Undervisningsplaner for Balancen

Undervisningsplan for Balancen, efterårssemestret 2011

Forord: Undervisningsplanen består af formål og mål for forløbet, som er beskrevet på siden ”Fagbeskrivelse”, og af indhold og metoder i forløbet, som jeg har beskrevet herunder:

Oversigt over indholdet i forløbet

Uge

Indhold

Bemærkninger

35

Introduktion til ”Balancen”: Planer og præsentationer

 

36

Introduktion til naturøvelser, sundhedsøvelser og samarbejdsøvelser

Vi danner de 5 team og fordeler de individuelle formidlingsøvelser på klassen

37

Teamene arbejder med skoleakvarier

Læreroplæg + opgaver og øvelser i teamene

38

Teamene arbejder i skolehaven

Læreroplæg + opgaver og øvelser i teamene

39

Afrunding af det indledende arbejde med skolehave og skoleakvarier, samt forberedelse af især de kommende ugers arbejde med formidlingsøvelser

Læreroplæg + opgaver og øvelser i teamene

40

Formidlingsøvelser i natur- og sundhedsemner begynder i denne uge og i de følgende 5 - 6 uger arbejder vi som beskrevet i oversigten nedenunder denne her oversigt

4 formidlingsøvelser

41

 

4 formidlingsøvelser

Efterårsferie

 

 

43

 

4 formidlingsøvelser

44

 

4 formidlingsøvelser

45

 

4 formidlingsøvelser

46

 

4 formidlingsøvelser

Revyuge

 

 

48

Opsamlingsuge

 

49

Teamene fremlægger resultatet af arbejdet med deres fokus, med akvariet og med at træne teamsamarbejde (hvert team har 45 minutter).

Akvarieudstilling: Akvarierne udstilles og formidles (skriftligt) til lokale skoleelever

50

Det sidste team fremlægger og vi evaluerer forløbet, i teamene og i klassen

Akvarieudstilling: Akvarierne udstilles og formidles (skriftligt) til lokale skoleelever

Juleferie

 

 

 

 

 

 

Oversigt over indholdet i en lektion, hvor der er formidlingsøvelser

(uge 40 – 48)

 

Tidspunkt

Indhold

Bemærkninger

13.35 - 13.45

Orientering

Afbud, fremmøde, dagsorden mv.

13.45 - 14.10

Formidlingsøvelse

10 min. formidling, 10 min. drøftelse, 5 min. feedback

14.10 - 14.20

Pause

14.20 - 14.45

Formidlingsøvelse

10 min. formidling, 10 min. drøftelse, 5 min. feedback

14.45 - 15.15

Natur-, sundheds- og samarbejdsøvelser

15.15 - 15.30

Lærerens kvarter med inspiration til at arbejde med natur og med sundhed som en del af den almindelige undervisning ude i skolerne

 

Oversigt over de metoder, som vi bruger i Balancen

Vi bruger en undervisningsplan til at organisere hele forløbet og få det til at virke som en helhed, og dagsordener til at skabe overblik og refleksion over de enkelte lektioner.

 

Vi bruger IT i form af webstedet www.naturfagsundervisning.dk , hvor det meste af læsestoffet til faget ligger i form af netsider med undervisningsplaner, vejledninger, øvelser mv., og i form af webstedet Fronter, hvor der er oplæg til ugens timer, mulighed for at lægge powerpoints fra formidlingsøvelser ud til klassen mv.

 

Vi varierer den teoretiske, abstrakte del af undervisningen med konkrete, praktiske øvelser (denne metode kaldes også for ”hands on”) indenfor natur, sundhed og samarbejde. Øvelserne skal blandt andet give de studerende mulighed for at komme udenfor i arbejdstiden (udeskole), for at få nogle sanselige naturoplevelser med lys, luft og bevægelse til kroppen.

 

Derudover laver de studerende formidlingsøvelser, hvor den enkelte studerende formidler et emne om natur eller om sundhed, leder den efterfølgende dialog & debat i klassen over emnet og til sidst får feedback på sin formidling og ledelse fra såvel medstuderende som fra læreren.

 

Læreren holder inspirationsoplæg om det at arbejde med natur og med sundhed som en del af den almindelige undervisning ude i skolerne.

 

Læreren bruger tavletegninger til at formidle de komplekse, abstrakte faglige og fagdidaktiske modeller, teorier og sammenhænge til de studerende på en så klar, overskuelig og forståelig måde som muligt.

 

Lærerens mundtlige oplæg og tavletegninger bruges også til at supplere de digitale undervisningsmaterialer, som ligger på www.naturfagsundervisning.dk , med den hensigt at få flest muligt til at forstå mest muligt af vejledningerne og emnerne.

 

De studerende bruger notesbøger til at skrive observationer og refleksioner over oplæggene og øvelsernened i. Notesbøgerne skal dels øge læringen og professionaliseringen hos den enkelte studerende, og dels fungere som supplement til brugen af computere, for eksempel i kraft af større anvendelsesmuligheder udendørs.

 

 Endelig bruger vi undervisningsdifferentiering på den måde at klassen fordeler sig på de 5 team (som vi bruger når vi laver øvelser) ud fra faglige interesser og ambitioner, således at den enkelte så vidt muligt kan få nogle passende opgaver og udfordringer.

 

                                                                                       Ingvar Haubjerg Nielsen

 

 

 

Balancen forårssemester 2011


Forord

 

Balancen består af 2 forløb: Et om balancen i naturen (Naturtemaet) og et om balancen i mennesket (Sundhedstemaet).

 

Undervisningsplanen for et semester i Balancen består af: Formål, mål, indhold og metoder:

 

Formål = Hvorfor gør vi det her?

Mål = Hvad vil vi opnå med det?

Indhold = Hvad gør vi hvornår?

Metoder = Hvordan gør vi det?

 

Formål

 

Formålet med dette forløb i Balancen er at sætte temaerne Natur og Sundhed på dagsordenen i den almene læreruddannelse på Den frie Lærerskole og i den almene undervisning ude i skolerne – for derigennem at inspirere til en mere sund og bæredygtig udvikling i skole og samfund.

 

Udover at fokusere på natur og på sundhed, så er formålet at bidrage til Lærerskolens uddannelse af Jer til at blive så gode lærere som muligt i de frie skoler; Balancens bidrag til det ligger især indenfor teamarbejde og indenfor formidling.

