|
|
|
|
|
Undervisningsplaner for Balancen
Efter en kort gennemgang af dagsordenen lægger vi vanen tro ud med sunde emner: ”Lyd & sundhed” ved Simon og Erik, ”Energi i undervisningen” ved Pauline og til sidst et unavngivent oplæg ved Christopher er hvad der er på menuen i C-klassen, mens der i B-klassen er ”Akupunktur og kost” ved Naja, ”Tankens kraft” ved Pia, ”Leg glæde og latter ved” Stine, samt et unavngivet oplæg ved Roland på programmet.
Efter pausen er det så tid til at få rundet årets sidste sunde øvelser af: Vi skal have præsenteret og givet feedback på udstillingerne af Det skjulte Fedt og Sukker i kulturen – og vi skal have gang i at formulere personlige sunde mål for det kommende år: Se eventuelt siden om Sunde mål som jeg efter planen får lavet og lagt ind på webstedet i løbet af i morgen onsdag.
Målet med ”sunde mål” (om man så kan sige,,) er at I hver især får formuleret en række mål for sundhed for det kommende år, som I lægger ind på Blog for balancen – og så mødes vi ellers igen om et år for at samle op på hvordan det er gået med at nå de sunde mål i løbet af året, samt ikke mindst for at få en dialog & debat om hvilke erfaringer I har gjort Jer om at formulere og nå mål, set i lyset af den store vægt man for tiden lægger på klare mål i samfundet og i undervisningen.
Til sidst ser vi om der er tid til lidt mere af mine oplæg.
Hvis ikke vi når så mange af mine oplæg så vil I kunne læse essensen af og kilderne til dem under Sundhed her på hjemmesiden i løbet af foråret, hvor jeg arbejder videre på at opbygge og udvikle den nye dimension i læreruddannelsen, som vi kalder Balancen. Som I nok har opdaget er I (ligesom alle de forgående slægter af lærerstuderende før Jer...) blevet inddraget i den fortsatte og vedvarende udvikling af læreruddannelsen til de frie skoler og har forhåbentlig oplevet at være med i en dynamisk og dialogisk undervisningsudvikling.
På mandag er der som sædvanlig først oplæg om sunde emner: ”OFF-road løb” ved Jens; ”Buteyko åndedrætsmetode” ved Jonas og ”6 spirituelle om dagen” ved Birret i B-klassen, mens der i C-klassen er oplæg om ”Hvordan undgår jeg stress i lærerfaget? ved Marie; ”WC og hygiejne” ved Anders; ”Integral sundhed” ved Lasse og ”Ernæring og underernæring” ved Ditte Lut, mens Jeppe har et oplæg som jeg ikke har fået titlen på.
Jeg er lidt i tvivl om hvordan vi skal prioritere tiden udover disse emne-oplæg; jeg synes at I gør det rigtig godt med formidlingen og at der skal være tid til spørgsmål og debat samt en ordentlig feedback på formidlingen. På den anden side vil jeg jo også gerne have tid til de sunde øvelser og til mine oplæg.
Vi skal blandet andet fremlægge og give feedback på udstillingerne og bloggene om ”Jagten på det skjulte fedt og sukker i vores moderne kultur” – jeg forestiller mig at vi putter det ind som variation midt imellem oplæggene.
Så foreløbig putter jeg mine oplæg ind der hvor der bliver en plads i vores travle program… - og i øvrigt ind på webstedet under Sundhed, så I i alle tilfælde kan læse dem der. Som jeg vist har nævnt et par gange før er dette forløb først og fremmest en professionsforberedelse, så jeg prioriterer at der er ordentlig tid til Jeres formidling af de sunde emner.
Egentlig var det også et mål at komme lidt ud og lave udepædagogik midt i hver lektion, men det må nok vige for hensynet til at I kunne få lidt mere tid til at lave oplæggene om de sunde emner.
Vi ses mandag, så har jeg en frisk dagsorden klar til jer...
