Evaluering af Balancen efterår 08
(Se hele undervisningsplanen
under Balancen efterår 08)
Formål:
Formålet med sundhedsforløbet er at inspirere kommende lærere til at arbejde bevidst med sundhed som middel til at fremme menneskers energi, overskud og livsglæde – mens formålet med økologiforløbet er at sætte det moderne menneskes eksistens ind i en større sammenhæng (naturen) og inspirere til at bruge naturen bevidst og kvalificeret i pædagogiske sammenhænge.
Meningen er at hin enkelte skal forholde sig bevidst til sundhed og til natur i sit eget liv og i skolelivet, hvilket vi gør gennem en lang række oplæg og øvelser i så skarp og levende dialog som muligt med videnskabens bedste resultater og med hinanden som de genetisk og livserfaringsmæssigt forskellige mennesker vi er...
Der er ikke meningen at I skal lære at følge nogle bestemte sundhedsråd ellet indtage nogle bestemte holdninger til naturen - meningen er derimod at I skal forholde jer så frit, bevidst og kritisk til temaerne økologi og sundhed som muligt.
Derudover er formålet at inspirere, udfordre og træne Jer til at blive så gode lærere som muligt i de frie skoler
Mål:
-
at hver enkelt studerende selvstændigt sætter sig ind i, formidler og får feedback på (sin formidling af) et sundhedsemne
-
at hver enkelt studerende forlader forløbet med en sundhedshandlingsplan klar til brug i sit eget liv eller i skolelivet
-
at hver enkelt studerende får yderligere inspiration, mod og stof til at kaste sig ud i et arbejde som underviser og formidler i en eller anden form
-
at vi i fællesskab får skabt nogle undervisningssituationer præget af høj energi, livlige diskussion og varierende arbejdsformer
-
at vi i fællesskab får skabt en stemning hvor alle har lyst til at udfolde og udvikle sig i åben dialog med andre mennesker
Indhold:
Balancen består af 2 forløb: Et om balancen i naturen (økologi) og et om balancen i mennesket (sundhed). Vi har i vores forløb over efteråret brugt 7 uger på økologi og 7 uger på sundhed.
Metoder:
I økologiforløbet var der lagt vægt på samarbejde omkring etableringen og driften af et model-økosystem i balance, mens der i sundhedsforløbet var lagt vægt på individuelle formidlinger af et emne indenfor temaet sundhed.
I begge forløbene blev der giver feed-back – af såvel lærer som studerende – på de model-økosystemer, udstillinger og formidlinger som folk lavede individuelt eller i hold. Læreren har holdt oplæg om forskellige didaktiske og faglige emner og gennemgået dagsordenen for hver lektion.
Vi har brugt IT i form af
www.naturfagsundervisning.dk
, hvor folk løbende har kunnet finde undervisningsplaner, vejledninger, tekster til lærerens oplæg, blog og ugentlige eller halvugentlige oplæg til de kommende timer – samt i form af power-point.
Vi har varieret den teoretiske, abstrakte undervisning med konkrete, praktiske øvelser (tit med mulighed for at komme udenfor og i bevægelse), oftest indenfor det samme undervisningsmodul.
Ingvar
Hvad var godt ved Balancen?
(Vurderende, begrundede sætninger)
Formål & mål:
-
Det har været meget spændende, fordi man kommer til at se sig selv i en større sammenhæng (økologien) og kommer til at tænke nærmere over sin kost mv. (sundheden). Flest har fået mest ud af sundhedsforløbet fordi det har den bredeste appel og interesse.
Indhold:
-
Godt at komme rundt om mange emner, der alle bidrager til en bredere forståelse for balancen i livet
-
Sundhed er et fedt tema fordi det berører mange på en meningsfuld måde.
-
Det var fedt at arbejde med emner som man normalt ikke skænker en tanke – flere af dem!
-
Spændende læreroplæg, især i sundhedsforløbet
Metoder:
-
Det var godt at alle skulle planlægge og formidle et sundhedsemne, både fordi det var lærerigt at skulle formidle og fordi det har været meget inspirerende at lytte til oplæggene. Det var godt at der var god tid til at give feedback på oplæggene
-
Balancen var et godt forløb, fordi man kunne lære meget om gruppearbejde og fra sine medstuderende (lige så mange er dog uenige i dette)
-
Lokalet har for de fleste været en dejlig og praktisk ramme for undervisningen
-
Godt at kunne forberede sig til hver time via
www.naturfagsundervisning.dk
, som er en spændende hjemmeside, hvor man selv kan studere mere
-
Især sundhedtemaet har været rigtig inspirerende, på grund af muligheden for så mange forskellige emner og for variation i oplæggene
-
Det har giver et større engagemenet, at den enkelte har kunne vælge at formidle et sundhedsemne efter eget valg
-
Det har været godt at vi har arbejdet meget ”hands on”
-
Dejligt megen åbenhed og positiv stemning.
Hvordan kunne Balancen blive bedre?
(vurderende, begrundede sætninger)
Formål & mål:
-
Vigtigt at skabe et lærer-læringsrum, hvor det er let at tænke nyt, at prøve tingene af og ikke mindst at gøre de nødvendige fejltagelser i en tryg og positiv atmosfære.
Indhold:
-
Bedre med flere oplæg fra læreren, da disse har været supergode
-
Det var ærgerligt at der var så mange af Ingvars oplæg der blev aflyst, fordi det lød til at være nyttige oplæg og fordi de er ligeså vigtige som de studerendes oplæg
-
Der bør være mere alment brugbart stof (og flere fakta) i økologiforløbet – noget som de fleste får brug og kan interessere sig for.
Metoder:
-
Rart med lidt mere bogligt (især i økologiforløbet), så man bedre kan forberede sig til timerne. Andre mener at mindre læsestof til timerne giver en større motivation til timerne.
-
Webstedet kunne gøres mere overskueligt. Det bliver ikke brugt nok af de studerende.
-
For lang tid til øvelser, specielt i økologiforløbet: Det er generelt godt også at arbejde praktisk, men det kan tage for meget tid. Rammerne for det praktiske bør gøres strammere og tidsplanerne bør holdes. Målene med øvelserne skal være tydeligere.
-
Lokalet fungerer ikke optimalt som ramme for oplæg og der måtte gerne være bedre plads til det praktiske arbejde.
-
Fint med dagsordener og tidsplaner på tavlen, men det kan virke demotiverende hvis tidsplanen ikke holder. Overvej at holde fast i tidsrammerne selvom folk så ikke bliver færdige med eller får feedback på deres oplæg.
-
Lav et tydeligere formål for ude-tiden midt i lektionerne, så alle er helt klar over hvorfor vi bruger tid på dette.
-
”Jagten på det skjulte sukker og fedt i kulturen” var en god øjenåbner, men blev alt for langtrukken og en del fandt den for kedelig.
-
Det vil muligvis være bedre at samle sunde mål i IN’s mailboks ol. end på bloggen, fordi flere oplever det for privat at lægge deres sundhedsmål ud her. I øvrigt bør det være frivilligt om man vil formulere sådanne personlige sunde mål, så det ikke opleves som tvang.