|
|
|
|
|
Undervisningsplaner for Balancen
A-klassen forår 2015:Faglige formidlinger
|
Dato for din faglige formidling
|
Fagbog som du har valgt et kapitel fra
|
Overskrift eller nummeret på kapitlet
|
Anders
|
30.
|
|
|
Theis
|
26.
|
|
|
Marie
|
2/2
|
|
|
Rasmus
|
2/2
|
|
|
Sebastian
|
6/2
|
|
|
Louise
|
30.
|
|
|
Mie
|
30.
|
|
|
Asbjørn
|
30.
|
|
|
Henriette
|
26
|
|
|
Nickolaj
|
2/2
|
|
|
Freja
|
26.
|
|
|
Johanne
|
6/2
|
|
|
Mathias
|
2/2
|
|
|
Asger
|
26.
|
|
|
Sille
|
6/2
|
|
|
Zascha
|
2/2
|
|
|
Sidsel
|
26.
|
|
|
Katrine
|
30.
|
|
|
Amalie
|
2/2
|
|
|
Nikolai
|
26.
|
|
|
Magnus
|
30.
|
|
|
|
|
|
|
21 i alt
|
21/24 tider
|
|
|
Undervisningsplan
Balancen efterår 2014
-
opdateret
12.december
Det
at være lærer er i sandhed at være den lærende (Søren Kierkegaard)
Forord
Det grundlæggende spørgsmål, som fællesfaget
Balancen drejer sig om, er: Hvordan kan
man leve et optimalt og bæredygtigt liv i balance med sig selv, med andre
mennesker og med naturen?
Formål
for forløbet
Formålet
med Balancen er at sætte temaerne
Mennesket & Naturen og Krop & Sundhed på dagsordenen i læreruddannelsen
på Den frie Lærerskole - på en sådan måde, at alle lærerstuderende får en øget
bevidsthed om betydningen af disse grundlæggende livsområder, samt inspiration
til at bruge dem aktivt og på nye måder såvel i deres studie som i deres
fremtidige professionelle virke.
Derudover er formålet med Balancen at
er
sætte fokus på et sundt og bæredygtigt
lærerliv i balance, hvilket i Balancens sammenhæng vil sige et liv i en
form for dynamisk balance med sig, med andre mennesker og med naturen, både her
og nu som lærerstuderende på Lærerskolen og som lærer ude i de frie skoler.
Endelig er formålet
med Balancen
bidrage til en alsidig personlig og professionel
udvikling i retning af at blive en god lærer, der har den faglige og
menneskelige styrke til - i åben, kritisk og ligeværdig dialog med dem man
underviser - at kunne planlægge, gennemføre og evaluere en undervisning af høj
kvalitet og med fokus på det oplivende,
på det livsoplysende og på ved fælles kraft og personligt engagement at skabe
det bedst mulige.
Målsætning
for forløbet
Målet for forløbet er at den enkelte studerende
bliver mærkbart bedre til at
-
planlægge og prioritere
lærerarbejde, i vores sammenhæng specielt teamarbejde og undervisning med fokus
på natur og sundhed
-
bruge eftertanke og evaluering som et
redskab til at kunne udvikle undervisning af høj kvalitet på en måde som er
sund og bæredygtig for en selv som lærer
-
bruge kroppen og naturen mere
bevidst og sundhedsfremmende i sit lærerarbejde
-
bruge bevidstheden til at skabe
overblik, retning og værdier i sit arbejde med undervisning, læring og ledelse
Indhold
Uge
|
Indhold
|
Forberedelse og information
|
36
|
Introduktion til Balancen.
Velkomst
og præsentation: Dit navn, eventuelle kaldenavn og umiddelbare svar på eller
refleksioner over Balancens grundlæggende spørgsmål.
Oplæg
om ”Balancemodellen”.
|
Balancens
timer foregår mandag og tirsdag i ”Mindedal” og om fredagen i ”Havestuen”,
som ligger i den nordlige ende af Æble-Bakkegården.
Læs
om Balancemodellen på denne netside:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311827
.
Læs
om Balancemeditationen:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311829
Læs
den øverste undervisningsplan (den for efteråret 2014) på siden ”Balancen
uv-plan” på
www.naturfagsundervisning.dk
Hav
IT eller papir & skriveredskaber med til at notere ”Balancemodellen” ned
med. Køb gerne en notesbog.
Påklædning
til at kunne gå en ½ times tænketur ”Jorden rundt” eller ”Åmosen tur-retur”.
C-klassen:
Vi begynder fælles sammen med de andre fællesfag i foredragssalen kl. 8.15 –
9 mandag.
|
37
|
Introduktion til Balancen.
Kort
gennemgang af undervisningsplanen.
Faglig
læsning: Gennemgang af litteraturlisten og valg af den fagbog som du vil læse
i Balancen i dette semester.
Havevandring
i Lærerskolens natur- og køkkenhaver.
Eventuelt
oplæg om Grundtvigs Natursyn.
|
Påklædning
til at kunne gå en ½ times tænketur mandag/tirsdag og en havevandring på en
lille times tid om fredagen.
Læs
siden ”Teamarbejde” på
www.naturfagsundervisning.dk
Der
er biblioteksintro
for C-klassen mandag den 8. september kl. 8.15 –
9.
Læs
siden ”Skolen ud i haven” på
www.naturfagsundervisning.dk
|
38
|
Første tema: Mennesket & naturen
Oplæg
om teamarbejde.
Teamarbejde
i natur- og køkkenhaver; brug vejledningssiden ”Teamarbejde” til at
organisere og planlægge teamarbejdet.
|
Påklædning
til at kunne arbejde med jord, vand og planter i haverne.
Læs
siden ”Klassens akvarium” på
www.naturfagsundervisning.dk
Ingvar
er på ekskursion om fredagen – teamene har således al tiden til deres
rådighed denne dag.
|
39
|
Teamarbejde
i natur- og køkkenhaver.
Indretning
af teamets akvarium: Vælg et af de 8 akvarier i Mindedal og indret det som et
smukt og spændende naturakvarium (jfr. vejledningssiden om skoleakvariet):
Planter fås fra de to største akvarier (I kan også vælge at bruge nogle af
jeres penge til at købe akvarieplanter) og fiskene hentes i havebassinet på
Mindedals terrasse (Vi køber IKKE nye fisk her i efteråret).
Havevandring
i Lærerskolens natur- og køkkenhaver i de sidste 45 minutter af fredagens
timer: Hvert team har 10 minutter til at vise resultatet af deres arbejde med
haven frem for resten af klassen fredag den 26. september (bortset fra
Tjek-ind er resten af fredagens timer afsat til teamarbejde).
|
Læs
om Grundtvigs natursyn på siden ”Natursyn” på
www.naturfagsundervisning.dk
- tænk over, hvordan man kunne argumentere
for at arbejde mere med natur-og køkkenhaver i de frie skoler ud fra
Grundtvigs natursyn.
Påklædning
til at kunne arbejde med jord, vand og planter i haverne.
Ingvar
holder 10-15 minutters evalueringssamtale (et 360 graders eftersyn ud fra
Balancemodellen) med hvert team mandag/tirsdag.
|
40
|
Individuelle
øvelser i lærerrollen
|
Læs
siden ”Faglig formidling” på
www.naturfagsundervisning.dk
Dette
er en individuel øvelse i at formidle et fagligt emne til klassen + i at lede
den efterfølgende feedback og eventuelle spørgsmål.
Vælg
et emne fra den fagbog som du har valgt at læse i Balancen.
Rammen
er 5 minutters faglig formidling + 5 minutters spørgsmål og debat. Til sidst
tager man imod 2 minutters feedback fra resten af klassen.
Feedbacken
SKAL være støttende og opmuntrende.
Ingvar
er på kursus – Lars Hansen er vikar.
|
41
|
Individuelle
øvelser i lærerrollen
|
Samme
som ugen før.
|
|
Efterårsferie
|
|
43
|
Andet tema: Krop & Sundhed
Midtvejsevaluering
|
Læs
siden ”Sundhed & Balance” på
www.naturfagsundervisning.dk
til
mandag/tirsdag.
Repeter
Balancemeditationen:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311829
så
du kan begynde at bruge den i denne uge.
Påklædning
til at kunne gå en ½ times tænketur ”Jorden rundt” eller ”Skovbækken
tur-retur”.
Aflever
det personlige evalueringsark (du finder det i arkivet eller her:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311858
) i mit
dueslag eller i min mailboks senest mandag den 27. oktober.
|
44
|
Krop
og Sundhed
-
oplæg
om at arbejde målrettet med sundhed
-
afprøvning
af opmærksomhedsture og eventuelt andre bud på sunde aktiviteter i
undervisningen
-
individuelt
arbejde med sunde mål
|
Læs
siden ”Videnskab om sundhed” og brug den til at finde videnskabelige kilder
om de sunde mål, som du har valgt at sætte dig i den kommende måned. Siden
ligger her:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311849
Aflever
det personlige evalueringsark (du finder det i arkivet eller her:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311858
) i mit
dueslag eller i min mailboks senest mandag den 27. oktober.
Påklædning
til at kunne gå en ½ times opmærksomhedstur (OP-tur) alene i naturen
mandag/tirsdag
|
45
|
Krop
og Sundhed
-
oplæg
om at arbejde målrettet med sundhed
-
afprøvning
af opmærksomhedsture og eventuelt andre bud på sunde aktiviteter i
undervisningen
-
individuelt
arbejde med sunde mål
|
Påklædning
til at kunne gå en ½ times opmærksomhedstur (OP-tur) alene i naturen fredag.
|
46
|
Krop
og Sundhed
-
oplæg
om at arbejde målrettet med sundhed
-
afprøvning
af opmærksomhedsture, meditation og eventuelt andre bud på sunde aktiviteter
i undervisningen
-
individuelt
arbejde med sunde mål
|
Repeter
siden om Balancemeditationen – og HUSK at træne den (for eksempel i den
individuelle arbejdstid i timerne) som beskrevet. Den ligger her:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311829
Påklædning
til at kunne gå en ½ times opmærksomhedstur (OP-tur) alene i naturen i en af
ugens timer.
Gør
din faglige læsning færdig (se listen over ideer til fagbøger i Balancen
nedenfor) til timerne i uge 48 og tænk over, hvordan du kunne bruge det du
har læst i det sidste teamarbejde.
Aflever
sundhedsrapporten i mit dueslag eller i min mailboks
naturnielzen@gmail.com
senest mandag
den 24. november.
|
|
Revyuge
|
|
48
|
Tredje tema: Fordybelse &
formidling
Oplæg
til det tredje tema, det andet teamarbejde og til de individuelle samtaler.
Teamdannelse:
Vi skal have fordelt klassen på 4 fordybelse & formidlingsteam efter
hovedinteresse indenfor Balancens emneområder – det kunne som udgangspunkt og
for eksempel være: Team Læring i Naturen, Team Livskundskab, Team Sundhed og
Team X.
De
4 team begynder arbejdet ved at holde det første teammøde efter punkt 1 i
vejledningen.
|
Aflever
sundhedsrapporten i mit dueslag eller i min mailboks
naturnielzen@gmail.com
senest mandag
den 24. november.
Repeter
siden ”Teamarbejde” på
www.naturfagsundervisning.dk
Tænk
over hvilket område af Balancen du kunne tænke dig at fordybe dig i her i det
sidste forløb.
Gør
din faglige læsning færdig (se listen over ideer til fagbøger i Balancen
nedenfor) til timerne i denne uge og tænk over, om og hvordan du vil bruge
det du har læst i det sidste teamarbejde.
10
minutters individuelle evalueringssamtaler med Ingvar om fredagen.
|
49
|
Teamarbejde
og individuelle samtaler.
Kvalitetstegn
eller succeskriterier for den faglige formidling er at undervisningen er
1)
baseret
på 1-3 af fagbøgerne på listen (eller tilsvarende fagbøger)
2)
planlagt
med formål, dagsorden og variation
3)
målrettet
mod målgruppen (resten af klassen) og mod at give dem en inspirerende og
oplivende sidste uges undervisning i Balancens emneområde.
