgenmadsprodukter, færdigretter til
aftensmaden og fredagsslik som Toblerone?
Efter
formiddagspausen kører vi op til overdrevet ”Svinehaverne” for at se på,
hvilke orkideer, kødædende planer, fugle og smådyr der er aktuelle deroppe
netop nu.
|
Beklædning
og fodtøj til at kunne gå og arbejde ude, også på våd bund.
Jeg har
plads i bussen til 9 personer, så medbring gerne cykel eller bil.
Jeg
luftede muligheden af at fremlægge nogle af sidste uges aktiviteter, med det
har jeg skåret væk for at få tid til at prøve de 3 sidste aktiviteter.
Læs
om følgende arter af
urter: Honningurt, Havre, Kornblomst, Porre, Grøntkål, Rødbede, Blærerod,
Soldug og Majgøgeurt.
Læs
om følgende
dyrearter: Stær, Nattergal, Rødrygget Tornskade, Grøn Frø, Snog, Bænkebider
og Ørentvist.
|
24
|
Tema:
Afrunding af semestret og det sidste afsæt til årspraktikken
Vi mødes i Mindedal efter morgensang, hvor jeg
kommer med et kort oplæg til morgenens arbejde med professionsidentiteten,
rettet mod årspraktikken.
Derefter tager hver enkelt ud på en
alene-refleksionstur ude i Naturen (medbring det udleverede ark med
refleksionsspørgsmål).
På det aftalte tidspunkt er man tilbage i Mindedal
igen, hvor man taler med de andre på holdet om sine refleksioner, fordelt på
4 bordgrupper i undervisningslokalet.
Til sidst laver vi en fælles opsamling, hvor hvert
bord præsenterer nogle eksempler på, hvad de har talt om, for os andre.
Efter formiddagspausen arbejder vi med
afgangsprøverne i Geografi og i Biologi: Martin Søgård er gæstelærer fra
10.35 til 12.30 med
råd, ideer og vejledning til at lave afgangsprøver i biologi og i geografi.
|
Påklædning
til at kunne opholde dig alene ude i Naturen i en god halv times tid; hvis
det er tørvejr stillesiddende på en fredelig plet (husk siddeunderlag) og
hvis det er regnvejr gående en tur rundt derude.
Computer
med til timerne efter formiddagspausen.
Tænk
over følgende 3 punkter vedrørende din professionsidentitet:
-
Lav en lille liste over ting du kunne gøre regelmæssigt igennem
hele praktikåret for at fremme din krops sundhed og velvære, og tag den med
ud til din halve time alene i naturen; reflekter over listen herude og beslut
dig for én ting som du lover dig selv, gruppen og eventuelt læreren at gøre
igennem hele praktikåret
-
Prøv at spørge dig selv et par gange i de kommende dage,
hvem det egentlig er, som lytter til de tanker som du har inde i hovedet?
Mediter lidt over dette spørgsmål i din halve time ude i naturen og kom
tilbage med nogle overvejelser over, om denne filosofiske ide om en dybere
identitet (i denne professionsmodel kaldet for Jeget) end den socialt konstruerede identitet (i modellen kaldet
for Egoet) kunne give dig en dybere
ro, en større selvstændighed og en mere kritisk distance til din tankestrøm i
praktikåret?
-
Den sidste del af din
professionsidentitet i denne model er den mængde af naturfaglig viden og
kunnen som du indtil nu har tilegnet dig igennem livet; prøv at opdele (det
vigtigste af) denne mængde i
o
Niveau
1: De nye faglige ønsker, lyster og interesser, som du har, men som du endnu
ikke har arbejdet målrettet og vedholdende på at tilegne dig (de faglige
frø)
o
Niveau
2: Den faglige viden og kunnen, som du jævnligt øver dig i/repeterer; det som
du arbejder målrettet og vedholdende på at blive bedre til (de faglige
spirer)
o
Niveau
3: Den faglige viden og kunnen, som du mestrer; det du er helt sikker i, det
som rutine for dig, det du kan på rygmarven vidensmæssigt og
færdighedsmæssigt (de modne faglige frugter)
Forberedelse
til timerne efter formiddagspausen:
Den
fællesfaglige naturfagsprøve
Læs
følgende sider omkring naturfagene og den fællesfaglige naturfagsprøve
til
mandag d. 13. juni. Vi kommer til at arbejde med forberedelse til biologi og
geografiprøverne
og med den nye fællesfaglige prøve. Vi kommer til at
arbejde
både praktisk og teoretisk med prøverne og forberedelsen til denne.
