|
|
|
|
|
Undervisningsplaner for linjefaget Naturfag på 2. årgang
Undervisningsplan Naturfag 4. årgang
2014-15
-
opdateret 23. januar
Formål
Formålet med linjefaget er at sætte
naturen i centrum for undervisningen, både den natur som omgiver os og den
natur som vi selv består af – med henblik på at opnå en dybere, bredere og mere
detaljeret forståelse af, hvordan naturen i og omkring os er bygget op,
fungerer og kan udforskes og formidles.
Formålet er også at lave en undervisning og et læringsmiljø, som er
-
inspireret af traditionen efter Grundtvig og Kold
-
baseret på den internationale forskning indenfor det naturfaglige og det læreruddannelsesmæssige
område.
Hensigten er alt i alt at uddanne så
gode lærere som muligt, der kan varetage undervisningen i naturfagene
biologi, geografi og natur/teknik i de frie skoler, og som kan bidrage med oplivende livsoplysning omkring naturoplevelser,
naturfaglig indsigt og bæredygtig udvikling såvel lokalt som globalt.
Målsætning
Målet for linjefaget er generelt, at den enkelte studerende
-
tilegner sig en dybere faglig indsigt, viden og
færdigheder indenfor udvalgte, eksemplariske naturfaglige emner (linjefagets
kerneområder), svarende til et (begyndende) faglærerniveau
-
opnår et bred overblik over hvad
der er aktuelt inden for natur-fagområdet (naturfaglige nyheder) og i naturen
(naturen netop nu) året rundt
-
kommer op på at kunne
lave en faglig formidling og en didaktiske
refleksion på et sikkert, velovervejet og professionelt niveau (svarende
til et begyndende faglærerniveau).
Målet med dette forløb er der ud over særligt
at sætte fokus på evolution og biologisk mangfoldighed (herunder et bredt og
undervisningsorienteret artskendskab) og på de store organsystemer, der er
grundlaget for menneskekroppens opbygning og sunde funktion (herunder at kunne
undervise i sundhed og lave forskellige praktiske øvelser inden for menneskets
biologi).
Indhold
Uge
|
Indhold
|
Forberedelse og info
|
33
|
Tema: Planerne og praktikken.
|
Tjek-ind: Navn + naturfaglige interesseområde.
Undervisningsplanen: Gennemgang, drøftelse og navne på skoleårets oplæg
og opgaver.
Oplæg om Professionsmodellen, tænketur og tematiseret debat i grupperum:
Erfaringer med naturfag i praktikken, Om at bevare sin sundhed som lærer og
en gruppe med forskellige temaer.
Kort opsamling til sidst: Var det nok fagfaglige praktikefterbehandling?
|
34
|
Naturen netop nu – August.
Ugens videnskabshistorie (Sådan bygger man et univers): Julius
Naturfaglige nyheder.
|
Ud at se på, høre om og arbejde med hvad der rører sig i haverne og i
naturen netop nu.
Påklædning
til at kunne gå og arbejde udenfor i landskabet.
|
35
|
En
introduktion til biosfæren og til økosystemerne.
Ugens videnskabshistorie (Vort Moderlige Hav): Simone
|
Læs
kapitel 52: En introduktion til økologi og til biosfæren.
Ingvar gennemgår de store linjer af kapitlet,
hvorefter vi laver praktiske øvelser/feltarbejde: Holdet fordeles på
økosystemerne strand, vandhul, skovbæk, eng og kompostbunke, som beskrives
fysisk, kemisk, samfundsmæssigt og der skitseres et fødenet.
Hver gruppe fremlægger deres vigtigste resultater på
5 minutter og får de sidste 10 minutter til at planlægge arbejdet over de
næste to gange.
|
36
|
En
introduktion til biosfæren og til økosystemerne.
|
Ingvar gennemgår mere af kapitel 52
:
Biomerne.
45 minutters fortsat arbejde med økosystemerne:
Brug gerne stereolupper og håndbøger.
Over middag tager vi til stranden, hvor dagens
team underviser i
strandens dyreliv og sten (se oplægget på Fronter).
Dagens
team: Lasse, Kathrine,
|
37
|
Ugens videnskabshistorie (Velkommen til Solsystemet): Toke.
Naturfaglige nyheder
Naturen netop nu – September.
|
Vi begynder dagen med videnskabshistorie og
naturlige nyheder.
