|
|
|
|
|
Undervisningsplaner for Balancen
Udeskole naturfag
Mål: inspiration og ideer til at bruge udeskolepædagogikken til at forøge oplivningen, variationen og den aktive deltagelse i undervisningen inspirere til at bruge bevægelse som en naturlig del af undervisningen i boglige fag få noget naturligt D-vitamin i arbejdstiden, her hvor manglen på det er størst
Organisering: Vi deler klassen op i 3 grupper. Hver gruppe skal indeholde begge køn og skal følges ad. Gruppe 1 laver øvelserne 1-2-3; gruppe 2 laver dem 2-3-1 og gruppe 3 laver dem 3-1-2. Gruppen har 45 minutter til at lave de 3 øvelser.
Øvelser: en tur op og ned af de blå tove, 3 gange frem og tilbage på balancebommen (den der ikke bevæger sig...) og en svingtur i tovet: Gymnastikhøjskolens klatrebane i det yderste sydøstlige hjørne ligge helt stille i 10 minutter, hvor man tæller sin puls før og efter: Biblioteket allerøverst oppe samle en buket blomster udenfor i 3 forskellige farver og placere den smukt på bordet i naturfagslokalet + plukke 10 fine friske brændenældeskud i mosen: Skolernes område + mosen
Opsamling og diskussion:
Navn | Klatretur | Balancetur | Puls før/efter | Buket |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hvilke forskelle mellem kønnene kan vi se ud af skemaet? Hvorfor er der disse kønsforskelle? Hvilket betydning har det hvor meget pulsen falder på 10 minutter? Har vi nået målene? Hvordan kunne man gøre dette lille udeundervisningsforløb bedre?
Tema: Sundhed for lærere
Dagsorden: Orientering, herunder velkommen tilbage! Sundhed i praktikken? Hvordan står det til med sundheden ude i skolerne? Ernæring? Bevægelse i hverdagen? Stressniveauet blandt lærerne? Andet?
Hvordan gik det med at varetage Jeres egen sundhed?
Sundhedsplaner: Hvordan går det med dem? Eventuelt: En runde i mosen og se hvor meget der er sket siden sidst...
Næste gang: Pust op/ned + muskler, Michael, Rene – Carsten og Dennis. Husk tøj med til udeskole i moderat bevægelse. Orientering: Tidsplan forår 08
Dato | Indhold | Bemærkninger | 26/3 | Sundhed i praktikken? | Vi tager en runde | 27/3 | Pust op/ned + muskler | Debatoplæg først | 31/3 | Mentalitet + alternativt | Debatoplæg først | 3/4 | Stress + afrunding af forløbet | Debatoplæg først | 7/4 | Økologiforløbet begynder: Introduktion til Ø-faktor, Vandtjek.dk, Obsnatur.dk og Naturhistorier fra vandhullet og det omgivelser... | Læs om Ø-faktor her på hjemmesiden.
| 10/4 | Vi arbejder i en vekselvirkning mellem naturfagslokalet og mosen: Akvarierne og naturhistorierne bygges op i naturfagslokalet, ud fra de oplevelser, iagttagelser og indsamlinger vi laver i mosen. Akvarierne er gruppeopgaver, naturhistorierne individuelle opgaver og indimellem er der fælles oplæg. | Medbring din egen logbog. | 14/4 |
| 17/4 |
| 5/5 |
| 8/5 |
| 14/5 |
| 15/5 |
| 26/5 | 1 af de 5 akvarier forlader konkurrencen... |
| 29/5 | 1 af de 4 akvarier forlader konkurrencen... |
| 2/6 | 1 af de 3 akvarier forlader konkurrencen... |
| 5/6 | Finalen: Ø-faktor mestrene kåres! Naturhistorierne præsenteres for klassen og lægges ind på fagets hjemmeside. | Mail din naturhistorie til IN@dfl-ollerup.dk | 9/6 | Fleksible timer: Hvis vi har behov for mere tid til at gøre forløbet færdigt, personlige samtaler ol. |
| 12/6 | Afrunding og evaluering |
|
Dato | Debatoplæg | Oplægsholdere | 27/3 | Pust op/ned + muskler | Michael, Rene – Carsten og Dennis | 31/3 | Mentalitet + alternativt | Marie, Mia, Anni – Stine, Thomsen, Louise og Mathias (alkohol) | 3/4 | Stress | Martin, Christian, Janus - Ken |
I økologiforløbet arbejder vi med udeskolepædagogik, som udover naturfag som metode kan anvendes i alle mulige andre fag.
