|
|
|
|
|
Undervisningsplaner for Balancen
Undervisningsplan for Balancen, efterårssemestret 2011
Forord: Undervisningsplanen består af formål og mål for forløbet, som er beskrevet på siden ”Fagbeskrivelse”, og af indhold og metoder i forløbet, som jeg har beskrevet herunder:
Oversigt over indholdet i forløbet
Uge
|
Indhold
|
Bemærkninger
|
35
|
Introduktion til ”Balancen”: Planer og præsentationer
|
|
36
|
Introduktion til naturøvelser, sundhedsøvelser og samarbejdsøvelser
|
Vi danner de 5 team og fordeler de individuelle formidlingsøvelser på klassen
|
37
|
Teamene arbejder med skoleakvarier
|
Læreroplæg + opgaver og øvelser i teamene
|
38
|
Teamene arbejder i skolehaven
|
Læreroplæg + opgaver og øvelser i teamene
|
39
|
Afrunding af det indledende arbejde med skolehave og skoleakvarier, samt forberedelse af især de kommende ugers arbejde med formidlingsøvelser
|
Læreroplæg + opgaver og øvelser i teamene
|
40
|
Formidlingsøvelser i natur- og sundhedsemner begynder i denne uge og i de følgende 5 - 6 uger arbejder vi som beskrevet i oversigten nedenunder denne her oversigt
|
4 formidlingsøvelser
|
41
|
|
4 formidlingsøvelser
|
Efterårsferie
|
|
|
43
|
|
4 formidlingsøvelser
|
44
|
|
4 formidlingsøvelser
|
45
|
|
4 formidlingsøvelser
|
46
|
|
4 formidlingsøvelser
|
Revyuge
|
|
|
48
|
Opsamlingsuge
|
|
49
|
Teamene fremlægger resultatet af arbejdet med deres fokus, med akvariet og med at træne teamsamarbejde (hvert team har 45 minutter).
|
Akvarieudstilling: Akvarierne udstilles og formidles (skriftligt) til lokale skoleelever
|
50
|
Det sidste team fremlægger og vi evaluerer forløbet, i teamene og i klassen
|
Akvarieudstilling: Akvarierne udstilles og formidles (skriftligt) til lokale skoleelever
|
Juleferie
|
|
|
|
|
|
Oversigt over indholdet i en lektion, hvor der er formidlingsøvelser
(uge 40 – 48)
Tidspunkt
|
Indhold
|
Bemærkninger
|
13.35 - 13.45
|
Orientering
|
Afbud, fremmøde, dagsorden mv.
|
13.45 - 14.10
|
Formidlingsøvelse
|
10 min. formidling, 10 min. drøftelse, 5 min. feedback
|
14.10 - 14.20
|
Pause
|
|
14.20 - 14.45
|
Formidlingsøvelse
|
10 min. formidling, 10 min. drøftelse, 5 min. feedback
|
14.45 - 15.15
|
Natur-, sundheds- og samarbejdsøvelser
|
|
15.15 - 15.30
|
Lærerens kvarter med inspiration til at arbejde med natur og med sundhed som en del af den almindelige undervisning ude i skolerne
|
|
Oversigt over de metoder, som vi bruger i Balancen
Vi bruger en undervisningsplan til at organisere hele forløbet og få det til at virke som en helhed, og dagsordener til at skabe overblik og refleksion over de enkelte lektioner.
Vi bruger IT i form af webstedet
www.naturfagsundervisning.dk
, hvor det meste af læsestoffet til faget ligger i form af netsider med undervisningsplaner, vejledninger, øvelser mv., og i form af webstedet Fronter, hvor der er oplæg til ugens timer, mulighed for at lægge powerpoints fra formidlingsøvelser ud til klassen mv.
Vi varierer den teoretiske, abstrakte del af undervisningen med konkrete, praktiske øvelser (denne metode kaldes også for ”hands on”) indenfor natur, sundhed og samarbejde. Øvelserne skal blandt andet give de studerende mulighed for at komme udenfor i arbejdstiden (udeskole), for at få nogle sanselige naturoplevelser med lys, luft og bevægelse til kroppen.
Derudover laver de studerende formidlingsøvelser, hvor den enkelte studerende formidler et emne om natur eller om sundhed, leder den efterfølgende dialog & debat i klassen over emnet og til sidst får feedback på sin formidling og ledelse fra såvel medstuderende som fra læreren.
Læreren holder inspirationsoplæg om det
at arbejde med natur og med sundhed som en del af den almindelige undervisning ude i skolerne.
Læreren bruger tavletegninger til at formidle de komplekse, abstrakte faglige og fagdidaktiske modeller, teorier og sammenhænge til de studerende på en så klar, overskuelig og forståelig måde som muligt.
Lærerens mundtlige oplæg og tavletegninger bruges også til at supplere de digitale undervisningsmaterialer, som ligger på
www.naturfagsundervisning.dk
, med den hensigt at få flest muligt til at forstå mest muligt af vejledningerne og emnerne.
De studerende bruger notesbøger til at skrive observationer og refleksioner over oplæggene og øvelsernened i. Notesbøgerne skal dels øge læringen og professionaliseringen hos den enkelte studerende, og dels fungere som supplement til brugen af computere, for eksempel i kraft af større anvendelsesmuligheder udendørs.
Endelig bruger vi undervisningsdifferentiering på den måde at klassen fordeler sig på de 5 team (som vi bruger når vi laver øvelser) ud fra faglige interesser og ambitioner, således at den enkelte så vidt muligt kan få nogle passende opgaver og udfordringer.
Ingvar Haubjerg Nielsen
Balancen forårssemester 2011
Forord
Balancen består af 2 forløb: Et om balancen i naturen (Naturtemaet) og et om balancen i mennesket (Sundhedstemaet).
Undervisningsplanen for et semester i Balancen består af: Formål, mål, indhold og metoder:
Formål = Hvorfor gør vi det her?
Mål = Hvad vil vi opnå med det?
Indhold = Hvad gør vi hvornår?
Metoder = Hvordan gør vi det?
Formål
Formålet med dette forløb i Balancen er at sætte temaerne Natur og Sundhed på dagsordenen i den almene læreruddannelse på Den frie Lærerskole og i den almene undervisning ude i skolerne – for derigennem at inspirere til en mere sund og bæredygtig udvikling i skole og samfund.
Udover at fokusere på natur og på sundhed, så er formålet at bidrage til Lærerskolens uddannelse af Jer til at blive så gode lærere som muligt i de frie skoler; Balancens bidrag til det ligger især indenfor teamarbejde og indenfor formidling.