 

Formålet med naturdelen af Balancen er at sætte det moderne menneskes eksistens ind i en større sammenhæng (naturen) og at inspirere kommende lærere til at bruge naturen bevidst og kvalificeret i pædagogiske sammenhænge - mens formålet med sundhedsdelen er at inspirere kommende lærere til at se og bruge mulighederne for at inddrage sundhed i teori & praksis i den daglige undervisning i forskellige fag.

Meningen er at den enkelte studerende skal forholde sig bevidst til sundhed og til natur i sit eget liv og i skolelivet, hvilket vi gør ud fra de bedste videnskabelige resultater vi kan finde og igennem dialog og diskussion med hinanden.

Der er ikke meningen at I skal lære at følge nogle bestemte sundhedsråd eller indtage nogle bestemte holdninger til naturen - meningen er derimod at I skal forholde Jer frit, bevidst og kritisk til temaerne natur og sundhed og deres brug i skole og samfund.

Balancen skal i øvrigt bevidstgøre Lærerskolens studerende om den rolle, som naturvidenskaben spiller for vores samfunds velfærd og udvikling – ikke mindst i en skolekultur, som er præget af en humanistisk indstilling og tænkning.

 

Mål

Fælles mål:

- at vi i fællesskab får skabt en stemning, hvor alle har lyst til at udfolde og udvikle sig professionelt i åben dialog med andre mennesker

- at vi i fællesskab får skabt nogle undervisningssituationer præget af høj energi, livlige samtaler og varierende arbejdsformer

- at vi I fællesskab får videreudviklet et inspirationskatalog for sunde timer, som kan bruges i vores timer og som I kan tage med ud i skolerne og bruge i de fag som I kommer til at undervise i

- at vi i fællesskab får videreført og udviklet Den økologiske Skolehave, således at den bliver et smukt, spændende og udbytterigt læringsrum

- at klassen får givet de 5 skoleakvarier  videre til næste generation (årgang 2011) endnu mere smukke, spændende og i biologisk balance end de selv overtog dem


Individuelle mål:

- at hver enkelt studerende får inspiration, mod og værktøjer til at arbejde som underviser og formidler

- at hver enkelt studerende forstår, hvad godt teamarbejde er og er i stand til at arbejde effektivt i et team ud fra denne forståelse

- at hver enkelt studerende laver en selvstændig, inspirerende og velunderbygget formidling af et emne indenfor sundhed eller indenfor natur, samt får feedback på sin formidling

- at hver enkelt studerende forstår, hvad sundhed er og er i stand til at arbejde praktisk med sundhed i undervisningen ud fra denne forståelse

- at hver enkelt studerende får en dybere forståelse af naturen og af, hvordan man kan bruge naturen i den daglige undervisning i sine fag

 

Indhold


Oversigt over indholdet i semestrets uger:

Uge

Indhold

Bemærkninger

2

Præsentationer og planer

Præsentationsøvelser mv.

3

Intro til Balancens metoder og modeller

Vi danner team for de næste 7 uger

4

Teamene træner samarbejde igennem arbejdet med at skabe smukke og spændende skoleakvarier i biologisk balance

5

Sundhedstemaet begynder

Vi arbejder med sunde mål og med sunde timer

6

Vi formidler akvarierne til en skoleklasse (skriftligt)

Ingvar holder feriefridag om torsdagen

7

Formidlingsøvelserne begynder

9

10

11

Teamene laver forspiring i naturlokalet

12

Naturtemaet begynder

Vi laver nye team for de sidste 6 uger

17

Teamene planter og sår i skolehaven

18

Teamene planter og sår i skolehaven

20

Teamene passer skolehaven og forbereder formidlingen af den

21

Teamene passer skolehaven og forbereder formidlingen af den

24

Afrunding og evaluering af semestret

Vi formidler skolehaven til en skoleklasse
Vi høster forårsafgrøderne i skolehaven

25 - 31

Skolehaven tilses sommeren igennem af en gruppe særligt interesserede studerende (en haveklub?)




Oversigt over indholdet i en lektion (f.eks. en torsdag), hvor der er formidlingsøvelser:

Tidspunkt

Indhold

Bemærkninger

13.35 - 13.45

Orientering

Afbud, fremmøde, dagsorden mv.

13.45 - 14.10

Oplæg

10 min. formidling, 10 min. drøftelse, 5 min. feedback

14.10 - 14.20

Pause

14.20 - 14.45

Oplæg

10 min. formidling, 10 min. drøftelse, 5 min. Feedback

14.45 - 15.15

Teamarbejde

15.15 - 15.30

Læreroplæg

 

Ideer til emner for formidlingsøvelser og for læreroplæg:

Sundhedsemner:

Råt er godt!

Spis vildt!

KRAM dit liv!

Drik dine grøntsager…

Er din krop blevet sur…?

Er mælk sundt – eller hvad?

Sæt farver på menuen

Har du smurt din hjerne med omega -3 olie i dag?

Fup og fakta om behovet for proteiner i maden

Hvorfor er sukker ikke sundt?

Hvor meget træning kan man lave mens man sidder på en stol i skolen?

Hvordan får man pulsen op dagligt?

Dit åndedræt – din gearstang

Har du fod på de fødder, der skal bære dig igennem tilværelsen?

Hvordan får man teenagere til at løbe rundt og lege?

Meditation som almen lærerkompetence

Styr uden om stress i dit arbejdsliv

Mindfulness i skolen

Naturemner:

Hvorfor skolehaver?

Hvordan laver man en smuk, spændende og udbytterig skolehave?

Hvad kan man lære i en skolehave?

Skolehavernes historie i Danmark

Økologisk jordbrug

Gulerodens kulturhistorie

Historien om regnormen

Bælgplanternes naturhistorie

Hvorfor ikke bruge kunstgødning?

Hvordan laver man en kompost?

Hvorfor er der så modsatrettede holdninger til brugen af gensplejsede afgrøder?

Er det sundere at spise økologiske grøntsager?

Kan kål forebygge cancer?

Spis dit ukrudt!

Skema til fordeling af formidlingsøvelser:

Uge

Tema

Emner og oplægsholdere(plads til 4 på en uge)

 

7

Sundhed

 

 

9

 

 

 

10

 

 

 

11

 

 

 

17

Natur

 

 

18

 

 

 

20

 

 

 

21

 

 

 

 

Metoder

Vi bruger dagsordener til at organisere hver lektion og en undervisningsplan til at organisere hele forløbet og få det til at virke som en helhed.

