Evaluering ud fra
undervisningsplan
-
Lav et bud på en undervisningsplan for
Balancen efterår 2018, baseret på jeres erfaringer, ideer og holdninger og ud
fra hvad I kan blive enige om i teamet
-
( denne evalueringsform er
fremadrettet og har fokus på at optimere det der fungerer godt og på at få nye,
velbegrundede ideer med bred opbakning til at erstatte det der ikke gør)
Formål
for forløbet
Formålet med forløbet er at sætte fokus på et sundt og bæredygtigt professionelt liv i
balance, hvilket i Balancens sammenhæng vil sige et liv i en vis grad af
balance med sig, med andre mennesker og med naturen, såvel her og nu som
lærerstuderende på Lærerskolen og som inspiration og forberedelse til livet som
lærer ude i de frie skoler.
Derudover er formålet at bevidstgøre de studerende om en undervisning og et
læringsmiljø inspireret af traditionen efter Grundtvig og Kold.
I Balancen vil det sige, at vi arbejder på at fremme en alsidig personlig udvikling i retning at af blive mere bevidste
og hele mennesker, der har den faglige og menneskelige styrke til - i åben,
kritisk og ligeværdig dialog med dem vi underviser - at kunne planlægge,
gennemføre og evaluere en undervisning af
høj kvalitet og med fokus på det oplivende, på det livsoplysende og på ved
fælles kraft og personligt engagement at skabe det bedst mulige.
Har I nogle konkrete tilføjelser eller ændringsforslag til formålet? Hvis
I har, så skriv det her – og begrund
didaktisk, hvorfor I mener at det kunne gøre formålet for Balancen bedre:
|
|
Målsætning
for forløbet
Målet for forløbet er at den enkelte studerende aktivt
tilegner sig indsigt, viden og færdigheder om natur og om sundhed på et alment
anvendeligt, professionsrettet niveau svarende til en videregående uddannelse –
og målrettet træner i at udvikle sin faglige formidling, didaktiske refleksion
og professionsidentitet i en sådan grad, at man kan fungere som en kompetent
lærerstuderende og pålidelig samarbejdspartner her på Lærerskolen, samt begynde
at forberede sig på kunne løfte de arbejdsopgaver som livet som lærer i de frie
skoler byder på.
Har I nogle konkrete tilføjelser eller ændringsforslag til målet? Hvis I
har, så skriv det her – og begrund
didaktisk, hvorfor I mener at det kunne gøre målet for Balancen bedre:
|
|
Indhold
(Hvad skal vi arbejde med i Balancen
efterår 2014 – og hvornår skal vi gøre hvad?Tag gerne udgangspunkt i
undervisningsplanen for jeres eget forløb, men I må også gerne frit og nyt)
Uge
|
Indhold i overskrifter og stikord
|
Særlige bemærkninger
|
36
|
|
|
37
|
|
|
38
|
|
|
39
|
|
|
40
|
|
|
41
|
|
|
Efterårsferie
|
|
|
43
|
|
|
44
|
|
|
45
|
|
|
46
|
|
|
Revyuge
|
|
|
48
|
|
|
49
|
|
|
50
|
|
|
51
|
|
|
Juleferie
|
|
|
|
|
|
Metoder
Metoderne kan både ses som en træning af de studerendes almene lærer
færdigheder og som de redskaber, der giver resten af undervisningsplanen
energi og fremdrift (jævnfør min model for en undervisningsplan). På listen
over metoder herunder er nøgleordet for hver metode skrevet i kursiv:
Vi bruger en undervisningsplan til at organisere hele forløbet og få
det til at virke som en helhed, og læreren bruger dagsordener til at
strukturere og prioritere undervisningen i de enkelte lektioner i forløbet.
