Undervisningsplaner for linjefaget Naturfag på 2. årgang

Undervisningsplan Naturfag 2. årgang forår 2016

-        Opdateret 10. juni (planerne for uge 24)

 

Formål

 

Formålet med linjefaget er at sætte naturen i centrum for undervisningen, både den natur som omgiver os og den natur som vi selv består af – med henblik på at opnå en så stor viden og indsigt som muligt om naturen og om livet, og blive så dygtige som muligt til at formidle denne viden i form af undervisning og naturvejledning.

 

Formålet er også at lave en undervisning og et læringsmiljø, som er

-        inspireret af traditionen efter Grundtvig og Kold

-        baseret på forskningen indenfor naturvidenskab og indenfor undervisning og læring

 

Hensigten er alt i alt at uddanne så gode lærere som muligt, der kan varetage undervisningen i naturfagene biologi, geografi og natur/teknologi i de frie skoler, og som kan bidrage med oplivende livsoplysning omkring naturoplevelser, naturfaglig viden og bæredygtig udvikling.

 

Målsætning

Målet for linjefaget er at den enkelte studerende                                    

- tilegner sig en dybere faglig indsigt, viden og færdigheder indenfor udvalgte naturfaglige områder

- opnår et bredt overblik over hvad der sker indenfor den naturvidenskabelige forskning (bortset fra fysik/kemi) og over en række udvalgte, almindeligt forekommende arters kendetegn og naturhistorie

- træner i at forberede, gennemføre og evaluere naturfaglig undervisning , i samarbejde med andre studerende og i dialog med faglæreren

Målet med dette forløb er der ud over særligt at forberede den enkelte fagligt og fagdidaktisk til at kunne begynde at undervise i naturfag ude i skolerne i praktikåret – med særligt henblik på skolefagene biologi, geografi og natur/teknologi.

 

Indhold

Uge

Indhold

Forberedelse og info

2

Intro til linjefaget Naturfag; undervisningsplanen, holdet og undervisningsgrupperne.

 

Jeg byder velkommen, gennemgår undervisningsplanen og organiserer fordelingen af holdet på de 6 undervisergrupper: 2 i natur/teknik, 2 i biologi og 2 i geografi, således at vi ender med minimum 4 personer i hver undervisergruppe.

 

Bagefter introducerer jeg arbejdet med artskendskab og naturformidling, og vi uddeler formidlingen af de første 8 (dyrearter) af de 80 arter, som vi gennemgår i løbet af semestret.

 

Vi hører også lige, om der er nogen som allerede nu har lyst til at forberede (være tovholder for) en interessegruppe i Natur/teknik i uge 4 og 5; det kunne være at finde og ansøge (faglæreren) om forsøgsudstyr, hente undervisningsmaterialer på Amtscentralen, hyre en gæstelærer mv.

 

Til sidst bliver der tid til, at undervisegrupperne kan mødes og begynde at forberede deres undervisning + at de 8 som skal formidle en dyreart i næste uge kan få råd og vejledning af mig.

 

 

Timerne denne mandag begynder først 10.35, da der er fælles skolestart fra kl. 9.

 

Læs undervisningsplanen igennem.

 

Medbring dit UNI-Login..

 

Tænk over, hvilken undervisergruppe (nat/teknologi, biologi eller geografi) du helst vil være med i (prioriter eventuelt 1-3).

 

Info om undervisergrupper:

Formålet med undervisergrupperne er – sammen med andre studerende - at træne i at forberede, gennemføre og evaluere naturfaglig undervisning.

 

Undervisningen skal være en blanding af teori og praksis (opgaver, eksperimenter, feltarbejde mv.) og vare en sædvanlig dobbelttime (115 minutter) inklusive pause og tid til

-        10 minutters evaluering og didaktisk diskussion (det vil sige diskussion af undervisningens formål, mål, metoder, materialer, dagsorden mv.)

-        Faglærerens 5 minutter: Jeg får de sidste 5 minutter af timen til at komme med mine faglige og fagdidaktiske kommentarer til undervisningen; dvs. at det er her jeg kommenterer, hvad der eventuelt har været af faktuelle fejl eller unøjagtigheder i undervisningen – jeg afbryder altså ikke jeres undervisning med rettelser ol. undervejs, men hvis dem der underviser bliver i tvivl om noget, så kan de vælge at spørge mig undervejs – så kan det jo være at det er noget jeg ved og hurtigt kan afklare.

 

Målgruppen for undervisningen er naturfagsholdet; vi skal altså ikke lade som om vi er for eksempel 4. klasse, men når I nu underviser lærerstuderende i emnerne, så sørg for (om ikke andet i den afsluttende didaktiske diskussion) at de får lejlighed til at diskutere, hvordan man kunne gribe emnerne an, hvis nu det var 4. klasse eller en anden målgruppe.

 

Husk også at drøfte og forberede, hvordan I vil tilrettelægge evalueringen af jeres undervisning; det er klogt at forberede evaluering (mindst) lige så omhyggeligt som selve undervisningen, blandt andet fordi det er ”følsomt” og fordi udbyttet af evalueringen afhænger MEGET af hvordan den er tilrettelagt.

 

Du kan læse mere om mit forslag til indholdet i hver undervisergruppes undervisning i den uge, hvor de har undervisning – for eksempel om Natur/teknologi i uge 4.

 

Info om opgaven med at formidle 1 art: Opgaven er

1)     at sætte sig ind i mest muligt viden om arten, blive ”professor” i arten, så at sige.

 

2)     at formidle artens naturhistorie på en så spændende og lærerig måde som muligt, med ord, billeder og lyd (find for eksempel fugles stemmer på DOF’s hjemmeside), med holdet som målgruppe og foran tavlen i Mindedal. Du har 5 minutter.

 

3

Aktuelt fra naturens og naturvidenskabens verden – januar måned

 

I disse timer beskæftiger vi os med, hvad der er aktuelt ude i naturen og i nyhedsstrømmen om naturvidenskab og undervisning.

 

Først skal vi høre 8 aktuelle arters naturhistorie; hver naturformidler har 5 minutter til at fortælle om sin art, og når vi har hørt om alle arterne er der tid til spørgsmål og kommentarer.

 

Derefter kommer jeg med en række udvalgte nyheder fra naturvidenskabens eller undervisningens verden, sætter dem lidt i perspektiv (for eksempel i forhold til videnskabsteorien) og man er velkommen til at stille spørgsmål og kommentere undervejs.

 

Efter formiddagspausen går vi en tur ud i det lokale landskab for at se på dagens 8 træarter, og på hvad der ellers rører sig af liv derude.

Påklædning til at kunne være ude i landskabet efter formiddagspausen.

 

Læs om følgende arter af træer og buske: Eg, bøg, Hestekastanje, Rød-el, Grå-pil, Alm. Hyld og Hassel, for eksempel i bogen ”Træer og buske i Danmark”.

 

Læs om følgende øvrige arter: Gråspurv, Musvit, Rødhals, Spurvehøg, Fiskehejre, Fuglekonge, Ravn, Ræv, Odder, Rådyr, Tusindfryd, Fløjlsfod og Østershat, for eksempel i bogen ”Fuglene i Danmark”, redigeret af Meltofte og Fjeldså (den har efter min mening de bedste fugle-naturhistorier).

 

Mulighed for yderligere forberedelse: Læs januar måned igennem i ”Natur 15 – lommekalenderen”.

4

Fagligt fokus: Natur/teknologi   

 

I disse timer har vi fokus på undervisning i faget Natur/teknologi.

 

Undervisergruppe 1 underviser holdet fra 08.20 til 10.10, inklusive tid til spørgsmål, feedback og didaktisk diskussion.

 

Efter formiddagspausen er der så selvorganiseret fordybelsesarbejde i Natur/teknik: Det kunne for eksempel være en teoretisk fordybelse i form af at sætte sig grundigere ind i www.naturteknikfaget.dk   eller i  at læse fagets formål og undervisningsvejledning på www.emu.dk , eller det kan være en praktisk fordybelse i form af afprøvning af noget laboratorie- eller feltarbejde.

 

Fra 11.00 har jeg 5 individuelle evalueringssamtaler a 15 minutter i Blå Stue.

 

I denne uge vil jeg gerne tale med Amalie, Claus, Jonas, Live og Jonathan.

Læs på Viggo, hvad undervisergruppe 1 (Henriette, Anders, Live) har lagt ud til os (holdet + lærer) af forberedelse.

