Undervisningsplaner for linjefaget Naturfag på 2. årgang

Undervisningsplan Naturfag 4. årgang 2014-15

-          opdateret 23. januar

 

Formål

 

Formålet med linjefaget er at sætte naturen i centrum for undervisningen, både den natur som omgiver os og den natur som vi selv består af – med henblik på at opnå en dybere, bredere og mere detaljeret forståelse af, hvordan naturen i og omkring os er bygget op, fungerer og kan udforskes og formidles.

 

Formålet er også at lave en undervisning og et læringsmiljø, som er

-          inspireret af traditionen efter Grundtvig og Kold

-          baseret på den internationale forskning indenfor det naturfaglige og det læreruddannelsesmæssige område.

 

Hensigten er alt i alt at uddanne så gode lærere som muligt, der kan varetage undervisningen i naturfagene biologi, geografi og natur/teknik i de frie skoler, og som kan bidrage med oplivende livsoplysning omkring naturoplevelser, naturfaglig indsigt og bæredygtig udvikling såvel lokalt som globalt.

 

Målsætning

                                                                                                                                                 

Målet for linjefaget er generelt, at den enkelte studerende

 

-       tilegner sig en dybere faglig indsigt, viden og færdigheder indenfor udvalgte, eksemplariske naturfaglige emner (linjefagets kerneområder), svarende til et (begyndende) faglærerniveau

-       opnår et bred overblik over hvad der er aktuelt inden for natur-fagområdet (naturfaglige nyheder) og i naturen (naturen netop nu) året rundt

-       kommer op på at kunne lave en faglig formidling og en didaktiske refleksion på et sikkert, velovervejet og professionelt niveau (svarende til et begyndende faglærerniveau).

 

Målet med dette forløb er der ud over særligt at sætte fokus på evolution og biologisk mangfoldighed (herunder et bredt og undervisningsorienteret artskendskab) og på de store organsystemer, der er grundlaget for menneskekroppens opbygning og sunde funktion (herunder at kunne undervise i sundhed og lave forskellige praktiske øvelser inden for menneskets biologi).

 

Indhold

 

Uge

Indhold

Forberedelse og info

33

Tema: Planerne og praktikken.

Tjek-ind: Navn + naturfaglige interesseområde.

Undervisningsplanen: Gennemgang, drøftelse og navne på skoleårets oplæg og opgaver.

Oplæg om Professionsmodellen, tænketur og tematiseret debat i grupperum: Erfaringer med naturfag i praktikken, Om at bevare sin sundhed som lærer og en gruppe med forskellige temaer.

Kort opsamling til sidst: Var det nok fagfaglige praktikefterbehandling?

34

Naturen netop nu – August.

Ugens videnskabshistorie (Sådan bygger man et univers): Julius

 

Naturfaglige nyheder.

Ud at se på, høre om og arbejde med hvad der rører sig i haverne og i naturen netop nu.

Påklædning til at kunne gå og arbejde udenfor i landskabet.

35

En introduktion til biosfæren og til økosystemerne.

 

Ugens videnskabshistorie (Vort Moderlige Hav): Simone

 

Læs kapitel 52: En introduktion til økologi og til biosfæren.

 

Ingvar gennemgår de store linjer af kapitlet, hvorefter vi laver praktiske øvelser/feltarbejde: Holdet fordeles på økosystemerne strand, vandhul, skovbæk, eng og kompostbunke, som beskrives fysisk, kemisk, samfundsmæssigt og der skitseres et fødenet.

Hver gruppe fremlægger deres vigtigste resultater på 5 minutter og får de sidste 10 minutter til at planlægge arbejdet over de næste to gange.

36

En introduktion til biosfæren og til økosystemerne.

 

Ingvar gennemgår mere af kapitel 52 : Biomerne.

45 minutters fortsat arbejde med økosystemerne: Brug gerne stereolupper og håndbøger.

Over middag tager vi til stranden, hvor dagens team underviser i strandens dyreliv og sten (se oplægget på Fronter).

Dagens team: Lasse, Kathrine,

37

 

 

Ugens videnskabshistorie (Velkommen til Solsystemet): Toke.

 

Naturfaglige nyheder

 

Naturen netop nu – September.