Formålet med naturdelen af Balancen er at sætte det moderne menneskes eksistens ind i en større sammenhæng (naturen) og at inspirere kommende lærere til at bruge naturen bevidst og kvalificeret i pædagogiske sammenhænge - mens formålet med sundhedsdelen er at inspirere kommende lærere til
at se og bruge mulighederne for at inddrage sundhed i teori & praksis i den daglige undervisning i forskellige fag.
Meningen er at den enkelte studerende skal forholde sig bevidst til sundhed og til natur i sit eget liv og i skolelivet, hvilket vi gør ud fra de bedste videnskabelige resultater vi kan finde og igennem dialog og diskussion med hinanden.
Der er ikke meningen at I skal lære at følge nogle bestemte sundhedsråd eller indtage nogle bestemte holdninger til naturen - meningen er derimod at I skal forholde Jer frit, bevidst og kritisk til temaerne natur og sundhed og deres brug i skole og samfund.
Balancen skal i øvrigt bevidstgøre Lærerskolens studerende om den rolle, som naturvidenskaben spiller for vores samfunds velfærd og udvikling – ikke mindst i en skolekultur, som er præget af en humanistisk indstilling og tænkning.
Mål
Fælles mål:
- at vi i fællesskab får skabt en stemning, hvor alle har lyst til at udfolde og udvikle sig professionelt i åben dialog med andre mennesker
- at vi i fællesskab får skabt nogle undervisningssituationer præget af høj energi, livlige samtaler og varierende arbejdsformer
- at vi I fællesskab får videreudviklet et inspirationskatalog for sunde timer, som kan bruges i vores timer og som I kan tage med ud i skolerne og bruge i de fag som I kommer til at undervise i
- at vi i fællesskab får videreført og udviklet Den økologiske Skolehave, således at den bliver et smukt, spændende og udbytterigt læringsrum
- at klassen får givet de 5 skoleakvarier videre til næste generation (årgang 2011) endnu mere smukke, spændende og i biologisk balance end de selv overtog dem
Individuelle mål:
- at hver enkelt studerende får inspiration, mod og værktøjer til at arbejde som underviser og formidler
- at hver enkelt studerende forstår, hvad godt teamarbejde er og er i stand til at arbejde effektivt i et team ud fra denne forståelse
- at hver enkelt studerende laver en selvstændig, inspirerende og velunderbygget formidling af et emne indenfor sundhed eller indenfor natur, samt får feedback på sin formidling
- at hver enkelt studerende forstår, hvad sundhed er og er i stand til at arbejde praktisk med sundhed i undervisningen ud fra denne forståelse
- at hver enkelt studerende får en dybere forståelse af naturen og af, hvordan man kan bruge naturen i den daglige undervisning i sine fag
Indhold
Oversigt over indholdet i semestrets uger:
Uge
|
Indhold
|
Bemærkninger
|
2
|
Præsentationer og planer
|
Præsentationsøvelser mv.
|
3
|
Intro til Balancens metoder og modeller
|
Vi danner team for de næste 7 uger
|
4
|
|
Teamene træner samarbejde igennem arbejdet med at skabe smukke og spændende skoleakvarier i biologisk balance
|
5
|
Sundhedstemaet begynder
|
Vi arbejder med sunde mål og med sunde timer
|
6
|
|
Vi formidler akvarierne til en skoleklasse (skriftligt)
Ingvar holder feriefridag om torsdagen
|
7
|
|
Formidlingsøvelserne begynder
|
9
|
|
|
10
|
|
|
11
|
|
Teamene laver forspiring i naturlokalet
|
12
|
Naturtemaet begynder
|
Vi laver nye team for de sidste 6 uger
|
17
|
|
Teamene planter og sår i skolehaven
|
18
|
|
Teamene planter og sår i skolehaven
|
20
|
|
Teamene passer skolehaven og forbereder formidlingen af den
|
21
|
|
Teamene passer skolehaven og forbereder formidlingen af den
|
24
|
Afrunding og evaluering af semestret
|
Vi formidler skolehaven til en skoleklasse
Vi høster forårsafgrøderne i skolehaven
|
25 - 31
|
Skolehaven tilses sommeren igennem af en gruppe særligt interesserede studerende (en haveklub?)
|
|
Oversigt over indholdet i en lektion (f.eks. en torsdag), hvor der er formidlingsøvelser:
Tidspunkt
|
Indhold
|
Bemærkninger
|
13.35 - 13.45
|
Orientering
|
Afbud, fremmøde, dagsorden mv.
|
13.45 - 14.10
|
Oplæg
|
10 min. formidling, 10 min. drøftelse, 5 min. feedback
|
14.10 - 14.20
|
Pause
|
|
14.20 - 14.45
|
Oplæg
|
10 min. formidling, 10 min. drøftelse, 5 min. Feedback
|
14.45 - 15.15
|
Teamarbejde
|
|
15.15 - 15.30
|
Læreroplæg
|
|
Ideer til emner for formidlingsøvelser og for læreroplæg:
Sundhedsemner:
Råt er godt!
Spis vildt!
KRAM dit liv!
Drik dine grøntsager…
Er din krop blevet sur…?
Er mælk sundt – eller hvad?
Sæt farver på menuen
Har du smurt din hjerne med omega -3 olie i dag?
Fup og fakta om behovet for proteiner i maden
Hvorfor er sukker ikke sundt?
Hvor meget træning kan man lave mens man sidder på en stol i skolen?
Hvordan får man pulsen op dagligt?
Dit åndedræt – din gearstang
Har du fod på de fødder, der skal bære dig igennem tilværelsen?
Hvordan får man teenagere til at løbe rundt og lege?
Meditation som almen lærerkompetence
Styr uden om stress i dit arbejdsliv
Mindfulness i skolen
Naturemner:
Hvorfor skolehaver?
Hvordan laver man en smuk, spændende og udbytterig skolehave?
Hvad kan man lære i en skolehave?
Skolehavernes historie i Danmark
Økologisk jordbrug
Gulerodens kulturhistorie
Historien om regnormen
Bælgplanternes naturhistorie
Hvorfor ikke bruge kunstgødning?
Hvordan laver man en kompost?
Hvorfor er der så modsatrettede holdninger til brugen af gensplejsede afgrøder?
Er det sundere at spise økologiske grøntsager?
Kan kål forebygge cancer?
Spis dit ukrudt!