 

Husk dit UNI-login, så du kan arbejde på www.naturteknikfaget.dk

 

Tænk over, hvad du kunne tænke dig at fordybe dig i indenfor natur/teknik i timerne efter formiddagspausen.

 

Hvis du er sat på til samtale i denne uge så tænk over de 3 fokuspunkter:

-        Hvordan ser det ud med din trivsel, dit fremmøde og din forberedelse?

-        Hvordan arbejder du med tilegnelsen af faglig viden og kunnen og med udviklingen af din naturfaglige professionsidentitet?

-        Hvordan oplever du timerne i Naturfag – hvad mener du er særligt godt og velfungerende, og er der nogle områder, hvor du synes at det kunne være bedre eller anderledes?

 

 

 

Info til undervisergruppen:

 

Gå ind på www.naturteknikfaget.dk   under fanen ”Forløb” og find redaktørens (Gry Riemann) forslag til en årsplan for 4. klasse i skoleåret 15/16.

 

Læs forløbet igennem fra august til juni.

 

Vælg 2 af emnerne som I vil undervise holdet i – jeg vil foreslå emnerne ”Vejr og Klima” og ”Vi undersøger Afrika”, men det er op til undervisergruppen at bestemme hvilke af forløbets emner I vil undervise holdet i; bare sørg for at koordinere det med den anden undervisergruppe i natur/teknologi.

 

Ud over at undervise i det faglige stof så skal I som sagt sørge for at planlægge og sætte tid af til de 10 minutters feedback og didaktisk diskussion + til faglærerens 5 minutter.

5

Fagligt fokus: Natur/teknik.

 

I disse timer har vi fokus på undervisning i faget Natur/teknik.

 

Jeg laver tjek – ind kl. 08.15.

 

Undervisergruppe 2 underviser holdet fra 08.20 til 10.10, inklusive tid til spørgsmål, feedback og didaktisk diskussion + faglærerens 5 minutter.

 

De 2 sidste af faglærerens 5 minutter har Peter fået til at give en besked.

 

Efter formiddagspausen samler vi kort op på sidste uges selvorganiserende fordybelse: Hvordan gik det og er der nogen der har planlagt at lave noget praktisk (laboratoriearbejde eller feltarbejde) i denne uges timer.

 

Fra 11.00 har jeg 5 individuelle evalueringssamtaler a 15 minutter i Blå Stue.

 

I denne uge vil jeg gerne tale med Mads, Henriette, Anders, Sille..

 

Vickie er gået over på religionsholdet – velkommen til Rasmus og Mikkel her på holdet.

 

Læs på Viggo, hvad undervisergruppe 2 (Bjarke, Mathias, Maria) har lagt ud til os (holdet + lærer) af forberedelse.

 

NB: Holdet har et ønske om at få mandagens lektier lagt ud på Viggo om fredagen.

 

Tænk over, hvad du kunne tænke dig at fordybe dig i indenfor natur/teknik i timerne efter formiddagspausen; vil du læse videre på teorien eller skal det denne gang være noget praktisk laboratorie- eller feltarbejde i natur/teknik som du arbejder med? En mulighed kunne være at samle og medbringe organisk husholdningsaffald til forsøg med at lave en indendørs kompost, eller det kunne være at samle og medbringe tørt husholdningsaffald, så man så kunne sortere, veje og lave robotter af.

 

Hvis du er sat på til samtale i denne uge så tænk over de 3 fokuspunkter:

-        Hvordan ser det ud med din trivsel, dit fremmøde og din forberedelse?

-        Hvordan arbejder du med tilegnelsen af faglig viden og kunnen og med udviklingen af din naturfaglige professionsidentitet?

-        Hvordan oplever du timerne i Naturfag – hvad mener du er særligt godt og velfungerende, og er der nogle områder, hvor du synes at det kunne være bedre eller anderledes?

 

Info til undervisergruppen:

 

Gå ind på www.naturteknikfaget.dk   under ”Emner” og find emnet ”Teknologi”

 

Klik på ”Teknologi” og vælg 2 af emnerne herinde, som I vil undervise holdet i – jeg vil foreslå emnerne ”Sukker” og ”Affald”, men det er op til undervisergruppen at bestemme hvilke emner I vil undervise holdet i; bare sørg for at koordinere det med den anden undervisergruppe.

 

Ud over at undervise i det faglige stof så skal I som sagt sørge for at planlægge og sætte tid af til de 10 minutters feedback og didaktisk diskussion + til faglærerens 5 minutter.

6

Aktuelt fra naturens og naturvidenskabens verden – februar måned

 

I disse timer beskæftiger vi os med, hvad der er aktuelt ude i naturen og i nyhedsstrømmen om naturvidenskab og undervisning.

 

Først skal vi høre 8 aktuelle arters naturhistorie; hver naturformidler har 5 minutter til at fortælle om sin art:

 

Blåmejse – Frederik

Solsort – Asbjørn

Gærdesmutte – Søren

Bogfinke – Mathias

Sanglærke – Mikkel R.

Krage – Claus

Troldand – Christoffer

Pindsvin – Sille

Egern – Theo

Hare – Live.

 

Derefter kommer jeg med en række udvalgte nyheder fra naturvidenskabens eller undervisningens verden, sætter dem lidt i perspektiv (for eksempel i forhold til videnskabsteorien) og man er velkommen til at stille spørgsmål og kommentere undervejs.

 

Efter formiddagspausen går vi en tur ud i det lokale landskab for at se på dagens 8 træarter, og på hvad der ellers rører sig af liv derude.

Vi går en tur ud i landskabet efter formiddagspausen og frem til frokost; husk påklædning til skiftevis at stå og gå; her torsdag formiddag ser vejrudsigten VÅD ud, så sørg for tøj til det J

 

Læs om følgende arter eller slægter af træer: Birk, Lind, Taks, Ahorn, Ask, Skov-fyr, gran og ædelgran, gerne i grundbogen ”Træer og buske i Danmark”.

 

Læs om følgende øvrige arter: Blåmejse, Solsort, Gærdesmutte, Ringdue, Bogfinke, Sanglærke, Krage, Troldand, Pindsvin, Egern, Hare og Judasøre

 

Mulighed for yderligere forberedelse: Læs februar måned igennem i ”Natur 15 – lommekalenderen” .

8

Laboratorieøvelser – en smagsprøve på laboratoriearbejde, målrettet til forholdene ude på skolerne

-        introduktion til dagens tema

-        gennemgang af laboratorieområdet i Mindedal

-        dannelse af 4 forskerteam

-        forskerteamene planlægger og fordeler dagens arbejdsopgaver

-        gennemgang og klargøring af udstyret til teamets første laboratorieøvelse

-        forskerteamet laver de 4 laboratorieøvelser i den aftalte rækkefølge; der er 30 – 40 minutter per øvelse.

-        når teamet har lavet den sidste øvelse, så ordnes og renses forsøgsudstyret, inden det stilles pænt på rette plads

-        forskerteamet laver én samlet lærings-rapport over de 4 forsøg, med 3 punkter:

- hvad var det mest interessante og lærerige ved hvert forsøg? Vedlæg de bedste billeder og de mest overraskende resultater eller erkendelser

- hvad tænker I om at lave disse forsøg med eleverne ude i skolerne?

- var der noget som kunne gøres bedre eller tilføjes til de 4 laboratorieforsøg eller til organiseringen af dagens timer?

- rapporten mailes til: naturnielzen@gmail.com

 

Vi skal denne gang lave 4 laboratorieøvelser:

1)     Mikroskopi: Celledelinger og grøntkorn

2)     Stereolup: Studer, tegn og prøv at sætte navne på detaljer i grus, sten, mos, lav og kviste under stereoluppen.

3)     Vandundersøgelse: Undersøg indholdet af kvælstof og fosfat, samt mål Ph, i prøver af akvarievand, vand fra vandhullet i Lærerskolens ”grønne hjerte” og eventuelt også prøver af drikkevand.

4)     Madundersøgelse: Påvisning og nedbrydelse af stivelse i fødevarer.

 

Forberedelse:

 

Gå ind på biologifaget.dk/aktiviteter/introduktion til mikroskopi; læs teksten og se videoklippet.

 

Gå ind på biologifaget.dk/aktiviteter/grønkornene i en plantecelle; læs teksten.

 

Gå ind på biologifaget.dk/aktiviteter/påvisning af stivelse i mad; læs teksten.

