Undervisningsplaner for linjefaget Naturfag på 2. årgang

Undervisningsplan Naturfag 2. årgang forår 2014

-opdateret 6. april

Formål

 

Formålet med linjefaget er at sætte naturen i centrum for undervisningen, både den natur som omgiver os og den natur som vi selv består af – med henblik på at opnå en dybere, bredere og mere detaljeret forståelse af, hvordan naturen i og omkring os er bygget op, fungerer og kan udforskes og formidles.

 

Formålet er også at lave en naturfaglig undervisning og et naturfagligt læringsmiljø inspireret af traditionen efter Grundtvig og Kold.

 

Det vil i vores sammenhæng blandt andet sige, at vi lægger vægt på en alsidig personlig og professionel udvikling i retning af at blive hele mennesker med en helstøbt og bæredygtig læreridentitet.

 

Lærere uddannet herfra skal gerne have den faglige og menneskelige styrke til - i åben, kritisk og ligeværdig dialog med dem de underviser - at kunne planlægge, gennemføre og evaluere en undervisning af høj kvalitet og med fokus på det oplivende, på det livsoplysende og på ved fælles kraft at skabe det bedst mulige.

 

Hensigten er alt i alt at uddanne så gode lærere som muligt til at varetage undervisningen i naturfagene biologi, geografi og natur/teknik i de frie skoler, samt til at kunne bidrage til det folkelige arbejde med livsoplysning omkring naturoplevelse, naturbevarelse og bæredygtig udvikling såvel lokalt som globalt.

 

Målsætning

 

Målet for linjefaget er generelt

 

-       at tilegne sig bredere og dybere faglig indsigt, viden og færdigheder indenfor udvalgte, eksemplariske naturfaglige emner eller faglige fokus (linjefagets kerneområder) på et begyndende faglærerniveau

-       at få et bredt overblik over hvad der sker inden for natur-fagområdet (faglige nyheder) og i naturen (naturen netop nu) året rundt, herunder et godt artskendskab

-       at kunne lave faglig formidling og didaktisk refleksion op til et begyndende faglærerniveau

Målet for dette semesters undervisning er derudover at forberede de studerende fagligt og fagdidaktisk til at kunne begynde at undervise i natur-fag ude i skolerne i praktikåret – det vil sige at kunne begynde at undervise i skolefagene biologi, geografi og natur/teknik.

Indhold

Uge

Indhold

Bemærkninger

3

Intro til linjefaget Naturfag; undervisningsplan, ideer og aftaler.

 

Præsentation af Naturkalenderen og af de andre grundbøger.

 

Præsentation af www.videnskab.dk

 

Eventuelt andre faglige nyheder.

 

Drøftelse af overnatningsturen og nedsættelse af planlægningsgruppe.

 

Forberedelse af undervisning i grupper på 3-4 personer; i alt fordelt på 6 datoer.

 

Undervisningen skal vare fra 10.35 og til 12.35 (inklusive tid til feedback og til didaktisk refleksion) og den skal være en variation af teori og af praksis i form af iagttagelser, undersøgelser eller eksperimenter - i naturen eller i laboratoriet.

 

Fokusgruppen skal sætte sig ind i den for deres fag relevante hjemmeside (se litteraturlisten) og formidle noget af den til holdet (koordiner med den anden faglige fokusgruppe), for eksempel ved at undervise holdet i faget ud fra siden eller ved at viser årsplaner, årsprøver eller afgangsprøver fra den.

 

4

Naturen netop nu: Januar.

 

Fokus på træer og buske i landskabet.

 

 

 

Kortere eller længere ture ud i naturen, eventuelt med opsamling og udstilling i Mindedal til sidst.

 

Medbring bogen ”Træer og buske i landskabet” og læs siderne om ”Det Danske Landskab” inden timerne.

5

Fagligt fokus: Natur/teknik.   

 

Faglige nyheder.

 

 

Gruppe 1 underviser holdet fra 10.35.

 

Orienter dig på hjemmesiden www.naturteknikfaget.dk

6

Fagligt fokus: Natur/teknik.

 

Grupperne forbereder deres undervisning fra 8.15 – 10.10.

Gruppe 2 underviser holdet fra 10.35.

 

 

7

Naturen netop nu: Februar.

 

Fokus på træer og buske i landskabet.

 

 

Kortere eller længere ture ud i naturen…

 

Medbring bogen ”Træer og buske i landskabet” og læs siderne om ”Træernes Ved” inden timerne.

 

 

Vinterferie

9

Fagligt fokus: Geografi

Gruppe 3 underviser holdet.

