Undervisningsplaner for Balancen

Tema: Sundhed og livskvalitet


Log: Sidste gang godkendte vi referatet fra midtvejsevalueringen som nu ligger her på siden under ”Evaluering”. Vi godkendte også undervisningsplanen som ligger under ”Sundhed”. Vi fordelte debatoplæggene til de enkelte emner således:


Emne

Debatoplæggere

Kosttilskud

Elisabeth, Michael

Fedt og farver

Uta, Johanne, Pia

Det daglige pust

Jonathan, Line

Muskelmassen

Stefan, Nikolaj

Tænk positivt

Andreas, Jesper


Derpå gennemgik jeg min egen personlige sundheds-handlingsplan som eksempel. Dagens udeaktivitet var en forfriskende filosofgang over de personlige sundheds-handlingsplaner, som vi til sidst brugte det sidste kvarter til at begynde at skrive.


Dagsorden:

  1. orientering

  2. oplæg om kosttilskud ved IN

  3. øvelser udenfor om kosttilskud

  4. debat om kosttilskud

    1. debatoplæg fra Elisabeth

    2. debatoplæg fra Michael


Forberedelse:

Medbring din personlige sundheds-handlingsplan, version 1.0, og hæng den op på klassens opslagstavle.

Medbring tøj til at være udenfor en god halv time i moderat bevægelse.

Medbring hvad du tager af kosttilskud, til udstilling på et bord.


Orientering:

Den personlige sundheds-handlingsplan kan skrives ud fra spørgsmålene:

  1. Hvad er din baggrund? (køn, alder, beskæftigelse, motivation)

  2. Hvad vil du konkret gøre for din sundhed i forhold til

    1. Kosttilskud?

    2. Kost?

    3. Konditionstræning?

    4. Styrketræning?

    5. Positiv tænkning?


Husk at aflevere fraværssedler når I har været væk.

Tema: Uv-plan 9. klasse – opsamling af mad og sundhed

Log:
I mandags gennemgik sundhedsafdelingen kort fordøjelsessystemet og vi så på forskellige muligheder for at lave forsøg og demonstrationer i tilknytning til fordøjelsessystemet: Følge forskellig slags kost på vejen gennem en model af fordøjelsessystemet; vise eksempler på bioteknologi i form af kunstige fordøjelsesenzymer; hvorfor kan man drikke vand stående på hovedet mv. Vi perspektiverede til forskelligge sygdomme knyttet til fordøjelsessystemet og forsekellige måder at helberede dem på, f.eks. leverkure i stedet for galdestensoperationer.

Dagsorden:

  1. Orientering

  2. Uv-plan 9. klasse – mad og sundhed

    1. Ideer til forsøg – gennemgå materialer + skrive ind i uv-planen

    2. Ideer til brug af IT – gennemgå muligheder + skrive ind i uv-planen

    3. Ideer prøveforberedelse – gennemgå materialer + skrive ind i uvplanen

  3. Eventuelt: Faglige forståelsesspørgsmål til BIOS A 74-99 og BIOS B 56 – 73.


Medbring: Alt hvad I har af materialer og ideer til undervisning i temaet + bærbare computere til at skrive ind på og til at gå på nettet med.


Næste gang: Barbara lægge op til hvordan man kan undervise om Biavl. Læs BIOS A, 66-73.

Tema: Sundhed


Log: I tirsdags lavede vi en midtvejsevaluering (se referat) og diskuterede forslaget til det kommende forløb om sundhed. Der var et helt usædvanligt stort fravær denne gang (8) – sikkert pga revyugen, men husk at aflevere fraværssedler.


Dagsorden:

  1. Orientering

  2. Beslutning af undervisningsplan

  3. Fordeling af debatoplæg

  4. Godkendelse af referat fra midtvejsevaluering

  5. Sundhedstest...

  6. Personlige handlingsplaner for sundhed


Forberedelse:

    • læs referatet fra midtvejsevalueringen (under ”Evaluering” her på siden)

    • læs det reviderede forslag til undervisningsplan om sundhed (under ”Sundhed” her på siden)


Næste gang: Kosttilskud – oplæg, øvelser og 2 debatoplæg. Husk tøj til at være udenfor 45 minutter i moderat fysisk bevægelse.