 

Gå ind på biologifaget.dk/aktiviteter/måling af nitrat og fosfat; læs teksten.

13

Åben uge

 

I denne uge skal jeg på et meget interessant og relevant stresshåndteringskursus i København, så jeg er her ikke.

 

Planen er, at morgenens timer er omlagt til en fuglesangstur en tidlig morgen i maj eller juni.

 

Timerne efter formiddagspausen:

 

Claus Frisk holder oplæg og lægger op til diskussion om menneskets evolution.

 

Derefter mødes undervisergruppe 3-6 for at forberede deres undervisning af holdet i de kommende uger bedst muligt.

 

Undervisergruppe 1 og 2 mødes for at forberede formidlingen af de 8 dyrearter som er på dagsordenen i uge 17; fordel arterne imellem jer, læs mest muligt om deres naturhistorie (for eksempel i de stabler af fagBLADE som ligger i skabet i ”Thor”) og forbered en spændende formidling af deres naturhistorie til uge 17.

 

Har du mødt en lærer derude, som kan komme som gæstelærer i uge 24 og give os råd, ideer og vejledning til at lave afgangsprøver i biologi og i geografi? Send mig en mail: naturnielzen@gmail.com

 

Mail mig også, hvem der har hvilke arter i uge 17.

14

Feltarbejde – en smagsprøve på naturfagligt feltarbejde, målrettet til forholdene ude på skolerne

 

I disse timer vil jeg vise en måde man kan organisere og udføre feltarbejde omkring et vandhul på.

 

At udforske og undersøge livet i og omkring et vandhul er en klassisk og meget anvendelig forårsaktivitet indenfor det naturfaglige område.

 

Udover at vise jer hvordan man kan gøre dette fra A-Z, så er målet for dagens feltarbejde at vi grundigt får undersøgt og dokumenteret (skriftligt) hvilke arter af smådyr og planter, som lever i Lærerskolens vandhul, så vi kan offentliggøre en artsliste anno 2016 og så i øvrigt følge udviklingen år efter år: Bliver der flere eller færre arter? Ændrer fordelingen af arter sig hen over årene? Mv.

 

Påklædning til at være udenfor – i fugtige og kølige omgivelser - det meste af formiddagen.

 

Vi begynder indendørs med den teoretiske introduktion til dagens feltarbejde, hvorefter vi går ud og laver feltarbejde i mindre forskergrupper.

 

Til sidst gennemgår vi den samlede artsliste og hører fremlæggelser af nogle af arternes naturhistorie.

 

Vælg 1-3 af nedenstående arter og læs op på deres naturhistorie, så du kan fortælle gruppen/holdet en spændende 2- minutters historie om deres kendetegn, opbygning, kropsfunktioner, tilpasninger, adfærd, levevis, livscyklus, anvendelsesmuligheder mv.

 

Brun frø

Grøn frø

Lille vandsalamander

Skøjteløber

Rygsvømmer

Bugsvømmer

Skorpionstæge

Stor Vandkalv

Vandrøver

Vårfluelarver

Dansemyggelarver

Stor Mosesnegl

Vandbænkebider

Bruskigle

Tagrør

Lysesiv

Dunhammer

 

Kig på siden ”Artsliste vandhul”: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311851

 

15

Fagligt fokus: Biologi.

 

I disse timer har vi fokus på undervisning i faget Biologi

 

Undervisergruppe 3 underviser holdet fra 08.15 til 10.10, inklusive tid til spørgsmål, feedback og didaktisk diskussion.

 

Efter formiddagspausen er der så selvorganiseret fordybelsesarbejde i Biologi: Det kunne for eksempel være en teoretisk fordybelse i form af at sætte sig grundigere ind i www.biologifaget.dk    eller i at læse fagets formål og undervisningsvejledning på www.emu.dk , eller det kan være en praktisk fordybelse i form af afprøvning af noget laboratorie- eller feltarbejde, som for eksempel:

-        Iagttage og TEGNE smådyr fra dammen detaljeret under stereolup i laboratoriet

-        Nøgle og lave artsliste over vandhullets smådyr, men nu i en ny biotop: Vandhullet øst for stien igennem Åmosen

-        Øve sig i at nøgle planter ud fra den nye universalnøgle til alle danske planter

-        Tappe birkesaft fra GRENE og finde ud af, hvordan du kan bruge denne klassiske forårsaktivitet i din undervisning.

 

Fra 11.00 har jeg 5 individuelle evalueringssamtaler a 15 minutter i Blå Stue; i denne uge vil jeg gerne tale med Andreas, Ann Katrine, Asbjørn, Asger og Bjarke (Christoffer og Frederik er stand-by)

 

 

Læs på Viggo, hvad undervisergruppe 3 (Magnus, Andreas, Sille) har lagt ud til os (holdet + lærer) af forberedelse.

 

Info til undervisergruppen:

 

Gå ind på www.biologifaget.dk   under fanen ”Forløb” og find redaktørens (Esben Eriksen) forslag til en årsplan for 7. klasse i skoleåret 15/16.

 

Læs forløbet igennem fra august til juni.

 

Vælg 2 af emnerne som I vil undervise holdet i – jeg vil foreslå emnerne ”En model af cellen” og ”Angreb af mikroorganismer!”, men det er op til undervisergruppen at bestemme hvilke af forløbets emner I vil undervise holdet i; bare sørg for at koordinere det med den anden undervisergruppe.

 

Ud over at undervise i det faglige stof så skal I som sagt sørge for at planlægge og sætte tid af til de 10 minutters feedback og didaktisk diskussion + til faglærerens 5 minutter.

 

Hvis du er sat på til samtale i denne uge så tænk over de 3 fokuspunkter:

-        Hvordan ser det ud med dit fremmøde, din trivsel & glæde og din aktivitet indenfor faget?

-        Hvordan arbejder du med tilegnelsen af faglig viden og kunnen i Naturfag -  og med udviklingen af din naturfaglige professionsidentitet?

-        Hvordan oplever du timerne i Naturfag – hvad mener du er særligt godt og velfungerende, og er der nogle områder, hvor du synes at det kunne være bedre eller anderledes?

 

16

Fagligt fokus: Biologi.

 

I disse timer har vi fokus på undervisning i faget Biologi

 

Undervisergruppe 4 underviser holdet fra 08.15 til 10.10, inklusive tid til spørgsmål, feedback og didaktisk diskussion.

 

Efter formiddagspausen er der så selvorganiseret fordybelsesarbejde i Biologi: Det kunne for eksempel være en teoretisk fordybelse i form af at sætte sig grundigere ind i www.biologifaget.dk    eller i at læse fagets formål og undervisningsvejledning på www.emu.dk , eller det kan være en praktisk fordybelse i form af afprøvning af noget laboratorie- eller feltarbejde, som for eksempel:

-        Klassisk nøgling af blomsterplanter ud fra Feltfloraen (og en lup): Prøv at nøgle den gule blomstrende Eng-Kabbeleje fra Lærerskolens vandhul (eller fra engen i Åmosen) fra side 45 i ”Dansk Feltflora”; på siderne før side 45 findes forklaringer på de fagudtryk, som anvendes i nøglen. NB! Prøv IKKE at nøgle en mælkebøtteblomst

-        Den svære: Prøv at nøgle den blomstrende Star der står med sorte blomsterstande fra blågrønne tuer i vandhullerne øst for stien igennem Åmosen; begynd på side 614.

-        Trækendskab: Prøv at nøgle grene fra løvtræer (uden blade) ud fra nøglen på side 724; start med en du kender (for eksempel Hassel, Birk eller Bøg) og prøv bagefter med en art du ikke kender.

-        Blomstrende træer netop nu: Prøv om du i hegnene i landskabet omkring Lærerskolen (ved hjælp af ”Træer og buske i Skov og hegn) kan finde og bestemme 3 af de hvidblomstrede træer som blomstrer lige nu: Mirabel, Slåen og Kræge.

-        Tag ud til de blomstrende ”anemonebede” i Hvidkildeskovene og se om du kan finde: Hvid Anemone, Lærkespore, Bingelurt, Lungeurt, dansk Ingefær – og måske endda en Gul Anemone?

 

 

Fra 11.00 har jeg 5 individuelle evalueringssamtaler a 15 minutter i Blå Stue; i denne uge vil jeg gerne tale med Christoffer, Frederik, Jakob, Luca, og Magnus. (Maria og Marie er stand-by)

 

 

 

 

Læs på Viggo, hvad undervisergruppe 4 (Marie, Theis, Asbjørn, Søren) har lagt ud til os (holdet + LÆRER) af forberedelse.

