Undervisningsplaner for Balancen

Tema: Sundhed for lærere

Log: Jeg synes at vi havde en god start på forløbet i begge klasser. Vi nåede at præsentere os for hinanden vha ting fra naturen, gennemgå undervisningsplanen (det tog måske lidt vel lang tid?) og få begyndt på at diskutere, udvikle og i det hele taget gøre den til vores fælles plan. Det blev problematiseret om planen er for tæt (ingen åbne pladser i den; al tiden er fyldt ud) og om der er for mange emner i den (appetitvækkere frem for fordybelse).

Dagsorden:

  1. Orientering

  2. Beslutning om undervisningsplan

  3. Sundhedstest af klassen

  4. Udeskole – naturen netop nu

  5. Personlige sundhedsplaner

Husk tøj til at være ude i naturen 1/2 time i moderat bevægelse

Næste gang:

Oplæg om naturfaglig viden

Medbring ideer og materialer til debatoplæg

Aflever din personlige handlingsplan i version 1.0

Tema: Sundhed for lærere

Log: Der er ikke nogen log denne gang, da det er første gang vi mødes... Fremover vil jeg her skrive lidt om hvordan jeg synes at undervisningen gik sidste gang (observationer, refleksioner, spørgsmål mm.)

Dagsorden:

  1. orientering

  2. præsentationsrunde: Præsenter dig selv (navn, kendetegn, forhold til naturfag) vha en eller flere ting fra naturen

  3. præsentation af undervisningsplanen og af naturfags hjemmeside

  4. diskussion af undervisningsplanen

    1. filosofgang i små grupper (2-3)

    2. hele klassen samlet

  5. eventuelt: sundhedstest af klassen...

Næste gang: Fra folkelig livsoplysning om sundhed til konkrete personlige handlingsplaner + beslutning om undervisningsplan.

 Tema: Sundhed – positiv tænkning

Log: I tirsdags havde vi rykker debatten op på dagsordenen, så vi lagde ud med at Stefan og Nikolaj lagde op til debat om begrebet tyndfedme og om hvad muskeltræning er og hvordan man gør det. Vi havde også lidt debat om det gode ved skovbørnehaver. Dagens øvelse var ”Muskeltræning i klasseværelser – kravl rundt om bordet uden at røre jorden”. Til sidst brugte vi tid på at lave version 1.0 eller 2.0 af sundhedshandlingsplanerne, således at vi kan få dem allesammen på på tavlen i den sidste time.

Dagsorden:

  1. Orientering

    1. Har vi fået alle sundhedsplanerne hængt op?

  2. Oplæg om positiv tænkning

    1. Jesper

    2. Andreas

    3. Ingvar

  3. Pause

  4. Evaluering af sundhedsforløbet:

    1. Hvad var godt?

    2. Hvad kunne blive bedre?


Eventuelt: En udendørs øvelse hvis der bliver tid.

Tak for nu! Det har været en glæde at arbejde sammen med Jer – jeg synes at I er gået meget positivt og konstruktivt ind i forløbene, har været gode til at integrere IT i undervisningen og har lavet nogle meget kreative og inspirerende peojekter indenfor naturfagets ramme.

Ingvar




 

Tema: Prøver + evaluering af semestret


Log: I mandags begyndte vi med at Barbara underviste os i hvordan man kan arbejde med emnet ”Bier” i 9. klasse. Hun lagde ud med en visualiseringsøvelse (interessant at prøve det i biologiundervisningen; jeg har ikke tænkt på at man kan bruge det her, men blev inspireret til at bruge det fremover), men lagde ellers undervisningen tilrette ved at folde folks forforståelser om bier ud: Hver især skrev ned hvad man vidste om bier og hvilke spørgsmål man havde om den, det blev så fremlagt og skrevet op på tavlen og så brugte Barbara dette som holdepunkter for formidlingen og samtalen. Til sidst skitserede hun en undervisningsplan for emnet – den ligger jeg ind i vores undervisningsplan.


Dagsorden:

  1. orientering

  2. Uv-plan færdig: Den skriftlige prøve

  3. Pause...

  4. Evaluering af semestret

  5. Tak for samarbejdet, tillykke med liniefagsuddannelsen og held og lykke med specialet – jeg håber at ”se” Jer en gang imellem i årene fremover på www.naturfagsundervisning.dk , hvor vi fortsat vil arbejde med udviklingen af undervisningsplaner i biologi, månedligt nyt fra naturen, brug af levende billeder på siden mm.


