Undervisningsplaner for linjefaget Naturfag på 2. årgang

Undervisningsplan Naturfag 5. årgang efterår 2013 (opdateret 4. oktober)


Formål

 

Formålet med linjefaget er at sætte naturen i centrum for undervisningen, både den natur som omgiver og understøtter os, og den natur som vi selv består af – med henblik på at opnå en dybere, bredere og mere detaljeret forståelse af, hvordan naturen i og omkring os er bygget op, fungerer og kan udforskes og formidles.

 

Formålet er også at lave en undervisning og et læringsmiljø inspireret af traditionen efter Grundtvig og Kold, hvilket i vores sammenhæng vil sige, at vi lægger vægt på at fremme en alsidig personlig udvikling i retning at af blive mere hele mennesker og mere helstøbte læreridentiteter, der har den faglige og menneskelige styrke til - i åben, kritisk og ligeværdig dialog med dem vi underviser - at kunne planlægge, gennemføre og evaluere en undervisning af høj kvalitet og med fokus på det oplivende, på det livsoplysende og på ved fælles kraft at skabe det bedst mulige.

 

Hensigten er således herigennem at uddanne så gode lærere som muligt til at varetage undervisningen i natur-fagene biologi, geografi og natur/teknik i de frie skoler, samt til at kunne bidrage til det folkelige arbejde med livsoplysning omkring naturoplevelse, naturbevarelse og bæredygtig udvikling såvel lokalt som globalt.

 

Målsætning

Målet med linjefagsuddannelsen er at tilegne sig en dybere faglig indsigt, viden og færdigheder indenfor udvalgte, eksemplariske naturfaglige emner (linjefagets kerneområder) på et begyndende faglærerniveau, at få et bredt overblik over hvad der sker indenfor fagområdet (faglige nyheder) og i naturen (naturen netop nu) året rundt, samt generelt at kunne lave faglige formidling og didaktiske refleksion – og udvikle en professionsidentitet - på et begyndende faglærerniveau.

 

Målet med dette forløb er der ud over at sætte fokus på de sidste områder indenfor artskendskabet, på det at lave en naturfaglig ekskursion med overnatning og på den afsluttende faglige fordybelse og specialisering - alt sammen med en høj grad af aktiv inddragelse og selvstændig planlægning fra de studerendes side.

 

Indhold

 

Uge

Indhold

Bemærkninger

33

Velkomst, opdatering, planlægning og forventningsafstemning, herunder fastlæggelse af rammerne for og nedsættelse af planlægningsgrupper for turene i uge 36, 38 og 50.

Fordeling af opgaver til semestrets første tema.

Ideer til ”Månedens art”.

Arbejde på turplaner, reservationer af bussen, ansøgninger mv.

Eventuelt: Naturen netop nu og faglige nyheder…


34

Tema: Frøplanter og insekter i sensommeren.

Faglig læsning: Kapitel 30 – Frøplanternes evolution.


35

Tema: Frøplanter og insekter i sensommeren.

Faglig læsning: Kapitel 33 – Invertebrater.


36

Naturen netop nu/naturvejledning: September.

Månedens art: Vælg en aktuel og gerne lokal art (en vi kan se på dagens tur), studer dens naturhistorie (det kunne være: artens plads i systematikken og i økosystemet, organismens opbygning og funktion i hovedtræk, dens tilpasninger til miljøet, artens livscyklus og dens forhold til mennesket) og formidel den til resten af holdet undervejs på turen.


37

Forberedelse af ekskursionen.

Faglig læsning: Kapitel 52 – Intro til økologi og til biosfæren.


38

Ekskursion til Jylland: Tirsdag kl. 16 til torsdag kl. 16.


39

Afspadsering af ekskursionen.


40

Naturlige nyheder.

Naturen netop nu/naturblitz: Oktober; naturstedet + svampelokaliteter.

Faglig læsning: Kapitel 31 – Svampe.


41

Naturlige nyheder.