Derefter 45 minutters fortsat arbejde med
økosystemerne, med fokus på at forberede 10 minutters formidling af
økosystemerne: DFL’s vandhul, DFL’s eng, komposten, åmosens vandhul og
skovbækken/åen i mosen.
Over middag går vi en naturvandring imellem de 5
økosystemer, som dem der har arbejdet med den præsenterer for resten af
holdet + gerne med et par sætninger på engelsk også til amerikanerne.
|
38
|
Ugens videnskabshistorie (Jorden i bevægelse): Ulbæk.
Førstehjælp for Naturfagslærere.
|
Efter ugens
videnskabshistorie gennemgår jeg førstehjælpens 4 hovedpunkter,
ABC-princippet og hjerte-lungeredning for voksne, for børn og for babyer, og
derefter nogle andre udvalgte førstehjælpsemner.
Efter
middag laver vi nogle grupper, som øver førstehjælp ved at opsætte en række
scenarier, hvor man så skiftes til at være førstehjælper, simulant og
observatører der med en tjekliste tjekker, om førstehjælperen fik gjort det
hele i den rette rækkefølge.
Vi skal
også afprøve det nye førstehjælpsudstyr – og finde en god måde at rense og
opbevare det på.
|
39
|
Tema: Invertebrater – med særligt fokus på insekter.
Ugens videnskabshistorie (Tilværelsens Rigdom): Julius.
|
Læs kapitel 33: Invertebrater – et liv uden rygrad…
Vi lægger ude med ugens videnskabshistorie ved
Lasse, og derefter gennemgår jeg udvalgte dele af kapitel 33.
Den sidste del af timerne bruger vi på at studere
invertebraterne i samlingerne i Mindedal og på skolens område: Hvor mange
forskellige arter af invertebrater kan vi finde på skolens område? Hvor mange
af dem kan vi sætte et navn på? Hvordan kunne man begejstre og aktivere børn
og unge med alt dette kryb og kravl?
Fra cirka
14.30 kommer Emil på besøg og holder et inspirerende oplæg om invertebrater,
med fokus på insekterne.
|
40
|
Invertebrater – med særligt fokus på insekter.
|
Ingvar er på kursus -
dagens team
står for undervisningen i invertebrater, med særligt fokus på insekter.
Dagens team: Jon, Asbjørn, Toke.
Påklædning til at kunne arbejde udendørs i noget
af timerne.
|
41
|
Tema: Den løvfældende skov
|
Ingvar er på kursus – holdet arbejder selvorganiserende; jeg vil foreslå
at holdet bruger timerne på at tage på en skovtur sammen, med fokus på at
finde og studere så mange forskellige svampe og invertebrater som muligt.
Tag billeder af svampene og læg dem ind på Fronter, så vi kan gennemgå
dem sammen i uge 43 – og tag billeder af de invertebrater, som I ikke kan
bestemme og send dem til
www.fugleognatur.dk
|
Efterårsferie
|
|
|
43
|
Naturen netop nu – Oktober: Fokus på svampe.
Ugens videnskabshistorie (Den hvileløse abe): Magnus, Jens Jacob.
Eventuelt også Naturfaglige nyheder – ellers tager vi dem over de næste
par uger.
|
Læs
kapitel 31 om svampe.
Læs om at
finde spiselige svampe i naturen på siden ”Spis Naturen” – den ligger her:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311836
Påklædning
til at kunne arbejde udendørs i noget af timerne: Efter middag går vi en tur
ud for at se på svampe i parken, i mosen, på markerne og i skoven.
|
44
|
Fremlæggelse af de vigtigste svampearter man bør kende (De 3 lister på
www.naturfagsundervisning.dk
).
Videnskabsteori: Gå en tur i naturen med bevidsthedens forsker-indstilling.
Naturfaglige nyheder.
|
Læs kapitel 1 frem til afsnit 1.3; dvs. læs om
biologiens hovedtemaer og læg især vægt på afsnit 1.2 om evolution.
|
45
|
Biologi som videnskab (Kapitel 1) – jeg gennemgår hovedlinjerne i teksten
og kommer med en række forslag til, hvordan man kan lave øvelser i den
naturvidenskabelige metode.
Naturfaglige nyheder.
|
Læs resten af kapitel 1, dvs. afsnit 1.3 om de to
vigtigste metoder i naturvidenskaben.
