Undervisningsplaner for Balancen

På torsdag er der vedtagelse af undervisningsplan, samtaler og forberedelse af individuelle oplæg om sundhedsemner på dagsordenen.

 

Forberedelse:

-          læs indlæggene på Blog for balancen med kommentarer og ideer til sundhedsforløbet

-          se Praxis på TV2 20.50 tirsdag aften og følg med i en familie på sundhedskur

-          medbring dine bedste sundhedsinspirationer (bøger, blade, piller, pulvere, netadresser, opskrifter og hvad du ellers kan finde på)

 

Når vi har diskuteret og besluttet undervisningsplanen for sundhedsforløbet sker der 2 ting:

 

I det store naturfagslokale er der helsemesse, hvor alle lægger deres medbragte sundhedsinspirationer frem på bordene eller eventuelt laver en rask lille stand hvor de præsenterer deres sunde sager... Meningen er at vi i fællesskab giver hinanden ideer og inspiration til hvad man kunne arbejde med af sundhedsemner (udover mine forslag i undervisningsplanen). Når I har valgt et emne skriver I det og Jer op på tavlen. I kan også skrive hvilken dato I ønsker at formidle (3 oplæg per dato), men intet er givet før jeg har lavet den endelige plan og fået det hele til at gå op.

 

Regler:

-          materialerne på sundhedsmessen må gerne besigtiges og kopieres, men ikke lånes og indtages...

-          hver studerende skal selv lave 10 minutters formidling af et sundhedsemne, men forberedelsen må gerne laves i fællesskab med andre, ligesom I gerne må koordinere Jeres oplæg i grupper således at det kommer til at hænge sammen i en større helhed.

 

I Valhal er der ligesom sidste gang samtaler – denne gang vil jeg gerne tale med Roland, Naja, Søren, Troels, Anna, Viola, Sarah og Kim (B-klassen), samt Jeppe, Ditte, Martin, Lasse, Simon, Anders, Ian og Christopher (C-klassen)

 

Hvis nogen er fraværende tager vi bare den næste i rækken.

 

Jeg har afsat længere tid til at tale med Christopher, Rikke, Charlie og Hanne da jeg også skal have en basisgruppelærer-samtale med dem.

 

Timerne på mandag er helt helliget jeres forberedelse af sundhedsoplæg samt de sidste samtaler – der er altså ikke nogen fælles samling denne dag og I behøver ikke at møde op i naturfagslokalet hvis ikke I har en samtaletid eller brug for at jeg klemmer en hurtig vejledning ind mellem samtalerne.

 

Vejledning: Der er afsat tid til vejledning i de sidste 3 kvarter af timerne den 6. og den 11. november. Derudover er I altid velkomne til at sende mig en mail med Jeres spørgsmål og ideer.

På mandag er tiden afsat til at holdene grundigt gennemgår, diskuterer og tænker videre på min undervisningsplan for sundhedsforløbet + til de første 8 samtaler.

 

Holdets kommentarer og forslag lægges ind på Blog for balancen , så alle kan læse dem som forberedelse til vores endelige beslutning af undervisningsplan på næste torsdag.

 

Hvis nogen hold stadig mangler at skrive begrundede evalueringer af holdets samarbejde + af økologi-forløbet ( i skrivende stund mangler der 8 evalueringer på bloggen) så er det også her det skal gøres.

 

Jeg har indlagt de personlige samtaler midt i forløbet fordi jeg gerne vil høre hvordan I  hver især oplever at deltage i dette alment professionsforberedende og dannende forløb – og fordi jeg gerne vil give Jer hver især en tilbagemelding på hvordan jeg har oplevet Jeres deltagelse i samme forløb hidtil.

 

Planen er at gå frem efter X-listen fra en ende af (den øverste), så jeg vil bede de 8 øverste om at forberede sig lidt på samtalen på mandag. Jeg har afsat 10 minutter til hver samtale.

 

 

På torsdag den 23. oktober bruger vi timerne på at rydde op efter samt evaluere økologiforløbet.

 

Samtalerne udskydes til på mandag, fordi jeg prioriterer at vi får ordentlig tid til at rydde op og evaluere ordentligt...

 

På nær et indledende oplæg kommer dagens arbejde til at foregå i holdene.

