Undervisningsplaner for Balancen

 

Udeskole naturfag

  • puls, muskler og kønsforskelle i relation til jæger-samler hypotesen...


Mål:

  • inspiration og ideer til at bruge udeskolepædagogikken til at forøge oplivningen, variationen og den aktive deltagelse i undervisningen

  • inspirere til at bruge bevægelse som en naturlig del af undervisningen i boglige fag

  • få noget naturligt D-vitamin i arbejdstiden, her hvor manglen på det er størst


Organisering: Vi deler klassen op i 3 grupper. Hver gruppe skal indeholde begge køn og skal følges ad. Gruppe 1 laver øvelserne 1-2-3; gruppe 2 laver dem 2-3-1 og gruppe 3 laver dem 3-1-2. Gruppen har 45 minutter til at lave de 3 øvelser.


Øvelser:

  1. en tur op og ned af de blå tove, 3 gange frem og tilbage på balancebommen (den der ikke bevæger sig...) og en svingtur i tovet: Gymnastikhøjskolens klatrebane i det yderste sydøstlige hjørne

  2. ligge helt stille i 10 minutter, hvor man tæller sin puls før og efter: Biblioteket allerøverst oppe

  3. samle en buket blomster udenfor i 3 forskellige farver og placere den smukt på bordet i naturfagslokalet + plukke 10 fine friske brændenældeskud i mosen: Skolernes område + mosen


Opsamling og diskussion:


Navn

Klatretur

Balancetur

Puls før/efter

Buket








































































Hvilke forskelle mellem kønnene kan vi se ud af skemaet?

Hvorfor er der disse kønsforskelle?

Hvilket betydning har det hvor meget pulsen falder på 10 minutter?

Har vi nået målene?

Hvordan kunne man gøre dette lille udeundervisningsforløb bedre?

Tema: Sundhed for lærere

Dagsorden:

  1. Orientering, herunder velkommen tilbage!

  2. Sundhed i praktikken?

    1. Hvordan står det til med sundheden ude i skolerne?

      1. Ernæring?

      2. Bevægelse i hverdagen?

      3. Stressniveauet blandt lærerne?

      4. Andet?

    2. Hvordan gik det med at varetage Jeres egen sundhed?

  3. Sundhedsplaner: Hvordan går det med dem?

  4. Eventuelt: En runde i mosen og se hvor meget der er sket siden sidst...

Næste gang: Pust op/ned + muskler, Michael, Rene – Carsten og Dennis. Husk tøj med til udeskole i moderat bevægelse.

Orientering:

Tidsplan forår 08


Dato

Indhold

Bemærkninger

26/3

Sundhed i praktikken?

Vi tager en runde

27/3

Pust op/ned + muskler

Debatoplæg først

31/3

Mentalitet + alternativt

Debatoplæg først

3/4

Stress + afrunding af forløbet

Debatoplæg først

7/4

Økologiforløbet begynder: Introduktion til Ø-faktor, Vandtjek.dk, Obsnatur.dk og Naturhistorier fra vandhullet og det omgivelser...

Læs om Ø-faktor her på hjemmesiden.


10/4

Vi arbejder i en vekselvirkning mellem naturfagslokalet og mosen: Akvarierne og naturhistorierne bygges op i naturfagslokalet, ud fra de oplevelser, iagttagelser og indsamlinger vi laver i mosen. Akvarierne er gruppeopgaver, naturhistorierne individuelle opgaver og indimellem er der fælles oplæg.

Medbring din egen logbog.

14/4


17/4


5/5


8/5


14/5


15/5


26/5

1 af de 5 akvarier forlader konkurrencen...


29/5

1 af de 4 akvarier forlader konkurrencen...


2/6

1 af de 3 akvarier forlader konkurrencen...


5/6

Finalen: Ø-faktor mestrene kåres! Naturhistorierne præsenteres for klassen og lægges ind på fagets hjemmeside.

Mail din naturhistorie til IN@dfl-ollerup.dk

9/6

Fleksible timer: Hvis vi har behov for mere tid til at gøre forløbet færdigt, personlige samtaler ol.


12/6

Afrunding og evaluering



Dato

Debatoplæg

Oplægsholdere

27/3

Pust op/ned + muskler

Michael, Rene – Carsten og Dennis

31/3

Mentalitet + alternativt

Marie, Mia, Anni – Stine, Thomsen, Louise og Mathias (alkohol)

3/4

Stress

Martin, Christian, Janus - Ken


I økologiforløbet arbejder vi med udeskolepædagogik, som udover naturfag som metode kan anvendes i alle mulige andre fag.