P.s.: Der er mulighed for at bruge videokanonen i Naturfagslokalet i tirsdagstimerne

Tema: Undervisningsplan 9. klasse – mad & sundhed


Log: Der var ikke fagfaglige forståelsesspørgsmål til teksten, så i stedet for gennemgik jeg svaghederne i den omkring vegetarkost og henviste til fødevarestyrelsen (www.altomkost.dk). Derudover fik vi en snak bl.a. om den nyeste forskning omkring vitamin D (Weekendavisens tillæg om videnskab ”Ideer” nr.44).

Ugens IT-inspiration var Bioaktivator website på www.systime.dk . Der ligge nogle gratis animationer bl.a. om fordøjelsen af kulhydrater og man kan købe en adgangsnøgle til hele herligheden for 80 kr.


Dagsorden:

  1. Orientering

  2. Undervisning i mad & sundhed – oplæg fra ”Sundhedsafdelingen”

  3. Ugens IT-inspiration – gerne indenr emnet ”Mad og sundhed”

  4. Evt: Faglige forståelsesspørgsmål til dagens tekst: BIOS A 74-99


Næste gang:

Opsamling af undervisning i krop & sundhed:

  • læs op på teksterne om krop og sundhed i BIOS (min. BIOS A 74-99), så gennemgår vi dem ud fra Jeres faglige forståelsesspørgsmål

  • medbring alt hvad I har af ideer til uv-planer, forsøg, brug af IT mv, så laver vi en fagdidaktisk ideudveksling

  • skrive ideer og kommentarer ind i vores uv-plan for 9. klasse.


Medbring: Alt hvad I har af materialer og ideer til undervisning i temaet + bærbare computere til at skrive det ind på.

 

Tema: Sundhed & livskvalitet


Log:

I sidste uge havde var der oplæg fra natur-filosofi projektet. De meste af tiden blev brugt på at folk skulle interviewe hinanden ud fra 5 udvalgte filosofiske spørgsmål (kommer her på siden senere) i grupper på 2. De fleste oplevede det som en stor udfordring at skulle snakke så længe filosofisk med eet andet menneske, men også som meget givende og interessant, såvel fagligt som menneskeligt.

Til sidst var der en runde hvor alle grupperne fortalte lidt om hvad de havde talt om. Her er et udpluk at de tanker der kom frem:

  • Naturen befrier mine tanker!

  • Det er unaturligt ikke at åbne muligheden for det overnaturlige.

  • Kom naturen virkelig af ingenting? – det er jo nærmest overnaturligt...

  • Vi mennesker søger af natur svar på alt – deraf kommer de overnaturlige forklaringer.

  • Når man er ude i naturen kommer det indre barn frem i en.

  • Er det overhovedet muligt at stille sig udenfor naturen og forholde sig til den – er vi ikke en uadskillelig del af naturen?


Dagorden:

  1. Orientering

  2. Midtvejsevaluering

    1. Skriftlig evaluering af uv-planen i grupper

    2. Grupperne fremlægger og vi prøver at finde en fælles formulering

  3. Pause

  4. Inspiration og ideer til næste forløb: Sundhed og livskvalitet

    1. Præsentation af forslag til uv-plan

    2. Filosofgang: få og udvikle ideer til forløbet

    3. Skrive ideer på tavlen

Forberedelse: Læs den "gamle" undervisningsplan + forslaget til arbejdsplan for det næste tema under "Naturfag efterår 07"her på siden.

Næste gang:

Vedtagelse af undervisningsplan

Fordeling af arbejdsopgaver

Sundhedstest + lave personlige handlingsplaner for sundhed

Tema: Natur & Miljø

 

Log:

I tirsdags var der natur-historier på programmet. Projektgruppen havde lavet en glimrende fortælling om en døgnfluens liv fra æg til det dramatiske højdepunkt hvor det går op for den, at den kun har 24 timer at leve i… Her stoppede historien og så var det op til resten af klassen i grupper at tegne og fortælle hvordan de synes at døgnfluen skulle bruge de sidste timer af sit liv. For mig et inspirerende oplæg til såvel naturhistoriske som eksistentielle overvejelser.