 

 

Vi begynder dagen med videnskabshistorie og naturlige nyheder.

Derefter 45 minutters fortsat arbejde med økosystemerne, med fokus på at forberede 10 minutters formidling af økosystemerne: DFL’s vandhul, DFL’s eng, komposten, åmosens vandhul og skovbækken/åen i mosen.

Over middag går vi en naturvandring imellem de 5 økosystemer, som dem der har arbejdet med den præsenterer for resten af holdet + gerne med et par sætninger på engelsk også til amerikanerne.

38

Ugens videnskabshistorie (Jorden i bevægelse): Ulbæk.

 

Førstehjælp for Naturfagslærere.

 

 

Efter ugens videnskabshistorie gennemgår jeg førstehjælpens 4 hovedpunkter, ABC-princippet og hjerte-lungeredning for voksne, for børn og for babyer, og derefter nogle andre udvalgte førstehjælpsemner.

 

Efter middag laver vi nogle grupper, som øver førstehjælp ved at opsætte en række scenarier, hvor man så skiftes til at være førstehjælper, simulant og observatører der med en tjekliste tjekker, om førstehjælperen fik gjort det hele i den rette rækkefølge.

 

Vi skal også afprøve det nye førstehjælpsudstyr – og finde en god måde at rense og opbevare det på.

39

Tema: Invertebrater – med særligt fokus på insekter.

 

Ugens videnskabshistorie (Tilværelsens Rigdom): Julius.

 

 

 

Læs kapitel 33: Invertebrater – et liv uden rygrad…

Vi lægger ude med ugens videnskabshistorie ved Lasse, og derefter gennemgår jeg udvalgte dele af kapitel 33.

Den sidste del af timerne bruger vi på at studere invertebraterne i samlingerne i Mindedal og på skolens område: Hvor mange forskellige arter af invertebrater kan vi finde på skolens område? Hvor mange af dem kan vi sætte et navn på? Hvordan kunne man begejstre og aktivere børn og unge med alt dette kryb og kravl?

Fra cirka 14.30 kommer Emil på besøg og holder et inspirerende oplæg om invertebrater, med fokus på insekterne.

40

Invertebrater – med særligt fokus på insekter.

 

Ingvar er på kursus - dagens team står for undervisningen i invertebrater, med særligt fokus på insekter.

Dagens team: Jon, Asbjørn, Toke.

Påklædning til at kunne arbejde udendørs i noget af timerne.

41

Tema: Den løvfældende skov

Ingvar er på kursus – holdet arbejder selvorganiserende; jeg vil foreslå at holdet bruger timerne på at tage på en skovtur sammen, med fokus på at finde og studere så mange forskellige svampe og invertebrater som muligt.

 

Tag billeder af svampene og læg dem ind på Fronter, så vi kan gennemgå dem sammen i uge 43 – og tag billeder af de invertebrater, som I ikke kan bestemme og send dem til www.fugleognatur.dk

Efterårsferie

 

 

43

Naturen netop nu – Oktober: Fokus på svampe.

 

Ugens videnskabshistorie (Den hvileløse abe): Magnus, Jens Jacob.

 

Eventuelt også Naturfaglige nyheder – ellers tager vi dem over de næste par uger.

 

 

Læs kapitel 31 om svampe.

 

Læs om at finde spiselige svampe i naturen på siden ”Spis Naturen” – den ligger her: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311836

 

Påklædning til at kunne arbejde udendørs i noget af timerne: Efter middag går vi en tur ud for at se på svampe i parken, i mosen, på markerne og i skoven.

44

Fremlæggelse af de vigtigste svampearter man bør kende (De 3 lister på www.naturfagsundervisning.dk ).

 

Videnskabsteori: Gå en tur i naturen med bevidsthedens forsker-indstilling.

 

Naturfaglige nyheder.

Læs kapitel 1 frem til afsnit 1.3; dvs. læs om biologiens hovedtemaer og læg især vægt på afsnit 1.2 om evolution.

45

Biologi som videnskab (Kapitel 1) – jeg gennemgår hovedlinjerne i teksten og kommer med en række forslag til, hvordan man kan lave øvelser i den naturvidenskabelige metode.

 

Naturfaglige nyheder.