 

Orienter dig på hjemmesiden

www.geografifaget.dk

10

Fagligt fokus: Geografi

Gruppe 4 underviser holdet.

11

Naturen netop nu – Marts : En guided tur ud i landskabet, med efterfølgende laboratoriearbejde med indsamlede sten, gerne, mosser, smådyr, førne ol. i laboratoriet.

 

Sæt formidlingsark op på opslagstavlen ”Skovbundsterrariet”.

 

Personlige evalueringssamtaler : 10 minutters samtaler med Ingvar i ”Odin”, ud fra evalueringsarket ”Personlig evaluering i naturfag forår 2014”.

 

De første 9 samtaler i denne uge.

 

12

Faglige nyheder.

 

Naturen netop nu – Marts: Holdet arbejder på skolens naturplet mens jeg har personlige evalueringssamtaler.

 

Vi laver naturpleje og artsregistrering på Lærerskolens Naturplet og drøfter, hvordan man kan bruge sådan en naturplet i undervisningen i praktikåret.

 

Personlige evalueringssamtaler: 10 minutters samtaler med Ingvar i ”Odin”, ud fra evalueringsarket ”Personlig evaluering i naturfag forår 2014”.

 

De sidste 9 samtaler i denne uge.

Aflever evalueringsarket ”Personlig evaluering i naturfag forår 2014”i min posthylde/ på naturnielzen@gmail.com tirsdag den 11. marts.

 

 

Praktik og Påske

17

Naturen netop nu: April.

 

Udeskoleforløb med forsøgshaver, målrettet mod biologi i 8.klasse.

 

Med udgangspunkt i ”Trinmål for faget Biologi efter 8. klasse” skal vi arbejde med, hvordan man kan opfylde de fleste af trinmålene indenfor områderne ”De levende væsener og deres omgivende natur” og ”Arbejdsmåder og Tankegange”, ved at tilrettelægge en vekselvirkning imellem praktisk-eksperimenterende arbejde i forsøgshaverne (i forskerteams) og teoretiske oplæg i klasselokalet (ved læreren).

 

18

Fagligt fokus: Biologi.

 

Faglige nyheder.

 

Udeskoleforløb med forsøgshaver (fortsat).

Gruppe 5 underviser holdet fra 10.35 – 12.30.

 

Orienter dig på hjemmesiden www.biologifaget.dk

19

Fagligt fokus: Biologi.

 

Faglige nyheder.

 

Udeskoleforløb med forsøgshaver (fortsat).

Gruppe 6 underviser holdet fra 10.35 – 12.30.

20

Naturen netop nu: Maj.

 

Udeskoleforløb med forsøgshaver (fortsat og afrundet).

 

 

 

Faguge + praktikforberedelsesuge

23

Faglig forberedelse af årspraktikken : Vi arbejder konkret og målrettet med årsplaner og lidt med undervisningsmaterialer.

Individuel opgave med vejledning:

Hver enkelt studerende begynder at forberede det man drømmer om/regner med at skulle undervise i i årspraktikken, i form af at lave en årsplan (i overskrifter) for et af fagene, med særligt fokus på de 2-3 første lektioner i ens undervisning efter sommerferien (så man kommer godt i gang) og for et udvalgt emne i løbet af året (så man kan se frem til et emneforløb over en 3-4 uger, som man har forberedt sig særligt godt på).

Man er naturligvis velkommen til at lave dette arbejde i mindre grupper, hvis man foretrækker det; det vigtige for mig er at den enkelte har frihed og tid til at forberede sig – med vejledning- på det man finder mest vigtigt.

 

 

 

Specialekurser

25

Fremlæggelse og uddeling af årsplaner til inspiration for resten af holdet: Alle årsplanerne lægges ind på Fronter i mappen Årsplaner, og vi får præsenteret og diskuteret 6-8 af dem på holdet.

Evaluering på holdet : Kom med et bud på en optimal undervisningsplan for Naturfag Forår 2015 (fokus på indhold), ud fra jeres erfaringer, indsigt og holdninger og på baggrund af fagbeskrivelsen. Vi laver 4 grupper, der hver fremlægger deres fælles bud på 10 minutter for holdet, og slutter af med en didaktisk refleksion of debat på hele holdet.

 

 

26

Personlige evaluerings- og praktiksamtaler

Tilbud om endnu en personlig samtale, i løbet af mandag den 23. juni, som er en disponibel dag.

 

Litteratur

”Natur 14 Lommekalenderen”, Forlaget Rhodos, 2013.

”Træer og Buske i landskabet”, Vedel og Møller, Politikens Håndbøger 2013.

