Undervisningsplaner for Balancen

A-klassen forår 2015:Faglige formidlinger

 

Dato for din faglige formidling

Fagbog som du har valgt et kapitel fra

Overskrift eller nummeret på kapitlet

Anders

30.

 

 

Theis

26.

 

 

Marie

2/2

 

 

Rasmus

2/2

 

 

Sebastian

6/2

 

 

Louise

30.

 

 

Mie

30.

 

 

Asbjørn

30.

 

 

Henriette

26

 

 

Nickolaj

2/2

 

 

Freja

26.

 

 

Johanne

6/2

 

 

Mathias

2/2

 

 

Asger

26.

 

 

Sille

6/2

 

 

Zascha

2/2

 

 

Sidsel

26.

 

 

Katrine

30.

 

 

Amalie

2/2

 

 

Nikolai

26.

 

 

Magnus

30.

 

 

 

 

 

 

21 i alt

21/24 tider

 

 

 

 

Undervisningsplan Balancen efterår 2014

-          opdateret 12.december

Det at være lærer er i sandhed at være den lærende (Søren Kierkegaard)

Forord

Det grundlæggende spørgsmål, som fællesfaget Balancen drejer sig om, er: Hvordan kan man leve et optimalt og bæredygtigt liv i balance med sig selv, med andre mennesker og med naturen?

Formål for forløbet

Formålet med Balancen er at sætte temaerne Mennesket & Naturen og Krop & Sundhed på dagsordenen i læreruddannelsen på Den frie Lærerskole - på en sådan måde, at alle lærerstuderende får en øget bevidsthed om betydningen af disse grundlæggende livsområder, samt inspiration til at bruge dem aktivt og på nye måder såvel i deres studie som i deres fremtidige professionelle virke.

 

Derudover er formålet med Balancen at er sætte fokus på et sundt og bæredygtigt lærerliv i balance, hvilket i Balancens sammenhæng vil sige et liv i en form for dynamisk balance med sig, med andre mennesker og med naturen, både her og nu som lærerstuderende på Lærerskolen og som lærer ude i de frie skoler.

Endelig er formålet med Balancen bidrage til en alsidig personlig og professionel udvikling i retning af at blive en god lærer, der har den faglige og menneskelige styrke til - i åben, kritisk og ligeværdig dialog med dem man underviser - at kunne planlægge, gennemføre og evaluere en undervisning af høj kvalitet og med fokus på det oplivende, på det livsoplysende og på ved fælles kraft og personligt engagement at skabe det bedst mulige.

                                                                                                                                                       

Målsætning for forløbet

Målet for forløbet er at den enkelte studerende bliver mærkbart bedre til at

-          planlægge og prioritere lærerarbejde, i vores sammenhæng specielt teamarbejde og undervisning med fokus på natur og sundhed

 

-          bruge eftertanke og evaluering som et redskab til at kunne udvikle undervisning af høj kvalitet på en måde som er sund og bæredygtig for en selv som lærer

 

-          bruge kroppen og naturen mere bevidst og sundhedsfremmende i sit lærerarbejde

 

-          bruge bevidstheden til at skabe overblik, retning og værdier i sit arbejde med undervisning, læring og ledelse

 Indhold

 

Uge

Indhold

Forberedelse og information

36

Introduktion til Balancen.

 

Velkomst og præsentation: Dit navn, eventuelle kaldenavn og umiddelbare svar på eller refleksioner over Balancens grundlæggende spørgsmål.

 

Oplæg om ”Balancemodellen”.

 

 

Balancens timer foregår mandag og tirsdag i ”Mindedal” og om fredagen i ”Havestuen”, som ligger i den nordlige ende af Æble-Bakkegården.

 

Læs om Balancemodellen på denne netside: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311827 .

 

Læs om Balancemeditationen: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311829

 

Læs den øverste undervisningsplan (den for efteråret 2014) på siden ”Balancen uv-plan” på www.naturfagsundervisning.dk

 

Hav IT eller papir & skriveredskaber med til at notere ”Balancemodellen” ned med. Køb gerne en notesbog.

 

Påklædning til at kunne gå en ½ times tænketur ”Jorden rundt” eller ”Åmosen tur-retur”.

 

C-klassen: Vi begynder fælles sammen med de andre fællesfag i foredragssalen kl. 8.15 – 9 mandag.

37

Introduktion til Balancen.

 

Kort gennemgang af undervisningsplanen.

 

Faglig læsning: Gennemgang af litteraturlisten og valg af den fagbog som du vil læse i Balancen i dette semester.

 

Havevandring i Lærerskolens natur- og køkkenhaver.

 

Eventuelt oplæg om Grundtvigs Natursyn.

Påklædning til at kunne gå en ½ times tænketur mandag/tirsdag og en havevandring på en lille times tid om fredagen.

 

Læs siden ”Teamarbejde” på www.naturfagsundervisning.dk

 

Der er biblioteksintro for C-klassen mandag den 8. september kl. 8.15 – 9.

 

Læs siden ”Skolen ud i haven” på www.naturfagsundervisning.dk

 

38

Første tema: Mennesket & naturen

 

Oplæg om teamarbejde.

 

Teamarbejde i natur- og køkkenhaver; brug vejledningssiden ”Teamarbejde” til at organisere og planlægge teamarbejdet.

Påklædning til at kunne arbejde med jord, vand og planter i haverne.

Læs siden ”Klassens akvarium” på www.naturfagsundervisning.dk

Ingvar er på ekskursion om fredagen – teamene har således al tiden til deres rådighed denne dag.

39

Teamarbejde i natur- og køkkenhaver.

 

Indretning af teamets akvarium: Vælg et af de 8 akvarier i Mindedal og indret det som et smukt og spændende naturakvarium (jfr. vejledningssiden om skoleakvariet): Planter fås fra de to største akvarier (I kan også vælge at bruge nogle af jeres penge til at købe akvarieplanter) og fiskene hentes i havebassinet på Mindedals terrasse (Vi køber IKKE nye fisk her i efteråret).

 

Havevandring i Lærerskolens natur- og køkkenhaver i de sidste 45 minutter af fredagens timer: Hvert team har 10 minutter til at vise resultatet af deres arbejde med haven frem for resten af klassen fredag den 26. september (bortset fra Tjek-ind er resten af fredagens timer afsat til teamarbejde).

Læs om Grundtvigs natursyn på siden ”Natursyn” på www.naturfagsundervisning.dk  - tænk over, hvordan man kunne argumentere for at arbejde mere med natur-og køkkenhaver i de frie skoler ud fra Grundtvigs natursyn.

 

Påklædning til at kunne arbejde med jord, vand og planter i haverne.

 

Ingvar holder 10-15 minutters evalueringssamtale (et 360 graders eftersyn ud fra Balancemodellen) med hvert team mandag/tirsdag.

 

40

Individuelle øvelser i lærerrollen

Læs siden ”Faglig formidling” på www.naturfagsundervisning.dk

 

Dette er en individuel øvelse i at formidle et fagligt emne til klassen + i at lede den efterfølgende feedback og eventuelle spørgsmål.

 

Vælg et emne fra den fagbog som du har valgt at læse i Balancen.

 

Rammen er 5 minutters faglig formidling + 5 minutters spørgsmål og debat. Til sidst tager man imod 2 minutters feedback fra resten af klassen.

 

Feedbacken SKAL være støttende og opmuntrende.

 

Ingvar er på kursus – Lars Hansen er vikar.

 

41

Individuelle øvelser i lærerrollen

Samme som ugen før.

 

Efterårsferie

 

43

Andet tema: Krop & Sundhed

 

Midtvejsevaluering

Læs siden ”Sundhed & Balance” på www.naturfagsundervisning.dk til mandag/tirsdag.

 

Repeter Balancemeditationen: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311829 så du kan begynde at bruge den i denne uge.

 

Påklædning til at kunne gå en ½ times tænketur ”Jorden rundt” eller ”Skovbækken tur-retur”.

 

Aflever det personlige evalueringsark (du finder det i arkivet eller her: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311858 ) i mit dueslag eller i min mailboks senest mandag den 27. oktober.

44

Krop og Sundhed

-          oplæg om at arbejde målrettet med sundhed

-          afprøvning af opmærksomhedsture og eventuelt andre bud på sunde aktiviteter i undervisningen

-          individuelt arbejde med sunde mål

Læs siden ”Videnskab om sundhed” og brug den til at finde videnskabelige kilder om de sunde mål, som du har valgt at sætte dig i den kommende måned. Siden ligger her: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311849

 

Aflever det personlige evalueringsark (du finder det i arkivet eller her: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311858 ) i mit dueslag eller i min mailboks senest mandag den 27. oktober.

 

Påklædning til at kunne gå en ½ times opmærksomhedstur (OP-tur) alene i naturen mandag/tirsdag

45

Krop og Sundhed

-          oplæg om at arbejde målrettet med sundhed

-          afprøvning af opmærksomhedsture og eventuelt  andre bud på sunde aktiviteter i undervisningen

-          individuelt arbejde med sunde mål

Påklædning til at kunne gå en ½ times opmærksomhedstur (OP-tur) alene i naturen fredag.

46

Krop og Sundhed

-          oplæg om at arbejde målrettet med sundhed

-          afprøvning af opmærksomhedsture, meditation og eventuelt andre bud på sunde aktiviteter i undervisningen

-          individuelt arbejde med sunde mål

Repeter siden om Balancemeditationen – og HUSK at træne den (for eksempel i den individuelle arbejdstid i timerne) som beskrevet. Den ligger her: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311829

 

Påklædning til at kunne gå en ½ times opmærksomhedstur (OP-tur) alene i naturen i en af ugens timer.

 

Gør din faglige læsning færdig (se listen over ideer til fagbøger i Balancen nedenfor) til timerne i uge 48 og tænk over, hvordan du kunne bruge det du har læst i det sidste teamarbejde.

 

 

Aflever sundhedsrapporten i mit dueslag eller i min mailboks naturnielzen@gmail.com senest mandag den 24. november.

 

Revyuge

 

48

Tredje tema: Fordybelse & formidling

 

Oplæg til det tredje tema, det andet teamarbejde og til de individuelle samtaler.

 

Teamdannelse: Vi skal have fordelt klassen på 4 fordybelse & formidlingsteam efter hovedinteresse indenfor Balancens emneområder – det kunne som udgangspunkt og for eksempel være: Team Læring i Naturen, Team Livskundskab, Team Sundhed og Team X.

 

De 4 team begynder arbejdet ved at holde det første teammøde efter punkt 1 i vejledningen.

Aflever sundhedsrapporten i mit dueslag eller i min mailboks naturnielzen@gmail.com senest mandag den 24. november.

 

Repeter siden ”Teamarbejde” på www.naturfagsundervisning.dk

 

Tænk over hvilket område af Balancen du kunne tænke dig at fordybe dig i her i det sidste forløb.

 

Gør din faglige læsning færdig (se listen over ideer til fagbøger i Balancen nedenfor) til timerne i denne uge og tænk over, om og hvordan du vil bruge det du har læst i det sidste teamarbejde.

 

10 minutters individuelle evalueringssamtaler med Ingvar om fredagen.

49

Teamarbejde og individuelle samtaler.

 

Kvalitetstegn eller succeskriterier for den faglige formidling er at undervisningen er

 

1)       baseret på 1-3 af fagbøgerne på listen (eller tilsvarende fagbøger)

2)       planlagt med formål, dagsorden og variation

3)       målrettet mod målgruppen (resten af klassen) og mod at give dem en inspirerende og oplivende sidste uges undervisning i Balancens emneområde.

 

Brug i øvrigt siden ”Faglig formidling” til at forberede undervisning af høj kvalitet.

Repeter siden ”Faglig formidling” på www.naturfagsundervisning.dk

 

10 minutters individuelle evalueringssamtaler med Ingvar.