 

Læs resten af kapitel 1, dvs. afsnit 1.3 om de to vigtigste metoder i naturvidenskaben.

 

Julius og Christian Raymond underviser fra 13.35

46

Workshop-timer

Holdet mødes samlet 10.35 i Mindedal, og ingen workshops begynder, før alle de tilstedeværende er oplyste og fordelte.

 

Kl. 12.15 er der opsamling i Mindedal, hvor hver workshop har 5 minutter til at dele det mest lærerige, de har oplevet, med resten af holdet.

 

Dagens workshops er:

-       Lego Mindstorm (Julius er tovholder)

-       Fuglehuse og foderpladser, ved dammen og på terrassen (Bjarke)

-       Fugle og fisk i Ollerup så (Thomas)

-       Kompost (Eventuelt)

 

Dem der ikke var til timer i mandags bedes skrive en besked i Fronterrummet om, hvilken workshop de ønsker at tilmelde sig.

 

Ingvar holder feriefridag.

47

Tema: Evolution.

 

Kort opsamling og evaluering af sidste uges workshoptimer.

 

Ugens videnskabshistorie: Darwins ejendommelige ide (kapitel 25 i ”En kort historie…), oplæg ved Bjarke.

 

Forsøgsakvarier.

Læs kapitel 22: Et darwinistisk syn på livet…

48

Tema: Evolution.

 

(Ugens videnskabshistorie: Livets opståen, kapitel 19 i ”En kort historie…)

 

Forsøgsakvarier.

Læs kapitel 25: Livets historie på Jorden – fokuser gerne på de geologiske perioder.

49

Naturen netop nu – December: Fokus på fugle og træer i vinterlandskabet.

 

 

Sko og påklædning til at kunne gå en tur på en tre timers tid (+ ½times frokostpause undervejs) igennem mosen, det åbne landskab og Hvidkildeskovene – for at se på hvad der er aktuelt af træer og fugle i vinterlandskabet.

 

Medbring en lille turrygsæk til egen drikkedunk, ekstratøj og evt. håndbøger – samt til lidt af det fælles udstyr i form af madpakker, tæpper, håndbøger, lupper og et par presenninger.

 

Forbered dig ved at læse om nogle af de arter, som jeg forventer at vi møder undervejs på turen: Ravn, Råge, Musvåge, Hættemåge, Sølvmåge, Fasan, Musvit, Bogfinke, Gærdesmutte, Rødel, Hassel, Hyld, Tjørn, Eg, Kvalkved, Kirsebær, Elm, Rødgran, Sølvgran, Nordmannsgran og Lærk.

50

Faglige samtaler (10-15 minutter) i Blå Stue, med 3 fokuspunkter:

1)      Fremmøde

2)      Faglige niveau i forhold til fagets målsætning

3)      Faglærerprofil: Hvordan tænker du at bruget faget i dit fremtidige lærerarbejde?

Forsøgsakvarier.

Faglig skrivning: Rapport, monografi eller resume.

Mens jeg taler med hin enkelte, så arbejder resten af holdet videre med en teamopgave og med en individuel opgave.

Teamopgave:

Gør arbejdet med at indrette, beskrive (på den opslagstavle som hører til akvarier) og igangsætte forsøgsakvarierne helt færdigt (jeg køber de sidste guppyer til denne uge).

Forbered 30 minutters faglig juleunderholdning til timerne i næste uge: En quiz (for eksempel i ”Biology”, i svampe eller i faglige ord og begreber), en smagsprøve på en naturfilm eller en oplæsning af en særligt god naturhistorie (fra videnskabshistorien, Charles Darwin, Konrad Lorents, Gerald Durrell ol.).

Individuel opgave : Faglig skrivning: Vælg en af disse 3 muligheder:

1)      Lav en beskrivelse af arbejdet med forsøgsakvariet (i den faglige genre der hedder en rapport)

 

2)      Vælg en art (dyr, plante, svamp mv.) som du finder særligt interessant og beskriv dens naturhistorie på 1-2 sider (i den faglige genre der hedder en monografi)

 

3)      Vælg et af de kapitler i”Biology” som vi har gennemgået her i efterårssemestret, og skriv en tekst på et par A-4 sider på dansk, som gengiver essensen eller hovedlinjerne i kapitlet (en form for fagligt resume).

