Undervisningsplaner for Balancen

Vi mødes første gang tirsdag kl. 13.35, hvor der er 3 oplæg på dagsordenen: Jeppe H. om Sygelig sundhed, Jens om Væskebalancen og Maibritt & Maja om Motion.

 

Forberedelsen til tirsdag består i at læse de (korte) indlæg som dagens oplægsholdere efter planen lægger ud på Blog for balancen som appetitvækkere og kilder til deres sunde emne, plus de bud på sunde mål som er kommet på bloggen.

 

Hvis I ikke har fået formuleret sunde mål endnu, så brug dem der er lavet som inspiration til at få lavet Jeres egne personlige sunde mål i løbet af ugen – eller hvad med at lave nogle sunde mål til brug i skolen, lige til at tage med ud i 3-ugers praktikken? Vi har jo tidligere i forløbet haft nogle bud på, hvad man kunne gøre konkret af stort og småt for at gøre skolen sundere: Kropslige øvelser som variation i de ikke-idrætslige timer, frisk vand ad libitum i timerne, massere hinanden på skuldre, ansigt eller hænder, lade børnene løbe en tur rundt om skolen midt i timen, vejrtrækningsøvelser eller hvad I nu måtte finde på.

 

Kom med nogle forslag og lad os få gang i ideudviklingen og debatten på bloggen.

 

Om onsdagen (hvor vi har mandagens timer) er dagens tema Stress, som Lone, Marie og Sidsel står for oplæg om.

 

Også her består forberedelsen i at læse appetitvækkeren på bloggen – derudover vil jeg opfordre Jer til at se ”Praxis” på TV2 tirsdag aften, der bl.a har sat en ”motionsprofessor” til at hjælpe en almindelig fynsk familie igang med at få motioneret noget mere i hverdagen.

 

Samme aften er der også ”Viden om” på DR2, der også er meget anbefalelsesværdigt, selvom det ikke nødvendigvis handler om vores aktuelle tema, hvad ”Praxis” faktiske mestendels gør.

 

 

 

Balancen i uge 9:

 

Timerne mandag har jeg som bekendt ”solgt” til Sproget og et besøg på Rantzausminde Efterskole, så vi ses først tirsdag.

 

På tirsdag er der først et oplæg ved Mikkel: Stimulanser – fra sukker til heroin. Tidsrammen er en halv time til oplæg efterfulgt af 5 minutters feedback til Mikkel. Vi giver som aftalt feedback i formen: Hvad var godt? Hvordan kunne det blive bedre?

 

Efter den sædvanlige pause bruger vi lidt tid på at få helt styr på rækken af Jeres oplæg.

 

Til sidst kommer jeg med et ekstra oplæg om ”Sunde mål” , hvori der efter planen gerne skulle være tid til en rask filosofgang over Jeres egne sunde mål.

Forberedelse:
Læs siden om Sunde målhttp://www.naturfagsundervisning.dk/5311822 og begynd at forberede dig på at lave dine egne sunde mål, din egen sundhedshandlingsplan, til brug i dit eget liv eller til brug i skolelivet.

Som skrevet står er sundhedslæreren blevet ramt af influenza, og regner først med at være tilbage på banen igen på onsdag – så vi skubber ugens emner frem til næste uge.

 

I denne uge vil jeg blot anbefale webstedet www.videnskab.dk   - jeg har klippet en lille tankevækker om hvordan vi smitter hinanden med influenza ud. Og vil bede Jer om at overveje disse fakta i forhold til Jeres fremtidige arbejde som lærer: Er det mest sundt at tage på arbejde så snart man overhovedet (evt. støttet af piller) er i stand til det? Eller er det mest sundt at blive hjemme en dag mere (en rekonvalscensdag) end det er strengt nødvendigt? Svar på de samme spørgsmål, blot hvor ordet ”sundt” er erstattet af ordet ”etisk”. Begrund dine svar og være rede til at gå i dialog og debat med andre i klassen om dem på næste mandag.