50

Balancens svendestykke: Hvert af de 4 team laver den bedst mulige undervisning (se kvalitetstegn eller succeskriterier) af resten af klassen i 40 minutter, og leder derefter 10 minutters spørgsmål og feedback.

Hvert team skriver på Fronter, hvordan klassen skal forberede sig til deres 40 minutters undervisning.

 

Feedbacken skal være støttende og opmuntrende OG konstruktivt kritisk.

51

Afrunding og evaluering af forløbet:

 

Sidste teamundervisning – Team Livskundskab i B-klassen og Penille og Nikolaj i C-klassen.

 

Individuelle evalueringssamtaler og evaluering af Undervisningsplanen for Balancen i de 4 team.

 

NB: Aflever alle Balancens bøger på boghylden i Mindedal.

 

 

Læs undervisningsplanen igennem igen: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311840

 

Læs Balancemodellen igennem igen: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311827

 

Hvert team fremlægger deres forslag til en revideret undervisningsplan for Balancen efterår 2015 (hent den og læg jeres færdige version i Arkiv), og lægger op til en didaktisk refleksion og debat over forslaget. Hvert team har 15 minutters i alt til fremlægning og didaktisk debat onsdag den 17. december.

 

10 minutters individuelle evalueringssamtaler med Ingvar.

 

Metoder

Udover en række almene metoder (som undervisningsplaner, evaluering og IT) så lægger vi i Balancen vægt på:

-       en naturbaseret undervisning, hvor vi arbejder med at bruge naturen og biologiske indsigter

-       en dialogisk undervisningsform, hvor samtalen imellem læreren og de studerende om det fælles tredje (det faglige stof) er i centrum

-       individuel feedback, råd og vejledning

-       faglig læsning

-       brugen af læringsmål i undervisningen

-       at bruge bevægelse i form af gåture i naturen i den almindelige, daglige undervisningstid

-       at undersøge om og hvordan meditation kan bruges i den almene dannelse og undervisning

Lærerens forventninger til dig som studerende

-       at du sætter dig grundigt ind i undervisningsplanen og aktivt arbejder med på at opfylde dens formål og nå målene

-       at du komme stabilt til timerne og ellers melder afbud på Fronter om morgenen

-       at du forbereder dig til timerne som beskrevet i Undervisningsplanen og i eventuelle oplæg til timerne på Fronter

-       at du deltager opmærksomt, aktivt og konstruktivt i timerne og laver øvelser og opgaver som aftalt

-       at du siger til hvis du ikke trives, har problemer med det faglige stof ol.

-       at du bruger et par timers forberedelse om ugen til at arbejde med Balancens øvelser og tekster.

Litteratur

Tekster som alle læser:

www.naturfagsundervisning.dk         Den hjemmeside som jeg laver til min undervisning.

Liste over Balancens fagbøger med teorier om et liv i balance:

Positiv Psykologi – Hans Henrik Knoop

Empati- det der holder verden sammen – Helle Jensen m.fl.

Super Simpel Sundhed – Mads Bo

Alt om Sundhed – Bente Klarlund Pedersen

Lev livet uden bekymringer – Dale Carnegie

Vind venner, indflydelse og fremgang – Dale Carnegie

Rigtige mænd går også i sort – Matzau og Cadogan

Frihedens disciplin: Mindfulness for moderne mennesker – Charlotte Mandrup

Nærvær og empati i skolen – Helle Jensen

Vær Nær – Tor Nørretranders

Få et selvhelbredende liv på 12 uger – Sanna Ehdin

Mindfulness – Williams og Penman

Nuets kraft – Eckhart Tolle

En ny jord – Eckhart Tolle

Bevidst nærvær: En vej ud af nedtrykthed – Mark Williams m.fl.

Livets videnskab – Deepak Chopra

Etikken og universet – Jakob Wolf

Gaia – J. E. Lovelock

The End of Absence: Reclaiming What We’ve lost (…) – Michael Harris

Last Child in the Woods – Richard Louv

The nature principle – Richard Louv.

Du skal vælge én af bøgerne som du har lyst til at fordybe dig i som din faglige læsning; jeg har prøvet at liste bøgerne efter stigende sværhedsgrad, så det skulle være muligt at vælge en bog på et passende niveau – men du kan også vælge af ren og skær interesse!

Alle bøgerne står i Balancens håndbogssamling. Det er muligt at låne en håndbog fra samlingen. Reglerne for udlån er:

-       tjek i notesbogen om bogen er reserveret og noter du har lånt denne bog

-       aflever bogen næste gang du har timer i Balancen

-       hvis du ønsker at reservere en bog, så skriv hvilken uge du vil reservere bogen

-       hvis en bog forsvinder og ikke kommer tilbage ved efterlysninger, så dækker depositumkontoen købet af en ny bog.

Ingvar Haubjerg Nielsen

Undervisningsplan Balancen forår 2014

-          Revideret 26. maj

Formål for forløbet

Formålet med Balancen er at sætte natur, sundhed og naturvidenskabelig indsigt indenfor disse områder på dagsordenen i læreruddannelsen på Den frie Lærerskole - på en sådan måde, at alle lærerstuderende får en øget bevidsthed om betydningen af disse grundlæggende livsområder, samt inspiration til at bruge dem aktivt og på nye måder såvel i deres studie som i deres fremtidige professionelle virke.

 

Derudover er formålet med Balancen at er sætte fokus på et sundt og bæredygtigt professionelt liv i balance, hvilket i Balancens sammenhæng vil sige et liv i en form for dynamisk balance med sig, med andre mennesker og med naturen, både her og nu som lærerstuderende på Lærerskolen og som lærer ude i de frie skoler.

Endelig er formålet med Balancen bidrage til en alsidig personlig og professionel udvikling i retning af at blive en god lærer, der har den faglige og menneskelige styrke til - i åben, kritisk og ligeværdig dialog med dem man underviser - at kunne planlægge, gennemføre og evaluere en undervisning af høj kvalitet og med fokus på det oplivende, på det livsoplysende og på ved fælles kraft og personligt engagement at skabe det bedst mulige.

                                                                                                                 

Målsætning for forløbet

Målet for forløbet er at den enkelte studerende

-          aktivt tilegner sig indsigt, viden og færdigheder om natur og om sundhed på et alment anvendeligt, professionsrettet niveau svarende til en videregående uddannelse

 

-          målrettet træner i at udvikle sin faglige formidling, didaktiske refleksion og professionsidentitet i en sådan grad, at man bedst muligt kan fungere som en kompetent lærerstuderende og pålidelig samarbejdspartner her på Lærerskolen

 

-          får nogle konkrete og reflekterede erfaringer med, hvordan man som lærer kan lave en varieret, bredt stimulerende og livsoplysende undervisning med en klasse (i Balancens sammenhæng med fokus på natur og på sundhed).

 

 Indhold

 

Uge

Indhold

Bemærkninger

3

Introduktion til Balancen.

 

Præsentation af ”Balancemodellen”.

 

Gennemgang af undervisningsplanen.

 

Præsentation af forløbets 3 grundbøger og drøftelse af, hvordan vi bedst muligt arbejder med dem i forløbet.

 

 

Læs undervisningsplanen grundigt igennem.

 

Hav IT eller papir & skriveredskaber med til at notere ”Balancemodellen” ned med.

 

Påklædning til at kunne gå en ½ times tænketur ”Jorden rundt” eller ”Skovbækken tur-retur”.

4

Naturen netop nu – Januar: Fokus på gåture i naturen.

 

Introduktion til temaet Krop & Sundhed.

 

Fordeling af klassen på datoerne for øvelserne i lærerrollen.

 

Drøftelse af det første kapitel i grundbogen i Mindfulness.

Påklædning til at kunne gå rundt udenfor i Naturen i det meste af tiden i den ene lektion i denne uge (den hvor vejret er bedst).

 

Læs kapitel 1 fra ”Mindfulness – guide til at finde fred i en hektisk verden” (du får en kopi af kapitlet af mig) og prøv om du kan lave øvelsen ”Et minuts meditation” dagligt frem til vinterferien.

5

Oplæg om akvariet som klasseprojekt i skolen.

 

Gruppearbejde: Indretning af et smukt og spændende akvarium. Plan for pasningen af akvariet frem til sommerferien – for eksempel i form af en form for ”dukseordning”. Brug læreren som vejleder.

 

Oplæg om faglig formidling.

 

Individuelt arbejde eller gruppearbejde: Forbered dig på 10 minutters faglig formidling af et selvvalgt emne indenfor Balancens emneområde, på ledelsen af de efterfølgende 5 minutters spørgsmål og debat og på de sidste 5 minutters feedback. Brug læreren som vejleder.

 

6

Øvelser i lærerrollen : Faglig formidling, ledelse af spørgsmål og debat og det at tage imod feedback fra en klasse.

 

Der er plads til 4 øvelser/studerende i denne uge:

 

10 minutters faglig formidling, 5 minutters ledelse af spørgsmål og debat og til sidst tage imod og styre 5 minutters feedback og didaktiske refleksioner fra klassen:

 

I alt 20 minutters øvelse i lærerrollen og i klasserumsledelse.

 

Akvariet som klasseprojekt i skolen – teamarbejde.

 

Første skriftlige opgave :

 

Læs kapitel 2 og 3 i Mindfulnessbogen og send mig en mail (med et tekstindhold af størrelsesordenen et A4-ark), hvori du reflekterer over teksten i forhold til dine livserfaringer (din fortid) og i forhold til de overvejelser du gør dig om det at være lærerstuderende (din nutid) og det at skulle være lærer (din fremtid).

 

Deadline for opgavens aflevering: Fredag den 28. februar.

7

Øvelser i lærerrollen: Der er plads til 4 øvelser/studerende i denne uge.

 

Akvariet som klasseprojekt i skolen – teamarbejde.

 

Individuelt arbejde: Vejledning i skriftlige afleveringsopgave.

 

 

 

 

Vinterferie

9

De næste 4 ugers undervisning i Balancen – overblik og beslutninger.

 

Øvelser i lærerrollen: Der er plads til 8 øvelser/studerende i denne uge.

 

Praktikforberedelse : Mindfulnessøvelser

Lav mindfulnessøvelsen ”Fokus på krop og åndedræt” en gang om dagen 6 af ugens dage.

 

Læs kapitel 5 og 6 i mindfulnessbogen.

10

Sundhed og Balance – om at arbejde målrettet med mindfulness, motion og mad i hverdagen

 

Oplæg og individuelt arbejde (med vejledning) med faglig skrivning og læsning.

 

Forberedelse af 4. klasses besøg: Oplæg og teamarbejde.

Læs kapitel 7 i mindfulnessbogen.

 

Lav mindfulnessøvelsen ”Tre minutters pusterum” to gange om dagen 6 af ugens dage.

 

11

Praktikforberedelse torsdag over middag: Fælles med hele årgangen.

 

Besøg af 4. klasse fra Ollerup Friskole i timerne fredag den 14. marts.

 

 

Anden skriftlige opgave : Aflever evalueringsarket (1 A4 –side) i min posthylde/ på naturnielzen@gmail.com senest mandag den 17. marts.

 

Denne opgave danner grundlag for de individuelle evalueringssamtaler.

 

Læs kapitel 8 i mindfulnessbogen.

12

Forberedelse af forløbet efter Påske (Klassen ud i Naturen): De 4 naturarealer - som vi skal arbejde i efter Påske - hakkes, kultiveres og rives, så de er bedst muligt forberedte til vi begynder at arbejde med jorden i uge 17.

 

Individuelle evalueringssamtaler på baggrund af evalueringsark (8 samtaler).

 

Øvelser i lærerrollen : Kirsten, Hans, Steffen og Asger er på; de 2 første om torsdagen og de 2 sidste om fredagen.

 

 

 

 

17

Udeskole i nærmiljøet: Klassen ud i Naturen

 

Introduktion til temaet og gennemgang af planer, vejledninger og materialer.