Hvis du skriver faglig hovedopgave indenfor fagområdet, så kan du også vælge at skrive en form for synops til den faglige hovedopgave.

Den første skriftlige opgave afleveres på Lærerens bord eller på naturnielzen@gmail.com når timerne er forbi.

51

Juleafslutning.

 

De sidste 13 faglige samtaler (10-15 minutter) i Blå Stue, med 3 fokuspunkter:

1)      Fremmøde

2)      Faglige niveau i forhold til fagets målsætning

3)      Faglærerprofil: Hvordan tænker du at bruget faget i dit fremtidige lærerarbejde?

Faglig juleafslutning:

 

Fokus på naturfilm, naturquizzer og den gode fortælling om naturvidenskabelig forskning og opdagelser.

 

Hvert af de 6 team står for 30 minutters faglig juleunderholdning (undtagen teamet med Bjarke, som har 50 minutter), samtidig med at jeg har faglige samtaler med de sidste 13 på holdet.

Juleferie

 

 

3

Introduktion til forårets tema: Menneskets biologi – Krop og Sundhed.

 

 

Vi fordeler holdet på forårets 6 undervisergrupper:

Hver undervisergruppe skal undervise resten af holdet - i et af de 7 store organsystemer som vi gennemgår - en mandag fra 10.35 – 12.30 (inklusive tid til feedback og didaktisk refleksion):

Opgaven består dels i at formidle emnet til en målgruppe af elever efter eget valg (efter at jeg har formidlet det til jer som målgruppe), og dels i at lave øvelser for resten af holdet i emnet.

Øvelserne består af 2 obligatoriske kerneøvelser + eventuelt et antal øvelser som gruppen selv udvælger.

Vi skal også have fordelt de første 8 af de 40 dyrearter, som vi gennemgår i løbet af dette semester: Opgaven er at blive ”professor” i denne ene art og formidle den bedst muligt i ord, tekst og billeder til resten af holdet.

Tidsrammen er 5 minutter per fugl/professor.

4

Naturen netop nu: Januar.

Fokus på træer og fugle i vinterlandskabet.

 

Forberedelsestid til undervisergrupperne, med mulighed for vejledning fra faglæreren, fra 8.30 – 9.30.

Efter en pause begynder fugleprofessorerne deres undervisning i dagens 8 fuglearter

Vi går en tur ud i landskabet engang efter formiddagspausen.

Læs om følgende arter af træer og buske: Eg, bøg, Hestekastanje, Rød-el, Grå-pil, Alm. Hyld og Hassel, gerne i grundbogen ”Træer og buske i Danmark”.

Læs om følgende fuglearter: Gråspurv, Musvit, Rødhals, Spurvehøg, Fiskehejre, Ravn, Hættemåge og Grågås.

Læs januar måned igennem i ”Natur 15 – lommekalenderen”.

5

De grundlæggende principper for dyrekroppens form og funktion.

 

Jeg gennemgår det læste stof i kapitel 40.

 

Gennemgang af laboratoriernes udstyr og indretning, herunder pasning af forsøgsakvarierne og notering af observationer.

 

Hver undervisergruppe gennemgår, ordner og opdaterer forsøgsudstyret indenfor deres område.

 

Hvis vi får tid, så gennemgår vi også det fælles friluftslivs- og naturfagsdepot, med henblik på at få skabt orden og plads så vi også kan arbejde på langbordet derude, når vi laver laboratorieøvelser.

Læs kapitel 40: De grundlæggende principper for dyrekroppens form og funktion – frem til afsnit 40.3

I løbet af denne gang skal de 6 undervisergrupper have helt styr på, hvad vi har af udstyr i laboratorierne til deres forsøg – og på, hvad de har af ønsker med hensyn til at købe nyt forsøgsudstyr – forbered dig på det ved at kigge på udstyr her: http://www.frederiksen.eu/

6

Fordøjelsessystemet

Læs kapitel 41, frem til 41.4

Kerneøvelser:

-       En model af menneskets fordøjelsessystem, der kan fordøje et fastfoodmåltid og et grøntsagsbaseret måltid.

-       Enzymforsøg – spytamylase.

