På torsdag den 23. oktober bruger vi timerne på at rydde op efter samt evaluere økologiforløbet.
Samtalerne udskydes til på mandag, fordi jeg prioriterer at vi får ordentlig tid til at rydde op og evaluere ordentligt...
På nær et indledende oplæg kommer dagens arbejde til at foregå i holdene.
Vejledning/checkliste til oprydning:
(øvelse i samarbejde + nærvær & sansning)
Det er sådan set det modsatte af da vi startede – målet er at vi ender med det pæne og velordnede lokale som var der da I kom, så vi har pæne og lækre rammer for vores næste forløb:
-
akvarierne tømmes for dyr, planter, grus, sten og rødder
o
alle dyrene sættes tilbage hvor de kom fra
§
det er det rigtigste både etisk og økologisk
o
planterne sorteres efter art og sættes i artsgrupper ( se tegning på tavlen) i det planteakvarium som jeg sætter op
o
gruset skylles, afdryppes og kommes i de rigtige beholdere
o
særligt velegnede akvariesten lægges i stenkassen ved siden af gruset, resten ryger ud
o
rødderne renses, aftørres og lægges i kassen med rødder
-
lamper og filtre rengøres og lægges på plads
o
lamper det særlige sted under det sorte bord
o
filtre i akvariet med filtre i ”Kemisk institut”
-
akvarierne gøres rene for alger, skidt og småsten og bæres op i depotet på loftet
-
baggrunde, plancher, brugte målestrimler, klæbesedler mv. fjernes og kommes i papiraffaldsbeholderen
-
alle net og alt testudstyr lægges tilbage på plads, ligeså med bøgerne
-
borde, hylder og hvor vi nu har arbejdet tørres af med en fugtig klud
-
gummistøver bankes af for det værste skidt og sættes på plads
-
gulvene fejes
-
gennemgå lokalerne og ryd op og gør rent hvor der stadig mangler
Vejledning til evaluering:
(øvelse i samarbejde, refleksion, argumentation samt evaluering & udvikling)
Evalueringen foregår grundlæggende ud fra de 2 spørgsmål:
Hvad var godt?
Hvordan kunne det blive bedre?
Svarene på spørgsmålene skal formuleres i begrundede sætninger, som for eksempel: ”Det var godt at arbejde med ”hands-on” pædagogik, fordi det er en aktuel og effektiv læringsform” eller ”Det ville være bedre hvis man i kommende forløb opfordrede til og inspirerede til at lave dramatiseringer og lege som en del af holdenes formidlinger”.
Det er altså ikke nok at skrive ord som ”Sjovt” eller ”Kedeligt”, ligesom sætninger af typen ”Mere struktur” eller ”For lidt tid” heller ikke duer. Dette er altså ud over at være en evaluering også en øvelse i den del af professionen der ligger i altid at kunne begrunde det man siger og gør som lærer - således at elever, kolleger, forældre, ledere mv. til enhver tid kan får en fornuftig begrundelse ud af en.
I øvrigt mener jeg at man altid bør give begrundede evalueringer, blandt andet fordi evaluering oftest er en følsom sag, der let kan blive pinlig eller personlig, således at man kommer til at sige for lidt (for at få det overstået og undgå problemer) eller for meget (for at få luft eller for at forsvare sit synspunkt/sin person). Når man laver evalueringer med begrundede sætninger er det lettere for alle parter at gøre det sagligt og upersonligt, fordi det er lettere at forholde sig til og diskutere begrundelser eller argumenter (”sagen”, eller ”bolden”) uden at gøre det for personligt.
Evalueringen foregår i 2 faser: Først evaluerer holdet deres samarbejde – ud fra de 2 spørgsmål og ud fra opgavebeskrivelsen:
”
Opgaven er således:
1)
at skabe et så smukt, spændende og balanceret økosystem som muligt
2)
at samarbejde om dette projekt på sådan en måde at alle på holdet kommer på banen med det de er gode til (eller gerne vil øve sig i at blive bedre til) og hele arbejdet i øvrigt så vidt muligt kommer til at foregå i en positiv, konstruktiv og kreativ stemning
3)
at formidle Jeres arbejde med Balancen
Inden I begynder på det praktiske arbejde med at udforske og lave økosystemer, så start med at
-
gennemgå hvad det er I skal lave på holdet så I sikrer Jer at I har en fælles forståelse af hvad projektet går ud på
-
lave en ide-runde hvor man lægger sine ideer til indretning, dekoration, formidling mv. frem
-
tage en runde hvor hver byder ind med hvad de særligt kunne tænke sig at står for i projektet: Skrive logbog; male baggrund; lave artsliste; mundtlig formidling; netformidling mv.
-
lægge en plan for arbejdet”
Evalueringen af arbejdet i de selvstyrende teams lægges ind på Blog for balancen – så ved I hvor I kan finde det når I skal bruge det som materiale i forløbet om samarbejde og kommunikation til foråret, og jeg kan læse det igennem der og bruge erfaringerne næste år.
I næste fase evaluerer holdet hele økologiforløbet ud fra de samme 2 spørgsmål og med samme type af begrundede sætninger. Læs undervisningsplanen (
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311830
) som forberedelse til denne del af evalueringen.
Når I har lavet evalueringen vælger I de sætninger ud som I vurderer vil kunne bruges til at gøre vores næste forløb (det om sundhed) bedst muligt og lægger dem ind på Blog for balancen. Jeg vil gerne have hele papiret med evalueringen af økologiforløbet til sidst i timen, så jeg kan lave en opsamling af evalueringerne senere.