 

Jeg vil også bede Jer om at arbejde videre på at formulere hvilket emne I hver især kunne tænke Jer at formidle indenfor enten sundhed eller natur.

 

En af de mange myter om influenza er:

“Man smitter kun med influenza og forkølelse så længe man hoster og nyser”

 

Men fakta er:

Du kan smitte andre, så længe du har virus i kroppen.

VIDSTE DU 

Af de mennesker, der bliver smittet med influenzavirus får 50% klassiske influenzasymptomer, 25% får forkølelseslignende symptomer, mens de sidste 25% har få eller slet ingen symptomer (raske smittebærere).

"Mængden af virus man udskiller er naturligvis størst og man spreder det mest, når man hoster og nyser," fortæller professor Allan Randrup Thomsen.

"Men man kan udskille både influenza- og forkølelsesvirus uden at have symptomer. Normalt viser de første influenza-symptomer sig 3-4 dage efter man er smittet med influenzavirus, med forkølelse drejer det sig om 1-3 dage. Og de tidsrum er man også smitsom. Typisk kan man også smitte andre et par dage efter sygdomssymptomerne er holdt op, så det er faktisk et argument for, at man i princippet skal blive en dag længere hjemme sygemeldt end symptomerne varer. Og arbejdspladsens 'helte', der slæber sig syge og dårlige ind på kontoret selvom de har symptomer, er jo i virkeligheden de største smittespredere, og de burde blive hjemme af hensyn til andre."

 

 

I denne uge er det planen at sætte fokus på 2 nye sunde emner: De nødvendige proteiner – er det sundest at få dem fra kød eller fra planter? om mandagen og på tirsdag er det så Kosttilskud – nødvendigt supplement eller spild af penge? der er på dagsordenen.

 

Teksten til begge oplæg ligger som sædvanlig undet Sunde emner, neden under de emner vi har været igennem.

 

Nu er der et par uger til at vi skal til at have de første af Jer på banen med formidlingsøvelser (vi begynder på dem mandag i uge 9) – så jeg synes at tiden er inde til at sætte gang i processen med at forberede Jeres formidlinger: Hvilken slags emne kunne du tænke dig at formidle: sunde emner eller natur emner? Vi laver en fordeling af klassen på de to slags emner – alt i alt har vi 8 gange til at lave formidlingsøvelser, fordelt på 22 personer.

 

Kig i undervisningsplanen, i tidsskriftssamlinger i naturfagslokalet eller på biblioteket ol. efter inspiration og gode kilder til emner om sundhed eller om natur – og skriv Jer så på den liste, som jeg sætter op, når I har et emne og et ønske om en dato. Så prøver jeg at lave en endelig plan for formidlingsøvelserne, det tager bedst muligt hensyn til folks ønsker om datoer, når vi nærmer os dem mere.

 

I Balancen på mandag er der efter planen fællestimer for hele årgangen, med fokus på studievaner og trivsel.

 

På tirsdag er der så igen almindelige timer i Balancen, hvor emnet er Fedt nok! Får vi for lidt fedt? Læsestoffet til dette emne ligger som sædvanlig under Sunde emner http://www.naturfagsundervisning.dk/5311833 , neden under teksterne om Hvorfor er sødt ikke godt?

 

Husk også som sædvanlig tøj til en rask filosofgang over dagens emne. Filosofgang er som aftalt en pædagogisk arbejdsform som vi bruger i dette forløb - uanset vejret – blandt andet med den begrundelse at variation, motion og refleksion er af altafgørende betydning for at skabe sunde og effektive læringsmiljøer for Jer og for Jeres kommende elever.

 

Udover denne grundtekst er der mulighed for at sætte sig dybere ind i emnet: På fredag begynder jeg at hænge kopi-tekster op på opslagstavlen i gangen ind til naturfagslokalet; så kan særligt interesserede tage en kopi af disse teksten og læse sig dybere ind i emnet.