Skema til fordeling af formidlingsøvelser:
Uge
|
Tema
|
Emner og oplægsholdere(plads til 4 på en uge)
|
|
7
|
Sundhed
|
|
|
9
|
|
|
|
10
|
|
|
|
11
|
|
|
|
17
|
Natur
|
|
|
18
|
|
|
|
20
|
|
|
|
21
|
|
|
|
Metoder
Vi bruger dagsordener til at organisere hver lektion og en undervisningsplan til at organisere hele forløbet og få det til at virke som en helhed.
Læreren holder oplæg om forskellige didaktiske og faglige emner. Vi lægger vægt på at bruge det faglige stof som anledninger til dialog og debat, med henblik på at engagere de studerende i en fælles åben, saglig og levende samtale om viden, erfaringer og holdninger.
De studerende bruger notesbøger til at skrive iagttagelser, observationer og refleksioner ned i. Meningen med det er at lære at bruge en af naturvidenskabens grundmetoder som et professionelt redskab i lærerarbejdet. Iagttagelse = at fokusere sin opmærksomhed på et objekt. Observation = at tænke mens man iagttager, således at man sætter sine iagttagelser i forhold til sin viden og sine tidligere erfaringer. Refleksion = eftertanke, altså at man tænker efter – tænker videre og dybere – efter at man er holdt op med at sanse objektet.
Vi bruger IT i form af webstedet
www.naturfagsundervisning.dk
, hvor man løbende kan finde undervisningsplaner, vejledninger, tekster til lærerens oplæg, blog mv. De studerende kan vælge at lave powerpoints til deres formidlingsøvelser, men det er ikke noget krav.
Vi varierer den teoretiske, abstrakte undervisning med konkrete, praktiske øvelser (kaldes også for ”hands on”) med mulighed for at komme udenfor (udeskole) og få nogle sanselige naturoplevelser samt noget lys, luft og bevægelse til kroppen.
Vi varierer også de fælles aktiviteter med indviduelle aktiviteter, hvor den enkelte studerende selv skal løse forskellige opgaver.
Vi anvender teamarbejde som metode til at lære folk at arbejde sammen på en mere effektiv og tilfredsstillende måde.
Vi bruger feedback og evaluering som redskaber til at
få formuleret og drøftet, hvad der er godt i undervisningsplanen eller i de enkelte timer, med henblik på at bevare det gode og velfungerende , samt hvad der kunne blive bedre, med henblik på at udvikle dette, så det kan blive velfungerende -eller eventuelt med henblik på at droppe det og erstatte det med nye og bedre ideer.
Ingvar Haubjerg Nielsen
Evaluering af Balancen efterår 2010
Formålet
med evalueringen er at få formuleret og drøftet, hvad der er
godt
i undervisningsplanen (med henblik på at bevare det gode og velfungerende) samt hvad der
kunne blive bedre
i undervisningsplanen (med henblik på at udvikle dette, så det kan blive velfungerende - eller eventuelt med henblik på at droppe det og erstatte det med nye og bedre ideer).
Målet
med evalueringen er, at hvert team i fællesskab får formuleret godt-sætninger og bedre-sætninger til hvert af undervisningsplanens 4 punkter (formål, mål, indhold og metoder) samt afleveret disse til Ingvar i Balancens sidste time.
Retningslinier
for evaluering af forløb i Balancen:
1) Læs undervisningsplanen igennem igen inden evalueringen
2) Drøft hvert punkt i undervisningsplanen i teamene og skriv vurderende, begrundede sætninger (såvel godt-sætninger som bedre-sætninger) til hvert punkt i undervisningsplanen.
3) Gennemgå til sidst jeres samlede evaluering og sørg for, at hele teamet kan gå ind for dens formuleringer (Hvis nogen i teamet har helt afvigende vurderinger og alligevel ønsker at få sådan en vurdering noteret, så kan man få den skrevet ind som en “mindretalsudtalelse”. )
Evaluering af de enkelte punkter i undervisningsplanen:
Formålet
Hvad var godt ved formålet?
Hvordan kunne formålet blive bedre?
|
Mål
Hvad var godt ved målene?
Hvordan kunne målene blive bedre?
|
Indhold
Hvad var godt ved indholdet?
Hvordan kunne indholdet blive bedre?
|
Metoder
Hvad var godt ved metoderne?
Hvordan kunne metoderne blive bedre?
|
Andre kommentarer til det forløb vi har haft sammen i Balancen:
Undervisningsplan Balancen vinter 2010
Forord
Balancen består af 2 forløb: Et om balancen i naturen (Naturen & mennesket) og et om balancen i mennesket (Krop & sundhed).
Undervisningsplanen for et forløb i Balancen består af: Formål, mål, indhold og metoder:
Formål = Hvorfor gør vi det her?
Mål = Hvad vil vi opnå med det?
Indhold = Hvad gør vi hvornår?
Metoder = Hvordan gør vi det?
Formål
Formålet med sundhedsforløbet er, at alle lærerstuderende skal forholde sig til temaet sundhed som en del af uddannelsen til at blive lærer ude i de frie skoler.
Det betyder ikke, at vi ønsker at I skal få nogle bestemte holdninger eller gøre nogle bestemte handlinger – det obligatoriske i forløbet er således at I skal arbejde med temaet sundhed og forholde jer til det i dialog med hinanden og med mig; herudover står det naturligvis (!) enhver frit for, hvordan man bruger dette i sit lærerliv.
Meningen med at arbejde med temaet sundhed er at inspirere jer til at se og bruge mulighederne for at inddrage sundhed i teori & praksis i jeres kommende undervisningspraksis.
Der er også meningen, at I skal blive mere bevidste om, hvordan man kan arbejde med at opretholde balancen i sin krop midt i en travl lærerhverdag og i det hele taget undgå at bliv ramt af lærernes folkesygdom: Stress.
Balancen skal I øvrigt bevidstgøre Lærerskolens studerende om den rolle, som naturvidenskaben spiller for vores samfundes velfærd og udvikling – ikke mindst i en kultur, som er præget af en humanistisk indstilling og tænkning.
Endelig er formålet ikke mindst at begynde at træne Jer til at blive så gode lærere som muligt i de frie skoler.
Mål
Fælles mål:
-
at vi i fællesskab får skabt en stemning, hvor alle har lyst til at udfolde og udvikle sig professionelt i åben dialog med andre mennesker
-
at vi i fællesskab får skabt nogle undervisningssituationer præget af høj energi, livlige samtaler og varierende arbejdsformer
- at vi I fællesskab får skabt et koncept for sunde timer, som kan bruges I vores timer og som I kan tage med ud I skolerne og bruge derude.