 

Klassen fordeler sig på 4 team, der fordyber sig i hver sit område af almen undervisning ude i naturen; som det ser ud nu regner jeg med at de 4 områder bliver:

 

Område 1: Marken med kartofler, hestebønner og Hjulkrone i køkkenhaven + anlægge og indrette pladsen øst for drivhuset som en central arbejds- og hyggeplads med borde-bænkesæt, græsplæne og måske blomsterbede ?

 

Område 2: Marken med løg, gulerødder og morgenfruer i køkkenhaven + ”Den sydamerikanske mark” i skolehaven (Hokkaido, majs, bønner og Blomsterkarse).

 

Område 3: Dammen og Blomsterengen nord for solfangeranlægget.

 

Område 4: Skovbunden under det store piletræ.

 

Hensigten er, at hvert team – ved fælles kraft og med vejledning fra læreren – skal blive så dygtige som muligt til både det praktiske håndværk, den teoretiske indsigt og ikke mindst formidlingen af deres område til en målgruppe af andre lærerstuderende (mundtligt) og til en målgruppe bestående af medlemmer i Landsforeningen Praktisk Økologi (skriftligt, på Havelyst.dk).

 

 

18

Øvelser: Klassen ud i Naturen

 

 

Individuelle evalueringssamtaler på baggrund af evalueringsark (16 samtaler).

 

Påklædning til at kunne arbejde udenfor i Naturen med jord, vand, planter og smådyr i det meste af tiden i timerne i disse uger.

 

Tredje skriftlige opgave : Aflever rapporten over arbejdet med ” Sundhed og Balance – om at arbejde målrettet med mindfulness, motion og mad i hverdagen” (1 A4-ark) i mappen ”Sundhed og Balance: Inspiration og erfaringer” på Fronter inden fredag den 6. juni kl. 10.

 

19

20

Øvelser: Undervisning ude i Naturen

 

Hvert team underviser resten af klassen udendørs i 40 minutter, med henblik på at lære denne målgruppe mest muligt om de område I har arbejdet med, og gerne med perspektivering til udendørs klasseledelse, elevdifferentiering og muligheder for inklusion ved undervisning ude i Naturen for skoleelever.

Hvert team skriver på Fronter, hvordan man skal forberede sig til deres 40 minutters udendørs undervisning.

 

 

 

23

Sundhedsugen

 

Torsdagens timer: Du kan vælge, om du vil bruge tiden i timerne til at skrive på din tredje skriftlige opgave – Sundhedsrapporten – eller om du vil bruge tiden på Grundlovsarrangementet ovre på højskolen.

 

Fredagens timer:

-          udveksling af inspiration, ideer og erfaringer med sunde mål i mindre samtalegrupper

-          Afprøvning af udstyr og organisering af førstehjælpsundervisning

Aflever din sundhedsrapport i mappen ”Sundhed og Balance: Inspiration og erfaringer” på Fronter inden fredag den 6. juni kl. 10.

 

Læs dine klassekammeraters rapporter om ”Sundhed og Balance” i den første del af fredagens timer.

 

De ligger i mappen ”Sundhed & Balance: Inspiration og erfaringer” i Balancens arkiv på Fronter

 

 

 

25

Afslutning og evaluering af forløbet:

 

Vi deler klassen op i 4 arbejdsgrupper (bestående så vidt muligt af folk, der ikke har været i team sammen i Balancen før). Hver gruppe skal løse de sidste praktiske og didaktiske opgaver i dette forløb i Balancen:

1)      Luge og ordne et område af køkkenhaven meget grundigt, så vi afleverer køkkenhaven så smuk og velplejet som muligt til de næste. Brug tiden mens I luger til at tale med hinanden om, hvordan I kunne bruge jeres nuværende erfaringer, ideer og holdninger til at lave den bedst mulige undervisningsplan for Balancen forår 2015.

2)      Tømme et af de 4 akvarier for fisk og sætte dem ud på sommerferie i en nedgravet murerbalje, som indrettes bedst og pænest muligt til formålet

3)      Lav et konkret skriftligt bud på en optimal undervisningsplan for Balancen Forår 2015 (I får grundplanen for en undervisningsplan af mig, hvor I så skal udfylde indholdet uge for uge, og eventuelt foreslå ændringer i formål, mål, litteratur, metoder eller lærerens forventninger), ud fra jeres erfaringer, indsigt og holdninger og på baggrund af fagbeskrivelsen. Undervisningsplanen skal afleveres i mappen ”Optimal undervisningsplan Balancen Forår 2015” i klassen rum på Fronter, og fremlægges for resten af klassen og læreren.

Hver arbejdsgruppe har 10 minutter til at fremlægge deres undervisningsplan for klassen, hvorefter de skal lede 10 minutters didaktisk refleksion over deres undervisningsplan (spørgsmål, kommentarer og debat). 

 

  Adopter et bed i køkkenhaven: Har du lyst til at adoptere et bed i køkkenhaven – eventuelt sammen med en makker eller to? At adoptere et bed betyder, at man luger bedet og holder det pænt – og vander om nødvendigt – i juli og august måned, og at man kan høste op til halvdelen af afgrøderne i bedet. Fra 1. september overtages bedet af et team fra den nye første årgang.

 

 

 

 

 

 

Litteratur

”Mindfulness – En guide til at finde fred i en hektisk verden”, Williams og Penman, Akademisk Forlag 2012.

”Spis Vilde Planter”, Agerbo og Nissen, Gyldendal 2013.

www.naturfagsundervisning.dk               Den hjemmeside som jeg laver til min undervisning.

www.videnskab.dk                                  Anbefaling: Abonner på de daglige nyheder.

www.lederweb.dk                                   Anbefaling: Abonner på ugebrevet.

 

Metoder

Udover en række almene metoder (som undervisningsplaner, evaluering og IT) så lægger vi i Balancen vægt på:

-       at bruge naturen og naturvidenskabelige indsigter som baggrund for lærerstuderendes personlige og professionelle udvikling

-       at bruge en grundlæggende videnskabelig metode om objektive iagttagelser  – efterfulgt af saglige (ikke værdiladede)  beskrivelser og analyser – som et redskab i træningen af  evaluering, samarbejde og udvikling af nye måder at lave undervisning på (i Balancen fokuserer vi på undervisning der lægger vægt på natur, sundhed og bæredygtighed)

-       at undervisningen og undervisningens kvalitet bliver til i løbende dialog imellem læreren og de studerende

Lærerens forventninger til dig som studerende

-       at du sætter dig grundigt ind i undervisningsplanen og aktivt arbejder med på at opfylde dens formål og nå målene

-       at du komme stabilt til timerne og ellers melder afbud på Fronter om morgenen

-       at du forbereder dig til timerne som beskrevet i Undervisningsplanen og i ugens oplæg til timerne på Fronter

-       at du deltager opmærksomt, aktivt og konstruktivt i timerne og laver øvelser og opgaver som aftalt.

Ingvar Haubjerg Nielsen

Undervisningsplan Balancen efterår 2013

Hvordan kan jeg leve et bæredygtigt liv – et liv i sundhed og i balance – i forhold til mit personlige liv, i forhold til mit professionelle liv og i forhold til den natur, som vi lever og ånder i, når man tager de mangfoldige udfordringer i betragtning, som livet i et senmoderne forbruger- og teknologisamfund i konstant forandring stiller os over for?

Hvordan kan jeg bruge indsigt, viden og færdigheder om natur og om sundhed alment i min læreruddannelse og i mit lærerarbejde?

 

                            Det at være lærer er i sandhed at være den lærende (Søren Kierkegaard)                           

 

Formål for forløbet

Formålet med forløbet er at sætte fokus på et sundt og bæredygtigt professionelt liv i balance, hvilket i Balancens sammenhæng vil sige et liv i en vis grad af balance med sig, med andre mennesker og med naturen, såvel her og nu som lærerstuderende på Lærerskolen og som inspiration og forberedelse til livet som lærer ude i de frie skoler.

Derudover er formålet at bevidstgøre de studerende yderligere om en undervisning og et læringsmiljø inspireret af traditionen efter Grundtvig og Kold.

 

I Balancen vil det sige, at vi arbejder på at fremme en alsidig personlig udvikling i retning at af blive mere bevidste og hele mennesker, der har den faglige og menneskelige styrke til - i åben, kritisk og ligeværdig dialog med dem vi underviser - at kunne planlægge, gennemføre og evaluere en undervisning af høj kvalitet og med fokus på det oplivende, på det livsoplysende og på ved fælles kraft og personligt engagement at skabe det bedst mulige.

                                                                                                                 

Målsætning for forløbet

Målet for forløbet er at den enkelte studerende aktivt tilegner sig indsigt, viden og færdigheder om natur og om sundhed på et alment anvendeligt, professionsrettet niveau svarende til en videregående uddannelse – og målrettet træner i at udvikle sin faglige formidling, didaktiske refleksion og professionsidentitet i en sådan grad, at man kan fungere som en kompetent lærerstuderende og pålidelig samarbejdspartner her på Lærerskolen, samt begynde at forberede sig på kunne løfte de arbejdsopgaver som livet som lærer i de frie skoler byder på.

Indhold

Uge

Indhold

Bemærkninger

36

Introduktion til fællesfaget Balancen og til at arbejde sammen i/med en klasse.

 

Smagsprøve på udeskole som arbejdsform.

Balancen foregår i ”Mindedal”, bortset fra den første mandag over middag, hvor vi begynder fælles i foredragssalen.

 

Påklædning til havevandring og havearbejde.

37

Oplæg om undervisningsplanlægning og drøftelse af undervisningsplanen for vores forløb i Balancen.

 

Oplæg om didaktik og om Balancemodellen.

Påklædning til tænketure ude i landskabet.

38

Forberedelse af den første formidlingsøvelse, med mulighed for vejledning fra læreren.

 

Første individuelle faglige formidlingøvelse: Vælg et emne om sundhed eller om natur, som efter din vurdering vil være relevant i Balancen og af almen interesse for klassen - og som du selv har lyst til at formidle og er rimeligt tryg ved – og lav en 5 minutters formidling af dette emne med klassen som målgruppe.

Efter de 5 minutter er der feedback fra læreren på din formidling og evt. tid til et par spørgsmål til emnet fra klassen, inden den næste er på med sin faglige formidling.

Fokus i denne første formidling ligger på at prøve at stille sig op foran klassen for at formidle et fagligt emne til dem (learning by doing…) og min feedback har fokus på at støtte og opmuntre.

Du kan vælge at formidle et emne fra en af de bøger vi har stående i klassen til faglig læsning (se litteraturlisten), et emne fra videnskab.dk eller et emne som du selv finder kilden til.

Første individuelle, skriftlige opgave: Om dit forhold til dig selv – som menneske og som lærer – med udgangspunkt i det bud på et menneskesyn og en bæredygtig professionsidentitet, som ligger i Balancemodellen. Inddrag dine livserfaringer og dit livssyn i opgaven, og reflekter over, hvordan du kan bruge dette og Balancemodellen til at udvikle din professionsidentitet.

 

 

Opgaven afleveres inden fredag den 20. september kl. 16 i mit dueslag i forhallen foran spisesalen.

 

Jeg er på ekskursion med 5. årgang tirsdag kl. 16 – torsdag kl. 18.

39

Faglige formidlingsøvelser

 

 

40

Faglige formidlingsøvelser

Klassen og naturen – intro

 

41

Klassen og Naturen - Et forløb med træning i samarbejde, ledelse og et bæredygtigt forhold til naturen.

 

Efterårsferie

 

 

43

Klassen og Naturen - Et forløb med træning i samarbejde, ledelse og et bæredygtigt forhold til naturen.

 

Individuelle evalueringssamtaler og feedback fra læreren ift. målsætningen.

 

6-7 samtaler per lektion i denne uge

 

Anden individuelle, skriftlige opgave: Midtvejsevaluering.

