|
|
|
|
|
Undervisningsplaner for linjefaget Naturfag på 2. årgang
Undervisningsplan
Naturfag 2. årgang forår 2014
-opdateret 6. april
Formål
Formålet med linjefaget er at sætte naturen i centrum for undervisningen,
både den natur som omgiver os og den natur som vi selv består af – med henblik
på at opnå en dybere, bredere og mere detaljeret forståelse af, hvordan
naturen i og omkring os er bygget op, fungerer og kan udforskes og formidles.
Formålet er også at lave en naturfaglig undervisning og et naturfagligt læringsmiljø
inspireret af traditionen efter Grundtvig og Kold.
Det vil i vores sammenhæng blandt andet sige, at vi lægger vægt på en alsidig
personlig og professionel udvikling i retning af at blive hele mennesker med en
helstøbt og bæredygtig læreridentitet.
Lærere uddannet herfra skal gerne have den faglige og menneskelige styrke
til - i åben, kritisk og ligeværdig dialog med dem de underviser - at kunne
planlægge, gennemføre og evaluere en undervisning af høj kvalitet og med fokus
på det oplivende, på det livsoplysende og på ved fælles kraft at skabe det
bedst mulige.
Hensigten er alt i alt at uddanne så gode lærere som muligt til at varetage
undervisningen i naturfagene biologi, geografi og natur/teknik i de frie
skoler, samt til at kunne bidrage til det folkelige arbejde med livsoplysning
omkring naturoplevelse, naturbevarelse og bæredygtig udvikling såvel lokalt som
globalt.
Målsætning
Målet for linjefaget er generelt
-
at tilegne sig bredere
og dybere faglig indsigt, viden og færdigheder indenfor udvalgte, eksemplariske
naturfaglige emner eller faglige fokus (linjefagets kerneområder) på et
begyndende faglærerniveau
-
at få et bredt overblik over hvad der sker inden for natur-fagområdet
(faglige nyheder) og i naturen (naturen netop nu) året rundt, herunder et godt
artskendskab
-
at kunne lave faglig
formidling og didaktisk refleksion op til et begyndende faglærerniveau
Målet for dette
semesters undervisning er derudover at forberede de studerende fagligt og
fagdidaktisk til at kunne begynde at undervise i natur-fag ude i skolerne i
praktikåret – det vil sige at kunne begynde at undervise i skolefagene biologi,
geografi og natur/teknik.
Indhold
Uge
|
Indhold
|
Bemærkninger
|
3
|
Intro til linjefaget Naturfag;
undervisningsplan, ideer og aftaler.
Præsentation
af Naturkalenderen og af de andre grundbøger.
Præsentation
af www.videnskab.dk
Eventuelt
andre faglige nyheder.
Drøftelse
af overnatningsturen og nedsættelse af planlægningsgruppe.
Forberedelse
af undervisning i grupper på 3-4 personer; i alt fordelt på 6 datoer.
Undervisningen
skal vare fra 10.35 og til 12.35 (inklusive tid til feedback og til didaktisk
refleksion) og den skal være en variation af teori og af praksis i form af
iagttagelser, undersøgelser eller eksperimenter - i naturen eller i
laboratoriet.
Fokusgruppen
skal sætte sig ind i den for deres fag relevante hjemmeside (se litteraturlisten)
og formidle noget af den til holdet (koordiner med den anden faglige
fokusgruppe), for eksempel ved at undervise holdet i faget ud fra siden eller
ved at viser årsplaner, årsprøver eller afgangsprøver fra den.
|
|
4
|
Naturen netop
nu: Januar.
Fokus
på træer og buske i landskabet.
|
Kortere
eller længere ture ud i naturen, eventuelt med opsamling og udstilling i
Mindedal til sidst.
Medbring
bogen ”Træer og buske i landskabet” og læs siderne om ”Det Danske Landskab”
inden timerne.
|
5
|
Fagligt fokus:
Natur/teknik.
Faglige
nyheder.
|
Gruppe
1 underviser holdet fra 10.35.