 

Dagsorden:

Projekt natur-filosofi lægger op til øvelser og debat.

 

Bagefter er der evaluering ud fra de sædvanlige spørgsmål.

 

Eventuelt: Hvis der skulle være tid tilbage efter dette kunne vi begynde at evaluere hele dette projektforløb over temaet Natur & miljø:

-           I hvilken grad har vi opfyldt formålet med det almentdannende forløb om professionsforberedelse og personlighedsudvikling?

-           I hvilken grad har vi opfyldt formålet med projektforløbet i økologi: Folkelig livsoplysning om natur for unge?

-           I hvilken grad har arbejdsformen været ”problemorienteret projektarbejde” og ”øvelser og debat fremfor undervisning”.

Næste gang:

Efter revyugen bruger vi den første gang til at eveluere det økologiforløb vi lige har været igennem og til at planlægge det kommende forløb om sundhed.

 

Tema: Undervisningsplan 9. klasse – mad & sundhed


Log:

I mandags holdt jeg et oplæg om hvordan man kan bruge et skoleakvarium til at opfylde alle målene indenfor 2 af de 4 centrale kundskabs- og færdighedsområder i biologi, nemlig ”De levende organismer og deres omgivende miljø” og ”Arbejdsmåder og tankegange” – samt i øvrigt leve op til sætningen om at ”undervisningen skal i videst mulige omfang tage sit udgangspunkt i elevernes egne oplevelser, undersøgelser og opfattelser” i formålet for faget.

Resten af tiden brugte vi på at folk prøvede at lave vandanalyser med kemisk vandtestsær og med en datalogger. Endelig var der mulighed for at prøve ugens IT-inspiration: www.alinea.dk.


Det ene saltvandsakvarium skal tømmes og renses; det økosystem bryder snart sammen og ud i lugt... Det åbne ”akvarium” med rejer kan evt. blive stående vinteren over som et eksperiment.

Det lille skoleakvarium (54 liter) skal tømmes og fiskene flyttes over i det store,


Dagsorden:

  1. Orientering

  2. Fagfaglig gennemgang af dagens tekst (BIOS B, 56 – 73) – med udgangspunkt i Jeres faglige forståelsesspørgsmål. Målet er at alle på holdet føler sig fagligt sikre i teksten.

  3. Ugens It-inspiration ved Tonny og Mikkel

  4. Opsamling og opydning

    1. Vi fordeler os på opgaverne

      1. Forberede øvelser i ”mad og sundhed” til næste mandag

      2. Tømme og rense det ene saltvandsakvarium

      3. Tømme det lille skoleakvarium kun for fisk og rejer.


Næste gang:

Mad og sundhed - Fagdidaktisk inspiration til undervisning i emnet ”Mad og sundhed” , oplæg til ideer, øvelser og diskussioner fra Sundhedsafdelingen og fra IN.

Og så er der som sædvanlig ugens IT-inspiration.





















 

Tema: Undervisningsplan 9. klasse – akvariet som modeløkosystem


Log:

Vi brugte det meste af tiden på forskellige praktiske forslag til hvordan man kan undervise i genetik i 9. klasse, især hvordan man kan arbejde med guppy-genetik og hvordan man kan bruge enkle tegninger af krydsning og nedarvning på tavlen.


Vi kom endnu engang ind på det afgørende i at tage udgangspunkt i elevernes egne forforståelser, oplevelser, iagttagelser og undersøgelser – at forskningen og erfaringen oftest peger på dette som den optimale læringsvej, men at det i en travl skolehverdag trækker mere i retning af at læse i og snakke om lærebøgerne...


Dagsorden:

  1. Orientering

  2. Skoleakvariet og de fælles mål (Ingvar)

    1. Tavletegning

    2. Gennemgang af fælles mål

    3. Evt. prøve et par iagttagelser af tilpasninger og adfærd

  3. Ugens IT-inspiration (Tonny og Mikkel)

  4. Eventuelt: Faglige forståelsesspørgsmål til teksterne


Næste gang: NB! Næste gang er 26. november efter planen

Mad & sundhed – oplæg ved Sundhedsafdelingen, læs BIOS B 56-73