Julius og Christian Raymond underviser fra 13.35
|
46
|
Workshop-timer
|
Holdet
mødes samlet 10.35 i Mindedal, og ingen workshops begynder, før alle de
tilstedeværende er oplyste og fordelte.
Kl. 12.15
er der opsamling i Mindedal, hvor hver workshop har 5 minutter til at dele
det mest lærerige, de har oplevet, med resten af holdet.
Dagens
workshops er:
-
Lego Mindstorm (Julius er
tovholder)
-
Fuglehuse og foderpladser, ved
dammen og på terrassen (Bjarke)
-
Fugle og fisk i Ollerup så
(Thomas)
-
Kompost (Eventuelt)
Dem der
ikke var til timer i mandags bedes skrive en besked i Fronterrummet om,
hvilken workshop de ønsker at tilmelde sig.
Ingvar
holder feriefridag.
|
47
|
Tema: Evolution.
Kort opsamling og evaluering af sidste uges workshoptimer.
Ugens videnskabshistorie: Darwins ejendommelige ide (kapitel 25 i ”En
kort historie…), oplæg ved Bjarke.
Forsøgsakvarier.
|
Læs
kapitel 22: Et darwinistisk syn på livet…
|
48
|
Tema: Evolution.
(Ugens videnskabshistorie: Livets opståen, kapitel 19 i ”En kort
historie…)
Forsøgsakvarier.
|
Læs kapitel
25: Livets historie på Jorden – fokuser gerne på de geologiske perioder.
|
49
|
Naturen netop nu – December: Fokus på fugle og træer i vinterlandskabet.
|
Sko og
påklædning til at kunne gå en tur på en tre timers tid (+ ½times frokostpause
undervejs) igennem mosen, det åbne landskab og Hvidkildeskovene – for at se
på hvad der er aktuelt af træer og fugle i vinterlandskabet.
Medbring
en lille turrygsæk til egen drikkedunk, ekstratøj og evt. håndbøger – samt
til lidt af det fælles udstyr i form af madpakker, tæpper, håndbøger, lupper
og et par presenninger.
Forbered
dig ved at læse om nogle af de arter, som jeg forventer at vi møder undervejs
på turen: Ravn, Råge, Musvåge, Hættemåge, Sølvmåge, Fasan, Musvit, Bogfinke,
Gærdesmutte, Rødel, Hassel, Hyld, Tjørn, Eg, Kvalkved, Kirsebær, Elm, Rødgran,
Sølvgran, Nordmannsgran og Lærk.
|
50
|
Faglige samtaler (10-15 minutter) i Blå
Stue, med 3 fokuspunkter:
1)
Fremmøde
2)
Faglige niveau i forhold til fagets målsætning
3)
Faglærerprofil: Hvordan tænker du
at bruget faget i dit fremtidige lærerarbejde?
Forsøgsakvarier.
Faglig skrivning: Rapport, monografi eller resume.
|
Mens jeg taler med hin enkelte, så
arbejder resten af holdet videre med en teamopgave og med en individuel
opgave.
Teamopgave:
Gør arbejdet med at indrette, beskrive
(på den opslagstavle som hører til akvarier) og igangsætte forsøgsakvarierne
helt færdigt (jeg køber de sidste guppyer til denne uge).
Forbered 30 minutters faglig
juleunderholdning til timerne i næste uge: En quiz (for eksempel i ”Biology”,
i svampe eller i faglige ord og begreber), en smagsprøve på en naturfilm
eller en oplæsning af en særligt god naturhistorie (fra videnskabshistorien,
Charles Darwin, Konrad Lorents, Gerald Durrell ol.).
Individuel opgave
: Faglig skrivning: Vælg
en af disse 3 muligheder:
1)
Lav en beskrivelse af arbejdet
med forsøgsakvariet (i den faglige genre der hedder en rapport)
2)
Vælg en art (dyr, plante, svamp mv.) som du finder
særligt interessant og beskriv dens naturhistorie på 1-2 sider (i den faglige
genre der hedder en monografi)
3)
Vælg et af de kapitler
i”Biology” som vi har gennemgået her i efterårssemestret, og skriv en tekst
på et par A-4 sider på dansk, som gengiver essensen eller hovedlinjerne i
kapitlet (en form for fagligt resume).