 

Tema: Sundhed for lærere

Log: Jeg synes at vi havde nogle rigtig gode timer sidste gang; det gik fint med debatoplæggene denne gang. Med hensyn til mine oplæg vil jeg gerne endnu engang understrege, at jeg ser det som min opgave at fremlægge de sikrest mulige videnskabelige kendsgerninger om sundhed for Jer, så vi i fællesskab kan forholde os til dem. Det er altså ikke min hensigt at få Jer til at gøre noget bestemt, men tværtimod at få Jer til at forholde Jer så bevidst, kritisk og selvstændigt som muligt til sundhed.

Dagsorden:

  1. Orientering: Naturklub, sundhedsplaner, ugens plan

  2. Læreroplæg: Fedt nok! – får vi får lidt fedt?

  3. Udeskole: Øvelse om fedt og sukker

  4. Debatoplæg om fedt og olier

    1. 2.B: Marco

    2. 2.C: Belinda og Emil

NB!:

Medbring en portion af Jeres yndlingsslik onsdag

Husk også at få afleveret de sidste sundhedsplaner!

Næste gang: Er allerede dagen efter, på torsdag – derfor får I allerede nu også denne dagsorden med i købet:

  1. Orientering

  2. Læreroplæg: Hvorfor er sødt ikke godt?

  3. Udeskole: Årets gang i mosen - næste gang er 24. marts!, så bid godt mærke i hvordan mosen ser ud denne gang; vi kunne overveje at gå turen i stilhed bortset fra mit sædvanlige oplæg?

  4. Debatoplæg om sukker

    1. 2.B: Hans

    2. 2.C: Ami, Jacob (sunde rodfrugter)

Held og lykke med praktikken – måske skulle vi tage en runde med Jeres indtryk af sundhedstilstanden ude i skolerne når I kommer tilbage?

Tema: Sundhed for lærere

Log: Det gik ikke så godt med starten på debatoplæggene i tirsdags: Vi fik kun gang i et af de 5 planlagte debatoplæg - det var til gengæld lige efter bogen og satte gang i en engageret og levende debat med mange deltagere. Vi prøver og ser om ikke det går bedre med de næste debatoplæg – i det hele taget synes jeg at vi havde nogle gode timer med stor interesse for oplægget om D-vitamin som kosttilskud (kan findes under ”Sundhed” her på siden og en vældig fin høst af hyben som c-vitaminkilde...

Dagsorden:

  1. orientering

  2. Læreroplæg om kost

  3. Udeskole: Rundt i mosen og hjem med friske nældeskud

  4. Debatoplæg om kost: Maria står for debatoplægget i 2.B og Nicolaj og Katrine står for det i 2.c.

Husk: at vi denne torsdag skal en tur rundt i mosen; medbring gerne handsker til plukning af friske nældeskud. Husk at aflevere de personlige sundhedsplaner i min posthylde i løbet af denne uge.

Næste gang: Næste gang er onsdag den 13. februar, og emnet er fedt. I 2.B er det Marco og i 2.C er det Belinda og Emil der står for debatoplæggene

 

Tema: Sundhed for lærere

Log: Mandag den 21. januar var dagsordenen for timerne vejledning om debatoplæg og om personlige sundhedsplaner. Jeg synes at det er godt at få afsat tid til personlige samtaler og vejledninger, og er forbavset over at forholdsvis få benytter sig af muligheden (i hvert fald sidst i timen) – hvordan kan det være?

Med hensyn til personlige sundhedsplaner har jeg vist fået formuleret det lidt uklart om de skal afleveres til mig eller ej. Jeg vil gerne have at I afleverer Jeres sundhedsplan i min posthylde i løbet af den kommende uge, så tager jeg en kopi af dem og I får dem tilbage igen så I kan forsøge at efterleve dem i de kommende måneder.

Dagsorden:

  1. Orientering

  2. Læreroplæg om kosttilskud

  3. Udeskole: Find c-vitamin i naturen

  4. Debatoplæg om kosttilskud

    1. 2.b: Trine, Sally, Jeanne

    2. 2.c: Andreas, Ricki

Næste gang: Ernæring, Maria står for debatoplægget i 2.B og Nicolaj og Katrine står for det i 2.c. Husk som sædvanlig tøj til 1/2 times udeskole i moderat bevægelse.


 

Tema: Sundhed for lærere

Log: Det er dejligt at komme ud i en halv times naturskole, ikke mindst i timerne over middag, som ellers godt kan blive lidt søvnige. Det er også godt med en varieret undervisning, hvor oplæggene holdes omkring en halv times tid af gangen. Jeg synes at I er rigtig gode til at gå åbent og konstruktivt ind i planlægningen og afviklingen af undervisningen.