Orienter
dig på hjemmesiden www.naturteknikfaget.dk
|
6
|
Fagligt fokus: Natur/teknik.
Grupperne
forbereder deres undervisning fra 8.15 – 10.10.
|
Gruppe
2 underviser holdet fra 10.35.
|
7
|
Naturen
netop nu: Februar.
Fokus
på træer og buske i landskabet.
|
Kortere
eller længere ture ud i naturen…
Medbring
bogen ”Træer og buske i landskabet” og læs siderne om ”Træernes Ved” inden timerne.
|
|
|
Vinterferie
|
9
|
Fagligt fokus: Geografi
|
Gruppe
3 underviser holdet.
Orienter
dig på hjemmesiden
www.geografifaget.dk
|
10
|
Fagligt
fokus: Geografi
|
Gruppe
4 underviser holdet.
|
11
|
Naturen netop nu – Marts
: En guided tur ud i
landskabet, med efterfølgende laboratoriearbejde med indsamlede sten, gerne,
mosser, smådyr, førne ol. i laboratoriet.
Sæt formidlingsark op på opslagstavlen ”Skovbundsterrariet”.
Personlige
evalueringssamtaler
:
10 minutters samtaler med Ingvar i ”Odin”, ud fra evalueringsarket ”Personlig
evaluering i naturfag forår 2014”.
De
første 9 samtaler i denne uge.
|
|
12
|
Faglige nyheder.
Naturen netop nu – Marts:
Holdet arbejder på
skolens naturplet mens jeg har personlige evalueringssamtaler.
Vi laver naturpleje og artsregistrering på Lærerskolens Naturplet og
drøfter, hvordan man kan bruge sådan en naturplet i undervisningen i
praktikåret.
Personlige evalueringssamtaler:
10 minutters
samtaler med Ingvar i ”Odin”, ud fra evalueringsarket ”Personlig evaluering i
naturfag forår 2014”.
De
sidste 9 samtaler i denne uge.
|
Aflever
evalueringsarket ”Personlig evaluering i naturfag forår 2014”i min posthylde/
på naturnielzen@gmail.com tirsdag
den 11. marts.
|
|
|
Praktik
og Påske
|
17
|
Naturen netop nu: April.
Udeskoleforløb
med forsøgshaver, målrettet mod biologi i 8.klasse.
Med
udgangspunkt i ”Trinmål for faget Biologi efter 8. klasse” skal vi arbejde
med, hvordan man kan opfylde de fleste af trinmålene indenfor områderne ”De
levende væsener og deres omgivende natur” og ”Arbejdsmåder og Tankegange”,
ved at tilrettelægge en vekselvirkning imellem praktisk-eksperimenterende
arbejde i forsøgshaverne (i forskerteams) og teoretiske oplæg i klasselokalet
(ved læreren).
|
|
18
|
Fagligt fokus: Biologi.
Faglige
nyheder.
Udeskoleforløb
med forsøgshaver (fortsat).
|
Gruppe
5 underviser holdet fra 10.35 – 12.30.
Orienter
dig på hjemmesiden www.biologifaget.dk
|
19
|
Fagligt
fokus: Biologi.
Faglige
nyheder.
Udeskoleforløb
med forsøgshaver (fortsat).
|
Gruppe
6 underviser holdet fra 10.35 – 12.30.
|
20
|
Naturen netop nu: Maj.
Udeskoleforløb
med forsøgshaver (fortsat og afrundet).
|
|
|
|
Faguge
+ praktikforberedelsesuge
|
23
|
Faglig
forberedelse af årspraktikken
: Vi arbejder konkret og målrettet med årsplaner og lidt
med undervisningsmaterialer.
Individuel opgave med vejledning:
Hver enkelt studerende begynder at forberede det man
drømmer om/regner med at skulle undervise i i årspraktikken, i form af at lave
en årsplan (i overskrifter) for et af fagene, med særligt fokus på de 2-3
første lektioner i ens undervisning efter sommerferien (så man kommer godt i
gang) og for et udvalgt emne i løbet af året (så man kan se frem til et
emneforløb over en 3-4 uger, som man har forberedt sig særligt godt på).