Individuelle mål:
-
at hver enkelt studerende får inspiration, mod og værktøjer til et arbejde som underviser og formidler
-
- at hver enkelt studerende forstår, hvad sundhed er og er i stand til at arbejde praktisk med sundhed i undervisningen ud fra denne forståelse
-
- at hver enkelt studerende forstår, hvad teamarbejde er og er i stand til at arbejde effektivt i et team ud fra denne forståelse
-
at hver enkelt studerende laver en selvstændig, inspirerende og velunderbygget formidling af et emne indenfor sundhed, samt får feedback på sin formidling
Indhold
Uge
|
Indhold
|
44
|
Introduktion til Sundhed
|
44
|
Introduktion til Sundhed
|
45
|
Formidling af sundhedsemner
|
45
|
Formidling af sundhedsemner
|
46
|
Formidling af sundhedsemner
|
46
|
Formidling af sundhedsemner
|
48
|
Formidling af sundhedsemner
|
48
|
Formidling af sundhedsemner
|
49
|
Formidling af sundhedsemner
|
49
|
Formidling af sundhedsemner
|
50
|
Reservetimer
|
50
|
Evaluering af Balancen
|
En lektion I balancen ser I sundhedsforløbet således ud:
Punkter på dagsordenen
|
Tidsramm
e
|
|
Orientering
|
5 minutter
|
|
Formidling af sundhed
|
10 + 5 minutter (feedback)
|
|
Formidling af sundhed
|
10 + 5 minutter (feedback)
|
|
Pause
|
10 minutter
|
|
Formidling af sundhed
|
10 + 5 minutter (feedback)
|
|
Sundhed I praksis/Teamarbejde
|
20 - 30 minutter
|
|
Læreroplæg om sundhed
|
20 minutter
|
|
I alt: 7 faste punkter
|
110 minutter
|
|
“Sundhed I praksis” betyder, at vi I dette tidsrum varierer den stillesiddende, tavlefokuserede, abstrakte undervisning med forskellige sunde alternativer, som vægter bevægelse, praksis og det konkrete.
Jeg forestiller mig, at vi I den ene af ugens to lektioner går filosofgang og reflekterer over dagens oplæg ol., mens tiden I den anden lektion er afsat til teamarbejde – men det kommer an på, hvilke ideer vi I fællesskab ellers kan få indenfor konceptet “Sunde timer”
Metoder
Vi bruger dagsordener til at organisere hver lektion og en undervisningsplan til at organisere hele forløbet og få det til at fremtræde som en helhed.
Læreren holder oplæg om forskellige didaktiske og faglige emner. Vi lægger vægt på at bruge det faglige stof som anledninger til dialog og debat, med henblik på at at engagere de studerende i en fælles åben, saglig og levende samtale.
De studerende bruger notesbøger til at skrive iagttagelser og observationer af undervisningen, naturen samt krop & psyke ned i. Meningen med det er at lære at bruge en af naturvidenskabens grundmetoder (objektiv sansning) som et professionelt redskab i lærerarbejdet. Iagttagelse = fokusere sin opmærksomhed på et objekt,. Observation = den erfaring man får ud af iagttagelserne ved at tænke over dem, primært ved at sætte dem i forhold til tidligere erfaringer.
Vi bruger IT i form af webstedet
www.naturfagsundervisning.dk
, hvor man løbende kan finde undervisningsplaner, vejledninger, tekster til lærerens oplæg, blog mv.
Vi varierer den teoretiske, abstrakte undervisning med konkrete, praktiske øvelser, med mulighed for at komme udenfor og få nogle sanselige naturoplevelser samt noget lys, luft og bevægelse til kroppen. Det gør vi med særligt henblik på at inspirere kommende lærere til at tage større hensyn til kroppen og til sundheden når de tilrettelægger deres undervisning.
Vi anvender teamarbejde som metode til at lære folk at arbejde sammen på en mere effektiv og tilfredsstillende måde. I dette forløb vil vi ud over bruge teamarbejdstid til at vedligeholde og formidle akvarierne også bruge teamene som reflekterende team, hvor den enkelte studerende kan hente hjælp, støtte og inspiration til I så høj grad som muligt at nå målet med den individuelle formidlingsopgave + til at nå sine personlige sunde mål – og ikke mindst til at gøre dette på en måde, som ikke belaster krop eller psyke på en usund måde.
Ingvar Haubjerg Nielsen
Undervisningsplan Balancen Efterår 2010
Forord
Balancen består af 2 forløb: Et om balancen i naturen (Naturen & mennesket) og et om balancen i mennesket (Krop & sundhed).
Undervisningsplanen for et forløb i Balancen består af: Formål, mål, indhold og metoder:
Formål = Hvorfor gør vi det her?
Mål = Hvad vil vi opnå med det?
Indhold = Hvad gør vi hvornår?
Metoder = Hvordan gør vi det?
Formål
Formålet med naturforløbet er, at alle lærerstuderende skal forholde sig til temaet natur som en del af uddannelsen til at blive lærer ude i de frie skoler.
Det betyder ikke, at vi ønsker at I skal få nogle bestemte holdninger eller gøre nogle bestemte handlinger – det obligatoriske i forløbet er således at I skal arbejde med temaet natur og forholde jer til det i dialog med hinanden og med mig; herudover står det naturligvis (!) enhver frit for, hvordan man bruger dette i sit lærerliv.
Meningen med at arbejde med temaet natur er at inspirere jer til at se og bruge mulighederne for at inddrage naturen i jeres kommende undervisningspraksis.
Der er også meningen, at I skal blive mere bevidste om, at naturen er vores fælles livsgrundlag.
Balancen skal bevidstgøre Lærerskolens studerende om den rolle, som naturvidenskaben spiller for vores samfundes velfærd og udvikling – ikke mindst i en kultur, som er præget af en humanistisk indstilling og tænkning.
Endelig er formålet ikke mindst at begynde at træne Jer til at blive så gode lærere som muligt i de frie skoler.