Vi bruger IT, blandt andet i form af webstedet
www.naturfagsundervisning.dk
, som løbende bygges op
med undervisningsplaner, vejledninger, øvelser mv., og i form af webstedet
Fronter, hvor læreren hver uge lægger et oplæg til næste uges timer ind, og
hvor de studerende har mulighed for at lægge opgaver og materialer til resten
af klassen ind.
Vi varierer den teoretiske, abstrakte del af undervisningen med konkrete,
praktiske opgaver og øvelser (denne metode kaldes også for ”hands on”).
Opgaverne og øvelserne kan organiseres som alene-, par- , team- eller
holdopgaver og skal blandt andet give de studerende mulighed for at bruge hele
kroppen mere i undervisningstiden, for at komme mere udenfor i naturen og for
at træne et professionelt samarbejde og samvær med udgangspunkt i konkrete,
praktiske opgaver. Eksempler på denne metode er den første uge med udeskole,
tænketurene og teamøvelserne.
Læreren kan holde kortere eller længere oplæg for holdet om de emner
som vi arbejder med. Det er oplæg og ikke foredrag eller forelæsninger, fordi
de studerende er velkomne til at stille spørgsmål og til at gå i dialog om
emnet undervejs, så der opstår en faglig dialog over emnet. Det er en
meget vigtig og central metode, at undervisningen også på dette niveau bliver
til i dialog i mellem elever og lærer.
Læreren udvikler løbende faglige og fagdidaktiske modeller til at
formidle nogle af de mest centrale af de komplekse og abstrakte teorier til de
studerende på en så klar, overskuelig og alment forståelig måde som muligt.
Læreren bruger notesbog til at skrive dagsordener, notater,
observationer og refleksioner fra timerne ned i. Notesbogen er et professionelt
redskab, som øger kvaliteten i forberedelsen af timerne, refleksionen over
timerne, evalueringen af timerne og feedback’en til de studerende. Desuden er
den et godt og nødvendigt supplement til brugen af computer, fordi notesbogen
er mere driftsikker, håndterbar og bedre kan bruges udendørs.
Vi bruger undervisningsdifferentiering på den måde at den enkelte
studerende har mulighed for at vælge opgaver og faglig læsning ud fra
interesse, faglige forudsætninger og ambitioner – således at den enkelte kan få
tilfredsstillende muligheder og udfordringer, og samtidig være en del af
klassens og forløbets helhed og fællesskab.
Vi bruger learning by doing,
blandt andet i form af formidlingsøvelser og i form af træning i at arbejde i
selvstyrende team.
Vi bruger faglig læsning som metode til selvstændigt og kritisk at
sætte sig ind i faglitteratur, både i form af fagbøger og i form af sider på
internettet. Som videnskabeligt baseret fagbog læses som minimum ”Mindfulness -
en guide til at finde fred i en hektisk verden” af Williams og Penman,
Akademisk forlag 2012. Af videnskabelig baseret faglitteratur om natur og om
sundhed i form af netsider læses som minimum nyhedsbrevet fra webstedet
www.videnskab.dk
. Jeg har udvalgt en stabel fagbøger, som står fast i Mindedal (ingen
hjemlån) og som vi bruger som grundbøger i den faglige læsning i timerne og som
man kan sætte sig over i Mindedal og studere i sin forberedelsestid.
Vi bruger skriftlige opgaver som
metode til at få en større indsigt (det at skulle formulere sig skriftligt om
noget bevirker at man får en dybere erkendelse af og bevidsthed om dette noget;
det man kan kalde en indsigt i modsætning til viden) i nogle af
Balancens centrale områder. Hver skriftlige opgave er på 1-2 A4sider (udskrevet
eller håndskrevet), som afleveres i analog form til læreren, der giver feedback
på opgaven i form af et par skriftlige kommentarer eller spørgsmål, samt
mundtligt under de personlige evalueringssamtaler. Fokus ligger altså på at skrive
sig frem til en dybere indsigt om sin professionsidentitet og
relationskompetence, om sundhed og om natur – i en form for dialog med
læreren – der derfor ikke fokuserer på, hvordan du staver, sætter tegn mv.,
men på, hvordan du tænker og hvordan du formidler det du tænker.