 

Vejledning/checkliste til oprydning:             (øvelse i samarbejde + nærvær & sansning)

 

Det er sådan set det modsatte af da vi startede – målet er at vi ender med det pæne og velordnede lokale som var der da I kom, så vi har pæne og lækre rammer for vores næste forløb:

 

-          akvarierne tømmes for dyr, planter, grus, sten og rødder

o        alle dyrene sættes tilbage hvor de kom fra

§          det er det rigtigste både etisk og økologisk

o        planterne sorteres efter art og sættes i artsgrupper ( se tegning på tavlen) i det planteakvarium som jeg sætter op

o        gruset skylles, afdryppes og kommes i de rigtige beholdere

o        særligt velegnede akvariesten lægges i stenkassen ved siden af gruset, resten ryger ud

o        rødderne renses, aftørres og lægges i kassen med rødder

-          lamper og filtre rengøres og lægges på plads

o        lamper det særlige sted under det sorte bord

o        filtre i akvariet med filtre i ”Kemisk institut”

-          akvarierne gøres rene for alger, skidt og småsten og bæres op i depotet på loftet

-          baggrunde, plancher, brugte målestrimler, klæbesedler mv. fjernes og kommes i papiraffaldsbeholderen

-          alle net og alt testudstyr lægges tilbage på plads, ligeså med bøgerne

-          borde, hylder og hvor vi nu har arbejdet tørres af med en fugtig klud

-          gummistøver bankes af for det værste skidt og sættes på plads

-          gulvene fejes

-          gennemgå lokalerne og ryd op og gør rent hvor der stadig mangler

 

Vejledning til evaluering:

(øvelse i samarbejde, refleksion, argumentation samt evaluering & udvikling)

Evalueringen foregår grundlæggende ud fra de 2 spørgsmål:

 

Hvad var godt?

Hvordan kunne det blive bedre?

 

Svarene på spørgsmålene skal formuleres i begrundede sætninger, som for eksempel: ”Det var godt at arbejde med ”hands-on” pædagogik, fordi det er en aktuel og effektiv læringsform” eller  Det ville være bedre hvis man i kommende forløb opfordrede til og inspirerede til at lave dramatiseringer og lege som en del af holdenes formidlinger”.

Det er altså ikke nok at skrive ord som ”Sjovt” eller ”Kedeligt”, ligesom sætninger af typen ”Mere struktur” eller ”For lidt tid” heller ikke duer. Dette er altså ud over at være en evaluering også en øvelse i den del af professionen der ligger i altid at kunne begrunde det man siger og gør som lærer - således at elever, kolleger, forældre, ledere mv. til enhver tid kan får en fornuftig begrundelse ud af en.

 

I øvrigt mener jeg at man altid bør give begrundede evalueringer, blandt andet fordi evaluering oftest er en følsom sag, der let kan blive pinlig eller personlig, således at man kommer til at sige for lidt (for at få det overstået og undgå problemer) eller for meget (for at få luft eller for at forsvare sit synspunkt/sin person). Når man laver evalueringer med begrundede sætninger er det lettere for alle parter at gøre det sagligt og upersonligt, fordi det er lettere at forholde sig til og diskutere begrundelser eller argumenter (”sagen”, eller ”bolden”) uden at gøre det for personligt.

 

Evalueringen foregår i 2 faser: Først evaluerer holdet deres samarbejde – ud fra de 2 spørgsmål og ud fra opgavebeskrivelsen:

 

Opgaven er således:

1)       at skabe et så smukt, spændende og balanceret økosystem som muligt

2)       at samarbejde om dette projekt på sådan en måde at alle på holdet kommer på banen med det de er gode til (eller gerne vil øve sig i at blive bedre til) og hele arbejdet i øvrigt så vidt muligt kommer til at foregå i en positiv, konstruktiv og kreativ stemning

3)       at formidle Jeres arbejde med Balancen

 

Inden I begynder på det praktiske arbejde med at udforske og lave økosystemer, så start med at

-             gennemgå hvad det er I skal lave på holdet så I sikrer Jer at I har en fælles forståelse af hvad projektet går ud på

-             lave en ide-runde hvor man lægger sine ideer til indretning, dekoration, formidling mv. frem

-             tage en runde hvor hver byder ind med hvad de særligt kunne tænke sig at står for i projektet: Skrive logbog; male baggrund; lave artsliste; mundtlig formidling; netformidling mv.