 

 

 

På mandag hedder dagens sunde oplæg Hvorfor er sødt ikke godt? og handler om sukker og andre kulhydrater. Teksten til dagens oplæg har samme titel og ligger på siden Sunde emner ( http://www.naturfagsundervisning.dk/5311833 ) her på webstedet. Nedenunder mit oplæg ligger det en anden tekst om sukker og en om det kunstige sødemiddel aspartam, som I også gerne må læse – disse tekster er skrevet af Maria Kelmann, der har barselsorlov for tiden.

 

På tirsdag hedder emnet Fedt nok! Får vi for lidt fedt? – også her kan I læse teksten til dagens oplæg under samme titel på siden Sunde emner, neden under teksterne om sukker.

 

Som aftalt er det planen at vi skal gå en rask filosofgang i lyset og den friske luft efter oplægget og inden debatten, så husk tøj og sko til en tur ud både mandag og tirsdag.

 

Sidste år lavede de 2 andre klasser nogle tankevækkende udstillinger af ”Det skjulte sukker og fedt i vores moderne kultur” – de står rundt omkring i naturfagslokalet og I er meget velkomne til at kigge på dem ved lejlighed og eventuelt inddrage dem i debatten.

 

Orientering: Jeg holder alligevel ikke feriefridag den 27. januar.

Evaluering af Balancen efterår 08

(Se hele undervisningsplanen under Balancen efterår 08)


Formål:

Formålet med sundhedsforløbet er at inspirere kommende lærere til at arbejde bevidst med sundhed som middel til at fremme menneskers energi, overskud og livsglæde – mens formålet med økologiforløbet er at sætte det moderne menneskes eksistens ind i en større sammenhæng (naturen) og inspirere til at bruge naturen bevidst og kvalificeret i pædagogiske sammenhænge.

 

Meningen er at hin enkelte skal forholde sig bevidst til sundhed og til natur i sit eget liv og i skolelivet, hvilket vi gør gennem en lang række oplæg og øvelser i så skarp og levende dialog som muligt med videnskabens bedste resultater og med hinanden som de genetisk og livserfaringsmæssigt forskellige mennesker vi er...

 

Der er ikke meningen at I skal lære at følge nogle bestemte sundhedsråd ellet indtage nogle bestemte holdninger til naturen - meningen er derimod at I skal forholde jer så frit, bevidst og kritisk til temaerne økologi og sundhed som muligt.

 

Derudover er formålet at inspirere, udfordre og træne Jer til at blive så gode lærere som muligt i de frie skoler

 

Mål:

-          at hver enkelt studerende selvstændigt sætter sig ind i, formidler og får feedback på (sin formidling af) et sundhedsemne

-          at hver enkelt studerende forlader forløbet med en sundhedshandlingsplan klar til brug i sit eget liv eller i skolelivet

-          at hver enkelt studerende får yderligere inspiration, mod og stof til at kaste sig ud i et arbejde som underviser og formidler i en eller anden form

-          at vi i fællesskab får skabt nogle undervisningssituationer præget af høj energi, livlige diskussion og varierende arbejdsformer

-          at vi i fællesskab får skabt en stemning hvor alle har lyst til at udfolde og udvikle sig i åben dialog med andre mennesker


Indhold:

Balancen består af 2 forløb: Et om balancen i naturen (økologi) og et om balancen i mennesket (sundhed). Vi har i vores forløb over efteråret brugt 7 uger på økologi og 7 uger på sundhed.

 

Metoder:

I økologiforløbet var der lagt vægt på samarbejde omkring etableringen og driften af et model-økosystem i balance, mens der i sundhedsforløbet var lagt vægt på individuelle formidlinger af et emne indenfor temaet sundhed.

I begge forløbene blev der giver feed-back – af såvel lærer som studerende – på de model-økosystemer, udstillinger og formidlinger som folk lavede individuelt eller i hold. Læreren har holdt oplæg om forskellige didaktiske og faglige emner og gennemgået dagsordenen for hver lektion.