Fællesfaglige
fokusområder
http://ntsnet.dk/fællesfagligefokusområder
Organisering
af naturfagstimerne
http://ntsnet.dk/fællesfagligt/organisering
inkl. disse afsnit:
●
Se vejledende timetal og forslag til
fordeling
●
Se forslag til fleksibel årsplanlægning af
naturfagsundervisningen
/Martin Søgaard
Skriv
dig i løbet af formiddagen på den liste over samtaler, som fra denne time hænger
på opslagstavlen i undervisningslokalet i Mindedal (over akvariet).
|
25
|
Tema:
Afrunding af semestret og det sidste afsæt til årspraktikken
Mulighed
for at få en
individuel
evaluerings- og vejledningssamtale, målrettet mod årspraktikken.
|
Samtaler
(20 minutter per person) i løbet af de disponible dage mandag den 20. og
tirsdag den 21. juni (jeg hænger en liste op på opslagstavlen i Mindedal, som
man kan skrive sig på)
|
Litteratur
Om
undervisningen i linjefaget Naturfag:
www.naturfagsundervisning.dk
Om
artskendskab og naturformidling:
”Træer og Buske i landskabet”, Vedel og Møller, Politikens
Håndbøger 2013.
”Fuglene i Danmark”, Meltofte og Fjeldså,
”Spis Vilde Planter”, Agerbo og Nissen, Gyldendal 2013.
”På jagt efter små dyr i vandet”, Peter Nielsen, Gyldendal
2008.
”Natur 15 Lommekalenderen”, Forlaget Rhodos, 2013.
www.fugleognatur.dk
Om
hvad der er aktuelt indenfor den naturvidenskabelige forskning:
www.videnskab.dk
Om
undervisning i skolefagene:
www.biologifaget.dk
www.geografifaget.dk
www.naturteknikfaget.dk
Metoder
Udover en række almene metoder (som undervisningsplaner,
evaluering og IT) så lægger vi i naturfag vægt på:
-
læring og undervisning i naturen året rundt
-
iagttagelser, undersøgelser og eksperimenter
-
at de studerende selv kommer på banen som
undervisere for holdet
-
at undervisningen bliver til i dialog og i
fællesskab imellem læreren og de studerende
Lærerens
forventninger til dig som studerende
-
at du sætter dig grundigt ind i
undervisningsplanen og aktivt arbejder med på at opfylde formålet og nå
målsætningen
-
at du forbereder dig til timerne som beskrevet
i den ugentlige opdatering af Undervisningsplanen.
-
at du komme stabilt til timerne og melder afbud
så vi har det med til dagens tjek-ind, gerne på min mobil: 42 40 02 26
Ingvar Haubjerg Nielsen
Undervisningsplan
Naturfag 2. årgang forår 2015
-
Opdateret
17. juni
Formål
Formålet med linjefaget er at sætte naturen
i centrum for undervisningen, både den natur som omgiver os og den natur
som vi selv består af – med henblik på at opnå en dybere, bredere og mere
detaljeret forståelse af, hvordan naturen i og omkring os er bygget op,
fungerer og kan udforskes og formidles.
Formålet er også at lave en undervisning og et læringsmiljø, som er
-
inspireret af traditionen efter Grundtvig og Kold
-
baseret på forskningen indenfor naturvidenskab og indenfor undervisning og
læring
Hensigten er alt i alt at uddanne så
gode lærere som muligt, der kan varetage undervisningen i naturfagene
biologi, geografi og natur/teknologi i de frie skoler, og som kan bidrage med oplivende livsoplysning omkring
naturoplevelser, naturfaglig indsigt og bæredygtig udvikling såvel lokalt som
globalt.
