|
|
|
|
|
Undervisningsplaner for Balancen
Der kommer ikke flere nyheder fra undervisningen før først i september, hvor undervisningen begynder igen.
Her kan læserne til gengæld glæde sig til at følge med i undervisningen i det nye naturfaglige felt "Balancen", som vi har udviklet som en almen indføring i den naturfaglige dimension for alle lærerstuderende på Lærerskolen.
Så er det tid til forårets sidste timer i naturfag!
Vi lægger naturligvis ud med den uudholdeligt spændende finale i Ø-faktor 08 - opløbet er tæt, hver stemme tæller, så husk at afgive din stemme!
Derefter går vi videre med den forhåbentlig knap så nervepirrende evaluering af økologiforløbet.
Til sidst er der afmontering af de sidste økosystemer og almen oprydning.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige tak for nu og at jeg håber at I kigger forbi naturfagsundervisning.dk for at se og læse nyt fra naturen, nyt om undervisningen, forskellige ideer til undervisning i det naturfaglige område - eller hvad med en frisk naturhistorie til en morgensamling?
Ingvar
Vi lægger ud ned den 3. finalerunde i Ø-faktor-08; vi har akvarierne 1, 2, 3, 6 samt 7, 8, 11 tilbage i konkurrencen om at lave det bedst økosystem. Torsdag formiddag skal vi have afgjort om akvarium 7 (vandhulsakvarium ved vinduet), 8 (sort vandbassin) eller 11 (saltvandsakvariet) går videre i finalen - så husk at stemme 2.C., senest i formiddagspausen. Husk også at stemme på et af de tilbageværende akvarier i den 4. finalerunde inden timen er forbi.
Derefter går vi i mosen med flipover for at høre naturhistorier (se billede ovenover); I må meget gerne slå et par streger på flipover'en for at illustrere tydeligere hvordan dyret ser ud, detaljer i dets opbygning eller særlige begreber eller nøgleord. Jeg vil gerne afprøve hvordan det fungerer med at lave naturhistorie - udeskole med en flip-over som samlingspunkt. Hvis I vil sidde så medbring et stykke liggeunderlag ol.
Denne gang er det Marco, Mia, Jeanne, Julie samt Dennis, Andreas, Louise og Stine der tegner og fortæller. Jeg vil gerne have Jeres naturhistorie per mail (IN@dfl-ollerup.dk) efter at I har fremlagt den.
Til sidst i timen er der som vanligt tid til at tømme og rense de akvarier der er ude af Ø-faktor/optimere Ø-faktoren i de tilbageværende akvarier.
Næste uge er som bekendt vores sidste undervisningsuge - dog vil jeg gerne have individuelle samtaler med Jer tirsdag den 17. juni. Målet er "En individuel evaluering ud fra den fælles målsætning og feedback fra læreren" som der står i kvalitetssikringspapirerne - derudover vil jeg gerne sige ordentligt farvel-for-nu til Jer, høre hvad I skal lave i det komende år og måske give et par gode råd med på vejen.
På mandag er det (efter en kort orientering) tid til den 2. finalerunde i Ø-faktor 08. Til det skal vi bruge nogle stemmer fra folket - så afgiv din stemme enten via mail (IN@dfl-ollerup.dk) eller på et stykke papir med navn og nr. på det akvarium du stemmer på, senest i løbet af formiddagspausen. B-klassen kan stemme på akvarierne 1, 2, 3, 5, 6 - mens C-klassen kan stemme på 7,8,9,11.
Det er vigtigt at du stemmer, for som de siger i x-faktor: Alle stemmer tæller og opløbet er tæt...
Lige som sidst vil de to akvarier med færrest stemmer blive gennemgået og vurderet, så et af dem får en chance til.
Derefter er der naturhistorier: I C-klassen er det Karen (frø), Ken (Stor mosesnegl) og Ami (myg) der fremlægger og får feedback på deres fortælinger, mens det er Christian (stavtæge), Trine (ål), Hans (vandkalv) og eventuelt Hanne (vandmand) i B-klassen.
Til sidst er der afsat lidt tid til at optimere Ø-faktoren i de akvarier der stadig deltager i konkurrencen og tilsvarende fjerne de akvarier der ikke længere er med (dvs. udsætte dyr, rense materialer og akvarium mv.). Husk også at bese den anden klasses akvarier for at se hvad de har gjort for at optimere Ø-faktoren og afgiv så din stemme til den 3. finalerunde. Man kan også bruge tiden til at færdigskrive sin naturhistorie og få den mailet til mig.
Det er ikke meningen at man kan holde fri før tiden - meningen er at I får lidt tid til at lave noget naturfagligt forberedelsesarbejde i timerne, fordi jeg godt ved at I har meget at skulle gøre her sidst på semestret.
Ø-FAKTOR-FINALE - 1. RUNDE
På torsdag går det løs med den første finalerunde i Ø-faktor, så sørg for at have afgivet Jeres skriftlige stemmer (seddel med navn + nr. på det akvarium navnet stemmer på) i min posthylde senest onsdag 16.00.