 

Info til undervisergruppen:

 

Gå ind på www.biologifaget.dk   under ”Emner” og find emnet ”Basis-økologi”.

 

Klik på ”Basis-økologi”, gå ind under ”Kredsløb” og vælg 2 af emnerne herinde, som I vil undervise holdet i – jeg vil foreslå emnerne ”Fotosyntese” og ”Nitrogenkredsløbet”, men det er op til undervisergruppen at bestemme hvilke emner I vil undervise holdet i; bare sørg for at koordinere det med den anden undervisergruppe.

 

Ud over at undervise i det faglige stof så skal I som sagt sørge for at planlægge og sætte tid af til de 10 minutters feedback og didaktisk diskussion + til faglærerens 5 minutter.

 

Hvis du er sat på til samtale i denne uge så tænk over de 3 fokuspunkter:

-        Hvordan ser det ud med dit fremmøde, din trivsel & glæde og din aktivitet indenfor faget?

-        Hvordan arbejder du med tilegnelsen af faglig viden og kunnen i Naturfag -  og med udviklingen af din naturfaglige professionsidentitet?

-        Hvordan oplever du timerne i Naturfag – hvad mener du er særligt godt og velfungerende, og er der nogle områder, hvor du synes at det kunne være bedre eller anderledes?

 

17

Aktuelt fra naturens og naturvidenskabens verden – april måned

 

I disse timer beskæftiger vi os med, hvad der er aktuelt ude i naturen og i nyhedsstrømmen om naturvidenskab og undervisning.

 

Først skal vi høre nogle aktuelle arters naturhistorie; dem der gerne vil formidle deres art indendøre gør det her.

 

Derefter kommer jeg med en række udvalgte nyheder fra naturvidenskabens eller undervisningens verden og sætter dem lidt i perspektiv (for eksempel i forhold til videnskabsteorien).

 

Vi kører op til Svinehaverne efter formiddagspausen og går en tur rundt på overdrevene og i skoven for at opleve nogle af de arter som er aktuelle i april, så det er også muligt at formidle sin art herude.

 

Målet er at lære området + nogle arter at kende; jeg vil fortælle om udvalgte arter og vi tager nogle felthåndbøger, nogle kikkerter og noget fangstudstyr med, så man kan nøgle arter parvis/i mindre grupper.

 

Påklædning til at være ude i landskabet efter formiddagspausen (pt. ser det vådt ud!) og frem til kl. 13; vi mødes på den store parkeringsplads efter formiddagspausen, hvor vi fordeler os på bussen, privatbiler og cykler.

 

Tag bil eller cykel med, hvis du har mulighed for det.

 

Vi kører op ad Alpevej og til venstre ad vejen Tørvelong (der står et skilt til ”Spejdercenter Egebjerg”) og frem til P-pladsen/cykelrastepladsen på højre side af Tørvelongvejen.

 

Også gerne en lille turrygsæk med ekstra varmt tøj, noget at drikke, noget at sidde på og plads til et par felthåndbøger.

 

Læs om følgende arter af planter: Hvid anemone, Sphagnum, Vorterod, Guldstjerne, Krat-viol, Løgkarse, Mælkebøtte og Skov-syre.

 

Læs om følgende øvrige arter: Gul engmyre, Rødrygget tornskade, Løvsanger, Gulspurv, Sangdrossel, Havemyre, Jagtedderkop og Muldvarp.

20

Fagligt fokus: Geografi

 

I disse timer har vi fokus på undervisning i faget Geografi

 

Undervisergruppe 5 underviser holdet fra 08.20 til 10.10, inklusive tid til spørgsmål, feedback og didaktisk diskussion.

 

Efter formiddagspausen har jeg lidt oplæg til praktikken til jer.

 

I den sidste times tid er der så selvorganiseret fordybelsesarbejde i Geografi: Det kunne for eksempel være en teoretisk fordybelse i form af at sætte sig grundigere ind i www.geografifaget.dk    (læs de nye årsplaner for geografi og prøv evt.. chatsupporten) eller i at læse fagets formål og undervisningsvejledning på www.emu.dk , eller det kan være en praktisk fordybelse i form af afprøvning af noget laboratorie- eller feltarbejde, som for eksempel:

-        Gravning af en jordprofil, for eksempel nede i skoven i Åmosen og/eller på overdrevsskrænten vest for solfangeranlægget

-        Lære de 5-6 hovedgrupper af strandsten at kende, for eksempel på stranden ved ”Præstens Skov”

-        Studere og tegne akvariegrus under stereolup

-        Lave forsøget ”Drivhuseffekten på glas”

-        Lave øvelsen ”En uges affald” og vise resultatet i timerne i næste uge

-        Lav en vejrstation og en vejrudsigt; lav øvelsen om vejrudsigten, tjek det vejrudstyr som vi har og kom med et konkret bud på hvilket nyt udstyr vi kunne overveje at købe til faget

-        Forberede en forbrugerundersøgelse i Brugsen i Ollerup – for eksempel om økologiske varer, fair trade varer og lavprisvarer.

 

Fra 11.00 har jeg 5 individuelle evalueringssamtaler a 15 minutter i Blå Stue: I dag vil jeg gerne tale med Frederik, Marie, Mathias, Mikkel Kærgaard og Mikkel Ravn. Stand-by: Peter og Rasmus.

 

Læs på Viggo, hvad undervisergruppe 5 (Theo, Mikkel, Frederik og Luca) har lagt ud til os (holdet + lærer) af forberedelse.

 

Hvis du har et bud på en god gæstelærer til timerne i uge 24, så sig til.

 

Oplæg til undervisergruppen:

 

Gå ind på www.geografifaget.dk   under fanen ”Forløb” og find redaktørens (Christian Sandby-Møller) forslag til en årsplan for 9. klasse i skoleåret 15/16.

 

Læs forløbet igennem fra august til juni.

 

Vælg 2 af emnerne som I vil undervise holdet i – jeg vil foreslå emnerne ”Økonomiske og militære samarbejder” og ”En bæredygtig fremtid?”, men det er op til undervisergruppen at bestemme hvilke af forløbets emner I vil undervise holdet i; bare sørg for at koordinere det med den anden undervisergruppe.

 

Ud over at undervise i det faglige stof så skal I som sagt sørge for at planlægge og sætte tid af til de 10 minutters feedback og didaktisk diskussion + til faglærerens 5 minutter.

 

Hvis du er sat på til samtale i denne uge så tænk over de 3 fokuspunkter:

-        Hvordan ser det ud med dit fremmøde, din trivsel & glæde og din aktivitet indenfor faget?

-        Hvordan arbejder du med tilegnelsen af faglig viden og kunnen i Naturfag -  og med udviklingen af din naturfaglige professionsidentitet?

-        Hvordan oplever du timerne i Naturfag – hvad mener du er særligt godt og velfungerende, og er der nogle områder, hvor du synes at det kunne være bedre eller anderledes?

 

21

Fagligt fokus: Geografi

 

I disse timer har vi fokus på undervisning i faget Geografi

 

Undervisergruppe 6 underviser holdet efter formiddagspausen.

 

I timerne inden formiddagspausen har jeg lidt mere oplæg til praktikken til jer + et oplæg om arbejdsformen ”Geografien bag nyhederne”.

 

I den sidste times tid op til pausen er der så selvorganiseret fordybelsesarbejde i Geografi: Det kunne for eksempel være en teoretisk fordybelse i form af at sætte sig grundigere ind i www.geografifaget.dk    (læs de nye årsplaner for geografi og prøv evt.. chatsupporten) eller i at læse fagets formål og undervisningsvejledning på www.emu.dk , eller det kunne være aktiviteter som

-        Forbered 10 minutters ”Geografien bag Nyhederne” ud fra min model og artikelsamlingen, og fremlæg det for holdet i næste uge.

-        Lær hovedgrupperne af strandsten at kende, lav en udstilling af dem i et af lokalets glasskabe og undervis holdet 10 minutter i det i næste uge. NB! Tag gerne på stranden inden mandagens timer og saml nogle forskellige sten, som vi kan arbejde med.

-        Lav aktiviteten ”En uges affald”, fremlæg resultatet i timerne i næste uge og læg op til en drøftelse på holdet af hvordan man kunne bruge dette i sin undervisning af forskellige aldersgrupper (alt i alt 10 minutter).