Målsætning
Målet for linjefaget er generelt, at den enkelte studerende
-
tilegner sig en dybere faglig indsigt, viden og
færdigheder indenfor udvalgte, eksemplariske naturfaglige emner (linjefagets
kerneområder) på et faglærerniveau (begynder)
-
opnår et bredt overblik over
hvad der er aktuelt inden for natur-fagområdet (naturfaglige nyheder) og i
naturen (naturen netop nu) året rundt
-
arbejder hen imod at
kunne lave en professionel faglig formidling
og didaktisk refleksion
Målet med dette forløb er der ud over særligt
at forberede
de studerende fagligt og fagdidaktisk til at
kunne begynde at undervise i naturfag ude i skolerne i praktikåret – med
særligt henblik på skolefagene biologi, geografi og natur/teknik.
Indhold
Uge
|
Indhold
|
Forberedelse og info
|
3
|
Intro til linjefaget Naturfag; holdet,
undervisningsplanen og undervisningsgrupperne.
Grupperne
forbereder deres undervisning; de har tid til at gøre det i
undervisningstiden, her i uge 3 fra 10.35 -12.30 og i uge 5 fra 8.30 – 10.10.
Samtidig
med det er der individuelle samtaler med Ingvar.
Samtalerne
har fokus på din baggrund for
faget, på hvilke interesser og
fremtidsdrømme du har indenfor faget og på, hvordan du nu står i forhold
til undervisningsplanens målsætning og
forventninger
|
Vi
fordeler holdet på 3 faggrupper: natur/teknik, biologi og geografi – så vidt
muligt efter interesse, dog således at der er minimum 7 studerende i hver
faggruppe.
Efter
et indledende møde med udveksling af ideer og erfaringer deler hver faggruppe
sig i 2 undervisergruppe, der hver især begynder at forberede deres
undervisningsgang (se opgavebeskrivelsen under den uge, hvor I skal undervise
holdet).
Vi
skal også have fordelt de første 8 af de 30 fuglearter, som vi gennemgår i
løbet af dette semester: Opgaven er at blive ”professor” i denne ene fugleart
og formidle den bedst muligt i ord, tekst og billeder til resten af holdet i
næste uge.
Tidsrammen
er 5-10 minutter per fugl/professor.
Medbring
dit UNI-Login.
Forbered
dig på samtalens 3 fokuspunkter.
|
4
|
Naturen netop nu:
Januar.
Fokus
på træer og fugle i vinterlandskabet.
De
første 8 fuglearter præsenteres af dagens fugleprofessorer: Opgaven er at
formidle fuglens naturhistorie i ord, billeder og lyd (find dens stemme på
DOF’s hjemmeside) på 5-10 minutter, med holdet som målgruppe og foran tavlen
i Mindedal.
Efter
formiddagspausen underviser jeg i træer og buske ude i vinterlandskabet.
Naturfaglige nyheder
-
de vigtigste naturfaglige nyheder fra ind- og udland…
|
Vi
går en tur ud i landskabet efter formiddagspause.
Læs
om følgende arter af træer og buske: Eg, bøg, Hestekastanje, Rød-el, Grå-pil,
Alm. Hyld og Hassel, gerne i grundbogen ”Træer og buske i Danmark”.
Læs
om følgende fuglearter: Gråspurv, Musvit, Rødhals, Spurvehøg, Fiskehejre,
Ravn, Hættemåge og Grågås.
Den
fuglebog, som jeg synes har de bedste naturhistorier, er ”Fuglene i Danmark”,
redigeret af Meltofte og Fjeldså.
Læs
januar måned igennem i ”Natur 15 – lommekalenderen”.
|
5
|
Fagligt fokus:
Natur/teknik.
Grupperne
forbereder deres undervisning fra 8.30 – 10.10.