Hvis du skriver faglig hovedopgave
indenfor fagområdet, så kan du også vælge at skrive en form for synops til
den faglige hovedopgave.
Den første skriftlige opgave afleveres på Lærerens
bord eller på
naturnielzen@gmail.com
når timerne er forbi.
|
51
|
Juleafslutning.
De sidste 13 faglige samtaler (10-15
minutter) i Blå Stue, med 3 fokuspunkter:
1)
Fremmøde
2)
Faglige niveau i forhold til fagets målsætning
3)
Faglærerprofil: Hvordan tænker du
at bruget faget i dit fremtidige lærerarbejde?
|
Faglig juleafslutning:
Fokus på naturfilm, naturquizzer og den gode fortælling om
naturvidenskabelig forskning og opdagelser.
Hvert af de 6 team står for 30 minutters faglig juleunderholdning
(undtagen teamet med Bjarke, som har 50 minutter), samtidig med at jeg har
faglige samtaler med de sidste 13 på holdet.
|
Juleferie
|
|
|
3
|
Introduktion
til forårets tema: Menneskets biologi – Krop og Sundhed.
|
Vi fordeler holdet på forårets 6 undervisergrupper:
Hver undervisergruppe skal undervise
resten af holdet - i et af de 7 store organsystemer som vi gennemgår - en
mandag fra 10.35 – 12.30 (inklusive tid til feedback og didaktisk refleksion):
Opgaven består dels i at formidle emnet
til en målgruppe af elever efter eget valg (efter at jeg har formidlet det
til jer som målgruppe), og dels i at lave øvelser for resten af holdet i
emnet.
Øvelserne består af 2 obligatoriske
kerneøvelser + eventuelt et antal øvelser som gruppen selv udvælger.
Vi skal også have fordelt de første 8 af de 40
dyrearter, som vi gennemgår i løbet af dette semester: Opgaven er at blive
”professor” i denne ene art og formidle den bedst muligt i ord, tekst og
billeder til resten af holdet.
Tidsrammen er 5 minutter per fugl/professor.
|
4
|
Naturen
netop nu: Januar.
Fokus på træer og
fugle i vinterlandskabet.
|
Forberedelsestid til
undervisergrupperne, med mulighed for vejledning fra faglæreren, fra 8.30 –
9.30.
Efter en pause
begynder fugleprofessorerne deres undervisning i dagens 8 fuglearter
Vi går en tur ud i landskabet engang efter
formiddagspausen.
Læs om følgende arter af træer og buske: Eg, bøg,
Hestekastanje, Rød-el, Grå-pil, Alm. Hyld og Hassel, gerne i grundbogen
”Træer og buske i Danmark”.
Læs om følgende fuglearter: Gråspurv, Musvit,
Rødhals, Spurvehøg, Fiskehejre, Ravn, Hættemåge og Grågås.
Læs januar måned igennem i ”Natur 15 – lommekalenderen”.
|
5
|
De grundlæggende principper for dyrekroppens form og funktion.
Jeg gennemgår det læste stof i kapitel 40.
Gennemgang af laboratoriernes udstyr og indretning, herunder pasning af
forsøgsakvarierne og notering af
observationer.
Hver
undervisergruppe gennemgår, ordner og opdaterer forsøgsudstyret indenfor
deres område.
Hvis vi
får tid, så gennemgår vi også det fælles friluftslivs- og naturfagsdepot, med
henblik på at få skabt orden og plads så vi også kan arbejde på langbordet
derude, når vi laver laboratorieøvelser.
|
Læs kapitel 40: De grundlæggende
principper for dyrekroppens form og funktion – frem til afsnit 40.3
I løbet af denne gang skal de 6
undervisergrupper have helt styr på, hvad vi har af udstyr i laboratorierne
til deres forsøg – og på, hvad de har af ønsker med hensyn til at købe nyt
forsøgsudstyr – forbered dig på det ved at kigge på udstyr her: http://www.frederiksen.eu/
|
6
|
Fordøjelsessystemet
|
Læs kapitel 41, frem til 41.4
Kerneøvelser:
-
En model af menneskets fordøjelsessystem,
der kan fordøje et fastfoodmåltid og et grøntsagsbaseret måltid.
-
Enzymforsøg – spytamylase.