Læreren holder oplæg om forskellige didaktiske og faglige emner. Vi lægger vægt på at bruge det faglige stof som anledninger til dialog og debat, med henblik på at engagere de studerende i en fælles åben, saglig og levende samtale om viden, erfaringer og holdninger.

De studerende bruger notesbøger til at skrive iagttagelser, observationer og refleksioner ned i. Meningen med det er at lære at bruge en af naturvidenskabens grundmetoder som et professionelt redskab i lærerarbejdet. Iagttagelse = at fokusere sin opmærksomhed på et objekt. Observation = at tænke mens man iagttager, således at man sætter sine iagttagelser i forhold til sin viden og sine tidligere erfaringer. Refleksion = eftertanke, altså at man tænker efter – tænker videre og dybere – efter at man er holdt op med at sanse objektet.

Vi bruger IT i form af webstedet  www.naturfagsundervisning.dk , hvor man løbende kan finde undervisningsplaner, vejledninger, tekster til lærerens oplæg, blog mv. De studerende kan vælge at lave powerpoints til deres formidlingsøvelser, men det er ikke noget krav.

Vi varierer den teoretiske, abstrakte undervisning med konkrete, praktiske øvelser (kaldes også for ”hands on”) med mulighed for at komme udenfor (udeskole) og få nogle sanselige naturoplevelser samt noget lys, luft og bevægelse til kroppen.

Vi varierer også de fælles aktiviteter med indviduelle aktiviteter, hvor den enkelte studerende selv skal løse forskellige opgaver.

Vi anvender teamarbejde som metode til at lære folk at arbejde sammen på en mere effektiv og tilfredsstillende måde.

Vi bruger feedback og evaluering som redskaber til at få formuleret og drøftet, hvad der er godt  i undervisningsplanen eller i de enkelte timer, med henblik på at bevare det gode og velfungerende , samt hvad der kunne blive bedre, med henblik på at udvikle dette, så det kan blive velfungerende -eller eventuelt med henblik på at droppe det og erstatte det med nye og bedre ideer.

 

                                                                                       Ingvar Haubjerg Nielsen

 

Evaluering af Balancen efterår 2010


Formålet med evalueringen er at få formuleret og drøftet, hvad der er godt   i undervisningsplanen (med henblik på at bevare det gode og velfungerende) samt hvad der kunne blive bedre i undervisningsplanen (med henblik på at udvikle dette, så det kan blive velfungerende - eller eventuelt med henblik på at droppe det og erstatte det med nye og bedre ideer).

Målet med evalueringen er, at hvert team i fællesskab får formuleret godt-sætninger og bedre-sætninger til hvert af undervisningsplanens 4 punkter (formål, mål, indhold og metoder) samt afleveret disse til Ingvar i Balancens sidste time.

Retningslinier for evaluering af forløb i Balancen:

1) Læs undervisningsplanen igennem igen inden evalueringen
2) Drøft hvert punkt i undervisningsplanen i teamene og skriv vurderende, begrundede sætninger (såvel godt-sætninger som bedre-sætninger) til hvert punkt i undervisningsplanen.
3) Gennemgå til sidst jeres samlede evaluering og sørg for, at hele teamet kan gå ind for dens formuleringer (Hvis nogen i teamet har helt afvigende vurderinger og alligevel ønsker at få sådan en vurdering noteret, så kan man få den skrevet ind som en “mindretalsudtalelse”. )

Evaluering af de enkelte punkter i undervisningsplanen:
Formålet
Hvad var godt ved formålet?



Hvordan kunne formålet blive bedre?




Mål
Hvad var godt ved målene?



Hvordan kunne målene blive bedre?




Indhold
Hvad var godt ved indholdet?



Hvordan kunne indholdet blive bedre?




Metoder
Hvad var godt ved metoderne?



Hvordan kunne metoderne blive bedre?




Andre kommentarer til det forløb vi har haft sammen i Balancen:








                   

Undervisningsplan Balancen  vinter 2010

Forord

 

Balancen består af 2 forløb: Et om balancen i naturen (Naturen & mennesket) og et om balancen i mennesket (Krop & sundhed).

 

Undervisningsplanen for et forløb i Balancen består af: Formål, mål, indhold og metoder:

 

Formål = Hvorfor gør vi det her?

Mål =  Hvad vil vi opnå med det?

Indhold =  Hvad gør vi hvornår?

Metoder = Hvordan gør vi det?

Formål

 

Formålet med sundhedsforløbet er, at alle lærerstuderende skal forholde sig til temaet sundhed som en del af uddannelsen til at blive lærer ude i de frie skoler.

 

Det betyder ikke, at vi ønsker at I skal få nogle bestemte holdninger eller  gøre nogle bestemte handlinger – det obligatoriske i forløbet er således at I skal arbejde med temaet sundhed og forholde jer til det i dialog med hinanden og med mig; herudover står det naturligvis (!) enhver frit for, hvordan man bruger dette i sit lærerliv.

 

Meningen med at arbejde med temaet sundhed er  at inspirere jer til at se og bruge mulighederne for at inddrage sundhed i teori & praksis i jeres kommende undervisningspraksis.

 

Der er også meningen, at I skal blive mere bevidste om, hvordan man kan arbejde med at opretholde balancen i sin krop midt i en travl lærerhverdag og i det hele taget undgå at bliv ramt af lærernes folkesygdom: Stress.

 

Balancen skal I øvrigt bevidstgøre Lærerskolens studerende om den rolle, som naturvidenskaben spiller for vores samfundes velfærd og udvikling – ikke mindst i en kultur, som er præget af en humanistisk indstilling og tænkning.

 

Endelig er formålet ikke mindst at begynde at  træne Jer til at blive så gode lærere som muligt i de frie skoler.

Mål

Fælles mål:

- at vi i fællesskab får skabt en stemning, hvor alle har lyst til at udfolde og udvikle sig professionelt i åben dialog med andre mennesker

- at vi i fællesskab får skabt nogle undervisningssituationer præget af høj energi, livlige samtaler og varierende arbejdsformer

- at vi I fællesskab får skabt et koncept for sunde timer, som kan bruges I vores timer og som I kan tage med ud I skolerne og bruge derude.