 

Opgaven afleveres inden fredag den 25.oktober kl. 16 i mit dueslag i forhallen foran spisesalen.

 

 

44

Sundhed og Balance

 

Individuelle evalueringssamtaler og feedback fra læreren ift. målsætningen.

 

6-7 samtaler per lektion i denne uge

 

Faglig læsning med mulighed for vejledning fra læreren.

45

Sundhed og Balance

 

 

46

Faglige formidlingsøvelser (12- 14 studerende formidler): Vælg et emne om vores biologiske livsgrundlag (sundhed eller naturen), som efter din vurdering vil være relevant i Balancen og af almen interesse for klassen og formidl det til klassen på 10 minutter, baseret på dine hidtidige oplevelser og erfaringer om god formidling, og på en så god videnskabelig kilde om emnet som muligt (kilden fremlægges kort til formidlingen).

 

Læreren og klassen giver feedback denne gang: Hvad var godt? Hvordan kunne det blive bedre?

Tredje individuelle, skriftlige opgave: Om dit forhold til vores fælles biologiske livsgrundlag – sundheden inden i os og naturen uden om os; hvilke tanker har du gjort dig om dit eget forhold til sundheden inde i dig og til naturen ude omkring dig, hvilke konkrete handlinger har du tænkt dig at gøre for at gøre dette forhold så livgivende og bæredygtigt som muligt, og hvordan har du tænkt dig at bruge natur og sundhed i din læreruddannelse og i dit lærerliv?

 

Hvis du foretrækker en mere lukket og konkret opgavebeskrivelse, så brug den der er beskrevet på siden ”Sunde Mål”.

 

Opgaven afleveres inden fredag den 29. november kl. 16 i mit dueslag i forhallen foran spisesalen.

Revyuge

 

 

48

Sundhed og Balance

 

Faglig læsning med mulighed for vejledning fra læreren.

49

Teamarbejde: Balancens Svendestykke

 

Teamets opgave

 

Teamet skal ved fælles kraft lave det bedst mulige teamarbejde (følg vejledningen) i timerne i denne uge, et teamarbejde, hvis fokus er at forberede og levere 40 minutters undervisning af klassen i så høj en kvalitet som I på nuværende tidspunkt kan komme op på.

 

Ud over dette fokus er opgaven i svendestykker at aflevere et så smukt og velpasset naturakvarium (følg vejledningen) – med klart vand og rene ruder, velfungerende teknik og pasningsplan, grønne planter i god vækst og fisk der trives – i uge 51 og dermed videre til næste generation af studerende.

 

Rammer, udfordringer eller dogmer for teamets løsning af opgaven

 

-          Teamets undervisning skal leve op til formålet med Balancen.

 

-          Teamets undervisning skal bidrage til at bringe den enkelte studerende tættere på at nå målet for undervisningen i Balancen.

 

-          Teamets undervisning skal bruge mindst 4 af de 12 metoder, som er nævnt i undervisningsplanen.

 

 

-          Teamets undervisning skal formidle (udvalgte dele af) det faglige stof fra mindst 3 af de 28 bøger som står på Balancens litteraturliste, og teamet skal begrunde, hvorfor de mener at netop disse 3 bøger er de vigtigste at undervise ud fra her i afslutningen af Balancen.

 

-          Teamets undervisning skal indeholde en didaktisk refleksion – i en eller anden form for klassedebat – enten generelt over, hvordan man bliver en god lærer og hvad god undervisning er eller specifikt over, hvordan man kunne bruge Balancens didaktik (for eksempel i form af Balancemodellen) og Balancens to temaer om Sundhed og om Natur i sin undervisning ude i de frie skoler.

 

Ingvar vejleder teamene og holder individuelle samtaler efter behov.

50

Faglige formidlingsøvelser : Svendestykket.

 

De 4 team har hver 40 minutters undervisningstid i denne uge, hvorefter der er feedback, først fra klassen og så fra læreren:

 

Hvad var godt? Hvad kunne være anderledes? I hvor høj grad har teamets undervisning levet op til de 5 udfordringer eller dogmer?

 

 

51

Klasseevaluering og afrunding af Balancen.

Eventuelt individuelle samtaler fortsat.

Juleferie

 

 

I alt 14 ugers undervisning

 

 

 

Metoder

 

Metoderne kan både ses som en træning af de studerendes almene lærer færdigheder og som de redskaber, der giver resten af undervisningsplanen energi og fremdrift (jævnfør min model for en undervisningsplan). På listen over metoder herunder er nøgleordet for hver metode skrevet i kursiv:

 

Vi bruger en undervisningsplan til at organisere hele forløbet og få det til at virke som en helhed, og læreren bruger dagsordener til at strukturere og prioritere undervisningen i de enkelte lektioner i forløbet.

 

Vi bruger IT, blandt andet i form af webstedet www.naturfagsundervisning.dk , som løbende bygges op med undervisningsplaner, vejledninger, øvelser mv., og i form af webstedet Fronter, hvor læreren hver uge lægger et oplæg til næste uges timer ind, og hvor de studerende har mulighed for at lægge opgaver og materialer til resten af klassen ind.

 

Vi varierer den teoretiske, abstrakte del af undervisningen med konkrete, praktiske opgaver og øvelser (denne metode kaldes også for ”hands on”). Opgaverne og øvelserne kan organiseres som alene-, par- , team- eller holdopgaver og skal blandt andet give de studerende mulighed for at bruge hele kroppen mere i undervisningstiden, for at komme mere udenfor i naturen og for at træne et professionelt samarbejde og samvær med udgangspunkt i konkrete, praktiske opgaver. Eksempler på denne metode er den første uge med udeskole, tænketurene og teamøvelserne.

 

Læreren kan holde kortere eller længere oplæg for holdet om de emner som vi arbejder med. Det er oplæg og ikke foredrag eller forelæsninger, fordi de studerende er velkomne til at stille spørgsmål og til at gå i dialog om emnet undervejs, så der opstår en faglig dialog over emnet.  Det er en meget vigtig og central metode, at undervisningen også på dette niveau bliver til i dialog i mellem elever og lærer.

 

Læreren udvikler løbende faglige og fagdidaktiske modeller til at formidle nogle af de mest centrale af de komplekse og abstrakte teorier til de studerende på en så klar, overskuelig og alment forståelig måde som muligt.

 

Læreren bruger notesbog til at skrive dagsordener, notater, observationer og refleksioner fra timerne ned i. Notesbogen er et professionelt redskab, som øger kvaliteten i forberedelsen af timerne, refleksionen over timerne, evalueringen af timerne og feedback’en til de studerende. Desuden er den et godt og nødvendigt supplement til brugen af computer, fordi notesbogen er mere driftsikker, håndterbar og bedre kan bruges udendørs.

 

Vi bruger undervisningsdifferentiering på den måde at den enkelte studerende har mulighed for at vælge opgaver og faglig læsning ud fra interesse, faglige forudsætninger og ambitioner – således at den enkelte kan få tilfredsstillende muligheder og udfordringer, og samtidig være en del af klassens og forløbets helhed og fællesskab.

 

Vi bruger learning by doing, blandt andet i form af formidlingsøvelser og i form af træning i at arbejde i selvstyrende team.

 

Vi bruger faglig læsning som metode til selvstændigt og kritisk at sætte sig ind i faglitteratur, både i form af fagbøger og i form af sider på internettet. Som videnskabeligt baseret fagbog læses som minimum ”Mindfulness - en guide til at finde fred i en hektisk verden” af Williams og Penman, Akademisk forlag 2012. Af videnskabelig baseret faglitteratur om natur og om sundhed i form af netsider læses som minimum nyhedsbrevet fra webstedet www.videnskab.dk . Jeg har udvalgt en stabel fagbøger, som står fast i Mindedal (ingen hjemlån) og som vi bruger som grundbøger i den faglige læsning i timerne og som man kan sætte sig over i Mindedal og studere i sin forberedelsestid.

 

Vi bruger skriftlige opgaver som metode til at få en større indsigt (det at skulle formulere sig skriftligt om noget bevirker at man får en dybere erkendelse af og bevidsthed om dette noget; det man kan kalde en indsigt i modsætning til viden) i nogle af Balancens centrale områder. Hver skriftlige opgave er på 1-2 A4sider (udskrevet eller håndskrevet), som afleveres i analog form til læreren, der giver feedback på opgaven i form af et par skriftlige kommentarer eller spørgsmål, samt mundtligt under de personlige evalueringssamtaler. Fokus ligger altså på at skrive sig frem til en dybere indsigt om sin professionsidentitet og relationskompetence, om sundhed og om natur – i en form for dialog med læreren – der derfor ikke fokuserer på, hvordan du staver, sætter tegn mv., men på, hvordan du tænker og hvordan du formidler det du tænker.

 

Evaluering og resultatvurdering : Faglæreren vurderer hver enkelt studerendes resultat (det vil sige standpunkt og præstation) ud fra målsætningen for forløbet, som blandt andet indeholder 6 dimensioner som vi bruger i fagudtalelserne (Indsigt, viden, færdigheder, formidling, didaktisk refleksion og professionsidentitet; ved professionsidentitet forstås i vores sammenhæng især det at kunne anlægge et helikopterperspektiv på situationen og på sig selv – dette kaldes også for ”at være direktør for sit eget liv” på Lærerskolens hjemmeside -  det at kunne bevare en vis grad af ro, overblik og rummelighed under udfordrende omstændigheder og det at optræne skærpede sociale kompetencer).

I dette forløb evaluerer vi i form af personlige evalueringssamtaler 1-2 gange i løbet af skoleåret. Hvert enkelt studerendes samlede standpunkt og præstation i forløbet vurderes og drøftes, for eksempel ud fra denne skala: Ikke tilfredsstillende - tilfredsstillende - godt- meget godt - fremragende, hvor ikke tilfredsstillende og tilfredsstillende er “under middel”, godt er “middel” og meget godt og fremragende er “over middel”.

Udover de personlige evalueringssamtaler laver vi en fælles evaluering for holdet ud fra undervisningsplanen sidst i forløbet, ligesom vi på holdet undervejs i forløbet kan drøfte, hvad der er godt ved den undervisning, som vi skaber i fællesskab, og om der er noget som vi kunne gøre bedre.

 

Endelig laver vi en samarbejdsaftale i starten af forløbet:

 

Samarbejdsaftale

 

Undervisningen bliver til i løbende dialog og samarbejde imellem lærer og studerende.

 

Hver enkelt indstiller sig på bedst muligt at bidrage til det fælles bedste (i stil med: “Hvad kan jeg gøre for at timerne bliver så lærerige og oplivende som muligt?”) - jævnfør forstanderes fortælling i velkomsttalen om Kold og Hans Væver…

 

Når der undervises er mobiltelefoner lukkede og underviseren kan bede om, at computerskærme klappes ned og alle fokuserer på det der foregår ved tavlen, i kortere perioder.

 

Når der undervises er der ro i klasserummet og fokus på undervisningen, så alle kan koncentrere sig og lære bedst muligt.

 

Hver gang vi har haft timer skal der ryddes pænt op og alt sættes på rette plads (inklusive stole, der sættes op).

 

I øvrigt følger vi skolens almene regler og aftaler om fremmøde, afbud mm.

 

Materialer

 

Undervisningen i Balancen kræver ingen særlige materialer, dog skal man have påklædning til at kunne gå tænketure i naturen fra september til december og til at arbejde i skolehaven i september og oktober, samt liggeunderlag, tæppe og pude til at lave forskellige former for mindfulnessøvelser i klasserummet i ugerne efter efterårsferien.

 

 

 

 

Litteraturliste                       (den første bog læses af alle, de andre er til valgfri faglig læsning)

 

”Mindfulness – en guide til at finde fred i en hektisk verden”, Williams og Penman

 

” Nærvær – en vej ud af nedtrykthed”, Mark Williams m.fl.