-        Tegn tværprofil og mål strømhastighed i Syltemae å (OBS! Muligvis er der farligt dybt mudder ved jernbroen ned i åmosen). Hæng resultaterne op på opslagstavlen i Mindedal.

-        Bestem jordarten i blomsterengen, i overdrevsskrænten vest for solfangeranlægget, i køkkenhaverne bag Toften og i Åmosen. Hæng resultaterne op på opslagstavlen i Mindedal.

-        Trafiktælling på Svendborgvej. Hæng resultaterne op på opslagstavlen i Mindedal.

 

Fra 0910 har jeg 3 individuelle evalueringssamtaler i Blå Stue: I dag vil jeg gerne tale med Peter, Claus og Mikkel Kærgaard. Stand-by: Mikkel Ravn og Rasmus.

 

 

Afbud: Hvis du ikke kan komme til timerne, så husk at melde afbud på Viggo.

 

Lektie: Læs på Viggo, hvad undervisergruppe 6 (Christoffer, Jakob, Peter, Amalie) har lagt ud til os (holdet + lærer) af forberedelse.

 

Tænk over, hvilken af formiddagens fordybelser du helst vil deltage i.

 

Medbring de bedste sten fra din samling af strandsten J

 

Vejledning til undervisergruppen: Gå ind på www.geografifaget.dk   under ”Emner” og find emnet ”Naturgrundlaget”.

 

Klik på ”Naturgrundlaget”, og vælg 2 af emnerne herinde, som I vil undervise holdet i – jeg vil foreslå emnerne ”Det danske landskab” og ”Jordbunden”, men det er op til undervisergruppen at bestemme hvilke emner I vil undervise holdet i; bare sørg for at koordinere det med den anden undervisergruppe.

 

Ud over at undervise i det faglige stof så skal I som sagt sørge for at planlægge og sætte tid af til de 10 minutters feedback og didaktisk diskussion + til faglærerens 5 minutter.

22

Naturen netop nu – juni måned

 

Efter tjek-ind (husk afbud) lægger jeg op til de 3 sidste aktiviteter, som jeg gerne vil give jer med på vejen ud i årspraktikken. Hver aktivitet varer 45 minutter, og efter en pause er der 10 minutters fremlæggelser af hver af de 3 aktiviteter.

 

Aktivitet 1 - Biologi: Mad & Motion – lav en køkkenhave sidst i maj.

 

Aktivitet 2 – Geografi: Grøngødning – i teori og praksis.

 

Aktivitet 3 – Natur/teknik: Jagten på det hvide guld i det lokale supermarked; hvor mange sukkerknalder er der i Morgenmadsprodukter, færdigretter til aftensmaden og fredagsslik som Toblerone?

 

Efter formiddagspausen kører vi op til overdrevet ”Svinehaverne” for at se på, hvilke orkideer, kødædende planer, fugle og smådyr der er aktuelle deroppe netop nu.

Beklædning og fodtøj til at kunne gå og arbejde ude, også på våd bund.

 

Jeg har plads i bussen til 9 personer, så medbring gerne cykel eller bil.

 

Jeg luftede muligheden af at fremlægge nogle af sidste uges aktiviteter, med det har jeg skåret væk for at få tid til at prøve de 3 sidste aktiviteter.

 

Læs om følgende arter af urter: Honningurt, Havre, Kornblomst, Porre, Grøntkål, Rødbede, Blærerod, Soldug og Majgøgeurt.

 

Læs om følgende dyrearter: Stær, Nattergal, Rødrygget Tornskade, Grøn Frø, Snog, Bænkebider og Ørentvist.

24

Tema: Afrunding af semestret og det sidste afsæt til årspraktikken

Vi mødes i Mindedal efter morgensang, hvor jeg kommer med et kort oplæg til morgenens arbejde med professionsidentiteten, rettet mod årspraktikken.

Derefter tager hver enkelt ud på en alene-refleksionstur ude i Naturen (medbring det udleverede ark med refleksionsspørgsmål).

På det aftalte tidspunkt er man tilbage i Mindedal igen, hvor man taler med de andre på holdet om sine refleksioner, fordelt på 4 bordgrupper i undervisningslokalet.

Til sidst laver vi en fælles opsamling, hvor hvert bord præsenterer nogle eksempler på, hvad de har talt om, for os andre.

Efter formiddagspausen arbejder vi med afgangsprøverne i Geografi og i Biologi: Martin Søgård er gæstelærer fra 10.35 til 12.30 med råd, ideer og vejledning til at lave afgangsprøver i biologi og i geografi.

Påklædning til at kunne opholde dig alene ude i Naturen i en god halv times tid; hvis det er tørvejr stillesiddende på en fredelig plet (husk siddeunderlag) og hvis det er regnvejr gående en tur rundt derude.

 

Computer med til timerne efter formiddagspausen.

 

Tænk over følgende 3 punkter vedrørende din professionsidentitet:

 

-        Lav en lille liste over ting du kunne gøre regelmæssigt igennem hele praktikåret for at fremme din krops sundhed og velvære, og tag den med ud til din halve time alene i naturen; reflekter over listen herude og beslut dig for én ting som du lover dig selv, gruppen og eventuelt læreren at gøre igennem hele praktikåret

-        Prøv at spørge dig selv et par gange i de kommende dage, hvem det egentlig er, som lytter til de tanker som du har inde i hovedet? Mediter lidt over dette spørgsmål i din halve time ude i naturen og kom tilbage med nogle overvejelser over, om denne filosofiske ide om en dybere identitet (i denne professionsmodel kaldet for Jeget) end den socialt konstruerede identitet (i modellen kaldet for Egoet) kunne give dig en dybere ro, en større selvstændighed og en mere kritisk distance til din tankestrøm i praktikåret?

-        Den sidste del af din professionsidentitet i denne model er den mængde af naturfaglig viden og kunnen som du indtil nu har tilegnet dig igennem livet; prøv at opdele (det vigtigste af) denne mængde i

o   Niveau 1: De nye faglige ønsker, lyster og interesser, som du har, men som du endnu ikke har arbejdet målrettet og vedholdende på at tilegne dig (de faglige frø)

o   Niveau 2: Den faglige viden og kunnen, som du jævnligt øver dig i/repeterer; det som du arbejder målrettet og vedholdende på at blive bedre til (de faglige spirer)

o   Niveau 3: Den faglige viden og kunnen, som du mestrer; det du er helt sikker i, det som rutine for dig, det du kan på rygmarven vidensmæssigt og færdighedsmæssigt (de modne faglige frugter)

 

Forberedelse til timerne efter formiddagspausen:

 

Den fællesfaglige naturfagsprøve

Læs følgende sider omkring naturfagene og den fællesfaglige naturfagsprøve

til mandag d. 13. juni. Vi kommer til at arbejde med forberedelse til biologi og

geografiprøverne og med den nye fællesfaglige prøve. Vi kommer til at

arbejde både praktisk og teoretisk med prøverne og forberedelsen til denne.

Fællesfaglige fokusområder

http://ntsnet.dk/fællesfagligefokusområder

Organisering af naturfagstimerne

http://ntsnet.dk/fællesfagligt/organisering inkl. disse afsnit:

Se vejledende timetal og forslag til fordeling

Se forslag til fleksibel årsplanlægning af naturfagsundervisningen

/Martin Søgaard

 

Skriv dig i løbet af formiddagen på den liste over samtaler, som fra denne time hænger på opslagstavlen i undervisningslokalet i Mindedal (over akvariet).

25

Tema: Afrunding af semestret og det sidste afsæt til årspraktikken

 

Mulighed for at få en individuel evaluerings- og vejledningssamtale, målrettet mod årspraktikken.

Samtaler (20 minutter per person) i løbet af de disponible dage mandag den 20. og tirsdag den 21. juni (jeg hænger en liste op på opslagstavlen i Mindedal, som man kan skrive sig på)

 

Litteratur

Om undervisningen i linjefaget Naturfag:

www.naturfagsundervisning.dk

Om artskendskab og naturformidling:

”Træer og Buske i landskabet”, Vedel og Møller, Politikens Håndbøger 2013.

”Fuglene i Danmark”, Meltofte og Fjeldså,

”Spis Vilde Planter”, Agerbo og Nissen, Gyldendal 2013.

”På jagt efter små dyr i vandet”, Peter Nielsen, Gyldendal 2008.