Mandag den 1. december begynder vi som sædvanlig Balancen med at gennemgå dagsordenen, men derefter er det som aftalt Jer der er på først med Jeres oplæg: I B-klassen er det Signe med ”De 5 tibetanere” og Ulla med ”6 om dagen”, mens det i C-klassen er Anna med ”American breakfast” og Lotte med ”Salt & sundhed”. Herefter er der sunde øvelser og pause, inden jeg kommer på den sidste halve time med mit oplæg om fedt: ”Fedt nok! Får vi for lidt fedt?”.
På torsdag er det så Charlie, Hanne og Tine E. der er på i C-klassen med oplæg om henholdsvis ”Stress & motion”, ”Sundhed & økonomi” og ”Candida-svamp”, mens det i B-klassen er Steffen der er på med et oplæg om ”Blodtypekost” og Anna, Kim og Rene har ialt 1/2 time til et oplæg om ”Er det sundt at være vegetar?”.
Forberedelse: Planen er at vi skal forberede os på oplæggene ved at læse en lille appetitvækker om hver oplæg på ”Blog for balancen” – en appetitvækker som det er oplægsholdernes opgave at lave og lægge ind i så tilpas tid, at folk kan nå at læse den inden oplægget holdes. Jeg minder lige om hvad vi har aftalt i undervisningsplanen om Jeres oplæg:
”
Opgaven
er at finde en kerne af fakta indenfor det emne man har valgt og formidle disse fakta på en så saglig og inspirerende måde som muligt. Formidlingen skal være såvel skriftlig (et indlæg på Blog for balancen der virker som en appetitvækker for resten af klassen og som henviser til de bedste – hviket her vil sige så videnskabelige som muligt - kilder man har kunnet finde) og mundtlig i form af 10 minutters formidling til klassen. Efter de 10 minutter er der 5 minutter til feedback på oplægget (Hvad var godt – og hvad kunne blive bedre?) eller eventuelt til spørgsmål og debat af det man har formidlet, hvis oplægsholderen udtrykkeligt ønsker dette i stedet for feedback.”
Ligesom alt andet i dette forløb er der altså tale om en professionsforberedelse, hvor målet er at give Jer mod, inspiration og konkrete ideer og redskaber til (efter et par år) at kunne virke professionelt som lærere ol.
Efterhånden som vi får dette til at fungere kan I altså regne med at der bliver noget at læse på Blog for balancen til hver gang vi har timer i Balancen. I kan forberede Jer på mine oplæg ved at læse om dagens emne under Sundhed, som ligger lige under Blog for balancen på webstedet. På siden Sundhed ligger mine oplæg fra en ende af, med det jeg holdt først øverst.
Med hensyn til de sunde øvelser er det som bekendt planen at de skal ligge imellem Jeres og mine oplæg for at give afbræk, variation og dynamik i undervisningen. På mandag er det planen at I bruger tiden til at få lavet Jeres udstillinger af kulturens skjulte sukker og fedt færdige, således at vi på torsdag kan bruge den sunde øvelsestid til at gennemgå og give feedback på hinandens udstillinger.
Behøver jeg at sige at også dette er en professionsforberedende øvelse...? Opgaven er at formidle information og oplysning om det skjulte sukker og fedt på en så interessant, kreativ og tankevækkende måde som muligt.
På mandag er der først oplæg om sukker (det vi ikke nåede i forrige uge).
I midten skal vi som sædvanlig lave nogle sunde øvelser (bevægelse & bevidstgørelse!)– planen er at begynde på at lave en bevidstgørende udstilling om indholdet af sukker og fedt i nogle udvalgte fødevarer. Ideen er at I i mindre grupper drager i den lokale brugs og noterer indholdet af sukker og fedt i forskellige varemærker af morgenmadsprodukter, færdigretter, kiks, chips eller hvor I nu måtte mene at der kunne være noget tankevækkende at finde. Tilbage i lokalet skal I så finde ud af hvordan vi får lavet en oplysende og æstetisk udstilling om indholdet af sukker og fedt i de valgte fødevarer – umiddelbart forestiller jeg mig noget med stabler af sukkerknalder og kvadratcentimeter af smørpapir, men lad os nu se hvad vores samlede kreativitet kan skabe!