 

Dagens undervisergruppe: Carina, Tim

Vinterferie

 

 

8

Naturen netop nu: Februar.

 

Fokus på træer og fugle i vinterlandskabet.

 

Naturfaglige nyheder

 

Ugens videnskabshistorie: De smås verden – Toke.

Vi går en tur ud i landskabet.

Læs om følgende arter eller slægter af træer: Birk, Lind, Taks, Ahorn, Ask, Skov-fyr, gran og ædelgran, gerne i grundbogen ”Træer og buske i Danmark”.

Læs om følgende fuglearter: Blåmejse, Solsort, Gærdesmutte, Ringdue, Bogfinke, Sanglærke, Krage og Troldand.

Læs februar måned igennem i ”Natur 15 – lommekalenderen” + artiklen ”Askevældet”.

9

Blodkredsløbet

Læs kapitel 42, frem til 42.5.

Kerneøvelser:

-       Blodtryksmåling

-       Dissektion af svinehjerter

Dagens undervisergruppe:

10

Åndedrættet

Læs resten af kapitel 42.

 

Kerneøvelser

-       Måling af lungevolumen

-       Coopers løbetest

 

Dagens undervisergruppe: Jon,

Opgaveskrivning og Påskeferie

 

 

15

Naturen netop nu: April.

 

Naturfaglige nyheder

 

Ugens videnskabshistorie: En ensom planet

Vi går en tur ud i landskabet.

Læs om følgende dyrearter og slægter: Grøn frø, Lille vandsalamander, Snog, Bænkebider, Ørentvist, Regnorm, Almindelig mosesnegl, Bugsvømmer, Vandloppe og Guldsmed.

Læs om følgende fuglearter: Grønirisk, Hvid vipstjert, Allike, Gransanger, Gulspurv, Musvåge og Fasan.

Læs april måned igennem i ”Natur 15 – lommekalenderen”.

16

Reproduktionssystemet

Læs i kapitel 46, fra 46.3 og frem.

 

Kerneøvelser:

-       Mikroskopi af celler (mitose og meiose)

-       Præventionskasse

 

Dagens undervisergruppe: Lasse,

17

Nervesystemet

Læs kapitel 49.

 

Kerneøvelser:

-       Måling af reaktionstid

-       Mindfulnessøvelser

 

Dagens undervisergruppe: Bellis,

18

Geografisk fordybelse i det land/den region, som årgangen rejser til.

 

Naturfaglige nyheder.

 

Ugens videnskabshistorie (Ild under fødderne):

 

Faguge og rejseuge

 

 

21

Naturen netop nu: Maj.

 

Naturfaglige nyheder

 

 

Vi går en tur ud i landskabet.

Læs om følgende arter af urter: Mælkebøtte, Løgkarse, Ramsløg, Skovmærke, Skovsyre, Skvalderkål, Stor nælde og Vandkarse i ”Spis vilde planter”.

Læs om følgende fuglearter: Landsvale, Løvsanger, Stillits, Gøg, Rørhøg, Sangdrossel og Allike.

Læs maj måned igennem i ”Natur 15 – lommekalenderen”.

22

Sanserne

 

Læs kapitel 50, frem til afsnit 50.5.

 

Kerneøvelser:

-       Øvelser med synssansen

-       Øvelser med høresansen

 

Dagens undervisergruppe: Bach, Bellis,

23

Naturen netop nu: Juni.

 

Naturfaglige nyheder

 

 

Vi går en tur ud i landskabet.

Læs om følgende arter af urter: Almindelig fuglegræs, Almindelig syre, Engkarse, Grå-bynke, Hvidmelet gåsefod, Korsknap, Spyd-mælde, Sødskærm , Toårig natlys og Vand-mynte i ”Spis vilde planter”.

Læs om følgende fuglearter: Nattergal, Grønbenet rørhøne, Natugle, Gråand, Stær, Munk, Husskade og Rørsanger.

Læs juni måned igennem i ”Natur 15 – lommekalenderen”

Specialekursus

 

 

25

Afrunding og evaluering af årets arbejde med hele holdet.

Ugens videnskabshistorie (Skærveknuserne): Toke

 

Disponible dage


Nogle fra holdet kan få en individuel samtale med Ingvar.