Forberedelse:

Læs undervisningsplanen for vores forløb her på siden under ”Liniefag efterår 07”.

Læs evt. log’en over forløbet (alle de gamle oplæg under ”Nyt om undervisning”).

Tema: Sundhed – muskelmassen

Log: I tirsdags holdt jeg oplæg om ”Det daglige pust” og kom med lidt inspiration til, hvordan man kan arbejde med åndedrættet (både afslappende og anstrengende) i sin sundhedshandlingsplan. Bagefter fordelte folk sig på enten afslappende eller anstrengende åndedrætsøvelser, hvorefter vi samlede erfaringerne op på tavlen. Til sidst lagde Jonathan op til debat om motion på recept mv., og denne gang fil vi tid til og gang i debatten, bla. om fitnesscentre.

Det går bedre med at få fraværssedeler, men jeg vil stadig gerne have de sidste.

Dagsorden:

  1. orientering – husk at få de sidste sundhedsplaner hængt op

  2. teori

  3. udendørs øvelse

  4. debatoplæg

    1. Stefan

    2. Nikolaj


Næste gang: Tænk positivt! + evaluering

 

Tema: Sundhed – Det daglige pust


Log:

Jeg holdt et oplæg om fedt & sundhed og tegnede en model på tavlen over hvilke former for fedt vi spiser og hvilke effekter de har på kroppen. Uta og Johanne kom med nogle spændende debatoplæg , baseret på livserfaringer og på fakta – helt efter bogen! Jeg synes at I er usædvanlige gode til rent faktisk at gøre det vi har aftalt; føre planen ud i livet på en kreativ og spændende måde.

I tirsdags var der igen for lidt tid til debat, fordi teori + øvelser i der fri tager længere tid end jeg havde regnet med.

Der var ret stort fravær denne gang; jeg synes at fraværet er blevet meget større efter revyugen? Husk at aflevere fraværssedler når I har været fraværende, så jeg ved hvorfor I ikke har været til undervisningen.

Status for ophængning af sundhedshandlingsplaner er stadig 3 – målet er at få alle klassens planer op at hænge i løbet af næste uge; de behøver ikke at være fine eller formfuldendte – det er jo version 1.0...


Dagsorden:

  1. orientering

  2. teori: Det daglige pust

  3. Pause

  4. Øvelse: Det daglige pust i det fri...

  5. Debatoplæg

    1. Line

    2. Jonathan


Næste gang: Sundhed - muskelmassen

 

Tema: Undervisningsplan biologi 9. klasse


Log: Sidste mandag brugte vi på arbejdet med at færdiggøre uv-planen: I 3 grupper forbredte vi oplæg om forsøg, prøve og It til uv-planen.


Dagsorden:

  1. orientering

  2. biavl som emne i uv-planen (Læs BIOS A 66-73)

    1. oplæg ved Barbara

  3. pause

  4. færdiggørelse af hele uv-planen

    1. oplæg om forsøg

    2. oplæg om den skriftlige prøve

  5. ugens IT-inspiration

    1. Tonny og Mikkel

    2. IN om ”Viden om” http://www.dr.dk/VidenOm


Næste gang:

      • Færdiggøre undervisningsplanen

      • Evaluere semestret


 

Tema: Fedt og farver


Log:

Jeg synes at det fungerede meget fint med 30 minutters læreroplæg og 30 minutters udendørs øvelse sidste gang; det er min fornemmelse at der er en meget fin koncentration om oplægget, men at den begynder at dale efter 1/2 time, hvilket jo er præcis hvad forskningen viser.

Vi fik ikke så meget tid til og gang i debatten, trods et par gode debatoplæg. Vi ser hvordan det går næste gang – jeg synes stadig at vi mangler at få de rigtig gode diskussioner i klassen i dette forløb.

Der er kommet 3 sundhedshandlingsplaner op på tavlen.

Dagsorden:

  1. Orientering

    1. Vi rydder opslagstavlen og sætter alle sundhedshandlingsplanerne op

  2. oplæg om fedt og farver

  3. øvelse udenfor om fedt og farver

  4. debatoplæg (gerne korte og provokative) om fedt og farver

    1. Johanne

    2. Uta

Forberedelse:

Medbring dit yndlingsguf (chokoladebar, slikpose ol.) i den orginale indpakning (så man kan læse indholdsdeklerationen).

Husk tøj til at bevæge sig udenfor i + din sundhedsplan til at hænge op på tavlen.

Få evt. taget en zinktest (f.eks. i Det grønne hjørne) og brug resultatet i din personlige sundhedshandlingsplan.