Dagens undervisergruppe: Carina, Tim
|
Vinterferie
|
|
|
8
|
Naturen
netop nu: Februar.
Fokus på træer og
fugle i vinterlandskabet.
Naturfaglige
nyheder
Ugens videnskabshistorie: De smås verden – Toke.
|
Vi går en tur ud i landskabet.
Læs om følgende arter eller slægter af træer:
Birk, Lind, Taks, Ahorn, Ask, Skov-fyr, gran og ædelgran, gerne i grundbogen
”Træer og buske i Danmark”.
Læs om følgende fuglearter: Blåmejse, Solsort, Gærdesmutte,
Ringdue, Bogfinke, Sanglærke, Krage og Troldand.
Læs februar måned igennem i ”Natur 15 –
lommekalenderen” + artiklen ”Askevældet”.
|
9
|
Blodkredsløbet
|
Læs kapitel 42, frem til 42.5.
Kerneøvelser:
-
Blodtryksmåling
-
Dissektion af svinehjerter
Dagens undervisergruppe:
|
10
|
Åndedrættet
|
Læs resten
af kapitel 42.
Kerneøvelser
-
Måling af lungevolumen
-
Coopers løbetest
Dagens
undervisergruppe: Jon,
|
Opgaveskrivning og Påskeferie
|
|
|
15
|
Naturen
netop nu: April.
Naturfaglige
nyheder
Ugens
videnskabshistorie: En ensom planet
|
Vi går en tur ud i landskabet.
Læs om følgende dyrearter og slægter: Grøn frø,
Lille vandsalamander, Snog, Bænkebider, Ørentvist, Regnorm, Almindelig
mosesnegl, Bugsvømmer, Vandloppe og Guldsmed.
Læs om følgende fuglearter: Grønirisk, Hvid
vipstjert, Allike, Gransanger, Gulspurv, Musvåge og Fasan.
Læs april måned igennem i ”Natur 15 –
lommekalenderen”.
|
16
|
Reproduktionssystemet
|
Læs i
kapitel 46, fra 46.3 og frem.
Kerneøvelser:
-
Mikroskopi af celler (mitose og
meiose)
-
Præventionskasse
Dagens
undervisergruppe: Lasse,
|
17
|
Nervesystemet
|
Læs
kapitel 49.
Kerneøvelser:
-
Måling af reaktionstid
-
Mindfulnessøvelser
Dagens
undervisergruppe: Bellis,
|
18
|
Geografisk fordybelse
i det land/den
region, som årgangen rejser til.
Naturfaglige nyheder.
Ugens videnskabshistorie (Ild under fødderne):
|
|
Faguge og rejseuge
|
|
|
21
|
Naturen
netop nu: Maj.
Naturfaglige
nyheder
|
Vi går en tur ud i landskabet.
Læs om følgende arter af urter: Mælkebøtte,
Løgkarse, Ramsløg, Skovmærke, Skovsyre, Skvalderkål, Stor nælde og Vandkarse
i ”Spis vilde planter”.
Læs om følgende fuglearter: Landsvale, Løvsanger,
Stillits, Gøg, Rørhøg, Sangdrossel og Allike.
Læs maj måned igennem i ”Natur 15 – lommekalenderen”.
|
22
|
Sanserne
|
Læs kapitel 50, frem til afsnit 50.5.
Kerneøvelser:
-
Øvelser med synssansen
-
Øvelser med høresansen
Dagens
undervisergruppe: Bach, Bellis,
|
23
|
Naturen
netop nu: Juni.
Naturfaglige
nyheder
|
Vi går en tur ud i landskabet.
Læs om følgende arter af urter: Almindelig
fuglegræs, Almindelig syre, Engkarse, Grå-bynke, Hvidmelet gåsefod, Korsknap,
Spyd-mælde, Sødskærm , Toårig natlys og Vand-mynte i ”Spis vilde planter”.
Læs om følgende fuglearter: Nattergal, Grønbenet
rørhøne, Natugle, Gråand, Stær, Munk, Husskade og Rørsanger.
Læs juni måned igennem i ”Natur 15 –
lommekalenderen”
|
Specialekursus
|
|
|
25
|
Afrunding og evaluering
af årets arbejde med
hele holdet.