Samtidig
med det er der individuelle samtaler med Ingvar.
|
Gruppe
1 underviser holdet fra 10.35 til 12.30, inklusive tid til afsluttende
feedback og didaktiske diskussion.
Gruppens
opgave er at sætte sig ind i portalen
www.naturteknikfaget.dk
og udvælge og formidle det af indholdet,
som de finder mest interessant og relevant for holdet.
Undervisningen
skal både indeholde teori og praksis, og undervisergruppen skal i god tid lægge
ud på Fronter, hvordan resten af holdet skal forberede sig til deres
undervisning.
Vi
får besøg af en gruppe HF’ere far 10.35 – 12.30
|
6
|
Naturfaglige nyheder
-
udvalgte naturfaglige og lærerfaglige nyheder
-
introduktion til gode naturfaglige nyhedskilder
Fagligt fokus: Natur/teknik.
|
Åbent
hus: Vi får formodentlig besøg af kommende ansøgere i timerne denne dag.
Vi
fordeler de næste 8 fuglearter.
Gruppe
2 underviser holdet fra 10.35 til 12.30, inklusive tid til afsluttende
feedback og didaktiske diskussion.
Gruppens
opgave er at sætte sig ind i portalen
www.naturteknikfaget.dk
og udvælge og formidle det af indholdet,
som de finder mest interessant og relevant for holdet.
Undervisningen
skal både indeholde teori og praksis, og undervisergruppen skal i god tid
lægge ud på Fronter, hvordan resten af holdet skal forberede sig til deres
undervisning.
|
|
|
Vinterferie
|
8
|
Naturen netop nu: Februar.
Fokus
på træer og fugle i vinterlandskabet.
Naturfaglige nyheder
Dagens
fugleprofessorer:
Blåmejse
– Julie
Solsort
– Kirsten
Gærdesmutte
– Kristoffer
Ringdue
– Sonai
Bogfinke
– Sofie
Sanglærke
– Emil
Krage
– David
Troldand
- Magnus
|
Vi
går en tur ud i landskabet efter formiddagspausen og frem til frokost; husk
påklædning til skiftevis at stå og gå.
Læs
om følgende arter eller slægter af træer: Birk, Lind, Taks, Ahorn, Ask,
Skov-fyr, gran og ædelgran, gerne i grundbogen ”Træer og buske i Danmark”.
Læs
om følgende fuglearter: Blåmejse, Solsort, Gærdesmutte, Ringdue, Bogfinke,
Sanglærke, Krage og Troldand.
Læs
februar måned igennem i ”Natur 15 – lommekalenderen” + artiklen ”Askevældet”.
|
9
|
Tema: Laboratorieøvelser – en smagsprøve på
det videnskabelige laboratoriearbejde, tilpasset og målrettet forholdene ude
på skolerne
-
introduktion til temaet
-
gennemgang af laboratorierne
-
dannelse af 6 forskerteam
-
forskerteamet konstituerer sig og planlægger arbejdet
-
gennemgang, klargøring og ordning af udstyret til
teamets første laboratorieøvelse
-
forskerteamet går i gang med at lave de 6
laboratorieøvelser, på de 6 poster eller stationer i laboratorierne, i den
aftalte rækkefølge
-
forskerteamet laver en samlet rapport over de 6 forsøg,
hvor der lægges vægt på, hvad det mest lærerige ved hvert forsøg var, om
noget kunne gøres bedre eller tilføjes til forsøget og på nogle didaktiske og
pædagogiske refleksioner over hvordan man bedst muligt kan lave forsøget med
eleverne ude i skolerne
-
Rapporten afleveres i mappen ”Laboratorieøvelser – en
smagsprøve”.
Efter
formiddagspausen er der individuelle samtaler med Ingvar i Blå Stue, samtidig
med at teamene arbejder videre med forsøgene.
|
Du
kan læse om de fleste af laboratorieøvelserne under overskriften
”Aktiviteter” på siderne
www.naturteknikfaget.dk
,
www.geografifaget.dk
og
www.biologifaget.dk
; vi skal lave forsøgene ”Intro til
mikroskopet”, ”Mikroskopi af grønkorn”, ”Hjemmelavet drivhuseffekt” (står
under ”Giv den gas”), ”Dyrk bakterier”, ”Bakterier på mobilen”, ”Påvisning af
stivelse i mad” og ”Koldt og varmt vand i havet”.