 

Individuelle mål:

-         at hver enkelt studerende får  inspiration, mod og værktøjer til et arbejde som underviser og formidler

-         - at hver enkelt studerende  forstår, hvad sundhed er og er i stand til at arbejde praktisk med sundhed i undervisningen ud fra denne forståelse

-         - at hver enkelt studerende  forstår, hvad teamarbejde er og er i stand til at arbejde effektivt i et team ud fra denne forståelse

-         at hver enkelt studerende laver en selvstændig, inspirerende og velunderbygget formidling af et emne indenfor sundhed, samt får feedback på sin formidling

 

Indhold

 

Uge

Indhold

44

Introduktion til Sundhed

44

Introduktion til Sundhed

45

Formidling af sundhedsemner

45

Formidling af sundhedsemner

46

Formidling af sundhedsemner

46

Formidling af sundhedsemner

48

Formidling af sundhedsemner

48

Formidling af sundhedsemner

49

Formidling af sundhedsemner

49

Formidling af sundhedsemner

50

Reservetimer

50

Evaluering af Balancen

 

 

 

  En lektion I balancen ser I sundhedsforløbet således ud:

 

Punkter på dagsordenen

Tidsramm e

 

Orientering

5 minutter

 

Formidling af sundhed

10 + 5 minutter (feedback)

 

Formidling af sundhed

10 + 5 minutter (feedback)

 

Pause

10 minutter

 

Formidling af sundhed

10 + 5 minutter (feedback)

 

Sundhed I praksis/Teamarbejde

20 - 30 minutter

 

Læreroplæg om sundhed

20 minutter

 

I alt: 7 faste punkter

110 minutter

 

 

“Sundhed I praksis” betyder, at vi I dette tidsrum varierer den stillesiddende, tavlefokuserede, abstrakte undervisning med forskellige sunde alternativer, som vægter bevægelse, praksis og det konkrete.

 

Jeg forestiller mig, at vi I den ene af ugens to lektioner går filosofgang og reflekterer over dagens oplæg ol., mens tiden I den anden lektion er afsat til teamarbejde – men det kommer an på, hvilke ideer vi I fællesskab ellers kan få indenfor konceptet “Sunde timer”

Metoder

 

Vi bruger dagsordener til at organisere hver lektion og en undervisningsplan til at organisere hele forløbet og få det til at fremtræde som en helhed.

 

Læreren holder oplæg om forskellige didaktiske og faglige emner. Vi lægger vægt på at bruge det faglige stof som anledninger til dialog og debat, med henblik på at at engagere de studerende i en fælles åben, saglig og levende samtale.

 

De studerende bruger notesbøger til at skrive iagttagelser og observationer af undervisningen, naturen samt krop & psyke ned i. Meningen med det er at lære at bruge en af naturvidenskabens grundmetoder (objektiv sansning) som et professionelt redskab i lærerarbejdet. Iagttagelse = fokusere sin opmærksomhed på et objekt,. Observation = den erfaring man får ud af iagttagelserne ved at tænke over dem, primært ved at sætte dem i forhold til tidligere erfaringer.

 

Vi bruger IT i form af webstedet  www.naturfagsundervisning.dk , hvor man løbende kan finde undervisningsplaner, vejledninger, tekster til lærerens oplæg, blog mv.

 

 

Vi varierer den teoretiske, abstrakte undervisning med konkrete, praktiske øvelser, med mulighed for at komme udenfor og få nogle sanselige naturoplevelser samt noget lys, luft og bevægelse til kroppen. Det gør vi med særligt henblik på at inspirere kommende lærere til at tage større hensyn til kroppen og til sundheden når de tilrettelægger deres undervisning.

 

Vi anvender teamarbejde som metode til at lære folk at arbejde sammen på en mere effektiv og tilfredsstillende måde. I dette forløb vil vi ud over bruge teamarbejdstid til at vedligeholde og formidle akvarierne også bruge teamene som reflekterende team, hvor den enkelte studerende kan hente hjælp, støtte og inspiration til  I så høj grad som muligt at nå målet med den individuelle formidlingsopgave + til at nå sine personlige sunde mål – og ikke mindst til at gøre dette på en måde, som ikke belaster krop eller psyke på en usund måde.

 

 

                                      Ingvar Haubjerg Nielsen

 

 

Undervisningsplan Balancen Efterår 2010

Forord

 

Balancen består af 2 forløb: Et om balancen i naturen (Naturen & mennesket) og et om balancen i mennesket (Krop & sundhed).

 

Undervisningsplanen for et forløb i Balancen består af: Formål, mål, indhold og metoder:

 

Formål = Hvorfor gør vi det her?

Mål =  Hvad vil vi opnå med det?

Indhold =  Hvad gør vi hvornår?

Metoder = Hvordan gør vi det?

 

Formål

 

Formålet med naturforløbet er, at alle lærerstuderende skal forholde sig til temaet natur som en del af uddannelsen til at blive lærer ude i de frie skoler.

 

Det betyder ikke, at vi ønsker at I skal få nogle bestemte holdninger eller  gøre nogle bestemte handlinger – det obligatoriske i forløbet er således at I skal arbejde med temaet natur og forholde jer til det i dialog med hinanden og med mig; herudover står det naturligvis (!) enhver frit for, hvordan man bruger dette i sit lærerliv.

 

Meningen med at arbejde med temaet natur er  at inspirere jer til at se og bruge mulighederne for at inddrage naturen  i jeres kommende undervisningspraksis.

 

Der er også meningen, at I skal blive mere bevidste om, at naturen er vores fælles livsgrundlag.

 

Balancen skal bevidstgøre Lærerskolens studerende om den rolle, som naturvidenskaben spiller for vores samfundes velfærd og udvikling – ikke mindst i en kultur, som er præget af en humanistisk indstilling og tænkning.

 

Endelig er formålet ikke mindst at begynde at  træne Jer til at blive så gode lærere som muligt i de frie skoler.

 

Mål

Fælles mål:

- at vi i fællesskab får skabt en stemning, hvor alle har lyst til at udfolde og udvikle sig professionelt i åben dialog med andre mennesker

- at vi i fællesskab får skabt nogle undervisningssituationer præget af høj energi, livlige samtaler og varierende arbejdsformer

- at vi ved en fælles indsats får videreført Den økologiske skolehave

Individuelle mål:

-       at hver enkelt studerende får  inspiration, mod og værktøjer til et arbejde som underviser og formidler

-       - at hver enkelt studerende  forstår, hvad et økosystem er og er i stand til at arbejde praktisk med økosystemer i undervisningen ud fra denne forståelse

-       - at hver enkelt studerende  forstår, hvad teamarbejde er og er i stand til at arbejde effektivt i et team ud fra denne forståelse

-       - at hver enkelt studerende overvejer at skære 10% af sit CO2-forbrug væk i løbet af et år, for eksempel inspireret af den globale kampagne på www.1010global.org/dk 

Indhold

 

Uge

Indhold

Øvelser mv.