Til sidst holder Kata oplæg om Motion på DfL og i C-klassen er det Ditte Lut og Hanne der holder oplæg om henholdsvis ”Ernæring og under-ernæring” og ”Økologi og økonomi”. Husk at opgaven også er at lægge en lille appetitvækker (lidt fakta, lidt tankevækkende tekst og en god kilde) om sit sunde emne ind på Blog for balancen.
Husk at se Praxis på TV-2 tirsdag aften: Her afslutter og evaluerer en familie 12 ugers leven efter principperne i ”Kernesund familie”- bogen.
På torsdag:
Biblioteksorientering i en times tid – Hanne på biblioteket giver en introduktion til hvordan man bruger skolens bibliotek bedst muligt.
Resten af timen bruger vi så på at arbejde videre på den bevidstgørende udstilling om sukker og fedt i forarbejdede fødevarer.
Næste uge er der så oplæg om fedtstoffer, herunder blandt andet diskussion af anbefalingen af kokosolie i ”Kernesund familie”-bogen.
Medbring til den tid gerne nogle af de fedtstoffer som I bruger i maden, så sorterer vi dem i cellefedt og dellefedt...
I Balancen på torsdag er der først oplæg om sukker: ”Hvorfor er sødt ikke godt?”. Derefter skal vi en tur udenfor og lave en sund øvelse, der hedder ”Brænd dit sukker!”
I kan i øvrigt finde sidste uges sunde øvelse under Nyt fra naturen her på webstedet. Til sidst holder Sine oplæg om ”Sundt liv” og Martin om ”Energibalancen på DfL” i C-klassen, mens Mads holder oplæg om ”Økologi - er det sundt?” i B-klassen.
Forberedelse: Medbring noget af det slik som du bedst kan lide og hyppigst nyder (en chokoladebar, en pose vingummi, en rulle pastiller eller hvad det nu måtte være – bare der står på indpakningen hvor meget energi det indeholder) + tøj til at være udenfor i rask bevægelse en halv times tid; det skulle blive fint vejr på torsdag.
I kan læse teksten til oplægget om sukker under Sundhed her på webstedet:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311833
Jeg minder lige om hvad vi har aftalt om Jeres oplæg:
”
Opgaven
er at finde en kerne af fakta indenfor det emne man har valgt og formidle disse fakta på en så saglig og inspirerende måde som muligt. Formidlingen skal være såvel skriftlig (et indlæg på Blog for balancen der virker som en appetitvækker for resten af klassen og som henviser til de bedste – hviket her vil sige så videnskabelige som muligt - kilder man har kunnet finde) og mundtlig i form af 10 minutters formidling til klassen. Efter de 10 minutter er der 5 minutter til spørgsmål og debat af det man har formidlet.
Under formidlingen sender jeg en feedback-seddel rundt hvor klassen kan give den der har formidlet lidt skriftlig feedback. Feedback gives i formen: Hvad var godt – og hvad kunne blive bedre? og tager udgangspunkt i det man som modtager af formidlingen har set, hørt og følt.”
Til sidst vil jeg gerne ønsker jer god fornøjelse samt held og lykke med revyugen!
Mandag den 10. november består Balancen først af et oplæg om kosttilskud, derefter skal vi på jagt efter c-vitaminer i naturen i november og til sidst skulle der være lidt tid til vejledning om og forberedelse af Jeres sundhedsemner.
Husk at medbringe regntøj til at være udenfor – mandag bliver en regnfuld og blæsende dag. Derfor er det alligevel sundt at komme en rask tur udenfor, forudsat at man ikke bliver alt for våd og kold naturligvis...
I kan forberede Jer til mit oplæg om kosttilskud ved at læse den tekst jeg har skrevet om ”Kosttilskud – nødvendigt supplement eller spild af penge?” på siden Sundhed her på webstedet:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311833
Husk at se Praxis på TV 2 tirsdag aften, blandt andet for at følge med i hvordan det går med den familie, der prøver at leve efter ”Kernesund famile” – konceptet.