Læs
om den sidste af laboratorieøvelserne her:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311842
|
10
|
Tema: Laboratorieøvelser – en smagsprøve på
det videnskabelige laboratoriearbejde, tilpasset og målrettet forholdene ude
på skolerne
Efter
et kortere oplæg fra mig arbejder teamene videre med forsøgene; jeg er til
stede med råd og vejledning frem til formiddagspausen – efter den har jeg så
individuelle samtaler frem til cirka kl. 12; planen er at tale med
Christoffer, Kristina, Laurits, Troels og Frederik i dag.
|
Målet
for dagens arbejde er:
-
Teamet får prøvet de 6 forsøgsopstillinger
-
Teamet afleverer en rapport over forsøgsarbejdet i
mappen ”Laboratorieøvelser – en smagsprøve…”
-
Teamet sætter den sidste forsøgsopstilling pænt på
plads; de fleste materialer skal i en af plastopbevaringskasserne med låg og sætter
på plads (mærkes med Dymo’en) under laboratoriebordet ved nordvinduet i
laboratoriet
-
Teamets akvarium (nr. på akvariet svarer til teamets
nr.) er rengjort og tjekket som beskrevet i forsøgsvejledningen, så det er
klart til forløbene efter Påske.
|
|
|
Praktik
og Påske
|
15
|
Tema: Udeskole - vi
bruger skolehaver som laboratorier for forsøg med økologi og med læringsmål
Udeskoleforløb
med skole- og forsøgshaver, målrettet mod biologi i 7.-9-.klasse.
Med
udgangspunkt i de nye fælles mål for faget biologi skal vi prøve at undersøge,
hvordan man kan arbejde med kompetenceområder/mål og læringsmål indenfor et udeskoleforløb,
der foregår i 3 forskellige former for skolehaver.
|
Læs
siden om skolehaverne:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311832
Læs
side 3-25 i bogen ”På jagt efter små dyr i vandet”.
Team
1 begynder skolehavearbejdet i køkkenhaven, team 2 i blomsterhaven nord for
køkkenhaven, team 3 i vandhaven og team 4 i blomsterhaven vest for vandhaven.
|
16
|
Fagligt fokus: Biologi.
Vi
begynder med en fælles tjek-ind og et kort oplæg 08.15 i Mindedal.
Udeskoleforløbet
fortsættes fra ca. 8.35– 10.10: Team 4 arbejder i køkkenhaven (begynd med at
klargøre jorden i græskarbedet syd-vest for drivhuset + sæt kæmpegræskar, kæmpesolsikke
og tagetes til forspiring + sæt gerne en mejsekasse op i køkkenhaven, så de
kan spise larverne der kommer i kålen…), team 1 i blomsterhaven nord for køkkenhaven
(lav jeres bed derfra hvor team 2 nåede i sidste uge; rens jorden syd for
skuret og helt ind til hyldebusken grundigt for brændenælder (spis dem!) og
andet invasivt rodukrudt ), team 2 i vandhaven(undersøg dyrelivet og lug
dunhammer væk (spis dem!) og team 3 i blomsterhaven vest for vandhaven (lav
jeres bed derfra hvor team 4 nåede i sidste uge, men ikke der hvor et team
fra Balancen er ved at gøre deres område klart).
Individuelle
evalueringssamtaler med Tine, Kristina og Jonathan, fra 9.20 i Blå Stue: Tine
kommer 9.20, Kristina banker på 9.35 og Jonathan banker på 9.55.
|
Læs
side 26-45 i bogen ”På jagt efter små dyr i vandet”.
Gruppe
3 underviser holdet fra 10.35 til 12.30, inklusive tid til afsluttende
feedback og didaktiske diskussion.