Man er naturligvis velkommen til at lave dette
arbejde i mindre grupper, hvis man foretrækker det; det vigtige for mig er at
den enkelte har frihed og tid til at forberede sig – med vejledning- på det
man finder mest vigtigt.
|
|
|
|
Specialekurser
|
25
|
Fremlæggelse og uddeling af årsplaner til inspiration
for resten af holdet: Alle årsplanerne lægges ind på Fronter i mappen
Årsplaner, og vi får præsenteret og diskuteret 6-8 af dem på holdet.
Evaluering
på holdet
: Kom med
et bud på en optimal undervisningsplan for Naturfag Forår 2015 (fokus på
indhold), ud fra jeres erfaringer, indsigt og holdninger og på baggrund af
fagbeskrivelsen. Vi laver 4 grupper, der hver fremlægger deres fælles bud på 10
minutter for holdet, og slutter af med en didaktisk refleksion of debat på
hele holdet.
|
|
26
|
Personlige evaluerings- og
praktiksamtaler
|
Tilbud
om endnu en personlig samtale, i løbet af mandag den 23. juni, som er en
disponibel dag.
|
Litteratur
”Natur 14 Lommekalenderen”, Forlaget Rhodos, 2013.
”Træer og Buske i landskabet”, Vedel og Møller,
Politikens Håndbøger 2013.
”Spis Vilde Planter”, Agerbo og Nissen, Gyldendal
2013.
”På jagt efter små dyr i vandet”, Peter Nielsen,
Gyldendal 2008.
(disse 4 grundbøger koster i alt cirka 500 kr. i
Troels boghandel, hvor I får 10 % rabat)
www.videnskab.dk
www.biologifaget.dk
www.geografifaget.dk
www.naturteknikfaget.dk
www.naturfagsundervisning.dk
Metoder
Udover en række almene metoder (som
undervisningsplaner, evaluering og IT) så lægger vi i naturfag vægt på:
-
læring
og undervisning i naturen året rundt
-
iagttagelser,
undersøgelser og eksperimenter
-
at
undervisningen og undervisningens kvalitet bliver til i løbende dialog imellem
læreren og de studerende
Lærerens
forventninger til dig som studerende
-
at
du sætter dig grundigt ind i undervisningsplanen og aktivt arbejder med på at
opfylde formålet og nå målsætningen
-
at
du komme stabilt til timerne og ellers melder afbud på Fronter om morgenen
-
at
du forbereder dig til timerne som beskrevet i Undervisningsplanen og i ugens oplæg til timerne på Fronter
-
at
du deltager opmærksomt, aktivt og konstruktivt i timerne og underviser holdet
som aftalt og planlagt
Ingvar
Haubjerg Nielsen
Undervisningsplan Naturfag 4. årgang 2013
-14
-
opdateret 26.
maj
Formål
Formålet med linjefaget er at sætte naturen i centrum for undervisningen,
både den natur som omgiver os og den natur som vi selv består af – med henblik
på at opnå en dybere, bredere og mere detaljeret forståelse af, hvordan
naturen i og omkring os er bygget op, fungerer og kan udforskes og formidles.
Formålet er også at lave en undervisning og et læringsmiljø inspireret af
traditionen efter Grundtvig og Kold.
Det vil i vores sammenhæng blandt andet sige, at vi lægger vægt på en
alsidig personlig og professionel udvikling i retning at af blive hele
mennesker med en helstøbt og driftssikker læreridentitet.
Lærere uddannet herfra skal gerne have den faglige og menneskelige styrke
til - i åben, kritisk og ligeværdig dialog med dem de underviser - at kunne
planlægge, gennemføre og evaluere en undervisning af høj kvalitet og med fokus
på det oplivende, på det livsoplysende og på ved fælles kraft at skabe det
bedst mulige.