18 + 15 = 33 ugers undervisning



 

Metoder

Udover en række almene metoder (som undervisningsplaner, evaluering og IT) så lægger vi i naturfag vægt på:

-       læring og undervisning i naturen året rundt

-       iagttagelser, undersøgelser og eksperimenter

-       videnskabshistoriske formidlinger/fortællinger

-       en varieret undervisning hvor de studerende er aktivt deltagende og ofte undervisende

-       afprøve brug af billeddokumentation med GO-PRO kamera, Ipad og mobiler

Litteratur

 

Grundbogen:

 

”Biology”, Pearson International Edition, Campbell & Reece m.fl.

 

Supplerende bøger:

 

”Natur 15 Lommekalenderen”, Forlaget Rhodos, 2015

”Træer & Buske i Danmark”, Jørgensen m.fl., Gyldendal 2005

”Spis Vilde Planter”, Agerbo og Nissen, Gyldendal 2013.

”På jagt efter små dyr i vandet”, Peter Nielsen, Gyldendal 2008.

(disse 4 bøger koster i alt cirka 500 kr. i Troels boghandel, hvor vi får 10 % rabat)

 

                                                                                         Ingvar Haubjerg Nielsen

 

 

Undervisningsplan Naturfag 5. årgang efterår 2014

-          Opdateret 16. december

 

Formål

 

Formålet med linjefaget er at sætte naturen i centrum for undervisningen, både den natur som omgiver os og den natur som vi selv består af – med henblik på at opnå en dybere, bredere og mere detaljeret forståelse af, hvordan naturen i og omkring os er bygget op, fungerer og kan udforskes og formidles.

 

Formålet er også at lave en undervisning og et læringsmiljø, som er 

-          inspireret af traditionen efter Grundtvig og Kold

-          baseret på den internationale forskning indenfor det naturfaglige og læreruddannelsesmæssige område.

 

Hensigten er alt i alt at uddanne så gode lærere som muligt, der kan varetage undervisningen i naturfagene biologi, geografi og natur/teknik i de frie skoler, og som kan bidrage med livsoplysning omkring naturoplevelse, naturfaglig indsigt og bæredygtig udvikling såvel lokalt som globalt.

 

Målsætning

 

Målet for linjefaget er generelt, at den enkelte studerende

 

-       tilegner sig en dybere faglig indsigt, viden og færdigheder indenfor udvalgte, eksemplariske naturfaglige emner (linjefagets kerneområder) på et begyndende faglærerniveau

-       opnår et bredt overblik over hvad der er aktuelt inden for natur-fagområdet (Naturfaglige nyheder) og i naturen (naturen netop nu) året rundt

-       dygtiggør sig i at kunne fortælle centrale dele af videnskabshistorien på en inspirerende og alment oplysende måde

-       kommer op på at kunne lave en faglige formidling og en didaktiske refleksion på et sikkert, velovervejet og professionelt niveau (svarende til et begyndende faglærerniveau).

 

 

Målet med dette forløb er der ud over at sætte fokus på de sidste kerneområder indenfor faget og på det at lave en naturfaglig ekskursion med overnatning - alt sammen med en høj grad af aktiv inddragelse og selvstændig planlægning fra de studerendes side.

 

Indhold

 

Uge

Indhold

Uddybning af indhold

33

Gennemgang af undervisningsplanen for efteråret: Drøftelse + sætte navne på.

Ansøgning til ekskursionsudvalget.

Vælg en art som du vil være professor i.

Naturen netop nu – august.


34

Tværfagligt tema: Stranden og det lave vand – sten, tang og dyrelivet.

Læs kapitel 33 om invertebrater – et liv uden rygrad…

Vi tager på for - ekskursion til stranden.

35

Tværfagligt tema: Stranden og det lave vand – sten, tang og dyrelivet.

Oplæg om strandens sten: Klemme.

Oplæg om tangplanter: Jens og Morten.

Oplæg om krebsdyr (krabber og/eller rejer): Louise

Oplæg om bløddyr: Anders

Oplæg om fisk på det lave vand: Liv.

 

36

Naturen netop nu – september: Vi gør status over årets forsøgshaver og høster udbyttet af grøntsager, frø og kompostmateriale.