Gruppens
opgave er at sætte sig ind i portalen
www.biologifaget.dk
og udvælge og formidle det af indholdet, som de finder mest interessant
og relevant for holdet – herunder
gerne eksempler på prøvespørgsmål.
Undervisningen
skal både indeholde teori og praksis, og undervisergruppen skal i god tid
lægge ud på Fronter, hvordan resten af holdet skal forberede sig til deres
undervisning.
|
17
|
Fagligt fokus: Biologi.
Vi
begynder med et fælles tjek-ind og et kort oplæg 08.15, herunder fordeling af
maj måneds arter af spiselige planter og spændende fugle på holdet + aftale
om hvad vi gør med friskoleeleverne fra 10.35.
Udeskoleforløbet
fortsættes fra ca. 8.45– 10.10: Team 3 arbejder i køkkenhaven, team 4 i
vandhaven, team 1 i vandhaven og team 2 i køkkenhaven. NB: Vi får som aftalt
besøg i dag af elever fra Ollerup friskole, som vi fordeler på de 4 team som
så tager dem med i deres arbejde.
Individuelle
evalueringssamtaler med Peter, Malaika og Rasmus, fra 9.20 i Blå Stue: Peter
kommer 9.20, Malaika banker på 9.35 og Rasmus banker på 9.55.
|
Læs
side 46 -71 i bogen ”På jagt efter små dyr i vandet”.
Gruppe
4 underviser holdet fra 10.35 til 12.30, inklusive tid til afsluttende
feedback og didaktiske diskussion. NB: Vi får som aftalt besøg i dag af
elever fra Ollerup friskole, som jeg tænker enten er med i den undervisning i
biologi som gruppen har tilrettelagt, eller vi afsætter et par folk til at
tage elevene med ned til dammen og lave vandundersøgelser med dem der.
Gruppens
opgave er at sætte sig ind i portalen
www.biologifaget.dk
og udvælge og formidle det af indholdet, som de finder mest interessant
og relevant for holdet holdet – herunder
gerne eksempler på prøvespørgsmål.
Undervisningen
skal både indeholde teori og praksis, og undervisergruppen skal i god tid
lægge ud på Fronter, hvordan resten af holdet skal forberede sig til deres
undervisning.
|
18
|
Lærerens stund: Opsamling af det faglige
fokus på Biologi, af arbejdet med skolehaver ift. forsøg og fælles mål, og
måske et par naturfaglige nyheder.
Naturen
netop nu: Maj.
|
Medbring
gerne computer eller Ipad til morgentimerne, og dit uni-login.
Vi
går en tur ud i landskabet efter formiddagspausen og ser på nogle af Maj
måneds aktuelle arter af urter og fugle.
Læs
om følgende arter af urter: Mælkebøtte, Løgkarse, Ramsløg, Skovmærke,
Skovsyre, Skvalderkål, Stor nælde og Vandkarse i ”Spis vilde planter”.
Læs
om følgende fuglearter: Landsvale, Løvsanger, Stillits, Gøg, Rørhøg,
Sangdrossel og Allike.
Læs
maj måned igennem i ”Natur 15 – lommekalenderen”.
|
|
|
Faguge
+ praktikforberedelsesuge
|
21
|
Fagligt fokus: Geografi
Vi
begynder med en fælles tjek-ind og et kortere oplæg om det sidste praktiske
arbejde med skolehaver som
forsøgslaboratorier 08.15.
Udeskoleforløbet
fortsættes fra ca. 8.45– 10.10: Det praktiske arbejde i skolehaverne
færdiggøres i disse timer, ud fra morgenens oplæg.
Hvis
alt er gået som planlagt (se ugerne ovenfor), så har alle team nu været igennem
alle 3 forskellige former for skolehaver (vand-, blomster- og køkkenhave).
Det
vi mangler i haverne er
-
at få tilsået de sidste blomsterhaver (jeg forklarer
hvordan i oplægget) samtidig med at de to team afprøver den nye ”Smådyr fra
landjorden” – bestemmelsesdug og ”Små dyr i hus og have”.