Evaluering og resultatvurdering
: Faglæreren vurderer hver enkelt
studerendes resultat (det vil sige standpunkt og præstation) ud fra
målsætningen for forløbet, som blandt andet indeholder 6 dimensioner som vi
bruger i fagudtalelserne (Indsigt, viden, færdigheder, formidling, didaktisk
refleksion og professionsidentitet; ved professionsidentitet forstås i vores
sammenhæng især det at kunne anlægge et helikopterperspektiv på situationen og
på sig selv – dette kaldes også for ”at være direktør for sit eget liv” på
Lærerskolens hjemmeside - det at kunne
bevare en vis grad af ro, overblik og rummelighed under udfordrende
omstændigheder og det at optræne skærpede sociale kompetencer).
I dette forløb evaluerer vi i form af personlige evalueringssamtaler
1-2 gange i løbet af skoleåret. Hvert enkelt studerendes samlede standpunkt og
præstation i forløbet vurderes og drøftes, for eksempel ud fra denne skala:
Ikke tilfredsstillende - tilfredsstillende - godt- meget godt - fremragende,
hvor ikke tilfredsstillende og tilfredsstillende er “under middel”, godt er
“middel” og meget godt og fremragende er “over middel”.
Udover de personlige evalueringssamtaler laver vi en fælles evaluering
for holdet ud fra undervisningsplanen sidst i forløbet, ligesom vi på
holdet undervejs i forløbet kan drøfte,
hvad der er godt ved den undervisning, som vi skaber i fællesskab, og om der er
noget som vi kunne gøre bedre.
Endelig laver vi en samarbejdsaftale i starten af forløbet:
Samarbejdsaftale
Undervisningen bliver til i løbende dialog og samarbejde imellem lærer og
studerende.
Hver enkelt indstiller sig på bedst muligt at bidrage til det fælles bedste
(i stil med: “Hvad kan jeg gøre for
at timerne bliver så lærerige og oplivende som muligt?”) - jævnfør forstanderes
fortælling i velkomsttalen om Kold og Hans Væver…
Når der undervises er der ro i klasserummet og fokus på undervisningen, så
alle kan koncentrere sig og lære bedst muligt.
Hver gang vi har haft timer skal der ryddes pænt op og alt sættes på rette
plads (inklusive stole, der sættes op).
I øvrigt følger vi skolens almene regler og aftaler om fremmøde, afbud mm.
Har Teamet
nogen ændringsforslag eller ideer til listen over Balancens metoder? Beskriv
og begrund didaktisk:
|
|
Materialer
Undervisningen
i Balancen kræver ingen særlige materialer, dog skal man have påklædning til at
kunne gå tænketure i naturen fra september til december og til at arbejde i
skolehaven i september og oktober, samt liggeunderlag, tæppe og pude til at
lave forskellige former for mindfulnessøvelser i klasserummet i ugerne efter
efterårsferien.
Litteraturliste
(den
første bog læses af alle, de andre er til valgfri faglig læsning)
”Mindfulness
– en guide til at finde fred i en hektisk verden”, Williams og Penman
” Nærvær –
en vej ud af nedtrykthed”, Mark Williams m.fl.
”Mindfulness
– manual til træning i bevidst nærvær”, Morten Hecksher m.fl.
”The mindful brain”, Daniel J. Siegel.
“7
mindfulnessprincipper for ledere”, Charlotte Mandrup.
“Træk vejret
– mere energi, mindre stress”, Stig Åvall Severinsen.
”Vær Nær”,
Tor Nørretranders
”Empati –
det der holder verden sammen” Helle Jensen m.fl.
“Sandheden
om sundhed – få styr på dit KRAM, Bente Klarlund Pedersen.
”Hvad er det
du spiser – økologi, mad og sundhed” Søgaard og Østergaard.