”Natur 15 Lommekalenderen”, Forlaget Rhodos, 2013.

www.fugleognatur.dk

Om hvad der er aktuelt indenfor den naturvidenskabelige forskning:

www.videnskab.dk

Om undervisning i skolefagene:

www.biologifaget.dk

www.geografifaget.dk

www.naturteknikfaget.dk

Metoder

Udover en række almene metoder (som undervisningsplaner, evaluering og IT) så lægger vi i naturfag vægt på:

-        læring og undervisning i naturen året rundt

-        iagttagelser, undersøgelser og eksperimenter

-        at de studerende selv kommer på banen som undervisere for holdet

-        at undervisningen bliver til i dialog og i fællesskab imellem læreren og de studerende

Lærerens forventninger til dig som studerende

-        at du sætter dig grundigt ind i undervisningsplanen og aktivt arbejder med på at opfylde formålet og nå målsætningen

-        at du forbereder dig til timerne som beskrevet i den ugentlige opdatering af Undervisningsplanen.

-        at du komme stabilt til timerne og melder afbud så vi har det med til dagens tjek-ind, gerne på min mobil: 42 40 02 26

Ingvar Haubjerg Nielsen

 

Undervisningsplan Naturfag 2. årgang forår 2015

-          Opdateret 17. juni

 

Formål

 

Formålet med linjefaget er at sætte naturen i centrum for undervisningen, både den natur som omgiver os og den natur som vi selv består af – med henblik på at opnå en dybere, bredere og mere detaljeret forståelse af, hvordan naturen i og omkring os er bygget op, fungerer og kan udforskes og formidles.

 

Formålet er også at lave en undervisning og et læringsmiljø, som er

-          inspireret af traditionen efter Grundtvig og Kold

-          baseret på forskningen indenfor naturvidenskab og indenfor undervisning og læring

 

Hensigten er alt i alt at uddanne så gode lærere som muligt, der kan varetage undervisningen i naturfagene biologi, geografi og natur/teknologi i de frie skoler, og som kan bidrage med oplivende livsoplysning omkring naturoplevelser, naturfaglig indsigt og bæredygtig udvikling såvel lokalt som globalt.

 

Målsætning

 

Målet for linjefaget er generelt, at den enkelte studerende

 

-       tilegner sig en dybere faglig indsigt, viden og færdigheder indenfor udvalgte, eksemplariske naturfaglige emner (linjefagets kerneområder) på et faglærerniveau (begynder)

-       opnår et bredt overblik over hvad der er aktuelt inden for natur-fagområdet (naturfaglige nyheder) og i naturen (naturen netop nu) året rundt

-       arbejder hen imod at kunne lave en professionel faglig formidling og didaktisk refleksion

 

Målet med dette forløb er der ud over særligt at forberede de studerende fagligt og fagdidaktisk til at kunne begynde at undervise i naturfag ude i skolerne i praktikåret – med særligt henblik på skolefagene biologi, geografi og natur/teknik.

 

Indhold

Uge

Indhold

Forberedelse og info

3

Intro til linjefaget Naturfag; holdet, undervisningsplanen og undervisningsgrupperne.

 

Grupperne forbereder deres undervisning; de har tid til at gøre det i undervisningstiden, her i uge 3 fra 10.35 -12.30 og i uge 5 fra 8.30 – 10.10.

 

Samtidig med det er der individuelle samtaler med Ingvar.

 

Samtalerne har fokus på din baggrund for faget, på hvilke interesser og fremtidsdrømme du har indenfor faget og på, hvordan du nu står i forhold til undervisningsplanens målsætning og forventninger

 

Vi fordeler holdet på 3 faggrupper: natur/teknik, biologi og geografi – så vidt muligt efter interesse, dog således at der er minimum 7 studerende i hver faggruppe.

 

Efter et indledende møde med udveksling af ideer og erfaringer deler hver faggruppe sig i 2 undervisergruppe, der hver især begynder at forberede deres undervisningsgang (se opgavebeskrivelsen under den uge, hvor I skal undervise holdet).

 

Vi skal også have fordelt de første 8 af de 30 fuglearter, som vi gennemgår i løbet af dette semester: Opgaven er at blive ”professor” i denne ene fugleart og formidle den bedst muligt i ord, tekst og billeder til resten af holdet i næste uge.

 

Tidsrammen er 5-10 minutter per fugl/professor.

 

Medbring dit UNI-Login.

 

Forbered dig på samtalens 3 fokuspunkter.

4

Naturen netop nu: Januar.

 

Fokus på træer og fugle i vinterlandskabet.

 

De første 8 fuglearter præsenteres af dagens fugleprofessorer: Opgaven er at formidle fuglens naturhistorie i ord, billeder og lyd (find dens stemme på DOF’s hjemmeside) på 5-10 minutter, med holdet som målgruppe og foran tavlen i Mindedal.

 

Efter formiddagspausen underviser jeg i træer og buske ude i vinterlandskabet.

 

Naturfaglige nyheder

-       de vigtigste naturfaglige nyheder fra ind- og udland…

Vi går en tur ud i landskabet efter formiddagspause.

 

Læs om følgende arter af træer og buske: Eg, bøg, Hestekastanje, Rød-el, Grå-pil, Alm. Hyld og Hassel, gerne i grundbogen ”Træer og buske i Danmark”.

 

Læs om følgende fuglearter: Gråspurv, Musvit, Rødhals, Spurvehøg, Fiskehejre, Ravn, Hættemåge og Grågås.

 

Den fuglebog, som jeg synes har de bedste naturhistorier, er ”Fuglene i Danmark”, redigeret af Meltofte og Fjeldså.

 

Læs januar måned igennem i ”Natur 15 – lommekalenderen”.

5

Fagligt fokus: Natur/teknik.

 

Grupperne forbereder deres undervisning fra 8.30 – 10.10.

 

Samtidig med det er der individuelle samtaler med Ingvar.

Gruppe 1 underviser holdet fra 10.35 til 12.30, inklusive tid til afsluttende feedback og didaktiske diskussion.

 

Gruppens opgave er at sætte sig ind i portalen www.naturteknikfaget.dk   og udvælge og formidle det af indholdet, som de finder mest interessant og relevant for holdet.

 

Undervisningen skal både indeholde teori og praksis, og undervisergruppen skal i god tid lægge ud på Fronter, hvordan resten af holdet skal forberede sig til deres undervisning.

 

Vi får besøg af en gruppe HF’ere far 10.35 – 12.30

6

Naturfaglige nyheder

-       udvalgte naturfaglige og lærerfaglige nyheder

-       introduktion til gode naturfaglige nyhedskilder

 

Fagligt fokus: Natur/teknik.

Åbent hus: Vi får formodentlig besøg af kommende ansøgere i timerne denne dag.

 

Vi fordeler de næste 8 fuglearter.

 

Gruppe 2 underviser holdet fra 10.35 til 12.30, inklusive tid til afsluttende feedback og didaktiske diskussion.

 

Gruppens opgave er at sætte sig ind i portalen www.naturteknikfaget.dk   og udvælge og formidle det af indholdet, som de finder mest interessant og relevant for holdet.

 

Undervisningen skal både indeholde teori og praksis, og undervisergruppen skal i god tid lægge ud på Fronter, hvordan resten af holdet skal forberede sig til deres undervisning.

 

 

Vinterferie

8

Naturen netop nu: Februar.

 

Fokus på træer og fugle i vinterlandskabet.

 

Naturfaglige nyheder

 

Dagens fugleprofessorer:

 

Blåmejse – Julie

Solsort – Kirsten

Gærdesmutte – Kristoffer

Ringdue – Sonai

Bogfinke – Sofie

Sanglærke – Emil

Krage – David

Troldand - Magnus

 

Vi går en tur ud i landskabet efter formiddagspausen og frem til frokost; husk påklædning til skiftevis at stå og gå.

 

Læs om følgende arter eller slægter af træer: Birk, Lind, Taks, Ahorn, Ask, Skov-fyr, gran og ædelgran, gerne i grundbogen ”Træer og buske i Danmark”.

 

Læs om følgende fuglearter: Blåmejse, Solsort, Gærdesmutte, Ringdue, Bogfinke, Sanglærke, Krage og Troldand.

 

Læs februar måned igennem i ”Natur 15 – lommekalenderen” + artiklen ”Askevældet”.