Naturen netop nu/naturblitz: Oktober; naturstedet + svampelokaliteter.

Undersøgelse af N-kredsløbet i vandhullet på naturstedet.

Skriftlig opgave: Lav og aflever en statusrapport over din faglige indsigt, viden og færdigheder, samt over din faglige formidling, didaktiske refleksion og professionsidentitet.

Faglig læsning: Kapitel 55 - Økosystemer


Efterårsferie



43

Evaluering af linjefagsuddannelsen ud fra fagbeskrivelsen og undervisningsplanerne.

 

Individuelle evalueringssamtaler og feedback fra læreren.

 

Faglig fordybelse/specialisering: Hvad ønsker du at bruge de sidste timer af linjefagsuddannelsen til at arbejde med, hvilke rammer skal vi sætte for arbejdet og hvordan kan jeg bedst muligt inspirere og vejlede dig?


44

Faglig fordybelse/specialisering: Individuelt fordybelsesarbejde med vejledning fra læreren.

Det kunne for eksempel være i et lærebogssystem til grundskolen, i en faglig arbejdsmetode, i nyt udstyr til fagområdet, i kapitler i ”Biology”, i en systematisk gruppe (som fugle, insekter, svampe eller sten, i et tema (som humangeografi, evolutionsteori eller global økologi).


45

Faglig fordybelse/specialisering: Individuelt fordybelsesarbejde med vejledning fra læreren.


46

Naturen netop nu: November.

Studer og formidl en aktuel art til resten af holdet.

Faglig læsning: Kapitel 34 – Vertebrater (læs til og med amfibier).


47

Undervisning af holdet i din faglige fordybelse.


48

Undervisning af holdet i din faglige fordybelse.


49

Naturen netop nu/naturvejledning: December.

Studer og formidl en aktuel art til resten af holdet.

Faglig læsning: Kapitel 34 – Vertebrater (læs fra og med Amnioter).


50

Fælles afslutning af linjefagsuddannelsen: En faglig ekskursion til Odense zoo, Den blå Planet ol.

Faglig læsning: Kapitel 56 – Naturbevarelse, naturgenopretning og bæredygtig udvikling.


51

Individuelle evalueringssamtaler og feedback fra læreren.

Udkast til linjefagsudtalelsen: Status over din faglige indsigt, viden og færdigheder, samt over din faglige formidling, didaktiske refleksion og professionsidentitet.


Juleferie



I alt 18 ugers undervisning



 

Metoder

 

Metoderne kan både ses som en træning af de studerendes almene lærer færdigheder og som de redskaber, der giver resten af undervisningsplanen energi og fremdrift (jævnfør min model for en undervisningsplan). På listen over metoder herunder er nøgleordet for hver metode skrevet i kursiv:

 

Vi bruger en undervisningsplan til at organisere hele forløbet og få det til at virke som en helhed, og læreren bruger dagsordener til at skabe overblik og refleksion over de enkelte lektioner i forløbet.

 

Vi bruger IT, blandt andet i form af webstedet www.naturfagsundervisning.dk , som løbende bygges op med undervisningsplaner, vejledninger, øvelser mv., og i form af webstedet Fronter, hvor læreren hver uge lægger et oplæg til næste uges timer ind, og hvor de studerende har mulighed for at lægge opgaver og materialer til resten af klassen ind. I dette skoleår afprøver vi desuden webstederne www.biologifaget.dk , www.geografifaget.dk og www.naturteknik.dk , som biblioteket har købt licenser til. . Vi afprøver også brugen af Ipads og fotodokumentation af arter med mobiltelefoner.

 

 

Vi varierer den teoretiske, abstrakte del af undervisningen med konkrete, praktiske opgaver og øvelser (denne metode kaldes også for ”hands on”) inden for de forskellige emner som vi arbejder med. Opgaverne og øvelserne kan organiseres som alene-, par- , team- eller holdopgaver og skal blandt andet give de studerende mulighed for at bruge hele kroppen mere i undervisningstiden, for at komme mere udenfor i naturen og for at træne et professionelt samarbejde og samvær.