Først i timen offentliggøres resultatet af Ø-faktor-afstemningen, og de 2 akvarier der har fået færrest stemmer tages frem til en fælles diskussion og vurdering af ø-faktoren i dem. På baggrund af dette og ud fra vurderingskriterierne dømmer jeg til sidst et af akvarierne ude, mens det andet får en chance til i 2. runde af Ø-faktor.
Herefter er der fremlæggelser af naturhistorier.
Til sidst er der afsat tid til at afmontere akvariet med den laveste ø-faktor, samt til at optimere Ø-faktoren i de tilbageværende akvarier. I skal også huske at gå en runde og bedømme den anden klasses akvarier, inden I afgiver Jeres stemme i den 2. runde i finalen.
Så er vi klar igen med naturfag!
Denne mandag er der som vanligt først en fælles orientering og opsamling, hvor vi blandt andet skal have sat de sidste personer på en dato til fremlæggelse af deres naturhistorie, samt lige vendt afstemningsreglerne og vurderingskriterierne for Ø-faktor.
Derefter er tiden sat af til at finpudse Ø-faktor akvarierne så de svarer bedst muligt til vurderingskriterierne + til at skrive naturhistorier; jeg regner med at I får brug for al tiden til disse to ting denne sidste time inden det går løs, så jeg har ikke sat tid af til et teoretisk oplæg denne gang.
På torsdag går det så løs, først med offentliggørelsen af resultatet af Ø-faktor-afstemningen og den efterfølgende revurdering og diskussion af de 2 akvarier med færrest stemmer (udfra Ø-faktor-vurderingskriterierne) - derefter med fremlæggelsen af de første naturhistorier (fremlæggerne kan eventuelt vælge et andet sted end naturfagslokalet til at fremlægge).
Samme dagsorden som i går: Efter orientering går jeg lidt videre i det teoretiske oplæg om økologi som lidenskab og livsstil. Derefter arbejder vi videre med konkurrenceakvarierne (tjek vurderingskriterierne under "Ø-faktor" her på siden), naturhistorierne (skriv Jer på en art og en dato på listen jeg har med) og den fælles artsliste over dyrelivet i vandhullet.
Husk at: Rense akvarieruder - forsiden - for kalkpletter udvendigt og alger indvendigt; lave vandanalyser af vandet i akvarierne og notere resultaterne i log'en; tjek x-listen - jeg skal indberette fravær til årgangslæreren i denne uge.
Tema: Økologi for lærere Log: I torsdags kom vi godt igang med arbejdet på artslisten også – målet er at have den klar til at lægge ud på nettet på Den internationale Biodiversitetsdag den 22. maj: Hvor mange forskellige arter kan vi finde derned i vandhullet? Det fungerede fint med dagens tovholder for artslisten, så det fortsætter vi med. Det begynder også for alvor at ligne noget med Ø-faktor-akvarierne: Husk dog at sætte Jer godt ind i kriterierne for vurderingen af akvarierne, det skulle jo nødigt blive pinligt når folkets og den hårde dommers kritik og valg for alvor sætter ind om et par uger... Der er også ved at komme godt gang i skrivningen af naturhistorierne; man må selvfølgelig gerne hjælpe hinanden med at skabe historierne, men kravet er at hver fremlægger sin naturhistorie. Dagsorden: Orientering Dagens plan Dagens tovholder for artslisten Fordeling af tider til fremlæggelse af naturhistorier – skriv Jer på listen.
Teoretisk oplæg: Kaos og komplekse systemer... Vi arbejder med akvarier, naturhistorier og artslisten over vandhullet
Orientering: Vi skal have lagt en plan for, hvornår hvem fremlægger hvilken naturhistorie. Hver person fremlægger en naturhistorie. Vælg den art I har mest lyst til at skrive om – det gør ikke noget hvis vi kommer til at høre flere historier om den samme art. Man må gerne aftale at fremlægge naturhistorierne ”on location”, nede ved vandhullet... Der er 4-5 pladser til fremlæggelser på hver af datoerne: 29. maj, 2., 5., og 9. juni.
Navn | Art | Dato for fremlæggelse | Sally |
|
| Christian |
|
| Janus |
|
| Trine |
|
| Rene |
|
| Marco |
|
| Tine |
|
| Hans |
|
| Anni |
|
| Martin |
|
| Michael |
|
| Mia |
|
| Jeanne |
|
| Marie |
|
| Julie |
|
| Hanne |
|
|
|
|
|
Navn | Art | Dato for fremlæggelse | Karen |
|
| Katrine |
|
| Rikke |
|
| Dennis |
|
| Ami |
|
| Belinda |
|
| Carsten |
|
| Mathias |
|
| Mejse |
|
| Nicolaj |
|
| Andreas |
|
| Louise |
|
| Stine |
|
| Jacob |
|
| Thomas |
|
| Emil |
|
| Ken |
|
| Ricki |
|
|
|
|
|
|
|
|