Hensigten er alt i alt at uddanne så gode lærere som muligt til at varetage
undervisningen i naturfagene biologi, geografi og natur/teknik i de frie
skoler, samt til at kunne bidrage til det folkelige arbejde med livsoplysning
omkring naturoplevelse, naturbevarelse og bæredygtig udvikling såvel lokalt som
globalt.
Målsætning
Målet for linjefaget er generelt
-
at tilegne sig dybere
faglig indsigt, viden og færdigheder indenfor udvalgte, eksemplariske
naturfaglige emner (linjefagets kerneområder) på et begyndende faglærerniveau
-
at få et bredt overblik over hvad der er aktuelt inden for natur-fagområdet
(faglige nyheder) og i naturen (naturen netop nu) året rundt
-
at kunne lave faglige
formidling og didaktiske refleksion på et begyndende faglærerniveau.
Målet med dette forløb er der ud over at sætte fokus på evolution og
biologisk mangfoldighed (herunder et bredt og undervisningsorienteret
artskendskab) og på de store organsystemer, der er grundlaget for
menneskekroppens opbygning og sunde funktion (herunder at kunne undervise i
sundhed og lave forskellige praktiske øvelser inden for menneskets biologi).
Indhold
Uge
|
Indhold
|
Bemærkninger
|
33
|
Velkomst, introduktion, praktikefterbehandling, forventningsafstemning og
planlægning - herunder præsentation af grundbogen, fordeling af holdet på
tider til faglig formidling, ideer til faglige hovedopgaver og til august
måneds arter og begyndende planlægning af skoleovertagelsen i uge 41.
|
|
34
|
Naturen netop nu/naturvejledning: August.
Månedens art: Vælg en aktuel og gerne lokal art (en vi kan se på dagens
tur), fordyb dig i dens naturhistorie (det kunne være: artens plads i
systematikken og i økosystemet, organismens opbygning og funktion i hovedtræk,
dens tilpasninger til miljøet, artens livscyklus og dens forhold til
mennesket) og formidel den til resten af holdet undervejs på turen.
|
|
35
|
Tema: Stranden og det lave vand
Kapitel 3: Vand som grundlaget for liv
|
Tværfagligt forløb i samarbejde med Fysik/kemi på 2. årgang
|
36
|
Tema: Stranden og det lave vand
Kapitel 52: En introduktion til økologi og til biosfæren
|
|
37
|
Tema: Stranden og det lave vand
|
|
38
|
Naturen netop nu: September.
|
|
39
|
Tema: Den tempererede løvskov
Kapitel 55: Økosystemer
|
Tværfagligt forløb: Biologi-geografi-natur/teknik
|
40
|
Tema: Den tempererede løvskov
Kapitel 31: Svampe
|
Holdet arbejder med de sidste forberedelser af skoleovertagelsen ud fra
temaet
|
41
|
Skoleovertagelse på Ollerup friskole mandag og tirsdag, fra 8.15 til cirka
13.
Tema for skoleovertagelsen: Den tempererede løvskov – læring og
oplevelser i efterårsskoven, med særligt henblik på biologi, geografi og N/T
|
Skoleovertagelse
|
Efterårsferie
|
|
|
43
|
Naturen netop nu/naturvejledning: Oktober
|
|
44
|
Introduktion til biologi som videnskab: Kapitel 1
|
|
45
|
Introduktion til biologi som videnskab: Kapitel 1
|
|
46
|
Evolution
Kapitel 22: Et darwinistisk syn på livet...
|
|
47
|
Naturen netop nu/naturvejledning: November – fokus på fugle.
|
|
48
|
Evolution
Kapitel 25: Livets historie på Jorden.
|
|
49
|
Afrunding af evolution og overgang til Menneskets biologi: Menneskets
evolution.
Kapitel 34: Vertebrater (Hvirveldyr) – læs indledningen + siderne om
menneskets evolution.
|
|
50
|
Individuelle evalueringssamtaler og feedback fra læreren.