”Mindfulness – manual til træning i bevidst nærvær”, Morten Hecksher m.fl.

”The mindful brain”, Daniel J. Siegel.

“7 mindfulnessprincipper for ledere”, Charlotte Mandrup.

“Træk vejret – mere energi, mindre stress”, Stig Åvall Severinsen.

”Vær Nær”, Tor Nørretranders

”Empati – det der holder verden sammen” Helle Jensen m.fl.

 

“Sandheden om sundhed – få styr på dit KRAM, Bente Klarlund Pedersen.

”Hvad er det du spiser – økologi, mad og sundhed” Søgaard og Østergaard.

”Mad – din mirakelmedicin”, Jean Carper.

”Hvad fylder vi i børnene? – sukkergrise, colanarkomaner, mælkedrankere…”, Jonna Deibjerg m.fl.

”Kost, adfærd, indlæringsevne”, Frede Brauner.

”Super simpel sundhed”, Mads Bo Pedersen.

 

”The Nature Principle – human restoration and the end of Nature-Deficit Disorder, Richard Louv.

”Menneskeføde – vejviser ud af en overvægtig verden”, Tor Nørretranders.

”Vild verden - fremtidens føde”, Tor Nørretranders.

”Skolehaver  - i praksis”, Ulla Skovsbøl.

”Økologisk have – selvforsyning til husbehov”, Juhl og Falgren.

”Skole, natur og fantasi”, Kirsten Paludan.

”Etikken og Universet”, Jacob Wolf.

”Alt om akvarier – naturlig pasning”, Larsen og Hansen.

”Politikens akvariebog”, Jens Meulengracht-Madsen.

 

”Praktisk livsfilosofi – personlig livsfilosofisk udvikling”, Alex Riel.

“Nuets kraft – nøgle til personlig frigørelse”, Eckhart Tolle.

”En ny jord – Nuets muligheder og livets mening”, Eckhart Tolle.

”Proof of Heaven – a neurosurgeons journey into the afterlife”, Eben Alexander.

”En orm – en gud – om mennesket i verden, Ove Korsgaard (red.)

                                             

Ingvar Haubjerg Nielsen

 

 

 

 

Undervisningsplan Balancen efterår 2015

-          opdateret 4. december

Det at være lærer er i sandhed at være den lærende (Søren Kierkegaard)

Forord

Det grundlæggende spørgsmål, som fællesfaget Balancen drejer sig om, er:

Hvordan kan man i længden leve et optimalt og bæredygtigt liv i en form for balance med naturen omkring os, med de mennesker vi er omgivet af og med den natur som vi selv består af?

Formål for forløbet

Formålet med Balancen er at sætte temaerne Mennesket & Naturen og Krop & Sundhed på dagsordenen i læreruddannelsen på Den frie Lærerskole.

 

Formålet med Balancen er med andre ord at sætte fokus på et sundt og bæredygtigt liv i balance, hvilket vil sige et liv i en form for dynamisk balance med naturen, med andre mennesker og med sin egen natur, både her og nu som lærerstuderende på Lærerskolen og som lærer ude i de frie skoler.

Formålet med Balancen er således at bidrage til en alsidig personlig og professionel udvikling, rettet mod lærerarbejdet. Det gør vi med udgangspunkt i Balancemodellen, som er en didaktisk model for et bæredygtigt lærerliv, der forsøger at beskrive spændingsfeltet imellem uddannelse og dannelse, samt at sætte Grundtvigs begreb om selvbevidstheden i centrum for professionsidentiteten.

                                                                                                                 

Målsætninger for forløbet

Balancen har 5 målsætninger: De 4 er fælles og formuleret af læreren, mens den femte er individuel og formuleret af den studerende selv. Alle 5 målsætninger er læringsmål.

De 4 fælles målsætninger er, at den enkelte studerende bliver mærkbart bedre til at kunne arbejde med

-          planlægning og prioritering

-          eftertanke og evaluering

-          bevidst brug af kroppen og naturen i hverdagen

-          oplivende livsoplysning som ”nordpilen” i undervisningen i de frie skoler

alt sammen med særligt henblik på et mærkbart mere sundt, livsdueligt og bæredygtigt professionelt liv; i første omgang et professionelt liv som lærerstuderende og på længere sigt et professionelt liv som lærer.

 

 

 Indhold

Uge

Indhold

Forberedelse og information

36

Introduktion til fællesfaget Balancen

 

Præsentationer og planer; jeg kommer med et eksempel på en professionel og personlig præsentation, med fokus på ens natur; styrker og begrænsninger.

 

 

Vi mødes til en fælles fællesfagsintroduktion 8.15 mandag i foredragssalen.

 

Påklædning til at gå en tænketur ”Jorden rundt” om mandagen.

 

Læs Balancens undervisningsplan til fredagens timer.

 

Forbered dig på at præsentere dig selv på 2 minutter, foran resten af klassen. Fokus i præsentationen skal være på, hvad du hedder/vil kaldes, hvor i verden dine rødder er og hvordan du er af natur (gerne med eksempler på styrker og på begrænsninger)

 

 

37

Første tema: Mennesket & Naturen

-          læreroplæg, tænketure og klassesamtaler (mandage)

-          teamarbejde og individuelle samtaler (fredage)

Tænk over, hvordan den personlige målsætning for Balancen kunne formuleres.

 

Påklædning til at gå en havevandring mandag morgen.

 

Læs siden ”Skolehaverne” til mandagens timer; den ligger her: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311832

 

Læs til og med litteraturlisten; ned til der hvor der står: ”Siderne herunder skal du ikke læse…”

 

Læs siden ”Teamarbejde” til fredagens timer; den ligger her: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311844

 

Same procedure med læsning af denne side…

 

Hvert af de 4 team sørger for at få en biblioteksintroduktion hos Tina på biblioteket fredag imellem 14.15 og 15.30, med fokus på informationssøgning om, hvordan man laver en kompost og om køkkenurternes kulturhistorie (f.eks. gulerod, majs, grønne bønner eller salat; gerne en af de afgrøder som står i den køkkenhave som I skal arbejde med); Team 4 går på biblioteket 14.15, team 3 14.30, team 1 (!) 14.45 og team 2 15.00.

 

Ingvar har om fredagen samtaler med de første 5 på klasselisten i Blå Stue fra kl. 14.15; Alexander er klar i Blå Stue 14.15, Andreas banker på 14.30, Anna Toft 14.45, Anna Digens 15.00 og Anne Sofie 15.15.

 

Dagsorden for samtalerne:

-          Gennemgang af Balancens 4 læringsmål

-          Hvordan kunne dit selvformulerede læringsmål for Balancen lyde?

-          Hvordan går det med trivsel, fremmøde og studieaktivitet?

38

Mennesket & Naturen

 

Om mandagen har vi læreroplæg, tænketur og øvelse i at fremlægge sine tanker og ideer for klassen.

 

Om fredagen er der (efter tjek-ind) teamarbejde og individuelle samtaler.

Læs siden om ”Balancemodellen”:

http://www.naturfagsundervisning.dk/5311827

 

Notesbog eller computer til at kunne notere ”Balancemodellen” ned i.

 

Påklædning til at kunne gå en tænketur i mandagens timer: jeg vil gerne vise jer en anden tænketursrute, som går igennem å-mosen, hvor der kan være lidt jordet og mudret enkelte steder.

 

Tilmeld dig til ”Mere liv i haven-festival” 31. oktober her: http://www.oekologi.dk/ ; der er en særlig rubrik for studerende på Lærerskolen, og her er tilmeldingen gratis (til gengæld er der så ikke mad inkluderet i ”prisen”).

 

Ingvar har om fredagen samtaler med de næste 5 på klasselisten i Blå Stue fra kl. 14.15; Cecilie er klar i Blå Stue 14.15, Christiane banker på 14.30, Emil 14.45, Mathias 15.00 og Mia Maja 15.15.

 

39

Mennesket & Naturen

 

Om mandagen har vi læreroplæg, tænketur og øvelse i at fremlægge sine tanker og ideer for klassen.

 

Om fredagen er der (efter tjek-ind) teamarbejde og individuelle samtaler.

 

Jeg kan vejlede i havearbejdet og teamarbejdet i en halv times tid frem til 14.10; hvis jeg ikke er i nærheden så ring på mobil 42400226.

Mandagens timer:

 

Tænk over, hvilke gode ”redskaber” eller metoder til at planlægge og prioritere, som du har mødt i dit liv. Tilsvarende med gode metoder til eftertanke og evaluering.

 

Påklædning til en tænketur hen forbi østenden af Ollerup sø; fugtig jord og græs kan forekomme.

 

Fredagens timer:

 

Ingvar har samtaler med de næste 5 fra klasselisten om fredagen fra 14.15:

 

Mikkel er klar i Blå Stue 14.15, Stokkendal banker på 14.30, Nikie 14.45, Nikolaj Boe 15.00 og Nikolaj Rosvig 15.15.

 

Hvis nogen af de 5 er fraværende, så er Christiane nr. 1 og Mia Maya nr. 2 til at tage deres plads.

 

Dagsorden for samtalerne:

-          Hvordan går det med fremmøde, studieaktivitet og trivsel?

-          Gennemgang af Balancens 4 læringsmål

-          Har du nogen eventuelt allerede nu nogle ideer til dit selvformulerede læringsmål for Balancen?

 

40

Mennesket & Naturen

 

Om mandagen har vi læreroplæg, tænketur og øvelse i at fremlægge sine tanker og ideer for klassen.

 

Om fredagen er der (efter tjek-ind) teamarbejde og individuelle samtaler.

 

Jeg kan vejlede i havearbejdet og teamarbejdet i en halv times tid frem til 14.10; hvis jeg ikke er i nærheden så ring på mobil 42400226.

Mandagens timer:

 

Tænk over, hvad der i dit liv har fungeret som en idealistisk ”Nordpil”; hvilke værdier, holdninger, livsfilosofier ol. har givet dit liv retning, mening og formål? Hvad har du brugt af ideer til at orientere dig i tilværelsen efter, til at finde ud af hvad der er ”op og ned” i livet, til at træffe dine valg ud fra?

 

Forbered dig på at drøfte dette med en makker på en tænketur, og på bagefter at fremlægge noget af det til eftertanke og inspiration for klassen.

 

Påklædning til at gå en ½-times tænketur; vælg selv en af de ture, som jeg har vist jer.

 

Fredagens timer:

 

Ingvar har samtaler med de næste 5 fra klasselisten om fredagen fra 14.15:

 

Sebastian er klar i Blå Stue 14.15, Shan banker på 14.30, Sofie 14.45, Teitur 15.00 og Tenna 15.15.

 

Hvis nogen af de 5 er fraværende, så er Christiane nr. 1 og Mikkel nr. 2 til at tage deres plads.

 

Dagsorden for samtalerne:

-          Hvordan går det med fremmøde, studieaktivitet og trivsel?

-          Gennemgang af Balancens 4 læringsmål

-          Har du nogen eventuelt allerede nu nogle ideer til dit selvformulerede læringsmål for Balancen?

41

Om mandagen har vi læreroplæg, tænketur og øvelse i at fremlægge sine tanker og ideer for klassen.

 

Om ONSDAGEN er der (efter tjek-ind) teamarbejde og individuelle samtaler.

 

Jeg kan vejlede i havearbejdet og teamarbejdet i en halv times tid frem til 14.10; hvis jeg ikke er i nærheden så ring på mobil 42400226.

Mandagens timer:

 

Tænk over, hvilken rolle naturen har spillet i dit liv; hvor ofte har du været ude i den, hvad har du lavet derude og hvad har det givet dig?

 

Overvej også, i hvilken grad oplevelsen af naturens rum, farver, former, dufte mv. har betydning for din livskvalitet?

 

Hvad forstår du ved begrebet ”jordforbindelse”, hvordan føles det henholdsvis at have/ikke have jordforbindelse og i hvilken grad har kontakten med naturen betydning for din oplevelse af en god jordforbindelse i hverdagen?