Mål
Fælles mål:
-
at vi i fællesskab får skabt en stemning, hvor alle har lyst til at udfolde og udvikle sig professionelt i åben dialog med andre mennesker
-
at vi i fællesskab får skabt nogle undervisningssituationer præget af høj energi, livlige samtaler og varierende arbejdsformer
- at vi ved en fælles indsats får videreført Den økologiske skolehave
Individuelle mål:
-
at hver enkelt studerende får inspiration, mod og værktøjer til et arbejde som underviser og formidler
-
- at hver enkelt studerende forstår, hvad et økosystem er og er i stand til at arbejde praktisk med økosystemer i undervisningen ud fra denne forståelse
-
- at hver enkelt studerende forstår, hvad teamarbejde er og er i stand til at arbejde effektivt i et team ud fra denne forståelse
-
- at hver enkelt studerende overvejer at skære 10% af sit CO2-forbrug væk i løbet af et år, for eksempel inspireret af den globale kampagne på www.1010global.org/dk
Indhold
Uge
|
Indhold
|
Øvelser mv.
|
35
|
Introduktion til Balancen
|
Præsenter dig selv
|
35
|
Drøftelse af undervisningsplan
|
Filosofgang
|
36
|
Oplæg om og rundvisning i skolehaverne
|
Dagens ord starter
Notater af iagttagelser og observationer starter
|
36
|
Oplæg om at arbejde professionelt i team
|
Teambuilding
|
37
|
Oplæg om efterårsarbejdet i skolehaven
|
Teambuilding
|
37
|
Teamarbejde i Den økologiske Skolehave
|
Observation af team
|
38
|
Teamarbejde i Den økologiske Skolehave
|
IN feriefridag tirsdag
|
38
|
Opsamling af erfaringer med teamarbejde
|
Filosofgang
|
39
|
Oplæg om akvariet som model-økosystem
|
Dramatisering af økosystem
|
39
|
Teamarbejde med akvarier
|
Observation af team
|
40
|
Teamarbejde med akvarier
|
Observation af team
|
40
|
Opsamling af erfaringer med teamarbejde
|
Filosofgang
|
41
|
Evaluering af forløbet
|
Filosofgang
|
41
|
Reservetimer
|
|
Metoder
Vi bruger dagsordener til at organisere hver lektion og en undervisningsplan til at organisere hele forløbet og få det til at fremtræde som en helhed.
Læreren holder oplæg om forskellige didaktiske og faglige emner. Vi lægger vægt på at bruge det faglige stof som anledninger til dialog og debat, med henblik på at at engagere de studerende i en fælles åben, saglig og levende samtale.
De studerende bruger notesbøger til at skrive iagttagelser og observationer af undervisningen, naturen samt krop & psyke ned i. Meningen med det er at lære at bruge en af naturvidenskabens grundmetoder (objektiv sansning) som et professionelt redskab i lærerarbejdet. Iagttagelse = fokusere sin opmærksomhed på et objekt,. Observation = den erfaring man får ud af iagttagelserne ved at tænke over dem, primært ved at sætte dem i forhold til tidligere erfaringer.
Vi bruger IT i form af webstedet www.naturfagsundervisning.dk, hvor man løbende kan finde undervisningsplaner, vejledninger, tekster til lærerens oplæg, blog mv.
Vi varierer den teoretiske, abstrakte undervisning med konkrete, praktiske øvelser, med mulighed for at komme udenfor og få nogle sanselige naturoplevelser samt noget lys, luft og bevægelse til kroppen. Det gør vi af alment menneskelige, biologiske hensyn - men vi gør det også med særligt henblik på at inspirere kommende lærere til at tage større hensyn til drenges natur og kompetencer når de tilrettelægger deres undervisning.
Vi varierer også de fælles aktiviteter med indviduelle aktiviteter, hvor den enkelte studerende selv skal løse forskellige opgaver.
Vi anvender teamarbejde som metode til at lære folk at arbejde sammen på en mere effektiv og tilfredsstillende måde.
Endelig er studieniveau 2 et tilbud til de studerende, der ønsker flere udfordringer i dette forløb. Studieniveau 2 består i at abonnere på det daglige nyhedsbrev fra webstedet www.videnskab.dk + holde et 5 minutters “dagens ord”for klassen over noget af det man har læst her, og som har relation til vores tema.
Ingvar Haubjerg Nielsen
Balancen forår 2010
Forord:
Balancen består af 2 forløb: Et om natur og et om sundhed
Undervisningsplanen for forårssemestret i Balancen består
af: Formål, mål, metoder, indhold og studieliste.
Formål = Hvorfor gør vi det her?
Mål = Hvad
vil vi konkret opnå med det?
Metoder = Hvordan gør vi det?
Indhold =
Hvad gør vi hvornår?
Studieliste = Hvad forventes jeg at studere i løbet af
forløbet?
Formål:
Formålet med naturforløbet er at sætte det moderne menneskes eksistens
ind i en større sammenhæng (naturen) og at inspirere kommende lærere til at
bruge naturen bevidst og kvalificeret i pædagogiske sammenhænge - mens formålet
med sundhedsforløbet er at inspirere kommende lærere til at arbejde bevidst med
sundhed som middel til at fremme menneskers energi, livsglæde og evne til at
lære.
Meningen er at den enkelte studerende skal forholde sig bevidst
til sundhed og til
natur i sit eget liv og i skolelivet, hvilket vi gør i så skarp og levende
dialog som muligt med de bedste videnskabelige resultater vi kan finde og med
hinanden som de forskellige mennesker vi er.
Der er ikke
meningen at I skal lære at følge nogle bestemte
sundhedsråd eller indtage nogle bestemte holdninger til naturen - meningen er
derimod at I skal forholde Jer så frit, bevidst og kritisk til temaerne natur
og sundhed som muligt.
Derudover
er formålet ikke mindst at inspirere, udfordre og træne Jer til at blive så
gode lærere som muligt i de frie skoler.
Mål:
-
at vi i fællesskab
o
får skabt en stemning
hvor alle har lyst til at udfolde og udvikle sig professionelt i åben
dialog med andre mennesker
o
får skabt nogle undervisningssituationer
præget af høj energi, livlige diskussion og varierende arbejdsformer
o
får videreført,
udviklet og formidlet Den økologiske Skolehave som pædagogisk rum og arbejdsform
i de frie skoler
-
at hver enkelt
studerende
o
kan arbejde
professionelt med sunde mål
o
kan arbejde
professionelt med sunde timer
o
kan arbejde
professionelt sammen med andre i team
o
kan opbygge, pleje
og formidle et pædagogisk økosystem (akvarium) der illustrerer en
biotop, et natursyn, en fremtidsvision eller en miljøpolitisk holdning
o
kan kende og
arbejde med 10 arter af vandhullets smådyr (vandhulskanon), 10 arter
af jordbundens smådyr (jordbundskanaon) og de 10 bedste urter til
skolehaven (skolehavekanon
Metoder:
I naturforløbet lægger vi vægt på udvikling af samarbejde
og kreativitet
omkring
etablering, pasning og formidling af økosystemer, mens der i sundhedsforløbet
lægges vægt på træning af formidlinger
af et emne indenfor temaet sundhed i små lærerteam.