 

Læreren holder kortere eller længere oplæg for holdet om de emner som vi arbejder med. Det er oplæg og ikke foredrag eller forelæsninger, fordi de studerende er velkomne til at stille spørgsmål og til at gå i dialog om emnet undervejs, så der opstår en faglig dialog over emnet.  Det er en meget vigtig og central metode, at undervisningen også på dette niveau bliver til i dialog i mellem elever og lærer.

 

Læreren udvikler løbende faglige og fagdidaktikse modeller til at formidle nogle af de mest centrale af de komplekse og abstrakte teorier til de studerende på en så klar, overskuelig og alment forståelig måde som muligt.

 

Læreren bruger notesbog til at skrive dagsordener, notater, observationer og refleksioner fra timerne ned i. Notesbogen er et professionelt redskab, som øger kvaliteten i forberedelsen af timerne, refleksionen over timerne, evalueringen af timerne og af udtalelser om de studerende. Desuden er den et godt og nødvendigt supplement til brugen af computer, fordi notesbogen er mere driftsikker, håndterbar og bedre kan bruges udendørs.

 

Vi bruger undervisningsdifferentiering på den måde at den enkelte studerende har mulighed for at vælge opgaver og øvelser ud fra interesse, faglige forudsætninger og ambitioner – således at den enkelte kan få tilfredsstillende muligheder og udfordringer, og samtidig være en del af klassens og forløbets helhed og fællesskab.

 

Vi bruger faglig læsning som træning i selvstændigt at kunne studere faglige tekster på højt og internationalt niveau, både i form af fagbøger og i form af sider på internettet. Som videnskabeligt baseret og fagdidaktisk eksemplarisk fagbog læser vi udvalgte kapitler fra ”Campbell Biology”, 9th edition, Pearson International Edition 2011, der er skrevet på letlæseligt amerikansk og fremragende opbygget og illustreret (fås i forskellige former og også som netbog).

I nogle af undervisningstimerne vil der blive sat tid af til, at faglæreren kan gå rundt og hjælpe den enkelte studerende med at forstå teksten og illustrationerne, svarende til meget undervisning ude i skolerne, hvor lærerne går rundt og hjælper den enkelte elev der arbejder selvstændigt med matematikbogen, engelskbogen osv.

Af videnskabelig baseret faglitteratur i form af netsider bruger vi nyhedsbrevet fra webstedet www.videnskab.dk .

 

Vi bruger jævnligt skriftlig refleksion og repetition som et supplement til den oftest mundtlige og dialogiske undervisning. Jeg skriver notater om de enkelte studerende (jfr. metoden “personlige evalueringssamtaler” nedenunder) og om undervisningen, og de studerende skriver notater om det faglige indhold i undervisningen (repetition), om hvordan de vil bruge det i deres undervisning fremover (didaktik) og mere bredt iagttagende og analyserende om, hvad der har rørt sig af tanker, følelser og sanseindtryk i dagens timer (refleksion eller metakognition) og hvordan de kunne bruge det i deres professionsidentitet.

 

Evaluering og resultatvurdering : Faglæreren vurderer hver enkelt studerendes resultat (det vil sige standpunkt og præstation) ud fra fagets formål og mål, og i forhold til de 6 dimensioner i fagudtalelserne (Indsigt, viden, færdigheder, formidling, didaktisk refleksion og professionsidentitet; ved professionsidentitet forstås i vores sammenhæng især det at kunne anlægge et helikopterperspektiv på situationen og på sig selv – dette kaldes også for ”at være direktør for sit eget liv” på Lærerskolens hjemmeside -, det at kunne bevare en vis grad af ro, overblik og rummelighed under udfordrende omstændigheder og det at optræne skærpede sociale kompetencer).