Ugens videnskabshistorie (Skærveknuserne): Toke
|
|
Disponible dage
|
|
Nogle fra
holdet kan få en individuel samtale med Ingvar.
|
18 + 15 = 33 ugers undervisning
|
|
|
Metoder
Udover en række almene metoder (som
undervisningsplaner, evaluering og IT) så lægger vi i naturfag vægt på:
-
læring
og undervisning i naturen året rundt
-
iagttagelser,
undersøgelser og eksperimenter
-
videnskabshistoriske
formidlinger/fortællinger
-
en
varieret undervisning hvor de studerende er aktivt deltagende og ofte
undervisende
-
afprøve
brug af billeddokumentation med GO-PRO kamera, Ipad og mobiler
Litteratur
Grundbogen:
”Biology”, Pearson International Edition, Campbell
& Reece m.fl.
Supplerende bøger:
”Natur 15 Lommekalenderen”, Forlaget Rhodos, 2015
”Træer & Buske i Danmark”, Jørgensen m.fl.,
Gyldendal 2005
”Spis Vilde Planter”, Agerbo og Nissen, Gyldendal
2013.
”På jagt efter små dyr i vandet”, Peter Nielsen,
Gyldendal 2008.
(disse 4 bøger koster i alt cirka 500 kr. i Troels
boghandel, hvor vi får 10 % rabat)
Ingvar Haubjerg Nielsen
Undervisningsplan Naturfag 5. årgang efterår 2014
-
Opdateret 16. december
Formål
Formålet med linjefaget
er at sætte naturen i centrum for undervisningen, både den natur som omgiver os
og den natur som vi selv består af – med henblik på at opnå en dybere, bredere
og mere detaljeret forståelse af, hvordan naturen i og omkring os er
bygget op, fungerer og kan udforskes og formidles.
Formålet er også at lave
en undervisning og et læringsmiljø, som er
-
inspireret af traditionen efter Grundtvig og Kold
-
baseret på den internationale forskning indenfor det naturfaglige og
læreruddannelsesmæssige område.
Hensigten er alt i alt
at uddanne så gode lærere som muligt, der kan varetage undervisningen i
naturfagene biologi, geografi og natur/teknik i de frie skoler, og som kan
bidrage med livsoplysning omkring naturoplevelse, naturfaglig indsigt og
bæredygtig udvikling såvel lokalt som globalt.
Målsætning
Målet for linjefaget er
generelt, at den enkelte studerende
-
tilegner sig en dybere faglig indsigt,
viden og færdigheder indenfor udvalgte, eksemplariske naturfaglige emner
(linjefagets kerneområder) på et begyndende faglærerniveau
-
opnår et bredt overblik over hvad der er aktuelt inden for
natur-fagområdet (Naturfaglige nyheder) og i naturen (naturen netop nu) året
rundt
-
dygtiggør sig i at kunne fortælle centrale dele af videnskabshistorien
på en inspirerende og alment oplysende måde
-
kommer op på at kunne lave en faglige
formidling og en didaktiske refleksion på et sikkert, velovervejet og
professionelt niveau (svarende til et begyndende faglærerniveau).
Målet med dette forløb
er der ud over at sætte fokus på de sidste kerneområder indenfor faget og på
det at lave en naturfaglig ekskursion med overnatning - alt sammen med en høj
grad af aktiv inddragelse og selvstændig planlægning fra de studerendes side.
Indhold
Uge
|
Indhold
|
Uddybning af indhold
|
33
|
Gennemgang af undervisningsplanen
for efteråret: Drøftelse + sætte navne på.
Ansøgning til ekskursionsudvalget.
Vælg en art som du vil være
professor i.
Naturen netop nu – august.
|
|
34
|
Tværfagligt tema:
Stranden og det lave vand – sten, tang og dyrelivet.
|
Læs kapitel 33 om invertebrater –
et liv uden rygrad…
Vi tager på for - ekskursion til stranden.
|
35
|
Tværfagligt tema:
Stranden og det lave vand – sten, tang og dyrelivet.
|
Oplæg om strandens sten: Klemme.
Oplæg om tangplanter: Jens og
Morten.
Oplæg om krebsdyr (krabber
og/eller rejer): Louise
Oplæg om bløddyr: Anders
Oplæg om fisk på det lave vand:
Liv.
|
36
|
Naturen netop nu –
september: Vi gør status over årets forsøgshaver og høster udbyttet af
grøntsager, frø og kompostmateriale.