I begge forløbene bliver der giver feed-back
– af såvel lærer
som studerende – på det folk laver. Vi bruger også reviewing
som en metode til
at opsamle og bevidstgøre erfaringer.
Læreren holder oplæg
om forskellige didaktiske og faglige emner og
gennemgår dagsordenen
for hver lektion.
Vi lægger også vægt på at bruge det faglige stof som anledninger til dialog
og debat
, med henblik på at vi hele tiden bliver bedre til at gøre dette så
åbent, sagligt og levende som muligt.
Vi bruger IT
i form af www.naturfagsundervisning.dk,
hvor man løbende kan finde undervisningsplaner, vejledninger, tekster til
lærerens oplæg, blog og ugentlige oplæg til de kommende timer.
Vi varierer så vidt muligt den stillesiddende undervisning med arbejdsformer
hvor vi brugerr kroppen mens vi lærer,
helst med mulighed for at
komme udenfor og få noget mere lys, luft og bevægelse ind i arbejdstiden –
specielt bruger vi walk and talk
(også kaldet filosofgang), når
vi skal forholde os refleksivt til de emner som vi arbejder med, og vi bruger hands
on
(også kaldet hånd & ånd) når vi skal arbejde med naturen som en almen
lærerkompetence.
Indhold:
Hvordan kan vi lave
spændende sundhed ude i skolerne?
Hvordan laver man den bedst
mulige formidling af sundhedsemner?
Hvad gør det ved mig at
skulle arbejde med sundhed i min læreruddannelse?
Dato
|
Indhold
|
Bemærkninger
|
|
Sundhed i læreruddannelsen – hvorfor har vi det og
hvordan arbejder vi med det?
|
|
18/1
|
Personlige sunde mål
|
|
|
Sunde timer
|
|
|
Kosttilskud – nødvendigt supplement for at bevare
sin sundhed i længden eller usund spild af penge?
|
Det første team holder oplæg om et sundt emne, gerne
i relation til dagens emne
|
|
Er sødt ikke godt? Hvad gør sukker ved dig – og hvad
gør det ved dine elever?
|
Andet team holder oplæg osv.
|
|
Fedt nok! Får vi i virkeligheden for lidt
(af det
essentielle) fedt – og hvad betyder det for skolen?
|
|
|
Proteinpower! Har vi behov for kød – eller er det sundest at leve af planter? Og hvad
med klimaet?
|
IN holder efter planen en feriefridag
|
|
Det skal farver til livet! Kan man lære børn og unge
at vælge sund mad ud fra farven?
|
|
|
Tænk sundt! Er meditation en nødvendig kompetence
for en moderne lærer?
|
|
|
Træk vejret dybt – du er på! Om åndedrættets
betydning i lærerarbejdet.
|
|
19/2
|
Opsamling af sunde mål og sunde timer
|
|
|
Det daglige pust – op! Hvilken betydning har
konditionstræning for et godt lærerliv – og hvad kan man gøre for at eleverne
får pusten lidt op i timerne?
|
|
|
Det daglige pust – ned! Hvilket betydning har
afspænding i en lærerhverdag – og bør man lære sine elever at spænde af i
timerne?
|
|
|
Stram ballerne! Bør styrketræning være en del af
lærerens forberedelse til arbejdet?
|
|
17/4
|
Afrunding af sunde mål og sunde timer
|
|
(Tidsplanen for
de 6 ugers arbejde med naturtemaet får I efter påske)
En
lektion i sundhedstemaet ser typisk således ud:
Tidsramme
|
Indhold
|
Bemærkninger
|
5 minutter
|
Orientering
|
|
30 min.
|
Læreroplæg om dagens emne
|
|
10 minutter
|
Pause, hvor der luftes ud og gøres klar til næste
oplæg
|
|
30 min.
|
Team holder oplæg om dagens emne og får feedback på
deres formidling.
|
|
30 min.
|
Vi forholder os til dagens emne på forskellig vis,
på en så sund måde som muligt
J
. Jeg har
nogler ideer, men dagens lærerteam må også gerne byde ind med arbejdsformer,
hvor vi bruger kroppen mens vi lærer om dagens emne
|
|
10 min.
|
Rewiewing af lektionen
|
|
Lærerteam:
Opgaven for
teamet er at finde et udvalg af veldokumenterede videnskabelige fakta indenfor
et emne man har lyst til at arbejde med - og formidle disse fakta på en så
saglig og inspirerende måde som muligt.
Formidlingen
skal være såvel skriftlig
(et indlæg på Blog
for balancen
der virker som en appetitvækker for resten af klassen
og som henviser til de bedste kilder man har kunnet finde) og mundtlig
i form af cirka
15 minutters formidling til klassen. Efter de 15 minutters formidling af emnet
er der cirka 10 minutters dialog & debat i klassen af emnet, og til sidst
er der 5 minutter til at vi giver oplægsholderne feedback.
Feedback
gives i formen: Hvad var godt – og hvad kunne blive bedre? og tager
udgangspunkt i det man som modtager af formidlingen har set, hørt og følt.
Sunde
mål:
Målsætningerne skal være så klare, konkrete og
balanceret realistiske – udfordrende som muligt.
Sundhedsmålene
lægges ind på Blog for balancen
, så andre også
kan læse og bruge løs af ideerne. Det er således ikke meningen at målene skal
være af privat karakter, men netop sådan at I kan bruge dem åbent i Jeres
professionelle liv.
Forslag til
personlige sunde mål at arbejde med i forløbet:
-
Jeg vil blive forpustet
hver dag
-
Jeg vil dyrke moderat
motion mindst 1/2 timer hver dag
-
Jeg vil rette ryggen så
ofte jeg kommer i tanke om det
-
Jeg vil lave ryg - og
maveøvelser 5 minutter morgen og aften
-
Jeg vil ligge uforstyrret
1/2 timer midt på dagen og øve mig i at mærke kroppen indefra samt trække
vejret bevidst
-
Jeg vil slappe af i
kæber og skuldre så ofte jeg kommer i tanke om det
-
Jeg vil indtage 2 spsk.
koldpresset olie med højt indhold af omega-3 fedtsyrer hver dag
-
Jeg vil begrænse mit
forbrug af hvidt sukker, f.eks. ved fremover at betragte sukker som et krydderi
frem for som en ingrediens...