Brug
i øvrigt siden ”Faglig formidling” til at forberede undervisning af høj
kvalitet.
|
Repeter
siden ”Faglig formidling” på
www.naturfagsundervisning.dk
10
minutters individuelle evalueringssamtaler med Ingvar.
|
50
|
Balancens
svendestykke: Hvert af de 4 team laver den bedst mulige undervisning (se
kvalitetstegn eller succeskriterier) af resten af klassen i 40 minutter, og
leder derefter 10 minutters spørgsmål og feedback.
|
Hvert
team skriver på Fronter, hvordan klassen skal forberede sig til deres 40
minutters undervisning.
Feedbacken
skal være støttende og opmuntrende OG konstruktivt kritisk.
|
51
|
Afrunding
og evaluering af forløbet:
Sidste
teamundervisning – Team Livskundskab i B-klassen og Penille og Nikolaj i
C-klassen.
Individuelle
evalueringssamtaler og evaluering af Undervisningsplanen for Balancen i de 4
team.
NB: Aflever alle Balancens bøger på
boghylden i Mindedal.
|
Læs
undervisningsplanen igennem igen: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311840
Læs
Balancemodellen igennem igen: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311827
Hvert
team fremlægger deres forslag til en revideret undervisningsplan for Balancen
efterår 2015 (hent den og læg jeres færdige version i Arkiv), og lægger op
til en didaktisk refleksion og debat over forslaget. Hvert team har 15
minutters i alt til fremlægning og didaktisk debat onsdag den 17. december.
10
minutters individuelle evalueringssamtaler med Ingvar.
|
Metoder
Udover en række almene metoder (som
undervisningsplaner, evaluering og IT) så lægger vi i Balancen vægt på:
-
en
naturbaseret undervisning, hvor vi arbejder med at bruge naturen og biologiske
indsigter
-
en
dialogisk undervisningsform, hvor samtalen imellem læreren og de studerende om
det fælles tredje (det faglige stof) er i centrum
-
individuel
feedback, råd og vejledning
-
faglig
læsning
-
brugen
af læringsmål i undervisningen
-
at
bruge bevægelse i form af gåture i naturen i den almindelige, daglige
undervisningstid
-
at
undersøge om og hvordan meditation kan bruges i den almene dannelse og
undervisning
Lærerens
forventninger til dig som studerende
-
at
du sætter dig grundigt ind i undervisningsplanen og aktivt arbejder med på at
opfylde dens formål og nå målene
-
at
du komme stabilt til timerne og ellers melder afbud på Fronter om morgenen
-
at
du forbereder dig til timerne som beskrevet i Undervisningsplanen og i eventuelle oplæg til timerne på
Fronter
-
at
du deltager opmærksomt, aktivt og konstruktivt i timerne og laver øvelser og
opgaver som aftalt
-
at
du siger til hvis du ikke trives, har problemer med det faglige stof ol.
-
at
du bruger et par timers forberedelse om ugen til at arbejde med Balancens
øvelser og tekster.
Litteratur
Tekster som alle læser:
www.naturfagsundervisning.dk
Den
hjemmeside som jeg laver til min undervisning.
Liste over Balancens fagbøger med teorier om et liv
i balance:
Positiv Psykologi – Hans Henrik Knoop
Empati- det der holder verden sammen – Helle Jensen
m.fl.
Super Simpel Sundhed – Mads Bo
Alt om Sundhed – Bente Klarlund Pedersen
Lev livet uden bekymringer – Dale Carnegie
Vind venner, indflydelse og fremgang – Dale Carnegie
Rigtige mænd går også i sort – Matzau og Cadogan
Frihedens disciplin: Mindfulness for moderne
mennesker – Charlotte Mandrup
Nærvær og empati i skolen – Helle Jensen
Vær Nær – Tor Nørretranders
Få et selvhelbredende liv på 12 uger – Sanna Ehdin
Mindfulness – Williams og Penman
Nuets kraft – Eckhart Tolle
En ny jord – Eckhart Tolle
Bevidst nærvær: En vej ud af nedtrykthed – Mark
Williams m.fl.
Livets videnskab – Deepak Chopra
Etikken og universet – Jakob Wolf
Gaia – J. E.
Lovelock
The End of
Absence: Reclaiming What We’ve lost (…) – Michael Harris
Last Child in
the Woods – Richard Louv
The nature
principle – Richard Louv.
Du skal vælge én af bøgerne som du har lyst til at
fordybe dig i som din faglige læsning; jeg har prøvet at liste bøgerne efter
stigende sværhedsgrad, så det skulle være muligt at vælge en bog på et passende
niveau – men du kan også vælge af ren og skær interesse!
Alle bøgerne står i Balancens håndbogssamling. Det
er muligt at låne en håndbog fra samlingen. Reglerne for udlån er:
-
tjek
i notesbogen om bogen er reserveret og noter du har lånt denne bog
-
aflever
bogen næste gang du har timer i Balancen
-
hvis
du ønsker at reservere en bog, så skriv hvilken uge du vil reservere bogen
-
hvis
en bog forsvinder og ikke kommer tilbage ved efterlysninger, så dækker
depositumkontoen købet af en ny bog.
Ingvar
Haubjerg Nielsen
Undervisningsplan
Balancen forår 2014
-
Revideret
26. maj
Formål
for forløbet
Formålet
med Balancen er at sætte natur,
sundhed og naturvidenskabelig indsigt indenfor disse områder på dagsordenen i
læreruddannelsen på Den frie Lærerskole - på en sådan måde, at alle
lærerstuderende får en øget bevidsthed om betydningen af disse grundlæggende
livsområder, samt inspiration til at bruge dem aktivt og på nye måder såvel i
deres studie som i deres fremtidige professionelle virke.
Derudover er formålet med Balancen at
er
sætte fokus på et sundt og bæredygtigt
professionelt liv i balance, hvilket i Balancens sammenhæng vil sige et liv
i en form for dynamisk balance med sig, med andre mennesker og med naturen,
både her og nu som lærerstuderende på Lærerskolen og som lærer ude i de frie
skoler.
Endelig er formålet
med Balancen
bidrage til en alsidig personlig og professionel
udvikling i retning af at blive en god lærer, der har den faglige og
menneskelige styrke til - i åben, kritisk og ligeværdig dialog med dem man
underviser - at kunne planlægge, gennemføre og evaluere en undervisning af høj
kvalitet og med fokus på det oplivende,
på det livsoplysende og på ved fælles kraft og personligt engagement at skabe
det bedst mulige.
Målsætning
for forløbet
Målet for forløbet er at den enkelte studerende
-
aktivt tilegner sig indsigt, viden og
færdigheder om natur og om sundhed på et alment anvendeligt, professionsrettet
niveau svarende til en videregående uddannelse
-
målrettet træner i at udvikle sin
faglige formidling, didaktiske refleksion og professionsidentitet i en sådan
grad, at man bedst muligt kan fungere som en kompetent lærerstuderende og
pålidelig samarbejdspartner her på Lærerskolen
-
får nogle konkrete og reflekterede
erfaringer med, hvordan man som lærer kan lave en varieret, bredt stimulerende og
livsoplysende undervisning med en klasse (i Balancens sammenhæng med fokus på
natur og på sundhed).
Indhold
Uge
|
Indhold
|
Bemærkninger
|
3
|
Introduktion til Balancen.
Præsentation
af ”Balancemodellen”.
Gennemgang
af undervisningsplanen.
Præsentation
af forløbets 3 grundbøger og drøftelse af, hvordan vi bedst muligt arbejder
med dem i forløbet.
|
Læs
undervisningsplanen grundigt igennem.
Hav
IT eller papir & skriveredskaber med til at notere ”Balancemodellen” ned
med.
Påklædning
til at kunne gå en ½ times tænketur ”Jorden rundt” eller ”Skovbækken
tur-retur”.
|
4
|
Naturen netop nu – Januar: Fokus på gåture
i naturen.
Introduktion til temaet Krop &
Sundhed.
Fordeling
af klassen på datoerne for øvelserne i lærerrollen.
Drøftelse
af det første kapitel i grundbogen i Mindfulness.
|
Påklædning
til at kunne gå rundt udenfor i Naturen i det meste af tiden i den ene
lektion i denne uge (den hvor vejret er bedst).
Læs
kapitel 1 fra ”Mindfulness – guide til at finde fred i en hektisk verden” (du
får en kopi af kapitlet af mig) og prøv om du kan lave øvelsen ”Et minuts
meditation” dagligt frem til vinterferien.
|
5
|
Oplæg
om akvariet som klasseprojekt i skolen.
Gruppearbejde:
Indretning af et smukt og spændende akvarium. Plan for pasningen af akvariet
frem til sommerferien – for eksempel i form af en form for ”dukseordning”.
Brug læreren som vejleder.
Oplæg
om faglig formidling.
Individuelt
arbejde eller gruppearbejde: Forbered dig på 10 minutters faglig formidling
af et selvvalgt emne indenfor Balancens emneområde, på ledelsen af de
efterfølgende 5 minutters spørgsmål og debat og på de sidste 5 minutters feedback.
Brug læreren som vejleder.
|
|
6
|
Øvelser i lærerrollen
: Faglig
formidling, ledelse af spørgsmål og debat og det at tage imod feedback fra en
klasse.
Der
er plads til 4 øvelser/studerende i denne uge:
10
minutters faglig formidling, 5 minutters ledelse af spørgsmål og debat og til
sidst tage imod og styre 5 minutters feedback og didaktiske refleksioner fra
klassen:
I
alt 20 minutters øvelse i lærerrollen og i klasserumsledelse.
Akvariet
som klasseprojekt i skolen – teamarbejde.
|
Første skriftlige opgave
:
Læs
kapitel 2 og 3 i Mindfulnessbogen og send mig en mail (med et tekstindhold af
størrelsesordenen et A4-ark), hvori du reflekterer over teksten i forhold til
dine livserfaringer (din fortid) og i forhold til de overvejelser du gør dig
om det at være lærerstuderende (din nutid) og det at skulle være lærer (din
fremtid).
Deadline
for opgavens aflevering: Fredag den 28. februar.
|
7
|
Øvelser
i lærerrollen: Der er plads til 4 øvelser/studerende i denne uge.
Akvariet
som klasseprojekt i skolen – teamarbejde.
Individuelt
arbejde: Vejledning i skriftlige afleveringsopgave.
|
|
|
|
Vinterferie
|
9
|
De næste 4 ugers undervisning i
Balancen
– overblik og beslutninger.
Øvelser
i lærerrollen: Der er plads til 8 øvelser/studerende i denne uge.
Praktikforberedelse
:
Mindfulnessøvelser
|
Lav
mindfulnessøvelsen ”Fokus på krop og åndedræt” en gang om dagen 6 af ugens
dage.
Læs
kapitel 5 og 6 i mindfulnessbogen.
|
10
|
Sundhed og Balance – om at arbejde
målrettet med mindfulness, motion og mad i hverdagen
Oplæg
og individuelt arbejde (med vejledning) med faglig skrivning og læsning.
Forberedelse
af 4. klasses besøg: Oplæg og teamarbejde.
|
Læs
kapitel 7 i mindfulnessbogen.
Lav
mindfulnessøvelsen ”Tre minutters pusterum” to gange om dagen 6 af ugens
dage.
|
11
|
Praktikforberedelse torsdag over
middag: Fælles med hele årgangen.
Besøg af 4. klasse fra Ollerup
Friskole i timerne fredag den 14. marts.
|
Anden skriftlige opgave
: Aflever
evalueringsarket (1 A4 –side) i min posthylde/ på naturnielzen@gmail.com senest mandag den 17. marts.
Denne
opgave danner grundlag for de individuelle evalueringssamtaler.
Læs
kapitel 8 i mindfulnessbogen.
|
12
|
Forberedelse af forløbet efter Påske
(Klassen ud i Naturen):
De 4 naturarealer - som vi skal arbejde i efter
Påske - hakkes, kultiveres og rives, så de er bedst muligt forberedte til vi
begynder at arbejde med jorden i uge 17.
Individuelle evalueringssamtaler på
baggrund af evalueringsark (8 samtaler).