Vi begynder med:
Videnskabshistorie
(”Big Bang – den kosmiske begyndelse”): Rikke.
Geografien bag nyhederne:
Liv.
Naturfaglige nyheder:
Ingvar
|
Påklædning til at arbejde i
forsøgshaverne over middag.
|
37
|
Tema: Den faglige
ekskursion – forberedelsen.
Vi lægger ud med:
Videnskabshistorie (”Istid og istider”): Jens.
Bagefter hører vi de 5
oplæg om det landskab og om de naturtyper, som vi skal besøge på
ekskursionen.
Ingvar gennemgår
hovedtrækkene af kapitel 52 og perspektiverer det til ekskursionen.
Til sidst repeterer vi
sammen planerne for ekskursionen og sikrer os, at vi har styr på det hele.
|
Læs kapitel 52 om biosfæren.
Oplæg om landskabets geologi:
Rikke
Oplæg om Heden: Jens og Morten
Oplæg om Nåleskoven: Jens
Oplæg om Klitten: Rikke
Oplæg om Den næringsfattige sø:
Phillip.
|
38
|
Faglig ekskursion til
Jylland.
|
|
39
|
Afspadsering af
ekskursionen.
|
|
40
|
Afprøve forsøg til
Natur-Teknik
|
Ingvar er på kursus og holdet
arbejder selvorganiserende, men send mig en mail eller SMS, hvis der skal
købes materialer ol.
Brug Lego Mindstorm-udstyret som
vi købte sammen med Fysik-kemi og især siden www.naturteknikfaget.dk
|
41
|
Afprøve forsøg til
Natur-Teknik
|
Ingvar er på kursus og holdet
arbejder selvorganiserende.
Tænk over hvilket land vi kunne
vælge at fordybe os i efter efterårsferien.
|
Efterårsferie
|
|
|
43
|
Opsamling af ekskursionen og af de
2 ugers arbejde med natur-teknik forsøg.
Videnskabshistorie
(”Jordens form og størrelse”): Phillip.
Geografien bag nyhederne:
Louise.
Hvilket land skal vi
fordybe os i?
Naturfaglige nyheder.
Naturen netop nu – Oktober; fokus
på svampe.
|
Læs om at finde spiselige svampe i
naturen på siden ”Spis Naturen” – den ligger her: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311836
Påklædning til at
kunne arbejde udendørs i noget af timerne: Efter middag går vi en tur ud for
at se på især svampe i parken, i mosen, på markerne og i skoven.
|
44
|
Geografien bag
nyhederne: Morten.
Naturfaglige nyheder.
Geografisk fordybelse:
Island, Østeuropa, Lande i Sydamerika og Afrika – forberedelse
-
oplæg om fælles mål
-
vi arbejder med de 4 områder i interessegruppe og forbereder oplæg (der
er minimum 60 minutters forberedelsestid med vejledning i dette modul).
14.45: Fremlæggelse om
østeuropa
|
|
45
|
Geografien bag
nyhederne: Jens.
Geografisk fordybelse:
Island, Østeuropa, Lande i Sydamerika og Afrika – fremlæggelser
-
Island
-
Sydamerikanske lande
-
Afrika
Faglige nyheder
Afslutning af turregnskabet
|
Husk penge med til Anders
|
46
|
Geografisk fordybelse
– fremlæggelser:
-
Afrika
-
Sydamerikanske lande
Undervisningsmaterialer
til Naturfagene: 11.30 kommer Martin Pedersen fra ”Frederiksen” på besøg for
at aflevere kataloger, vise en trådløs makrolup og snakke om vores samling af
materialer.
Naturen netop nu: Vi
går en tur ud i november-naturen og ser på, hvad der er aktuelt derude af
fugle, svampe, træer mv.
|
Påklædning til at kunne gå en
timelang tur igennem mosen, engene, på landevej og op i skoven.
Kig på http://www.frederiksen.eu/ og se om der noget, som du mener vi burde købe til
naturfagslokalet, eller som du kunne tænke dig at høre nærmere om.
|
47
|
Geografien bag
nyhederne: Morten.
Fokus på de nye Fælles
Mål i forhold til årsplaner og materialer.