 

Vi begynder med:

Videnskabshistorie (”Big Bang – den kosmiske begyndelse”): Rikke.

Geografien bag nyhederne: Liv.

Naturfaglige nyheder: Ingvar

Påklædning til at arbejde i forsøgshaverne over middag.

37

Tema: Den faglige ekskursion – forberedelsen.

 

Vi lægger ud med: Videnskabshistorie (”Istid og istider”): Jens.

 

Bagefter hører vi de 5 oplæg om det landskab og om de naturtyper, som vi skal besøge på ekskursionen.

 

Ingvar gennemgår hovedtrækkene af kapitel 52 og perspektiverer det til ekskursionen.

 

Til sidst repeterer vi sammen planerne for ekskursionen og sikrer os, at vi har styr på det hele.

Læs kapitel 52 om biosfæren.

 

Oplæg om landskabets geologi: Rikke

Oplæg om Heden: Jens og Morten

Oplæg om Nåleskoven: Jens

Oplæg om Klitten: Rikke

Oplæg om Den næringsfattige sø: Phillip.

38

Faglig ekskursion til Jylland.

 

39

Afspadsering af ekskursionen.

 

40

Afprøve forsøg til Natur-Teknik

Ingvar er på kursus og holdet arbejder selvorganiserende, men send mig en mail eller SMS, hvis der skal købes materialer ol.

 

Brug Lego Mindstorm-udstyret som vi købte sammen med Fysik-kemi og især siden www.naturteknikfaget.dk

 

 

41

Afprøve forsøg til Natur-Teknik

Ingvar er på kursus og holdet arbejder selvorganiserende.

 

Tænk over hvilket land vi kunne vælge at fordybe os i efter efterårsferien.

Efterårsferie



43

Opsamling af ekskursionen og af de 2 ugers arbejde med natur-teknik forsøg.

 

Videnskabshistorie (”Jordens form og størrelse”): Phillip.

 

Geografien bag nyhederne: Louise.

 

Hvilket land skal vi fordybe os i?

 

Naturfaglige nyheder.

 

Naturen netop nu – Oktober; fokus på svampe.

Læs om at finde spiselige svampe i naturen på siden ”Spis Naturen” – den ligger her: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311836

 

Påklædning til at kunne arbejde udendørs i noget af timerne: Efter middag går vi en tur ud for at se på især svampe i parken, i mosen, på markerne og i skoven.

44

Geografien bag nyhederne: Morten.

 

Naturfaglige nyheder.

 

Geografisk fordybelse: Island, Østeuropa, Lande i Sydamerika og Afrika – forberedelse

-       oplæg om fælles mål

-       vi arbejder med de 4 områder i interessegruppe og forbereder oplæg (der er minimum 60 minutters forberedelsestid med vejledning i dette modul).

 

14.45: Fremlæggelse om østeuropa

 

45

Geografien bag nyhederne: Jens.

 

Geografisk fordybelse: Island, Østeuropa, Lande i Sydamerika og Afrika – fremlæggelser

-       Island

-       Sydamerikanske lande

-       Afrika

 

Faglige nyheder

 

Afslutning af turregnskabet

Husk penge med til Anders

46

Geografisk fordybelse – fremlæggelser:

-       Afrika

-       Sydamerikanske lande

 

Undervisningsmaterialer til Naturfagene: 11.30 kommer Martin Pedersen fra ”Frederiksen” på besøg for at aflevere kataloger, vise en trådløs makrolup og snakke om vores samling af materialer.

 

Naturen netop nu: Vi går en tur ud i november-naturen og ser på, hvad der er aktuelt derude af fugle, svampe, træer mv.

 

Påklædning til at kunne gå en timelang tur igennem mosen, engene, på landevej og op i skoven.

 

Kig på http://www.frederiksen.eu/ og se om der noget, som du mener vi burde købe til naturfagslokalet, eller som du kunne tænke dig at høre nærmere om.

47

Geografien bag nyhederne: Morten.

 

Fokus på de nye Fælles Mål i forhold til årsplaner og materialer.

 

Faglige nyheder

 

Naturen netop nu: Vi går en tur ud i november-naturen og ser på, hvad der er aktuelt derude af fugle, planter, træer mv.