-
at få lavet et par forsøgsbede færdige i køkkenhaverne:
Kartoffelbedet luges, hyppes og ½-delen af de dækkes med plantemateriale
(ukrudt luget op fra de andre bede) – og porrebedet tilplantes (jeg forklarer
hvordan) og ½-delen dækkes
-
og så var der vist et team som ikke kom i vandhaven som
planlagt; de kan så gøre det denne gang: Her afprøves bestemmelsesdugen om
vanddyr + bogen ”Små dyr i sø og å”.
Individuelle
evalueringssamtaler med Kirsten og Rasmus i Blå Stue: Kirsten kommer 9.30 og
Rasmus banker på 9.50.
|
Gruppe
5 underviser holdet fra 10.35 til 12.30, inklusive tid til afsluttende
feedback og didaktiske diskussion.
Gruppens
opgave er at sætte sig ind i portalen
www.geografifaget.dk
og udvælge og formidle det af indholdet, som de finder mest interessant
og relevant for holdet – herunder
gerne eksempler på prøvespørgsmål.
Undervisningen
skal både indeholde teori og praksis, og undervisergruppen skal i god tid lægge
ud på Fronter, hvordan resten af holdet skal forberede sig til deres
undervisning.
|
22
|
Fagligt fokus: Geografi
Vi
begynder 08.15 med en fælles tjek-ind og et kort oplæg om at lave et
undervisningsforløb mv.
Udeskoleforløbet
fortsættes fra ca. 08.45 til 10.10: Det praktiske og teoretiske arbejde med
skolehaverne afsluttes i disse timer; hvert team laver et undervisningsforløb
i skolehaver på 3-5 lektioner. Udover tidsplanen for disse lektioner skal det
indeholde et formål, 2-4 af de nye fælles mål og en liste over materialer
(jfr. den model for en undervisningsplan som jeg viser jer). Undervisningsforløbet
afleveres på siden ”Havedagbog” senest fredag den 12. juni:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311828
.
|
Kig
på dette eksempel på et af de nye fælles mål, som kunne opfyldes med et
skolehaveforløb:
http://www.emu.dk/omraade/gsk-l%C3%A6rer/ffm/biologi/7-9-klasse/unders%C3%B8gelse/evolution/fase-1
Kig
på det tværfaglige undervisningsforløb om skolehaver som ligger på emu.dk;
følg dette spor ind til siden:
http://www.emu.dk/modul/skolehaver-undervisningsforl%C3%B8b
Gruppe
6 underviser holdet fra 10.35 til 12.30, inklusive tid til afsluttende
feedback og didaktiske diskussion.
Gruppens
opgave er at sætte sig ind i portalen
www.geografifaget.dk
og udvælge og formidle det af indholdet, som de finder mest interessant
og relevant for holdet holdet – herunder
gerne eksempler på prøvespørgsmål.
Undervisningen
skal både indeholde teori og praksis, og undervisergruppen skal i god tid
lægge ud på Fronter, hvordan resten af holdet skal forberede sig til deres
undervisning.
|
23
|
Naturen
netop nu: Juni.
Naturfaglige nyheder
|
Om
morgenen er der naturfaglige nyheder, og efter en lille pause går vi udenfor
i ”Det grønne klasseværelse” for at lave en sidste øvelse/et forsøg, som I
kunne overveje at prøve at lave med en klasse.
Vi
går en tur ud i landskabet efter formiddagspausen.
Hav
beklædning og fodtøj til at kunne gå og arbejde ude, også på våd bund.
Læs
om følgende arter af urter: Hjulkrone, Sødskærm, Hundegræs, Almindelig
Mangeløv, Blærerod, Vandmynte, Majgøgeurt, Tiggerranunkel, Kildemos og
Padderok.
Læs
om følgende dyrearter: Stær, Rørsanger, Nattergal, Stor Flagspætte,
Dammusling og Hvirvler.