35

Introduktion til Balancen

Præsenter dig selv

35

Drøftelse af undervisningsplan

Filosofgang

36

Oplæg om og rundvisning i skolehaverne

Dagens ord starter

Notater af iagttagelser og observationer starter

36

Oplæg om at arbejde professionelt i team

Teambuilding

37

Oplæg om efterårsarbejdet i skolehaven

Teambuilding

37

Teamarbejde i Den økologiske Skolehave

Observation af team

38

Teamarbejde i Den økologiske Skolehave

IN feriefridag tirsdag

38

Opsamling af erfaringer med teamarbejde

Filosofgang

39

Oplæg om akvariet som model-økosystem

Dramatisering af økosystem

39

Teamarbejde med akvarier

Observation af team

40

Teamarbejde med akvarier

Observation af team

40

Opsamling af erfaringer med teamarbejde

Filosofgang

41

Evaluering af forløbet

Filosofgang

41

Reservetimer

 

 

Metoder

 

Vi bruger dagsordener til at organisere hver lektion og en undervisningsplan til at organisere hele forløbet og få det til at fremtræde som en helhed.

 

Læreren holder oplæg om forskellige didaktiske og faglige emner. Vi lægger vægt på at bruge det faglige stof som anledninger til dialog og debat, med henblik på at at engagere de studerende i en fælles åben, saglig og levende samtale.

 

De studerende bruger notesbøger til at skrive iagttagelser og observationer af undervisningen, naturen samt krop & psyke ned i. Meningen med det er at lære at bruge en af naturvidenskabens grundmetoder (objektiv sansning) som et professionelt redskab i lærerarbejdet. Iagttagelse = fokusere sin opmærksomhed på et objekt,. Observation = den erfaring man får ud af iagttagelserne ved at tænke over dem, primært ved at sætte dem i forhold til tidligere erfaringer.

 

Vi bruger IT i form af webstedet  www.naturfagsundervisning.dk, hvor man løbende kan finde undervisningsplaner, vejledninger, tekster til lærerens oplæg, blog mv.

 

Vi varierer den teoretiske, abstrakte undervisning med konkrete, praktiske øvelser, med mulighed for at komme udenfor og få nogle sanselige naturoplevelser samt noget lys, luft og bevægelse til kroppen. Det gør vi af alment menneskelige, biologiske hensyn - men vi gør det også med særligt henblik på at inspirere kommende lærere til at tage større hensyn til drenges natur og kompetencer når de tilrettelægger deres undervisning.

 

Vi varierer også de fælles aktiviteter med indviduelle aktiviteter, hvor den enkelte studerende selv skal løse forskellige opgaver.

 

Vi anvender teamarbejde som metode til at lære folk at arbejde sammen på en mere effektiv og tilfredsstillende måde.

 

Endelig er studieniveau 2 et tilbud til de studerende, der ønsker flere udfordringer i dette forløb. Studieniveau 2 består i at abonnere på det daglige nyhedsbrev fra webstedet www.videnskab.dk  + holde et 5 minutters “dagens ord”for klassen over noget af det man har læst her,  og som har relation til vores tema.

 

                           Ingvar Haubjerg Nielsen

Balancen forår 2010

Forord:

Balancen består af 2 forløb: Et om natur og et om sundhed

Undervisningsplanen for forårssemestret i Balancen består af: Formål, mål, metoder, indhold og studieliste.

Formål = Hvorfor gør vi det her?

Mål =  Hvad vil vi konkret opnå med det?

Metoder = Hvordan gør vi det?

Indhold =  Hvad gør vi hvornår?

Studieliste = Hvad forventes jeg at studere i løbet af forløbet?

Formål:

Formålet med naturforløbet er at sætte det moderne menneskes eksistens ind i en større sammenhæng (naturen) og at inspirere kommende lærere til at bruge naturen bevidst og kvalificeret i pædagogiske sammenhænge - mens formålet med sundhedsforløbet er at inspirere kommende lærere til at arbejde bevidst med sundhed som middel til at fremme menneskers energi, livsglæde og evne til at lære.

 

Meningen er at den enkelte studerende skal forholde sig bevidst til sundhed og til natur i sit eget liv og i skolelivet, hvilket vi gør i så skarp og levende dialog som muligt med de bedste videnskabelige resultater vi kan finde og med hinanden som de forskellige mennesker vi er.

 

Der er ikke meningen at I skal lære at følge nogle bestemte sundhedsråd eller indtage nogle bestemte holdninger til naturen - meningen er derimod at I skal forholde Jer så frit, bevidst og kritisk til temaerne natur og sundhed som muligt.

 

Derudover er formålet ikke mindst at inspirere, udfordre og træne Jer til at blive så gode lærere som muligt i de frie skoler.

 

Mål:

-       at vi i fællesskab

o      får skabt en stemning hvor alle har lyst til at udfolde og udvikle sig professionelt i åben dialog med andre mennesker

o      får skabt nogle undervisningssituationer præget af høj energi, livlige diskussion og varierende arbejdsformer

o      får videreført, udviklet og formidlet Den økologiske Skolehave som pædagogisk rum og arbejdsform i de frie skoler

 

-       at hver enkelt studerende

o      kan arbejde professionelt med sunde mål

o      kan arbejde professionelt med sunde timer

o      kan arbejde professionelt sammen med andre i team

o      kan opbygge, pleje og formidle et pædagogisk økosystem (akvarium) der illustrerer en biotop, et natursyn, en fremtidsvision eller en miljøpolitisk holdning

o      kan kende og arbejde med 10 arter af vandhullets smådyr (vandhulskanon), 10 arter af jordbundens smådyr (jordbundskanaon) og de 10 bedste urter til skolehaven (skolehavekanon

Metoder:

I naturforløbet lægger vi vægt på udvikling af samarbejde og kreativitet omkring etablering, pasning og formidling af økosystemer, mens der i sundhedsforløbet lægges vægt på træning af  formidlinger af et emne indenfor temaet sundhed i små lærerteam.