Læs om fælles mål og årsplaner på siden www.geografifaget.dk

 

 

Påklædning til at kunne gå en tur igennem mosen og op i skoven.

48

Ekskursion til Naturama:

 

Vi mødes ved billetsalget i Naturama, senest kl. 11 – jeg tager madpakker med.

 

Vi får undervisning fra 11-13; efter frokostpausen har vi så 1½ time på museet til selv at fordybe os i udstillingerne – umiddelbart tænker jeg at vi kunne gøre det ud fra det vi har læst i kapitel 34 om vertebrater.

Læs kapitel 34 om Vertebrater (frem til afsnittet om mennesket)

49

Opsamling af turen til Naturama.

 

Videnskabshistorie (”En verden af planeter”): Liv.

 

Videnskabshistorie (”Jordens indre”): Klemme.

 

Geografien bag nyhederne: Rikke.

 

Fokus på de nye Fælles Mål i Biologi.

 

Faglige nyheder.

Læs om de nye fælles mål for Biologi på ministeriets hjemmeside.

 

50

Afsluttende individuelle evalueringssamtaler i Blå Stue, over hovedpunkterne feedback, fagudtalelse og faglærerprofil.

 

Faglig læsning og skrivning:

 

Lærerprofil + vælge imellem beskrivelse af naturfagligt speciale, en monografi eller et fagligt resume.

 

Lærerprofil:

 

-       Hvilken målgruppe sigter du imod at undervise?

-       Hvilke fag indenfor fagområdet ønsker du særligt at undervise i?

-       Hvad er det vigtigste for dig som naturfagslærer?

-       Hvad kendetegner dig som naturfagslærer?

 

Mens jeg taler med hin enkelte, så arbejder resten af holdet videre, først med en paropgave og derefter med individuelle opgaver:

Paropgave:

Forbered 45 minutters faglig juleunderholdning til timerne i næste uge: En quiz (for eksempel i ”Biology”, i svampe, i træer, i fugle eller i faglige ord og begreber), en smagsprøve på en naturfilm eller en oplæsning af en særligt god naturhistorie (fra videnskabshistorien, Charles Darwin, Konrad Lorents, Gerald Durrell ol.).

Individuel opgave : Faglig skrivning: Lav din lærerprofil og vælg derefter en af disse 3 muligheder:

1)    Lav et udkast til en specialebeskrivelse for et naturfagligt specialesemester – gerne med udgangspunkt i årgangens emnebrainstorm og studiehåndbogens afsnit om specialesemestret.

 

2)    Vælg en art (dyr, plante, svamp mv.) som du finder særligt interessant og beskriv dens naturhistorie på 1-2 sider (i den faglige genre der hedder en monografi)

 

3)    Vælg et af de kapitler i ”Biology” som vi har gennemgået, og skriv en tekst på et par A-4 sider på dansk, som gengiver essensen eller hovedlinjerne i kapitlet (en form for fagligt resume).

 

Den skriftlige opgave afleveres på naturnielzen@gmail.com når timerne er forbi.

51

Faglige juleunderholdning.

 

Afsluttende individuelle evalueringssamtaler i Blå Stue, over hovedpunkterne feedback, fagudtalelse og faglærerprofil.

-       Liv: 11

-       Rikke: 11.30

-       Louise: 12

-       Jens: 13.35

 

Fejring af nu at være uddannede naturfagslærere!

 

Fokus på naturfilm, naturquizzer og den gode historie om naturvidenskabelig forskning og opdagelser.

 

Anders står for en videnskabshistorie.

Juleferie



I alt 18 ugers undervisning



 

Metoder

Udover en række almene metoder (som undervisningsplaner, evaluering og IT) så lægger vi i naturfag vægt på:

-       læring og undervisning i naturen året rundt

-       iagttagelser, undersøgelser og eksperimenter

-       videnskabshistoriske fortællinger

-       en varieret undervisning hvor de studerende er aktivt deltagende og ofte undervisende

Litteratur

 

Grundbogen:

 

”Biology”, Pearson International Edition, Campbell & Reece m.fl.

 

                                                                                                                                     Ingvar Haubjerg Nielsen

Uv-plan for linjefaget Naturfag på 2.årgang, forårssemestret 2011