Tema: Sundhed for lærere Log: Jeg synes at vi havde nogle rigtig gode timer sidste gang; det gik fint med debatoplæggene denne gang. Med hensyn til mine oplæg vil jeg gerne endnu engang understrege, at jeg ser det som min opgave at fremlægge de sikrest mulige videnskabelige kendsgerninger om sundhed for Jer, så vi i fællesskab kan forholde os til dem. Det er altså ikke min hensigt at få Jer til at gøre noget bestemt, men tværtimod at få Jer til at forholde Jer så bevidst, kritisk og selvstændigt som muligt til sundhed. Dagsorden: Orientering: Naturklub, sundhedsplaner, ugens plan Læreroplæg: Fedt nok! – får vi får lidt fedt? Udeskole: Øvelse om fedt og sukker Debatoplæg om fedt og olier 2.B: Marco 2.C: Belinda og Emil
NB!: Medbring en portion af Jeres yndlingsslik onsdag Husk også at få afleveret de sidste sundhedsplaner! Næste gang: Er allerede dagen efter, på torsdag – derfor får I allerede nu også denne dagsorden med i købet: Orientering Læreroplæg: Hvorfor er sødt ikke godt? Udeskole: Årets gang i mosen - næste gang er 24. marts!, så bid godt mærke i hvordan mosen ser ud denne gang; vi kunne overveje at gå turen i stilhed bortset fra mit sædvanlige oplæg? Debatoplæg om sukker 2.B: Hans 2.C: Ami, Jacob (sunde rodfrugter)
Held og lykke med praktikken – måske skulle vi tage en runde med Jeres indtryk af sundhedstilstanden ude i skolerne når I kommer tilbage?
Tema: Sundhed for lærere
Log: Det gik ikke så godt med starten på debatoplæggene i tirsdags: Vi fik kun gang i et af de 5 planlagte debatoplæg - det var til gengæld lige efter bogen og satte gang i en engageret og levende debat med mange deltagere. Vi prøver og ser om ikke det går bedre med de næste debatoplæg – i det hele taget synes jeg at vi havde nogle gode timer med stor interesse for oplægget om D-vitamin som kosttilskud (kan findes under ”Sundhed” her på siden og en vældig fin høst af hyben som c-vitaminkilde... Dagsorden: orientering Læreroplæg om kost Udeskole: Rundt i mosen og hjem med friske nældeskud Debatoplæg om kost: Maria står for debatoplægget i 2.B og Nicolaj og Katrine står for det i 2.c.
Husk: at vi denne torsdag skal en tur rundt i mosen; medbring gerne handsker til plukning af friske nældeskud. Husk at aflevere de personlige sundhedsplaner i min posthylde i løbet af denne uge. Næste gang: Næste gang er onsdag den 13. februar, og emnet er fedt. I 2.B er det Marco og i 2.C er det Belinda og Emil der står for debatoplæggene
Tema: Sundhed for lærere Log: Mandag den 21. januar var dagsordenen for timerne vejledning om debatoplæg og om personlige sundhedsplaner. Jeg synes at det er godt at få afsat tid til personlige samtaler og vejledninger, og er forbavset over at forholdsvis få benytter sig af muligheden (i hvert fald sidst i timen) – hvordan kan det være? Med hensyn til personlige sundhedsplaner har jeg vist fået formuleret det lidt uklart om de skal afleveres til mig eller ej. Jeg vil gerne have at I afleverer Jeres sundhedsplan i min posthylde i løbet af den kommende uge, så tager jeg en kopi af dem og I får dem tilbage igen så I kan forsøge at efterleve dem i de kommende måneder. Dagsorden: Orientering Læreroplæg om kosttilskud Udeskole: Find c-vitamin i naturen Debatoplæg om kosttilskud 2.b: Trine, Sally, Jeanne 2.c: Andreas, Ricki
Næste gang: Ernæring, Maria står for debatoplægget i 2.B og Nicolaj og Katrine står for det i 2.c. Husk som sædvanlig tøj til 1/2 times udeskole i moderat bevægelse.