Vi har brugt IT i form af www.naturfagsundervisning.dk , hvor folk løbende har kunnet finde undervisningsplaner, vejledninger, tekster til lærerens oplæg, blog og ugentlige eller halvugentlige oplæg til de kommende timer – samt i form af power-point.

Vi har varieret den teoretiske, abstrakte undervisning med konkrete, praktiske øvelser (tit med mulighed for at komme udenfor og i bevægelse), oftest indenfor det samme undervisningsmodul.                        

                                                                                                                       Ingvar


Hvad var godt ved Balancen?
                     (Vurderende, begrundede sætninger)

 

Formål & mål:

-          Det har været meget spændende, fordi man kommer til at se sig selv i en større sammenhæng (økologien) og kommer til at tænke nærmere over sin kost mv. (sundheden). Flest har fået mest ud af sundhedsforløbet fordi det har den bredeste appel og interesse.

 

Indhold:

-          Godt at komme rundt om mange emner, der alle bidrager til en bredere forståelse for balancen i livet

-          Sundhed er et fedt tema fordi det berører mange på en meningsfuld måde.

-          Det var fedt at arbejde med emner som man normalt ikke skænker en tanke – flere af dem!

-          Spændende læreroplæg, især i sundhedsforløbet

 

Metoder:

-          Det var godt at alle skulle planlægge og formidle et sundhedsemne, både fordi det var lærerigt at skulle formidle og fordi det har været meget inspirerende at lytte til oplæggene. Det var godt at der var god tid til at give feedback på oplæggene

-          Balancen var et godt forløb, fordi man kunne lære meget om gruppearbejde og fra sine medstuderende (lige så mange er dog uenige i dette)

-          Lokalet har for de fleste været en dejlig og praktisk ramme for undervisningen

-          Godt at kunne forberede sig til hver time via www.naturfagsundervisning.dk , som er en spændende hjemmeside, hvor man selv kan studere mere

-          Især sundhedtemaet har været rigtig inspirerende, på grund af muligheden for så mange forskellige emner og for variation i oplæggene

-          Det har giver et større engagemenet, at den enkelte har kunne vælge at formidle et sundhedsemne efter eget valg

-          Det har været godt at vi har arbejdet meget ”hands on”

-          Dejligt megen åbenhed og positiv stemning.

 

Hvordan kunne Balancen blive bedre?        (vurderende, begrundede sætninger)

 

Formål & mål:

-          Vigtigt at skabe et lærer-læringsrum, hvor det er let at tænke nyt, at prøve tingene af og ikke mindst at gøre de nødvendige fejltagelser i en tryg og positiv atmosfære.

 

Indhold:

-          Bedre med flere oplæg fra læreren, da disse har været supergode

-          Det var ærgerligt at der var så mange af Ingvars oplæg der blev aflyst, fordi det lød til at være nyttige oplæg og fordi de er ligeså vigtige som de studerendes oplæg

-          Der bør være mere alment brugbart stof (og flere fakta) i økologiforløbet – noget som de fleste får brug og kan interessere sig for.

 

Metoder:

-          Rart med lidt mere bogligt (især i økologiforløbet), så man bedre kan forberede sig til timerne. Andre mener at mindre læsestof til timerne giver en større motivation til timerne.

-          Webstedet kunne gøres mere overskueligt. Det bliver ikke brugt nok af de studerende.

-          For lang tid til øvelser, specielt i økologiforløbet: Det er generelt godt også at arbejde praktisk, men det kan tage for meget tid. Rammerne for det praktiske bør gøres strammere og tidsplanerne bør holdes. Målene med øvelserne skal være tydeligere.

-          Lokalet fungerer ikke optimalt som ramme for  oplæg og der måtte gerne være bedre plads til det praktiske arbejde.

-          Fint med dagsordener og tidsplaner på tavlen, men det kan virke demotiverende hvis tidsplanen ikke holder. Overvej at holde fast i tidsrammerne selvom folk så ikke bliver færdige med eller får feedback på deres oplæg.

