|
|
|
|
|
Undervisningsplaner for Balancen
Tema: Økologi for lærere
Log: I mandags synes jeg at I var gode til at studere dyrene, være opmærksomme på deres udseende og adfærd og begynde at finde ud af hvem der hedder hvad. Vi fik også arbejdet med akvarierne til Ø-faktor – opgaven bliver nu at få dem indrettede helt færdige og så holde dem ”kørende” med stabil vandkvalitet, artssammensætning og æstetisk over de næste par uger. Husk at læse op på kriterierne for vurderingen af Ø-faktor og tjek om jeres akvarie lever bedst muligt op til dem. Der mangler stadig tænd/slukure på de fleste af akvarierne. Vi skal også til at få skrevet nogle navne på vores fælles artsliste over væsenerne i vandhullet – måske skal vi hver time udnævne dagens tovholder for det projekt? Tovholderen noterer de arter som flok kommer med og skriver dem direkte ind på siden ”Artsliste vandhul” på naturfagsundervisning.dk. Nogen fik også begyndt på at skrive deres naturhistorie – på mandag kommer jeg med en liste, så man kan vælge sig en dato til at fremlægge sin naturhistorie. NB! De bøger jeg har med til inspiration for naturhistorierne er ikke til at låne med hjem – lad dem blive liggende i naturfagslokalet så alle kan bruge dem. Dagsorden: orientering dagens teoretiske oplæg: Livet fra fødsel til død... dagens tovholder for artslisten: Vi arbejder med akvarier, naturhistorier og artsliste
Næste gang: Nyt teoretisk oplæg, ellers samme dagsorden
Tema: Økologi for lærere Log: Jeg synes at vi er kommet godt igang med at lave akvarier – for mig er det altid en stor glæde når vi arbejder i en vekselvirkning mellem teori og praksis, mellem ude og inde, og når alle de forskellige sanser og intelligenser kan komme på banen. Man kan godt se på akvarierne pt. at de fleste af Jer ikke er mestre i at skabe bæredygtige økosystemer endnu ... heldigvis er der tid endnu til at rette op og få økosystemerne op at køre. Husk i den forbindelse at læse vejledningen om skoleakvarier og ø-faktor her på siden grundigt igennem. Husk også at få sat tænd-sluk-ure på lyset til akvarierne – hvis vi mangler må I gerne købe nogle billige nogen til faget i et byggemarked ol. Der er ikke kommet så meget gang i artslisten endnu; jeg tror nogen har misforstået det derhen, at man skal lave en artsliste ovet sit akvarium: meningen er at artslisten er et fælles projekt, hvor alle bidrager til at finde flest mulige arter i vandhullet. Så når I ikke arbejder på Jeres konkurrenceakvarium, så arbejd på artslisten og skriv de arter I finder op på tavlen hver gang. Vi skal også til at have gang i arbejdet med at skrive naturhistorier – på mandag kommer jeg med et oplæg om det og så kan I arbejde på Jeres naturhistorie i vekselvirkning med at lave konkurrenceakvarium og artsliste over vandhullet. Målet er at få lagt en række smukke og spændende tekster og billeder ind på siden "Dyr i vandhullet" her på naturfagsundervisning.dk - til brug og glæde for Jer og andre der skal holde morgensamlinger, fortælletimer, oplæg i natur&teknik mv. i de frie skoler. DagsordenOrientering Planen for i dag Opsamling af forløbet indtil nu
Dagens teoretiske inspiration: Naturhistorie Arbejde med akvarier, artsliste og naturhistorier
Næste gang: Samme dagsorden Orientering: Plan for resten af semestret Dato | Indhold | 14/4
til
26/5 | Vi arbejder i en vekselvirkning mellem naturfagslokalet og mosen: Akvarierne og naturhistorierne bygges op i naturfagslokalet, ud fra de oplevelser, iagttagelser og indsamlinger vi laver i mosen. Akvarierne er gruppeopgaver, naturhistorierne individuelle opgaver og derudover er der fælles orientering og teori hver gang. | 29/5 | 1 af de 5 akvarier forlader konkurrencen... 4-5 naturhistorier fremlægges | 2/6 | 1 af de 4 akvarier forlader konkurrencen... 4-5 naturhistorier fremlægges | 5/6 | 1 af de 3 akvarier forlader konkurrencen... 4-5 naturhistorier fremlægges | 9/6 | Finalen: Ø-faktor mestrene kåres! Artslisten og naturhistorierne præsenteres på naturfagsundervisning.dk | 12/6 | Oprydning, afrunding og evaluering |
Jeg foreslår at vi denne gang koncentrerer os om at få alle akvarierne færdig etablerede med timerkontrolleret lys mv. , herunder lavet pasningsplaner for dem for de næste par uger.
Derudover arbejder vi på at få skrevet nogle flere arter på artslisten.