 

I begge forløbene bliver der giver feed-back – af såvel lærer som studerende – på det folk laver. Vi bruger også reviewing som en metode til at opsamle og bevidstgøre erfaringer.

 

Læreren holder oplæg om forskellige didaktiske og faglige emner og gennemgår dagsordenen for hver lektion.

 

Vi lægger også vægt på at bruge det faglige stof som anledninger til dialog og debat , med henblik på at vi hele tiden bliver bedre til at gøre dette så åbent, sagligt og levende som muligt.

 

Vi bruger IT i form af www.naturfagsundervisning.dk, hvor man løbende kan finde undervisningsplaner, vejledninger, tekster til lærerens oplæg, blog og ugentlige oplæg til de kommende timer.

 

Vi varierer så vidt muligt den stillesiddende undervisning med arbejdsformer hvor vi brugerr kroppen mens vi lærer, helst med mulighed for at komme udenfor og få noget mere lys, luft og bevægelse ind i arbejdstiden – specielt bruger vi walk and talk (også kaldet filosofgang), når vi skal forholde os refleksivt til de emner som vi arbejder med, og vi bruger hands on (også kaldet hånd & ånd) når vi skal arbejde med naturen som en almen lærerkompetence.

 

Indhold:

Sundhedsforløbet

Hvordan kan vi lave spændende sundhed ude i skolerne?

Hvordan laver man den bedst mulige formidling af sundhedsemner?

Hvad gør det ved mig at skulle arbejde med sundhed i min læreruddannelse?

 

Dato

Indhold

Bemærkninger

 

Sundhed i læreruddannelsen – hvorfor har vi det og hvordan arbejder vi med det?

 

18/1

Personlige sunde mål

 

 

Sunde timer

 

 

Kosttilskud – nødvendigt supplement for at bevare sin sundhed i længden eller usund spild af penge?

Det første team holder oplæg om et sundt emne, gerne i relation til dagens emne

 

Er sødt ikke godt? Hvad gør sukker ved dig – og hvad gør det ved dine elever?

Andet team holder oplæg osv.

 

Fedt nok! Får vi i virkeligheden for lidt (af det essentielle) fedt – og hvad betyder det for skolen?

 

 

Proteinpower! Har vi behov  for kød – eller er det sundest at leve af planter? Og hvad med klimaet?

IN holder efter planen en feriefridag

 

Det skal farver til livet! Kan man lære børn og unge at vælge sund mad ud fra farven?

 

 

Tænk sundt! Er meditation en nødvendig kompetence for en moderne lærer?

 

 

Træk vejret dybt – du er på! Om åndedrættets betydning i lærerarbejdet.

 

19/2

Opsamling af sunde mål og sunde timer

 

 

Det daglige pust – op! Hvilken betydning har konditionstræning for et godt lærerliv – og hvad kan man gøre for at eleverne får pusten lidt op i timerne?

 

 

Det daglige pust – ned! Hvilket betydning har afspænding i en lærerhverdag – og bør man lære sine elever at spænde af i timerne?

 

 

Stram ballerne! Bør styrketræning være en del af lærerens forberedelse til arbejdet?

 

17/4

Afrunding af sunde mål og sunde timer

 

 

(Tidsplanen for de 6 ugers arbejde med naturtemaet får I efter påske)

 

En lektion i sundhedstemaet ser typisk således ud:

 

Tidsramme

Indhold

Bemærkninger

5 minutter

Orientering

 

30 min.

Læreroplæg om dagens emne

 

10 minutter

Pause, hvor der luftes ud og gøres klar til næste oplæg

 

30 min.

Team holder oplæg om dagens emne og får feedback på deres formidling.

 

30 min.

Vi forholder os til dagens emne på forskellig vis, på en så sund måde som muligt J . Jeg har nogler ideer, men dagens lærerteam må også gerne byde ind med arbejdsformer, hvor vi bruger kroppen mens vi lærer om dagens emne

 

10 min.

Rewiewing af lektionen

 

 

 

Lærerteam: Opgaven for teamet er at finde et udvalg af veldokumenterede videnskabelige fakta indenfor et emne man har lyst til at arbejde med - og formidle disse fakta på en så saglig og inspirerende måde som muligt.

 

Formidlingen skal være såvel skriftlig (et indlæg på Blog for balancen der virker som en appetitvækker for resten af klassen og som henviser til de bedste kilder man har kunnet finde) og mundtlig i form af cirka 15 minutters formidling til klassen. Efter de 15 minutters formidling af emnet er der cirka 10 minutters dialog & debat i klassen af emnet, og til sidst er der 5 minutter til at vi giver oplægsholderne feedback.

 

Feedback gives i formen: Hvad var godt – og hvad kunne blive bedre? og tager udgangspunkt i det man som modtager af formidlingen har set, hørt og følt.

 

Sunde mål: Målsætningerne skal være så klare, konkrete og balanceret realistiske – udfordrende som muligt.

 

Sundhedsmålene lægges ind på Blog for balancen , så andre også kan læse og bruge løs af ideerne. Det er således ikke meningen at målene skal være af privat karakter, men netop sådan at I kan bruge dem åbent i Jeres professionelle liv.

 

Forslag til personlige sunde mål at arbejde med i forløbet:

-       Jeg vil blive forpustet hver dag

-       Jeg vil dyrke moderat motion mindst 1/2 timer hver dag

-       Jeg vil rette ryggen så ofte jeg kommer i tanke om det

-       Jeg vil lave ryg - og maveøvelser 5 minutter morgen og aften

-       Jeg vil ligge uforstyrret 1/2 timer midt på dagen og øve mig i at mærke kroppen indefra samt trække vejret bevidst

-       Jeg vil slappe af i kæber og skuldre så ofte jeg kommer i tanke om det

-       Jeg vil indtage 2 spsk. koldpresset olie med højt indhold af omega-3 fedtsyrer hver dag

-       Jeg vil begrænse mit forbrug af hvidt sukker, f.eks. ved fremover at betragte sukker som et krydderi frem for som en ingrediens...

-       Jeg vil hver dag indtage så mange naturlige farvestoffer som muligt

-       Jeg vil drikke vand jævnligt i løbet af dagen (men ikke om aftenen…) uanset om jeg føler tørst eller ej

-       Jeg vil spise frisk frugt hver dag – og skylle tænderne bagefter!