9

Tema: Laboratorieøvelser – en smagsprøve på det videnskabelige laboratoriearbejde, tilpasset og målrettet forholdene ude på skolerne

 

-       introduktion til temaet

-       gennemgang af laboratorierne

-       dannelse af 6 forskerteam

-       forskerteamet konstituerer sig og planlægger arbejdet

-       gennemgang, klargøring og ordning af udstyret til teamets første laboratorieøvelse

-       forskerteamet går i gang med at lave de 6 laboratorieøvelser, på de 6 poster eller stationer i laboratorierne, i den aftalte rækkefølge

-       forskerteamet laver en samlet rapport over de 6 forsøg, hvor der lægges vægt på, hvad det mest lærerige ved hvert forsøg var, om noget kunne gøres bedre eller tilføjes til forsøget og på nogle didaktiske og pædagogiske refleksioner over hvordan man bedst muligt kan lave forsøget med eleverne ude i skolerne

-       Rapporten afleveres i mappen ”Laboratorieøvelser – en smagsprøve”.

 

Efter formiddagspausen er der individuelle samtaler med Ingvar i Blå Stue, samtidig med at teamene arbejder videre med forsøgene.

Du kan læse om de fleste af laboratorieøvelserne under overskriften ”Aktiviteter” på siderne www.naturteknikfaget.dk , www.geografifaget.dk og www.biologifaget.dk ; vi skal lave forsøgene ”Intro til mikroskopet”, ”Mikroskopi af grønkorn”, ”Hjemmelavet drivhuseffekt” (står under ”Giv den gas”), ”Dyrk bakterier”, ”Bakterier på mobilen”, ”Påvisning af stivelse i mad” og ”Koldt og varmt vand i havet”.

 

Læs om den sidste af laboratorieøvelserne her:

 

http://www.naturfagsundervisning.dk/5311842  

10

Tema: Laboratorieøvelser – en smagsprøve på det videnskabelige laboratoriearbejde, tilpasset og målrettet forholdene ude på skolerne

 

Efter et kortere oplæg fra mig arbejder teamene videre med forsøgene; jeg er til stede med råd og vejledning frem til formiddagspausen – efter den har jeg så individuelle samtaler frem til cirka kl. 12; planen er at tale med Christoffer, Kristina, Laurits, Troels og Frederik i dag.

Målet for dagens arbejde er:

-       Teamet får prøvet de 6 forsøgsopstillinger

-       Teamet afleverer en rapport over forsøgsarbejdet i mappen ”Laboratorieøvelser – en smagsprøve…”

-       Teamet sætter den sidste forsøgsopstilling pænt på plads; de fleste materialer skal i en af plastopbevaringskasserne med låg og sætter på plads (mærkes med Dymo’en) under laboratoriebordet ved nordvinduet i laboratoriet

-       Teamets akvarium (nr. på akvariet svarer til teamets nr.) er rengjort og tjekket som beskrevet i forsøgsvejledningen, så det er klart til forløbene efter Påske.

 

 

Praktik og Påske

15

Tema: Udeskole  -  vi bruger skolehaver som laboratorier for forsøg med økologi og med læringsmål

 

Udeskoleforløb med skole- og forsøgshaver, målrettet mod biologi i 7.-9-.klasse.

 

Med udgangspunkt i de nye fælles mål for faget biologi skal vi prøve at undersøge, hvordan man kan arbejde med kompetenceområder/mål og læringsmål indenfor et udeskoleforløb, der foregår i 3 forskellige former for skolehaver.

Læs siden om skolehaverne: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311832

 

Læs side 3-25 i bogen ”På jagt efter små dyr i vandet”.

 

Team 1 begynder skolehavearbejdet i køkkenhaven, team 2 i blomsterhaven nord for køkkenhaven, team 3 i vandhaven og team 4 i blomsterhaven vest for vandhaven.

16

Fagligt fokus: Biologi.

 

Vi begynder med en fælles tjek-ind og et kort oplæg 08.15 i Mindedal.

 

Udeskoleforløbet fortsættes fra ca. 8.35– 10.10: Team 4 arbejder i køkkenhaven (begynd med at klargøre jorden i græskarbedet syd-vest for drivhuset + sæt kæmpegræskar, kæmpesolsikke og tagetes til forspiring + sæt gerne en mejsekasse op i køkkenhaven, så de kan spise larverne der kommer i kålen…), team 1 i blomsterhaven nord for køkkenhaven (lav jeres bed derfra hvor team 2 nåede i sidste uge; rens jorden syd for skuret og helt ind til hyldebusken grundigt for brændenælder (spis dem!) og andet invasivt rodukrudt ), team 2 i vandhaven(undersøg dyrelivet og lug dunhammer væk (spis dem!) og team 3 i blomsterhaven vest for vandhaven (lav jeres bed derfra hvor team 4 nåede i sidste uge, men ikke der hvor et team fra Balancen er ved at gøre deres område klart).

 

Individuelle evalueringssamtaler med Tine, Kristina og Jonathan, fra 9.20 i Blå Stue: Tine kommer 9.20, Kristina banker på 9.35 og Jonathan banker på 9.55.

 

 

Læs side 26-45 i bogen ”På jagt efter små dyr i vandet”.

 

Gruppe 3 underviser holdet fra 10.35 til 12.30, inklusive tid til afsluttende feedback og didaktiske diskussion.

 

Gruppens opgave er at sætte sig ind i portalen www.biologifaget.dk   og udvælge og formidle det af indholdet, som de finder mest interessant og relevant for holdet – herunder gerne eksempler på prøvespørgsmål.

 

Undervisningen skal både indeholde teori og praksis, og undervisergruppen skal i god tid lægge ud på Fronter, hvordan resten af holdet skal forberede sig til deres undervisning.

17

Fagligt fokus: Biologi.

 

Vi begynder med et fælles tjek-ind og et kort oplæg 08.15, herunder fordeling af maj måneds arter af spiselige planter og spændende fugle på holdet + aftale om hvad vi gør med friskoleeleverne fra 10.35.

 

Udeskoleforløbet fortsættes fra ca. 8.45– 10.10: Team 3 arbejder i køkkenhaven, team 4 i vandhaven, team 1 i vandhaven og team 2 i køkkenhaven. NB: Vi får som aftalt besøg i dag af elever fra Ollerup friskole, som vi fordeler på de 4 team som så tager dem med i deres arbejde.

 

Individuelle evalueringssamtaler med Peter, Malaika og Rasmus, fra 9.20 i Blå Stue: Peter kommer 9.20, Malaika banker på 9.35 og Rasmus banker på 9.55.

 

 

Læs side 46 -71 i bogen ”På jagt efter små dyr i vandet”.

 

Gruppe 4 underviser holdet fra 10.35 til 12.30, inklusive tid til afsluttende feedback og didaktiske diskussion. NB: Vi får som aftalt besøg i dag af elever fra Ollerup friskole, som jeg tænker enten er med i den undervisning i biologi som gruppen har tilrettelagt, eller vi afsætter et par folk til at tage elevene med ned til dammen og lave vandundersøgelser med dem der.

 

Gruppens opgave er at sætte sig ind i portalen www.biologifaget.dk   og udvælge og formidle det af indholdet, som de finder mest interessant og relevant for holdet holdet – herunder gerne eksempler på prøvespørgsmål.

 

Undervisningen skal både indeholde teori og praksis, og undervisergruppen skal i god tid lægge ud på Fronter, hvordan resten af holdet skal forberede sig til deres undervisning.

 

18

Lærerens stund: Opsamling af det faglige fokus på Biologi, af arbejdet med skolehaver ift. forsøg og fælles mål, og måske et par naturfaglige nyheder.

Naturen netop nu: Maj.

 

 

 

 

 

Medbring gerne computer eller Ipad til morgentimerne, og dit uni-login.

 

Vi går en tur ud i landskabet efter formiddagspausen og ser på nogle af Maj måneds aktuelle arter af urter og fugle.

 

Læs om følgende arter af urter: Mælkebøtte, Løgkarse, Ramsløg, Skovmærke, Skovsyre, Skvalderkål, Stor nælde og Vandkarse i ”Spis vilde planter”.

 

Læs om følgende fuglearter: Landsvale, Løvsanger, Stillits, Gøg, Rørhøg, Sangdrossel og Allike.

 

Læs maj måned igennem i ”Natur 15 – lommekalenderen”.

 

 

Faguge + praktikforberedelsesuge

21

Fagligt fokus: Geografi

Vi begynder med en fælles tjek-ind og et kortere oplæg om det sidste praktiske arbejde med skolehaver som forsøgslaboratorier 08.15.