Første skriftlige opgave: Lav en skriftlig formidlling på 2-3 sider af et
af de kapitler i ””Biology” som vi har gennemgået her i efterårssemestret –
eller lav den skriftlige formidling af et valgfrit emne, som du finder
interessant og relevant for din linjefagsuddannelse.
Hvis du skriver faglig hovedopgave indenfor fagområdet, så kan du også
vælge at skrive de 2-3 sider som et for-studie til den faglige hovedophave.
|
|
51
|
Den gode fortælling i Naturfag
Juleafslutning med fokus på de gode historier indenfor fagområdet: Vi
sidder omkring et langbord med naturpynt og lidt julegodter, mens holdet på
skift bidrager med gode naturfortællinger i ord eller billeder.
|
|
Juleferie
|
|
|
3
|
Tema: Mennesket – Krop og Sundhed
Kapitel 40: De grundlæggende principper for dyrekroppens form og funktion.
Drøftelse af, hvordan vi kan integrere en førstehjælpsbog i temaet om
Krop og Sundhed.
Ideer til indkøb af forsøgsudstyr til ”Krop og Sundhed”, og placeringen
af det i Laboratoriet.
Forberedelse af forårets undersøgelser og eksperimenter indenfor temaet i
grupper på to.
|
Gennemgang
af undervisningsplanen for foråret, herunder konkrete
aftaler om, hvem der står for hvilke undersøgelser og eksperimenter hvornår.
|
4
|
Faglige Nyheder og Naturen netop nu: Januar
Kortere eller længere ture ud i naturen, eventuelt med opsamling og
udstilling i Mindedal sidst i timerne.
|
|
5
|
Fordøjelsessystemet
Kapitel 41
|
Gennemgang af teorien i lærebogen (udvalgte dele), afprøvning af
praktiske undersøgelser og eksperimenter indenfor emnet og perspektivering af
emnet til undervisningen ude i skolerne.
Linus (evt. suppleret af Ingvar) står for dagens undersøgelser og
eksperimenter – for eksempel:
Byg et fordøjelsessystem.
Undersøgelse af fordøjelsen.
Spytamylases nedbrydning af stivelse.
Demonstrationsforsøg med fastfood, hvidt brød, cola, sukkerterninger mv.
|
6
|
Skelet og Muskler
Ingvar holder feriefridag denne mandag.
|
Philip og
Jens underviser.
|
7
|
Blodkredsløb og åndedræt
Kapitel 42
|
Gennemgang af teorien i lærebogen (udvalgte dele), afprøvning af
praktiske undersøgelser og eksperimenter indenfor emnet og perspektivering af
emnet til undervisningen ude i skolerne.
Louise og Jens står for dagens undersøgelser og eksperimenter – for eksempel:
Konditest
(Coopers løbetest).
Undersøgelse
af puls og blodtryk.
Undersøgelse
af blodet.
Undersøgelse
af åndedrættet.
Mindfulnessøvelser
om åndedrættet.
|
Vinterferie
|
|
|
9
|
Faglige Nyheder og Naturen netop nu: Februar
Kortere eller længere ture ud i naturen, eventuelt med opsamling og
udstilling i Mindedal sidst i timerne.
|
|
10
|
Reproduktionssystemet
Kapitel 46
|
Gennemgang af teorien i lærebogen (udvalgte dele), afprøvning af
praktiske undersøgelser og eksperimenter indenfor emnet og perspektivering af
emnet til undervisningen ude i skolerne.
Jens og Christian står for dagens undersøgelser og eksperimenter – for
eksempel:
Se på
celler og på kromosomer i mikroskopet.
Gennemgå
en præventionskasse.
|
11
|
Nervesystemet
Kapitel 49
|
Gennemgang af teorien i lærebogen (udvalgte dele), afprøvning af
praktiske undersøgelser og eksperimenter indenfor emnet og perspektivering af
emnet til undervisningen ude i skolerne.
Liv og Rikke står for dagens undersøgelser og eksperimenter – for
eksempel:
Mindfulnessøvelser om bevidstheden.