Øvelser i lærerrollen
: Kirsten,
Hans, Steffen og Asger er på; de 2 første om torsdagen og de 2 sidste om
fredagen.
|
|
|
|
|
17
|
Udeskole i nærmiljøet: Klassen ud i
Naturen
Introduktion
til temaet og gennemgang af planer, vejledninger og materialer.
Klassen
fordeler sig på 4 team, der fordyber sig i hver sit område af almen
undervisning ude i naturen; som det ser ud nu regner jeg med at de 4 områder
bliver:
Område
1:
Marken med kartofler, hestebønner og Hjulkrone i køkkenhaven + anlægge og
indrette pladsen øst for drivhuset som en central arbejds- og hyggeplads med
borde-bænkesæt, græsplæne og måske blomsterbede ?
Område
2:
Marken med løg, gulerødder og morgenfruer i køkkenhaven + ”Den sydamerikanske
mark” i skolehaven (Hokkaido, majs, bønner og Blomsterkarse).
Område
3:
Dammen og Blomsterengen nord for solfangeranlægget.
Område
4:
Skovbunden under det store piletræ.
Hensigten
er, at hvert team – ved fælles kraft og med vejledning fra læreren – skal
blive så dygtige som muligt til både det praktiske håndværk, den teoretiske
indsigt og ikke mindst formidlingen af deres område til en målgruppe af andre
lærerstuderende (mundtligt) og til en målgruppe bestående af medlemmer i
Landsforeningen Praktisk Økologi (skriftligt, på Havelyst.dk).
|
|
18
|
Øvelser: Klassen ud i Naturen
Individuelle evalueringssamtaler på
baggrund af evalueringsark (16 samtaler).
|
Påklædning
til at kunne arbejde udenfor i Naturen med jord, vand, planter og smådyr i
det meste af tiden i timerne i disse uger.
Tredje skriftlige opgave
: Aflever
rapporten over arbejdet med ” Sundhed og Balance – om at arbejde målrettet
med mindfulness, motion og mad i hverdagen” (1 A4-ark) i mappen ”Sundhed og
Balance: Inspiration og erfaringer” på Fronter inden fredag den 6. juni kl.
10.
|
19
|
20
|
Øvelser: Undervisning ude i Naturen
Hvert
team underviser resten af klassen udendørs i 40 minutter, med henblik på at
lære denne målgruppe mest muligt om de område I har arbejdet med, og gerne med
perspektivering til udendørs klasseledelse, elevdifferentiering og muligheder
for inklusion ved undervisning ude i Naturen for skoleelever.
|
Hvert
team skriver på Fronter, hvordan man skal forberede sig til deres 40
minutters udendørs undervisning.
|
|
|
|
23
|
Sundhedsugen
Torsdagens
timer: Du kan vælge, om du vil bruge tiden i timerne til at skrive på din
tredje skriftlige opgave – Sundhedsrapporten – eller om du vil bruge tiden på
Grundlovsarrangementet ovre på højskolen.
Fredagens
timer:
-
udveksling af inspiration, ideer og erfaringer med
sunde mål i mindre samtalegrupper
-
Afprøvning af udstyr og organisering af
førstehjælpsundervisning
|
Aflever
din sundhedsrapport i mappen ”Sundhed og Balance: Inspiration og erfaringer”
på Fronter inden fredag den 6. juni kl. 10.
Læs
dine klassekammeraters rapporter om ”Sundhed og Balance” i den første del af
fredagens timer.
De
ligger i mappen ”Sundhed & Balance: Inspiration og erfaringer” i
Balancens arkiv på Fronter
|
|
|
|
25
|
Afslutning og evaluering af forløbet:
Vi
deler klassen op i 4 arbejdsgrupper (bestående så vidt muligt af folk, der
ikke har været i team sammen i Balancen før). Hver gruppe skal løse de sidste
praktiske og didaktiske opgaver i dette forløb i Balancen:
1)
Luge og ordne et område af køkkenhaven meget
grundigt, så vi afleverer køkkenhaven så smuk og velplejet som muligt til de
næste. Brug tiden mens I luger til at tale med hinanden om, hvordan I kunne
bruge jeres nuværende erfaringer, ideer og holdninger til at lave den bedst
mulige undervisningsplan for Balancen forår 2015.
2)
Tømme et af de 4 akvarier for fisk og sætte dem ud
på sommerferie i en nedgravet murerbalje, som indrettes bedst og pænest
muligt til formålet
3)
Lav et konkret skriftligt bud på
en optimal undervisningsplan for Balancen Forår 2015 (I får grundplanen for
en undervisningsplan af mig, hvor I så skal udfylde indholdet uge for uge, og
eventuelt foreslå ændringer i formål, mål, litteratur, metoder eller lærerens
forventninger), ud fra jeres erfaringer, indsigt og holdninger og på baggrund
af fagbeskrivelsen. Undervisningsplanen skal afleveres i mappen ”Optimal
undervisningsplan Balancen Forår 2015” i klassen rum på Fronter, og fremlægges
for resten af klassen og læreren.
Hver arbejdsgruppe har 10 minutter
til at fremlægge deres undervisningsplan for klassen, hvorefter de skal lede
10 minutters didaktisk refleksion over deres undervisningsplan (spørgsmål,
kommentarer og debat).
Adopter
et bed i køkkenhaven: Har du lyst til at adoptere et bed i køkkenhaven –
eventuelt sammen med en makker eller to? At adoptere et bed betyder, at man
luger bedet og holder det pænt – og vander om nødvendigt – i juli og august
måned, og at man kan høste op til halvdelen af afgrøderne i bedet. Fra 1.
september overtages bedet af et team fra den nye første årgang.
|
|
|
|
|
Litteratur
”Mindfulness – En guide til at finde fred i en
hektisk verden”, Williams og Penman, Akademisk Forlag 2012.
”Spis Vilde Planter”, Agerbo og Nissen, Gyldendal
2013.
www.naturfagsundervisning.dk
Den
hjemmeside som jeg laver til min undervisning.
www.videnskab.dk
Anbefaling:
Abonner på de daglige nyheder.
www.lederweb.dk
Anbefaling:
Abonner på ugebrevet.
Metoder
Udover en række almene metoder (som
undervisningsplaner, evaluering og IT) så lægger vi i Balancen vægt på:
-
at
bruge naturen og naturvidenskabelige indsigter som baggrund for lærerstuderendes
personlige og professionelle udvikling
-
at
bruge en grundlæggende videnskabelig metode om objektive iagttagelser – efterfulgt af saglige (ikke værdiladede) beskrivelser og analyser – som et redskab i
træningen af evaluering, samarbejde og
udvikling af nye måder at lave undervisning på (i Balancen fokuserer vi på
undervisning der lægger vægt på natur, sundhed og bæredygtighed)
-
at
undervisningen og undervisningens kvalitet bliver til i løbende dialog imellem
læreren og de studerende
Lærerens
forventninger til dig som studerende
-
at
du sætter dig grundigt ind i undervisningsplanen og aktivt arbejder med på at
opfylde dens formål og nå målene
-
at
du komme stabilt til timerne og ellers melder afbud på Fronter om morgenen
-
at
du forbereder dig til timerne som beskrevet i Undervisningsplanen og i ugens oplæg til timerne på Fronter
-
at
du deltager opmærksomt, aktivt og konstruktivt i timerne og laver øvelser og
opgaver som aftalt.
Ingvar
Haubjerg Nielsen
Undervisningsplan
Balancen efterår 2013
Hvordan
kan jeg leve et bæredygtigt liv – et liv i sundhed og i balance – i forhold til
mit personlige liv, i forhold til mit professionelle liv og i forhold til den
natur, som vi lever og ånder i, når man tager de mangfoldige udfordringer i
betragtning, som livet i et senmoderne forbruger- og teknologisamfund i
konstant forandring stiller os over for?
Hvordan
kan jeg bruge indsigt, viden og færdigheder om natur og om sundhed alment i min
læreruddannelse og i mit lærerarbejde?
Det
at være lærer er i sandhed at være den lærende (Søren Kierkegaard)
Formål
for forløbet
Formålet med forløbet er at sætte fokus på et sundt og bæredygtigt professionelt liv i
balance, hvilket i Balancens sammenhæng vil sige et liv i en vis grad af
balance med sig, med andre mennesker og med naturen, såvel her og nu som
lærerstuderende på Lærerskolen og som inspiration og forberedelse til livet som
lærer ude i de frie skoler.
Derudover er formålet at bevidstgøre de studerende yderligere om en
undervisning og et læringsmiljø inspireret af traditionen efter Grundtvig og
Kold.
I Balancen vil det sige, at vi arbejder på at fremme en alsidig personlig udvikling i retning at af blive mere bevidste
og hele mennesker, der har den faglige og menneskelige styrke til - i åben,
kritisk og ligeværdig dialog med dem vi underviser - at kunne planlægge,
gennemføre og evaluere en undervisning af
høj kvalitet og med fokus på det oplivende, på det livsoplysende og på ved
fælles kraft og personligt engagement at skabe det bedst mulige.
Målsætning
for forløbet
Målet for forløbet er at den enkelte studerende aktivt
tilegner sig indsigt, viden og færdigheder om natur og om sundhed på et alment
anvendeligt, professionsrettet niveau svarende til en videregående uddannelse –
og målrettet træner i at udvikle sin faglige formidling, didaktiske refleksion
og professionsidentitet i en sådan grad, at man kan fungere som en kompetent
lærerstuderende og pålidelig samarbejdspartner her på Lærerskolen, samt begynde
at forberede sig på kunne løfte de arbejdsopgaver som livet som lærer i de frie
skoler byder på.
Indhold
Uge
|
Indhold
|
Bemærkninger
|
36
|
Introduktion
til fællesfaget
Balancen og til at arbejde sammen i/med en klasse.
Smagsprøve
på udeskole som arbejdsform.
|
Balancen
foregår i ”Mindedal”, bortset fra den første mandag over middag, hvor vi
begynder fælles i foredragssalen.
Påklædning
til havevandring og havearbejde.
|
37
|
Oplæg
om undervisningsplanlægning og
drøftelse af undervisningsplanen for vores forløb i Balancen.
Oplæg
om didaktik og om Balancemodellen.
|
Påklædning
til tænketure ude i landskabet.
|
38
|
Forberedelse
af den første formidlingsøvelse, med mulighed for vejledning fra læreren.
Første
individuelle faglige formidlingøvelse: Vælg et emne om sundhed eller om
natur, som efter din vurdering vil være relevant i Balancen og af almen
interesse for klassen - og som du selv har lyst til at formidle og er
rimeligt tryg ved – og lav en 5 minutters formidling af dette emne med
klassen som målgruppe.
Efter
de 5 minutter er der feedback fra læreren på din formidling og evt. tid til
et par spørgsmål til emnet fra klassen, inden den næste er på med sin faglige
formidling.
Fokus
i denne første formidling ligger på at prøve at stille sig op foran klassen
for at formidle et fagligt emne til dem (learning
by doing…) og min feedback har fokus på at støtte og opmuntre.
Du
kan vælge at formidle et emne fra en af de bøger vi har stående i klassen til
faglig læsning (se litteraturlisten), et emne fra videnskab.dk eller et emne
som du selv finder kilden til.
|
Første
individuelle, skriftlige opgave: Om dit forhold til dig selv – som menneske
og som lærer – med udgangspunkt i det bud på et menneskesyn og en bæredygtig professionsidentitet,
som ligger i Balancemodellen. Inddrag dine livserfaringer og dit livssyn i
opgaven, og reflekter over, hvordan du kan bruge dette og Balancemodellen til
at udvikle din professionsidentitet.
Opgaven
afleveres inden fredag den 20. september kl. 16 i mit dueslag i forhallen
foran spisesalen.
Jeg
er på ekskursion med 5. årgang tirsdag kl. 16 – torsdag kl. 18.
|
39
|
Faglige formidlingsøvelser
|
|
40
|
Faglige formidlingsøvelser
Klassen og naturen
– intro
|
|
41
|
Klassen og Naturen -
Et forløb med
træning i samarbejde, ledelse og et bæredygtigt forhold til naturen.
|
|
Efterårsferie
|
|
|
43
|
Klassen og Naturen -
Et forløb med
træning i samarbejde, ledelse og et bæredygtigt forhold til naturen.