Tema: Sundhed for lærere Log: Det er dejligt at komme ud i en halv times naturskole, ikke mindst i timerne over middag, som ellers godt kan blive lidt søvnige. Det er også godt med en varieret undervisning, hvor oplæggene holdes omkring en halv times tid af gangen. Jeg synes at I er rigtig gode til at gå åbent og konstruktivt ind i planlægningen og afviklingen af undervisningen. Til Åbent hus lørdag den 9. februar vil en gruppe arbejde med bl.a. akvarier i naturfagslokalet, så gæsterne kan komme ind og får et indtryk af, hvad vi laver i naturfag på Lærerskolen. Foreløbig består gruppen af Rene, Mia, Jeanne og Anni (eventuelt også Janus og Trine), andre interesserede er også velkomne. Jeg laver et spændende program for timerne og lægger det ind på naturfagsundervisning.dk, så I kan se det inden selve dagen. Dagsorden: Orientering Vejledning om debatoplæg og om personlige sundhedsplaner Aflevering af personlige sundhedsplaner, version 1.0
Næste gang:. På torsdag er jeg på kursus i udeskole – timerne kan derfor bruges til forberedelse af debatoplæg. Første debatoplæg kommer således på mandag den 4. februar. Plan for debatoplæg: Dato | Emne | 2.B | 4/2 | Kosttilskud | Trine, Sally, Jeanne | 7/2 | Ernæring | Maria | 13/2 | Fedt | Marco | 14/2 | Sukker | Hans | 26/3 | Pust op/ned | Michael | 27/3 | Muskler | Rene | 31/3 | Mentalitet | Marie | 3/4 | Alternativt | Mia, Anni | 7/4 | Stress | Martin, Christian, Janus | Mangler: Jakob, Tine. |
Dato | Emne | 2.C | 4/2 | Kosttilskud + vand | Andreas; Ricki | 7/2 | Ernæring | Nicolaj, Katrine | 13/2 | Fedt og olie | Belinda, Emil | 14/2 | Sukker + sunde rodfrugter | Ami, Jacob | 26/3 | Pust op/ned | Carsten | 27/3 | Muskler | Dennis | 31/3 | Mentalitet | Stine;Thomsen | 3/4 | Alkohol + Alternativ behandling | Mathias,Louise | 7/4 | Stress | Ken | Mangler: Karen, Mejse, Rikke |
Tema: Sundhed for lærere Log: Vi gennemgik hvordan man kan lave personlige sundhedshandlingsplaner og lavede en foreløbig fordeling af debatoplæggene, som man skulle tænke over: Dato | Emne | 2.B | 4/2 | Kosttilskud |
| 7/2 | Ernæring |
| 13/2 | Fedt |
| 14/2 | Sukker | Maria, Hans, Michael | 26/3 | Pust op/ned |
| 27/3 | Muskler | Rene, (Marie) | 31/3 | Mentalitet | Rene, Maria, Marie | 3/4 | Alternativt | Mia, Christian | 7/4 | Stress | Martin, Christian | Mangler: Sally, Janus, Jakob, Anni, Jeanne, Trine, Marco, Tine, Jakob, Anni. |
Dato | Emne | 2.C | 4/2 | Kosttilskud | Andreas; Ricki | 7/2 | Ernæring | Nicolaj, Louise, (Katrine) | 13/2 | Fedt og olie | Belinda, Emil | 14/2 | Sukker | Katrine (Amy) | 26/3 | Pust op/ned | Carsten | 27/3 | Muskler | Dennis | 31/3 | Mentalitet | Stine;Thomsen | 3/4 | Alternativt | (Louise) | 7/4 | Alkohol | Mathias |
| Stress |
| Mangler: Karen, Mejse, Jacob, Ken, Søren |
Dagsorden: Orientering Vil nogen være med til at lave aktiviteter i naturfagslokalet til åbent hus?
Naturfaglig viden Definition Netvejledning
Naturen netop nu (Husk gummistøvler ol.) Fordeling af debatoplæg
Næste gang: Vejledning om debatoplæg og om personlige sundhedsplaner (deadlinie for sundhedsplaner er mandag 15.30). På næste torsdag er jeg på kursus i udeskole – Timerne kan derfor bruges til forberedelse af debatoplæg. Første debatoplæg kommer således på mandag den 4. februar.
Tema: Sundhed for lærere Log: I torsdags havde vi i begge klasser nogle meget levende og interessante diskussioner om en række almindelige fordomme eller forforståelser om sundhed. Vi fik også gået den første rundtur i mosen (trods lidt fugt hist og her...). Vi nåede ikke at få gang i de personlige sundhedsplaner, så det gør vi denne her gang. Undervisningsplanen blev vedtaget – I kan som sagt finde den her på siden under ”Naturfag vinter 08”. Dagsorden: orientering personlige sundhedsplaner et skema et eksempel
udeskole: Filosofgang over ideer til debatoplæg debatoplæg Brainstorm: alle ideer til debatoplæg på tavlen Fordeling: Hvem står for hvilke debatoplæg?
eventuelt: Begynde at forberede debatoplæg
Næste gang: Hvordan finder man naturfaglig viden? , læreroplæg om kosttilskud og udeskole om Naturen netop nu. Der bliver ikke noget debatoplæg denne gang; den første gruppe kommer på med debatoplæg mandag den 21. januar, som også er deadline for aflevering af din personlige sundhedsplan, version 1.0.
|
|
|
|
|
|