Dissektion af fisk.
|
12
|
Faglige Nyheder og Naturen netop nu: Marts
Kortere eller længere ture ud i naturen, eventuelt med opsamling og
udstilling i Mindedal sidst i timerne.
|
|
Faglige hovedopgave
|
|
|
Påskeferie
|
|
|
17
|
Haven som naturfagligt laboratorium
-
motivation og teori
-
organisering af arbejdet i
forskerteam
-
lave forsøgsopstillinger (bede)
-
forsøgsbeskrivelser og
artsbeskrivelser
|
|
18
|
Sanserne
Kapitel 50 (frem til afsnit 50.5)
|
Gennemgang af teorien i lærebogen (udvalgte dele), afprøvning af
praktiske undersøgelser og eksperimenter indenfor emnet og perspektivering af
emnet til undervisningen ude i skolerne.
Morten, Anders og Louise Klemme står for dagens undersøgelser og eksperimenter
– for eksempel:
Undersøgelse af menneskets forskellige sanser.
Eksperimenter med smådyrs sansning i akvarier og terrarier.
Mindfulnessøvelser om sansning.
|
19
|
Faglige Nyheder.
Haven som naturfagligt laboratorium
-
oplæg om koblingen til
Fælles Mål for 8. klasse i biologi
-
arbejde videre med at
færdiggøre forsøgsopstillingerne (bedene)
-
Arbejde videre med
forsøgsbeskrivelse og med de tværfaglige artsbeskrivelser
-
Forberede
fremlæggelsen for holdet i næste uge (20 minutter per team).
|
|
20
|
Formidling af Faglige Hovedopgaver til holdet (15 minutter) :
-
Mindfulness
-
Mulvarpen og humlebien
-
Kost eller motion:
Hvad forbedrer indlæringen?
-
Lægeplanters aktive
stoffer
-
Haven og muligheder
Fremlæggelse af arbejdet med forsøgshaverne: Havevandring, forsøgsbeskrivelser
og eksempler på artsbeskrivelser.
|
|
Faguge
|
|
|
Årgangstur
|
|
|
23
|
Programmet
for mandagens timer i Naturfag er som følger:
-
Faglige
nyheder.
-
Faglige
Hovedopgaver: Morten fortæller om ”Muldvarpen og Humlebien” og Louise om
”Lægeplanters aktive stoffer”.
-
Pasning
af forsøgsbedene: Fjerne alt ukrudt grundigt, grundvande og notere, om
der er nogle foreløbige resultater at spore.
-
Førstehjælp
for (fag-) lærere: Vi pakker alt det nye seje grej ud, fordeler det på 4
– 5 poster eller øvelsesstationer, afprøver og udvikler ideer til,
hvordan vi bedst kan bruge det til lære lærere førstehjælp, og til sidst
pakker vi det hele sammen og ned igen og finder et godt sted at opbevare
det.
|
|
Specialekurser
|
|
|
25
|
Evaluering af årets naturfagsundervisning
-
Lave konkrete bud på
undervisningsplanen (fokus på indholdet) for kommende 4. årgang, på baggrund
af jeres erfaringer, ideer og holdninger.
Ideer til efterårets undervisning
-
Lave skitser til
indholdet i efterårssemestret, på baggrund af jeres nuværende erfaringer,
ideer og holdninger og ud fra mit oplæg.
|
|
Disponible dage
|
|
|
18 + 15 = 33 ugers undervisning
|
|
|
Metoder
Udover en række almene metoder (som
undervisningsplaner, evaluering og IT) så lægger vi i naturfag vægt på:
-
læring
og undervisning i naturen året rundt
-
iagttagelser,
undersøgelser og eksperimenter
-
en
varieret undervisning hvor de studerende er meget med og på
Litteratur
”Biology”, Pearson International Edition, Campbell
& Reece m.fl.
“Håndbog for førstehjælpere”, Poul Lørup Larsen, Gyldendal Business 2011.
Ingvar Haubjerg Nielsen
|
|
|
|
|
|