Individuelle
evalueringssamtaler og feedback fra læreren ift. målsætningen.
|
6-7
samtaler per lektion i denne uge
Anden
individuelle, skriftlige opgave: Midtvejsevaluering.
Opgaven
afleveres inden fredag den 25.oktober kl. 16 i mit dueslag i forhallen foran
spisesalen.
|
44
|
Sundhed og Balance
Individuelle
evalueringssamtaler og feedback fra læreren ift. målsætningen.
|
6-7
samtaler per lektion i denne uge
Faglig
læsning med mulighed for vejledning fra læreren.
|
45
|
Sundhed og Balance
|
|
46
|
Faglige formidlingsøvelser
(12- 14 studerende
formidler): Vælg et emne om vores biologiske livsgrundlag (sundhed eller
naturen), som efter din vurdering vil være relevant i Balancen og af almen
interesse for klassen og formidl det til klassen på 10 minutter, baseret på
dine hidtidige oplevelser og erfaringer om god formidling, og på en så
god videnskabelig kilde om emnet som muligt (kilden fremlægges kort til
formidlingen).
Læreren
og klassen giver feedback denne
gang: Hvad var godt? Hvordan kunne det blive bedre?
|
Tredje
individuelle, skriftlige opgave: Om dit forhold til vores fælles biologiske
livsgrundlag – sundheden inden i os og naturen uden om os; hvilke tanker har
du gjort dig om dit eget forhold til sundheden inde i dig og til naturen ude
omkring dig, hvilke konkrete handlinger har du tænkt dig at gøre for at gøre
dette forhold så livgivende og bæredygtigt som muligt, og hvordan har du
tænkt dig at bruge natur og sundhed i din læreruddannelse og i dit lærerliv?
Hvis
du foretrækker en mere lukket og konkret opgavebeskrivelse, så brug den der
er beskrevet på siden ”Sunde Mål”.
Opgaven
afleveres inden fredag den 29. november kl. 16 i mit dueslag i forhallen
foran spisesalen.
|
Revyuge
|
|
|
48
|
Sundhed og Balance
|
Faglig
læsning med mulighed for vejledning fra læreren.
|
49
|
Teamarbejde: Balancens
Svendestykke
Teamets opgave
Teamet skal ved
fælles kraft lave det bedst mulige teamarbejde (følg vejledningen) i timerne
i denne uge, et teamarbejde, hvis fokus er at forberede og levere 40
minutters undervisning af klassen i så høj en kvalitet som I på nuværende
tidspunkt kan komme op på.
Ud over dette
fokus er opgaven i svendestykker at aflevere et så smukt og velpasset naturakvarium
(følg vejledningen) – med klart vand og rene ruder, velfungerende teknik og
pasningsplan, grønne planter i god vækst og fisk der trives – i uge 51 og
dermed videre til næste generation af studerende.
Rammer,
udfordringer eller dogmer for teamets løsning af opgaven
-
Teamets
undervisning skal leve op til formålet med Balancen.
-
Teamets
undervisning skal bidrage til at bringe den enkelte studerende tættere på at
nå målet for undervisningen i Balancen.
-
Teamets
undervisning skal bruge mindst 4 af de 12 metoder, som er nævnt i undervisningsplanen.
-
Teamets
undervisning skal formidle (udvalgte dele af) det faglige stof fra mindst 3
af de 28 bøger som står på Balancens litteraturliste, og teamet skal
begrunde, hvorfor de mener at netop disse 3 bøger er de vigtigste at
undervise ud fra her i afslutningen af Balancen.
-
Teamets
undervisning skal indeholde en didaktisk refleksion – i en eller anden form
for klassedebat – enten generelt
over, hvordan man bliver en god lærer og hvad god undervisning er eller specifikt over, hvordan man kunne
bruge Balancens didaktik (for eksempel i form af Balancemodellen) og
Balancens to temaer om Sundhed og om Natur i sin undervisning ude i de frie
skoler.
|
Ingvar
vejleder teamene og holder individuelle samtaler efter behov.
|
50
|
Faglige formidlingsøvelser
: Svendestykket.
De 4
team har hver 40 minutters undervisningstid i denne uge, hvorefter der er
feedback, først fra klassen og så fra læreren:
Hvad
var godt? Hvad kunne være anderledes? I hvor høj grad har teamets
undervisning levet op til de 5 udfordringer eller dogmer?
|
|
51
|
Klasseevaluering og afrunding af Balancen.
|
Eventuelt
individuelle samtaler fortsat.
|
Juleferie
|
|
|
I alt
14 ugers undervisning
|
|
|
Metoder
Metoderne kan både ses som en træning af de studerendes almene lærer
færdigheder og som de redskaber, der giver resten af undervisningsplanen
energi og fremdrift (jævnfør min model for en undervisningsplan). På listen
over metoder herunder er nøgleordet for hver metode skrevet i kursiv:
Vi bruger en undervisningsplan til at organisere hele forløbet og få
det til at virke som en helhed, og læreren bruger dagsordener til at
strukturere og prioritere undervisningen i de enkelte lektioner i forløbet.
Vi bruger IT, blandt andet i form af webstedet
www.naturfagsundervisning.dk
, som løbende bygges op
med undervisningsplaner, vejledninger, øvelser mv., og i form af webstedet
Fronter, hvor læreren hver uge lægger et oplæg til næste uges timer ind, og
hvor de studerende har mulighed for at lægge opgaver og materialer til resten
af klassen ind.
Vi varierer den teoretiske, abstrakte del af undervisningen med konkrete,
praktiske opgaver og øvelser (denne metode kaldes også for ”hands on”).
Opgaverne og øvelserne kan organiseres som alene-, par- , team- eller
holdopgaver og skal blandt andet give de studerende mulighed for at bruge hele
kroppen mere i undervisningstiden, for at komme mere udenfor i naturen og for
at træne et professionelt samarbejde og samvær med udgangspunkt i konkrete,
praktiske opgaver. Eksempler på denne metode er den første uge med udeskole,
tænketurene og teamøvelserne.
Læreren kan holde kortere eller længere oplæg for holdet om de emner
som vi arbejder med. Det er oplæg og ikke foredrag eller forelæsninger, fordi
de studerende er velkomne til at stille spørgsmål og til at gå i dialog om
emnet undervejs, så der opstår en faglig dialog over emnet. Det er en
meget vigtig og central metode, at undervisningen også på dette niveau bliver
til i dialog i mellem elever og lærer.
Læreren udvikler løbende faglige og fagdidaktiske modeller til at
formidle nogle af de mest centrale af de komplekse og abstrakte teorier til de
studerende på en så klar, overskuelig og alment forståelig måde som muligt.
Læreren bruger notesbog til at skrive dagsordener, notater,
observationer og refleksioner fra timerne ned i. Notesbogen er et professionelt
redskab, som øger kvaliteten i forberedelsen af timerne, refleksionen over
timerne, evalueringen af timerne og feedback’en til de studerende. Desuden er
den et godt og nødvendigt supplement til brugen af computer, fordi notesbogen
er mere driftsikker, håndterbar og bedre kan bruges udendørs.
Vi bruger undervisningsdifferentiering på den måde at den enkelte
studerende har mulighed for at vælge opgaver og faglig læsning ud fra
interesse, faglige forudsætninger og ambitioner – således at den enkelte kan få
tilfredsstillende muligheder og udfordringer, og samtidig være en del af
klassens og forløbets helhed og fællesskab.
Vi bruger learning by doing,
blandt andet i form af formidlingsøvelser og i form af træning i at arbejde i
selvstyrende team.
Vi bruger faglig læsning som metode til selvstændigt og kritisk at
sætte sig ind i faglitteratur, både i form af fagbøger og i form af sider på
internettet. Som videnskabeligt baseret fagbog læses som minimum ”Mindfulness -
en guide til at finde fred i en hektisk verden” af Williams og Penman,
Akademisk forlag 2012. Af videnskabelig baseret faglitteratur om natur og om
sundhed i form af netsider læses som minimum nyhedsbrevet fra webstedet
www.videnskab.dk
. Jeg har udvalgt en stabel fagbøger, som står fast i Mindedal (ingen hjemlån)
og som vi bruger som grundbøger i den faglige læsning i timerne og som man kan
sætte sig over i Mindedal og studere i sin forberedelsestid.
Vi bruger skriftlige opgaver som
metode til at få en større indsigt (det at skulle formulere sig skriftligt om
noget bevirker at man får en dybere erkendelse af og bevidsthed om dette noget;
det man kan kalde en indsigt i modsætning til viden) i nogle af
Balancens centrale områder. Hver skriftlige opgave er på 1-2 A4sider (udskrevet
eller håndskrevet), som afleveres i analog form til læreren, der giver feedback
på opgaven i form af et par skriftlige kommentarer eller spørgsmål, samt
mundtligt under de personlige evalueringssamtaler. Fokus ligger altså på at skrive
sig frem til en dybere indsigt om sin professionsidentitet og
relationskompetence, om sundhed og om natur – i en form for dialog med
læreren – der derfor ikke fokuserer på, hvordan du staver, sætter tegn mv.,
men på, hvordan du tænker og hvordan du formidler det du tænker.
Evaluering og resultatvurdering
: Faglæreren vurderer hver enkelt
studerendes resultat (det vil sige standpunkt og præstation) ud fra
målsætningen for forløbet, som blandt andet indeholder 6 dimensioner som vi
bruger i fagudtalelserne (Indsigt, viden, færdigheder, formidling, didaktisk
refleksion og professionsidentitet; ved professionsidentitet forstås i vores
sammenhæng især det at kunne anlægge et helikopterperspektiv på situationen og
på sig selv – dette kaldes også for ”at være direktør for sit eget liv” på
Lærerskolens hjemmeside - det at kunne
bevare en vis grad af ro, overblik og rummelighed under udfordrende
omstændigheder og det at optræne skærpede sociale kompetencer).
I dette forløb evaluerer vi i form af personlige evalueringssamtaler
1-2 gange i løbet af skoleåret. Hvert enkelt studerendes samlede standpunkt og
præstation i forløbet vurderes og drøftes, for eksempel ud fra denne skala:
Ikke tilfredsstillende - tilfredsstillende - godt- meget godt - fremragende,
hvor ikke tilfredsstillende og tilfredsstillende er “under middel”, godt er
“middel” og meget godt og fremragende er “over middel”.
Udover de personlige evalueringssamtaler laver vi en fælles evaluering
for holdet ud fra undervisningsplanen sidst i forløbet, ligesom vi på
holdet undervejs i forløbet kan drøfte,
hvad der er godt ved den undervisning, som vi skaber i fællesskab, og om der er
noget som vi kunne gøre bedre.
Endelig laver vi en samarbejdsaftale i starten af forløbet:
Samarbejdsaftale
Undervisningen bliver til i løbende dialog og samarbejde imellem lærer og
studerende.
Hver enkelt indstiller sig på bedst muligt at bidrage til det fælles bedste
(i stil med: “Hvad kan jeg gøre for
at timerne bliver så lærerige og oplivende som muligt?”) - jævnfør forstanderes
fortælling i velkomsttalen om Kold og Hans Væver…
Når der undervises er mobiltelefoner lukkede og underviseren kan bede om,
at computerskærme klappes ned og alle fokuserer på det der foregår ved tavlen,
i kortere perioder.
Når der undervises er der ro i klasserummet og fokus på undervisningen, så
alle kan koncentrere sig og lære bedst muligt.
Hver gang vi har haft timer skal der ryddes pænt op og alt sættes på rette
plads (inklusive stole, der sættes op).
I øvrigt følger vi skolens almene regler og aftaler om fremmøde, afbud mm.
Materialer
Undervisningen
i Balancen kræver ingen særlige materialer, dog skal man have påklædning til at
kunne gå tænketure i naturen fra september til december og til at arbejde i
skolehaven i september og oktober, samt liggeunderlag, tæppe og pude til at
lave forskellige former for mindfulnessøvelser i klasserummet i ugerne efter
efterårsferien.