 

Påklædning til at gå en ½-times tænketur, denne gang alene og med ”sanse-stop”: Stop op når du sanser noget særligt smukt eller interessant i naturen (som for eksempel en blomst, et dyr , himlen) og prøv at fastholde det i din opmærksomhed i nogle sekunder, inden du går og tænker videre.

                                              

Onsdagens timer:

 

Deadline for teamets faglige skrivning er fredag den 9. oktober, inden midnat; aflever det på naturnielzen@gmail.com eller i mit dueslag i forhallen foran spisesalen.

 

Ingvar har samtaler med de næste 5 fra klasselisten om onsdagen fra 14.15:

 

Thilde er klar i Blå Stue 14.15, Tobias banker på 14.30, Vera 14.45, Vibeke 15.00 og Steffen 15.15.

 

Hvis nogen af de 5 er fraværende, så er Mikkel nr. 1, Susanna nr. 2 og Teitur nr. 3 til at tage deres plads.

 

Dagsorden for samtalerne:

-          Hvordan går det med fremmøde, studieaktivitet og trivsel?

-          Gennemgang af Balancens 4 læringsmål

-          Har du eventuelt allerede nu nogle ideer til dit selvformulerede læringsmål for Balancen?

 

 

 

43

Opsamling og midtvejsevaluering

 

Mandag morgen gennemgår jeg Grundtvigs menneskesyn i form af en tavletegning; hvis du ønsker at sætte dig mere ind i dette emne kan du læse kapitel 1 på denne side: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311859

Mandagens timer:

 

Tænk over, hvilken betydning opladning har for dit liv (for dit professionelle liv og for dit liv i det hele taget); hvornår lader du op og hvilke måder at lade op på foretrækker du?

 

Tænk dybere over dit medieforbrug: Hvor stort er det (timer/dag) og er det først og fremmest en form for opladning til resten af dit liv – eller er det nærmere en aktivitet i konkurrence med andre aktiviteter i dit liv?

 

Tænk over balancen imellem passiver og aktiver i dit liv; hvor meget af din tid bruger du på passive, stillesiddende, underholdende beskæftigelser – og hvor meget bruger du på beskæftigelser som gør at du bruger din krop og din bevidsthed aktivt og dynamisk, alene eller sammen med andre? Er det du gør nu bæredygtigt på lang sigt? Hvorfor/hvorfor ikke?

 

Påklædning til at kunne gå en rask tænketur sammen med en partner.

 

Faglig skrivning: Jeg har modtaget Team Nøgne Bygs (team 2) faglige skrivning inden deadline, men ikke noget fra Team 1, 3 eller 4; jeg ved ikke hvad der er gået galt, men de tre team kan om nødvendigt mødes i mandagens tænketurstid og få styr på sagerne, så jeg kan få deres faglige skrivning senest TIRSDAG MIDDAG – så har jeg tirsdag eftermiddag til at læse og kopiere teksterne til fredagens timer.

 

Fredagens timer:

 

Læs evalueringsark til individuel evaluering på denne side: http://www.naturfagsundervisning.dk/5311858 igennem og aflever det senest fredag 15.30 på naturnielzen@gmail.com .

 

Tænk over, hvad det vigtigste du har lært om teamarbejde og om skolehave er + om du har nogle konkrete forslag til hvordan de 2 vejledningssider (den om teamarbejde og den om skolehaver) kunne blive endnu bedre + hvordan du kunne bruge det du nu har lært om teamarbejde og om skolehave i dit kommende arbejde ude i skolerne?

 

Ingvar har samtaler med de sidste fra klasselisten om fredagen fra 14.15; Susanna er klar i Blå Stue kl. 14.15, Mikkel banker på 14.35 og Teitur banker på 14.55.

 

Dagsorden for samtalerne:

-          Hvordan går det med din trivsel, din forberedelse og dit fremmøde?

-          Gennemgang af Balancens 4 læringsmål

-          Har du eventuelt allerede nu nogle ideer til dit selvformulerede læringsmål for Balancen?

44

Krop & Sundhed

-          Mandag: Teamene fremlægger og vi danner 4 nye underviserteam.

-          Fredag: De nye underviserteam konstituerer sig og planlægger de næste ugers undervisning. Samtidig med det er der individuelle samtaler i Blå Stue.

Mandagens timer:

 

Hvert team har forberedt 10 – 15 minutters fremlæggelse og drøftelse for klassen.

 

Medbring den bog du læser som faglig læsning og forbered dig på at skulle finde sammen med 3-6 andre i et af de 4 nye underviserteam (der skal være min. 4 og maks. 7 medlemmer i hvert af de 4 team), der i de kommende uger skal undervise hinanden og til sidst klassen i Balancens faglitteratur.

 

Fredagens timer:

 

Repeter siden om teamarbejde:

http://www.naturfagsundervisning.dk/5311844

 

Læs siden om Faglig Formidling:

http://www.naturfagsundervisning.dk/5311855

 

De 4 nye underviserteam har denne gang til at planlægge & prioritere den undervisning som de skal stå for: De individuelle undervisningsøvelser indenfor teamet (30 minutters individuel undervisning efterfulgt af 10 minutters ledelse af feedback og didaktisk refleksion) + deres fælles svendestykke: Undervisning af resten af klassen (i uge 50) i 40 minutter, efterfulgt af 10 minutters ledelse af feedback og didaktisk refleksion i klassen.

 

Brug vejledningssiden om teamarbejde, men nu på baggrund af de erfaringer I gjorde jer i det første forløb.

 

Hvert af teamets medlemmer skal som sagt undervise resten af teamet i den bog fra Balancens litteraturliste, som man har valgt at læse og fordybe sig i.

 

Brug vejledningssiden om faglig formidling ( http://www.naturfagsundervisning.dk/5311855 ) når du forbereder din undervisning og når du giver feedback på de andres undervisning.

 

Ingvar har samtaler med de første 5 på klasselisten i Blå Stue fra kl. 14.15; Alexander er klar i Blå Stue 14.15, Andreas banker på 14.30, Anna Toft 14.45, Anna Digens 15.00 og Anne Sofie 15.15.

 

Dagsordenen for samtalerne er

-          Opsamling på fremmøde, forberedelse og trivsel.

-          Drøftelse af det individuelle evalueringsark

-          Dit arbejde med sunde mål

 

45

Krop & Sundhed

-          Mandag: Om mandagen har vi læreroplæg, tænketur og øvelse i at fremlægge sine tanker og ideer for klassen.

-          Fredag: Undervisningsøvelser i mindre grupper (team) og individuelle samtaler.

I løbet af ugen:

 

Læs siden om Krop & Sundhed ( http://www.naturfagsundervisning.dk/5311822 ) ned til hvor der står at du ikke behøver at læse mere….

 

 

46

Krop & Sundhed

-          Mandag: læreroplæg og 2 minutters fremlæggelser af hvordan det går med de sunde mål/sundhedsudfordringen.

-          Fredag: Undervisningsøvelser i mindre grupper (team) og individuelle samtaler.

Mandag:

 

Forbered dig på at fremlægge for klassen på 2 minutter, hvordan det indtil nu er gået ned at arbejde med dine sunde målsætninger.

 

I denne uge underviser 2 af teamets medlemmer, og parallelt med det har Ingvar samtaler med de næste 5 på klasselisten i Blå Stue.

 

 

 

48

Krop & Sundhed

-          Mandag: Om mandagen har vi læreroplæg, tænketur og øvelse i at fremlægge sine tanker og ideer for klassen.

-          Fredag: Undervisningsøvelser i mindre grupper (team) og individuelle samtaler.

Mandagens timer:

Påklædning til at gå ½ times tænketur ude i landskabet.

Fredagens timer:

Erfaringsopsamling over sunde mål

 

1.       Hvad var det sværeste, det mest udfordrende, den største barriere for dig, ved at arbejde med sunde mål i 10 dage? Hvorfor var det det - og hvad kunne overvinde det?

2.       Hvornår i forløbet oplevede du den største glæde og inspiration? Prøv at forklare hvorfor.

3.       Hvad er det vigtigste du har lært af at arbejde med sunde mål – og hvad er dit bedste råd til de næste som skal arbejde med sunde mål?

Send en mail hvor du svarer på disse 3 spørgsmål til naturnielzen@gmail.com , senest fredag den 27. november.

Ingvar har samtaler med de næste 5 på klasselisten i Blå Stue fra kl. 14.15; Shan er klar i Blå Stue 14.15, Sofie banker på 14.30, Teitur 14.45, Mathias 15.00 og Andreas 15.15; Tenna og Thilde er stand-by.

  Dagsordenen for samtalerne er

-          Opsamling på fremmøde, forberedelse og trivsel.

-          Drøftelse af det individuelle evalueringsark

-          Dit arbejde med sunde mål

 

49

Krop & Sundhed

-          Mandag: Om mandagen har vi læreroplæg, tænketur og øvelse i at fremlægge sine tanker og ideer for klassen.

-          Fredag: Undervisningsøvelser i mindre grupper (team) og individuelle samtaler.

Mandagens timer:

Påklædning til at gå ½ times tænketur ude i landskabet.

Tænk over:

-          Hvad er stilhed egentlig for et fænomen – og hvad er det modsatte af stilhed?

-          Hvilke kvaliteter – eller muligheder – kunne der ligge i stilheden?

-          Hvad er det mest udfordrende ved stilhed?

-          Findes der stilhed i dig? Er stilhed en del af menneskets natur?

-          Hvor i naturen kan man opleve en form for stilhed? Hvor er det mest stille sted du kender i Danmark? I nærheden af Lærerskolen?

-          Hvornår i løbet af et døgn oplever du stilhed?

-          Hvis du skulle beskrive en stilhedsøvelse til lærerskolestuderende, hvordan ville den så være? Hvordan skulle den være til efterskolelever?

I løbet af ugen:

 

Senest i denne uge forbereder teamet deres fælles svendestykke: Næste uges undervisning af resten af klassen i 40 minutter, efterfulgt af 10 minutters ledelse af feedback og didaktisk refleksion i klassen.

Genlæs siden om ”Faglig formidling” og brug den til forberedelsen at teamets undervisning + til at give de andre team feedback på deres undervisning:

 

http://www.naturfagsundervisning.dk/5311855

 

Fredagens timer:  

Ingvar har samtaler med de næste 5 på klasselisten i Blå Stue fra kl. 14.15; Shan er klar i Blå Stue 14.15, Vera banker på 14.30, Vibeke 14.45, Steffen 15.00 og Teitur 15.15; Tenna og Susanna er stand-by.

  Dagsordenen for samtalerne er

-          Opsamling på fremmøde, forberedelse og trivsel.

-          Drøftelse af det individuelle evalueringsark

-          Dit arbejde med sunde mål

 

50

Balancens svendestykke : Hvert af de 4 team underviser af resten af klassen i 40 minutter på en måde, som viser hvad de har fået ud af at arbejde med Balancens grundlæggende spørgsmål (”Den røde tråd”), metoder, mål og litteratur:

 

Mandagens program:

 

0815: Krop & Sjæl (H.C. Ørsted)

 

0915: Stokkendal & co. (Mindedal)

 

Fredagens program:

 

13.35: Alexanders advokater

 

14.35: Satans køkkenhave

Mandagens timer:

 

Medbring tæppe og/eller pude – OBS: Vi mødes i HCØ kl. 08.15

 

Teamene er klar til at undervise resten af resten af klassen i 40 minutter, efterfulgt af 10 minutters ledelse af feedback og didaktisk refleksion i klassen; I kan for eksempel vælge at gøre det ud fra siden om ”Faglig formidling”:

 

http://www.naturfagsundervisning.dk/5311855

 

.