I C-klassen får vi besøg af 20 hollændere fra 11.30 – 12.30; De skal med på jagt efter c-vitaminer sammen med Jer, fordelt på 5 hold: Jeg forestiller mig at vi laver holdene sådan, at vi først fordeler dem af Jer der har mest lyst til og/eller evne for at tale engelsk, således at hollænderne under jagten kan får lidt orientering fra Jer om hvad Balancen og den frie læreruddannelse er for noget...
Planen for Jeres formidlinger af et sundhedsemne således ud for B-klassen:
Dato
|
Sundhedsemne
|
Oplægsholder
|
13/11
|
Økologi – er det sundt?
|
Mads
|
24/11
|
Motion på DfL
|
Kata
|
27/11
|
Biblioteksorientering?
|
Hanne på Biblioteket!
|
1/12
|
De 5 tibetanere
|
Signe
|
|
6 spirituelle om dagen
|
Birret
|
|
6 spirituelle om dagen
|
Ulla
|
4/12
|
Blodtypekost
|
Steffen
|
|
Er det sundt at være vegetar?
|
Anna
|
|
Er det sundt at være vegetar?
|
Rene
|
8/12
|
Off-road løb
|
Jens
|
|
Off-road løb
|
Jakob
|
|
Buteyko åndedrætsmetode
|
Jonas
|
11/12
|
Akupunktur og kost
|
Naja
|
|
Tankens kraft
|
Pia
|
|
Leg, glæde og latter
|
Stine
|
|
|
Viola
|
|
|
Roland
|
|
|
Henriette
|
15/12
|
GMO- fremtidens føde
|
Jens Peter
|
|
Kød er sundt!
|
Troels
|
|
Jonglering
|
Ina
|
|
Om ændring af vaner
|
Soroush
|
|
|
Kim
|
18/12
|
|
Sarah
|
|
|
Søren
|
|
|
Mette - Line
|
Og sådan her ser det ud for C-klassen:
Dato
|
Sundhedsemne
|
Oplægsholder
|
13/11
|
Kæledyrs betydning for sundheden
|
Tine E.
|
|
Energibalancen på DfL: Indtag af mad og sprut i forhold til hvor meget man bevæger sig
|
Martin
|
24/11
|
Ernæring og under-ernæring
|
Ditte Lut
|
|
Sund versus usund mad
|
Ditte
|
|
Sund versus usund mad
|
Tine M.
|
27/11
|
Biblioteksorientering?
|
Hanne fra Biblioteket
|
1/12
|
|
Sine
|
|
|
Lotte
|
|
|
Erik
|
4/12
|
Stress og motion
|
Charlie
|
|
Sang, dans og slagsmål
|
Barbara
|
|
Sundhed og økonomi
|
Hanne
|
8/12
|
Hvordan undgår jeg stress i lærerfaget?
|
Marie
|
|
WC
|
Anders
|
|
|
Lasse
|
11/12
|
Audio-sundhed
|
Simon
|
|
Energi i undervisningen
|
Pauline
|
|
|
Jeppe
|
|
|
Anna
|
|
|
Christopher
|
15/12
|
Alkohol og sundhed
|
Ian
|
|
Alkohol og sundhed
|
Jesper
|
|
Fra æbler til pærer
|
Dick
|
|
Fra æbler til pærer
|
Marc
|
|
|
Rikke
|
På torsdag er der timer efter den vante model, hvor jeg starter med at holde et oplæg – denne gang indledningsforelæsningen til temaet sundhed.
Efter oplægget er det så tid til dagens sunde øvelse – vi skal have lavet en rask lille sundhedstest af jer...
I behøver ikke at medbringe andet end Jeres hjerne og hvad I måtte have af krop vedhæftet til den
J
Til sidste er der afsat en stund til at arbejde med - og få vejledning i - Jeres sundhedsemner. Her er der også deadlinie for valg af sundhedsemne og ønske om dato til formidlingen af det. De første 3 formidlinger løber så af stabelen torsdag den 13. november. I kan se hele planen på
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311830
I morgen mandag vil jeg gerne tale med de sidste fra B-klassen: Henriette, Søren, Anna, Sarah, Kim, Mette-Line, Soroush, Ina. Min plan er at starte med den første samtale 8.45 og så ellers gøre det i den rækkefølge jeg har skrevet her.