Litteraturliste
(den
første bog læses af alle, de andre er til valgfri faglig læsning)
”Mindfulness
– en guide til at finde fred i en hektisk verden”, Williams og Penman
” Nærvær –
en vej ud af nedtrykthed”, Mark Williams m.fl.
”Mindfulness
– manual til træning i bevidst nærvær”, Morten Hecksher m.fl.
”The mindful brain”, Daniel J. Siegel.
“7
mindfulnessprincipper for ledere”, Charlotte Mandrup.
“Træk vejret
– mere energi, mindre stress”, Stig Åvall Severinsen.
”Vær Nær”,
Tor Nørretranders
”Empati –
det der holder verden sammen” Helle Jensen m.fl.
“Sandheden
om sundhed – få styr på dit KRAM, Bente Klarlund Pedersen.
”Hvad er det
du spiser – økologi, mad og sundhed” Søgaard og Østergaard.
”Mad – din
mirakelmedicin”, Jean Carper.
”Hvad fylder
vi i børnene? – sukkergrise, colanarkomaner, mælkedrankere…”, Jonna Deibjerg
m.fl.
”Kost,
adfærd, indlæringsevne”, Frede Brauner.
”Super simpel sundhed”, Mads Bo Pedersen.
”The Nature Principle – human restoration and the end of Nature-Deficit
Disorder, Richard Louv.
”Menneskeføde
– vejviser ud af en overvægtig verden”, Tor Nørretranders.
”Vild verden
- fremtidens føde”, Tor Nørretranders.
”Skolehaver - i praksis”, Ulla Skovsbøl.
ӯkologisk
have – selvforsyning til husbehov”, Juhl og Falgren.
”Skole,
natur og fantasi”, Kirsten Paludan.
”Etikken og
Universet”, Jacob Wolf.
”Alt om
akvarier – naturlig pasning”, Larsen og Hansen.
”Politikens
akvariebog”, Jens Meulengracht-Madsen.
”Praktisk
livsfilosofi – personlig livsfilosofisk udvikling”, Alex Riel.
“Nuets kraft
– nøgle til personlig frigørelse”, Eckhart Tolle.
”En ny jord
– Nuets muligheder og livets mening”, Eckhart Tolle.
”Proof of Heaven – a neurosurgeons journey into the afterlife”, Eben
Alexander.
”En orm – en
gud – om mennesket i verden, Ove Korsgaard (red.)
Ingvar Haubjerg Nielsen
Undervisningsplan
Balancen efterår 2015
-
opdateret
4. december
Det
at være lærer er i sandhed at være den lærende (Søren Kierkegaard)
Forord
Det grundlæggende spørgsmål, som fællesfaget
Balancen drejer sig om, er:
Hvordan
kan man i længden leve et optimalt og bæredygtigt liv i en form for balance med
naturen omkring os, med de mennesker vi er omgivet af og med den natur som vi
selv består af?
Formål
for forløbet
Formålet
med Balancen er at sætte temaerne
Mennesket & Naturen og Krop & Sundhed på dagsordenen i læreruddannelsen
på Den frie Lærerskole.
Formålet med Balancen er med andre ord at
sætte
fokus på et sundt og bæredygtigt liv i
balance, hvilket vil sige et liv i en form for dynamisk balance med
naturen, med andre mennesker og med sin egen natur, både her og nu som
lærerstuderende på Lærerskolen og som lærer ude i de frie skoler.
Formålet
med Balancen er således
at
bidrage til en alsidig personlig og
professionel udvikling, rettet mod lærerarbejdet. Det gør vi med
udgangspunkt i Balancemodellen, som er en didaktisk model for et bæredygtigt
lærerliv, der forsøger at beskrive spændingsfeltet imellem uddannelse og
dannelse, samt at sætte Grundtvigs begreb om selvbevidstheden i centrum for professionsidentiteten.
Målsætninger
for forløbet
Balancen har 5 målsætninger: De 4 er fælles og formuleret
af læreren, mens den femte er individuel og formuleret af den studerende selv.
Alle 5 målsætninger er læringsmål.
De 4 fælles målsætninger er, at den enkelte
studerende bliver mærkbart bedre til at kunne arbejde med
-
planlægning og prioritering
-
eftertanke og evaluering
-
bevidst brug af kroppen og naturen i
hverdagen
-
oplivende livsoplysning som ”nordpilen”
i undervisningen i de frie skoler
alt sammen med særligt henblik på et mærkbart mere
sundt, livsdueligt og bæredygtigt professionelt liv; i første omgang et
professionelt liv som lærerstuderende og på længere sigt et professionelt liv
som lærer.
Indhold
Uge
|
Indhold
|
Forberedelse og information
|
36
|
Introduktion til fællesfaget Balancen
Præsentationer
og planer; jeg kommer med et eksempel på en professionel og personlig
præsentation, med fokus på ens natur; styrker og begrænsninger.
|
Vi
mødes til en fælles fællesfagsintroduktion 8.15 mandag i foredragssalen.
Påklædning
til at gå en tænketur ”Jorden rundt” om mandagen.
Læs
Balancens undervisningsplan til fredagens timer.
Forbered
dig på at præsentere dig selv på 2 minutter, foran resten af klassen. Fokus i
præsentationen skal være på, hvad du hedder/vil kaldes, hvor i verden dine
rødder er og hvordan du er af natur (gerne med eksempler på styrker og på
begrænsninger)
|
37
|
Første
tema: Mennesket & Naturen
-
læreroplæg, tænketure og klassesamtaler (mandage)
-
teamarbejde og individuelle samtaler (fredage)
|
Tænk
over, hvordan den personlige målsætning for Balancen kunne formuleres.
Påklædning
til at gå en havevandring mandag morgen.
Læs
siden ”Skolehaverne” til mandagens timer; den ligger her:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311832
Læs
til og med litteraturlisten; ned til der hvor der står: ”Siderne herunder
skal du ikke læse…”
Læs
siden ”Teamarbejde” til fredagens timer; den ligger her:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311844
Same
procedure med læsning af denne side…
Hvert
af de 4 team sørger for at få en biblioteksintroduktion hos Tina på
biblioteket fredag imellem 14.15 og 15.30, med fokus på informationssøgning
om, hvordan man laver en kompost og om køkkenurternes kulturhistorie (f.eks.
gulerod, majs, grønne bønner eller salat; gerne en af de afgrøder som står i
den køkkenhave som I skal arbejde med); Team 4 går på biblioteket 14.15, team
3 14.30, team 1 (!) 14.45 og team 2 15.00.
Ingvar
har om fredagen samtaler med de første 5 på klasselisten i Blå Stue fra kl. 14.15;
Alexander er klar i Blå Stue 14.15, Andreas banker på 14.30, Anna Toft 14.45,
Anna Digens 15.00 og Anne Sofie 15.15.
Dagsorden
for samtalerne:
-
Gennemgang af Balancens 4 læringsmål
-
Hvordan kunne dit selvformulerede læringsmål for
Balancen lyde?
-
Hvordan går det med trivsel, fremmøde og
studieaktivitet?
|
38
|
Mennesket & Naturen
Om
mandagen har vi læreroplæg, tænketur og øvelse i at fremlægge sine tanker og
ideer for klassen.
Om
fredagen er der (efter tjek-ind) teamarbejde og individuelle samtaler.
|
Læs siden
om ”Balancemodellen”:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311827
Notesbog
eller computer til at kunne notere ”Balancemodellen” ned i.
Påklædning
til at kunne gå en tænketur i mandagens timer: jeg vil gerne vise jer en
anden tænketursrute, som går igennem å-mosen, hvor der kan være lidt jordet
og mudret enkelte steder.
Tilmeld
dig til ”Mere liv i haven-festival” 31. oktober her:
http://www.oekologi.dk/
; der er en særlig
rubrik for studerende på Lærerskolen, og her er tilmeldingen gratis (til
gengæld er der så ikke mad inkluderet i ”prisen”).
Ingvar
har om fredagen samtaler med de næste 5 på klasselisten i Blå Stue fra kl.
14.15; Cecilie er klar i Blå Stue 14.15, Christiane banker på 14.30, Emil
14.45, Mathias 15.00 og Mia Maja 15.15.
|
39
|
Mennesket & Naturen
Om
mandagen har vi læreroplæg, tænketur og øvelse i at fremlægge sine tanker og
ideer for klassen.
Om
fredagen er der (efter tjek-ind) teamarbejde og individuelle samtaler.
Jeg
kan vejlede i havearbejdet og teamarbejdet i en halv times tid frem til
14.10; hvis jeg ikke er i nærheden så ring på mobil 42400226.
|
Mandagens timer:
Tænk
over, hvilke gode ”redskaber” eller metoder til at planlægge og prioritere,
som du har mødt i dit liv. Tilsvarende med gode metoder til eftertanke og
evaluering.
Påklædning
til en tænketur hen forbi østenden af Ollerup sø; fugtig jord og græs kan
forekomme.
Fredagens timer:
Ingvar
har samtaler med de næste 5 fra klasselisten om fredagen fra 14.15:
Mikkel
er klar i Blå Stue 14.15, Stokkendal banker på 14.30, Nikie 14.45, Nikolaj
Boe 15.00 og Nikolaj Rosvig 15.15.
Hvis
nogen af de 5 er fraværende, så er Christiane nr. 1 og Mia Maya nr. 2 til at
tage deres plads.
Dagsorden
for samtalerne:
-
Hvordan går det med fremmøde, studieaktivitet og
trivsel?
-
Gennemgang af Balancens 4 læringsmål
-
Har du nogen eventuelt allerede nu nogle ideer til
dit selvformulerede læringsmål for Balancen?
|
40
|
Mennesket & Naturen
Om
mandagen har vi læreroplæg, tænketur og øvelse i at fremlægge sine tanker og
ideer for klassen.
Om
fredagen er der (efter tjek-ind) teamarbejde og individuelle samtaler.
Jeg
kan vejlede i havearbejdet og teamarbejdet i en halv times tid frem til
14.10; hvis jeg ikke er i nærheden så ring på mobil 42400226.
|
Mandagens timer:
Tænk
over, hvad der i dit liv har fungeret som en idealistisk ”Nordpil”; hvilke
værdier, holdninger, livsfilosofier ol. har givet dit liv retning, mening og
formål? Hvad har du brugt af ideer til at orientere dig i tilværelsen efter,
til at finde ud af hvad der er ”op og ned” i livet, til at træffe dine valg
ud fra?
Forbered
dig på at drøfte dette med en makker på en tænketur, og på bagefter at
fremlægge noget af det til eftertanke og inspiration for klassen.
Påklædning
til at gå en ½-times tænketur; vælg selv en af de ture, som jeg har vist jer.
Fredagens timer:
Ingvar
har samtaler med de næste 5 fra klasselisten om fredagen fra 14.15:
Sebastian
er klar i Blå Stue 14.15, Shan banker på 14.30, Sofie 14.45, Teitur 15.00 og
Tenna 15.15.
Hvis
nogen af de 5 er fraværende, så er Christiane nr. 1 og Mikkel nr. 2 til at
tage deres plads.
Dagsorden
for samtalerne:
-
Hvordan går det med fremmøde, studieaktivitet og
trivsel?
-
Gennemgang af Balancens 4 læringsmål
-
Har du nogen eventuelt allerede nu nogle ideer til
dit selvformulerede læringsmål for Balancen?
|
41
|
Om
mandagen har vi læreroplæg, tænketur og øvelse i at fremlægge sine tanker og
ideer for klassen.
Om
ONSDAGEN er der (efter tjek-ind) teamarbejde og individuelle samtaler.
Jeg
kan vejlede i havearbejdet og teamarbejdet i en halv times tid frem til
14.10; hvis jeg ikke er i nærheden så ring på mobil 42400226.
|
Mandagens timer:
Tænk
over, hvilken rolle naturen har spillet i dit liv; hvor ofte har du været ude
i den, hvad har du lavet derude og hvad har det givet dig?
Overvej
også, i hvilken grad oplevelsen af naturens rum, farver, former, dufte mv. har
betydning for din livskvalitet?
Hvad
forstår du ved begrebet ”jordforbindelse”, hvordan føles det henholdsvis at
have/ikke have jordforbindelse og i hvilken grad har kontakten med naturen
betydning for din oplevelse af en god jordforbindelse i hverdagen?