-         lægge en plan for arbejdet”

 

Evalueringen af arbejdet i de selvstyrende teams lægges ind på Blog for balancen – så ved I hvor I kan finde det når I skal bruge det som materiale i forløbet om samarbejde og kommunikation til foråret, og jeg kan læse det igennem der og bruge erfaringerne næste år.

 

I næste fase evaluerer holdet hele økologiforløbet ud fra de samme 2 spørgsmål og med samme type af begrundede sætninger. Læs undervisningsplanen ( http://www.naturfagsundervisning.dk/5311830 ) som forberedelse til denne del af evalueringen.

 

Når I har lavet evalueringen vælger I de sætninger ud som I vurderer vil kunne bruges til at gøre vores næste forløb (det om sundhed) bedst muligt og lægger dem ind på Blog for balancen. Jeg vil gerne have hele papiret med evalueringen af økologiforløbet til sidst i timen, så jeg kan lave en opsamling af evalueringerne senere.

 

 

 

 

I mandags havde vi formidling af økosystemerne og feedback. Som sagt synes jeg at I gjorde det godt og fik også sagt en række konkrete ting som jeg synes var godt ved hvert holds formidling og økosystem. Imidlertid fik jeg ikke sagt så meget om hvad der kunne være bedre – og det vil jeg gerne gøre bedre J , så her får I en generel feedback på hvad jeg synes kunne være bedre, så I kan havde det i bevidstheden til næste gang I skal formidle økosystemerne:

 

-          Den skriftlige formidling i form af plancher manglede

-          Den mundtlige formidling kunne ofte være bedre forberedt: Lav altid en plan og tænk tingene igennem når I skal formidle noget til andre – hvordan vil I starte? Hvordan vil I slutte? Hvad er det vigtigste I vil formidle til os? Hvormeget skal hvad fylde (tidsplan)? Rollefordeling – hvem gør hvad?

-          Feedback’en fra klassen kunne være bedre: De fleste gange var det mig der kom med  en række konkrete tilbagemeldinger til holdene – I kan godt komme meget mere på banen med Jeres meninger om og vurderinger af de andre holds økosystemer og formidling. Feedback er at sige til andre hvad man sanser og tænker og det kan I langt hen ad vejen gøre ligeså godt som mig.

 

Dette skal ses i lyset af at (næsten) alle grupperne har haft tiden og muligheden for at forberede dette bedre og i øvrigt siger jeg det også for at imødegå en kritik af at der i denne arbejdsform ikke er nok at lave og nok udfordringer: Det er der, men ligesom når man arbejder som lærer skal man det meste af tiden selv udfylde rollen og disponere arbejdsopgaverne. Dette forløb er som sagt en træning til at være lærer, projektmager eller formidler i en eller anden form – og det bliver man ikke ved primært at løse givne, lukkede opgaver i en traditionel lærerstyret arbejdsform, men snarere ved at blive lokket ud på lidt dybere vand og der løse forskellige opgaver i dialog og samarbejde med læreren og de andre på holdet.

 

Og det synes jeg i øvrigt at I gør rigtig godt, men som I nok har fattet kan det altid gøres bedre....

 

Det har I så i hvert fald de næste 2 gange til (2/10 og 6/10) hvor vi som sædvanlig starter samlet med et oplæg fra mig, hvorefter resten af tiden er afsat til holdenes arbejde med at holde, studere og formidle balancen i deres økosystemer.

 

Efter planen er den næste formidling torsdag den 9. oktober – om vi holder fast ved det eller udskyder det til mandag efter efterårsferien beslutter vi på mandag.

 

 

Mandag er b-klassen på tur med sproget, så i c-klassen arbejder vi efter et kort fælles oplæg videre i holdene.

 

Meningen med holdarbejdet er at I får lejlighed til at gøre Jer erfaringer med at arbejde i selvstyrende teams (hvilket man jo gør meget i skoleverdenen for tiden) og blandt andet se om I kan komme fra den typiske startfase hvor man uddelegerer opgaverne over til en mere moden og effektiv fase, hvor man som hold tager fælles ansvar og løbende koordinerer og evaluerer opgaverne.