-       Jeg vil spise så mange grøntsager - på en så lækker måde – som overhovedet muligt

-       Jeg vil smile flere gange i løbet af dagen, uanset om jeg er i humør til det eller ej

-       Jeg vil mærke kroppen (indefra) så tit jeg kan komme i tanke om det

-       Jeg vil øve mig i at bruge benmusklerne frem for ryggen til løft

-       Jeg vil benytte enhver mulighed på arbejdet for at bevæge kroppen

 

Studieliste til sundhedsforløbet:

Jeg forventer, at I udover at møde op til timerne og deltage aktivt, selvstændigt studerer nogle tekster.  Hver især vælger selv, hvilket studieniveau man vil arbejde på i Balancen:

 

Studieniveau 1:

De tekster jeg henviser til på www.naturfagsundervisning.dk eller udleverer til Jer.

 

Studieniveau 2:

Herudover tilmeldig du dig nyhedsbrevet på www.videnskab.dk, og vælger i dette forløb at følge med i de videnskabelige nyheder om emnerne sundhed, ernæring og motion (vælges på liste ved tilmelding til nyhedsbrevet) + kigger siden ”Krop & Sundhed” igennem en gang om ugen.

 

Studieniveau 3:

Herudover læses ”Mirakelkost til et længere liv ”, som er skrevet af Jean Carper og udgivet af Haase &Søns Forlag i 2008 eller ”Menneskeføde – vejviser ud af en overvægtig verden ”, som er skrevet af Tor Nørretranders og udgivet af Tiderne Skifter i 2005.

Begge bøger er skrevet af fremragende videnskabsjournalister og baseret på en lang række videnskabelige kilder.

 

 

 

               Sundhedsforløbet

 

Hvad gør det ved mig at skulle arbejde med sundhed i min læreruddannelse?

Hvordan laver man den bedst mulige formidling af sundhedsemner?

Hvordan kan vi lave spændende sundhed ude i skolerne?

 

Indhold:

 

Uge

Indhold

Bemærkninger

43

Temauge om Grundtvig og Kold. Jeg holder oplæg om Grundtvigs erkendelsesteori og om Den økologiske Skolehave, og så går vi ellers over i haven for at høste afgrøder, rense og gøde jorden til næste generation (A-klassen…) og prøve at lave sund mad ud af afgrøderne.

Læs siden om skolehaven på webstedet

43

 

Husk hver gang tøj til at kunne være udenfor en halv times tid i let bevægelse.

 

Medbring eget drikkekrus hver gang/hav et stående i lokalet.

 

44

Intro til temaet om sundhed.

44

45

Forberedelse af formidlingsøvelser

45

46

Ekskursion til København

46

Ekskursion til København + timer om torsdagen i B-klassen

48

Formidlingsøvelser: Formidling af sunde emner

 

Hvert par er på i 30 minutter med deres emne:

15 minutters formidling +

10 minutters dialog & debat +

5 minutters feedback

Derudover her jeg hver gang 30 minutter til at komme på banen med mine oplæg, perspektiveringer eller øvelser i sundhed

48

49

49

50

50

51

51

Evaluering af hele forløbet i Balancen

 

 

 

Forslag til emner for formidlingsøvelser:

-          Kan mælk virkelig være u-sundt?

-          Kan mørk chokolade (min. 70%) virkelig være sundt?

-          Hvorfor kan man få det bedre af at undgå hvidt mel?

-          Er kunstige sødestoffer direkte skadelige?

-          6 om dagen – afsyrer det dine tænder?

-          Kan man have svamp i systemet?

-          Hvad er tarmskyldninger godt for?

-          Hvad er homeopati og hvordan kan det være videnskab?

-          Hvorfor der det godt med naturlige farvestoffer i maden?

-          Kan det være farligt at spise gensplejset mad?

-          Er økologiske råvarer virkelig sundere?

-          Bliver børn & unge roligere og klogere af god mad?

-          Er leverkure gode mod galdesten?

-          Kan det være farligt at blive vaccineret?

-          Kan middagslure forebygge hjerte-karsygdomme?

-          Kan naturoplevelser modvirke stress?

-          Hvordan kan man lave regelmæssige rygøvelser i klasseværelset?

-          Hvordan får man pulsen op i timerne?

-          Kan man sætte børn til at massere hinanden i timerne?

-          Hvad kan man få ud af at måle Ph-værdien i sin morgenurin?

-          Burde alle vi almindeligt sunde voksne faste en gang om året?

-          Hvor meget gentest kan man få for 100$ på nettet?

-          Lever vi virkelig midt i en fedmeepedemi?

-          Burde teenagere (og b-mennesker) have lov til at møde senere i skolen?

-          Burde drenge have lov til at løbe en tur rundt om skolen hver halve time?

 

Opgaven er at finde og udvælge de bedst mulige (dvs. veldokumenterede og videnskabelige) fakta indenfor det emne man har valgt og så formidle disse fakta på en så saglig og inspirerende måde som muligt.

 

Formidlingen skal være såvel skriftlig (et indlæg på Blog for balancen der virker som en appetitvækker for resten af klassen og som indeholder de bedste kilder man har kunnet finde) og mundtlig i form af 15 minutters formidling til klassen. Efter de 15 minutters formidling af emnet er der 10 minutters dialog & debat i klassen af emnet, og til sidst er der 5 minutter til at vi (først medstuderende, så læreren) giver oplægsholderne feedback.

 

Feedback gives i formen: Hvad var godt? Hvordan kunne det blive bedre? og tager udgangspunkt i det man som modtager af formidlingen har set, hørt og følt.

 

Tjekliste til formidlingsøvelser:

-          Lav en plan

o        Planlæg starten omhyggeligt (De første 30 sekunder er altafgørende...)

o        Planlæg slutningen omhyggeligt (de giver ro at vide hvordan man kommer ud af det her...)

o        Midterpartien kan være mere fleksiblet, men dog struktureret i punkter

o        Brug den tid I har fået, hverken mere eller mindre (det er uprofessionelt...)