Påklædning
til at gå en ½-times tænketur, denne gang alene og med ”sanse-stop”: Stop op
når du sanser noget særligt smukt eller interessant i naturen (som for
eksempel en blomst, et dyr , himlen) og prøv at fastholde det i din
opmærksomhed i nogle sekunder, inden du går og tænker videre.
Onsdagens timer:
Deadline
for teamets faglige skrivning er fredag den 9. oktober, inden midnat; aflever
det på
naturnielzen@gmail.com
eller i mit
dueslag i forhallen foran spisesalen.
Ingvar
har samtaler med de næste 5 fra klasselisten om onsdagen fra 14.15:
Thilde
er klar i Blå Stue 14.15, Tobias banker på 14.30, Vera 14.45, Vibeke 15.00 og
Steffen 15.15.
Hvis
nogen af de 5 er fraværende, så er Mikkel nr. 1, Susanna nr. 2 og Teitur nr.
3 til at tage deres plads.
Dagsorden
for samtalerne:
-
Hvordan går det med fremmøde, studieaktivitet og
trivsel?
-
Gennemgang af Balancens 4 læringsmål
-
Har du eventuelt allerede nu nogle ideer til dit
selvformulerede læringsmål for Balancen?
|
|
|
|
43
|
Opsamling og midtvejsevaluering
Mandag
morgen gennemgår jeg Grundtvigs menneskesyn i form af en tavletegning; hvis
du ønsker at sætte dig mere ind i dette emne kan du læse kapitel 1 på denne
side:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311859
|
Mandagens timer:
Tænk
over, hvilken betydning opladning
har for dit liv (for dit professionelle liv og for dit liv i det hele taget);
hvornår lader du op og hvilke måder at lade op på foretrækker du?
Tænk
dybere over dit medieforbrug: Hvor stort er det (timer/dag) og er det først
og fremmest en form for opladning til resten af dit liv – eller er det
nærmere en aktivitet i konkurrence
med andre aktiviteter i dit liv?
Tænk
over balancen imellem passiver og aktiver i dit liv; hvor meget af din tid
bruger du på passive, stillesiddende, underholdende beskæftigelser – og hvor
meget bruger du på beskæftigelser som gør at du bruger din krop og din
bevidsthed aktivt og dynamisk, alene eller sammen med andre? Er det du gør nu
bæredygtigt på lang sigt? Hvorfor/hvorfor ikke?
Påklædning
til at kunne gå en rask tænketur sammen med en partner.
Faglig
skrivning: Jeg har modtaget Team Nøgne Bygs (team 2) faglige skrivning inden
deadline, men ikke noget fra Team 1, 3 eller 4; jeg ved ikke hvad der er gået
galt, men de tre team kan om nødvendigt mødes i mandagens tænketurstid og få
styr på sagerne, så jeg kan få deres faglige skrivning senest TIRSDAG MIDDAG
– så har jeg tirsdag eftermiddag til at læse og kopiere teksterne til
fredagens timer.
Fredagens timer:
Læs
evalueringsark til individuel evaluering på denne side:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311858
igennem og
aflever det senest fredag 15.30 på
naturnielzen@gmail.com
.
Tænk
over, hvad det vigtigste du har lært om teamarbejde og om skolehave er + om
du har nogle konkrete forslag til hvordan de 2 vejledningssider (den om
teamarbejde og den om skolehaver) kunne blive endnu bedre + hvordan du kunne
bruge det du nu har lært om teamarbejde og om skolehave i dit kommende
arbejde ude i skolerne?
Ingvar
har samtaler med de sidste fra klasselisten om fredagen fra 14.15; Susanna er
klar i Blå Stue kl. 14.15, Mikkel banker på 14.35 og Teitur banker på 14.55.
Dagsorden
for samtalerne:
-
Hvordan går det med din trivsel, din forberedelse
og dit fremmøde?
-
Gennemgang af Balancens 4 læringsmål
-
Har du eventuelt allerede nu nogle ideer til dit
selvformulerede læringsmål for Balancen?
|
44
|
Krop & Sundhed
-
Mandag: Teamene fremlægger og vi danner 4 nye
underviserteam.
-
Fredag: De nye underviserteam konstituerer sig og
planlægger de næste ugers undervisning. Samtidig med det er der individuelle
samtaler i Blå Stue.
|
Mandagens timer:
Hvert
team har forberedt 10 – 15 minutters fremlæggelse og drøftelse for klassen.
Medbring
den bog du læser som faglig læsning og forbered dig på at skulle finde sammen
med 3-6 andre i et af de 4 nye underviserteam (der skal være min. 4 og maks.
7 medlemmer i hvert af de 4 team), der i de kommende uger skal undervise hinanden
og til sidst klassen i Balancens faglitteratur.
Fredagens timer:
Repeter
siden om teamarbejde:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311844
Læs
siden om Faglig Formidling:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311855
De
4 nye underviserteam har denne gang til at planlægge & prioritere den
undervisning som de skal stå for: De individuelle undervisningsøvelser
indenfor teamet (30 minutters individuel undervisning
efterfulgt af 10 minutters ledelse
af feedback og didaktisk refleksion) + deres fælles svendestykke:
Undervisning af resten af klassen (i uge 50) i 40 minutter, efterfulgt af 10
minutters ledelse af feedback og didaktisk refleksion i klassen.
Brug
vejledningssiden om teamarbejde, men nu på baggrund af de erfaringer I gjorde
jer i det første forløb.
Hvert
af teamets medlemmer skal som sagt undervise resten af teamet i den bog fra Balancens
litteraturliste, som man har valgt at læse og fordybe sig i.
Brug
vejledningssiden om faglig formidling (
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311855
) når du
forbereder din undervisning og når du giver feedback på de andres undervisning.
Ingvar
har samtaler med de første 5 på klasselisten i Blå Stue fra kl. 14.15;
Alexander er klar i Blå Stue 14.15, Andreas banker på 14.30, Anna Toft 14.45,
Anna Digens 15.00 og Anne Sofie 15.15.
Dagsordenen
for samtalerne er
-
Opsamling på fremmøde, forberedelse og trivsel.
-
Drøftelse af det individuelle evalueringsark
-
Dit arbejde med sunde mål
|
45
|
Krop & Sundhed
-
Mandag: Om mandagen har vi læreroplæg, tænketur og
øvelse i at fremlægge sine tanker og ideer for klassen.
-
Fredag: Undervisningsøvelser i mindre grupper
(team) og individuelle samtaler.
|
I løbet af ugen:
Læs
siden om Krop & Sundhed (
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311822
) ned til
hvor der står at du ikke behøver at læse mere….
|
46
|
Krop & Sundhed
-
Mandag: læreroplæg og 2 minutters fremlæggelser af
hvordan det går med de sunde mål/sundhedsudfordringen.
-
Fredag: Undervisningsøvelser i mindre grupper
(team) og individuelle samtaler.
|
Mandag:
Forbered
dig på at fremlægge for klassen på 2 minutter, hvordan det indtil nu er gået
ned at arbejde med dine sunde målsætninger.
I
denne uge underviser 2 af teamets medlemmer, og parallelt med det har Ingvar
samtaler med de næste 5 på klasselisten i Blå Stue.
|
|
|
|
48
|
Krop & Sundhed
-
Mandag: Om mandagen har vi læreroplæg, tænketur og
øvelse i at fremlægge sine tanker og ideer for klassen.
-
Fredag: Undervisningsøvelser i mindre grupper
(team) og individuelle samtaler.
|
Mandagens timer:
Påklædning
til at gå ½ times tænketur ude i landskabet.
Fredagens timer:
Erfaringsopsamling
over sunde mål
1.
Hvad var det
sværeste, det mest udfordrende, den største barriere for dig, ved at arbejde
med sunde mål i 10 dage? Hvorfor var det det - og hvad kunne overvinde det?
2.
Hvornår i forløbet
oplevede du den største glæde og inspiration? Prøv at forklare hvorfor.
3.
Hvad er det
vigtigste du har lært af at arbejde med sunde mål – og hvad er dit bedste råd
til de næste som skal arbejde med sunde mål?
Send
en mail hvor du svarer på disse 3 spørgsmål til
naturnielzen@gmail.com
, senest fredag den 27.
november.
Ingvar
har samtaler med de næste 5 på klasselisten i Blå Stue fra kl. 14.15; Shan er
klar i Blå Stue 14.15, Sofie banker på 14.30, Teitur 14.45, Mathias 15.00 og
Andreas 15.15; Tenna og Thilde er stand-by.
Dagsordenen for samtalerne er
-
Opsamling
på fremmøde, forberedelse og trivsel.
-
Drøftelse
af det individuelle evalueringsark
-
Dit
arbejde med sunde mål
|
49
|
Krop & Sundhed
-
Mandag: Om mandagen har vi læreroplæg, tænketur og
øvelse i at fremlægge sine tanker og ideer for klassen.
-
Fredag: Undervisningsøvelser i mindre grupper
(team) og individuelle samtaler.
|
Mandagens timer:
Påklædning
til at gå ½ times tænketur ude i landskabet.
Tænk
over:
-
Hvad
er stilhed egentlig for et fænomen – og hvad er det modsatte af stilhed?
-
Hvilke
kvaliteter – eller muligheder – kunne der ligge i stilheden?
-
Hvad
er det mest udfordrende ved stilhed?
-
Findes
der stilhed i dig? Er stilhed en del af menneskets natur?
-
Hvor
i naturen kan man opleve en form for stilhed? Hvor er det mest stille sted du
kender i Danmark? I nærheden af Lærerskolen?
-
Hvornår
i løbet af et døgn oplever du stilhed?
-
Hvis
du skulle beskrive en stilhedsøvelse til lærerskolestuderende, hvordan ville
den så være? Hvordan skulle den være til efterskolelever?
I løbet af ugen:
Senest
i denne uge forbereder teamet deres fælles svendestykke: Næste uges
undervisning af resten af klassen i 40 minutter, efterfulgt af 10 minutters
ledelse af feedback og didaktisk refleksion i klassen.
Genlæs
siden om ”Faglig formidling” og brug den til forberedelsen at teamets
undervisning + til at give de andre team feedback på deres undervisning:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311855
Fredagens timer:
Ingvar
har samtaler med de næste 5 på klasselisten i Blå Stue fra kl. 14.15; Shan er
klar i Blå Stue 14.15, Vera banker på 14.30, Vibeke 14.45, Steffen 15.00 og
Teitur 15.15; Tenna og Susanna er stand-by.
Dagsordenen for samtalerne er
-
Opsamling
på fremmøde, forberedelse og trivsel.
-
Drøftelse
af det individuelle evalueringsark
-
Dit
arbejde med sunde mål
|
50
|
Balancens svendestykke
: Hvert af de
4 team underviser af resten af klassen i 40 minutter på en måde, som viser
hvad de har fået ud af at arbejde med Balancens grundlæggende spørgsmål (”Den
røde tråd”), metoder, mål og litteratur:
Mandagens program:
0815:
Krop & Sjæl (H.C. Ørsted)
0915:
Stokkendal & co. (Mindedal)
Fredagens program:
13.35:
Alexanders advokater
14.35:
Satans køkkenhave
|
Mandagens timer:
Medbring
tæppe og/eller pude – OBS: Vi mødes i HCØ kl. 08.15
Teamene
er klar til at undervise resten af resten af klassen i 40 minutter,
efterfulgt af 10 minutters ledelse af feedback og didaktisk refleksion i
klassen; I kan for eksempel vælge at gøre det ud fra siden om ”Faglig
formidling”:
http://www.naturfagsundervisning.dk/5311855
.
|
51
|
Afrunding og evaluering af forløbet
|
|
I
alt
|
14
undervisningsuger
|
|
Metoder
Udover en række almene metoder (som
undervisningsplaner, evaluering og IT) så lægger vi i Balancen vægt på:
-
Naturen
som læringsrum
: Vi arbejder med at udvikle ideer til,
hvordan man kan bruge naturen på og i nærheden af skolen som et alment (dvs.
ikke specielt naturfagligt) læringsrum, som kan supplere og kvalificere den
læring som foregår i det almindelige klasserum.