 

I dette forløb gør vi det i form af personlige evalueringssamtaler 3 gange i løbet af skoleåret. Hvert enkelt studerendes standpunkt og præstation i forløbet vurderes og drøftes på denne skala: Ikke tilfredsstillende - tilfredsstillende - godt- meget godt - fremragende, hvor ikke tilfredsstillende og tilfredsstillende er “under middel”, godt er “middel” og meget godt og fremragende er “over middel”.

Udover de personlige evalueringssamtaler laver vi en fælles evaluering for holdet ud fra undervisningsplanen sidst i forløbet, ligesom vi på holdet løbende drøfter, hvad der er godt ved den undervisning, som vi skaber i fællesskab, og om der er noget som vi kunne gøre bedre.

 

Endelig laver vi en samarbejdsaftale i starten af forløbet:

 

Samarbejdsaftale

 

Undervisningen - og undervisningens kvalitet - bliver til i løbende dialog og samarbejde imellem lærer og studerende.

 

Hver enkelt indstiller sig på bedst muligt at bidrage til det fælles bedste (“Hvad kan jeg gøre for at timerne bliver så lærerige også oplivende som muligt?”) - jævnfør forstanderes fortælling i velkomsttalen om Kold og Hans Væver…

 

Holdet undervises både af læreren og af studerende fra holdet, således at alle på holdet kommer på med faglig formidling i løbet af et forløb.

 

Hver gang en studerende har stået for undervisning gives der en kort og kritisk - konstruktiv feedback fra resten af holdet og fra læreren.

 

Når der undervises ”fra tavlen” (oplæg mm.) kan den der underviser bede om at computere og mobiltelefoner lukkes ned i en kortere tidsperiode; hvis man gør det, så skal der bagefter afsættes tid til at man kan gøre notater på computeren.

 

Når der undervises og i perioder med skriftlige repetition og refleksion føres der kun undtagelsesvis og meget lavmælt samtaler, således at alle kan få ro til at fokusere og koncentrere sig om læringen.

 

Hver gang vi har haft timer skal der ryddes pænt op og alt sættes på rette plads (inklusive stole, der sættes op).

 

I øvrigt følger vi skolens almene regler og aftaler om fremmøde, fravær mm.

 

Andet

 

Det er planen at jeg skal på 2 ugers efteruddannelse i førstehjælp i løbet af dette skoleår - jeg ved ikke endnu hvornår, men det kommer muligvis til at påvirke vores undervisningsplan på en eller anden måde.

 

                                                                             Ingvar Haubjerg Nielsen

 

Undervisningsplan for linjefaget naturfag, 2. årgang forår 2013 – opdateret 13. maj

Formålet med semestrets undervisning

Formålet med semestrets undervisning er at forberede de studerende fagligt og fagdidaktisk til at kunne begynde at undervise i natur-fag ude i skolerne i praktikåret – det vil sige at kunne begynde at undervise i skolefagene biologi, geografi og natur/teknik.

Oversigt over semestret

Uge

Tema

Bemærkninger

2

Linjefaget naturfag i læreruddannelsen: Fagbeskrivelse, forventninger, ideer og beslutninger om undervisningsplanen for forårssemestret.

 

Naturen netop nu og igangsættelse af årets første forsøgsopstilling.

Ingvar underviser

3

Skolefaget Biologi : Læse og diskutere ministeriets formål, fælles mål, læseplan og undervisningsvejledning for faget biologi.

Se et lærebogssystem for grundskolen og en international, forskningsbaseret lærebog i biologi.

Begynde at forberede undervisningen af holdet i udvalgte emner indenfor faget.

Ingvar underviser

 

 

 

4

Biologi: Vi arbejder med udvalgte emner indenfor biologi, både teoretisk og praktisk

 

Lasse, Esben, Julius, Pil, Carina, Kristian underviser holdet i hver deres emne indenfor biologien

5

6

Skolefaget Geografi: Læse og diskutere ministeriets formål, fælles mål, læseplan og undervisningsvejledning for faget geografi

 

Ingvar underviser

7

Geografi: Vi arbejder med udvalgte emner indenfor geografi, både teoretisk og praktisk

 

Christian, Anders, Michael, Toke, Bellis, Tim, Kathrine underviser holdet i hver deres emne indenfor geografien

 

9

 

 

14

Praktikopsamling.