Læs
juni måned igennem i ”Natur 15 – lommekalenderen”
|
|
|
Specialekurser
|
25
|
Afrunding
af semestret
: Vi
runder dette første semester af naturfagslæreruddannelsen af med en sidste
aktivitet ude i naturen: Udesidning med fokus på
-
refleksion over dit formål med det
næste år
-
sansning af naturen omkring dig
når du sidder alene og stille midt i den
Evaluering
af semestret
: Efter
formiddagspausen evaluerer vi ved at lave konkrete
og begrundede ændringsforslag til denne undervisningsplan (fokus på indhold),
ud fra de erfaringer, indsigter og holdninger som I har nu og med henblik på
at opfylde fagets formål og mål bedst muligt.
Vi laver 4 grupper (skovlene, kultivatorerne,
riverne og såmændene) der skal løse disse opgaver:
-
tage en runde med ideer til
ændringsforslag til undervisningsplanen
-
tage en didaktisk diskussion af
ændringsforslagene og prioritere dem (1-3) som der er størst opbakning til i
gruppen og som I synes er bedst didaktisk begrundede
-
fremlægge (de vigtigste af) jeres
ændringsforslag på 5 minutter og bagefter lede 5 minutters spørgsmål til og
didaktisk debat af jeres ændringsforslag
-
i løbet af gruppearbejdstiden løse
jeres opgave i Insektbedet som beskrevet på tavlen
|
Påklædning
til at kunne gå en tur ud i naturen – og til at kunne sidde stille ½ times tid
et sted i naturen (tøj til at holde varmen/skygge for solen + noget at sidde
på, for eksempel et tæppe).
Påklædning
til at kunne arbejde en sidste gang med jorden i 15 minutter.
Læs
undervisningsplanen igennem fra en ende af, noter dig de steder hvor du synes
at indholdet kunne gøres bedre eller erstattes af noget andet og forbered dig
på at fremlægge dit eventuelle ændringsforslag til undervisningsplanen for
gruppen + argumentere didaktisk for det.
Du
skal altså fokusere på indholdet i
undervisningsplanen (den midterste spalte), men vær bevidst om at indholdet
skal vælges så det er med til at opfylde formålet med og nå målene i
undervisningsplanen.
|
26
|
Individuel vejledning om undervisning i
naturfag i praktikåret
|
Mulighed
for individuel vejledning om undervisning i Naturfag i praktikåret – hvis du
har ønske om det så book en tid til en samtale i løbet af de disponible dage
mandag den 23. og tirsdag den 24. juni (jeg hænger en liste op på
opslagstavlen i Mindedal).
|
Litteratur
”Natur 15 Lommekalenderen”, Forlaget Rhodos, 2013.
”Træer og Buske i landskabet”, Vedel og Møller,
Politikens Håndbøger 2013.
”Spis Vilde Planter”, Agerbo og Nissen, Gyldendal 2013.
”På jagt efter små dyr i vandet”, Peter Nielsen,
Gyldendal 2008.
(disse 5 grundbøger koster i alt cirka 540 kr. i Troels
boghandel, hvor vi får 10 % rabat)
www.videnskab.dk
www.biologifaget.dk
www.geografifaget.dk
www.naturteknikfaget.dk
www.naturfagsundervisning.dk
Metoder
Udover en række almene metoder (som undervisningsplaner,
evaluering og IT) så lægger vi i naturfag vægt på:
-
læring
og undervisning i naturen året rundt
-
iagttagelser,
undersøgelser og eksperimenter
-
at
de studerende selv kommer på banen som undervisere for holdet
-
at
undervisningen og undervisningens kvalitet bliver til i løbende dialog imellem
læreren og de studerende
Lærerens
forventninger til dig som studerende
-
at
du sætter dig grundigt ind i undervisningsplanen og aktivt arbejder med på at
opfylde formålet og nå målsætningen
-
at
du komme stabilt til timerne og ellers melder afbud på Fronter eller til mig
-
at
du forbereder dig til timerne som beskrevet i Undervisningsplanen
-
at
du deltager opmærksomt, aktivt og konstruktivt i timerne og løser de aftale
opgaver om oplæg mv.
Ingvar Haubjerg Nielsen
|
|
|
|
|
|