”Spis Vilde Planter”, Agerbo og Nissen, Gyldendal 2013.

”På jagt efter små dyr i vandet”, Peter Nielsen, Gyldendal 2008.

(disse 4 grundbøger koster i alt cirka 500 kr. i Troels boghandel, hvor I får 10 % rabat)

www.videnskab.dk

www.biologifaget.dk

www.geografifaget.dk

www.naturteknikfaget.dk

www.naturfagsundervisning.dk

 

Metoder

Udover en række almene metoder (som undervisningsplaner, evaluering og IT) så lægger vi i naturfag vægt på:

-       læring og undervisning i naturen året rundt

-       iagttagelser, undersøgelser og eksperimenter

-       at undervisningen og undervisningens kvalitet bliver til i løbende dialog imellem læreren og de studerende

Lærerens forventninger til dig som studerende

-       at du sætter dig grundigt ind i undervisningsplanen og aktivt arbejder med på at opfylde  formålet og nå målsætningen

-       at du komme stabilt til timerne og ellers melder afbud på Fronter om morgenen

-       at du forbereder dig til timerne som beskrevet i Undervisningsplanen og i ugens oplæg til timerne på Fronter

-       at du deltager opmærksomt, aktivt og konstruktivt i timerne og underviser holdet som aftalt og planlagt

Ingvar Haubjerg Nielsen

Undervisningsplan Naturfag 4. årgang 2013 -14

-           opdateret 26. maj

 

Formål

 

Formålet med linjefaget er at sætte naturen i centrum for undervisningen, både den natur som omgiver os og den natur som vi selv består af – med henblik på at opnå en dybere, bredere og mere detaljeret forståelse af, hvordan naturen i og omkring os er bygget op, fungerer og kan udforskes og formidles.

 

Formålet er også at lave en undervisning og et læringsmiljø inspireret af traditionen efter Grundtvig og Kold.

 

Det vil i vores sammenhæng blandt andet sige, at vi lægger vægt på en alsidig personlig og professionel udvikling i retning at af blive hele mennesker med en helstøbt og driftssikker læreridentitet.

 

Lærere uddannet herfra skal gerne have den faglige og menneskelige styrke til - i åben, kritisk og ligeværdig dialog med dem de underviser - at kunne planlægge, gennemføre og evaluere en undervisning af høj kvalitet og med fokus på det oplivende, på det livsoplysende og på ved fælles kraft at skabe det bedst mulige.

 

Hensigten er alt i alt at uddanne så gode lærere som muligt til at varetage undervisningen i naturfagene biologi, geografi og natur/teknik i de frie skoler, samt til at kunne bidrage til det folkelige arbejde med livsoplysning omkring naturoplevelse, naturbevarelse og bæredygtig udvikling såvel lokalt som globalt.

 

Målsætning

 

Målet for linjefaget er generelt

 

-       at tilegne sig dybere faglig indsigt, viden og færdigheder indenfor udvalgte, eksemplariske naturfaglige emner (linjefagets kerneområder) på et begyndende faglærerniveau

-       at få et bredt overblik over hvad der er aktuelt inden for natur-fagområdet (faglige nyheder) og i naturen (naturen netop nu) året rundt

-       at kunne lave faglige formidling og didaktiske refleksion på et begyndende faglærerniveau.

 

Målet med dette forløb er der ud over at sætte fokus på evolution og biologisk mangfoldighed (herunder et bredt og undervisningsorienteret artskendskab) og på de store organsystemer, der er grundlaget for menneskekroppens opbygning og sunde funktion (herunder at kunne undervise i sundhed og lave forskellige praktiske øvelser inden for menneskets biologi).

 

Indhold

 

Uge

Indhold

Bemærkninger

33

Velkomst, introduktion, praktikefterbehandling, forventningsafstemning og planlægning - herunder præsentation af grundbogen, fordeling af holdet på tider til faglig formidling, ideer til faglige hovedopgaver og til august måneds arter og begyndende planlægning af skoleovertagelsen i uge 41.


34

Naturen netop nu/naturvejledning: August.

Månedens art: Vælg en aktuel og gerne lokal art (en vi kan se på dagens tur), fordyb dig i dens naturhistorie (det kunne være: artens plads i systematikken og i økosystemet, organismens opbygning og funktion i hovedtræk, dens tilpasninger til miljøet, artens livscyklus og dens forhold til mennesket) og formidel den til resten af holdet undervejs på turen.