Udeskoleforløbet fortsættes fra ca. 8.45– 10.10: Det praktiske arbejde i skolehaverne færdiggøres i disse timer, ud fra morgenens oplæg.

Hvis alt er gået som planlagt (se ugerne ovenfor), så har alle team nu været igennem alle 3 forskellige former for skolehaver (vand-, blomster- og køkkenhave).

 

Det vi mangler i haverne er

-       at få tilsået de sidste blomsterhaver (jeg forklarer hvordan i oplægget) samtidig med at de to team afprøver den nye ”Smådyr fra landjorden” – bestemmelsesdug og ”Små dyr i hus og have”.

-       at få lavet et par forsøgsbede færdige i køkkenhaverne: Kartoffelbedet luges, hyppes og ½-delen af de dækkes med plantemateriale (ukrudt luget op fra de andre bede) – og porrebedet tilplantes (jeg forklarer hvordan) og ½-delen dækkes

-       og så var der vist et team som ikke kom i vandhaven som planlagt; de kan så gøre det denne gang: Her afprøves bestemmelsesdugen om vanddyr + bogen ”Små dyr i sø og å”.

 

Individuelle evalueringssamtaler med Kirsten og Rasmus i Blå Stue: Kirsten kommer 9.30 og Rasmus banker på 9.50.

 

Gruppe 5 underviser holdet fra 10.35 til 12.30, inklusive tid til afsluttende feedback og didaktiske diskussion.

 

Gruppens opgave er at sætte sig ind i portalen www.geografifaget.dk   og udvælge og formidle det af indholdet, som de finder mest interessant og relevant for holdet – herunder gerne eksempler på prøvespørgsmål.

 

Undervisningen skal både indeholde teori og praksis, og undervisergruppen skal i god tid lægge ud på Fronter, hvordan resten af holdet skal forberede sig til deres undervisning.

22

Fagligt fokus: Geografi

 

Vi begynder 08.15 med en fælles tjek-ind og et kort oplæg om at lave et undervisningsforløb mv.

Udeskoleforløbet fortsættes fra ca. 08.45 til 10.10: Det praktiske og teoretiske arbejde med skolehaverne afsluttes i disse timer; hvert team laver et undervisningsforløb i skolehaver på 3-5 lektioner. Udover tidsplanen for disse lektioner skal det indeholde et formål, 2-4 af de nye fælles mål og en liste over materialer (jfr. den model for en undervisningsplan som jeg viser jer). Undervisningsforløbet afleveres på siden ”Havedagbog” senest fredag den 12. juni: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311828 .

 

 

Kig på dette eksempel på et af de nye fælles mål, som kunne opfyldes med et skolehaveforløb: http://www.emu.dk/omraade/gsk-l%C3%A6rer/ffm/biologi/7-9-klasse/unders%C3%B8gelse/evolution/fase-1

 

Kig på det tværfaglige undervisningsforløb om skolehaver som ligger på emu.dk; følg dette spor ind til siden: http://www.emu.dk/modul/skolehaver-undervisningsforl%C3%B8b  

 

Gruppe 6 underviser holdet fra 10.35 til 12.30, inklusive tid til afsluttende feedback og didaktiske diskussion.

 

Gruppens opgave er at sætte sig ind i portalen www.geografifaget.dk   og udvælge og formidle det af indholdet, som de finder mest interessant og relevant for holdet holdet – herunder gerne eksempler på prøvespørgsmål.

 

Undervisningen skal både indeholde teori og praksis, og undervisergruppen skal i god tid lægge ud på Fronter, hvordan resten af holdet skal forberede sig til deres undervisning.

23

Naturen netop nu: Juni.

 

Naturfaglige nyheder

 

 

Om morgenen er der naturfaglige nyheder, og efter en lille pause går vi udenfor i ”Det grønne klasseværelse” for at lave en sidste øvelse/et forsøg, som I kunne overveje at prøve at lave med en klasse.

 

Vi går en tur ud i landskabet efter formiddagspausen.

 

Hav beklædning og fodtøj til at kunne gå og arbejde ude, også på våd bund.

 

Læs om følgende arter af urter: Hjulkrone, Sødskærm, Hundegræs, Almindelig Mangeløv, Blærerod, Vandmynte, Majgøgeurt, Tiggerranunkel, Kildemos og Padderok.

 

Læs om følgende dyrearter: Stær, Rørsanger, Nattergal, Stor Flagspætte, Dammusling og Hvirvler.

 

Læs juni måned igennem i ”Natur 15 – lommekalenderen”

 

 

Specialekurser

25

Afrunding af semestret : Vi runder dette første semester af naturfagslæreruddannelsen af med en sidste aktivitet ude i naturen: Udesidning med fokus på

-       refleksion over dit formål med det næste år

-       sansning af naturen omkring dig når du sidder alene og stille midt i den

Evaluering af semestret : Efter formiddagspausen evaluerer vi ved at lave konkrete og begrundede ændringsforslag til denne undervisningsplan (fokus på indhold), ud fra de erfaringer, indsigter og holdninger som I har nu og med henblik på at opfylde fagets formål og mål bedst muligt.

Vi laver 4 grupper (skovlene, kultivatorerne, riverne og såmændene) der skal løse disse opgaver:

-       tage en runde med ideer til ændringsforslag til undervisningsplanen

-       tage en didaktisk diskussion af ændringsforslagene og prioritere dem (1-3) som der er størst opbakning til i gruppen og som I synes er bedst didaktisk begrundede

-       fremlægge (de vigtigste af) jeres ændringsforslag på 5 minutter og bagefter lede 5 minutters spørgsmål til og didaktisk debat af jeres ændringsforslag

-       i løbet af gruppearbejdstiden løse jeres opgave i Insektbedet som beskrevet på tavlen

Påklædning til at kunne gå en tur ud i naturen – og til at kunne sidde stille ½ times tid et sted i naturen (tøj til at holde varmen/skygge for solen + noget at sidde på, for eksempel et tæppe).

 

Påklædning til at kunne arbejde en sidste gang med jorden i 15 minutter.

 

Læs undervisningsplanen igennem fra en ende af, noter dig de steder hvor du synes at indholdet kunne gøres bedre eller erstattes af noget andet og forbered dig på at fremlægge dit eventuelle ændringsforslag til undervisningsplanen for gruppen + argumentere didaktisk for det.

 

Du skal altså fokusere på indholdet i undervisningsplanen (den midterste spalte), men vær bevidst om at indholdet skal vælges så det er med til at opfylde formålet med og nå målene i undervisningsplanen.

 

26

Individuel vejledning om undervisning i naturfag i praktikåret

Mulighed for individuel vejledning om undervisning i Naturfag i praktikåret – hvis du har ønske om det så book en tid til en samtale i løbet af de disponible dage mandag den 23. og tirsdag den 24. juni (jeg hænger en liste op på opslagstavlen i Mindedal).

 

Litteratur

”Natur 15 Lommekalenderen”, Forlaget Rhodos, 2013.

”Træer og Buske i landskabet”, Vedel og Møller, Politikens Håndbøger 2013.

”Spis Vilde Planter”, Agerbo og Nissen, Gyldendal 2013.

”På jagt efter små dyr i vandet”, Peter Nielsen, Gyldendal 2008.

(disse 5 grundbøger koster i alt cirka 540 kr. i Troels boghandel, hvor vi får 10 % rabat)

www.videnskab.dk

www.biologifaget.dk

www.geografifaget.dk

www.naturteknikfaget.dk

www.naturfagsundervisning.dk

 

Metoder

Udover en række almene metoder (som undervisningsplaner, evaluering og IT) så lægger vi i naturfag vægt på:

-       læring og undervisning i naturen året rundt

-       iagttagelser, undersøgelser og eksperimenter

-       at de studerende selv kommer på banen som undervisere for holdet

-       at undervisningen og undervisningens kvalitet bliver til i løbende dialog imellem læreren og de studerende

Lærerens forventninger til dig som studerende

-       at du sætter dig grundigt ind i undervisningsplanen og aktivt arbejder med på at opfylde formålet og nå målsætningen

-       at du komme stabilt til timerne og ellers melder afbud på Fronter eller til mig

-       at du forbereder dig til timerne som beskrevet i Undervisningsplanen

-       at du deltager opmærksomt, aktivt og konstruktivt i timerne og løser de aftale opgaver om oplæg mv.

Ingvar Haubjerg Nielsen