Faglige nyheder
Naturen netop nu: Vi
går en tur ud i november-naturen og ser på, hvad der er aktuelt derude af
fugle, planter, træer mv.
|
Læs om fælles mål og årsplaner på
siden www.geografifaget.dk
Påklædning til at kunne gå en tur
igennem mosen og op i skoven.
|
48
|
Ekskursion til
Naturama:
Vi mødes ved
billetsalget i Naturama, senest kl. 11 – jeg tager madpakker med.
Vi får undervisning
fra 11-13; efter frokostpausen har vi så 1½ time på museet til selv at
fordybe os i udstillingerne – umiddelbart tænker jeg at vi kunne gøre det ud
fra det vi har læst i kapitel 34 om vertebrater.
|
Læs kapitel 34 om Vertebrater
(frem til afsnittet om mennesket)
|
49
|
Opsamling af turen til
Naturama.
Videnskabshistorie
(”En verden af planeter”): Liv.
Videnskabshistorie
(”Jordens indre”): Klemme.
Geografien bag
nyhederne: Rikke.
Fokus på de nye Fælles
Mål i Biologi.
Faglige nyheder.
|
Læs om de nye fælles mål for
Biologi på ministeriets hjemmeside.
|
50
|
Afsluttende individuelle evalueringssamtaler i Blå Stue, over
hovedpunkterne feedback, fagudtalelse og faglærerprofil.
Faglig læsning og
skrivning:
Lærerprofil + vælge
imellem beskrivelse af naturfagligt speciale, en monografi eller et fagligt resume.
Lærerprofil:
-
Hvilken målgruppe sigter du imod at
undervise?
-
Hvilke fag indenfor fagområdet ønsker du
særligt at undervise i?
-
Hvad er det vigtigste for dig som
naturfagslærer?
-
Hvad kendetegner dig som naturfagslærer?
|
Mens jeg taler med hin enkelte, så arbejder resten af holdet videre,
først med en paropgave og derefter med individuelle opgaver:
Paropgave:
Forbered 45 minutters faglig juleunderholdning til timerne i næste uge:
En quiz (for eksempel i ”Biology”, i svampe, i træer, i fugle eller i faglige
ord og begreber), en smagsprøve på en naturfilm eller en oplæsning af en
særligt god naturhistorie (fra videnskabshistorien, Charles Darwin, Konrad
Lorents, Gerald Durrell ol.).
Individuel opgave
: Faglig skrivning: Lav din lærerprofil og vælg derefter en af disse 3
muligheder:
1)
Lav et udkast til en specialebeskrivelse for et naturfagligt
specialesemester – gerne med udgangspunkt i årgangens emnebrainstorm og
studiehåndbogens afsnit om specialesemestret.
2)
Vælg en art (dyr, plante, svamp mv.) som du finder
særligt interessant og beskriv dens naturhistorie på 1-2 sider (i den faglige
genre der hedder en monografi)
3)
Vælg et af de kapitler i ”Biology” som vi har gennemgået, og skriv en
tekst på et par A-4 sider på dansk, som gengiver essensen eller hovedlinjerne
i kapitlet (en form for fagligt resume).
Den skriftlige opgave afleveres på
naturnielzen@gmail.com når timerne er forbi.
|
51
|
Faglige
juleunderholdning.
Afsluttende individuelle evalueringssamtaler i Blå Stue, over
hovedpunkterne feedback, fagudtalelse og faglærerprofil.
-
Liv: 11
-
Rikke: 11.30
-
Louise: 12
-
Jens: 13.35
Fejring af nu at være
uddannede naturfagslærere!
|
Fokus på naturfilm,
naturquizzer og den gode historie om naturvidenskabelig forskning og
opdagelser.
Anders står for en
videnskabshistorie.
|
Juleferie
|
|
|
I alt 18 ugers undervisning
|
|
|
Metoder
Udover en
række almene metoder (som undervisningsplaner, evaluering og IT) så lægger vi i
naturfag vægt på:
-
læring
og undervisning i naturen året rundt
-
iagttagelser,
undersøgelser og eksperimenter
-
videnskabshistoriske
fortællinger
-
en
varieret undervisning hvor de studerende er aktivt deltagende og ofte
undervisende
Litteratur
Grundbogen:
”Biology”, Pearson International Edition, Campbell
& Reece m.fl.
Ingvar Haubjerg Nielsen
Uv-plan for linjefaget Naturfag på 2.årgang, forårssemestret 2011
|
|
|
|
|
|