 

Nu hvor vi taler om opgaver så er opgaverne for holdene at

 

-         indrette

-         vedligeholde

-         studere

-         formidle

 

et økosystem og arbejdet med at forstå det og holde det i økologisk balance.

 

På torsdag er det så planen at komme med det næste oplæg i serien om Akvariet som model-økosystem: Sidste gang handlede det om kvælstof (N) og dets rolle som såvel livsnødvendigt næring som giftigt og forurenende afffaldsstof – denne gang skal det handle om kulstof (C) og dets rolle og betydning i økosystemet.

 

Efter det oplæg er vi klar til at begynde at lave ugentlige målinger på vandkemien i akvarierne for herved at holde øje med balancen i det. Konkret skal vi hver uge måle Ph (surhedsgraden), Kh (hårdhedsgraden), NH4+ (ammonium) og NO2- (nitrat).

 

Ligesom med fødevarekontrollen har jeg tænkt at disse testresultater skal offentliggøres på et synligt sted, for eksempel i form at en gul klæbeseddel et sted på akvarieruderne. Der er altså også en opgave at  finde på en folkelig måde at formidle balancen i vandkvaliteten på.

På torsdag er der som vanligt først oplæg og så praktisk arbejde med økosystemerne i holdene. Oplægget kommer denne gang til at handle om Akvariet som model-økosystem, specielt om balancen mellem affaldsstoffer og næringsstoffer.

 

Akvariet i Kemisk Institut er lækket og alt vandet er løbet ud over bordet og ned under bordet i baljer, beholdere og støvler dernede. Jeg har tørret det værste op og reddet planterne og nogle rygsvømmere, men ellers ladet resten stå, så I selv kan få lov til at undersøge, hvorfor et helt nyt akvarium pludselig taber alt vandet.

 

Ellers er det som sagt mit indtryk at det går rigtig godt med værkstedsarbejdet. Vi er snart allesammen ved at være igennem etableringsfasen og er klar til at begynde at arbejde med at formidle og med at holde balancen i økosystemerne, så foreløbig holder vi fast ved planen om at holdene formidler deres økosystem til resten af klassen torsdag den 24. september – jeg vil dog lige gå rundt og stikke fingeren i jorden (eller i vandet...) hos holdene for at tjekke om alle er langt nok til at formidle økosystemet første gang eller om der er brug for en gang mere til etableringsfasen.

På mandag er der som sædvanlig først oplæg og så er resten af tiden afsat til holdenes arbejde med økosystemerne. Udover praktiske og organisatoriske bemærkninger vil jeg denne gang komme med et kort oplæg om Grundtvigs erkendelsesteori: Skitsere hvad denne teori (der er en central del af grundlaget for de frie skoler) går ud på og hvordan vi prøver at arbejde ud fra den i Balancen.

 

Med hensyn til arbejdet med økosystemer er de fleste af holdene godt i gang at opbygge deres akvarium og begynder at skulle have sat dyr ud i dem. Denne uge er afsat til at I kan få gjort Jeres økosystemer helt færdige med deres (æstetisk og biologisk afbalancerede) indhold af planter, dyr og dekorationsmaterialer + forberede den første formidling af Jeres økosystem til resten af klassen.

 

Den første formidling foregår torsdag den 25. september og hvert hold har cirka et kvarter til såvel at få formidlet som få feedback på deres økosystem.  Feedbacken består i at jeg og resten af klassen giver vores vurderinger og meninger  om økosystemet og formidlingen af det til kende: Hvad var godt og hvad kunne blive bedre?

 

Planen for timerne torsdag er:

1)       Gennemgang og vedtagelse af undervisningsplan (planen ligger under Balancen efterår 08 her på dette websted)

2)       Vi tager på en naturoplevelsestur rundt om det vandhul vi skal udforske i mosen. Der er ret vildt og vådt dernede, så medbring gerne gummistøvler og mindst sko og bentøj der kan tåle fugt og grønt...

3)       Holdene arbejder i naturværkstedet: Jeg laver en kort introduktion til naturværkstedet og resten af tiden er afsat til at holdene kan begynde deres arbejde med at lave smukke & spændende økosystemer (jfr. vejledningen  i undervisningsplanen)

 

På mandag tager c-klassen på tur med Tanken, mens b-klassen efter planen arbejder videre med at lave økosystemer.