35

Tema: Stranden og det lave vand

Kapitel 3: Vand som grundlaget for liv

Tværfagligt forløb i samarbejde med Fysik/kemi på 2. årgang

36

Tema: Stranden og det lave vand

Kapitel 52: En introduktion til økologi og til biosfæren


37

Tema: Stranden og det lave vand


38

Naturen netop nu: September.


39

Tema: Den tempererede løvskov

 

Kapitel 55: Økosystemer

Tværfagligt forløb: Biologi-geografi-natur/teknik

40

Tema: Den tempererede løvskov

 

Kapitel 31: Svampe

Holdet arbejder med de sidste forberedelser af skoleovertagelsen ud fra temaet

41

Skoleovertagelse på Ollerup friskole mandag og tirsdag, fra 8.15 til cirka 13.

Tema for skoleovertagelsen: Den tempererede løvskov – læring og oplevelser i efterårsskoven, med særligt henblik på biologi, geografi og N/T

Skoleovertagelse

Efterårsferie



43

Naturen netop nu/naturvejledning: Oktober


44

Introduktion til biologi som videnskab: Kapitel 1


45

Introduktion til biologi som videnskab: Kapitel 1


46

Evolution

 

Kapitel 22: Et darwinistisk syn på livet...


47

Naturen netop nu/naturvejledning: November – fokus på fugle.


48

Evolution

 

Kapitel 25: Livets historie på Jorden.


49

Afrunding af evolution og overgang til Menneskets biologi: Menneskets evolution.

 

Kapitel 34: Vertebrater (Hvirveldyr) – læs indledningen + siderne om menneskets evolution.


50

Individuelle evalueringssamtaler og feedback fra læreren.

 

Første skriftlige opgave: Lav en skriftlig formidlling på 2-3 sider af et af de kapitler i ””Biology” som vi har gennemgået her i efterårssemestret – eller lav den skriftlige formidling af et valgfrit emne, som du finder interessant og relevant for din linjefagsuddannelse.

 

Hvis du skriver faglig hovedopgave indenfor fagområdet, så kan du også vælge at skrive de 2-3 sider som et for-studie til den faglige hovedophave.

 


51

Den gode fortælling i Naturfag

 

Juleafslutning med fokus på de gode historier indenfor fagområdet: Vi sidder omkring et langbord med naturpynt og lidt julegodter, mens holdet på skift bidrager med gode naturfortællinger i ord eller billeder.


Juleferie



3

Tema: Mennesket – Krop og Sundhed

 

Kapitel 40: De grundlæggende principper for dyrekroppens form og funktion.

 

Drøftelse af, hvordan vi kan integrere en førstehjælpsbog i temaet om Krop og Sundhed.

 

Ideer til indkøb af forsøgsudstyr til ”Krop og Sundhed”, og placeringen af det i Laboratoriet.

 

Forberedelse af forårets undersøgelser og eksperimenter indenfor temaet i grupper på to.

Gennemgang af undervisningsplanen for foråret, herunder konkrete aftaler om, hvem der står for hvilke undersøgelser og eksperimenter hvornår.

4

Faglige Nyheder og Naturen netop nu: Januar

 

Kortere eller længere ture ud i naturen, eventuelt med opsamling og udstilling i Mindedal sidst i timerne.


5

Fordøjelsessystemet

 

Kapitel 41

Gennemgang af teorien i lærebogen (udvalgte dele), afprøvning af praktiske undersøgelser og eksperimenter indenfor emnet og perspektivering af emnet til undervisningen ude i skolerne.

 

Linus (evt. suppleret af Ingvar) står for dagens undersøgelser og eksperimenter – for eksempel:

 

Byg et fordøjelsessystem.

Undersøgelse af fordøjelsen.

Spytamylases nedbrydning af stivelse.

Demonstrationsforsøg med fastfood, hvidt brød, cola, sukkerterninger mv.

6

Skelet og Muskler

 

 

 

 

Ingvar holder feriefridag denne mandag.

Philip og Jens underviser.

7

Blodkredsløb og åndedræt

 

Kapitel 42

 

Gennemgang af teorien i lærebogen (udvalgte dele), afprøvning af praktiske undersøgelser og eksperimenter indenfor emnet og perspektivering af emnet til undervisningen ude i skolerne.

 

Louise og Jens står for dagens undersøgelser og eksperimenter – for eksempel:

 

Konditest (Coopers løbetest).

Undersøgelse af puls og blodtryk.

Undersøgelse af blodet.

Undersøgelse af åndedrættet.

Mindfulnessøvelser om åndedrættet.

Vinterferie



9

Faglige Nyheder og Naturen netop nu: Februar

 

Kortere eller længere ture ud i naturen, eventuelt med opsamling og udstilling i Mindedal sidst i timerne.