51

Afrunding og evaluering af forløbet

 

I alt

14 undervisningsuger

 

 

Metoder

Udover en række almene metoder (som undervisningsplaner, evaluering og IT) så lægger vi i Balancen vægt på:

-       Naturen som læringsrum : Vi arbejder med at udvikle ideer til, hvordan man kan bruge naturen på og i nærheden af skolen som et alment (dvs. ikke specielt naturfagligt) læringsrum, som kan supplere og kvalificere den læring som foregår i det almindelige klasserum.

-       Faglig læsning ; hver studerende læser en fagbog indenfor Balancens temaer og formidler den til resten af sit team.

-       Læringsmål: Balancens 5 målsætninger er alle læringsmål, og læreren taler med den enkelte studerende om, hvordan det går med at nå disse mål.

-       Undervisningsdifferentiering : Som studerende kan man vælge en bog fra Balancens bogliste ud fra ambitionsniveau og faglige niveau; vi har fagbøger af forskellige sværhedsgrader, fra korte og konkrete bøger på dansk op til lange og abstrakte bøger på engelsk.

-       Variation og bevægelse i undervisningen : Som lærer tilstræber jeg at lave en undervisning med varierede arbejdsformer indenfor den samme time, og vi arbejder løbende med at afprøve, hvordan man kan bruge bevægelse i form af gåture og havearbejde som en del af hverdagens undervisning.

Balancens bogliste (34 fagbøger)

”Bæredygtig ledelse – ledelse med hjertet” - Hildebrandt & Stubberup.

”Livsfarlig ledelse” – Christian Ørsted.

”Stå fast – et opgør med tidens udviklingstvang” – Svend Brinkmann.

”Mindfulness – en guide til at finde fred i en hektisk verden” – Williams og Penman

”Alt om sundhed” – Bente Klarlund Pedersen

”Super simpel sundhed” – Mads Bo.

”Skolehaver i praksis” – Ulla Skovsbøl.

”Økologisk have – selvforsyning til husbehov” – Juhl & Falgren.

”Natur” – Rasmus Ejrnæs.

”Det sidste barn i skoven” – Richard Louv.

”The Nature Principle” – Richard Louv

“Mindfulness på arbejde” – Gabriella Nagy

”Stilhedens budskab” – Eckhart Tolle.

”The end of Absence – reclaiming what we’ve lost…” – Michael Harris.

“Vind venner, indflydelse og fremgang” – Dale Carnegie.

”Rigtige mænd går også i sort” – Matzau & Cadogan.

”Vær nær – sammenhæng i samfundet” – Tor Nørretranders.

”Kost, Adfærd, Indlæringsevne” – Frede Brauner.

”Åndedrættet” – Lotte Paarup.

”Sand meditation” – Adyashanti.

”Etikken og universet” – Jakob Wolf

”Mad din mirakelmedicin” – Jean Carper

”Verden vokser” – Tor Nørretranders

”Gaia – et nyt syn på Jordens liv” – James Lovelock

”Hvad fylder vi i børnene?” Jonna Deibjerg m.fl.

”Bevidst nærvejr – en vej ud af nedtrykthed” – Mark Williams m.fl.

”Lev livet uden bekymringer” – Dale Carnegie

”Proof of Heaven” – Eben Alexander

”Vild verden – fremtidens føde” – Tor Nørretranders

”7 mindfulnessprincipper for ledere” – Charlotte Mandrup

”Alt om Sundhed – tanker om det gode liv” – Bente Klarlund Pedersen

”Nuets kraft – nøgle til personlig frigørelse” – Eckhart Tolle

”Empati – det der holder verden sammen” – Helle Jensen m.fl.

”Nærvær og Empati i skolen” – Helle Jensen

Bøgerne står i reolen i undervisningslokalet; hvis man ønsker at låne en af bøgerne i 14 dage for at læse i den hjemme, så skal man sende en mail til mig ( naturnielzen@gmail.com ) hvor bogens titel står i emnefeltet og hvor man i selve teksten skriver hvem man er, hvor man bor og hvorfor man har valgt at læse netop denne bog; på den måde kan jeg have et overblik over, hvem der har hvilke bøger hvor, når de ikke er på hylden i Mindedal.

Hvis man ønsker at genlåne bogen efter de 14 dages lånetid, så skal man først spørge i klassen, om der er nogen andre som venter på at komme til at låne denne bog med hjem.

Forsvundne bøger erstattes af den fælles tabskonto.

 

Organisering

De 4 skolehaveteam:

Team 1: Cecilie, Nikolaj Boe, Alexander, Christiane, Nikie, Anne Digens.

Team 2: Thilde, Andreas, Mathias, Shan, Sebastian, Anne Sofie

Team 3: Sofie, Emil, Mikkel, Tobias, Tenna, Vera.

Team 4: Anna Toft, Nikolaj Rosvig, Stokke, Teitur, Vibeke, Mia Maja.

Fordeling af ledelses- og observationsfunktioner i teamene:

Uge

Dagens teamleder

Dagens observatør

37

Cecilie, Thilde, Sofie, Anna Toft

Teamet vælger selv dagens observatør

38

Alexander, Mathias, Mikkel, Stokke

39

Christiane, Shan, Tobias, Teitur

40

Nikie, Andreas, Emil, Rosvig

 

Teamenes arbejdsopgaver:

1.      Praktisk skolehavearbejde

a.       høste afgrøder og frø på det anviste jordstykke

b.      rense jorden grundigt for rødder, småplanter mv.

c.       rive jorden pænt jævn og ren, og lave pæne kanter rundt om bedet

d.      lave en kompostbunke et sted på jordstykket.

2.      Faglig skrivning : Målgruppe: Medstuderende + læreren. Deadline fredag den 9. oktober, inden midnat. Rammer: Maksimalt 5 A4-sider, som afleveres på naturnielzen@gmail.com eller i Ingvars posthylde i forhallen foran spisesalen.

a.       en læringsrapport over teamarbejdet: Gennemgå de 5 punkter i ”Vejledning til teamarbejde” og beskriv, hvordan I har arbejdet med dem og hvad I har lært af dem.

b.      en læringsrapport over skolehavearbejdet: Hvad gjorde I og hvad lærte I af det?

c.       en tabel over høstudbyttet på jeres jordstykke: Hvor meget høstede I af hvad?

d.      en skriftlig formidling af en af afgrøderne fra køkkenhaven: Et A4-ark med tekst og billeder, som formidler historien (natur- og kulturhistorie) om planten.

e.       en trin- for-trin-vejledning til en skoleklasse om hvordan man kan lave en kompost

3.      Introduktion til biblioteket : Informationssøgning om planterne i køkkenhaven + om hvordan man laver en kompost.

 

Ingvar Haubjerg Nielsen

Log over Balancen forår 2013

 

Uge

Indhold

Observationer & refleksioner

2

Gennemgang af fagbeskrivelse og af undervisningsplanen for semestret.

Forventningsafstemning.

En god og velfungerende time med et godt arbejdsmiljø.

Forventningsafstemning og forslag til undervisningsplanen fungerede godt: Flest muligt får sat sig bedre ind i, drøftet og forstået planerne. Mulighed for innovation og indflydelse. Kun få og enkle ændringsforslag til mine forslag til undervisningsplan og forventninger – en stor hjælp for læreren at høre og drøfte folks/klassens forventninger: giver blandt andet ro, retning og fællesskab.

3

Balancens didaktiske model.

Tænketur som refleksive og innovativ arbejdsform.

Opsamling i klassen af arbejdsspørgsmål til tænketuren – først summe 5 minutter over dem (repetetion).

Fordeling af undervisningsøvelser.

Det at komme udenfor og gå en tur med en makker og nogle arbejdsspørgsmål bevirker, at man bedre fokuserer på opgaven (væk fra computere mv.), automatisk kommer til at tænke dybere over tingene og befrugter det sociale samspil og venskaber i klassen.

4

Oplæg om et sundt lærerliv (tavle + netside)

Tænketur over oplægget.

Opsamling og debat over arbejdsspørgsmålene.

Sunde mål: Oplæg ud fra netside.

Tænketur over ideer til egne sunde mål.

Opsamling af tænketurens ideer.

10 minutters møde med næste uges undervisere.

Det er en rigtig god ide at jeg organiserer et kortere møde med den kommende uges undervisere: Det giver ideudveksling, gensidig vejledning/feedback på ideerne, koordination af undervisningen og vel også en større sandsynlighed for at underviserne møder op + leverer god undervisning.

5

5 opmærksomhedspunkter til feedback på undervisning.

Undervisningsøvelser (3 stk.)

Undervisningsøvelser (2 stk.)

Opsamling af erfaringer med undervisningsøvelser: Summe over arbejdsspørgsmål med efterfølgende klassesamtale.

Undervisningsøvelserne ser ud til at inspirere og gøre folk klogere, såvel fagligt som didaktisk; de er af høj faglig og didaktisk kvalitet og retsen af klassen giver omfattende og nuanceret og konstruktiv kritik.

6

Faglige nyheder: artikel om KLs syn på læreruddannelse.

Oplæg om teamarbejde ud fra netside.

Oplæg om skoleakvariet ud fra netside.

Teamdannelse (tælle 1-4).

Teamarbejde: Teamene arbejder selvorganiserende med at løse opgavearkets 7 punkter, hjulpet af de 2 vejledningssider på nettet og af Ingvar.

Rengøring-oprydning – alt på rette plads.

Positive tilbagemeldinger på teamtræningen.

Teamene arbejder konstruktivt og seriøst.

Teamene vælger at starte arbejdet forskellige steder.

7

Oplæg: Motivation af arbejdet med naturen ind i klassen og med samarbejdstræning.

Teamarbejde med mulighed for vejledning.

Individuel vejledning om afleveringsopgave om Sunde Mål.

Teamene fremlægger resultaterne af deres arbejde (hvert team har 20 minutter).

Teamarbejdet er seriøst, selvstændigt og målrettet (godt hjulpet af de 7 konkrete arbejdsopgaver?).

Teamene prioriterer og strukturerer arbejdet med de 7 punkter ret forskelligt.

Aktiv og dejlig time med velforberedte fremlæggelser og med de hidtil bedste fremlæggelser og ikke mindst de hidtil smukkeste akvarier.

20 minutter til teamfremlæggelser ser ud til at være en god tidsramme.

200 minutters teamarbejdstid (i undervisningstiden) gør at teamene kan løse de fleste af opgaverne.

 

 

 

9

Teamene bruges som arbejdsgrupper: Debriefing af vinterferien + diskutere arbejdsspørgsmål om hvornår en lærer er syg nok til at kunne/burde blive hjemme + tage en runde om den kommende praktik.

Oplæg til 3-ugers praktikken: Repetere stress/flow-diagrammet + gennemgå modellen ”Mindfulness for lærere”.

Ingvar syg af influenza i tirsdagens timer.

En syg med god time…, med fokus på at arbejde med praktikforberedende opgaver i teamene - det er hårdt at gå på arbejde med influenza!

Meget fin debat om hvornår en lærer er syg nok til at blive hjemme.

Praktikforberedelsen blev kortfattet og halv, fordi jeg blev ramt af influenza; måtte gå direkte hjem og i seng og aflyse undervisningen næste dag.

 

Undervisningsplan Balancen efterår 2012 – revideret 15. november

Oversigt over indholdet i forløbet

Uge

Emne

Bemærkninger

35

Intro til fællesfagene

 

36

Intro til Balancen

Drøftelse af undervisningsplanen mv.

37

Klassen & Naturen

 

Vi arbejder med emnet i Balancens 3 andre undervisningsrum: Skolehaven, naturstedet og akvarierummet. Temaet indledes med en række læreroplæg og derefter organiserer vi arbejdet som teamarbejde med 3 team, der bortset fra timernes start og slutning – og det lærerstyrede arbejde i skolehaven – selvstændigt træner planlægning, arbejdsfordeling og tidsstyring.