-          Tag hensyn til målgruppen

o        Respekt for at nogen giver Jer tid og opmærksomhed

o        Det skal være relevant for målgruppen

o        Det skal passe til målgruppens niveau

-          Husk de 10 miuntter til dialog og debat af dit emne

o        Det ligger i det grundtvigske...

o        Det holder folk vågne og motiverede

o        Det gør formidlingen mere levende, dynamisk og vedkommende

o        Det giver dig en nødvendig træning i at være ordstyrer og debatleder

-          Vælg hvilken viden du vil formidle og formidl den korrekt

o        Prioriter hvilken del af den viden du har om emnet du vil formidle

§         Tag det vigtigste først

§         Forbered tavlenotater, powerpiont eller OH af de vigtigste pointer

o        Formidl viden som du har gode kilder til og som du har styr på

o        Hvis du alligeve vil formidle noget, som du ikke har goder kilder på eller ikke er sikker på om du formidler korrekt, så giv klart udtryk for dette

-          Fortæl gode historier

o        Historier giver sammenhæng og mening

o        Historier får folk til at lytte og huske bedre

 

Forslag til personlige mål - sætninger for sundhed i dette forløb:

-          Jeg vil blive forpustet hver dag

-          Jeg vil dyrke moderat motion mindst 1/2 timer hver dag

-          Jeg vil rette ryggen så ofte jeg kommer i tanke om det

-          Jeg vil lave ryg - og maveøvelser 5 minutter morgen og aften

-          Jeg vil ligge uforstyrret 1/2 timer midt på dagen og øve mig i at mærke kroppen indefra samt trække vejret bevidst

-          Jeg vil slappe af i kæber og skuldre så ofte jeg kommer i tanke om det

-          Jeg vil indtage 2 spsk. koldpresset olie med højt indhold af omega-3 fedtsyrer hver dag

-          Jeg vil begrænse mit forbrug af hvidt sukker, f.eks. ved fremover at betragte sukker som et krydderi frem for som en ingrediens...

-          Jeg vil hver dag indtage så mange naturlige farvestoffer som muligt

-          Jeg vil drikke vand jævnligt i løbet af dagen (men ikke om aftenen…) uanset om jeg føler tørst eller ej

-          Jeg vil spise frisk frugt hver dag – og skylle tænderne bagefter!

-          Jeg vil spise så mange grøntsager - på en så lækker måde – som overhovedet muligt

-          Jeg vil smile flere gange i løbet af dagen, uanset om jeg er i humør til det eller ej

-          Jeg vil mærke kroppen (indefra) så tit jeg kan komme i tanke om det

-          Jeg vil øve mig i at bruge benmusklerne frem for ryggen til løft

-          Jeg vil benytte enhver mulighed på arbejdet for at bevæge kroppen

 

Ideen med sundhedsmålsætningerne er at man i løbet af forløbet sammensætter sin egen sundhedshandlingsplan ved at vælge de målsætninger, som man finder interessante og inspirerende og eventuelt supplere med sine egne formuleringer af målsætninger.

 

Målsætninger skal være så klare, konkrete og balanceret realistiske – udfordrende som muligt.

 

Sundhedshandlingsplanen laves enten for en selv eller for en eller anden pædagogisk gruppe: En klasse, en skole, et lærerkollegium eller hvad man nu måtte finde relevant.

 

Sundhedshandlingsplanen lægges ind på Blog for balancen , så andre også kan læse og bruge løs af ideerne. Det er således ikke meningen at planen skal være af privat karakter, men netop sådan at I kan bruge den åbent i Jeres professionelle liv.

 

 

Så er jeg klar igen efter min fars død; han skal begraves på torsdag, så vi kan godt have timer mandag og tirsdag i denne uge.

 

Efter planen er der Frederik og Ulrik, som holder oplæg mandag den 9. marts.

 

Tirsdag den 10. marts har vi ikke nogen oplæg på planen, men jeg regner med at Maja og Maibritt holder deres oplæg her.

 

Hvis der er andre som ikke har fået holdt deres oplæg, så mail mig det ( in@dfl-ollerup.dk ), så passer jeg det ind i planerne.

 

Jeg vil bede oplægsholderne om at lægge op til dialog & debat ud fra deres emner, således at vi kan få noget mere gang i denne vigtige professionalisering til arbejdet i de frie skoler. Derfor vil jeg gerne prioritere tiden således, at vi tager den tid til dialog & debat om emner som det tager – og så fylder jeg ud med oplæg til dialog & debat for resten af tiden og pengene.

 

Håber i øvrigt at I har fået fulgt med i, hvordan det går med motionsplanerne for familien de følger i ”Praxis” på TV2 tirsdag aften; måske er der nogen der ønsker at lægge op til dialog & debat ud fra noget i de udsendelser?

 

Det er ikke gået så godt med vores mål om at lave oplæg til oplæggene på Blog for balancen; altså det at ugens oplægsholdere laver en kort appetitvækker på bloggen, som vi så læser som forberedelse til deres oplæg – faktisk så er det ikke gået overhovedet...Jeg ved ikke om det er for stort og krævende et mål, eller om folk simpelthen har glemt det?

 

Forslag: Vi fastholder foreløbig målet og håber at denne uges oplægsholdere får blogget inden deres oplæg, og så tager vi i løbet af ugen en snak om, hvorfor det ikke fungerer med dette mål. Dem der har holdt oplæg vil jeg bede om at blogge et par linier om temaet i deres oplæg + deres bedste kilder til emnet.

 

Med hensyn til målet om Sunde mål på bloggen, så er succesraten her noget større: Der er kommet 8 ud af 21 indlæg om sunde mål (personlige eller skolemæssige) på bloggen her søndag. En god start, men i betragtning af at det er en lille, åben opgave og vi har afsat undervisningstid til at lave dem, så er jeg ikke tilfreds før alle har fået formuleret nogle linier om sunde mål på bloggen. Hvis nogen har specielle problemer med at få løst denne opgave er de naturligvis meget velkomne til at henvende sig for råd og vejledning.

 

Udover dette er ambitionen at få gang i en egentlig ide- og erfaringsudveksling om sunde mål på bloggen, som Mikkel for eksempel har godt gang i.

 

Til sidst vil jeg allerede nu ønske Jer allesammen held og lykke med praktikken og I er meget velkomne til at blogge om hvad I oplever af sundt – eller mangel på samme -  derude i skolerne: Det ville være suverænt og spændende hvis I bloggede nogle af Jeres indtryk og refleksioner om sundhed ude i skolerne, så vi kunne afrunde sundedsteamet og efterbehandle noget af  praktikken efter påske ud fra Jeres indlæg på bloggen.