10

Reproduktionssystemet

 

Kapitel 46

Gennemgang af teorien i lærebogen (udvalgte dele), afprøvning af praktiske undersøgelser og eksperimenter indenfor emnet og perspektivering af emnet til undervisningen ude i skolerne.

 

Jens og Christian står for dagens undersøgelser og eksperimenter – for eksempel:

 

Se på celler og på kromosomer i mikroskopet.

Gennemgå en præventionskasse.

11

Nervesystemet

 

Kapitel 49

Gennemgang af teorien i lærebogen (udvalgte dele), afprøvning af praktiske undersøgelser og eksperimenter indenfor emnet og perspektivering af emnet til undervisningen ude i skolerne.

 

Liv og Rikke står for dagens undersøgelser og eksperimenter – for eksempel:

 

Mindfulnessøvelser om bevidstheden.

Dissektion af fisk.

12

Faglige Nyheder og Naturen netop nu: Marts

 

Kortere eller længere ture ud i naturen, eventuelt med opsamling og udstilling i Mindedal sidst i timerne.


Faglige hovedopgave



Påskeferie



17

Haven som naturfagligt laboratorium

-       motivation og teori

-       organisering af arbejdet i forskerteam

-       lave forsøgsopstillinger (bede)

-       forsøgsbeskrivelser og artsbeskrivelser


18

Sanserne

 

Kapitel 50 (frem til afsnit 50.5)

Gennemgang af teorien i lærebogen (udvalgte dele), afprøvning af praktiske undersøgelser og eksperimenter indenfor emnet og perspektivering af emnet til undervisningen ude i skolerne.

 

Morten, Anders og Louise Klemme står for dagens undersøgelser og eksperimenter – for eksempel:

 

Undersøgelse af menneskets forskellige sanser.

Eksperimenter med smådyrs sansning i akvarier og terrarier.

Mindfulnessøvelser om sansning.

19

Faglige Nyheder.

 

Haven som naturfagligt laboratorium

-       oplæg om koblingen til Fælles Mål for 8. klasse i biologi

-       arbejde videre med at færdiggøre forsøgsopstillingerne (bedene)

-       Arbejde videre med forsøgsbeskrivelse og med de tværfaglige artsbeskrivelser

-       Forberede fremlæggelsen for holdet i næste uge (20 minutter per team).


20

Formidling af Faglige Hovedopgaver til holdet (15 minutter) :

-       Mindfulness

-       Mulvarpen og humlebien

-       Kost eller motion: Hvad forbedrer indlæringen?

-       Lægeplanters aktive stoffer

-       Haven og muligheder

 

Fremlæggelse af arbejdet med forsøgshaverne: Havevandring, forsøgsbeskrivelser og eksempler på artsbeskrivelser.


Faguge



Årgangstur



23

Programmet for mandagens timer i Naturfag er som følger:

  1. Faglige nyheder.
  2. Faglige Hovedopgaver: Morten fortæller om ”Muldvarpen og Humlebien” og Louise om ”Lægeplanters aktive stoffer”.
  3. Pasning af forsøgsbedene: Fjerne alt ukrudt grundigt, grundvande og notere, om der er nogle foreløbige resultater at spore.
  4. Førstehjælp for (fag-) lærere: Vi pakker alt det nye seje grej ud, fordeler det på 4 – 5 poster eller øvelsesstationer, afprøver og udvikler ideer til, hvordan vi bedst kan bruge det til lære lærere førstehjælp, og til sidst pakker vi det hele sammen og ned igen og finder et godt sted at opbevare det.

Specialekurser



25

Evaluering af årets naturfagsundervisning

-       Lave konkrete bud på undervisningsplanen (fokus på indholdet) for kommende 4. årgang, på baggrund af jeres erfaringer, ideer og holdninger.

 

Ideer til efterårets undervisning

-       Lave skitser til indholdet i efterårssemestret, på baggrund af jeres nuværende erfaringer, ideer og holdninger og ud fra mit oplæg.


Disponible dage



18 + 15 = 33 ugers undervisning



 

Metoder

Udover en række almene metoder (som undervisningsplaner, evaluering og IT) så lægger vi i naturfag vægt på:

-       læring og undervisning i naturen året rundt

-       iagttagelser, undersøgelser og eksperimenter

-       en varieret undervisning hvor de studerende er meget med og på

Litteratur

 

”Biology”, Pearson International Edition, Campbell & Reece m.fl.

 

“Håndbog for førstehjælpere”, Poul Lørup Larsen, Gyldendal Business 2011.

 

 

                                                                                         Ingvar Haubjerg Nielsen