38

39

40

41

Sundhed for lærere – og for dem de skal undervise

Vi arbejder med den enkelte lærers sundhed – og med, hvordan man som lærer kan gøre almindelige timer i almindelige fag sundere for eleverne.

 

Timerne organiseres som en blanding af læreroplæg, indlæg fra studerende, klassedebatter og praktiske øvelser.

 

Hver studerende læser og arbejder selvstændigt med bogen ”Mindfulness ”, af Williams og Penman, Akademisk Forlag 2012 ( koster omkring 300kr ) i de sidste 8 uger af semestret.

 

Hver studerende arbejder selvstændigt med at formulere og realisere personlige målsætninger for sundhed.

 

Teamet passer og observerer deres akvarium.

 

43

44

45

47

Teamarbejde

 

Klassen fordeler sig på nye team, denne gang efter interesse i, hvilket af Balancens emner (jeg kommer med 5 konkrete forslag) de helst vil fordybe sig i og undervise resten af klassen i.

 

Teamene starter med kort at repeterer hvad godt teamarbejde er, hvorefter de lægger planer for de tid de har til at fordybelse og forberedelse af klasseundervisning.

 

Hvert team har 3 x minimum 60 minutter i undervisningstiden (+ hvad de beslutter at bruge af forberedelsestid på emnet) til at sætte sig dybere ind i deres emne og forberede deres undervisning af resten af klassen i det.

 

I de 3 lektioner, hvor vi har teamarbejde, mødes vi fælles i den første halve times tid.

 

Mandag den 26. november får vi besøg af Jannik Olsen, som er projektleder på Grønt Flag Grøn Skole.

 

Fredag den 23. november får vi efter planen besøg af en 6. klasse fra Vester Skerninge friskole i akvarierummet, i tidsrummet mellem 11.30 og 12.15.

 

48

49

Klasseundervisning

Teamene underviser klassen i nogle af Balancens emner; vi har i alt 3 lektioner til rådighed og mit forslag er at vi fordeler dem på emnerne mindfulness, mad og motion.

50

50

51

Afrunding og evaluering af forløbet

Vi samler op på arbejdet med ”Sunde mål”: Den skriftlige afleveringsopgave om sunde mål afleveres i timerne tirsdag/torsdag i uge 50 og vi udveksler erfaringer og inspiration på grundlag af de skriftlige opgaver.

 

Vi tjekker akvarierne grundigt og samler op på, hvordan det er gået med at passe dem, observere dem og formidle dem.

 

Teamene renser, ordner og smukkeserer akvarierne, så de er klar til juleferien og til at blive overdraget til næste hold i Balancen, som så arbejder videre på dem og på formidlingen af dem, frem til sommerferien.

 

Oversigt over de metoder, som vi bruger i forløbet

Metoderne kan både ses som en træning af de studerendes almene lærerfærdigheder og som de redskaber, der giver resten af undervisningsplanen energi og fremdrift (jævnfør modellen for en undervisningsplan). På listen over metoder herunder er nøgleordet for hver metode skrevet i kursiv:

Vi bruger en undervisningsplan til at organisere hele forløbet og få det til at virke som en helhed, og dagsordener til at skabe overblik og refleksion over de enkelte lektioner i forløbet.

Vi bruger IT, især i form af webstedet www.naturfagsundervisning.dk , hvor meget af læsestoffet til faget ligger i form af netsider med undervisningsplaner, vejledninger, øvelser mv., og i form af webstedet Fronter, hvor læreren hver uge lægger et oplæg til næste uges timer ind, og hvor de studerende har mulighed for at lægge opgaver og materialer til resten af klassen ind.

Vi varierer den teoretiske, abstrakte del af undervisningen med konkrete, praktiske opgaver og øvelser (denne metode kaldes også for ”hands on”) indenfor de forskellige emner i Balancen. Opgaverne og øvelserne organiseres som alene-, par- eller teamopgaver og skal blandt andet give de studerende mulighed for at bruge kroppen mere i undervisningstiden, for at komme mere udendørs og for at træne samarbejde og formidling.

Læreren holder inspirationsoplæg for klassen om de emner som vi arbejder med. Det er oplæg og ikke forelæsninger, fordi de studerende er velkomne til at stille spørgsmål og til at gå i dialog om emnet. Det er en meget vigtig og central metode, at den daglige undervisning bliver til i dialog imellem elever og lærer.

Læreren bruger fortrinsvis modeller på tavlen til at formidle de komplekse, abstrakte faglige og fagdidaktiske teorier, sammenhænge og vejledninger til de studerende på en så klar, overskuelig og forståelig måde som muligt.

Lærerens mundtlige oplæg og tavlemodeller (analog undervisning) bruges således bevidst til at supplere de digitale undervisningsmaterialer, som ligger på www.naturfagsundervisning.dk , med den hensigt at få flest muligt til at forstå mest muligt af vejledningerne og emnerne.

Læreren bruger notesbog til at skrive planer, observationer, notater og refleksioner fra timerne ned i. Notesbogen er et professionelt rebskab, som øger kvaliteten i forberedelsen af timerne, refleksionen over timerne, evalueringen af timerne og af udtalelser om de studerende. Desuden er den et godt og nødvendigt supplement til brugen af computer, fordi notesbogen er mere driftsikker, håndterbar og bedre kan bruges udendørs. Hver studerende køber sig en notesbog efter egen smag (jeg vil anbefale A5 eller A4-størrelse) og bruger den i arbejdet med Balancen.

Den enkelte studerende har mulighed for at øve formidling i praksis overfor andre i klassen i løbet af semestret, såvel overfor enkelte andre som overfor hele klassen.

Vi bruger den naturvidenskabelige forskningsmetode som en bredt anvendelig metode, såvel i læreruddannelsen som i lærerarbejdet. I Balancen bruger vi forskning som metode både i arbejdet med natur og i arbejdet med sundhed.

Vi bruger undervisningsdifferentiering på den måde at den enkelte studerende har mulighed for at vælge opgaver, øvelser og team ud fra interesse, faglige forudsætninger og ambitioner – således at den enkelte kan få tilfredsstillende muligheder og udfordringer, og samtidig være en del af klassens og forløbets helhed og fællesskab.

Endelig skal man som studerende træne i selvstændigt og kritisk at sætte sig ind i, hvad der sker indenfor fagområdet (faglig læsning), såvel i form af fagbøger som i form af sider på internettet. I Balancen gør vi det ved at den enkelte studerende i løbet af forløbet ugentligt orienterer sig i de videnskabelige nyheder indenfor fagområdet og læser en videnskabeligt baseret fagbog indenfor fagområdet.

De videnskabelige nyheder følger man med i ved at abonnere på nyhedsbrevet fra webstedet www.videnskab.dk og den videnskabeligt baserede fagbog der skal læses er ”Mindfulness – En guide til at finde fred i en hektisk verden”, skrevet af Mark Williams og Danny Penman og udgivet på Akademisk forlag i 2012.

I løbet af forløbet vil der jævnligt blive mulighed for at drøfte indholdet i den faglige læsning nærmere med resten af klassen og med faglæreren.

 

Revideret undervisningsplan for Balancen i forårssemestret

Oversigt over forløbet

Uge 9: Vi arbejder med emnet ”Sund lærer” og bruger det til at forberede praktikken.

Uge 10: Vi arbejder med emnet ”Klassen & naturen – Skolehaven” og med Naturstedet

Uge 15: Vi danner 4-5 team, der fordyber sig i Balancens 4 emner, mens vi som klasse begynder at lægge en stor del af den fælles undervisning ud i Skolehaven og ud til Naturstedet

Uge 16: Teamarbejde + klasseundervisning i Skolehaven og på Naturstedet

Uge 17: Teamarbejde + klasseundervisning i Skolehaven og på Naturstedet

Uge 18: Teamarbejde + klasseundervisning i Skolehaven og på Naturstedet

Uge 21: Teamene underviser resten af klassen

Uge 22: Teamene underviser resten af klassen

Uge 24: Afrunding og evaluering af arbejdet

De første uger i forløbet introducerer jeg de 4 emner i forløbet (”Klassen & naturen – skoleakvariet og Naturstedet”, ”Sunde Timer”, ”Sund Lærer” og ”Klassen & Naturen – Skolehaven”), som også er overskrift for de 4-5 team, der arbejder videre med de 4 emner efter at hele klassen har fået introduceret og prøvet at arbejde med emnerne.

Ingen team må have mindre end 4 medlemmer eller mere end 7 medlemmer; erfaringsmæssigt bliver teamarbejdet alt andet lige oftest utilfredsstillende, hvis der er for få eller for mange teammedlemmer.

Hvert team råder over en hel lektion til sidst i forløbet, hvor opgaven er at undervise klassen i deres emne.

Det faglige udbytte af hele forløbet skulle så gerne blive, at alle i klassen kan arbejde med de 4 emner på ”brugerniveau” ude i skolerne – og med et af emnerne på ”superbrugerniveau”, idet de har fordybet sig i dette emne i teamarbejdet + undervist (klassen) i det.

Efter at have haft Balancen skulle man således gerne være blevet inspireret til og klædt på til at kunne inddrage naturen og sundheden i den almindelige undervisning i de almindelige fag ude i skolerne – og have fået så meget øvelse i samarbejde, stresshåndtering (især mindfulness), formidling og almen brug af naturvidenskabelig viden, at man bliver en alment mere kompetent lærerstuderende og lærer.

 

 

 

Oversigt over de metoder, som vi bruger i forløbet

Vi bruger en undervisningsplan til at organisere hele forløbet og få det til at virke som en helhed, og dagsordener til at skabe overblik og refleksion over de enkelte lektioner.

Vi bruger IT i form af webstedet www.naturfagsundervisning.dk , hvor det meste af læsestoffet til faget ligger i form af netsider med undervisningsplaner, vejledninger, øvelser mv., og i form af webstedet Fronter, hvor der er fast oplæg til ugens timer fra læreren og mulighed for at lægge opgaver og materialer som resten af klassen kan eller skal arbejde med ind.

Vi varierer den teoretiske, abstrakte del af undervisningen med konkrete, praktiske opgaver (denne metode kaldes også for ”hands on”) indenfor de forskellige emner i Balancen. Opgaverne skal blandt andet give de studerende mulighed for at bruge kroppen mere i undervisningstiden og for at komme mere udendørs. 

Læreren holder inspirationsoplæg om det at arbejde med natur og med sundhed som en del af den almindelige undervisning ude i skolerne.

Læreren bruger fortrinsvis tavletegninger til at formidle de komplekse, abstrakte faglige og fagdidaktiske modeller, teorier og sammenhænge til de studerende på en så klar, overskuelig og forståelig måde som muligt.

Lærerens mundtlige oplæg og tavletegninger bruges således bevidst til at supplere de digitale undervisningsmaterialer, som ligger på www.naturfagsundervisning.dk , med den hensigt at få flest muligt til at forstå mest muligt af vejledningerne og emnerne.

De studerende opfordres til at træne i at bruge notesbøger til at skrive observationer og refleksioner fra timerne ned i – både timerne på lærerskolen og ikke mindst timerne i praktikken. Notesbøgerne kan dels øge læringen og professionaliseringen hos den enkelte studerende, og dels fungere som supplement til brugen af computere, for eksempel i kraft af større anvendelsesmuligheder udendørs.

Den enkelte studerende får teoretisk vejledning i at lave god formidling af Balancens emner, og mulighed for at øve formidling i praksis overfor resten af klassen i forbindelse med grupper eller teams fremlæggelser for eller undervisning af klassen.

Endelig bruger vi undervisningsdifferentiering på den måde at den enkelte studerende har mulighed for at vælge team og opgaver ud fra interesse, faglige forudsætninger og ambitioner – således at den enkelte kan få tilfredsstillende muligheder og udfordringer, og samtidig være en del af klassens og forløbets helhed og fællesskab.

 

                                                                                       Ingvar Haubjerg Nielsen