Og så får I nok ikke så meget mere oplæg for denne gang, da jeg både skal nå optagelsessamtaler og time-fagfordeling i denne uge...
Ingvar
Tema: Økologi for lærere Log: Meget fin ro og opmærksomhed til mit oplæg om akvariet som model-økosystem, let og smertefri gruppedannelse og en herlig stor energi og kreativitet i arbejdet med at sætte akvarierne op. Her er oversigten over akvarierne i ”Ø-faktor”: Akvarie | Personer | Bemærkninger | 36 liter: Lehnskov strand | Hanne, Mia | Spændende med strandbiotop, men overvej om det virkelig er det ekstra besvær + arbejde et helt andet sted værd? | 200 liter, genbrug | Rene, Martin, Sally, Michael | Vær opmærksom om den rude I er ved at sætte i kan klare samme vandtryk som de andre sider i akvariet? Og pas på glassplinterne i øjne ol! | 140 liter, tropisk | Janus, Julie, Janni | Søg Paritetisk udvalg om fisk mv. Før I køber fiskene skal I gennemgå de enkelte arter med mig mht. fremtidig pasning mv. | Tropisk sump, Bassin + balje | Hans , Tine, Trine |
| Mangler: Christian, Marco, Maria, Jeanne og Marie – vil I lave det 5. akvarium? | 54 liter, vandhul | Jacob, Nikolaj, Andreas, Rikke, Katrine, Ricki |
| Bonzaiakvarier | Emil, Ken |
| 54 liter, vandhul | Ami, Belinda, Karen, Carsten |
| Vandhul med luftdel | Thomsen, Louise, Dennis | Tilsyneladende har I kig på det samme 200 liters akvarium som en anden gruppe er gået i gang med at reparere? I kan bruge måske bruge en murerbalje med peksiglasoverbygning eller reparere et af 54 liters akvarierne og så bygge en luftdel oven på det? | Mangler: Mathias, Mejse, Stine – vil I lave det 5. akvarium? |
Dagsorden: Orientering Plan for timerne – husk at læse vejledningen under ”Skoleakvariet” samt at skrive akvarielog Ugens mål: Få alle akvarierne planlagte og indrettede med vand, bundlag, planter og tekniske installationer. Hvis I sætter dyr i nu skal I lave en pasningsplan for dem hen over de kommende uger. Få lavet en (foreløbig) artsliste over dyrelivet i vandhullet, så hver enkelt kan begynde at oveje hvilket dyrs naturhistorie man vil skrive.
Vi arbejder i mosen/naturfagslokalet Opsamling: Artsliste, naturhistorie og lidt naturpædagogik
Næste gang: Vi arbejder videre på samme facon
Tema: Økologi for lærere
Log: Sidste gang diskuterede vi mit forslag til undervisningsplan for det sidste forløb i naturfag (se ”Naturfag forår 08” i menulinien) – blandt andet diskuterede vi hvordan vi kan sikre høj kvalitet i undervisningen uden at det hele tiden er læreren der skal undervise, og hvordan vi i det hele taget kan give folk de bedste betingelser for at få et optimalt udbytte ud af forløbet. Undervisningsplanen blev vedtaget.
Dagsorden:
-
Orientering om planen for timerne mv.
-
Teori: Akvariet som modeløkosystem + Ø-faktor som pædagogisk eksperiment...
-
Praksis: Indretning af akvarier til ”Ø-faktor”
-
Gennemgang af de akvarier vi har til rådighed
-
Inddeling af klassen i grupper
-
Grupperne går igang med at indrette akvariet
-
Hvad for et økosystem vil vi illustrere?
-
dansk vandhul?
-
tropisk regnskovsflod?
-
tropisk vandhul?
-
andet?
-
Hvordan indretter vi akvariet så smukt og spændende som muligt?
-
se på billeder og tekst fra nettet
-
tegne skitser selv
-
Hvordan passer og plejer vi økosystemet?
-
rensning og vedligeholdelse
-
fordring
-
vandtest (logbog)
-
Hvordan formidler vi det bedst muligt?(jfr. ”Hvad er Ø-faktor?)
Næste gang: Efter orientering arbejder grupperne videre med at indrette akvarierne og eventuelt hente planter og dyr fra vandhullet i mosen, indtil der er fælles opsamling den sidste halve time; denne gang er det planen at gennemgå Grundtvigs erkendelsesteori som udepædagogisk metode.
NB: Fremover er det planen at vi hver gang går en tur ned i mosen for at lave iagttagelser, indsamlinger mv. – her på torsdag tror jeg ikke at grupperne når at gå i mosen....