Til Åbent hus lørdag den 9. februar vil en gruppe arbejde med bl.a. akvarier i naturfagslokalet, så gæsterne kan komme ind og får et indtryk af, hvad vi laver i naturfag på Lærerskolen. Foreløbig består gruppen af Rene, Mia, Jeanne og Anni (eventuelt også Janus og Trine), andre interesserede er også velkomne. Jeg laver et spændende program for timerne og lægger det ind på naturfagsundervisning.dk, så I kan se det inden selve dagen.

Dagsorden:

  1. Orientering

  2. Vejledning om debatoplæg og om personlige sundhedsplaner

  3. Aflevering af personlige sundhedsplaner, version 1.0

Næste gang:. På torsdag er jeg på kursus i udeskole – timerne kan derfor bruges til forberedelse af debatoplæg. Første debatoplæg kommer således på mandag den 4. februar.

Plan for debatoplæg:

Dato

Emne

2.B

4/2

Kosttilskud

Trine, Sally, Jeanne

7/2

Ernæring

Maria

13/2

Fedt

Marco

14/2

Sukker

Hans

26/3

Pust op/ned

Michael

27/3

Muskler

Rene

31/3

Mentalitet

Marie

3/4

Alternativt

Mia, Anni

7/4

Stress

Martin, Christian, Janus

Mangler: Jakob, Tine.


Dato

Emne

2.C

4/2

Kosttilskud + vand

Andreas; Ricki

7/2

Ernæring

Nicolaj, Katrine

13/2

Fedt og olie

Belinda, Emil

14/2

Sukker + sunde rodfrugter

Ami, Jacob

26/3

Pust op/ned

Carsten

27/3

Muskler

Dennis

31/3

Mentalitet

Stine;Thomsen

3/4

Alkohol + Alternativ behandling

Mathias,Louise

7/4

Stress

Ken

Mangler: Karen, Mejse, Rikke



 

Tema: Sundhed for lærere

Log: Vi gennemgik hvordan man kan lave personlige sundhedshandlingsplaner og lavede en foreløbig fordeling af debatoplæggene, som man skulle tænke over:

Dato

Emne

2.B

4/2

Kosttilskud


7/2

Ernæring


13/2

Fedt


14/2

Sukker

Maria, Hans, Michael

26/3

Pust op/ned


27/3

Muskler

Rene, (Marie)

31/3

Mentalitet

Rene, Maria, Marie

3/4

Alternativt

Mia, Christian

7/4

Stress

Martin, Christian

Mangler: Sally, Janus, Jakob, Anni, Jeanne, Trine, Marco, Tine, Jakob, Anni.


Dato

Emne

2.C

4/2

Kosttilskud

Andreas; Ricki

7/2

Ernæring

Nicolaj, Louise, (Katrine)

13/2

Fedt og olie

Belinda, Emil

14/2

Sukker

Katrine (Amy)

26/3

Pust op/ned

Carsten

27/3

Muskler

Dennis

31/3

Mentalitet

Stine;Thomsen

3/4

Alternativt

(Louise)

7/4

Alkohol

Mathias


Stress


Mangler: Karen, Mejse, Jacob, Ken, Søren

Dagsorden:

  1. Orientering

    1. Vil nogen være med til at lave aktiviteter i naturfagslokalet til åbent hus?

  2. Naturfaglig viden

    1. Definition

    2. Netvejledning

  3. Naturen netop nu (Husk gummistøvler ol.)

  4. Fordeling af debatoplæg

Næste gang: Vejledning om debatoplæg og om personlige sundhedsplaner (deadlinie for sundhedsplaner er mandag 15.30). På næste torsdag er jeg på kursus i udeskole – Timerne kan derfor bruges til forberedelse af debatoplæg. Første debatoplæg kommer således på mandag den 4. februar.



 

Tema: Sundhed for lærere

Log: I torsdags havde vi i begge klasser nogle meget levende og interessante diskussioner om en række almindelige fordomme eller forforståelser om sundhed. Vi fik også gået den første rundtur i mosen (trods lidt fugt hist og her...). Vi nåede ikke at få gang i de personlige sundhedsplaner, så det gør vi denne her gang. Undervisningsplanen blev vedtaget – I kan som sagt finde den her på siden under ”Naturfag vinter 08”.

Dagsorden:

  1. orientering

  2. personlige sundhedsplaner

    1. et skema

    2. et eksempel

  3. udeskole: Filosofgang over ideer til debatoplæg

  4. debatoplæg

    1. Brainstorm: alle ideer til debatoplæg på tavlen

    2. Fordeling: Hvem står for hvilke debatoplæg?

  5. eventuelt: Begynde at forberede debatoplæg

Næste gang: Hvordan finder man naturfaglig viden? , læreroplæg om kosttilskud og udeskole om Naturen netop nu. Der bliver ikke noget debatoplæg denne gang; den første gruppe kommer på med debatoplæg mandag den 21. januar, som også er deadline for aflevering af din personlige sundhedsplan, version 1.0.