-
Jeg vil hver dag indtage
så mange naturlige farvestoffer som muligt
-
Jeg vil drikke vand
jævnligt i løbet af dagen (men ikke om aftenen…) uanset om jeg føler tørst
eller ej
-
Jeg vil spise frisk
frugt hver dag – og skylle tænderne bagefter!
-
Jeg vil spise så mange
grøntsager - på en så lækker måde – som overhovedet muligt
-
Jeg vil smile flere
gange i løbet af dagen, uanset om jeg er i humør til det eller ej
-
Jeg vil mærke kroppen
(indefra) så tit jeg kan komme i tanke om det
-
Jeg vil øve mig i at
bruge benmusklerne frem for ryggen til løft
-
Jeg vil benytte enhver
mulighed på arbejdet for at bevæge kroppen
Studieliste til
sundhedsforløbet:
Jeg forventer, at I udover at
møde op til timerne og deltage aktivt, selvstændigt studerer nogle
tekster. Hver især vælger selv,
hvilket studieniveau man vil arbejde på i Balancen:
Studieniveau 1:
De tekster jeg henviser til
på www.naturfagsundervisning.dk
eller udleverer til Jer.
Studieniveau 2:
Herudover tilmeldig du dig
nyhedsbrevet på www.videnskab.dk, og
vælger i dette forløb at følge med i de videnskabelige nyheder om emnerne
sundhed, ernæring og motion (vælges på liste ved tilmelding til nyhedsbrevet) +
kigger siden ”Krop & Sundhed” igennem en gang om ugen.
Studieniveau 3:
Herudover læses ”Mirakelkost
til et længere liv
”, som er skrevet
af Jean Carper og udgivet af Haase &Søns Forlag i 2008 eller ”Menneskeføde
– vejviser ud af en overvægtig verden
”,
som er skrevet af Tor Nørretranders og udgivet af Tiderne Skifter i 2005.
Begge bøger er skrevet af
fremragende videnskabsjournalister og baseret på en lang række videnskabelige
kilder.
Hvad gør det ved mig at skulle arbejde med sundhed i min læreruddannelse?
Hvordan laver man den bedst mulige formidling af sundhedsemner?
Hvordan kan vi lave spændende sundhed ude i skolerne?
Indhold:
Uge
|
Indhold
|
Bemærkninger
|
43
|
Temauge om Grundtvig og Kold. Jeg holder oplæg om Grundtvigs erkendelsesteori og om Den økologiske Skolehave, og så går vi ellers over i haven for at høste afgrøder, rense og gøde jorden til næste generation (A-klassen…) og prøve at lave sund mad ud af afgrøderne.
|
Læs siden om skolehaven på webstedet
|
43
|
Husk hver gang tøj til at kunne være udenfor en halv times tid i let bevægelse.
Medbring eget drikkekrus hver gang/hav et stående i lokalet.
|
44
|
Intro til temaet om sundhed.
|
44
|
45
|
Forberedelse af formidlingsøvelser
|
45
|
46
|
Ekskursion til København
|
46
|
Ekskursion til København + timer om torsdagen i B-klassen
|
48
|
Formidlingsøvelser: Formidling af sunde emner
|
Hvert par er på i 30 minutter med deres emne:
15 minutters formidling +
10 minutters dialog & debat +
5 minutters feedback
Derudover her jeg hver gang 30 minutter til at komme på banen med mine oplæg, perspektiveringer eller øvelser i sundhed
|
48
|
49
|
49
|
50
|
50
|
51
|
51
|
Evaluering af hele forløbet i Balancen
|
|
Forslag til emner for formidlingsøvelser:
-
Kan mælk virkelig være u-sundt?
-
Kan mørk chokolade (min. 70%) virkelig være sundt?
-
Hvorfor kan man få det bedre af at undgå hvidt mel?
-
Er kunstige sødestoffer direkte skadelige?
-
6 om dagen – afsyrer det dine tænder?
-
Kan man have svamp i systemet?
-
Hvad er tarmskyldninger godt for?
-
Hvad er homeopati og hvordan kan det være videnskab?
-
Hvorfor der det godt med naturlige farvestoffer i maden?
-
Kan det være farligt at spise gensplejset mad?
-
Er økologiske råvarer virkelig sundere?
-
Bliver børn & unge roligere og klogere af god mad?
-
Er leverkure gode mod galdesten?
-
Kan det være farligt at blive vaccineret?
-
Kan middagslure forebygge hjerte-karsygdomme?
-
Kan naturoplevelser modvirke stress?
-
Hvordan kan man lave regelmæssige rygøvelser i klasseværelset?
-
Hvordan får man pulsen op i timerne?
-
Kan man sætte børn til at massere hinanden i timerne?
-
Hvad kan man få ud af at måle Ph-værdien i sin morgenurin?
-
Burde alle vi almindeligt sunde voksne faste en gang om året?
-
Hvor meget gentest kan man få for 100$ på nettet?
-
Lever vi virkelig midt i en fedmeepedemi?
-
Burde teenagere (og b-mennesker) have lov til at møde senere i skolen?
-
Burde drenge have lov til at løbe en tur rundt om skolen hver halve time?
Opgaven
er at finde og udvælge de bedst mulige (dvs. veldokumenterede og videnskabelige) fakta indenfor det emne man har valgt og så formidle disse fakta på en så saglig og inspirerende måde som muligt.
Formidlingen skal være såvel skriftlig (et indlæg på Blog for balancen der virker som en appetitvækker for resten af klassen og som indeholder de bedste kilder man har kunnet finde) og mundtlig i form af 15 minutters formidling til klassen. Efter de 15 minutters formidling af emnet er der 10 minutters dialog & debat i klassen af emnet, og til sidst er der 5 minutter til at vi (først medstuderende, så læreren) giver oplægsholderne feedback.
Feedback gives i formen: Hvad var godt? Hvordan kunne det blive bedre? og tager udgangspunkt i det man som modtager af formidlingen har set, hørt og følt.
Tjekliste til formidlingsøvelser:
-
Lav en plan
o
Planlæg starten omhyggeligt (De første 30 sekunder er altafgørende...)
o
Planlæg slutningen omhyggeligt (de giver ro at vide hvordan man kommer ud af det her...)
o
Midterpartien kan være mere fleksiblet, men dog struktureret i punkter
o
Brug den tid I har fået, hverken mere eller mindre (det er uprofessionelt...)