-
Faglig
læsning
; hver studerende læser en fagbog indenfor Balancens
temaer og formidler den til resten af sit team.
-
Læringsmål:
Balancens 5 målsætninger er alle læringsmål, og læreren taler med den enkelte
studerende om, hvordan det går med at nå disse mål.
-
Undervisningsdifferentiering
:
Som studerende kan man vælge en bog fra Balancens bogliste ud fra ambitionsniveau
og faglige niveau; vi har fagbøger af forskellige sværhedsgrader, fra korte og
konkrete bøger på dansk op til lange og abstrakte bøger på engelsk.
-
Variation
og bevægelse i undervisningen
: Som lærer tilstræber
jeg at lave en undervisning med varierede arbejdsformer indenfor den samme
time, og vi arbejder løbende med at afprøve, hvordan man kan bruge bevægelse i
form af gåture og havearbejde som en del af hverdagens undervisning.
Balancens
bogliste
(34
fagbøger)
”Bæredygtig ledelse – ledelse med hjertet” -
Hildebrandt & Stubberup.
”Livsfarlig ledelse” – Christian Ørsted.
”Stå fast – et opgør med tidens udviklingstvang” –
Svend Brinkmann.
”Mindfulness – en guide til at finde fred i en
hektisk verden” – Williams og Penman
”Alt om sundhed” – Bente Klarlund Pedersen
”Super simpel sundhed” – Mads Bo.
”Skolehaver i praksis” – Ulla Skovsbøl.
”Økologisk have – selvforsyning til husbehov” – Juhl
& Falgren.
”Natur” – Rasmus Ejrnæs.
”Det sidste barn i skoven” – Richard Louv.
”The Nature Principle” – Richard Louv
“Mindfulness på arbejde” – Gabriella Nagy
”Stilhedens budskab” – Eckhart Tolle.
”The end of
Absence – reclaiming what we’ve lost…” – Michael Harris.
“Vind venner, indflydelse og fremgang” – Dale
Carnegie.
”Rigtige mænd går også i sort” – Matzau &
Cadogan.
”Vær nær – sammenhæng i samfundet” – Tor
Nørretranders.
”Kost, Adfærd, Indlæringsevne” – Frede Brauner.
”Åndedrættet” – Lotte Paarup.
”Sand meditation” – Adyashanti.
”Etikken og universet” – Jakob Wolf
”Mad din mirakelmedicin” – Jean Carper
”Verden vokser” – Tor Nørretranders
”Gaia – et nyt syn på Jordens liv” – James Lovelock
”Hvad fylder vi i børnene?” Jonna Deibjerg m.fl.
”Bevidst nærvejr – en vej ud af nedtrykthed” – Mark
Williams m.fl.
”Lev livet uden bekymringer” – Dale Carnegie
”Proof of Heaven” – Eben Alexander
”Vild verden – fremtidens føde” – Tor Nørretranders
”7 mindfulnessprincipper for ledere” – Charlotte
Mandrup
”Alt om Sundhed – tanker om det gode liv” – Bente
Klarlund Pedersen
”Nuets kraft – nøgle til personlig frigørelse” –
Eckhart Tolle
”Empati – det der holder verden sammen” – Helle
Jensen m.fl.
”Nærvær og Empati i skolen” – Helle Jensen
Bøgerne står i reolen i undervisningslokalet; hvis
man ønsker at låne en af bøgerne i 14 dage for at læse i den hjemme, så skal
man sende en mail til mig (
naturnielzen@gmail.com
)
hvor bogens titel står i emnefeltet og hvor man i selve teksten skriver hvem
man er, hvor man bor og hvorfor man har valgt at læse netop denne bog; på den
måde kan jeg have et overblik over, hvem der har hvilke bøger hvor, når de ikke
er på hylden i Mindedal.
Hvis man ønsker at genlåne bogen efter de 14 dages
lånetid, så skal man først spørge i klassen, om der er nogen andre som venter
på at komme til at låne denne bog med hjem.
Forsvundne bøger erstattes af den fælles tabskonto.
Organisering
De 4 skolehaveteam:
Team 1: Cecilie, Nikolaj Boe, Alexander, Christiane,
Nikie, Anne Digens.
Team 2: Thilde,
Andreas, Mathias, Shan, Sebastian, Anne Sofie
Team 3: Sofie,
Emil, Mikkel, Tobias, Tenna, Vera.
Team 4: Anna Toft, Nikolaj Rosvig, Stokke, Teitur,
Vibeke, Mia Maja.
Fordeling af ledelses- og
observationsfunktioner i teamene:
Uge
|
Dagens teamleder
|
Dagens observatør
|
37
|
Cecilie, Thilde, Sofie, Anna Toft
|
Teamet
vælger selv dagens observatør
|
38
|
Alexander,
Mathias, Mikkel, Stokke
|
39
|
Christiane,
Shan, Tobias, Teitur
|
40
|
Nikie,
Andreas, Emil, Rosvig
|
Teamenes arbejdsopgaver:
1.
Praktisk
skolehavearbejde
a.
høste
afgrøder og frø på det anviste jordstykke
b.
rense
jorden grundigt for rødder, småplanter mv.
c.
rive
jorden pænt jævn og ren, og lave pæne kanter rundt om bedet
d.
lave
en kompostbunke et sted på jordstykket.
2.
Faglig
skrivning
: Målgruppe: Medstuderende + læreren. Deadline
fredag den 9. oktober, inden midnat. Rammer: Maksimalt 5 A4-sider, som
afleveres på
naturnielzen@gmail.com
eller i Ingvars posthylde i forhallen foran spisesalen.
a.
en
læringsrapport over teamarbejdet: Gennemgå de 5 punkter i ”Vejledning til
teamarbejde” og beskriv, hvordan I har arbejdet med dem og hvad I har lært af
dem.
b.
en
læringsrapport over skolehavearbejdet: Hvad gjorde I og hvad lærte I af det?
c.
en
tabel over høstudbyttet på jeres jordstykke: Hvor meget høstede I af hvad?
d.
en
skriftlig formidling af en af afgrøderne fra køkkenhaven: Et A4-ark med tekst
og billeder, som formidler historien (natur- og kulturhistorie) om planten.
e.
en
trin- for-trin-vejledning til en skoleklasse om hvordan man kan lave en kompost
3.
Introduktion
til biblioteket
: Informationssøgning om planterne i
køkkenhaven + om hvordan man laver en kompost.
Ingvar Haubjerg Nielsen
Log over Balancen forår
2013
Uge
|
Indhold
|
Observationer &
refleksioner
|
2
|
Gennemgang af fagbeskrivelse og af undervisningsplanen for semestret.
Forventningsafstemning.
|
En god og velfungerende time med et godt arbejdsmiljø.
Forventningsafstemning og forslag til undervisningsplanen fungerede
godt: Flest muligt får sat sig bedre ind i, drøftet og forstået planerne.
Mulighed for innovation og indflydelse. Kun få og enkle ændringsforslag til
mine forslag til undervisningsplan og forventninger – en stor hjælp for
læreren at høre og drøfte folks/klassens forventninger: giver blandt andet
ro, retning og fællesskab.
|
3
|
Balancens didaktiske model.
Tænketur som refleksive og innovativ arbejdsform.
Opsamling i klassen af arbejdsspørgsmål til tænketuren – først summe
5 minutter over dem (repetetion).
Fordeling af undervisningsøvelser.
|
Det at komme udenfor og gå en tur med en makker og nogle
arbejdsspørgsmål bevirker, at man bedre fokuserer på opgaven (væk fra
computere mv.), automatisk kommer til at tænke dybere over tingene og
befrugter det sociale samspil og venskaber i klassen.
|
4
|
Oplæg om et sundt lærerliv (tavle + netside)
Tænketur over oplægget.
Opsamling og debat over arbejdsspørgsmålene.
Sunde mål: Oplæg ud fra netside.
Tænketur over ideer til egne sunde mål.
Opsamling af tænketurens ideer.
10 minutters møde med næste uges undervisere.
|
Det er en rigtig god ide at jeg organiserer et kortere møde med den
kommende uges undervisere: Det giver ideudveksling, gensidig vejledning/feedback
på ideerne, koordination af undervisningen og vel også en større
sandsynlighed for at underviserne møder op + leverer god undervisning.
|
5
|
5 opmærksomhedspunkter til feedback på undervisning.
Undervisningsøvelser (3 stk.)
Undervisningsøvelser (2 stk.)
Opsamling af erfaringer med undervisningsøvelser: Summe over
arbejdsspørgsmål med efterfølgende klassesamtale.
|
Undervisningsøvelserne ser ud til at inspirere og gøre folk klogere,
såvel fagligt som didaktisk; de er af høj faglig og didaktisk kvalitet og
retsen af klassen giver omfattende og nuanceret og konstruktiv kritik.
|
6
|
Faglige nyheder: artikel om KLs syn på læreruddannelse.
Oplæg om teamarbejde ud fra netside.
Oplæg om skoleakvariet ud fra netside.
Teamdannelse (tælle 1-4).
Teamarbejde: Teamene arbejder selvorganiserende med at løse
opgavearkets 7 punkter, hjulpet af de 2 vejledningssider på nettet og af
Ingvar.
Rengøring-oprydning – alt på rette plads.
|
Positive tilbagemeldinger på teamtræningen.
Teamene arbejder konstruktivt og seriøst.
Teamene vælger at starte arbejdet forskellige steder.
|
7
|
Oplæg: Motivation af arbejdet med naturen ind i klassen og med
samarbejdstræning.
Teamarbejde med mulighed for vejledning.
Individuel vejledning om afleveringsopgave om Sunde Mål.
Teamene fremlægger resultaterne af deres arbejde (hvert team har 20
minutter).
|
Teamarbejdet er seriøst, selvstændigt og målrettet (godt hjulpet af de
7 konkrete arbejdsopgaver?).
Teamene prioriterer og strukturerer arbejdet med de 7 punkter ret
forskelligt.
Aktiv og dejlig time med velforberedte fremlæggelser og med de hidtil
bedste fremlæggelser og ikke mindst de hidtil smukkeste akvarier.
20 minutter til teamfremlæggelser ser ud til at være en god
tidsramme.
200 minutters teamarbejdstid (i undervisningstiden) gør at teamene
kan løse de fleste af opgaverne.
|
|
|
|
9
|
Teamene bruges som arbejdsgrupper: Debriefing af vinterferien + diskutere
arbejdsspørgsmål om hvornår en lærer er syg nok til at kunne/burde blive
hjemme + tage en runde om den kommende praktik.
Oplæg til 3-ugers praktikken: Repetere stress/flow-diagrammet +
gennemgå modellen ”Mindfulness for lærere”.
Ingvar syg af influenza i tirsdagens timer.
|
En syg med god time…, med fokus på at arbejde med praktikforberedende
opgaver i teamene - det er hårdt at gå på arbejde med influenza!
Meget fin debat om hvornår en lærer er syg nok til at blive hjemme.
Praktikforberedelsen blev kortfattet og halv, fordi jeg blev ramt af
influenza; måtte gå direkte hjem og i seng og aflyse undervisningen næste
dag.
|
Undervisningsplan
Balancen efterår 2012 – revideret 15. november
Oversigt
over indholdet i forløbet
Uge
|
Emne
|
Bemærkninger
|
35
|
Intro
til fællesfagene
|
|
36
|
Intro
til Balancen
|
Drøftelse
af undervisningsplanen mv.
|
37
|
Klassen
& Naturen
|
Vi
arbejder med emnet i Balancens 3 andre undervisningsrum: Skolehaven, naturstedet
og akvarierummet. Temaet indledes med en række læreroplæg og derefter
organiserer vi arbejdet som teamarbejde med 3 team, der bortset fra timernes
start og slutning – og det lærerstyrede arbejde i skolehaven – selvstændigt
træner planlægning, arbejdsfordeling og tidsstyring.
|
38
|
39
40
|
41
|
Sundhed
for lærere – og for dem de skal undervise
|
Vi
arbejder med den enkelte lærers sundhed – og med, hvordan man som lærer kan
gøre almindelige timer i almindelige fag sundere for eleverne.