-          Lav et tydeligere formål for ude-tiden midt i lektionerne, så alle er helt klar over hvorfor vi bruger tid på dette.

-          ”Jagten på det skjulte sukker og fedt i kulturen” var en god øjenåbner, men blev alt for langtrukken og en del fandt den for kedelig.

-          Det vil muligvis være bedre at samle sunde mål i IN’s mailboks ol. end på bloggen, fordi flere oplever det for privat at lægge deres sundhedsmål ud her. I øvrigt bør det være frivilligt om man vil formulere sådanne personlige sunde mål, så det ikke opleves som tvang.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I denne sidste uge af Balancen (suk...) har vi et spændende og stramt program:

 

Om mandagen er der først sunde emner – i B-klassen er det ”GMO- fremtidens føde” ved Jens Peter; ”Kød er sundt!” ved Troels; ”Jonglering” ved Ina; ”Om ændring af vaner” ved Soroush og ”Styrketræning for gamle” ved Jacob – mens det i C-klassen er ”Alkohol og sundhed” ved Ian og Jesper; ”Fra æbler til pærer” ved Dick og Marc og ”Ernæring og underernæring” ved Ditte Lut og Rikke.

 

Om torsdagen er der i B-klassen efter planen sunde emner: ”Chokolade” ved Mette-Line, mens Sarah og Søren begge har en tid til et unavngivet emne. Pia vil muligvis også gerne på med ”Tankens kraft”. I C-klassen er der efter planen oplæg om ”Sund versus usund mad” ved Ditte og Tine og et unavngiver oplæg ved Thor.

 

Hvis I ikke kan overkomme et oplæg eller må melde afbud, så mail ( In@dfl-ollerup.dk ) eller ring mig (6224 2359) det så tidligt som muligt, så jeg kan lægge de bedst mulige planer for anvendelsen af vor sparsomme tid sammen.

 

Vi skal nemlig også have  tid til at evaluere hele forløbet i ”Balancen” i begge klasserne samt lave sunde mål for det kommende år -  og vi skal have fremlagt og givet feedback på udstillingerne om ”Det skjulte fedt og sukker i kulturen” i B-klassen.

 

Med hensyn til sunde mål så vil jeg bede Jer om at læse siden Sunde mål her på webstedet, formulere et antal sunde mål- sætninger (5-10) -  inspireret af denne side og af forløbet om sundhed -  og lægge dem ind på Blog for balancen. Målet er så at jeg giver den enkelte lidt feed-back - hvis jeg synes der er grund til det – og at vi så ellers mødes igen om et år for at se hvordan det er gået med at nå de sunde mål i løbet af året.

 

Med hensyn til evalueringen så er planen at gøre det på den måde at vi får formuleret en række sætninger, der udtrykker begrundede vurderinger (af hele forløbet i Balancen), fordelt på 2 katagorier: ”Hvad var godt i Balancen?” og ”Hvordan kunne Balancen blive bedre?”

 

Når I kommer på mandag har jeg lavet nogle plancher i A3-format, hvor jeg vil bede Jer begynde at skrive begrundede vurderinger på, formuleret i sætninger af typen: ”Det var godt at få en mail med oplæg om de kommende timer, fordi det gav overblik og motivation” eller ” Det ville være bedre med mere tid til temaet om sundhed fordi det har den bredeste interesse og største relevans for folk”.

 

Til allersidst på torsdag vil vi så gennemgå sætningerne, i bedste fald for at diskutere dem og i mindste fald for at få tilkendegivelser over hvor mange der er enige i de enkelte udsagn – såleledes at jeg ender med en evaluering bestående af begrundede, vægtede vurderinger som jeg virkelig kan bruge som en del af grundlaget for at videreudvikle Balancen og til at give videre til Thorstein og andre interesserede.

 

Til sidst vil jeg gerne udtrykke, at det har været en stor glæde og inspiration at arbejde sammen med Jer!