”Mad – din
mirakelmedicin”, Jean Carper.
”Hvad fylder
vi i børnene? – sukkergrise, colanarkomaner, mælkedrankere…”, Jonna Deibjerg
m.fl.
”Kost,
adfærd, indlæringsevne”, Frede Brauner.
”Super simpel sundhed”, Mads Bo Pedersen.
”The Nature Principle – human restoration and the end of Nature-Deficit
Disorder, Richard Louv.
”Menneskeføde
– vejviser ud af en overvægtig verden”, Tor Nørretranders.
”Vild verden
- fremtidens føde”, Tor Nørretranders.
”Skolehaver - i praksis”, Ulla Skovsbøl.
ӯkologisk
have – selvforsyning til husbehov”, Juhl og Falgren.
”Skole,
natur og fantasi”, Kirsten Paludan.
”Etikken og
Universet”, Jacob Wolf.
”Alt om
akvarier – naturlig pasning”, Larsen og Hansen.
”Politikens
akvariebog”, Jens Meulengracht-Madsen.
”Praktisk
livsfilosofi – personlig livsfilosofisk udvikling”, Alex Riel.
“Nuets kraft
– nøgle til personlig frigørelse”, Eckhart Tolle.
”En ny jord
– Nuets muligheder og livets mening”, Eckhart Tolle.
”Proof of Heaven – a neurosurgeons journey into the afterlife”, Eben
Alexander.
”En orm – en
gud – om mennesket i verden, Ove Korsgaard (red.)
Hvis hver enkelte studerende skulle læse to bøger (obligatorisk læsning)
af dem på listen – en indenfor temaet ”Mennesket og Naturen” og en indenfor
temaet ”Krop og Sundhed” , hvilke to skulle det så være? Begrund det ud fra
jeres erfaringer og ud fra fagets formål og mål.
Hvis et team i fællesskab skulle sætte sig ind i 5 af bøgerne på listen,
hvilke 5 skulle det så være?
Begrund det ud fra jeres erfaringer og ud fra fagets formål og mål.
Hvis I har andre ændringsforslag til litteraturlisten, så skriv det her –
og begrund didaktisk, hvorfor I
mener at det kunne gøre Balancens litteraturliste bedre:
|
|
Ingvar Haubjerg Nielsen
Mail
jeres færdige bud på en undervisningsplan til
naturnielzen@gmail.com
.
Forbered jer desuden på disse spørgsmål til en afsluttende didaktisk
debat i klassen
-
En afgørende forudsætning for at skabe den bedst
mulige undervisning er at hver enkelt studerende som minimum har læst oplægget
til ugens timer på Fronter, men jeg har på fornemmelsen, at dette ikke er
tilfældet generelt i klassen: Er det en rigtig fornemmelse? Hvad kunne man i
givet fald gøre for at få alle til at opfylde dette mindstekrav af
forberedelse?
-
Tilsvarende er det afgørende vigtigt at de
fleste oplever fællesfaget Balancen som et relevant og meningsfuldt fællesfag i
en læreruddannelse; i midtvejsevalueringen svarede de to klasser i gennemsnit,
at det gør de i ok – høj grad (tættest på høj): Hvad er efter jeres mening og
vurdering mest afgørende for at Balancen også kommer til at opleves som
relevant og meningsfuldt i efteråret 2014?
-
De 2 første skriftlige opgaver afleverede stort
set alle, men den tredje har 19 ud af 47 ikke afleveret, uden at give nogen
begrundelse; Har teamet et bud på en generel forklaring på dette? Har I i
øvrigt nogen ideer til, hvordan vi kan bruge skriftlige opgave i Balancen på en
måde, som opfylder formålet om at de studerende skriver sig til en dybere
indsigt og læreren får et større indblik i hvordan de tænker og arbejder med
stoffet – uden at det bliver for stor en arbejdsbyde for nogen af parterne?