I C-klassen mangler jeg samtaler med Anders, Anna, Ian, Rikke, Charlie, Hanne, Barbara. Her er planen at starte med den første samtale 10.40. Cirka fra kl. 12 er der så mulighed for vejledning om Jeres individuelle sundhedsemner for resten af pengene.
Foreløbig ser planen for Jeres formidlinger af et sundhedsemne således ud for B-klassen:
Dato
|
Sundhedsemne
|
Oplægsholder
|
13/11
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24/11
|
|
|
|
|
|
|
|
|
27/11
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1/12
|
De 5 tibetanere
|
Signe
|
|
6 spirituelle om dagen
|
Birret
|
|
6 spirituelle om dagen
|
Ulla
|
4/12
|
Blodtypekost
|
Steffen
|
|
|
|
|
|
|
8/12
|
Off-road løb
|
Jens
|
|
Off-road løb
|
Jakob
|
|
|
|
11/12
|
Akupunktur og kost
|
Naja
|
|
Tankens kraft
|
Pia
|
|
Leg, glæde og latter
|
Stine
|
15/12
|
Genmodificerede versus økologiske fødevarer
|
|
|
Kød er sundt!
|
Troels
|
|
Jonglering
|
Ina
|
|
|
|
Og sådan her ser det foreløbig ud for C-klassen, når jeg har sat emnerne ind som ønsket eller der hvor det passer bedst ind i resten af planen:
Dato
|
Sundhedsemne
|
Oplægsholder
|
13/11
|
Kæledyrs betydning for sundheden
|
Tine E.
|
|
Energibalancen på DfL: Indtag af mad og sprut i forhold til hvor meget man bevæger sig
|
Martin
|
|
|
|
24/11
|
Ernæring og under-ernæring
|
Ditte Lut
|
|
Sund versus usund mad
|
Ditte
|
|
Sund versus usund mad
|
Tine
|
27/11
|
Fra æbler til pærer
|
Dick
|
|
Fra æbler til pærer
|
Marc
|
|
|
|
1/12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4/12
|
Stress og motion
|
Charlie
|
|
|
|
|
Sundhed og økonomi
|
Hanne
|
8/12
|
Hvordan undgår jeg stress i lærerfaget?
|
Marie
|
|
|
|
|
|
|
11/12
|
Audio-sundhed
|
Simon
|
|
|
|
|
|
|
15/12
|
Mjød og sundhed
|
Ian
|
|
Mjød og sundhed
|
Jesper
|
|
|
|
På torsdag, den 6/11, er der så deadlinie for valg af sundhedsemne + vejledning om disse emner i de sidste tre kvarters tid af timerne.
Her på webstedet ligger der i den nederste del af menuen en side der hedder Videnskab på nettet -
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311849
- hvor I kan finde lidt vejledning til at finde gode videnskabelige kilder på internettet.
Til sidst er der vist bare tilbage at bemærke, at jeg har arbejdet videre på indretningen af naturfagslokalet, med det formål at gøre det så ordentligt, funktionelt og ikke mindst hyggeligt til vores sundhedsforløb. Samtidig har jeg naturligvis også taget hensyn til de andre hold der skal være i lokalet. I kan se på flipoveren hvordan borde og stole fremover skal stilles af dem der sidst er i lokalet om eftermiddagen.
Hensigten har i øvrigt været at prøve at lave et moderne udtryk for den ”hjemlige pædagogik”, som er en del af det grundtvig-koldske ide- og værdigrundlag: Meget kort sagt går den ud på at skabe undervisning og læring i et pædagogisk miljø, der er mere hjemligt end institutionelt, mere en stue end et lokale...
Så hvis I skulle have (smukke og velholdte) stueplanter, billeder, plakater, glasbeholdere ol. som I har lyst til at udlåne eller eventuelt donere til lokalet resten af året så er I velkomne til at komme med det, så ser vi på om det kan passe ind i miljøet.
|
|
|
|
|
|