-
Tag hensyn til målgruppen
o
Respekt for at nogen giver Jer tid og opmærksomhed
o
Det skal være relevant for målgruppen
o
Det skal passe til målgruppens niveau
-
Husk de 10 miuntter til dialog og debat af dit emne
o
Det ligger i det grundtvigske...
o
Det holder folk vågne og motiverede
o
Det gør formidlingen mere levende, dynamisk og vedkommende
o
Det giver dig en nødvendig træning i at være ordstyrer og debatleder
-
Vælg hvilken viden du vil formidle og formidl den korrekt
o
Prioriter hvilken del af den viden du har om emnet du vil formidle
§
Tag det vigtigste først
§
Forbered tavlenotater, powerpiont eller OH af de vigtigste pointer
o
Formidl viden som du har gode kilder til og som du har styr på
o
Hvis du alligeve vil formidle noget, som du ikke har goder kilder på eller ikke er sikker på om du formidler korrekt, så giv klart udtryk for dette
-
Fortæl gode historier
o
Historier giver sammenhæng og mening
o
Historier får folk til at lytte og huske bedre
Forslag til personlige mål - sætninger for sundhed i dette forløb:
-
Jeg vil blive forpustet hver dag
-
Jeg vil dyrke moderat motion mindst 1/2 timer hver dag
-
Jeg vil rette ryggen så ofte jeg kommer i tanke om det
-
Jeg vil lave ryg - og maveøvelser 5 minutter morgen og aften
-
Jeg vil ligge uforstyrret 1/2 timer midt på dagen og øve mig i at mærke kroppen indefra samt trække vejret bevidst
-
Jeg vil slappe af i kæber og skuldre så ofte jeg kommer i tanke om det
-
Jeg vil indtage 2 spsk. koldpresset olie med højt indhold af omega-3 fedtsyrer hver dag
-
Jeg vil begrænse mit forbrug af hvidt sukker, f.eks. ved fremover at betragte sukker som et krydderi frem for som en ingrediens...
-
Jeg vil hver dag indtage så mange naturlige farvestoffer som muligt
-
Jeg vil drikke vand jævnligt i løbet af dagen (men ikke om aftenen…) uanset om jeg føler tørst eller ej
-
Jeg vil spise frisk frugt hver dag – og skylle tænderne bagefter!
-
Jeg vil spise så mange grøntsager - på en så lækker måde – som overhovedet muligt
-
Jeg vil smile flere gange i løbet af dagen, uanset om jeg er i humør til det eller ej
-
Jeg vil mærke kroppen (indefra) så tit jeg kan komme i tanke om det
-
Jeg vil øve mig i at bruge benmusklerne frem for ryggen til løft
-
Jeg vil benytte enhver mulighed på arbejdet for at bevæge kroppen
Ideen med sundhedsmålsætningerne
er at man i løbet af forløbet sammensætter sin egen sundhedshandlingsplan ved at vælge de målsætninger, som man finder interessante og inspirerende og eventuelt supplere med sine egne formuleringer af målsætninger.
Målsætninger skal være så klare, konkrete og balanceret realistiske – udfordrende som muligt.
Sundhedshandlingsplanen laves enten for en selv eller for en eller anden pædagogisk gruppe: En klasse, en skole, et lærerkollegium eller hvad man nu måtte finde relevant.
Sundhedshandlingsplanen lægges ind på Blog for balancen , så andre også kan læse og bruge løs af ideerne. Det er således ikke meningen at planen skal være af privat karakter, men netop sådan at I kan bruge den åbent i Jeres professionelle liv.
Så er jeg klar igen efter min fars død; han skal begraves på torsdag, så vi kan godt have timer mandag og tirsdag i denne uge.
Efter planen er der Frederik og Ulrik, som holder oplæg mandag den 9. marts.
Tirsdag den 10. marts har vi ikke nogen oplæg på planen, men jeg regner med at Maja og Maibritt holder deres oplæg her.
Hvis der er andre som ikke har fået holdt deres oplæg, så mail mig det (
in@dfl-ollerup.dk
), så passer jeg det ind i planerne.
Jeg vil bede oplægsholderne om at lægge op til dialog & debat ud fra deres emner, således at vi kan få noget mere gang i denne vigtige professionalisering til arbejdet i de frie skoler. Derfor vil jeg gerne prioritere tiden således, at vi tager den tid til dialog & debat om emner som det tager – og så fylder jeg ud med oplæg til dialog & debat for resten af tiden og pengene.
Håber i øvrigt at I har fået fulgt med i, hvordan det går med motionsplanerne for familien de følger i ”Praxis” på TV2 tirsdag aften; måske er der nogen der ønsker at lægge op til dialog & debat ud fra noget i de udsendelser?
Det er ikke gået så godt med vores mål om at lave oplæg til oplæggene på Blog for balancen; altså det at ugens oplægsholdere laver en kort appetitvækker på bloggen, som vi så læser som forberedelse til deres oplæg – faktisk så er det ikke gået overhovedet...Jeg ved ikke om det er for stort og krævende et mål, eller om folk simpelthen har glemt det?
Forslag: Vi fastholder foreløbig målet og håber at denne uges oplægsholdere får blogget inden deres oplæg, og så tager vi i løbet af ugen en snak om, hvorfor det ikke fungerer med dette mål. Dem der har holdt oplæg vil jeg bede om at blogge et par linier om temaet i deres oplæg + deres bedste kilder til emnet.
Med hensyn til målet om Sunde mål på bloggen, så er succesraten her noget større: Der er kommet 8 ud af 21 indlæg om sunde mål (personlige eller skolemæssige) på bloggen her søndag. En god start, men i betragtning af at det er en lille, åben opgave og vi har afsat undervisningstid til at lave dem, så er jeg ikke tilfreds før alle har fået formuleret nogle linier om sunde mål på bloggen. Hvis nogen har specielle problemer med at få løst denne opgave er de naturligvis meget velkomne til at henvende sig for råd og vejledning.
Udover dette er ambitionen at få gang i en egentlig ide- og erfaringsudveksling om sunde mål på bloggen, som Mikkel for eksempel har godt gang i.
Til sidst vil jeg allerede nu ønske Jer allesammen held og lykke med praktikken og I er meget velkomne til at blogge om hvad I oplever af sundt – eller mangel på samme - derude i skolerne: Det ville være suverænt og spændende hvis I bloggede nogle af Jeres indtryk og refleksioner om sundhed ude i skolerne, så vi kunne afrunde sundedsteamet og efterbehandle noget af praktikken efter påske ud fra Jeres indlæg på bloggen.
|
|
|
|
|
|