Midtvejsstatus over semestrets undervisning.

Skolefaget Natur/teknik : Læse i og få oplæg om ”Fælles Mål 2009 - Natur/teknik” (faghæfte 13) og se et lærebogssystem.

Vandhullet som tværfagligt fordybelsesemne.

10 minutters møde med næste uges undervisere.

Ingvar underviser

15

Natur/teknik: Vi arbejder med udvalgte emner indenfor natur/teknik, både teoretisk og praktisk.

Vandhullet som tværfagligt fordybelsesemne

Jonas, Simone, Birgitta, Magnus, Thomas Juul, Thomas Ravnsbæk, Stampe underviser holdet i hver deres emne indenfor Natur/teknik

16

17

Tværfagligt tema : Vandhullet/skolens natursted

Ingvar underviser

20

Praktikforberedelse

Henrik Kalckhar Hansen er gæstelærer

Herefter konkret individuel forberedelse (med mulighed for vejledning fra Ingvar og for samarbejde med andre på holdet) af det man regner med at skulle undervise i i årspraktikken:

-       En årsplan for et af fagene i overskrifter (til at vedlægge ansøgninger og til brug i skoleåret)

-       En detaljeret plan for et af emnerne i undervisningsplanen (for eksempel over en 2-5 uger): Formål – mål – materialer- metoder (tjek hvad en amtscentral har af undervisningsmaterialer indenfor det valgte emne)

-       En liste med brugbare ideer/tips til at lave god undervisning uden at slide for meget på dig selv: Brug af videoklip fra nettet i undervisningen, brug af Ipad, gæstelærermuligheder, ekskursionsplaner, varieret undervisning der aktiverer elevernes egen læring og lignende

 

 

21

Praktikforberedelse

 

 

22

Ekskursion til ”Den blå Planet”


24

Fremlæggelse og deling af praktikforberedelsen

Evalueringsskema i posthylderne

 

 

 

 

14 uger

 

 


Organiseringen af undervisningen


Fælles retningslinier for undervisningen:

-          Undervisningen bliver til i løbende dialog og samarbejde imellem lærer og studerende.

-          Holdet undervises både af læreren og af studerende fra holdet.

-          De studerendes undervisning er på 45 minutter og omhandler gerne et direkte brugbart emne, som afprøves og kort diskuteres på holdet, inden de lægges ind i holdets rum på Fronter, så man kan bruge det i årspraktikken.

-          Hver gang en studerende har stået for undervisning gives der en kort feedback fra resten af holdet og fra læreren

-          Undervisningen tilrettelægges så vidt muligt hver gang som en variation imellem teori og praksis

-          Når vi laver praktisk arbejde varierer vi imellem fagområdets forskellige arbejdsformer, især imellem forskellige former for feltarbejde og laboratoriearbejde, afhængigt af årstiden

-          Hver gang vi har timer begynder vi med ”Lærerens time”, hvor vi blandt andet har

o    Faglige nyheder: Tidsskrifter, artikler mv. præsenteres og udvalgte emner fra dem forklares og diskuteres eventuelt

o    ”Naturen netop nu”: Hvad sker der derude på dette tidspunkt i året?

o    Praktiske øvelser

-          Hver gang vi har timer skal der være sat tid af til at rydde op og sætte alt på rette plads (inklusive stole).

Lærerens forventninger til de studerende

Kommer til timerne og ellers melder afbud på Fronter morgenen inden timerne begynder

Forbereder dig til timerne: Læser ugens oplæg på Fronter + laver forberedelsen som beskrevet i det

Deltager opmærksomt, aktivt og konstruktivt i undervisningen og Underviser klassen som aftalt og planlagt

Sætter dig grundigt ind i undervisningsplanen og arbejder aktivt med på at opfylde formålet for semestret