Timerne
organiseres som en blanding af læreroplæg, indlæg fra studerende,
klassedebatter og praktiske øvelser.
Hver
studerende læser og arbejder selvstændigt med bogen ”Mindfulness ”, af
Williams og Penman, Akademisk Forlag 2012 ( koster omkring 300kr ) i de
sidste 8 uger af semestret.
Hver
studerende arbejder selvstændigt med at formulere og realisere personlige
målsætninger for sundhed.
Teamet
passer og observerer deres akvarium.
|
43
|
44
|
45
|
47
|
Teamarbejde
|
Klassen
fordeler sig på nye team, denne gang efter interesse i, hvilket af Balancens
emner (jeg kommer med 5 konkrete forslag) de helst vil fordybe sig i og
undervise resten af klassen i.
Teamene
starter med kort at repeterer hvad godt teamarbejde er, hvorefter de lægger
planer for de tid de har til at fordybelse og forberedelse af klasseundervisning.
Hvert
team har 3 x minimum 60 minutter i undervisningstiden (+ hvad de beslutter at
bruge af forberedelsestid på emnet) til at sætte sig dybere ind i deres emne
og forberede deres undervisning af resten af klassen i det.
I de
3 lektioner, hvor vi har teamarbejde, mødes vi fælles i den første halve
times tid.
Mandag
den 26. november får vi besøg af Jannik Olsen, som er projektleder på Grønt
Flag Grøn Skole.
Fredag
den 23. november får vi efter planen besøg af en 6. klasse fra Vester
Skerninge friskole i akvarierummet, i tidsrummet mellem 11.30 og 12.15.
|
48
|
49
|
Klasseundervisning
|
Teamene
underviser klassen i nogle af Balancens emner; vi har i alt 3 lektioner til
rådighed og mit forslag er at vi fordeler dem på emnerne mindfulness, mad og
motion.
|
50
|
50
51
|
Afrunding
og evaluering af forløbet
|
Vi samler
op på arbejdet med ”Sunde mål”: Den skriftlige afleveringsopgave om sunde mål
afleveres i timerne tirsdag/torsdag i uge 50 og vi udveksler erfaringer og
inspiration på grundlag af de skriftlige opgaver.
Vi
tjekker akvarierne grundigt og samler op på, hvordan det er gået med at passe
dem, observere dem og formidle dem.
Teamene
renser, ordner og smukkeserer akvarierne, så de er klar til juleferien og til
at blive overdraget til næste hold i Balancen, som så arbejder videre på dem
og på formidlingen af dem, frem til sommerferien.
|
Oversigt over de
metoder, som vi bruger i forløbet
Metoderne kan både ses som en træning af de studerendes almene
lærerfærdigheder og som de redskaber,
der giver resten af undervisningsplanen energi og fremdrift (jævnfør modellen
for en undervisningsplan). På listen over metoder herunder er nøgleordet for
hver metode skrevet i kursiv:
Vi bruger en undervisningsplan
til at organisere hele forløbet og få det til at virke som en helhed, og dagsordener til at skabe overblik og
refleksion over de enkelte lektioner i forløbet.
Vi bruger IT, især i form af webstedet
www.naturfagsundervisning.dk
,
hvor meget af læsestoffet til faget ligger i form af netsider med
undervisningsplaner, vejledninger, øvelser mv., og i form af webstedet Fronter,
hvor læreren hver uge lægger et oplæg til næste uges timer ind, og hvor de
studerende har mulighed for at lægge opgaver og materialer til resten af
klassen ind.
Vi varierer den teoretiske, abstrakte del af
undervisningen med konkrete, praktiske
opgaver og øvelser (denne metode kaldes også for ”hands on”)
indenfor de forskellige emner i Balancen. Opgaverne og øvelserne organiseres
som alene-, par- eller teamopgaver og skal blandt andet give de studerende
mulighed for at bruge kroppen mere i undervisningstiden, for at komme mere
udendørs og for at træne samarbejde og formidling.
Læreren holder inspirationsoplæg
for klassen om de emner som vi arbejder med. Det er oplæg og ikke
forelæsninger, fordi de studerende er velkomne til at stille spørgsmål og til
at gå i dialog om emnet. Det er en meget vigtig og central metode, at den daglige undervisning bliver til i dialog
imellem elever og lærer.
Læreren bruger fortrinsvis modeller
på tavlen til at formidle de komplekse, abstrakte faglige og fagdidaktiske
teorier, sammenhænge og vejledninger til de studerende på en så klar,
overskuelig og forståelig måde som muligt.
Lærerens mundtlige oplæg og tavlemodeller (analog undervisning) bruges
således bevidst til at supplere de digitale
undervisningsmaterialer, som ligger på
www.naturfagsundervisning.dk
, med den hensigt at få
flest muligt til at forstå mest muligt af vejledningerne og emnerne.
Læreren bruger notesbog til at skrive planer, observationer, notater og
refleksioner fra timerne ned i. Notesbogen er et professionelt rebskab, som
øger kvaliteten i forberedelsen af timerne, refleksionen over timerne,
evalueringen af timerne og af udtalelser om de studerende. Desuden er den et
godt og nødvendigt supplement til brugen af computer, fordi notesbogen er mere
driftsikker, håndterbar og bedre kan bruges udendørs. Hver studerende køber sig
en notesbog efter egen smag (jeg vil anbefale A5 eller A4-størrelse) og bruger
den i arbejdet med Balancen.
Den enkelte studerende har mulighed for at øve formidling i praksis overfor andre i klassen
i løbet af semestret, såvel overfor enkelte andre som overfor hele klassen.
Vi bruger den
naturvidenskabelige forskningsmetode som en bredt anvendelig metode, såvel
i læreruddannelsen som i lærerarbejdet. I Balancen bruger vi forskning som
metode både i arbejdet med natur og i arbejdet med sundhed.
Vi bruger undervisningsdifferentiering
på den måde at den enkelte studerende har mulighed for at vælge opgaver,
øvelser og team ud fra interesse, faglige forudsætninger og ambitioner –
således at den enkelte kan få tilfredsstillende muligheder og udfordringer, og
samtidig være en del af klassens og forløbets helhed og fællesskab.
Endelig skal man som studerende træne i
selvstændigt og kritisk at sætte sig ind i, hvad der sker indenfor fagområdet (faglig læsning), såvel i form af
fagbøger som i form af sider på internettet. I Balancen gør vi det ved at den
enkelte studerende i løbet af forløbet ugentligt orienterer sig i de
videnskabelige nyheder indenfor fagområdet og læser en videnskabeligt baseret
fagbog indenfor fagområdet.
De videnskabelige nyheder følger man med i ved at
abonnere på nyhedsbrevet fra webstedet
www.videnskab.dk
og den videnskabeligt baserede fagbog der skal læses er ”Mindfulness –
En guide til at finde fred i en hektisk verden”, skrevet af Mark Williams og
Danny Penman og udgivet på Akademisk forlag i 2012.
I løbet af forløbet vil der jævnligt blive
mulighed for at drøfte indholdet i den faglige læsning nærmere med resten af
klassen og med faglæreren.
Revideret
undervisningsplan for Balancen i forårssemestret
Oversigt over forløbet
Uge 9: Vi
arbejder med emnet ”Sund lærer” og bruger det til at forberede praktikken.
Uge 10: Vi
arbejder med emnet ”Klassen & naturen – Skolehaven” og med Naturstedet
Uge 15: Vi
danner 4-5 team, der fordyber sig i Balancens 4 emner, mens vi som klasse
begynder at lægge en stor del af den fælles undervisning ud i Skolehaven og ud
til Naturstedet
Uge 16: Teamarbejde
+ klasseundervisning i Skolehaven og på Naturstedet
Uge 17: Teamarbejde
+ klasseundervisning i Skolehaven og på Naturstedet
Uge 18: Teamarbejde
+ klasseundervisning i Skolehaven og på Naturstedet
Uge 21:
Teamene underviser resten af klassen
Uge 22:
Teamene underviser resten af klassen
Uge 24:
Afrunding og evaluering af arbejdet
De første
uger i forløbet introducerer jeg de 4 emner i forløbet (”Klassen & naturen
– skoleakvariet og Naturstedet”, ”Sunde Timer”, ”Sund Lærer” og ”Klassen &
Naturen – Skolehaven”), som også er overskrift for de 4-5 team, der arbejder videre
med de 4 emner efter at hele klassen har fået introduceret og prøvet at arbejde
med emnerne.
Ingen team må
have mindre end 4 medlemmer eller mere end 7 medlemmer; erfaringsmæssigt bliver
teamarbejdet alt andet lige oftest utilfredsstillende, hvis der er for få eller
for mange teammedlemmer.
Hvert team
råder over en hel lektion til sidst i forløbet, hvor opgaven er at undervise
klassen i deres emne.
Det faglige
udbytte af hele forløbet skulle så gerne blive, at alle i klassen kan arbejde
med de 4 emner på ”brugerniveau” ude i skolerne – og med et af emnerne på
”superbrugerniveau”, idet de har fordybet sig i dette emne i teamarbejdet +
undervist (klassen) i det.
Efter at have
haft Balancen skulle man således gerne være blevet inspireret til og klædt på
til at kunne inddrage naturen og sundheden i den almindelige undervisning i de
almindelige fag ude i skolerne – og have fået så meget øvelse i samarbejde,
stresshåndtering (især mindfulness), formidling og almen brug af
naturvidenskabelig viden, at man bliver en alment mere kompetent
lærerstuderende og lærer.
Oversigt over de metoder, som vi bruger i
forløbet
Vi bruger en undervisningsplan
til at organisere hele forløbet og få det til at virke som en helhed, og dagsordener til at skabe overblik og refleksion
over de enkelte lektioner.
Vi bruger IT i form af webstedet
www.naturfagsundervisning.dk
,
hvor det meste af læsestoffet til faget ligger i form af netsider med
undervisningsplaner, vejledninger, øvelser mv., og i form af webstedet Fronter,
hvor der er fast oplæg til ugens timer fra læreren og mulighed for at lægge
opgaver og materialer som resten af klassen kan eller skal arbejde med ind.
Vi varierer den teoretiske, abstrakte del af
undervisningen med konkrete, praktiske
opgaver (denne metode kaldes også for ”hands on”) indenfor de
forskellige emner i Balancen. Opgaverne skal blandt andet give de studerende
mulighed for at bruge kroppen mere i undervisningstiden og for at komme mere
udendørs.
Læreren holder inspirationsoplæg
om det
at arbejde med natur og
med sundhed som en del af den almindelige undervisning ude i skolerne.
Læreren bruger fortrinsvis tavletegninger
til at formidle de komplekse, abstrakte faglige og fagdidaktiske modeller,
teorier og sammenhænge til de studerende på en så klar, overskuelig og
forståelig måde som muligt.
Lærerens mundtlige oplæg og tavletegninger bruges således bevidst til at
supplere de digitale undervisningsmaterialer, som ligger på
www.naturfagsundervisning.dk
, med den hensigt at få
flest muligt til at forstå mest muligt af vejledningerne og emnerne.
De studerende opfordres til at træne i at bruge notesbøger til at skrive observationer
og refleksioner fra timerne ned i – både timerne på lærerskolen og ikke mindst
timerne i praktikken. Notesbøgerne kan dels øge læringen og
professionaliseringen hos den enkelte studerende, og dels fungere som
supplement til brugen af computere, for eksempel i kraft af større
anvendelsesmuligheder udendørs.
Den enkelte studerende får teoretisk vejledning i
at lave god formidling af Balancens emner, og mulighed for at øve formidling i
praksis overfor resten af klassen i forbindelse med grupper eller teams
fremlæggelser for eller undervisning af klassen.
Endelig bruger vi undervisningsdifferentiering på den måde at den enkelte studerende
har mulighed for at vælge team og opgaver ud fra interesse, faglige
forudsætninger og ambitioner – således at den enkelte kan få tilfredsstillende
muligheder og udfordringer, og samtidig være en del af klassens og forløbets
helhed og fællesskab.
Ingvar
Haubjerg Nielsen
|
|
|
|
|
|