Tema: Økologi for Lærere
Log: 2.b: Jeg synes at vi havde en usædvanlig god debat (og jeg synes som bekendt at debatterne generelt har været rigtig gode!) med meget tankevækkende oplæg med livserfaringer der gør indtryk og lægger naturligt op til en åben og levende udveksling af erfaringer, holdninger og informationer. Meget fin styring af samtalen! Vi valgte at bruge al tiden på denne vigtige diskussion af stress i lærerlivet, så vi evaluerer sundhedsforløbet på mandag. 2.c: Også her havde vi en fin samtale om og diskussion af stress, og vi nåede at evaluere sundhedsforløbet også. Denne gang var der et meget bedre fremmøde i b-klassen! Dagsorden: Orientering Sundhedsforløbet lukker og slukker... Undervisningsplan for forårsforløbet i økologi Præsentation af undervisningsplanen + netklip Bearbejdning af undervisningsplan i små grupper Har alle forstået hele planen? Hvordan kunne vi lave planen endnu bedre?
Diskussion af undervisningsplan i klassen Forståelsesspørgsmål fra grupperne? Forslag fra grupperne?
Beslutning om undervisningsplan
Eventuelt: Etablere Ø-faktor-grupper og fordele akvarier samt det grundlæggende udstyr. Fordele naturhistorierne (hver får en art) på klassen. Næste gang: Grundlæggende teori + begynde at indrette akvarierne, herunder hente lidt vand og vandplanter fra vandhullet.
Tema: Sundhed for lærere
Log:
2. b: Vi startede med oplæg og praktiske øvelser i Dramasalen, hvorefter der var læreroplæg om psyke & sundhed i naturfagslokalet. Jeg synes at det var nogle gode oplæg og at vi fik en spændende udveksling af livserfaringer, holdninger og ideer omkring det alternative, meditation og hvordan man eventuelt kan bruge det i sit private liv og i sit lærerliv. Der var 11 fraværende, så jeg tager en snak i næste uge med dem der har været fraværende 3 gange + sætter tid af til en fælles snak på klassen om hvordan vi kan håndtere og orientere om fravær (husk fraværssedler!) bedst muligt i det kommende forløb. Vi fik besøg af Hanne, som muligvis skal følge klassen resten af semestret.
2. c: Vi brugte al tiden på debatoplæg om positiv tænkning, alternativ behandling og om alkohol. Endnu engang synes jeg at vi fik en særdeles spændende udveksling af erfaringer (såvel livs- som undervisningserfaringer), informationer og holdninger, hvor mange i klassen deltog aktivt. I hvert for mig var det meget interessant og inspirerende. I disse timer var der næsten 100 % fremmøde.
Dagsorden:
-
Orientering
-
Debatoplæg om stress
-
2. b: Martin, Christian, Janus
-
2. c: Ken og Rikke
-
Læreroplæg om Psyke & sundhed
-
Evaluering af sundhedsforløbet (se uv-planen under ”Naturfag vinter 08”)
-
Hvad var godt?
-
Hvad kunne blive bedre?
Næste gang: Natur for lærere – økologiforløbet starter (Læs om ”Ø-faktor” på naturfagsundervisning.dk )
Tema: Sundhed for lærere – om mentalitet, alternativ behandling og alkohol Log: I sidste uge brugte vi en gang på at samle op på folks erfaringer med sundhed ude i de frie skoler; vi fik præsenteret og diskuteret en række temaer som maden, rygningen og motionen. Bortset fra at efterskolerne tilsyneladende nærmer sig en konsensus om ikke-rygning er det meget forskelligt hvordan det ser ud med sundhed på de forskellige skoler. Den anden gang brugte vi det meste af tiden på udeskoleøvelser om puls op&ned, muskelstyrke og kønsforskelle. Det var oplivende! Udover det faglige har vi talt om at det er vigtigt at debatoplæggene bidrager med nye informationer og lægger op til debat, f.eks. gennem konkrete debatspørgsmål (I må gerne maile eller ringe til mig hvis I får brug for råd og ideer). Vi vendte også lige et stort fravær i 2. b en af dagene; det var meget bedre næste gang, men jeg følger lige op på det. Dagsorden: Orientering Debatoplæg 2.b møder i dramasalen i løstsiddende tøj, så står Anni, Mia og Marie for den første del af timerne 2.c har debatoplæg fra Stine, Thomsen, Louise og Mathias (alkohol)
Læreroplæg: IN supplerer debatoplæggene med sine vinkler på temaet og runder indsamlingen af erfaringer med sundhed ude i skolerne af.
Næste gang: Debatoplæg om stress ved Martin, Christian og Janus/Kenn og Rikke. Herefter er der 1/2 times udeskole hvor vi tager den sædvaenlige (våde!) runde i mosen for at se & høre hvad der er sket i naturen siden sidst. Hvis der er tid kommer jeg til sidst med et lille oplæg om stress. I næste uge tager vi så hul på økologiforløbet.
|
|
|
|
|
|